EVALUATIE POPPODIUM SPEAKERS 1998 - 2000

 

 

Inhoudsopgave


Inleiding                                                                       pag. 1

Programmering                                                             pag. 2

Publiek                                                                        pag. 3

Prijs                                                                            pag. 3

Promotie                                                                     pag. 4

Plaats en personeel                                                      pag. 4

Conclusie                                                                    pag. 4- 5

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1: Programma Speakers

Bijlage 2: Kostenindicaties ‘bekende en lokale bands’

 

 

Inleiding

In de commissie CKE van 24 oktober 2000 is het EZH-voorstel nr. 36, ‘Cultuur - en

poppodia’ besproken. Bij dit voorstel werd een evaluatie van het poppodium Speakers gepresenteerd. De commissie vond de wijze waarop de Evaluatie hierbij als onderdeel van de EZH-projecten werd opgenomen, onduidelijk, mede omdat de evaluatie door Speakers was opgesteld.

Toegezegd  werd dat het vakteam CKE een korte evaluatie maakt en deze ter kennisname aan de commissie CKE in het 1e kwartaal van 2001 stuurt.

Het onderwerp van de evaluatie betreft de subsidie voor de st. Popprogrammering Speakers voor het organiseren van 8 presentatie-avonden (jaarlijks) in de seizoenen 1998 - 1999 en 1999 - 2000 voor lokale bands. Er is beschikbaar gesteld een bedrag van ƒ59.500,-- voor  het seizoen ‘98-99 en ƒ40.000,-- voor  het seizoen ’99 - 2000.
Aan de hand van de volgende vijf aspecten wordt gekeken wat de gemeentelijk subsidie heeft opgeleverd: programmering, publiek, prijs, promotie, plaats en personeel.

 

Programmering

Kerndoelstelling van Stichting Programmering Speakers (in het vervolg afgekort tot Speakers) is dat Speakers zich ontwikkelt tot een Nationaal Poppodium dat zich kenmerkt door een brede programmering, trendsettend en met een interactieve internetsite.


De gemeentelijke subsidie is bedoeld om binnen deze doelstelling Delftse bands een gelegenheid te geven zich te presenteren op een professioneel podium.


Deze presentatie van Delftse bands is  binnen twee jaar onderdeel geworden van de ‘concertprogrammering’. Deze concertprogrammering zoekt een evenwicht tussen diverse middelgrote en grote bands als Osdorp Posse, Kane en Urban dance Squad en lokale bands als Heavy Mozart, Xynobyte, St. Elmo, Juffrouw Janny en de Borrelnootjes, Bouncing Pebbles, Off Course, Meringue, Incense, Albuquerque, Cry Ugly, Hyperdrive, Tulp, El Legamo, Voor Lief, Double Deuce, Adonisz, Illements, Lastpak, The Apers, Wiseguy, Right back Edje, Mardigrah, Landfill, Venus Flytrap, Fervid, Majestic Groove Dudes, D-Fungus, Kaas, Marvin Tion, Dutch Decibel, Unbread, Oi can’t croy en Spronkel.

 

Voor lokale bands is deze brede programmering zinvol: het ‘ik heb op hetzelfde podium gestaan effect’.


Publiek

In 1999 hebben er ongeveer 110.000 mensen Speakers bezocht, in 2000 waren dit er, mede door uitbreiding van de programmering, 120.000.
De doelgroepen van Speakers bevinden zich qua leeftijd enerzijds tussen 16 en 24 jaar met een uitloop tot ongeveer 40 jaar.

Er zijn via een enquête[1] 128 bezoekers benaderd hun mening te geven. Uit deze enquête zijn enkele algemene publiekscijfers  (over 1999) bekend:

n    65% is van het mannelijke, 35% van het vrouwelijke geslacht. Er is een verschil per avond aan te geven; donderdag is een studentenavond en er zijn dan meer mannelijke studenten in Delft;

n    de gemiddelde leeftijd van de geënquêteerde bezoekers is 22 jaar. Er is een grote spreiding in leeftijd, bezoekers van 16 en 17 jaar en ook redelijk veel boven de 24 jaar;

n    de bezoekers zijn voor het grootste deel scholier of student en een gedeelte werkt. In het weekend is de verhouding student en werkende gelijk;

n    redenen van bezoek zijn enerzijds de muziek en anderzijds de sociale contacten. Op vrijdagavond komt het publiek speciaal voor de live-act. Deze bezoekers maken echt een keuze voor een bepaald muziekgenre;

n    de muziekvoorkeur is (1) 70’s disco, (2) clubhouse/trance (3) alternatieve gitaarmuziek,
(4) jungle/drum’n bass en (5) rock;

n    in het algemeen is men tevreden over de prijs/kwaliteitsverhouding;

n    ook tevredenheid in het algemeen over de geluids- en lichtkwaliteit. Wel zijn er enige opmerkingen gemaakt ten aanzien van het geluidsniveau bij live-optredens en op Dance-avonden. Bezoekers willen op Dance-avonden nog met elkaar (verbaal) communiceren.

 

Wordt er alleen naar de lokale bands gekeken, dan ontstaat er een ander beeld. De gemiddelde opkomst ligt tussen 40 en 100 bezoekers. De optredens van de lokale bands blijkt een risicovolle programmering qua bezoekers te zijn. 

 


Prijs

Ook qua kosten is de programmering van lokale bands risicovol. In het meest gunstige geval zijn de opbrengsten bij de gehanteerde entree van ƒ6,--. (100*5,66(netto) )= ƒ566,--). Gemiddeld kost een optreden van een groepenpresentatie van 3 Delftse bands ca.ƒ6000,--. (zie bijlage).

Speakers BV neemt voor haar rekening: de bureaukosten, kosten programma-medewerker, publiciteitsmedewerker en in het algemeen de overheadkosten (vaste lasten en personeelskosten buiten het technisch personeel). Geschatte kosten op jaarbasis zijn hiervoor f 125.000,-. Speakers draagt zo bij aan een verbreding van het Delftse, culturele aanbod en talentontwikkeling, in het bijzonder voor de Delftse bands.

Voor de brede programmering worden de prijzen als alleszins acceptabel gehouden, d.w.z. in verhouding tot het gebodene, bijvoorbeeld ƒ12,50 voor de Beatsclub, de Salsa Sunday ƒ7,50 en voor de live-act van de middelgrote en grote, bekende bands is men bereid meer te betalen, omdat ze een kwalitatief goed programma daarvoor terug ontvangen.

 

Voorbeelden zijn:

Caesar         f 17,50

Skik            f 20,-

Abel            f 20,-

Twarres        f 12,50

 

 

Promotie

Belangrijke communicatiemiddelen zijn het maandoverzicht, de flyers, nieuwsbrief en de affiches in de stad. Een steeds belangrijker deel van de promotie van Speakers vindt plaats via internet. Een algemene nieuwsbrief en specifieke nieuwsbrieven voor aparte programma-onderdelen worden gewaardeerd door onze bezoekers en de internetsite www.speakers.nl kent inmiddels 2700 maandelijkse bezoekers en groeit stevig door. De trend van de laatste drie maanden leert dat de groei op dit moment ongeveer stabiel is met 150 extra sitebezoekers per maand. Een hoog bezoekersaantal dat gestimuleerd door het groeiende internetgebruik voorlopig wel zal doorgroeien.

 

Plaats en Personeel

Speakers heeft zich de afgelopen twee jaar een plek verworven als cultureel uitgaanscentrum in de Delftse binnenstad. Speakers is een professionele organisatie met ongeveer 50 mensen, waarvan het grootste deel werkzaam in de horeca. Veel werknemers zijn vanaf  de opening actief bij Speakers.

Een uitgaanscentrum kan tegenwoordig niet zonder professionele security. Op enkele incidenten na heeft Speakers de afgelopen jaren weinig hinder ondervonden. Het maandelijkse overleg tussen politie, Speakers en de beveiligingsmedewerkers van Speakers wordt door alle partijen als positief ervaren.

Conclusie


Wanneer gekeken wordt naar de doelstelling en naar de resultaten van de gemeentesubsidie ligt de volgende conclusie voor de hand.

Er is sprake van een pluriform aanbod, van een brede concertprogrammering, ruimte voor talentontwikkeling en verbreding van het culturele aanbod voor Delftse bands.

 

Wat betreft de programmering van Speakers is er op dit moment een beheersbaar evenwicht tussen de meer risicovolle programmering en de meer commerciële programmering. De Stichting Programmering Speakers kiest in haar programmering voor live concerten, en voor stand-up comedy, kindertheater en enkele alternatieve dansavonden als Jungle en R&B. Hiermee wordt zeker niet voor de commercieel meest interessante weg gekozen. De tekorten die door deze programmering ontstaan, worden opgevuld met de winsten uit de commercieel wel interessante programma’s. Investeringen om de commercieel interessante programmering op concurrerend niveau te houden staan zodoende echter wel onder druk.


Met de gemeentelijke subsidie, van in totaal  ca. ƒ100.000,--. verspreid over twee jaar, is de rol van Speakers als talentontwikkelaar de laatste twee jaar sterk neergezet. Deze subsidiëring van het programmeren van lokale bands heeft recent vruchten afgeworpen: de Delftse popgroep Incense won de Grote Prijs van Nederland 2000.

Door de EZH-gelden (projektnr. 36)  in te zetten ter stimulering van cultuur- en poppodia en door de opname van Speakers als poppodium binnen het Delftse Actieplan Cultuurbereik worden voor de periode 2001 –2004  de volgende effekten beoogd:

·       een meetbare participatie van jongeren aan cultuur, in het bijzonder aan popmuziek;

·       een versterking van de pop- en cultuurpodia Speakers (en de Koornbeurs) binnen het stedelijke klimaat van Delft op het gebied van het popmuziekaanbod;

·       een interactieve wijze van behoeftepeiling van met name jongeren (vraaggericht);

·       een vraaggerichte programmering die aanslaat bij jongeren in het kader van het landelijk Actieplan Cultuurbereik (met een mogelijke pilotprojekt met landelijke publiciteit);

·       in het algemeen komt er meer gelegenheid tot participatie van en uitgaan voor jongeren in Delft.

 

Het ingezette gemeentelijk beleid van de afgelopen twee jaar om de Stichting Programmering Speakers heeft als gevolg gehad:

·       dat Speakers als lokale talentontwikkelaar succes heeft gehad en een professioneel podium biedt voor lokale bands;

·       dat Speakers in januari 2001 door het Nationaal Popinstituut, centrum voor de Nederlandse popmuziekcultuur, is uitgeroepen tot een zogenaamd ‘kernpodium’.
Dat betekent dat Speakers in het vervolg gebruik kan maken van het Nederlands Popmuziek Plan. Dit is een subsidieregeling voor Nederlandse popmuzikanten (voorheen het Podiumplan).  Het subsidiebedrag dat per jaar per podium kan worden gedeclareerd is maximaal ƒ 30.000,-.

 

De eerste stappen zijn gezet op weg naar de realisatie van een Nationaal Poppodium in Delft, waarbij de samenwerking van de afgelopen twee jaren tussen gemeente en Speakers, Speakers en andere Delftse organisaties als SPOD, De Koornbeurs als positief beoordeeld kan worden.

 

Bijlage 1           Programma speakers

(1) wekelijks
maandag
Studium Generale
Discussie avond rondom een thema, bijv. Het Oranje gevoel, Madonna of Freud.

Dinsdag
Videolab
Met elke maand 4/5 films

Woensdag
Night of comedy: stand up comedians
Wellicht in de toekomst Theatersport

Donderdag

Studentenavond Tune -Up:
Alternative, Dance Area (House), 4-Us (Nederpop), Hot & Juicy (funky soul,etc).
Veel specials, bijv. Quetin Tarantino Party, Wild West Party. Ook Live programmering:
Groepenpresentaties, Supertrio’s en enkele grotere bands als Caesar, Skik & Abel

Vrijdag

Beatsclub
Seventies Party, R’nB Party’s, Jungle/Drum ‘n Bass, Eighties Dance Night

Zaterdag
Experience Speakers
Clubavond (Dance House met DJ’s Didier, Jozo en Robert) met een enkele keer live programmering zoals de Nits of The Cage in de vooravond.

Zondag

Salsa Sunday
Salsa avond met in de middag danslessen

(2) Kinderprogramma
woensdag: poppenkast door het Sprookjespaleis
zaterdag: Kindertheater
zondag: Kinderkookcafé Piggelmee

(3) 1x per maand PopConnections: Pop Quiz

Incidentele Programmering:
In de vakanties: Schoolparties
4x per jaar: Gay Party’s op zaterdag
1x per jaar: Popronde Delft met Speakers als hoofdpodium
1x per jaar: De Koninck Bluesfestival
Rookvrijparties


Bijlage 2           Kostenindicaties ‘bekende en lokale bands’

Kosten Concert “bekende bands”

 

Beschrijving

Kosten (in guldens)

PA + bediening

1.500

Lichttechnnicus

300

Zaalsupport en humper

150

Security, 2 personen

550

Catering

350

Publiciteit

1.750

Onvoorzien

400

Gage band

9.000

 

 

Totaal

14.000

 

In het meest gunstige geval (uitverkoop) bedragen de inkomsten bij de gehanteerde entree van ƒ20,-:

450 * 18,87 (netto) = f 8491,50

Vooral bij de concerten van relatief bekende bands variëren de gages enorm. Gerekend moet worden op een bedrag tussen de f 5000,-. en f  30.000,-.

 

 

Kosten groepenpresentatie van 3 Delftse bands (3D)

 

Beschrijving

Kosten (in guldens)

PA + bediening

1.500

Lichttechnnicus

300

Zaalsupport en humper

150

Security, 2 personen

550

Catering

350

Publiciteit

1.750

Onvoorzien

400

Gage band

1.500

Algemene kosten*

1.648

 

 

Totaal

6.248

 

·         bureaukosten, kosten voor de programma medewerker en publiciteitsmedewerker, overheadkosten, vaste lasten en personeelskosten buiten het technisch personeel.

 

De gemiddelde opkomst ligt tussen de 40 en 100 bezoekers. In het meest gunstige geval zijn de opbrengsten bij de gehanteerde entree van f 6,-:

100 * 5,66 (netto) = f 566,-.

 

 



[1] Door stagiaire Leisure Management School Leeuwarden