Concernbericht-II 1997


Burgemeester en Wethouders van Delft

Oktober 1997L97485/16-10-97

CONCERNBERICHT-II 1997

Inleiding

Dit Concernbericht biedt u inzicht in de voortgang van de beleidsuitvoering per 1 september 1997. Basis voor deze rapportage vormen de Managementrapportages (Maraps) van de diensten. Deze zijn in de middelenoverleggen met de dienstleiding doorgesproken. Hierbij heeft tevens een selectie plaatsgevonden van de onderwerpen die via dit Concernbericht aan u worden gemeld.

Wij hebben bij deze selectie de volgende criteria gehanteerd:

Dit concernbericht zal worden geagendeerd voor de Commissie Middelen van 11 december 1997 en voor de begrotingsvergadering ter kennisname worden toegezonden aan de leden van de diverse vakcommissies. De dienstmaraps liggen voor de raadsleden ter inzage. Iedere fractie krijgt een setje toegezonden.

Evenals vorig jaar zal per 1 januari van het nieuwe jaar een overzicht samengesteld worden van hoofdafspraken die een doorloop hebben naar 1998 en die niet in de nieuwe hoofdafspraken zijn meegenomen. Dit overzicht zal worden voorzien van een planning waarin wordt aangegeven wanneer realisatie een feit zal zijn. Via de Maraps en het Concernbericht van 1998 zal vervolgens over de voortgang worden gerapporteerd.

Gebleken is dat het aanhouden van vacatures dan wel het tijdelijk vervullen van vacatures met "interims" in toenemende mate leidt tot problemen, zowel in de bedrijfsvoering als financieel. Het reorganisatiebudget voor 1997 is volstrekt ontoereikend voor het honoreren van alle

(te verwachten) claims. De "interims" zullen dus, naar het zich laat aanzien, voor een belangrijk deel op de dienstbegrotingen blijven drukken. Later dit jaar zal worden bezien hoe het resterende deel van het reorganisatiebudget zal worden ingezet voor de kosten van "interims".

Het openhouden van de vacatures is vanuit het oogpunt van een goede en continue bedrijfsvoering nauwelijks meer te verantwoorden. Doordat de voorbereiding van de reorganisatie langer duurt dan gepland wordt enerzijds een groot beroep gedaan op de staffuncties en anderzijds wordt de kans steeds groter dat de kwaliteit uit de staf- en managementfuncties vertrekt.

Zodoende is een voorstel in voorbereiding om vacatures van staf- en managementfuncties blijvend te vervullen, tenzij duidelijk is dat dit niet verstandig is. Bijvoorbeeld omdat duidelijk is dat desbetreffende functie in de nabije toekomst komt te vervallen, dat er andere mogelijkheden zijn om het probleem op te lossen of dat vervulling niet strikt noodzakelijk is, ook tegen de achtergrond van de nog steeds noodzakelijke bezuinigingen op het ambtelijk apparaat.

Het concernbericht kent, na deze inleiding, de volgende paragrafen:

I rapportage op hoofdzaken

II Rapportage op overige beleidszaken

III Rapportage op beheerszaken

IV financieel totaalbeeld

V Investeringen

VI Risicoparagraaf

VII Kengetallen bedrijfsvoering

In de hoofdstukken I tot en met III wordt gerapporteerd in de volgorde van de diensten, zoals die is aangehouden in deel I van de concernbegroting 1997-2000. In hoofdstuk IV, het financieel totaalbeeld, is gerapporteerd op volgorde van subfunctie, zodat de aansluiting met deel II van de concernbegroting eenvoudig is te leggen.

I RAPPORTAGE OP HOOFDAFSPRAKEN

Bestuursdienst

Delftnet

De realisatie van Delftnet moet nog dit jaar zijn beslag krijgen. Delftnet is een binnengemeentelijk datacommunicatienetwerk, dat aanzienlijk meer capaciteit heeft dan het vorige Wide Area Network (WAN). Het is noodzakelijk om de informatisering op een hoger plan te brengen. De realisering van Delftnet is het begin van een kennisinfrastructuur voor burgers en organisatie.

In het najaar zullen de voorwaarden en mogelijkheden verder worden uitgewerkt.

Stadsontwikkeling

Kwaliteitsverbetering binnenstad

Na ontvangst van de verklaring van geen bezwaar is de bouwvergunning voor de aanleg van een nieuwe parkeerplaats voor touringcars verleend. Dit betekent dat de aanleg verder kan worden voorbereid en uitgevoerd, conform de planning. De inspanningen zijn erop gericht om de nieuwe parkeervoorziening voor 1 april 1998 op te leveren, dus voor de start van het toeristenseizoen.

De onderhandelingen met ontwikkelaar MAB over de herontwikkeling van Zuidpoort zijn gestaag voortgezet. De verwachting is dat de besprekingen komend najaar resulteren in een voorstel aan de gemeenteraad.

De herinrichting van de westzijde van de Markt is voorbereid. In het najaar volgt een workshop waarin betrokken bewoners en ondernemers kunnen meepraten over de uitvoering.

Een onderzoek naar de haalbaarheid van parkeervoorzieningen onder de markt en aan de oostzijde van het kernwinkelgebied is ambtelijk voorbereid. De aanbesteding van het onderzoek heeft inmiddels plaatsgevonden.

Monumenten

Zoals voorzien bleef het aantal aanvragen voor restauratiesubsidie ten behoeve van gemeentelijke monumenten onverminderd hoog. Dit heeft in mei geleid tot een subsidiestop. Inmiddels is op verzoek van het Rijk de behoefte gepeild die bestaat aan restauratiesubsidies voor rijksmonumenten en zal dit binnenkort ook gebeuren voor de gemeentelijke monumenten.

Spoortunnel

De inspanningen om het treinspoor ondergronds te krijgen bestonden onder meer uit het bij de beslissers onder de aandacht brengen van de problematiek en het opstellen van een bestemmingsplan voor het spoorzonegebied. De procedure met betrekking tot het bestemmingsplan is inmiddels gestart. In 1998 zal de lobby worden voortgezet waarbij tevens het NS-besluit om het aantal treinen te verminderen, zal worden betrokken.

Beheer en Milieu

Bestaande bedrijfsvoering afdeling Milieu

Het milieuhandboek komt nog dit jaar beschikbaar voor Internet c.q. voor het gemeentelijk netwerk (R.I.S. e.a.)

De realisatie van een retourette

De technische voorbereidingen zijn nagenoeg gereed. Het concept voor het retourneren is klaar. De opening wordt voorzien in november van dit jaar. Tegelijkertijd wordt ook aan het "informeren-gedeelte" gewerkt, zowel technisch als inhoudelijk. Naast typisch Delftse informatie met betrekking tot afval, wordt geprobeerd gebruik te maken van bestaande informatiebestanden, die elders zijn ontwikkeld en worden bijgehouden.

Brandweer

In het kader van de samenwerking met Gist, TU en TNO is een aantal deelprojecten gestart, te weten: gezamenlijke ademlucht werkplaats, gevaarlijke stoffen team, piketdienst, opleidingen en oefeningen en personeelsaangelegenheden.

Door adviesbureau Twijnstra Gudde wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een gezamenlijke brandweer. In het vierde kwartaal zal over de deelprojecten en het onderzoek worden gerapporteerd.

Handhaven meetnet grondwater binnenstad

Om de overlast ten gevolge van grondwater in de binnenstad tegen te gaan, dan wel te voorkomen, wordt het meetnet gehandhaafd. De software ten behoeve van dit meetnet is inmiddels besteld en wordt op korte termijn geïnstalleerd.

Veegdienst

Er is een start gemaakt met de uitwerking van de actiepunten van de nota "Een schone stad. Een beter milieu". Het resultaat is de aanschaf van een hondenpoepzuiger, die vanaf medio september wordt ingezet. Deze is tevens te gebruiken als borstelmachine. Verdere acties ten aanzien van wijkveegplannen e.d. zullen op korte termijn volgen.

Dienst Maatschappelijke Zorg

W.V.G. Algemeen

De financiële ontwikkelingen van de WVG noopten ons er toe een analyse te maken van de uitgavenontwikkeling. De sterke trendmatige groei van de uitgaven zet zich ook in 1997 voort.

Op basis van de kosten tot en met augustus worden de totale verstrekkingen voor 1997 geschat op

ƒ 8 miljoen. Daardoor dreigt een overschrijding op de begroting van ƒ 1,7 miljoen. Als de trendmatige stijging aanhoudt zal de Vereveningsreserve WVG nog voor de eeuwwisseling zijn uitgeput. Vóór het einde van het jaar zullen wij voorstellen aan u voorleggen om de uitgaven-ontwikkeling te beheersen.

W.V.G. - Collectief vervoer

De opties voor halteuitbreiding en regionale aansluiting worden nader onderzocht in relatie tot de mogelijkheden voor een vorm van collectief vraagafhankelijk vervoer in Delft.

De uitgaven aan woon- en vervoersvoorzieningen zijn in 1997 meer gestegen dan in de prognose was voorzien.

W.V.G. - Advisering

Er zijn nieuwe contracten afgesloten voor advisering. Voorlopig wordt op contractbasis verder gewerkt met het oog op integratie van de indicatiestelling voor de WVG in het op te richten Regionaal indicatieorgaan. Dit zal in de loop van 1998 plaats vinden.

Schuldhulpverlening

De nieuwe opzet van de schuldhulpverlening is per 1 september van start gegaan. Dit betekent dat de doelgroepcriteria zijn opgeheven. Met de woningbouwverenigingen worden de details van de samenwerking nog besproken. De afronding is gepland per 1 november.

Samenwerking afdelingen Uitkeringen en Activering

Voor de overheveling van taakonderdelen is het nu niet de juiste tijd gezien de discussies over gescheiden verantwoordelijkheden van de Arbeidsvoorziening en de gemeente. Omdat de profilering pas eind september van start is gegaan verloopt de toeleiding van DMZ-klanten nog steeds via het Arbeidsbureau.

Als aanvullende actie wordt een voorstel ontwikkeld om een viertal trajectbemiddelaars vanuit de activering in te zetten om DMZ-klanten te profileren en met hen trajectplannen af te sluiten. Het doel is een sluitend aanbod van trajecten ten behoeve van klanten in fase 2 en 3. Zo is het ook mogelijk eerder meer werkzoekenden voor te dragen voor geacquireerde vacatures. De start is gepland in de laatste maanden van dit jaar.

Samenwerking Werkplan en Combiwerk

Eind augustus waren 30 werknemers in dienst van de Stichting Werkplan, gedetacheerd bij werkplaatsen/projecten van Combiwerk.

Het veranderplan

Recent bent u uitvoerig geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het veranderplan en de maatregelen, die inmiddels worden genomen. Deze maatregelen zijn op hoofdlijnen de volgende:

Ter begeleiding van dit complexe en tijdrovende reorganisatieproces zijn een externe procesmanager en een interimhoofd Uitkeringen aangetrokken.

Het Veranderplan/personeelsmanagement

De aanpassing van de werkprocessen binnen de sectoruitkeringen zal leiden tot een andere samenstelling van taken en functies. Ook zal het aantal kleiner worden. Om de veranderslag binnen de sector snel te kunnen maken, zal een aantal medewerkers in de nieuwe werkprocessen vooralsnog tijdelijk met andere, of gedeeltelijk andere werkzaamheden worden belast, zonder rechtspositionele consequenties. In een later stadium zal formalisering van de nieuwe situatie plaatsvinden conform de sociale leidraad (t.z.t. het sociaal statuut).

Per 1 september is conform het veranderplan begonnen met het beschrijven van alle functies binnen de dienst.

Veranderplan/Planning- en control

De kwaliteit van planning- en controlinstrumenten is sterk afhankelijk van de betrouwbaarheid van informatie uit onderliggende systemen. Hierin valt nog veel te verbeteren. Het zal nog minimaal een halfjaar duren, alvorens m.n. het uitkeringensysteem betrouwbare informatie gaat genereren.

Intussen zullen noodmaatregelen worden uitgewerkt om de voortgang in het wegwerken van achterstanden en nieuwe aanvragen en mutaties frequent te kunnen toetsen. Hierbij zullen de afdeling Interne Controle en de externe accountant nauw worden betrokken.

De sector Activering is vergevorderd met het opstellen van sectorrapportage op kwartaalbasis. Hun eerste rapportage zal over het derde kwartaal 1997 worden opgesteld.

Instroomservice Delft Werkt

De nieuwe opzet is medio september van start gegaan. Dit houdt in, dat van een viertal uitzendorganisaties intercedenten parttime worden gedetacheerd bij Werkplan, om van daar uit de acquisitie te doen. Verlenging van dit experiment komt aan de orde bij het in werking treden van de WIW. Het huidige tiental werknemers kan tot uiterlijk 1 januari 1999 in dienst blijven op basis van de Melkert-2-subsidieregeling.

Welzijn, Onderwijs, Cultuur

Het ontwikkelen van een nieuwe subsidiemethodiek

Begin 1997 is besloten vier subsidievormen te onderscheiden met elk hun eigen procedure. De gemeenteraad heeft te kennen gegeven zoveel mogelijk te willen streven naar prestatiesubsidie. Thans is veel tijd gemoeid met het toekennen van exploitatie- en activiteitensubsidie. Voor deze subsidievormen gaat een lichtere procedure gelden. Hierdoor komt er ruimte voor het maken van prestatie-afspraken. Deze (meerjarige) prestatie-afspraken worden gemaakt met de grote gesubsidieerde instellingen. Er worden voorbereidingen getroffen voor afspraken met Theater de Veste en de Stichting Openbare Bibliotheken Delft. Omtrent de Stichting Welzijn Delft (SWD) is inmiddels anders besloten: afspraken zullen lopen tussen de SWD en de besturen van de buurthuizen, van een subsidie-overeenkomst met de gemeente zal geen sprake zijn.

Om de procedures te verbeteren is een plan van aanpak opgesteld. Er is een omgevingsanalyse gemaakt, in samenhang met projecten 1-loket en gemeentebreed informatiseringsbeleid. Op dit moment worden de huidige behandelingsprocessen met doorlooptijden beschreven. Nog te nemen stappen zijn inventarisatie van wensen en eisen vanuit de klantengroep en een tussentijdse evaluatie. Verwacht wordt dat in februari 1998 een voorstel aan de raad wordt gedaan en dat in maart 1998 tot implementatie kan worden overgegaan.

De afspraken over prestatiesubsidie met Theater de Veste zijn op 11 september behandeld in de commissie welzijn. Er is een akkoord over een afspraak voor 1 jaar. Eind 1998 vindt een evaluatie plaats en wordt een meerjarenafspraak gemaakt. Het streven is om met de Stichting Openbare Bibliotheken in 1998 een prestatie-overeenkomst voor te bereiden.

Samenleven in Delft: vernieuwing buurt- en wijkwerk

Bij de behandeling van de begroting 1998-2001 is de bezuiniging op het buurt- en wijkwerk verminderd met ƒ 150.000. De resterende taakstelling van ƒ 300.000 voor de Stichting Welzijn Delft (SWD) is gehandhaafd, echter met een gewijzigde fasering.

Op dit moment worden de aktiviteitenplannen voor 1998 voorbereid. Hiervoor ontvangen de huidige bestuurders van de buurthuizen een training. In oktober start de werving en selectie van de clusterbesturen. Met de woningbouwcoöperaties is het overleg gestart met betrekking tot de nieuwbouw van een aantal sociaal-culturele centra (Wippolder en Westerkwartier).

De organisatorische vormgeving van het openbaar onderwijs

In de raadscommissie educatie en werk van september is verslag gedaan van de notitie Koers primair openbaar onderwijs. In deze eerste verkenning is weergegeven of en op welke wijze verzelfstandiging van het Primair Openbaar Onderwijs mogelijk is.

In de raadscommissie is vastgesteld om een aantal zaken nader uit te werken, o.a.:

De toekomstige positie van de secties TBO en PSA wordt bepaald door de eventuele gemeentelijke reorganisatie en de ontwikkelingen met betrekking tot het Openbaar Primair Onderwijs.

Combiwerk

Werkgelegenheid

De hoofdafspraak is passende werkgelegenheid te bieden aan 500 (full time equivalent) medewerkers die door een handicap op de reguliere arbeidsmarkt geen baan kunnen vinden.

Gemiddeld bedroeg de bezetting over de eerste 8 maanden 497,4 fte´s met een minimum van 495 fte´s en een maximum van 504 fte's. De laatste maanden zal het maximum stijgen naar 508 fte's zodat gemiddeld 500 fte's in dienst zijn.

Afhankelijk van definitieve uitspraken van het ministerie van SZW is er een reële mogelijkheid dat het aantal werknemers kan stijgen naar ca. 515 fte's. Dit wordt veroorzaakt door een opgelegde herbezetting van ca. 10 fte's en een extra bijdrage voor ca. 5 fte's teneinde de wachtlijst te kunnen verlagen. De aanvulling voor herbezetting zal voor een klein deel worden gesubsidieerd. De 5 fte's ter verkorting van de wachtlijst zullen geheel worden gesubsidieerd. Eind 1997 zal er meer duidelijkheid bestaan of het aantal fte's kan worden opgetrokken.

Er begint een toename op gang te komen van banenpoolers en JWG'ers na intensief overleg met de Stichting Werkplan. Dit is mogelijk doordat de economie aantrekt en er op het ogenblijk veel werk voorhanden is. Op dit moment zijn reeds 11 banenpoolers en 17 JWG'ers bij Combiwerk werkzaam op uiteenlopende afdelingen.

CombiServices B.V. (Affirmative Enterprise)

De besluitvorming voor wat betreft de Algemene vergadering van Aandeelhouders en de Raad van Commissarissen heeft in september plaatsgevonden zodat in oktober de i.o. status van CombiServices B.V. i.o opgeheven kan worden. Op dit moment zijn ca. 30 medewerkers gedetacheerd vanuit Combiwerk en ca. 10 medewerkers in dienst van de B.V. De commerciële resultaten zijn tot nu toe beter dan begroot. De verwachting is dat de omzet aan het eind van het jaar ruim wordt gehaald.

nWSW - WIW

Per 1 januari 1998 wordt de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (nWSW) van kracht en tevens de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW). Door een samenwerking te creëren met de Stichting Werkplan (DMZ) moet het mogelijk zijn efficiencyvoordelen te behalen. Bij de SW-bedrijven in Nederland is hiertoe een nota verschenen onder de naam "Werkbedrijf, een ondernemende reactie op de stroomlijnnotitie".

II RAPPORTAGE OP OVERIGE BELEIDSZAKEN

Concern

Algemene uitkering gemeentefonds

De mutaties uit de afgelopen junicirculaire geven voor 1997 een stijging van ƒ 1 miljoen. Daarvan is echter ƒ 1,8 miljoen budgettair neutraal ofwel voor dat bedrag staan er uitgaven tegenover. Na aftrek daarvan resteert een tegenvaller voor het algemeen van ƒ 0,8 miljoen. Dit wordt deels veroorzaakt door kwantitatieve ontwikkelingen terwijl daarnaast de raming van de gemeentefondsuitkering gecorrigeerd is voor teveel geraamde middelen voor de kinderopvang.

De septembercirculaire 1997 draait vooral om de lastenverlichting in 1998 (ƒ 100 vermindering reinigingsrecht per huishouden). Voor wat betreft het accres wordt aangegeven dat er voor 1997 een verhoging van ƒ 55 miljoen in het verschiet ligt (voor Delft ƒ 0,35 miljoen). Dat is gebaseerd op het geactualiseerde plaatje van de rijksbegroting zoals opgenomen in de Miljoenennota 1998. De verhoging is nodig om de loonkostenstijging in 1997 op te vangen. De definitieve vaststelling van het accres voor 1997 vindt volgend jaar plaats. Voorzover de rijksuitgaven opnieuw lager zullen uitvallen dan begroot, hetgeen op het accres van nadelige invloed is, zal eerst de binnen het gemeentefonds gevormde behoedzaamheidsreserve worden aangesproken. Verwacht wordt dat hier geen verder nadeel uit voortvloeit.

Nominale ontwikkelingen

Voor dit jaar is via de budgetbrief personeelslasten een loonontwikkeling van 1,7% in de personeelsbudgetten verdisconteerd. Hierin is begrepen de premiestijging per 1 januari 1996 en de salarismutaties volgens de CAO 1995, welke een uitloop had naar 1997. De doorwerking van de salarisherziening per 1 augustus 1996 (1,25%) en de eindejaarsuitkering van 0,3% per einde 1997 zaten hier al in. Nog niet verwerkt is de premiestijging per 1 januari 1997 (1,3%) en de gevolgen van de nieuwe CAO 1997 (3% loonstijging per 1 juni 1997 en 0,7% extra eindejaarsuitkering). Deze drie elementen tezamen leveren een kostenstijging op van ongeveer 3,75% op jaarbasis. Beschikbaar is ƒ 2,5 miljoen, zijnde het restant van de stelpost loon- en prijsstijgingen van ƒ 4 miljoen aangevuld met de verhoging van het accres 1997 van ƒ 0,35 miljoen. De verdeling van het budget over de diensten zullen wij in de 2e Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging 1997 verwerken.

Financiering

Bij de Kadernota 1998-2001 is een prognose gemaakt van het financieringsresultaat dat voor dit jaar mag worden verwacht. Op basis daarvan is de begroting met een nadeel van ƒ 1,8 miljoen bijgesteld. Dat nadeel wordt deels veroorzaakt door een hogere rentevergoeding aan reserves en voorzieningen dan geraamd (- ƒ 1,2 miljoen) en deels door het effect van vervroegde leningaflossing door corporaties (- ƒ 0,6 miljoen). Overigens wordt thans geen verdere wijziging van het financieringsresultaat geraamd.

Bestuursdienst

Communicatievisie

In vervolg op de gehouden doorlichting van de Concernafdeling Communicatie en Onderzoek van de Bestuursdienst worden stappen gezet in de ontwikkeling van een gemeentebrede communicatievisie. De afdeling en de communicatiemedewerkers van de diensten zullen het eens moeten worden over de opzet van de communicatiefunctie. De projectleider werkt in samenwerking met de communicatiemensen aan de verdere integratie van de concern- en dienstcommunicatie.

Haaglanden

Nadat de Tweede Kamer en daarna het Kabinet de stadsprovincie Haaglanden in mei van dit jaar hebben afgeblazen, gekoppeld aan een territoriale uitbreiding van de gemeente Den Haag, heeft de gemeenteraad op 25 september jl. een aantal randvoorwaarden geformuleerd voor een verdere deelname van Delft aan de ROL Haaglanden.

Recent is door het Dagelijks Bestuur van het stadsgewest getracht een bestuurlijk compromis te formuleren, waarin ondermeer wordt bezien of het alsnog mogelijk is in unanimiteit te streven naar een stadsprovincie conform het meerderheidsbesluit van het Algemeen Bestuur. In dit geval vindt er geen gemeentelijke herindeling plaats.

Bij de beoordeling van dit beoogde compromis zal door Delft de vraag worden gesteld of, indien na de komende kabinetsformatie de stadsprovincie Haaglanden wederom niet op de politieke agenda staat, de Haaglanden-gemeenten dan voor gemeentelijke herindeling zijn. Voorts of de gemeente Den Haag dan om intrekking van de Arhi-procedure (Algemene Regels Herindeling) zal verzoeken en tenslotte als er geen stadsprovincie komt of Den Haag een Arhi-procedure voor alle Haaglanden-gemeenten wil bepleiten.

Stadsontwikkeling

Parkeren

De kredietaanvraag voor de parkeergarage aan de Phoenixstraat is ambtelijk voorbereid en gereed voor bestuurlijke besluitvorming.

Twee nota´s zijn in voorbereiding. Een nota gaat over het parkeerbeleid in de ruime zin van het woord. Daarin komen alle aspecten van het beleid aan de orde. De andere nota gaat specifiek in op de realisatie van de geplande parkeergarages, de financiering en de exploitatie. Het aspect van het rente-regime zal daarin specifiek worden meegenomen en aan u worden voorgelegd. Beoogd wordt de nota's dit najaar uit te brengen.

Monumenten

Tot en met deze 1 september zijn 30 panden aangewezen als gemeentelijk monument. De aanwijzing van nog eens 169 panden is in behandeling. De formele aanwijzing hiervan zal pas begin 1998 plaatsvinden. Dit is een vertraging die een gevolg is van het aflopen van het werk van de aanwijzingscommissie, waardoor nu alle aandacht is gericht op het beschrijven en beoordelen van aan te wijzen panden en niet op het formeel aanwijzen ervan.

Stationsplein

De bestratingswerkzaamheden voor het Stationsplein zijn aanbesteed en gegund. Naar verwachting is het vernieuwde plein in maart 1998 gereed.

Beheer en Milieu

Evaluatie duurzaam Delft dichterbij

De tweede behandeling van de evaluatie van het milieubeleidsplan heeft plaatsgevonden. De evaluatie is geaccordeerd. Daarbij is afgesproken dat een discussie zal plaatsvinden over het ABC-lokatiebeleid en dat (door de betreffende afdelingen) in beeld gebracht zal worden waarin en in welke mate de middelen ontbreken om de activiteiten uit het milieubeleidsplan te realiseren. Naar aanleiding van de evaluatie van het milieubeleidsplan wordt (samen met andere betrokken afdelingen) gewerkt aan het voorbereiden van de bestuurlijke discussie m.b.t. het ABC-lokatiebeleid in relatie tot ontwikkelingen van potentiële kantorenlokaties.

Vervolgnota "Baggeren"

Als gevolg van het sluiten van het baggerstort in het Braassemermeer is er momenteel geen baggerstort voor baggerspecie klasse 2 voorhanden. Een en ander betekent dat de uitvoering voor het jaar 1997 meer gericht is op de verwijdering van klasse 3, hetgeen hogere kosten met zich meebrengt. Dit heeft echter geen gevolgen voor de begroting maar wel op de hoeveelheid te verwijderen baggerspecie. De in het najaar te presenteren nota "Rationeel Baggerbeheer 1998-2002" zal hier dieper op in gaan.

Dienst Maatschappelijke Zorg

Bijzondere bijstand

In een recente nota over de uitgaven voor bijzondere bijstand in het eerste halfjaar 1997 is aangegeven dat in die periode reeds 2 miljoen gulden was uitgegeven op een jaarbudget van ƒ 2,6 miljoen. Hoewel het onzeker is in hoeverre de toename in het aantal verstrekkingen zal aanhouden, is het tekort voor dit jaar geprognotiseerd op ruim 1 miljoen gulden. Hiervan zal ƒ 300.000 gedekt worden uit de reserve Vluchtelingen. Bij een volgende rapportage zal een analyse worden gemaakt van de structurele uitgavenontwikkeling, rekening houdend met het inlopen van de achterstanden en de effecten van het armoedebeleid. Op dat moment zullen ook nadere voorstellen tot dekking worden geformuleerd.

Cliëntenaantallen:

Het aantal cliënten tot en met augustus bedroeg:

Regeling: t/m augustus 1997 gemiddelde 1996


ABW 3353 3422

IOAW 116 115

IOAZ 7 6

Totaal 3473 3542


Resultaten activering:

Stand per: 1-4-1997 1-9-1997 gepland 1997


Aantal werknemers Banenpool 106 114 125

Aantal werknemers JWG 116 131 100

Aantal werknemers Delft Werkt 11 10 50

Aantal werknemers Dienstenwinkel 16 15 20

Aantal plaatsingen trajectbemiddeling 157 401 732


Welzijn, Onderwijs, Cultuur

Ontwikkeling exploitatie zwembad

Kerkpolder heeft in 5 jaar tijd een forse inspanning geleverd: er is in totaal circa 5 ton bezuinigd. We zitten dit jaar op een "subsidie" per bezoek van ƒ 2,44. Dat is ongekend laag.

Het gaat echter pas goed met een organisatie als ook aan de inkomstenkant voldoende perspectief zit. Kerkpolder moet het daarbij hebben van verhoging van de bezettingsgraad. Qua bezoekers-aantallen wordt het streefcijfer gehaald. Het effect op de inkomstenstijging is - afgemeten aan de begroting - echter onvoldoende. Eind 1997 wordt een overschrijding op de exploitatie verwacht van ƒ 250.000.

De markt van de recreatieve zwemmers vertoont een afnemende tendens. Dit is een landelijke ontwikkeling die in 1996 goed zichtbaar werd. Kerkpolder heeft door de verbouwing het recreatieve zwemmen nog op het oude peil kunnen brengen. Dat is dus het positieve effect van deze verbouwing. Bij de mogelijkheden voor andere activiteiten heeft Kerkpolder een onvoldoende concurrentiepositie. In de Nota Toekomst zwembaden (1995) is aanbevolen dat alle zwembaden in Delft een eigen afzetmarkt kiezen. In de praktijk blijkt dat alle baden zich op dezelfde markt bewegen.

Op de tweede plaats gaan veranderingen geleidelijk of zijn niet ingecalculeerd. Bij de prognose van het aantal bezoekers is rekening gehouden met nieuwbouw (Oude veilingterrein Schipluiden, Kruithuisweg). Dit is een meerjarenplan en levert dus nu nog geen nieuwe bezoekers op.

Er is ook gekeken naar nieuwe markten, zoals de studenten en de nieuwe Politieschool. Het aantal studenten neemt sterk af, de nieuwe school gaat niet door. Inmiddels is ook besloten om het schoolzwemmen in het basisonderwijs te schrappen: dit was een van de weinige kostendekkende activiteiten voor het zwembad.

Het algemene beeld is dat de renovatie ervoor gezorgd heeft dat Kerkpolder het oude peil kon handhaven. Zonder renovatie zou een grote teruggang in bezoekers en inkomsten zijn opgetreden.

Inmiddels wordt in het bad gewerkt aan de ontwikkeling van een 'balanced scorecard'. Hiermee definieert Kerkpolder het prestatieniveau op 4 terreinen: klant(tevredenheid), financieel, personeel en interne processen. Het zwembad probeert nu het tekort van 1997 zo beperkt mogelijk te houden. Voor 1 december 1997 volgt een uitgebreidere analyse van de zwembadproblematiek met nadere voorstellen.

III RAPPORTAGE OP BEHEERSZAKEN

Bestuursdienst

Ontwikkeling afdeling Belastingen

Met het vaststellen van de definitieve functiewaardering en de personele invulling kan de reorganisatie van de afdeling Belastingen als afgerond worden beschouwd. Om inzicht in het tijdsbeslag te krijgen van de belastingprodukten is een tijdregistratie ingevoerd. Daarnaast wordt de afhandelingstermijnen van bezwaarschriften bewaakt.

Met de inzet van de medewerkers en de invoering van een nieuw geïntegreerd belastingsysteem is belangrijke voortgang geboekt in de uit te voeren taken, waaronder de implementatie van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ). Voor 1997 zijn de aanslagen OZB zo goed als volledig opgelegd. Door achterstanden, ziektes en niet vast bezette vacatureruimte moest wel meer tijdelijk personeel worden ingezet. De extra kosten daarvan worden op f 100.000 geraamd.

De uitvoering van de WOZ vergt een enorme inspanning van de afdeling. Inmiddels is 90% van de WOZ-beschikkingen verzonden. Daarnaast zijn 2000 taxatie-verzoeken afgehandeld. In totaal zijn 1.800 bezwaarschriften ontvangen. Gepoogd wordt deze nog dit jaar af te handelen hoewel enige uitloop naar begin volgend jaar wellicht onontkoombaar is.

De achterstanden in de inning van belastingen over de afgelopen jaren verwachten de secties Heffing en Invordering in oktober ingelopen te hebben. De sectie WOZ verwacht de achterstanden korte tijd later in te hebben gelopen.

Bestuursassistenten

Onder de bestuursassistenten bestaat een groot verloop. Dat veroorzaakt capaciteitsproblemen. De aanstelling van nieuwe bestuursassistenten zal binnen afzienbare tijd tot versterking moeten leiden. Gekozen is voor een andere opzet waarbij een splitsing is gemaakt tussen de inhoudelijk ondersteunende en de secretariële werkzaamheden. Voor deze laatste werkzaamheden worden twee secretaresses aangetrokken.

Dienst Maatschappelijke Zorg

Huisvesting DMZ

De uitvoering van de renovatie van het gebouw Hooikade verloopt goed. Medio november is de begane grond gereed. De sector Sociaal Beheer zal halverwege oktober worden overgeplaatst naar een kantoorgebouw aan de Zuiderstraat.

Het ISR kan waarschijnlijk niet gehuisvest blijven aan de Molslaan. Er wordt naar een oplossing gezocht. Het is niet uitgesloten, dat andere huisvesting tot meerkosten zal leiden.

Scanapparatuur Inkomstenverklaringen

De inleerfase met de scanapparatuur is achter de rug. Momenteel wordt naar tevredenheid productie gedraaid. Diverse factoren, waaronder de Wet Boeten, hebben de projectgroep genoodzaakt de evaluatie uit te stellen tot oktober.

Welzijn, Onderwijs, Cultuur

Capaciteitsprobleem Welzijn

De commissie heeft zich uitgesproken dat naar aanleiding van de nota Toekomstige rol en positie van de Stichting Welzijn Delft de andere beleidsterreinen (jongeren, ouderen, migranten, emancipatie) snel/versneld moeten aansluiten. Hiervoor ontbreekt de capaciteit.

Er lopen tal van vernieuwingsprojecten. Voor geen enkel traject is er een projectbudget.

Combiwerk

Afrekening omliggende gemeenten

Een bijzonder punt van aandacht is de afrekening met de omliggende gemeenten. Dit betreft zowel nota's welke Combiwerk ontvangt van andere SW-organisaties als de afrekening welke Combiwerk stuurt aan omliggende gemeenten. Combiwerk ontvangt jaarlijks van de gemeente Delft een vergoeding van ƒ 50.000 inzake de bijdrage van bij andere SW-organisaties geplaatste Delftenaren. In de afgelopen weken heeft Combiwerk alleen al van Den Haag en Rijswijk voor een bedrag van ƒ 153.500 aan rekeningen 1996 ontvangen. Ook voor 1995 heeft zich een dergelijke situatie voorgedaan (totaal nota's ƒ 210.000). Tegen de betreffende nota's is protest aangetekend. Deze zijn vooralsnog niet betaald.

Van de afrekeningen welke Combiwerk heeft verzonden aan de omliggende gemeenten is over 1995 en 1996 in totaal ƒ 230.000 niet ontvangen. Een en ander is in behandeling. De materie is, gelet op het groot aantal betrokken partijen en de tegenstrijdige belangen en uitgangspunten complex. Er wordt aan gewerkt om, in overleg met de diverse partijen, uiterlijk december a.s. een afwikkelingsvoorstel voor te leggen. Gestreefd wordt naar een definitieve oplossing zodat deze situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden.

IV FINANCIEEL TOTAALBEELD

Overzicht mee- en tegenvallers 1997

In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen opgenomen ten opzichte van de begroting inclusief alle begrotingswijzigingen. De 1e Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging 1997 wordt in oktober vastgesteld en is reeds in de beginstand verwerkt. Tevens zijn in de beginstand de bedragen verwerkt welke bij de besluitvorming over de begroting 1998 met terugwerkende kracht voor 1997 beschikbaar zijn gesteld. In deel I van de concernbegroting 1998 is op p.140 een overzicht opgenomen van alle wijzigingen die hebben plaatsgevonden. Per saldo is de beginstand

ƒ 6.517.000 nadelig.

Voor- en nadelen in dezelfde sfeer, welke elkaar compenseren zijn buiten beschouwing gelaten. Per saldo is het totaal aan meevallers meer dan het totaal aan tegenvallers. Het voordeel ten opzichte van de beginstand bedraagt ƒ 1.854.000. Hierbij is echter nog geen rekening gehouden met het resultaat op de kapitaallasten. De uiteindelijke afrekening over 1997 vindt plaats bij de jaarrekening 1997 en de BAR.

Financieel totaalbeeld

bedragen x ƒ1.000

Functie

Omschrijving

Voordeel   Nadeel      
               
002.0 algemeen beheer Bestuursdienst     250 I 1)  
002.0 personeel bestuursdienst     500 S 1)  
002.4 gemeentebrede activiteiten 200 I        
003.0 burgerzaken 300 I        
110.0 racistische leuzen     35 I    
210.8 kosten inkoop     70 I    
221.1 onderhoud oeverbescherming     55 I    
480.9 leerlingenvervoer     50 I    
500.0 algemeen beheer dienst WOC     315 I/S 1)  
530.2 zwembad Kerkpolder     250 I/S    
540.0 startsubsidie discotheek     54 I    
541.0 musea     150 I    
600.0 personeelskosten DMZ     80 S 1)  
600.0 personeelskosten DMZ     185 I 1)  
610.5 vrijlatingsbeleid 100 I        
610.8 bijzondere bijstand     1.100 I/S 2)  
611.0 combiwerk 1.633 I        
620.7 WVG     1.700 I 3)  
722.0 vernieuwing riolering Delfgauwseweg     p.m. I    
723.0 leges milieuvergunningen     60 S    
913 opbrengst deelnemingen 300 I        
913 kosten seniorenbeleid     p.m. S    
920.0 OZB-opbrengst 1.000 I/S        
920.5 afdeling belastingen     100 I    
921.0 gemeentefonds     800 S 4)  
990 storting in voorziening 2.300 I        
Div. interimfuncties B&M     600 I    
Div. BTW-project B&M 375 I        
               
  Totaal 6.208   6.354      
               
  Correctie voor bedragen welke ten laste komen van reserves (zie 2) en 3) )    
-2.000
     
               
  Gecorrigeerd totaal 6.208   4.354      

1) als risico aangegeven in begroting

2) waarvan ƒ 300.000 t.l.v. reserve Vluchtelingen

3) geheel t.l.v. reserve

4) reeds verwerkt in begroting 1998


Toelichting:

002.0 Algemeen beheer Bestuursdienst

Met het oog op de reorganisatie zijn veel functies tijdelijk opgevuld. Hieruit vloeien extra kosten voort.

002.0 Personeel Bestuursdienst

De begroting van de bestuursdienst kent al een tekort van ƒ 300.000. Door herwaardering van functies ligt het tekort nu ƒ 200.000 hoger. Via doorlichting van de begroting wordt onderzocht hoe dit eventueel kan worden opgelost.

002.4 Gemeentebrede activiteiten

De aanwending van de post Vorming en opleiding hangt deels samen met het tempo van organisatieverandering. De reorganisatie vergt investeringen en opleiding/kwaliteit van de medewerkers. Verwacht wordt dat hierin pas volgend jaar meer helderheid zal ontstaan. Daardoor ligt een onderschrijding van het budget 1997 voor de hand. Voorlopig is de uitkomst p.m. opgenomen.

Momenteel zijn er voor de budgetten voor het rekenkameronderzoek en de preventieve bedrijfsdoorlichting nog geen concrete voorstellen. Waarschijnlijk worden dit jaar geen onderzoeken uitgevoerd. In dat geval vloeien de jaarbudgetten totaal als voordeel in het resultaat.

003.0 Burgerzaken

De inkomsten van de afdeling Burgerzaken geven dit jaar een extra verhoging te zien van naar verwachting ƒ 300.000.

110.0 Racistische leuzen

Ook nu tekent zich, net als in 1996 af, dat het via bureau Halt gereserveerde budget van ƒ 15.000 niet toereikend zal zijn voor het verwijderen van dit soort leuzen. Naar verwachting zal ook dit jaar het eindbedrag liggen rond de ƒ 50.000.

210.8 Bestelactiviteiten inkoop

De salariskosten van een medewerker lopen nog tot het einde van het jaar door terwijl de taak is vervallen.

221.1 Onderhoud Oeverbescherming

Als gevolg van goedgekeurde bezwaarschriften van bewoners van de Oude Delft met betrekking tot het kappen van bomen konden de inmiddels aanbestede werkzaamheden aan de kademuur niet meer conform de vastgelegde afspraken verlopen. Hierdoor zijn meerkosten ontstaan vanwege uitgevoerde "boombesparende" werkzaamheden. Deze kosten bedragen ƒ 55.000 en worden zodanig als tegenvaller meegenomen.

480.0 Leerlingenvervoer

Ondanks alle maatregelen blijkt leerlingenvervoer wederom een onbeheersbare post te zijn. Naar verwachting is het tekort eind 1997 ƒ 50.000. Dit tekort ontstaat ondanks twee aanvullingen op de oorspronkelijke raming: in de kadernota 1998-2001 is voor leerlingenvervoer in 1997 ƒ 40.000 extra uitgetrokken; daarnaast is ƒ 12.600 aan het budget toegevoegd in het kader van de Wet tegemoetkoming studiekosten (stelpost junicirculaire 1996).

500.0 Algemeen beheer dienst WOC

Het personeelsbudget blijft een probleem. Het in de begroting geraamde tekort van ƒ 125.000 wordt waarschijnlijk niet ingelopen. Door ziekte en andere personele knelpunten wordt daarvoor te veel beslag gelegd op de vacatureruimte van de dienst.

In het collegebesluit over de herbezetting wordt er van uit gegaan dat ƒ 70.000 van de herbezetting wordt gedekt uit een verhoging van de tarieven. Gezien het tijdstip van besluitvorming is dit voor 1997 niet meer te realiseren terwijl de herbezetting wel het hele jaar nodig is geweest en (tijdelijk) ingevuld. Ook voor 1998 geldt dat de tariefstijging pas in de loop van het jaar kan worden ingevuld, zeker bij de tarieven die het schoolseizoen volgen zoals de VAK.

In Concernbericht-I is een verwachte overschrijding op het budget vorming en opleiding aangekondigd van ƒ 120.000. Voor de rest van 1997 heeft het DMT besloten tot een uitgavenstop inzake vormings- en opleidingsactiviteiten.

530.2 Zwembad Kerkpolder

Voor een toelichting zie hoofdstuk II Rapportage op overige beleidszaken.

540.0 Startsubsidie discotheek

Door het College is besloten een bedrag van ƒ 54.000 uit de algemene middelen beschikbaar te stellen om de doorstart van de discotheek op initiatief van het personeel mogelijk te maken.

541.0 Musea

De inkomsten uit entree en winkelverkoop blijven achter bij de raming in de begroting. De langdurige voorbereiding van de tentoonstellingen "Delftse meesters, tijdgenoten van Vermeer" en "In gesprek met Vermeer " en de enorme inspanningen op het gebied van de conservering hebben er toe geleid dat de drie musea in 1997 niet met grote projecten naar buiten konden treden en zodoende voldoende bezoekers konden trekken.

600.0 Personeelskosten DMZ

Zoals in Concernbericht I reeds is vermeld, vertonen de inkomsten uit detachering van medewerkers een dalende lijn.

600.0 Personeelskosten DMZ

De dienst kampt met een aantal bovenformatieven. Er is onderzocht in hoeverre de kosten hiervan binnen de bestaande budgetten zijn op te vangen. Er ontstaan echter met name problemen binnen de sector Activering als gevolg van een getroffen afvloeiingsregeling.

610.5 Vrijlatingsbeleid.

Per 1 oktober 1997 zal het gedecentraliseerde Vrijlatingsbeleid worden opgeheven. Het verwachte voordeel voor de gemeente is aangewend voor het armoedebeleid. Dit is reeds verwerkt in de 1e ATW 1997. Ondanks de verlaagde begroting zal er in 1997 toch nog sprake zijn van een onderschrijding.

610.8 Bijzondere bijstand

In een recente nota over de uitgaven voor bijzondere bijstand in het eerste halfjaar 1997 is aangegeven dat in die periode reeds 2 miljoen gulden was uitgegeven op een jaarbudget van ƒ 2,6 miljoen. Hoewel het onzeker is in hoeverre de toename in het aantal verstrekkingen zal aanhouden, is het tekort voor dit jaar geprognotiseerd op ruim 1 miljoen gulden. Hiervan zal ƒ 300.000 gedekt worden uit de reserve Vluchtelingen.

611.0 Combiwerk

Het exploitatieresultaat tot 1 september is ƒ 1.633.000 positief. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door een hogere Netto Toegevoegde Waarde (+ ƒ 339.000) en door een

onverwachte toename van de rijkssubsidie (+ ƒ 533.000). Voor het overige wordt bespaard op kosten (+ ƒ 761.000). Overigens moet de nodige voorzichtigheid worden betracht met dit voordeel. De bedrijfsresultaten zijn in hoge mate afhankelijk van marktontwikkelingen en kunnen dus in de rest van het jaar nog dalen.

620.7 WVG

Over de financiële ontwikkeling van de WVG is inmiddels een analyse gemaakt. De sterke trendmatige groei van de uitgaven zet zich ook in 1997 voort. Op basis van de kosten tot en met augustus worden de totale verstrekkingen voor 1997 geschat op ƒ 8 miljoen. Daardoor dreigt een overschrijding op de begroting van ƒ 1,7 miljoen.

722.0 Vernieuwing riolering Delfgauwseweg

In de planning voor 1997 is de riolering in de Delfgauwseweg meegenomen om te worden vervangen. Nadere inspecties hebben aangetoond dat deze vervanging noodzakelijk is zodat instortingen, waar schadeclaims uit voort kunnen komen, kunnen worden voorkomen. Tijdens de voorbereiding is naar voren gekomen dat de Delfgauwseweg destijds is verhoogd met stadsafval en vermoedelijk ook met afval van loodwitmolens vanuit de omgeving. Hierdoor is de bodem ernstig verontreinigd met zware metalen. Op dit moment bestaat nog geen zicht op de financiële consequenties die hieruit kunnen voortvloeien.

723.0 Leges milieuvergunningen

Zoals reeds gemeld in de BAR 1996 ontstaat een nadeel bij de leges milieuvergunningen. Als gevolg van rijksbeleid worden steeds meer vergunningen vervangen door AMVB's waar geen vergoeding voor mag worden gevraagd.

913 Opbrengst deelnemingen

Het dividend van het Bouwfonds Ned. Gemeenten over 1996 komt ruim ƒ 200.000 hoger uit dan in voorgaande jaren doordat het uit te keren winstaandeel verhoogd is. Het dividend neemt overigens over 1997 wellicht weer af als gevolg van een uitbreiding van het aandelenkapitaal. Ook het dividend van de EZH komt ruim een ton hoger uit. Reden is de volstorting van de uitstaande aandelen.

913 Kosten seniorenbeleid

De kosten van maatregelen in het kader van het seniorenbeleid zullen naar verwachting de eerstkomende jaren nog belangrijk uitstijgen boven de in de begroting opgenomen storting van

ƒ 540.000 in het pré-vut fonds. In de nota "enige reserve is op zijn plaats" wordt met deze hogere lasten rekening gehouden. De verwachting is dat zich verder geen verrassingen meer voor zullen doen.

920.0 OZB-opbrengst

Als gevolg van hertaxaties en inloop van achterstanden zal de belastingopbrengst dit jaar toenemen. Op dit moment wordt een voordeel verwacht van ca. ƒ 1.000.000. Het uiteindelijke voordeel kan hier echter is positieve of negatieve zin van afwijken als gevolg van onzekerheden over de opbouw van het rekeningresultaat.

920.5 Afdeling Belastingen

In verband met de aanwezige achterstanden, de opvang van ziektes, niet vast bezette vacatureruimte en de managementondersteuning wordt meer personeel van derden ingezet.

921.0 Gemeentefonds

Mutaties junicirculaire 1997 met inbegrip van een correctie voor teveel geraamde middelen kinderopvang. Voor een verdere toelichting zie hoofdstuk II Rapportage op overige beleidszaken.

990 Storting in voorziening

Betreft storting van ƒ 1.543.000 in de voorziening wachtgeldverplichtingen dienst Stadsontwikkeling en ƒ 783.000 in de voorziening automatisering. Bij de BAR 1996 hebben wij besloten dat beide stortingen in 1997 ongedaan worden gemaakt.

Div. Kosten interimfuncties B&M

In verband met de gemeentelijke reorganisatie zijn binnen de dienst B&M, conform de afspraken die hierover in AGMO zijn gemaakt, een aantal cruciale functies tijdelijk ingevuld. Het betreft de functies: hoofd Grondzaken, Dienstcontroller, sectiechef financiële administratie en recentelijk hoofd Interne Dienstverlening. Deze keuze brengt naast knelpunten in het functioneren van de dienst ook echter aanzienlijke financiële consequenties met zich mee waarvoor bij de dienst geen dekking aanwezig is.

Div. BTW-project B&M

In 1996 is een onderzoek uitgevoerd m.b.t. de toepassing van BTW bij de dienst Beheer en Milieu. Inmiddels heeft afwikkeling van de jaren 1990 t/m 1994 met de inspecteur plaatsgevonden. Over deze jaren heeft dit per saldo ƒ 375.000 opgeleverd, voornamelijk op functie 721 (Reiniging).

De in Marap I genoemde meevaller van ƒ 400.000 betrof de jaren 1990-1995, het jaar 1995 dient nog te worden opgesteld. Op een aantal gebieden heeft de gemeente tevens (ten onrechte) verzuimd om BTW af te dragen o.a. bij havenactiviteiten subfunctie 221.0. Dit is alsnog gebeurd. In de jaarrekening 1997 zullen de mee- en tegenvallers van deze inhaalslag worden verwerkt en toegelicht bij de beleidsafrekening.

V INVESTERINGEN

Hieronder treft u de belangrijkste afwijkingen aan met betrekking tot de kredieten.

Stadsontwikkeling

Uitvoering Fietspadenplan

Dit restantkrediet is bestemd voor de volgende projecten:

Verlichtingsinstallaties 1997

De reconstructie van de Rotterdamseweg is uitgesteld. Uitvoering kon niet volgens de oorspronkelijke planning plaatsvinden, omdat in dezelfde periode grootschalige werkzaamheden aan het Poortlandplein werden uitgevoerd. Een gelijktijdige uitvoering van beide projecten zou delen van de stad te moeilijk bereikbaar maken.

Vervangen/verplaatsen parkeermeters 1996 en 1997

Uitvoering wacht op mogelijkheden om kaartleesapparatuur te kunnen toepassen in parkeermeters.

Rolluiken

De subsidieregeling om gesloten rolluiken te vervangen door exemplaren die vriendelijker ogen lijkt succesvol. De regeling was gericht op 50 panden. Met behulp van de regeling zijn inmiddels 19 rolluiken vervangen. In 4 gevallen is een subsidie toegekend, en zullen de rolluiken binnenkort worden vervangen. De gemeente is nog in gesprek met eigenaren van nog eens 19 panden. Slechts 4 eigenaren hebben te kennen geven geen belangstelling te hebben. In een aantal gevallen zijn de rolluiken verwijderd zonder gebruik te maken van de subsidieregeling. De dienst voorziet een beperkte onderuitputting op dit krediet.

Stationsplein

Met betrekking tot de kosten van het Stationsplein wordt een tegenvaller verwacht van ƒ 1.896.000 (inclusief btw). De dienst zet alles in het werk om de hier geïndiceerde meerkosten gedekt te krijgen door Rijkswaterstaat en/of het Stadsgewest Haaglanden.

Van de verwachte totale tegenvaller komt ƒ 981.000 voor rekening van tegenvallende saneringskosten als gevolg van aangescherpte milieuwetgeving, hogere reinigingskosten en een groter te saneren gedeelte dan uit eerder onderzoek was gebleken.

De tijdens de onderhandelingen met de buurtbewoners bestuurlijk toegezegde gevelmaatregelen

dragen voor ƒ 339.000 bij aan de tegenvaller. De gevelmaatregelen zijn toegezegd als gevolg van de gevoerde bezwaarprocedures in het kader van de wet Geluidshinder.

Door de langere looptijd van het project dan voorzien en de afhandeling van ingediende bezwaren komen de voorbereidingskosten hoger uit dan het door Rijkswaterstaat toelaatbare kostenniveau van 10% van de kosten derden. De kosten van directievoering (voorbereiding en uitvoering) geven daardoor een tegenvaller te zien van ca. ƒ 400.000. De kosten voor de wachtruimte en reizigersvoorzieningen vallen ƒ 176.000 tegen. Deze tegenvaller wordt grotendeels gedekt door de hieronder genoemde bijdrage van ZWN.

Het aandeel van de gemeente van ƒ 1.200.000 is nog niet volledig aangesproken, aangezien de bijdrage van Rijkswaterstaat ca. ƒ 400.000 groter is dan was verwacht. Bovendien geeft de bijdrage van de ZWN voor het wachtgebouw een extra dekking van ƒ 150.000. Er is derhalve een extra budget nodig van ƒ 1.896.000, waarvan ƒ 1.394.000 nog niet gedekt is door subsidies of bijdragen van derden. De afkoopsom van de architect en de enigszins tegenvallende aanneemsom zijn in het bovenstaande verwerkt.

Voorbereidingskrediet Phoenixgarage

Het door de raad ter beschikking gestelde voorbereidingskrediet voor de Phoenixgarage ad

ƒ 860.000 is thans volledig (werkelijke uitgaven inclusief de aangegane verplichtingen) benut.

Welzijn, Onderwijs, Cultuur

Verbouwing Kerkpolder

De verbouwing in 1996 heeft het zwembad weer goed in de markt gezet. Het krediet is overschreden door niet voorziene zaken (asbest, verborgen gebreken, arbo) en een wisseling van de aannemer na de definitief-ontwerpfase. Er was een voorbereidingskrediet van ƒ 400.000 en een bouwkrediet van ƒ 3.850.604; totaal beschikbaar was een bedrag van ƒ 4.250.604. Na het opmaken van de rekening blijkt het totaal beschikbare bedrag met ƒ 286.145 overschreden. De overschrijding is 6,73 %.Geprobeerd wordt om ƒ 50.000 BTW terug te ontvangen van de belastingdienst; de uitkomst is echter niet zeker. De overschrijding wordt meegenomen in de uitgebreidere analyse van de zwembadproblematiek. De afwikkeling van het krediet vindt plaats bij de jaarrekening 1997.

VI RISICOPARAGRAAF

Beheer en Milieu

722.0 Onderhoud/vernieuwing Riolen en Gemalen

Er is een aantal bezwaarschriften ingediend tegen de aanslag van 1995. Deze bezwaren richten zich tegen de rechtmatigheid van de aanslag. Met Gist-Brocades zijn afspraken gemaakt, hetgeen heeft geleid tot een aanpassing van de Verordening Rioolrechten met terugwerkende kracht tot 1995 en het intrekken van het bezwaarschrift. Mochten de overige bezwaarschriften gegrond verklaard worden, dan betekent dit een financieel nadeel voor de gemeente. (Maximaal ƒ 1,3 miljoen per jaar vanaf 1995).

VII KENGETALLEN BEDRIJFSVOERING

Ziekteverzuim tot 1 september 1997

Dienst Percentage  
Bestuursdienst 6,5  
Stadsontwikkeling 5,0  
Beheer en Milieu 6,8  
Dienst Maatschappelijke Zorg 12,1  
Welzijn, Onderwijs, Cultuur 8,4  
Combiwerk (ambtelijk) 11,9  


Aantal klachten en bezwaarschriften tot 1 september 1997

Dienst Totaal  
Bestuursdienst 1.800 1)
Stadsontwikkeling 0  
Beheer en Milieu 12  
Dienst Maatschappelijke Zorg 187  
Welzijn, Onderwijs, Cultuur 21  
Combiwerk 0  

1) betreft bezwaarschriften bij de afdeling Belastingen