·
Sinds maart 2003 beschikt het vakteam Milieu over een
fulltime medewerker voor het Voortgezet Onderwijs
·
De natuuractiviteiten die de gemeente in het kader van de
Brede School aanbiedt zijn zeer in trek. Totaal namen 84 kinderen, verdeeld
over Buitenhof en Voorhof deel.
·
In totaal maakten 43 basisscholen uit Delft en 44 uit de
regio gebruik van het aanbod aan educatieve materialen.
·
337 groepen uit het basisonderwijs namen deel aan de
onderwijsactiviteiten, totaal 8.267 leerlingen. Dit is 12,5% meer dan in
voorgaande jaren.
·
Er werden 186 themajaarpakketten, 17 lesbrieven, 274
leskisten, 102 ontdekdozen, 65 lesmappen en spellen, 1016 stuks
veldwerkmateriaal geleend dan wel aangeschaft. 585 kinderen ontvingen daarnaast
het themajaarpakket kerst.
·
6.647 personen bezochten de tentoonstellingen in De Papaver.
·
292 kinderen namen deel aan de vijf
schoolvakantie-activiteiten.
Delft Kennisstad
In 1995 werd door de
gemeenteraad de strategienota Delft Kennisstad, Werk Centraal vastgesteld. Een
van de kernthema’s waarop de strategie zich richt is milieutechnologie. Het
beheer over het bijbehorende fonds (het milieutechnologiefonds) is
ondergebracht bij het vakteam Milieu. In 2002 zijn verschillende projecten
uitgevoerd met bijdragen vanuit het milieutechnologiefonds
Natuur- en
milieucommunicatie
Op
25 oktober 2001 stelde de Delftse gemeenteraad de nota ‘Natuur- en
Milieucommunicatie in Delft: op weg naar een duurzaam Delft’ vast. De nota
vormt de basis voor de uitvoering van natuur- en milieucommunicatie in de
komende jaren en kent drie belangrijke onderdelen: ecologische basisvorming,
natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid, en natuur- en
milieucommunicatie bij lokaal duurzaamheidsbeleid.
1.
Ecologische basisvorming
Om de kennis van en de zorg
en waardering voor natuur en milieu te vergroten, actualiseert de gemeente het
bestaande aanbod voor het basisonderwijs en ontwikkelt ze een structureel
aanbod voor het voortgezet onderwijs. Voor dit laatste is 15 maart 2003 een
fulltime medewerker voortgezet onderwijs aangesteld.
Ten behoeve van het project
‘Brede School’ (zie onder) ontwikkelde de gemeente een natuur- en milieupakket
dat aan alle ’Brede School wijken’
is aangeboden en dat in 2003 meer op maat wordt gemaakt.
Er werden door de
tentoonstellingswerkgroep verschillende tentoonstellingen gemaakt, dan wel
gehuurd en van een Delftse component voorzien: “Poepgoed”, “Van rups tot
vlinder”, “Vogels in en rond Delft”, en “Afval in de natuur”.
In de schoolvakanties
verzorgde de gemeente vakantie-activiteiten in en rondom de Papaver. In de
krokusvakantie konden kinderen met de Delftse Natuurwacht een spannende
wandeltocht maken; in de meivakantie was voor volwassenen een fietsroute van 15
km uitgezet om de natuur rondom Delft te ontdekken en voor kinderen een
speurtocht door het Arboretum-Heempark; in de kerstvakantie organiseerden de
gemeente en de Delftse Natuurwacht de zgn. kerstballentocht door de Delftse
Hout.
2.
Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid
Binnen het Vakteam Milieu zijn een projectleider en
projectmedewerker(per 1 oktober 2002 gestart) verantwoordelijk voor het
stimuleren en ondersteunen van NMC-projecten die in het lokale milieubeleid
passen. (In de NMCnota projectbureau Natuur- en Milieucommunicatie genoemd).
Zij ondersteunen zowel partijen van binnen als van buiten de gemeentelijke
organisatie bij het voorbereiden en uitvoeren van projecten. In 2002 ging het
om ondersteuning bij de Paddentrek en de Dierenopvangdag.
Een van de ondersteunende middelen vormt het Natuur- en Milieufonds voor financiële
ondersteuning van projecten van externe partijen. Jaarlijks wordt er ca. €
13.000,- in het fonds gestort.De
gemeente heeft een folder gemaakt waarin de ondersteuningsmogelijkheden staan beschreven
met een aanvraagformulier.
3.
Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal
duurzaamheidsbeleid
In 2002 vonden verschillende bijeenkomsten plaats
van de Natuur- en Milieukring, het bestaande overleg met natuur- en
milieuorganisaties, en het Duurzaamheidsplatform,
waarin verschillende betrokken partijen bij het duurzaamheidsbeleid zitting
hebben.
Natuur- en milieucentrum De Papaver
In
2002 is de ontwikkeling gestart om het natuur- en milieucentrum De Papaver te
laten uitgroeien tot een servicecentrum op het gebied van natuur en milieu voor
Delft en omstreken. Het gebouw zelf krijgt een grote opknapbeurt in 2003. De
buitenkant wordt grondig gerenoveerd en voor de binnenkant wordt met subsidie
van Fonds 1818 voorjaar 2003 een herinrichtingsplan gemaakt passend bij
gewenste functie. De uitvoering daarvan is gepland voor 2004.
De
diensten die de gemeente in en vanuit het centrum biedt/gaat bieden zijn:
-
‘loket’ voor natuur- en milieuvragen (telefonisch, e-mail, aan de balie)
-
gebouw de Papaver: huur van accommodatie (deels ‘clubgebouw’ natuur- en
milieuorganisaties / deels vergaderruimte niet-natuur- en milieuorganisaties)
-
bezoekerscentrum: tentoonstellingen, e.d.
-
mediatheek: virtuele kennisbank en uitleen van educatieve materialen
(lespakketten, leskisten, video’s, CD Roms, e.d.)
-
ondersteuning bij ecologische basisvorming
-
ondersteuning van activiteiten van vrijwilligers ten behoeve van het
functioneren van De Papaver (tentoonstellingswerkgroep, baliewerkgroep)
-
ondersteuning bij projecten, zowel financieel als inhoudelijk (zie ook
punt 2)
Naast
de genoemde facelift van het gebouw wordt ook in de publiciteit en het
activiteitenaanbod de professionalisering en verbreding van het dienstenaanbod
steeds zichtbaarder.
Brede
School-project
In
september 2001 ging het project ‘Brede school’ van start. De Brede school is een initiatief van de
gemeente Delft, waarin ze nauw samenwerkt met onderwijsinstellingen, de
buitenschoolse opvang en ouders. Doel van de Brede school is de
ontwikkelingskansen van kinderen van 0 tot en met 18 jaar te verbeteren.
Hiertoe stelt elke wijk (Buitenhof en Voorhof) een activiteitenprogramma op op
het gebied van o.a. sport, recreatie, en cultuur en in 2002 ook voor natuur en milieu.
De natuuractiviteiten bleken erg in trek. In het
voorjaar is in Buitenhof en Voorhof 2 keer en in het najaar 1 keer een
programma van 6 middagen gedraaid, waarbij ca. 14 kinderen per keer meededen.
Totaal hebben 84 verschillende kinderen meegedaan.
De activiteiten voor 2002 werden gefinancierd door
het programma Leren voor Duurzaamheid van de provincie Zuid-Holland. Voor 2003
staat een verdere ontwikkeling van het activiteitenaanbod op stapel
richting een vraaggericht aanbod in
samenspraak met wijkgebonden organisaties, waarbij de eigen wijk van de
deelnemende kinderen centraal staat en verschillende vakgebieden geïntegreerd
zijn. Hiervoor is ook subsidie verkregen van het programma Leren voor
Duurzaamheid. Het aantal wijken wordt in 2003 uitgebreid naar 4 en in 2004 naar
7.
Beleid
· Bezoek tentoonstellingen Papaver
Doelstelling
Doel gemeente (Nota Natuur- en
Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten
van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische
basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsverandering, maar veeleer
tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis
waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden
teruggevallen.
Resultaat
Gedurende het jaar zijn in Natuur-
en milieucentrum De Papaver verschillende tentoonstellingen te bezoeken. In
2002 waren dat ‘ Poepgoed’ (gehuurd), ‘Van rups tot vlinder” (gehuurd), ‘Vogels
in en om Delft ‘ (eigen productie), en ‘ Afval’ (gehuurd). In totaal bezochten
6.647 mensen de tentoonstellingen, waarvan iets meer dan de helft op zondag.
Na een daling van de bezoekersaantallen in 2001 is in 2002 een forse toename te zien van maar liefst 61% ten opzichte van 2001. Er is dus geen sprake van een dalende trend.
·
Onderwijsactiviteiten
Papaver
Doel gemeente (Nota Natuur- en
Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten
van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische
basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsverandering, maar veeleer
tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis
waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden
teruggevallen.
Deelname
activiteiten
In totaal maakten 43 basisscholen
uit Delft en 44 uit de regio (11 verschillende plaatsen) op de een of andere
manier gebruik van het aanbod aan educatieve materialen van Natuur- en
milieucentrum De Papaver in het schooljaar 2002-2003. Dit verschilt nauwelijks
met het jaar daarvoor.
In 2002 namen 337 groepen uit het
basisonderwijs deel aan de onderwijsactiviteiten (excursies en
(praktijk)lessen) van Natuur- en milieucentrum De Papaver met in totaal 8.267
leerlingen. Dit is meer dan in voorgaande jaren. De toename zit hem vooral in
de les afval voor groep 7 en 8, die nu echt goed loopt. Vaak moet een klas in
tweeën gesplitst worden, omdat een beperkt aantal leerlingen per les op het
Overlaadstation terecht kan.
Gebruik
materialen
Naast excursies en (praktijk)lessen
biedt de gemeente Delft de scholen ook verschillende materialen te leen c.q. te
koop aan.
In 2002 ging dat om 186
themajaarpakketten (topper paddestoelen 56x), 17 lesbrieven, 274 leskisten
(topper is de bijenkist 28 x), 102 ontdekdozen (topper waterdoos 19x)
(variërend van 1 tot 7 dozen van een soort), 65 lesmappen (topper Groente en
Fruit 10 x) en spellen (topper 4-Seizoenenspel 13 x). Overigens ontstaan
toppers door het feit dat de buurgemeenten een van tevoren vastgesteld
programma afnemen, waar het betreffende item deel vanuit maakt.
Een aparte vermelding is het
themajaarpakket kerst: 585 kinderen hebben dat pakket ontvangen.
Er is ook veldwerkmateriaal
beschikbaar, zoals schepnetjes, loepen, e.d. Hiervan werden 1016 stuks
uitgeleend (inclusief natuur- en milieuorganisaties).
Buitenschoolse
activiteiten
Ook gedurende de schoolvakanties
kunnen scholieren terecht in De Papaver tijdens de vakantie-activiteiten. In
2002 werden in vijf schoolvakanties activiteiten georganiseerd (voorjaar,
zomer, herfst, kerst). In totaal namen 292 kinderen deel aan de activiteiten.
Het aantal groepen dat deelnam aan
onderwijsactiviteiten van Natuur- en milieucentrum De Papaver steeg in 2002 met
12,5 % ten opzichte van 2001, van 312 naar 337. Met name de stijging in het
aantal groepen 7 en 8 was opmerkelijk. In totaal namen 8.267 leerlingen deel.
Het aantal uitleningen en verkopen
was vergelijkbaar met 2001.
Aan de vakantie-activiteiten in en
om De Papaver namen in 2002 292 kinderen deel.
Gezien bovenstaande lijkt het erop
dat er in 2002 weer meer kinderen in aanraking zijn gekomen met het natuur- en
milieu-educatie aanbod van De Papaver dan de voorgaande jaren.