Concernbericht-II 1997
Burgemeester en Wethouders van Delft
Oktober 1997L97485/16-10-97
CONCERNBERICHT-II 1997
Inleiding
Dit Concernbericht biedt u inzicht in de voortgang van de beleidsuitvoering per 1
september 1997. Basis voor deze rapportage vormen de Managementrapportages (Maraps) van de
diensten. Deze zijn in de middelenoverleggen met de dienstleiding doorgesproken. Hierbij
heeft tevens een selectie plaatsgevonden van de onderwerpen die via dit Concernbericht aan
u worden gemeld.
Wij hebben bij deze selectie de volgende criteria gehanteerd:
Dit concernbericht zal worden geagendeerd voor de Commissie Middelen van 11 december
1997 en voor de begrotingsvergadering ter kennisname worden toegezonden aan de leden van
de diverse vakcommissies. De dienstmaraps liggen voor de raadsleden ter inzage. Iedere
fractie krijgt een setje toegezonden.
Evenals vorig jaar zal per 1 januari van het nieuwe jaar een overzicht samengesteld
worden van hoofdafspraken die een doorloop hebben naar 1998 en die niet in de nieuwe
hoofdafspraken zijn meegenomen. Dit overzicht zal worden voorzien van een planning waarin
wordt aangegeven wanneer realisatie een feit zal zijn. Via de Maraps en het Concernbericht
van 1998 zal vervolgens over de voortgang worden gerapporteerd.
Gebleken is dat het aanhouden van vacatures dan wel het tijdelijk vervullen van vacatures met "interims" in toenemende mate leidt tot problemen, zowel in de bedrijfsvoering als financieel. Het reorganisatiebudget voor 1997 is volstrekt ontoereikend voor het honoreren van alle
(te verwachten) claims. De "interims" zullen dus, naar het zich laat aanzien, voor een belangrijk deel op de dienstbegrotingen blijven drukken. Later dit jaar zal worden bezien hoe het resterende deel van het reorganisatiebudget zal worden ingezet voor de kosten van "interims".
Het openhouden van de vacatures is vanuit het oogpunt van een goede en continue bedrijfsvoering nauwelijks meer te verantwoorden. Doordat de voorbereiding van de reorganisatie langer duurt dan gepland wordt enerzijds een groot beroep gedaan op de staffuncties en anderzijds wordt de kans steeds groter dat de kwaliteit uit de staf- en managementfuncties vertrekt.
Zodoende is een voorstel in voorbereiding om vacatures van staf- en managementfuncties
blijvend te vervullen, tenzij duidelijk is dat dit niet verstandig is. Bijvoorbeeld omdat
duidelijk is dat desbetreffende functie in de nabije toekomst komt te vervallen, dat er
andere mogelijkheden zijn om het probleem op te lossen of dat vervulling niet strikt
noodzakelijk is, ook tegen de achtergrond van de nog steeds noodzakelijke bezuinigingen op
het ambtelijk apparaat.
Het concernbericht kent, na deze inleiding, de volgende paragrafen:
II Rapportage op overige beleidszaken
III Rapportage op beheerszaken
VII Kengetallen bedrijfsvoering
In de hoofdstukken I tot en met III wordt gerapporteerd in de volgorde van de diensten,
zoals die is aangehouden in deel I van de concernbegroting 1997-2000. In hoofdstuk IV, het
financieel totaalbeeld, is gerapporteerd op volgorde van subfunctie, zodat de aansluiting
met deel II van de concernbegroting eenvoudig is te leggen.
I RAPPORTAGE OP HOOFDAFSPRAKEN
Bestuursdienst
Delftnet
De realisatie van Delftnet moet nog dit jaar zijn beslag krijgen. Delftnet is een binnengemeentelijk datacommunicatienetwerk, dat aanzienlijk meer capaciteit heeft dan het vorige Wide Area Network (WAN). Het is noodzakelijk om de informatisering op een hoger plan te brengen. De realisering van Delftnet is het begin van een kennisinfrastructuur voor burgers en organisatie.
In het najaar zullen de voorwaarden en mogelijkheden verder worden uitgewerkt.
Stadsontwikkeling
Kwaliteitsverbetering binnenstad
Na ontvangst van de verklaring van geen bezwaar is de bouwvergunning voor de aanleg van
een nieuwe parkeerplaats voor touringcars verleend. Dit betekent dat de aanleg verder kan
worden voorbereid en uitgevoerd, conform de planning. De inspanningen zijn erop gericht om
de nieuwe parkeervoorziening voor 1 april 1998 op te leveren, dus voor de start van het
toeristenseizoen.
De onderhandelingen met ontwikkelaar MAB over de herontwikkeling van Zuidpoort zijn
gestaag voortgezet. De verwachting is dat de besprekingen komend najaar resulteren in een
voorstel aan de gemeenteraad.
De herinrichting van de westzijde van de Markt is voorbereid. In het najaar volgt een
workshop waarin betrokken bewoners en ondernemers kunnen meepraten over de uitvoering.
Een onderzoek naar de haalbaarheid van parkeervoorzieningen onder de markt en aan de
oostzijde van het kernwinkelgebied is ambtelijk voorbereid. De aanbesteding van het
onderzoek heeft inmiddels plaatsgevonden.
Monumenten
Zoals voorzien bleef het aantal aanvragen voor restauratiesubsidie ten behoeve van
gemeentelijke monumenten onverminderd hoog. Dit heeft in mei geleid tot een subsidiestop.
Inmiddels is op verzoek van het Rijk de behoefte gepeild die bestaat aan
restauratiesubsidies voor rijksmonumenten en zal dit binnenkort ook gebeuren voor de
gemeentelijke monumenten.
Spoortunnel
De inspanningen om het treinspoor ondergronds te krijgen bestonden onder meer uit het
bij de beslissers onder de aandacht brengen van de problematiek en het opstellen van een
bestemmingsplan voor het spoorzonegebied. De procedure met betrekking tot het
bestemmingsplan is inmiddels gestart. In 1998 zal de lobby worden voortgezet waarbij
tevens het NS-besluit om het aantal treinen te verminderen, zal worden betrokken.
Beheer en Milieu
Bestaande bedrijfsvoering afdeling Milieu
Het milieuhandboek komt nog dit jaar beschikbaar voor Internet c.q. voor het
gemeentelijk netwerk (R.I.S. e.a.)
De realisatie van een retourette
De technische voorbereidingen zijn nagenoeg gereed. Het concept voor het retourneren is
klaar. De opening wordt voorzien in november van dit jaar. Tegelijkertijd wordt ook aan
het "informeren-gedeelte" gewerkt, zowel technisch als inhoudelijk. Naast
typisch Delftse informatie met betrekking tot afval, wordt geprobeerd gebruik te maken van
bestaande informatiebestanden, die elders zijn ontwikkeld en worden bijgehouden.
Brandweer
In het kader van de samenwerking met Gist, TU en TNO is een aantal deelprojecten gestart, te weten: gezamenlijke ademlucht werkplaats, gevaarlijke stoffen team, piketdienst, opleidingen en oefeningen en personeelsaangelegenheden.
Door adviesbureau Twijnstra Gudde wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een
gezamenlijke brandweer. In het vierde kwartaal zal over de deelprojecten en het onderzoek
worden gerapporteerd.
Handhaven meetnet grondwater binnenstad
Om de overlast ten gevolge van grondwater in de binnenstad tegen te gaan, dan wel te
voorkomen, wordt het meetnet gehandhaafd. De software ten behoeve van dit meetnet is
inmiddels besteld en wordt op korte termijn geïnstalleerd.
Veegdienst
Er is een start gemaakt met de uitwerking van de actiepunten van de nota "Een
schone stad. Een beter milieu". Het resultaat is de aanschaf van een
hondenpoepzuiger, die vanaf medio september wordt ingezet. Deze is tevens te gebruiken als
borstelmachine. Verdere acties ten aanzien van wijkveegplannen e.d. zullen op korte
termijn volgen.
Dienst Maatschappelijke Zorg
W.V.G. Algemeen
De financiële ontwikkelingen van de WVG noopten ons er toe een analyse te maken van de uitgavenontwikkeling. De sterke trendmatige groei van de uitgaven zet zich ook in 1997 voort.
Op basis van de kosten tot en met augustus worden de totale verstrekkingen voor 1997 geschat op
8 miljoen. Daardoor dreigt een overschrijding op de begroting van 1,7
miljoen. Als de trendmatige stijging aanhoudt zal de Vereveningsreserve WVG nog voor de
eeuwwisseling zijn uitgeput. Vóór het einde van het jaar zullen wij voorstellen aan u
voorleggen om de uitgaven-ontwikkeling te beheersen.
W.V.G. - Collectief vervoer
De opties voor halteuitbreiding en regionale aansluiting worden nader onderzocht in relatie tot de mogelijkheden voor een vorm van collectief vraagafhankelijk vervoer in Delft.
De uitgaven aan woon- en vervoersvoorzieningen zijn in 1997 meer gestegen dan in de
prognose was voorzien.
W.V.G. - Advisering
Er zijn nieuwe contracten afgesloten voor advisering. Voorlopig wordt op contractbasis
verder gewerkt met het oog op integratie van de indicatiestelling voor de WVG in het op te
richten Regionaal indicatieorgaan. Dit zal in de loop van 1998 plaats vinden.
Schuldhulpverlening
De nieuwe opzet van de schuldhulpverlening is per 1 september van start gegaan. Dit
betekent dat de doelgroepcriteria zijn opgeheven. Met de woningbouwverenigingen worden de
details van de samenwerking nog besproken. De afronding is gepland per 1 november.
Samenwerking afdelingen Uitkeringen en Activering
Voor de overheveling van taakonderdelen is het nu niet de juiste tijd gezien de discussies over gescheiden verantwoordelijkheden van de Arbeidsvoorziening en de gemeente. Omdat de profilering pas eind september van start is gegaan verloopt de toeleiding van DMZ-klanten nog steeds via het Arbeidsbureau.
Als aanvullende actie wordt een voorstel ontwikkeld om een viertal trajectbemiddelaars
vanuit de activering in te zetten om DMZ-klanten te profileren en met hen trajectplannen
af te sluiten. Het doel is een sluitend aanbod van trajecten ten behoeve van klanten in
fase 2 en 3. Zo is het ook mogelijk eerder meer werkzoekenden voor te dragen voor
geacquireerde vacatures. De start is gepland in de laatste maanden van dit jaar.
Samenwerking Werkplan en Combiwerk
Eind augustus waren 30 werknemers in dienst van de Stichting Werkplan, gedetacheerd bij
werkplaatsen/projecten van Combiwerk.
Het veranderplan
Recent bent u uitvoerig geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het veranderplan en de maatregelen, die inmiddels worden genomen. Deze maatregelen zijn op hoofdlijnen de volgende:
Ter begeleiding van dit complexe en tijdrovende reorganisatieproces zijn een externe
procesmanager en een interimhoofd Uitkeringen aangetrokken.
Het Veranderplan/personeelsmanagement
De aanpassing van de werkprocessen binnen de sectoruitkeringen zal leiden tot een andere samenstelling van taken en functies. Ook zal het aantal kleiner worden. Om de veranderslag binnen de sector snel te kunnen maken, zal een aantal medewerkers in de nieuwe werkprocessen vooralsnog tijdelijk met andere, of gedeeltelijk andere werkzaamheden worden belast, zonder rechtspositionele consequenties. In een later stadium zal formalisering van de nieuwe situatie plaatsvinden conform de sociale leidraad (t.z.t. het sociaal statuut).
Per 1 september is conform het veranderplan begonnen met het beschrijven van alle
functies binnen de dienst.
Veranderplan/Planning- en control
De kwaliteit van planning- en controlinstrumenten is sterk afhankelijk van de betrouwbaarheid van informatie uit onderliggende systemen. Hierin valt nog veel te verbeteren. Het zal nog minimaal een halfjaar duren, alvorens m.n. het uitkeringensysteem betrouwbare informatie gaat genereren.
Intussen zullen noodmaatregelen worden uitgewerkt om de voortgang in het wegwerken van achterstanden en nieuwe aanvragen en mutaties frequent te kunnen toetsen. Hierbij zullen de afdeling Interne Controle en de externe accountant nauw worden betrokken.
De sector Activering is vergevorderd met het opstellen van sectorrapportage op
kwartaalbasis. Hun eerste rapportage zal over het derde kwartaal 1997 worden opgesteld.
Instroomservice Delft Werkt
De nieuwe opzet is medio september van start gegaan. Dit houdt in, dat van een viertal
uitzendorganisaties intercedenten parttime worden gedetacheerd bij Werkplan, om van daar
uit de acquisitie te doen. Verlenging van dit experiment komt aan de orde bij het in
werking treden van de WIW. Het huidige tiental werknemers kan tot uiterlijk 1 januari 1999
in dienst blijven op basis van de Melkert-2-subsidieregeling.
Welzijn, Onderwijs, Cultuur
Het ontwikkelen van een nieuwe subsidiemethodiek
Begin 1997 is besloten vier subsidievormen te onderscheiden met elk hun eigen
procedure. De gemeenteraad heeft te kennen gegeven zoveel mogelijk te willen streven naar
prestatiesubsidie. Thans is veel tijd gemoeid met het toekennen van exploitatie- en
activiteitensubsidie. Voor deze subsidievormen gaat een lichtere procedure gelden.
Hierdoor komt er ruimte voor het maken van prestatie-afspraken. Deze (meerjarige)
prestatie-afspraken worden gemaakt met de grote gesubsidieerde instellingen. Er worden
voorbereidingen getroffen voor afspraken met Theater de Veste en de Stichting Openbare
Bibliotheken Delft. Omtrent de Stichting Welzijn Delft (SWD) is inmiddels anders besloten:
afspraken zullen lopen tussen de SWD en de besturen van de buurthuizen, van een
subsidie-overeenkomst met de gemeente zal geen sprake zijn.
Om de procedures te verbeteren is een plan van aanpak opgesteld. Er is een
omgevingsanalyse gemaakt, in samenhang met projecten 1-loket en gemeentebreed
informatiseringsbeleid. Op dit moment worden de huidige behandelingsprocessen met
doorlooptijden beschreven. Nog te nemen stappen zijn inventarisatie van wensen en eisen
vanuit de klantengroep en een tussentijdse evaluatie. Verwacht wordt dat in februari 1998
een voorstel aan de raad wordt gedaan en dat in maart 1998 tot implementatie kan worden
overgegaan.
De afspraken over prestatiesubsidie met Theater de Veste zijn op 11 september behandeld
in de commissie welzijn. Er is een akkoord over een afspraak voor 1 jaar. Eind 1998 vindt
een evaluatie plaats en wordt een meerjarenafspraak gemaakt. Het streven is om met de
Stichting Openbare Bibliotheken in 1998 een prestatie-overeenkomst voor te bereiden.
Samenleven in Delft: vernieuwing buurt- en wijkwerk
Bij de behandeling van de begroting 1998-2001 is de bezuiniging op het buurt- en wijkwerk verminderd met 150.000. De resterende taakstelling van 300.000 voor de Stichting Welzijn Delft (SWD) is gehandhaafd, echter met een gewijzigde fasering.
Op dit moment worden de aktiviteitenplannen voor 1998 voorbereid. Hiervoor ontvangen de
huidige bestuurders van de buurthuizen een training. In oktober start de werving en
selectie van de clusterbesturen. Met de woningbouwcoöperaties is het overleg gestart met
betrekking tot de nieuwbouw van een aantal sociaal-culturele centra (Wippolder en
Westerkwartier).
De organisatorische vormgeving van het openbaar onderwijs
In de raadscommissie educatie en werk van september is verslag gedaan van de notitie
Koers primair openbaar onderwijs. In deze eerste verkenning is weergegeven of en op welke
wijze verzelfstandiging van het Primair Openbaar Onderwijs mogelijk is.
In de raadscommissie is vastgesteld om een aantal zaken nader uit te werken, o.a.:
De toekomstige positie van de secties TBO en PSA wordt bepaald door de eventuele
gemeentelijke reorganisatie en de ontwikkelingen met betrekking tot het Openbaar Primair
Onderwijs.
Combiwerk
Werkgelegenheid
De hoofdafspraak is passende werkgelegenheid te bieden aan 500 (full time equivalent) medewerkers die door een handicap op de reguliere arbeidsmarkt geen baan kunnen vinden.
Gemiddeld bedroeg de bezetting over de eerste 8 maanden 497,4 fte´s met een minimum
van 495 fte´s en een maximum van 504 fte's. De laatste maanden zal het maximum stijgen
naar 508 fte's zodat gemiddeld 500 fte's in dienst zijn.
Afhankelijk van definitieve uitspraken van het ministerie van SZW is er een reële
mogelijkheid dat het aantal werknemers kan stijgen naar ca. 515 fte's. Dit wordt
veroorzaakt door een opgelegde herbezetting van ca. 10 fte's en een extra bijdrage voor
ca. 5 fte's teneinde de wachtlijst te kunnen verlagen. De aanvulling voor herbezetting zal
voor een klein deel worden gesubsidieerd. De 5 fte's ter verkorting van de wachtlijst
zullen geheel worden gesubsidieerd. Eind 1997 zal er meer duidelijkheid bestaan of het
aantal fte's kan worden opgetrokken.
Er begint een toename op gang te komen van banenpoolers en JWG'ers na intensief overleg
met de Stichting Werkplan. Dit is mogelijk doordat de economie aantrekt en er op het
ogenblijk veel werk voorhanden is. Op dit moment zijn reeds 11 banenpoolers en 17 JWG'ers
bij Combiwerk werkzaam op uiteenlopende afdelingen.
CombiServices B.V. (Affirmative Enterprise)
De besluitvorming voor wat betreft de Algemene vergadering van Aandeelhouders en de
Raad van Commissarissen heeft in september plaatsgevonden zodat in oktober de i.o. status
van CombiServices B.V. i.o opgeheven kan worden. Op dit moment zijn ca. 30 medewerkers
gedetacheerd vanuit Combiwerk en ca. 10 medewerkers in dienst van de B.V. De commerciële
resultaten zijn tot nu toe beter dan begroot. De verwachting is dat de omzet aan het eind
van het jaar ruim wordt gehaald.
nWSW - WIW
Per 1 januari 1998 wordt de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (nWSW) van kracht en
tevens de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW). Door een samenwerking te creëren met de
Stichting Werkplan (DMZ) moet het mogelijk zijn efficiencyvoordelen te behalen. Bij de
SW-bedrijven in Nederland is hiertoe een nota verschenen onder de naam "Werkbedrijf,
een ondernemende reactie op de stroomlijnnotitie".
II RAPPORTAGE OP OVERIGE BELEIDSZAKEN
Concern
Algemene uitkering gemeentefonds
De mutaties uit de afgelopen junicirculaire geven voor 1997 een stijging van 1
miljoen. Daarvan is echter 1,8 miljoen budgettair neutraal ofwel voor dat
bedrag staan er uitgaven tegenover. Na aftrek daarvan resteert een tegenvaller voor het
algemeen van 0,8 miljoen. Dit wordt deels veroorzaakt door kwantitatieve
ontwikkelingen terwijl daarnaast de raming van de gemeentefondsuitkering gecorrigeerd is
voor teveel geraamde middelen voor de kinderopvang.
De septembercirculaire 1997 draait vooral om de lastenverlichting in 1998 ( 100
vermindering reinigingsrecht per huishouden). Voor wat betreft het accres wordt aangegeven
dat er voor 1997 een verhoging van 55 miljoen in het verschiet ligt (voor
Delft 0,35 miljoen). Dat is gebaseerd op het geactualiseerde plaatje van de
rijksbegroting zoals opgenomen in de Miljoenennota 1998. De verhoging is nodig om de
loonkostenstijging in 1997 op te vangen. De definitieve vaststelling van het accres voor
1997 vindt volgend jaar plaats. Voorzover de rijksuitgaven opnieuw lager zullen uitvallen
dan begroot, hetgeen op het accres van nadelige invloed is, zal eerst de binnen het
gemeentefonds gevormde behoedzaamheidsreserve worden aangesproken. Verwacht wordt dat hier
geen verder nadeel uit voortvloeit.
Nominale ontwikkelingen
Voor dit jaar is via de budgetbrief personeelslasten een loonontwikkeling van 1,7% in
de personeelsbudgetten verdisconteerd. Hierin is begrepen de premiestijging per 1 januari
1996 en de salarismutaties volgens de CAO 1995, welke een uitloop had naar 1997. De
doorwerking van de salarisherziening per 1 augustus 1996 (1,25%) en de eindejaarsuitkering
van 0,3% per einde 1997 zaten hier al in. Nog niet verwerkt is de premiestijging per 1
januari 1997 (1,3%) en de gevolgen van de nieuwe CAO 1997 (3% loonstijging per 1 juni 1997
en 0,7% extra eindejaarsuitkering). Deze drie elementen tezamen leveren een kostenstijging
op van ongeveer 3,75% op jaarbasis. Beschikbaar is 2,5 miljoen, zijnde het restant
van de stelpost loon- en prijsstijgingen van 4 miljoen aangevuld met de
verhoging van het accres 1997 van 0,35 miljoen. De verdeling van het budget over de
diensten zullen wij in de 2e Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging 1997
verwerken.
Financiering
Bij de Kadernota 1998-2001 is een prognose gemaakt van het financieringsresultaat dat
voor dit jaar mag worden verwacht. Op basis daarvan is de begroting met een nadeel van
1,8 miljoen bijgesteld. Dat nadeel wordt deels veroorzaakt door een hogere
rentevergoeding aan reserves en voorzieningen dan geraamd (- 1,2 miljoen) en
deels door het effect van vervroegde leningaflossing door corporaties (- 0,6
miljoen). Overigens wordt thans geen verdere wijziging van het financieringsresultaat
geraamd.
Bestuursdienst
Communicatievisie
In vervolg op de gehouden doorlichting van de Concernafdeling Communicatie en Onderzoek
van de Bestuursdienst worden stappen gezet in de ontwikkeling van een gemeentebrede
communicatievisie. De afdeling en de communicatiemedewerkers van de diensten zullen het
eens moeten worden over de opzet van de communicatiefunctie. De projectleider werkt in
samenwerking met de communicatiemensen aan de verdere integratie van de concern- en
dienstcommunicatie.
Haaglanden
Nadat de Tweede Kamer en daarna het Kabinet de stadsprovincie Haaglanden in mei van dit
jaar hebben afgeblazen, gekoppeld aan een territoriale uitbreiding van de gemeente Den
Haag, heeft de gemeenteraad op 25 september jl. een aantal randvoorwaarden geformuleerd
voor een verdere deelname van Delft aan de ROL Haaglanden.
Recent is door het Dagelijks Bestuur van het stadsgewest getracht een bestuurlijk
compromis te formuleren, waarin ondermeer wordt bezien of het alsnog mogelijk is in
unanimiteit te streven naar een stadsprovincie conform het meerderheidsbesluit van het
Algemeen Bestuur. In dit geval vindt er geen gemeentelijke herindeling plaats.
Bij de beoordeling van dit beoogde compromis zal door Delft de vraag worden gesteld of,
indien na de komende kabinetsformatie de stadsprovincie Haaglanden wederom niet op de
politieke agenda staat, de Haaglanden-gemeenten dan voor gemeentelijke herindeling zijn.
Voorts of de gemeente Den Haag dan om intrekking van de Arhi-procedure (Algemene Regels
Herindeling) zal verzoeken en tenslotte als er geen stadsprovincie komt of Den Haag een
Arhi-procedure voor alle Haaglanden-gemeenten wil bepleiten.
Stadsontwikkeling
Parkeren
De kredietaanvraag voor de parkeergarage aan de Phoenixstraat is ambtelijk voorbereid en gereed voor bestuurlijke besluitvorming.
Twee nota´s zijn in voorbereiding. Een nota gaat over het parkeerbeleid in de ruime
zin van het woord. Daarin komen alle aspecten van het beleid aan de orde. De andere nota
gaat specifiek in op de realisatie van de geplande parkeergarages, de financiering en de
exploitatie. Het aspect van het rente-regime zal daarin specifiek worden meegenomen en aan
u worden voorgelegd. Beoogd wordt de nota's dit najaar uit te brengen.
Monumenten
Tot en met deze 1 september zijn 30 panden aangewezen als gemeentelijk monument. De
aanwijzing van nog eens 169 panden is in behandeling. De formele aanwijzing hiervan zal
pas begin 1998 plaatsvinden. Dit is een vertraging die een gevolg is van het aflopen van
het werk van de aanwijzingscommissie, waardoor nu alle aandacht is gericht op het
beschrijven en beoordelen van aan te wijzen panden en niet op het formeel aanwijzen ervan.
Stationsplein
De bestratingswerkzaamheden voor het Stationsplein zijn aanbesteed en gegund. Naar
verwachting is het vernieuwde plein in maart 1998 gereed.
Beheer en Milieu
Evaluatie duurzaam Delft dichterbij
De tweede behandeling van de evaluatie van het milieubeleidsplan heeft plaatsgevonden.
De evaluatie is geaccordeerd. Daarbij is afgesproken dat een discussie zal plaatsvinden
over het ABC-lokatiebeleid en dat (door de betreffende afdelingen) in beeld gebracht zal
worden waarin en in welke mate de middelen ontbreken om de activiteiten uit het
milieubeleidsplan te realiseren. Naar aanleiding van de evaluatie van het
milieubeleidsplan wordt (samen met andere betrokken afdelingen) gewerkt aan het
voorbereiden van de bestuurlijke discussie m.b.t. het ABC-lokatiebeleid in relatie tot
ontwikkelingen van potentiële kantorenlokaties.
Vervolgnota "Baggeren"
Als gevolg van het sluiten van het baggerstort in het Braassemermeer is er momenteel
geen baggerstort voor baggerspecie klasse 2 voorhanden. Een en ander betekent dat de
uitvoering voor het jaar 1997 meer gericht is op de verwijdering van klasse 3, hetgeen
hogere kosten met zich meebrengt. Dit heeft echter geen gevolgen voor de begroting maar
wel op de hoeveelheid te verwijderen baggerspecie. De in het najaar te presenteren nota
"Rationeel Baggerbeheer 1998-2002" zal hier dieper op in gaan.
Dienst Maatschappelijke Zorg
Bijzondere bijstand
In een recente nota over de uitgaven voor bijzondere bijstand in het eerste halfjaar
1997 is aangegeven dat in die periode reeds 2 miljoen gulden was uitgegeven op een
jaarbudget van 2,6 miljoen. Hoewel het onzeker is in hoeverre de toename in het
aantal verstrekkingen zal aanhouden, is het tekort voor dit jaar geprognotiseerd op ruim 1
miljoen gulden. Hiervan zal 300.000 gedekt worden uit de reserve Vluchtelingen. Bij
een volgende rapportage zal een analyse worden gemaakt van de structurele
uitgavenontwikkeling, rekening houdend met het inlopen van de achterstanden en de effecten
van het armoedebeleid. Op dat moment zullen ook nadere voorstellen tot dekking worden
geformuleerd.
Cliëntenaantallen:
Het aantal cliënten tot en met augustus bedroeg:
Regeling: t/m augustus 1997 gemiddelde 1996
ABW 3353 3422
IOAW 116 115
IOAZ 7 6
Totaal 3473 3542
Resultaten activering:
Stand per: 1-4-1997 1-9-1997 gepland 1997
Aantal werknemers Banenpool 106 114 125
Aantal werknemers JWG 116 131 100
Aantal werknemers Delft Werkt 11 10 50
Aantal werknemers Dienstenwinkel 16 15 20
Aantal plaatsingen trajectbemiddeling 157 401 732
Welzijn, Onderwijs, Cultuur
Ontwikkeling exploitatie zwembad
Kerkpolder heeft in 5 jaar tijd een forse inspanning geleverd: er is in totaal circa 5 ton bezuinigd. We zitten dit jaar op een "subsidie" per bezoek van 2,44. Dat is ongekend laag.
Het gaat echter pas goed met een organisatie als ook aan de inkomstenkant voldoende
perspectief zit. Kerkpolder moet het daarbij hebben van verhoging van de bezettingsgraad.
Qua bezoekers-aantallen wordt het streefcijfer gehaald. Het effect op de inkomstenstijging
is - afgemeten aan de begroting - echter onvoldoende. Eind 1997 wordt een overschrijding
op de exploitatie verwacht van 250.000.
De markt van de recreatieve zwemmers vertoont een afnemende tendens. Dit is een
landelijke ontwikkeling die in 1996 goed zichtbaar werd. Kerkpolder heeft door de
verbouwing het recreatieve zwemmen nog op het oude peil kunnen brengen. Dat is dus het
positieve effect van deze verbouwing. Bij de mogelijkheden voor andere activiteiten heeft
Kerkpolder een onvoldoende concurrentiepositie. In de Nota Toekomst zwembaden (1995) is
aanbevolen dat alle zwembaden in Delft een eigen afzetmarkt kiezen. In de praktijk blijkt
dat alle baden zich op dezelfde markt bewegen.
Op de tweede plaats gaan veranderingen geleidelijk of zijn niet ingecalculeerd. Bij de prognose van het aantal bezoekers is rekening gehouden met nieuwbouw (Oude veilingterrein Schipluiden, Kruithuisweg). Dit is een meerjarenplan en levert dus nu nog geen nieuwe bezoekers op.
Er is ook gekeken naar nieuwe markten, zoals de studenten en de nieuwe Politieschool.
Het aantal studenten neemt sterk af, de nieuwe school gaat niet door. Inmiddels is ook
besloten om het schoolzwemmen in het basisonderwijs te schrappen: dit was een van de
weinige kostendekkende activiteiten voor het zwembad.
Het algemene beeld is dat de renovatie ervoor gezorgd heeft dat Kerkpolder het oude peil kon handhaven. Zonder renovatie zou een grote teruggang in bezoekers en inkomsten zijn opgetreden.
Inmiddels wordt in het bad gewerkt aan de ontwikkeling van een 'balanced scorecard'.
Hiermee definieert Kerkpolder het prestatieniveau op 4 terreinen: klant(tevredenheid),
financieel, personeel en interne processen. Het zwembad probeert nu het tekort van 1997 zo
beperkt mogelijk te houden. Voor 1 december 1997 volgt een uitgebreidere analyse van de
zwembadproblematiek met nadere voorstellen.
III RAPPORTAGE OP BEHEERSZAKEN
Bestuursdienst
Ontwikkeling afdeling Belastingen
Met het vaststellen van de definitieve functiewaardering en de personele invulling kan de reorganisatie van de afdeling Belastingen als afgerond worden beschouwd. Om inzicht in het tijdsbeslag te krijgen van de belastingprodukten is een tijdregistratie ingevoerd. Daarnaast wordt de afhandelingstermijnen van bezwaarschriften bewaakt.
Met de inzet van de medewerkers en de invoering van een nieuw geïntegreerd belastingsysteem is belangrijke voortgang geboekt in de uit te voeren taken, waaronder de implementatie van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ). Voor 1997 zijn de aanslagen OZB zo goed als volledig opgelegd. Door achterstanden, ziektes en niet vast bezette vacatureruimte moest wel meer tijdelijk personeel worden ingezet. De extra kosten daarvan worden op f 100.000 geraamd.
De uitvoering van de WOZ vergt een enorme inspanning van de afdeling. Inmiddels is 90% van de WOZ-beschikkingen verzonden. Daarnaast zijn 2000 taxatie-verzoeken afgehandeld. In totaal zijn 1.800 bezwaarschriften ontvangen. Gepoogd wordt deze nog dit jaar af te handelen hoewel enige uitloop naar begin volgend jaar wellicht onontkoombaar is.
De achterstanden in de inning van belastingen over de afgelopen jaren verwachten de secties Heffing en Invordering in oktober ingelopen te hebben. De sectie WOZ verwacht de achterstanden korte tijd later in te hebben gelopen.
Bestuursassistenten
Onder de bestuursassistenten bestaat een groot verloop. Dat veroorzaakt
capaciteitsproblemen. De aanstelling van nieuwe bestuursassistenten zal binnen afzienbare
tijd tot versterking moeten leiden. Gekozen is voor een andere opzet waarbij een splitsing
is gemaakt tussen de inhoudelijk ondersteunende en de secretariële werkzaamheden. Voor
deze laatste werkzaamheden worden twee secretaresses aangetrokken.
Dienst Maatschappelijke Zorg
Huisvesting DMZ
De uitvoering van de renovatie van het gebouw Hooikade verloopt goed. Medio november is de begane grond gereed. De sector Sociaal Beheer zal halverwege oktober worden overgeplaatst naar een kantoorgebouw aan de Zuiderstraat.
Het ISR kan waarschijnlijk niet gehuisvest blijven aan de Molslaan. Er wordt naar een
oplossing gezocht. Het is niet uitgesloten, dat andere huisvesting tot meerkosten zal
leiden.
Scanapparatuur Inkomstenverklaringen
De inleerfase met de scanapparatuur is achter de rug. Momenteel wordt naar tevredenheid
productie gedraaid. Diverse factoren, waaronder de Wet Boeten, hebben de projectgroep
genoodzaakt de evaluatie uit te stellen tot oktober.
Welzijn, Onderwijs, Cultuur
Capaciteitsprobleem Welzijn
De commissie heeft zich uitgesproken dat naar aanleiding van de nota Toekomstige rol en positie van de Stichting Welzijn Delft de andere beleidsterreinen (jongeren, ouderen, migranten, emancipatie) snel/versneld moeten aansluiten. Hiervoor ontbreekt de capaciteit.
Er lopen tal van vernieuwingsprojecten. Voor geen enkel traject is er een
projectbudget.
Combiwerk
Afrekening omliggende gemeenten
Een bijzonder punt van aandacht is de afrekening met de omliggende gemeenten. Dit betreft zowel nota's welke Combiwerk ontvangt van andere SW-organisaties als de afrekening welke Combiwerk stuurt aan omliggende gemeenten. Combiwerk ontvangt jaarlijks van de gemeente Delft een vergoeding van 50.000 inzake de bijdrage van bij andere SW-organisaties geplaatste Delftenaren. In de afgelopen weken heeft Combiwerk alleen al van Den Haag en Rijswijk voor een bedrag van 153.500 aan rekeningen 1996 ontvangen. Ook voor 1995 heeft zich een dergelijke situatie voorgedaan (totaal nota's 210.000). Tegen de betreffende nota's is protest aangetekend. Deze zijn vooralsnog niet betaald.
Van de afrekeningen welke Combiwerk heeft verzonden aan de omliggende gemeenten is over
1995 en 1996 in totaal 230.000 niet ontvangen. Een en ander is in behandeling. De
materie is, gelet op het groot aantal betrokken partijen en de tegenstrijdige belangen en
uitgangspunten complex. Er wordt aan gewerkt om, in overleg met de diverse partijen,
uiterlijk december a.s. een afwikkelingsvoorstel voor te leggen. Gestreefd wordt naar een
definitieve oplossing zodat deze situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden.
Overzicht mee- en tegenvallers 1997
In onderstaand overzicht zijn de afwijkingen opgenomen ten opzichte van de begroting inclusief alle begrotingswijzigingen. De 1e Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging 1997 wordt in oktober vastgesteld en is reeds in de beginstand verwerkt. Tevens zijn in de beginstand de bedragen verwerkt welke bij de besluitvorming over de begroting 1998 met terugwerkende kracht voor 1997 beschikbaar zijn gesteld. In deel I van de concernbegroting 1998 is op p.140 een overzicht opgenomen van alle wijzigingen die hebben plaatsgevonden. Per saldo is de beginstand
6.517.000 nadelig.
Voor- en nadelen in dezelfde sfeer, welke elkaar compenseren zijn buiten beschouwing
gelaten. Per saldo is het totaal aan meevallers meer dan het totaal aan tegenvallers. Het
voordeel ten opzichte van de beginstand bedraagt 1.854.000. Hierbij is echter nog
geen rekening gehouden met het resultaat op de kapitaallasten. De uiteindelijke afrekening
over 1997 vindt plaats bij de jaarrekening 1997 en de BAR.
Financieel totaalbeeld
bedragen x 1.000
Functie |
Omschrijving |
Voordeel | Nadeel | ||||
002.0 | algemeen beheer Bestuursdienst | 250 | I | 1) | |||
002.0 | personeel bestuursdienst | 500 | S | 1) | |||
002.4 | gemeentebrede activiteiten | 200 | I | ||||
003.0 | burgerzaken | 300 | I | ||||
110.0 | racistische leuzen | 35 | I | ||||
210.8 | kosten inkoop | 70 | I | ||||
221.1 | onderhoud oeverbescherming | 55 | I | ||||
480.9 | leerlingenvervoer | 50 | I | ||||
500.0 | algemeen beheer dienst WOC | 315 | I/S | 1) | |||
530.2 | zwembad Kerkpolder | 250 | I/S | ||||
540.0 | startsubsidie discotheek | 54 | I | ||||
541.0 | musea | 150 | I | ||||
600.0 | personeelskosten DMZ | 80 | S | 1) | |||
600.0 | personeelskosten DMZ | 185 | I | 1) | |||
610.5 | vrijlatingsbeleid | 100 | I | ||||
610.8 | bijzondere bijstand | 1.100 | I/S | 2) | |||
611.0 | combiwerk | 1.633 | I | ||||
620.7 | WVG | 1.700 | I | 3) | |||
722.0 | vernieuwing riolering Delfgauwseweg | p.m. | I | ||||
723.0 | leges milieuvergunningen | 60 | S | ||||
913 | opbrengst deelnemingen | 300 | I | ||||
913 | kosten seniorenbeleid | p.m. | S | ||||
920.0 | OZB-opbrengst | 1.000 | I/S | ||||
920.5 | afdeling belastingen | 100 | I | ||||
921.0 | gemeentefonds | 800 | S | 4) | |||
990 | storting in voorziening | 2.300 | I | ||||
Div. | interimfuncties B&M | 600 | I | ||||
Div. | BTW-project B&M | 375 | I | ||||
Totaal | 6.208 | 6.354 | |||||
Correctie voor bedragen welke ten laste komen van reserves (zie 2) en 3) ) | -2.000 |
||||||
Gecorrigeerd totaal | 6.208 | 4.354 |
1) als risico aangegeven in begroting
2) waarvan 300.000 t.l.v. reserve Vluchtelingen
3) geheel t.l.v. reserve
4) reeds verwerkt in begroting 1998
Toelichting:
002.0 Algemeen beheer Bestuursdienst
Met het oog op de reorganisatie zijn veel functies tijdelijk opgevuld. Hieruit vloeien
extra kosten voort.
002.0 Personeel Bestuursdienst
De begroting van de bestuursdienst kent al een tekort van 300.000. Door
herwaardering van functies ligt het tekort nu 200.000 hoger. Via doorlichting van
de begroting wordt onderzocht hoe dit eventueel kan worden opgelost.
002.4 Gemeentebrede activiteiten
De aanwending van de post Vorming en opleiding hangt deels samen met het tempo van organisatieverandering. De reorganisatie vergt investeringen en opleiding/kwaliteit van de medewerkers. Verwacht wordt dat hierin pas volgend jaar meer helderheid zal ontstaan. Daardoor ligt een onderschrijding van het budget 1997 voor de hand. Voorlopig is de uitkomst p.m. opgenomen.
Momenteel zijn er voor de budgetten voor het rekenkameronderzoek en de preventieve
bedrijfsdoorlichting nog geen concrete voorstellen. Waarschijnlijk worden dit jaar geen
onderzoeken uitgevoerd. In dat geval vloeien de jaarbudgetten totaal als voordeel in het
resultaat.
003.0 Burgerzaken
De inkomsten van de afdeling Burgerzaken geven dit jaar een extra verhoging te zien van
naar verwachting 300.000.
110.0 Racistische leuzen
Ook nu tekent zich, net als in 1996 af, dat het via bureau Halt gereserveerde budget
van 15.000 niet toereikend zal zijn voor het verwijderen van dit soort leuzen.
Naar verwachting zal ook dit jaar het eindbedrag liggen rond de 50.000.
210.8 Bestelactiviteiten inkoop
De salariskosten van een medewerker lopen nog tot het einde van het jaar door terwijl
de taak is vervallen.
221.1 Onderhoud Oeverbescherming
Als gevolg van goedgekeurde bezwaarschriften van bewoners van de Oude Delft met
betrekking tot het kappen van bomen konden de inmiddels aanbestede werkzaamheden aan de
kademuur niet meer conform de vastgelegde afspraken verlopen. Hierdoor zijn meerkosten
ontstaan vanwege uitgevoerde "boombesparende" werkzaamheden. Deze kosten
bedragen 55.000 en worden zodanig als tegenvaller meegenomen.
480.0 Leerlingenvervoer
Ondanks alle maatregelen blijkt leerlingenvervoer wederom een onbeheersbare post te
zijn. Naar verwachting is het tekort eind 1997 50.000. Dit tekort ontstaat ondanks
twee aanvullingen op de oorspronkelijke raming: in de kadernota 1998-2001 is voor
leerlingenvervoer in 1997 40.000 extra uitgetrokken; daarnaast is 12.600 aan
het budget toegevoegd in het kader van de Wet tegemoetkoming studiekosten (stelpost
junicirculaire 1996).
500.0 Algemeen beheer dienst WOC
Het personeelsbudget blijft een probleem. Het in de begroting geraamde tekort van
125.000 wordt waarschijnlijk niet ingelopen. Door ziekte en andere personele
knelpunten wordt daarvoor te veel beslag gelegd op de vacatureruimte van de dienst.
In het collegebesluit over de herbezetting wordt er van uit gegaan dat 70.000
van de herbezetting wordt gedekt uit een verhoging van de tarieven. Gezien het tijdstip
van besluitvorming is dit voor 1997 niet meer te realiseren terwijl de herbezetting wel
het hele jaar nodig is geweest en (tijdelijk) ingevuld. Ook voor 1998 geldt dat de
tariefstijging pas in de loop van het jaar kan worden ingevuld, zeker bij de tarieven die
het schoolseizoen volgen zoals de VAK.
In Concernbericht-I is een verwachte overschrijding op het budget vorming en opleiding
aangekondigd van 120.000. Voor de rest van 1997 heeft het DMT besloten tot een
uitgavenstop inzake vormings- en opleidingsactiviteiten.
530.2 Zwembad Kerkpolder
Voor een toelichting zie hoofdstuk II Rapportage op overige beleidszaken.
540.0 Startsubsidie discotheek
Door het College is besloten een bedrag van 54.000 uit de algemene middelen
beschikbaar te stellen om de doorstart van de discotheek op initiatief van het personeel
mogelijk te maken.
541.0 Musea
De inkomsten uit entree en winkelverkoop blijven achter bij de raming in de begroting.
De langdurige voorbereiding van de tentoonstellingen "Delftse meesters, tijdgenoten
van Vermeer" en "In gesprek met Vermeer " en de enorme inspanningen op het
gebied van de conservering hebben er toe geleid dat de drie musea in 1997 niet met grote
projecten naar buiten konden treden en zodoende voldoende bezoekers konden trekken.
600.0 Personeelskosten DMZ
Zoals in Concernbericht I reeds is vermeld, vertonen de inkomsten uit detachering van
medewerkers een dalende lijn.
600.0 Personeelskosten DMZ
De dienst kampt met een aantal bovenformatieven. Er is onderzocht in hoeverre de kosten
hiervan binnen de bestaande budgetten zijn op te vangen. Er ontstaan echter met name
problemen binnen de sector Activering als gevolg van een getroffen afvloeiingsregeling.
610.5 Vrijlatingsbeleid.
Per 1 oktober 1997 zal het gedecentraliseerde Vrijlatingsbeleid worden opgeheven. Het
verwachte voordeel voor de gemeente is aangewend voor het armoedebeleid. Dit is reeds
verwerkt in de 1e ATW 1997. Ondanks de verlaagde begroting zal er in 1997 toch
nog sprake zijn van een onderschrijding.
610.8 Bijzondere bijstand
In een recente nota over de uitgaven voor bijzondere bijstand in het eerste halfjaar
1997 is aangegeven dat in die periode reeds 2 miljoen gulden was uitgegeven op een
jaarbudget van 2,6 miljoen. Hoewel het onzeker is in hoeverre de toename in het
aantal verstrekkingen zal aanhouden, is het tekort voor dit jaar geprognotiseerd op ruim 1
miljoen gulden. Hiervan zal 300.000 gedekt worden uit de reserve Vluchtelingen.
611.0 Combiwerk
Het exploitatieresultaat tot 1 september is 1.633.000 positief. Dit wordt voor een deel veroorzaakt door een hogere Netto Toegevoegde Waarde (+ 339.000) en door een
onverwachte toename van de rijkssubsidie (+ 533.000). Voor het overige wordt
bespaard op kosten (+ 761.000). Overigens moet de nodige voorzichtigheid worden
betracht met dit voordeel. De bedrijfsresultaten zijn in hoge mate afhankelijk van
marktontwikkelingen en kunnen dus in de rest van het jaar nog dalen.
620.7 WVG
Over de financiële ontwikkeling van de WVG is inmiddels een analyse gemaakt. De sterke
trendmatige groei van de uitgaven zet zich ook in 1997 voort. Op basis van de kosten tot
en met augustus worden de totale verstrekkingen voor 1997 geschat op 8 miljoen.
Daardoor dreigt een overschrijding op de begroting van 1,7 miljoen.
722.0 Vernieuwing riolering Delfgauwseweg
In de planning voor 1997 is de riolering in de Delfgauwseweg meegenomen om te worden
vervangen. Nadere inspecties hebben aangetoond dat deze vervanging noodzakelijk is zodat
instortingen, waar schadeclaims uit voort kunnen komen, kunnen worden voorkomen. Tijdens
de voorbereiding is naar voren gekomen dat de Delfgauwseweg destijds is verhoogd met
stadsafval en vermoedelijk ook met afval van loodwitmolens vanuit de omgeving. Hierdoor is
de bodem ernstig verontreinigd met zware metalen. Op dit moment bestaat nog geen zicht op
de financiële consequenties die hieruit kunnen voortvloeien.
723.0 Leges milieuvergunningen
Zoals reeds gemeld in de BAR 1996 ontstaat een nadeel bij de leges milieuvergunningen.
Als gevolg van rijksbeleid worden steeds meer vergunningen vervangen door AMVB's waar geen
vergoeding voor mag worden gevraagd.
913 Opbrengst deelnemingen
Het dividend van het Bouwfonds Ned. Gemeenten over 1996 komt ruim 200.000 hoger
uit dan in voorgaande jaren doordat het uit te keren winstaandeel verhoogd is. Het
dividend neemt overigens over 1997 wellicht weer af als gevolg van een uitbreiding van het
aandelenkapitaal. Ook het dividend van de EZH komt ruim een ton hoger uit. Reden is de
volstorting van de uitstaande aandelen.
913 Kosten seniorenbeleid
De kosten van maatregelen in het kader van het seniorenbeleid zullen naar verwachting de eerstkomende jaren nog belangrijk uitstijgen boven de in de begroting opgenomen storting van
540.000 in het pré-vut fonds. In de nota "enige reserve is op zijn
plaats" wordt met deze hogere lasten rekening gehouden. De verwachting is dat zich
verder geen verrassingen meer voor zullen doen.
920.0 OZB-opbrengst
Als gevolg van hertaxaties en inloop van achterstanden zal de belastingopbrengst dit
jaar toenemen. Op dit moment wordt een voordeel verwacht van ca. 1.000.000. Het
uiteindelijke voordeel kan hier echter is positieve of negatieve zin van afwijken als
gevolg van onzekerheden over de opbouw van het rekeningresultaat.
920.5 Afdeling Belastingen
In verband met de aanwezige achterstanden, de opvang van ziektes, niet vast bezette
vacatureruimte en de managementondersteuning wordt meer personeel van derden ingezet.
921.0 Gemeentefonds
Mutaties junicirculaire 1997 met inbegrip van een correctie voor teveel geraamde
middelen kinderopvang. Voor een verdere toelichting zie hoofdstuk II Rapportage op overige
beleidszaken.
990 Storting in voorziening
Betreft storting van 1.543.000 in de voorziening wachtgeldverplichtingen dienst
Stadsontwikkeling en 783.000 in de voorziening automatisering. Bij de BAR 1996
hebben wij besloten dat beide stortingen in 1997 ongedaan worden gemaakt.
Div. Kosten interimfuncties B&M
In verband met de gemeentelijke reorganisatie zijn binnen de dienst B&M, conform de
afspraken die hierover in AGMO zijn gemaakt, een aantal cruciale functies tijdelijk
ingevuld. Het betreft de functies: hoofd Grondzaken, Dienstcontroller, sectiechef
financiële administratie en recentelijk hoofd Interne Dienstverlening. Deze keuze brengt
naast knelpunten in het functioneren van de dienst ook echter aanzienlijke financiële
consequenties met zich mee waarvoor bij de dienst geen dekking aanwezig is.
Div. BTW-project B&M
In 1996 is een onderzoek uitgevoerd m.b.t. de toepassing van BTW bij de dienst Beheer en Milieu. Inmiddels heeft afwikkeling van de jaren 1990 t/m 1994 met de inspecteur plaatsgevonden. Over deze jaren heeft dit per saldo 375.000 opgeleverd, voornamelijk op functie 721 (Reiniging).
De in Marap I genoemde meevaller van 400.000 betrof de jaren 1990-1995, het jaar
1995 dient nog te worden opgesteld. Op een aantal gebieden heeft de gemeente tevens (ten
onrechte) verzuimd om BTW af te dragen o.a. bij havenactiviteiten subfunctie 221.0. Dit is
alsnog gebeurd. In de jaarrekening 1997 zullen de mee- en tegenvallers van deze inhaalslag
worden verwerkt en toegelicht bij de beleidsafrekening.
V INVESTERINGEN
Hieronder treft u de belangrijkste afwijkingen aan met betrekking tot de kredieten.
Stadsontwikkeling
Uitvoering Fietspadenplan
Dit restantkrediet is bestemd voor de volgende projecten:
Verlichtingsinstallaties 1997
De reconstructie van de Rotterdamseweg is uitgesteld. Uitvoering kon niet volgens de
oorspronkelijke planning plaatsvinden, omdat in dezelfde periode grootschalige
werkzaamheden aan het Poortlandplein werden uitgevoerd. Een gelijktijdige uitvoering van
beide projecten zou delen van de stad te moeilijk bereikbaar maken.
Vervangen/verplaatsen parkeermeters 1996 en 1997
Uitvoering wacht op mogelijkheden om kaartleesapparatuur te kunnen toepassen in
parkeermeters.
Rolluiken
De subsidieregeling om gesloten rolluiken te vervangen door exemplaren die
vriendelijker ogen lijkt succesvol. De regeling was gericht op 50 panden. Met behulp van
de regeling zijn inmiddels 19 rolluiken vervangen. In 4 gevallen is een subsidie
toegekend, en zullen de rolluiken binnenkort worden vervangen. De gemeente is nog in
gesprek met eigenaren van nog eens 19 panden. Slechts 4 eigenaren hebben te kennen geven
geen belangstelling te hebben. In een aantal gevallen zijn de rolluiken verwijderd zonder
gebruik te maken van de subsidieregeling. De dienst voorziet een beperkte onderuitputting
op dit krediet.
Stationsplein
Met betrekking tot de kosten van het Stationsplein wordt een tegenvaller verwacht van 1.896.000 (inclusief btw). De dienst zet alles in het werk om de hier geïndiceerde meerkosten gedekt te krijgen door Rijkswaterstaat en/of het Stadsgewest Haaglanden.
Van de verwachte totale tegenvaller komt 981.000 voor rekening van tegenvallende saneringskosten als gevolg van aangescherpte milieuwetgeving, hogere reinigingskosten en een groter te saneren gedeelte dan uit eerder onderzoek was gebleken.
De tijdens de onderhandelingen met de buurtbewoners bestuurlijk toegezegde gevelmaatregelen
dragen voor 339.000 bij aan de tegenvaller. De gevelmaatregelen zijn toegezegd als gevolg van de gevoerde bezwaarprocedures in het kader van de wet Geluidshinder.
Door de langere looptijd van het project dan voorzien en de afhandeling van ingediende bezwaren komen de voorbereidingskosten hoger uit dan het door Rijkswaterstaat toelaatbare kostenniveau van 10% van de kosten derden. De kosten van directievoering (voorbereiding en uitvoering) geven daardoor een tegenvaller te zien van ca. 400.000. De kosten voor de wachtruimte en reizigersvoorzieningen vallen 176.000 tegen. Deze tegenvaller wordt grotendeels gedekt door de hieronder genoemde bijdrage van ZWN.
Het aandeel van de gemeente van 1.200.000 is nog niet volledig aangesproken, aangezien de bijdrage van Rijkswaterstaat ca. 400.000 groter is dan was verwacht. Bovendien geeft de bijdrage van de ZWN voor het wachtgebouw een extra dekking van 150.000. Er is derhalve een extra budget nodig van 1.896.000, waarvan 1.394.000 nog niet gedekt is door subsidies of bijdragen van derden. De afkoopsom van de architect en de enigszins tegenvallende aanneemsom zijn in het bovenstaande verwerkt.
Voorbereidingskrediet Phoenixgarage
Het door de raad ter beschikking gestelde voorbereidingskrediet voor de Phoenixgarage ad
860.000 is thans volledig (werkelijke uitgaven inclusief de aangegane
verplichtingen) benut.
Welzijn, Onderwijs, Cultuur
Verbouwing Kerkpolder
De verbouwing in 1996 heeft het zwembad weer goed in de markt gezet. Het krediet is
overschreden door niet voorziene zaken (asbest, verborgen gebreken, arbo) en een wisseling
van de aannemer na de definitief-ontwerpfase. Er was een voorbereidingskrediet van
400.000 en een bouwkrediet van 3.850.604; totaal beschikbaar was een bedrag van
4.250.604. Na het opmaken van de rekening blijkt het totaal beschikbare bedrag met
286.145 overschreden. De overschrijding is 6,73 %.Geprobeerd wordt om 50.000
BTW terug te ontvangen van de belastingdienst; de uitkomst is echter niet zeker. De
overschrijding wordt meegenomen in de uitgebreidere analyse van de zwembadproblematiek. De
afwikkeling van het krediet vindt plaats bij de jaarrekening 1997.
VI RISICOPARAGRAAF
Beheer en Milieu
722.0 Onderhoud/vernieuwing Riolen en Gemalen
Er is een aantal bezwaarschriften ingediend tegen de aanslag van 1995. Deze bezwaren
richten zich tegen de rechtmatigheid van de aanslag. Met Gist-Brocades zijn afspraken
gemaakt, hetgeen heeft geleid tot een aanpassing van de Verordening Rioolrechten met
terugwerkende kracht tot 1995 en het intrekken van het bezwaarschrift. Mochten de overige
bezwaarschriften gegrond verklaard worden, dan betekent dit een financieel nadeel voor de
gemeente. (Maximaal 1,3 miljoen per jaar vanaf 1995).
VII KENGETALLEN BEDRIJFSVOERING
Ziekteverzuim tot 1 september 1997
Dienst | Percentage | |
Bestuursdienst | 6,5 | |
Stadsontwikkeling | 5,0 | |
Beheer en Milieu | 6,8 | |
Dienst Maatschappelijke Zorg | 12,1 | |
Welzijn, Onderwijs, Cultuur | 8,4 | |
Combiwerk (ambtelijk) | 11,9 |
Aantal klachten en bezwaarschriften tot 1 september 1997
Dienst | Totaal | |
Bestuursdienst | 1.800 | 1) |
Stadsontwikkeling | 0 | |
Beheer en Milieu | 12 | |
Dienst Maatschappelijke Zorg | 187 | |
Welzijn, Onderwijs, Cultuur | 21 | |
Combiwerk | 0 |
1) betreft bezwaarschriften bij de afdeling Belastingen