Vorige pagina

Terug naar inhoud

8. Samenvatting & Conclusies

Delft Kennisstad

Van de bedrijven uit het panel had 90% bij de eerste meting reeds gehoord van Delft Kennisstad. De initiatieven voor Delft Kennisstad moeten, zo vindt 60% van de bedrijven, vooral van bedrijven en instellingen komen. Een meerderheid van de bedrijven (57%) vindt dat Delft Kennisstad het geld niet moet besteden aan projecten van de eigen gemeente, maar aan projecten van derden.

Drie kwart van de ondervraagde bedrijven is het eens met de stelling dat Delft Kennisstad een positieve invloed heeft op de bekendheid van Delft als kennisstad. Ongeveer de helft van de bedrijven vindt dat Delft Kennisstad een positieve invloed heeft op het aantrekken van bedrijven, de samenwerking tussen bedrijven en de werkgelegenheid. Slechts een zeer klein percentage vindt dat Delft Kennisstad niet een positieve invloed heeft op deze zaken.

Projecten Delft Kennisstad

Ten tijde van de eerste meting was 13% van de bedrijven betrokken bij projecten van Delft Kennisstad. Bij zeven van de tien projecten ligt de bekendheid beneden de 25%. De Digitale Stad Delft (62%), de Ondernemersdag (49%) en Vraagbaak TU-Delft (40%) zijn veruit het bekendst. De projecten worden in het algemeen beoordeeld met een voldoende op de aspecten 'bevordering van de samenwerking tussen organisaties', 'innovatieve waarde' en 'stimulerende werking op de werkgelegenheid'. Het percentage onvoldoende voor deze aspecten overstijgt bij geen enkel project de 25%.

Communicatie

Voor de communicatie van Delft als Kennisstad naar bezoekers, klanten en personeelsleden krijgt een brochure bij de bedrijven de meeste voorkeur.

DK Mail is bij 66% van de bedrijven uit het panel bekend. De nieuwsbrief wordt echter slechts door 5% in zijn geheel gelezen.

Na de tweede meting blijkt bijna twee derde van de bedrijven in het panel in het bezit te zijn van een internetaansluiting. Van de bedrijven in het panel heeft 42% een eigen Home-page en 30% een eigen Web-server.

Bereikbaarheid en parkeermogelijkheden

De bereikbaarheid van de vestiging per openbaar vervoer wordt door 28% van de bedrijven in het Oostelijk deel van Delft als onvoldoende beschouwd. In het westelijk deel ligt dat op 21%. In het centrum vindt slechts een enkel bedrijf de bereikbaarheid per openbaar vervoer onvoldoende.

De bereikbaarheid van de vestiging per auto wordt door zo'n 16% van de bedrijven uit het centrum onvoldoende bevonden. In het westelijk en oostelijk deel ligt dit een stuk lager.

De mogelijkheden voor het stallen van fietsen bij de vestiging wordt door de bedrijven nauwelijks als een probleem beschouwd. De parkeermogelijkheden voor de auto blijken een kwart van de bedrijven uit het centrum een onvoldoende te ontlokken. In het westelijk en oostelijk deel vindt 15% dit onvoldoende.

De bereikbaarheid van de binnenstad met de auto en de parkeermogelijkheden aldaar wordt door resp. driekwart en tweederde van de respondenten als onvoldoende beschouwd. De bereikbaarheid van de binnenstad per openbaar vervoer wordt slechts door 17% met een onvoldoende beoordeeld. Voor de stallingsmogelijkheden van fietsen in de binnenstad wordt door 21% van de respondenten een onvoldoende gegeven.

Bedrijfslocaties

Het vestigingsklimaat in Delft valt te typeren als prettig maar duur.

Van de bedrijfsterreinen Delftechpark, Indische buurt, Rotterdamseweg, Schie-oevers, Westlandse Poort en TU wijk scoort Delftechpark met het rapportcijfer 8,3 het hoogst op het aspect van de bereikbaarheid. Ook op het aspect uitstraling scoort dit terrein het hoogst. De Rotterdamseweg wordt qua uitstraling erg laag beoordeeld. Op de aspecten prijs en veiligheid zijn er qua beoordeling weinig verschillen te constateren tussen de terreinen.

Van de ondervraagde bedrijven heeft 36% zeker of misschien binnen twee jaar behoefte aan uitbreiding of vervanging van kantoorruimte. Het gaat hierbij in totaal om kantoorruimte voor ruim 2400 personen. Met name de TU-wijk en de binnenstad krijgen hiervoor veel voorkeur.

Hotelaccommodaties

Van de bedrijven in het panel blijkt 42% (klanten)contacten te hebben met personen die weleens gebruik maken van hotelaccommodatie in Delft. In 84% van de gevallen gaat het om tussen de 1 en 50 overnachtingen per jaar. In totaal gaat het om een kleine 3000 overnachtingen. Van deze bedrijven vindt 53% dat er voldoende hotelcapaciteit is.