3 Algemeen / communicatie

 

·       Sinds maart 2003 beschikt het vakteam Milieu over een fulltime medewerker voor het Voortgezet Onderwijs

·       De natuuractiviteiten die de gemeente in het kader van de Brede School aanbiedt zijn zeer in trek. Totaal namen 84 kinderen, verdeeld over Buitenhof en Voorhof deel.

·       In totaal maakten 43 basisscholen uit Delft en 44 uit de regio gebruik van het aanbod aan educatieve materialen.

·       337 groepen uit het basisonderwijs namen deel aan de onderwijsactiviteiten, totaal 8.267 leerlingen. Dit is 12,5% meer dan in voorgaande jaren.

·       Er werden 186 themajaarpakketten, 17 lesbrieven, 274 leskisten, 102 ontdekdozen, 65 lesmappen en spellen, 1016 stuks veldwerkmateriaal geleend dan wel aangeschaft. 585 kinderen ontvingen daarnaast het themajaarpakket kerst.

·       6.647 personen bezochten de tentoonstellingen in De Papaver.

·       292 kinderen namen deel aan de vijf schoolvakantie-activiteiten.

 

3.1       Ontwikkelingen in 2002

 

Delft Kennisstad

In 1995 werd door de gemeenteraad de strategienota Delft Kennisstad, Werk Centraal vastgesteld. Een van de kernthema’s waarop de strategie zich richt is milieutechnologie. Het beheer over het bijbehorende fonds (het milieutechnologiefonds) is ondergebracht bij het vakteam Milieu. In 2002 zijn verschillende projecten uitgevoerd met bijdragen vanuit het milieutechnologiefonds

 

 Natuur- en milieucommunicatie

Op 25 oktober 2001 stelde de Delftse gemeenteraad de nota ‘Natuur- en Milieucommunicatie in Delft: op weg naar een duurzaam Delft’ vast. De nota vormt de basis voor de uitvoering van natuur- en milieucommunicatie in de komende jaren en kent drie belangrijke onderdelen: ecologische basisvorming, natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid, en natuur- en milieucommunicatie bij lokaal duurzaamheidsbeleid.

1.       Ecologische basisvorming

Om de kennis van en de zorg en waardering voor natuur en milieu te vergroten, actualiseert de gemeente het bestaande aanbod voor het basisonderwijs en ontwikkelt ze een structureel aanbod voor het voortgezet onderwijs. Voor dit laatste is 15 maart 2003 een fulltime medewerker voortgezet onderwijs aangesteld.

Ten behoeve van het project ‘Brede School’ (zie onder) ontwikkelde de gemeente  een natuur- en milieupakket  dat aan alle ’Brede School wijken’  is aangeboden en dat in 2003 meer op maat wordt gemaakt.

Er werden door de tentoonstellingswerkgroep verschillende tentoonstellingen gemaakt, dan wel gehuurd en van een Delftse component voorzien: “Poepgoed”, “Van rups tot vlinder”, “Vogels in en rond Delft”, en “Afval in de natuur”.

In de schoolvakanties verzorgde de gemeente vakantie-activiteiten in en rondom de Papaver. In de krokusvakantie konden kinderen met de Delftse Natuurwacht een spannende wandeltocht maken; in de meivakantie was voor volwassenen een fietsroute van 15 km uitgezet om de natuur rondom Delft te ontdekken en voor kinderen een speurtocht door het Arboretum-Heempark; in de kerstvakantie organiseerden de gemeente en de Delftse Natuurwacht de zgn. kerstballentocht door de Delftse Hout.

 

2.       Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid  

Binnen het Vakteam Milieu zijn een projectleider en projectmedewerker(per 1 oktober 2002 gestart) verantwoordelijk voor het stimuleren en ondersteunen van NMC-projecten die in het lokale milieubeleid passen. (In de NMCnota projectbureau Natuur- en Milieucommunicatie genoemd). Zij ondersteunen zowel partijen van binnen als van buiten de gemeentelijke organisatie bij het voorbereiden en uitvoeren van projecten. In 2002 ging het om ondersteuning bij de Paddentrek en de Dierenopvangdag.

Een van de ondersteunende middelen vormt het  Natuur- en Milieufonds voor financiële ondersteuning van projecten van externe partijen. Jaarlijks wordt er ca. € 13.000,-  in het fonds gestort.De gemeente heeft een folder gemaakt waarin de ondersteuningsmogelijkheden staan beschreven met een aanvraagformulier.

 

3.       Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal duurzaamheidsbeleid

In 2002 vonden verschillende bijeenkomsten plaats van de Natuur- en Milieukring, het bestaande overleg met natuur- en milieuorganisaties,  en het Duurzaamheidsplatform, waarin verschillende betrokken partijen bij het duurzaamheidsbeleid zitting hebben.

 

Natuur- en milieucentrum De Papaver

In 2002 is de ontwikkeling gestart om het natuur- en milieucentrum De Papaver te laten uitgroeien tot een servicecentrum op het gebied van natuur en milieu voor Delft en omstreken. Het gebouw zelf krijgt een grote opknapbeurt in 2003. De buitenkant wordt grondig gerenoveerd en voor de binnenkant wordt met subsidie van Fonds 1818 voorjaar 2003 een herinrichtingsplan gemaakt passend bij gewenste functie. De uitvoering daarvan is gepland voor 2004.

De diensten die de gemeente in en vanuit het centrum biedt/gaat bieden zijn:

-          ‘loket’ voor natuur- en milieuvragen (telefonisch, e-mail, aan de balie)

-          gebouw de Papaver: huur van accommodatie (deels ‘clubgebouw’ natuur- en milieuorganisaties / deels vergaderruimte niet-natuur- en milieuorganisaties)

-          bezoekerscentrum: tentoonstellingen, e.d.

-          mediatheek: virtuele kennisbank en uitleen van educatieve materialen (lespakketten, leskisten, video’s, CD Roms, e.d.)

-          ondersteuning bij ecologische basisvorming

-          ondersteuning van activiteiten van vrijwilligers ten behoeve van het functioneren van De Papaver (tentoonstellingswerkgroep, baliewerkgroep)

-          ondersteuning bij projecten, zowel financieel als inhoudelijk (zie ook punt 2)

Naast de genoemde facelift van het gebouw wordt ook in de publiciteit en het activiteitenaanbod de professionalisering en verbreding van het dienstenaanbod steeds zichtbaarder.

 

 Brede School-project

In september 2001 ging het project ‘Brede school’ van start. De Brede school is een initiatief van de gemeente Delft, waarin ze nauw samenwerkt met onderwijsinstellingen, de buitenschoolse opvang en ouders. Doel van de Brede school is de ontwikkelingskansen van kinderen van 0 tot en met 18 jaar te verbeteren. Hiertoe stelt elke wijk (Buitenhof en Voorhof) een activiteiten­programma op op het gebied van o.a. sport, recreatie, en cultuur en in 2002 ook voor  natuur en milieu.

De natuuractiviteiten bleken erg in trek. In het voorjaar is in Buitenhof en Voorhof 2 keer en in het najaar 1 keer een programma van 6 middagen gedraaid, waarbij ca. 14 kinderen per keer meededen. Totaal hebben 84 verschillende kinderen meegedaan.

De activiteiten voor 2002 werden gefinancierd door het programma Leren voor Duurzaamheid van de provincie Zuid-Holland. Voor 2003 staat een verdere ontwikkeling van het activiteitenaanbod op stapel richting  een vraaggericht aanbod in samenspraak met wijkgebonden organisaties, waarbij de eigen wijk van de deelnemende kinderen centraal staat en verschillende vakgebieden geïntegreerd zijn. Hiervoor is ook subsidie verkregen van het programma Leren voor Duurzaamheid. Het aantal wijken wordt in 2003 uitgebreid naar 4 en in 2004 naar 7.

 


3.2       Indicatoren

 

Beleid

 

·       Bezoek tentoonstellingen Papaver

 

Doelstelling

Doel gemeente (Nota Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsveran­dering, maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden teruggevallen.

 

Resultaat

Gedurende het jaar zijn in Natuur- en milieucentrum De Papaver verschillende tentoonstellingen te bezoeken. In 2002 waren dat ‘ Poepgoed’ (gehuurd), ‘Van rups tot vlinder” (gehuurd), ‘Vogels in en om Delft ‘ (eigen productie), en ‘ Afval’ (gehuurd). In totaal bezochten 6.647 mensen de tentoonstellingen, waarvan iets meer dan de helft op zondag.

 

 

 

Conclusie

Na een daling van de bezoekersaantallen in 2001 is in 2002 een forse toename te zien van maar liefst 61% ten opzichte van 2001. Er is dus geen sprake van een dalende trend.

 

 

·         Onderwijsactiviteiten Papaver

 

Doelstelling

Doel gemeente (Nota Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsveran­dering, maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden teruggevallen.

Resultaat

Deelname activiteiten

In totaal maakten 43 basisscholen uit Delft en 44 uit de regio (11 verschillende plaatsen) op de een of andere manier gebruik van het aanbod aan educatieve materialen van Natuur- en milieucentrum De Papaver in het schooljaar 2002-2003. Dit verschilt nauwelijks met het jaar daarvoor.

In 2002 namen 337 groepen uit het basisonderwijs deel aan de onderwijsactiviteiten (excursies en (praktijk)lessen) van Natuur- en milieucentrum De Papaver met in totaal 8.267 leerlingen. Dit is meer dan in voorgaande jaren. De toename zit hem vooral in de les afval voor groep 7 en 8, die nu echt goed loopt. Vaak moet een klas in tweeën gesplitst worden, omdat een beperkt aantal leerlingen per les op het Overlaadstation terecht kan.

 

Gebruik materialen

Naast excursies en (praktijk)lessen biedt de gemeente Delft de scholen ook verschillende materialen te leen c.q. te koop aan.

In 2002 ging dat om 186 themajaarpakketten (topper paddestoelen 56x), 17 lesbrieven, 274 leskisten (topper is de bijenkist 28 x), 102 ontdekdozen (topper waterdoos 19x) (variërend van 1 tot 7 dozen van een soort), 65 lesmappen (topper Groente en Fruit 10 x) en spellen (topper 4-Seizoenenspel 13 x). Overigens ontstaan toppers door het feit dat de buurgemeenten een van tevoren vastgesteld programma afnemen, waar het betreffende item deel vanuit maakt.

Een aparte vermelding is het themajaarpakket kerst: 585 kinderen hebben dat pakket ontvangen.

Er is ook veldwerkmateriaal beschikbaar, zoals schepnetjes, loepen, e.d. Hiervan werden 1016 stuks uitgeleend (inclusief natuur- en milieuorganisaties).

 

Buitenschoolse activiteiten

Ook gedurende de schoolvakanties kunnen scholieren terecht in De Papaver tijdens de vakantie-activiteiten. In 2002 werden in vijf schoolvakanties activiteiten georganiseerd (voorjaar, zomer, herfst, kerst). In totaal namen 292 kinderen deel aan de activiteiten.

 

Conclusie

Het aantal groepen dat deelnam aan onderwijsactiviteiten van Natuur- en milieucentrum De Papaver steeg in 2002 met 12,5 % ten opzichte van 2001, van 312 naar 337. Met name de stijging in het aantal groepen 7 en 8 was opmerkelijk. In totaal namen 8.267 leerlingen deel.

 

Het aantal uitleningen en verkopen was vergelijkbaar met 2001.

 

Aan de vakantie-activiteiten in en om De Papaver namen in 2002 292 kinderen deel.

 

Gezien bovenstaande lijkt het erop dat er in 2002 weer meer kinderen in aanraking zijn gekomen met het natuur- en milieu-educatie aanbod van De Papaver dan de voorgaande jaren.