EVALUATIE
POPPODIUM SPEAKERS 1998 - 2000
Inhoudsopgave
Inleiding pag.
1
Programmering pag. 2
Publiek pag. 3
Prijs pag.
3
Promotie pag.
4
Plaats en personeel pag.
4
Bijlage
1: Programma Speakers
Bijlage 2: Kostenindicaties ‘bekende en lokale bands’
Inleiding
In
de commissie CKE van 24 oktober 2000 is het EZH-voorstel nr. 36, ‘Cultuur - en
poppodia’
besproken. Bij dit voorstel werd een evaluatie van het poppodium Speakers
gepresenteerd. De commissie vond de wijze waarop de Evaluatie hierbij als
onderdeel van de EZH-projecten werd opgenomen, onduidelijk, mede omdat de
evaluatie door Speakers was opgesteld.
Toegezegd werd dat het vakteam CKE een korte evaluatie
maakt en deze ter kennisname aan de commissie CKE in het 1e kwartaal
van 2001 stuurt.
Het
onderwerp van de evaluatie betreft de subsidie voor de st. Popprogrammering
Speakers voor het organiseren van 8 presentatie-avonden (jaarlijks) in de
seizoenen 1998 - 1999 en 1999 - 2000 voor lokale bands. Er is beschikbaar
gesteld een bedrag van ƒ59.500,-- voor
het seizoen ‘98-99 en ƒ40.000,-- voor
het seizoen ’99 - 2000.
Aan de hand van de volgende vijf aspecten wordt gekeken wat de gemeentelijk
subsidie heeft opgeleverd: programmering, publiek, prijs, promotie, plaats en
personeel.
Programmering
Kerndoelstelling
van Stichting Programmering Speakers (in het vervolg afgekort tot Speakers) is
dat Speakers zich ontwikkelt tot een Nationaal Poppodium dat zich kenmerkt door
een brede programmering, trendsettend en met een interactieve internetsite.
De gemeentelijke subsidie is bedoeld om binnen deze doelstelling Delftse bands
een gelegenheid te geven zich te presenteren op een professioneel podium.
Deze presentatie van Delftse bands is
binnen twee jaar onderdeel geworden van de ‘concertprogrammering’. Deze
concertprogrammering zoekt een evenwicht tussen diverse middelgrote en grote
bands als Osdorp Posse, Kane en Urban dance Squad en lokale bands als Heavy
Mozart, Xynobyte, St. Elmo, Juffrouw Janny en de Borrelnootjes, Bouncing
Pebbles, Off Course, Meringue, Incense, Albuquerque, Cry Ugly, Hyperdrive,
Tulp, El Legamo, Voor Lief, Double Deuce, Adonisz, Illements, Lastpak, The
Apers, Wiseguy, Right back Edje, Mardigrah, Landfill, Venus Flytrap, Fervid,
Majestic Groove Dudes, D-Fungus, Kaas, Marvin Tion, Dutch Decibel, Unbread, Oi
can’t croy en Spronkel.
Voor
lokale bands is deze brede programmering zinvol: het ‘ik heb op hetzelfde
podium gestaan effect’.
Publiek
In
1999 hebben er ongeveer 110.000 mensen Speakers bezocht, in 2000 waren dit er,
mede door uitbreiding van de programmering, 120.000.
De doelgroepen van Speakers bevinden zich qua leeftijd enerzijds tussen 16 en
24 jaar met een uitloop tot ongeveer 40 jaar.
Er
zijn via een enquête[1]
128 bezoekers benaderd hun mening te geven. Uit deze enquête zijn enkele
algemene publiekscijfers (over 1999)
bekend:
n 65% is van het mannelijke,
35% van het vrouwelijke geslacht. Er is een verschil per avond aan te geven;
donderdag is een studentenavond en er zijn dan meer mannelijke studenten in
Delft;
n de gemiddelde leeftijd van
de geënquêteerde bezoekers is 22 jaar. Er is een grote spreiding in leeftijd,
bezoekers van 16 en 17 jaar en ook redelijk veel boven de 24 jaar;
n de bezoekers zijn voor het
grootste deel scholier of student en een gedeelte werkt. In het weekend is de
verhouding student en werkende gelijk;
n redenen van bezoek zijn
enerzijds de muziek en anderzijds de sociale contacten. Op vrijdagavond komt
het publiek speciaal voor de live-act. Deze bezoekers maken echt een keuze voor
een bepaald muziekgenre;
n de muziekvoorkeur is (1)
70’s disco, (2) clubhouse/trance (3) alternatieve gitaarmuziek,
(4) jungle/drum’n bass en (5) rock;
n in het algemeen is men
tevreden over de prijs/kwaliteitsverhouding;
n ook tevredenheid in het
algemeen over de geluids- en lichtkwaliteit. Wel zijn er enige opmerkingen
gemaakt ten aanzien van het geluidsniveau bij live-optredens en op
Dance-avonden. Bezoekers willen op Dance-avonden nog met elkaar (verbaal)
communiceren.
Wordt er alleen naar de lokale bands gekeken, dan
ontstaat er een ander beeld. De gemiddelde opkomst ligt tussen 40 en 100
bezoekers. De optredens van de lokale bands blijkt een risicovolle
programmering qua bezoekers te zijn.
Prijs
Ook qua kosten is de programmering van lokale bands
risicovol. In het meest gunstige geval zijn de opbrengsten bij de gehanteerde
entree van ƒ6,--. (100*5,66(netto) )= ƒ566,--). Gemiddeld kost een optreden van
een groepenpresentatie van 3 Delftse bands ca.ƒ6000,--. (zie bijlage).
Speakers BV neemt voor haar rekening: de
bureaukosten, kosten programma-medewerker, publiciteitsmedewerker en in het
algemeen de overheadkosten (vaste lasten en personeelskosten buiten het
technisch personeel). Geschatte kosten op jaarbasis zijn hiervoor f 125.000,-.
Speakers draagt zo bij aan een verbreding van het Delftse, culturele aanbod en
talentontwikkeling, in het bijzonder voor de Delftse bands.
Voor de brede programmering worden de prijzen als alleszins acceptabel
gehouden, d.w.z. in verhouding tot het gebodene, bijvoorbeeld ƒ12,50 voor de
Beatsclub, de Salsa Sunday ƒ7,50 en voor de live-act van de middelgrote en
grote, bekende bands is men bereid meer te betalen, omdat ze een kwalitatief
goed programma daarvoor terug ontvangen.
Voorbeelden zijn:
Caesar f
17,50
Skik f 20,-
Abel f 20,-
Twarres f
12,50
Promotie
Belangrijke communicatiemiddelen zijn het
maandoverzicht, de flyers, nieuwsbrief en de affiches in de stad. Een steeds
belangrijker deel van de promotie van Speakers vindt plaats via internet. Een
algemene nieuwsbrief en specifieke nieuwsbrieven voor aparte
programma-onderdelen worden gewaardeerd door onze bezoekers en de internetsite www.speakers.nl kent
inmiddels 2700 maandelijkse bezoekers en groeit stevig door. De trend van de
laatste drie maanden leert dat de groei op dit moment ongeveer stabiel is met
150 extra sitebezoekers per maand. Een hoog bezoekersaantal dat gestimuleerd
door het groeiende internetgebruik voorlopig wel zal doorgroeien.
Plaats en Personeel
Speakers heeft zich de afgelopen twee jaar een plek
verworven als cultureel uitgaanscentrum in de Delftse binnenstad. Speakers is
een professionele organisatie met ongeveer 50 mensen, waarvan het grootste deel
werkzaam in de horeca. Veel werknemers zijn vanaf de opening actief bij Speakers.
Een uitgaanscentrum kan tegenwoordig niet zonder
professionele security. Op enkele incidenten na heeft Speakers de afgelopen
jaren weinig hinder ondervonden. Het maandelijkse overleg tussen politie,
Speakers en de beveiligingsmedewerkers van Speakers wordt door alle partijen
als positief ervaren.
Wanneer gekeken wordt naar de doelstelling en naar de resultaten van de
gemeentesubsidie ligt de volgende conclusie voor de hand.
Er is sprake van een pluriform aanbod, van een brede concertprogrammering,
ruimte voor talentontwikkeling en verbreding van het culturele aanbod voor
Delftse bands.
Wat betreft de programmering van Speakers is er op
dit moment een beheersbaar evenwicht tussen de meer risicovolle programmering
en de meer commerciële programmering. De Stichting Programmering Speakers kiest
in haar programmering voor live concerten, en voor stand-up comedy,
kindertheater en enkele alternatieve dansavonden als Jungle en R&B. Hiermee
wordt zeker niet voor de commercieel meest interessante weg gekozen. De
tekorten die door deze programmering ontstaan, worden opgevuld met de winsten
uit de commercieel wel interessante programma’s. Investeringen om de
commercieel interessante programmering op concurrerend niveau te houden staan
zodoende echter wel onder druk.
Met de gemeentelijke subsidie, van in totaal
ca. ƒ100.000,--. verspreid over twee jaar, is de rol van Speakers als
talentontwikkelaar de laatste twee jaar sterk neergezet. Deze subsidiëring van
het programmeren van lokale bands heeft recent vruchten afgeworpen: de Delftse
popgroep Incense won de Grote Prijs van Nederland 2000.
Door de EZH-gelden (projektnr. 36) in te zetten ter stimulering van cultuur- en
poppodia en door de opname van Speakers als poppodium binnen het Delftse
Actieplan Cultuurbereik worden voor de periode 2001 –2004 de volgende effekten beoogd:
· een interactieve wijze van
behoeftepeiling van met name jongeren (vraaggericht);
· een vraaggerichte
programmering die aanslaat bij jongeren in het kader van het landelijk
Actieplan Cultuurbereik (met een mogelijke pilotprojekt met landelijke
publiciteit);
· in het algemeen komt er meer
gelegenheid tot participatie van en uitgaan voor jongeren in Delft.
Het ingezette gemeentelijk beleid van de afgelopen
twee jaar om de Stichting Programmering Speakers heeft als gevolg gehad:
· dat Speakers als lokale
talentontwikkelaar succes heeft gehad en een professioneel podium biedt voor
lokale bands;
· dat Speakers in januari 2001
door het Nationaal Popinstituut, centrum voor de Nederlandse popmuziekcultuur,
is uitgeroepen tot een zogenaamd ‘kernpodium’.
Dat betekent dat Speakers in het vervolg gebruik kan maken van het Nederlands
Popmuziek Plan. Dit is een subsidieregeling voor Nederlandse popmuzikanten
(voorheen het Podiumplan). Het
subsidiebedrag dat per jaar per podium kan worden gedeclareerd is maximaal ƒ
30.000,-.
De eerste stappen zijn gezet op weg naar de
realisatie van een Nationaal Poppodium in Delft, waarbij de samenwerking van de
afgelopen twee jaren tussen gemeente en Speakers, Speakers en andere Delftse
organisaties als SPOD, De Koornbeurs als positief beoordeeld kan worden.
Bijlage 1 Programma speakers
(1) wekelijks
maandag
Studium Generale
Discussie avond rondom een thema, bijv. Het Oranje gevoel, Madonna of Freud.
Dinsdag
Videolab
Met elke maand 4/5 films
Woensdag
Night of comedy: stand up comedians
Wellicht in de toekomst Theatersport
Donderdag
Studentenavond Tune
-Up:
Alternative, Dance Area (House), 4-Us (Nederpop), Hot & Juicy (funky
soul,etc).
Veel specials,
bijv. Quetin Tarantino Party,
Wild West Party. Ook Live programmering:
Groepenpresentaties, Supertrio’s en enkele grotere bands als Caesar, Skik &
Abel
Vrijdag
Beatsclub
Seventies Party, R’nB Party’s, Jungle/Drum ‘n Bass, Eighties Dance Night
Zaterdag
Experience Speakers
Clubavond (Dance House met DJ’s Didier, Jozo en Robert) met een enkele keer
live programmering zoals de Nits of The Cage in de vooravond.
Zondag
Salsa Sunday
Salsa avond met in de middag danslessen
(2) Kinderprogramma
woensdag: poppenkast door het Sprookjespaleis
zaterdag: Kindertheater
zondag: Kinderkookcafé Piggelmee
(3) 1x per maand PopConnections: Pop Quiz
Incidentele Programmering:
In de vakanties: Schoolparties
4x per jaar: Gay Party’s op zaterdag
1x per jaar: Popronde Delft met Speakers als hoofdpodium
1x per jaar: De Koninck Bluesfestival
Rookvrijparties
Bijlage 2 Kostenindicaties
‘bekende en lokale bands’
Kosten Concert “bekende bands”
Beschrijving |
Kosten (in guldens) |
PA + bediening |
1.500 |
Lichttechnnicus |
300 |
Zaalsupport en humper |
150 |
Security, 2
personen |
550 |
Catering |
350 |
Publiciteit |
1.750 |
Onvoorzien |
400 |
Gage band |
9.000 |
|
|
Totaal |
14.000 |
In het meest gunstige geval (uitverkoop) bedragen de
inkomsten bij de gehanteerde entree van ƒ20,-:
450 * 18,87 (netto) = f 8491,50
Vooral bij de concerten van relatief bekende bands
variëren de gages enorm. Gerekend moet worden op een bedrag tussen de f 5000,-.
en f 30.000,-.
Beschrijving |
Kosten (in guldens) |
PA + bediening |
1.500 |
Lichttechnnicus |
300 |
Zaalsupport en humper |
150 |
Security, 2
personen |
550 |
Catering |
350 |
Publiciteit |
1.750 |
Onvoorzien |
400 |
Gage band |
1.500 |
Algemene kosten* |
1.648 |
|
|
Totaal |
6.248 |
·
bureaukosten, kosten voor de programma medewerker en
publiciteitsmedewerker, overheadkosten, vaste lasten en personeelskosten buiten
het technisch personeel.
De
gemiddelde opkomst ligt tussen de 40 en 100 bezoekers. In het meest gunstige
geval zijn de opbrengsten bij de gehanteerde entree van f 6,-:
100
* 5,66 (netto) = f 566,-.