Hoofdstuk 7: Hoofdafspraken

7.1 Bestuursdienst

7.1.1 Inleiding

Leidend voor de taakvulling van de Bestuursdienst in 1998 (maar ook bepalend voor de jaren daarna) zullen zijn:

  1. de start van de nieuwe bestuursperiode (raad/college);
  2. de verdere gemeentebrede organisatie-ontwikkeling.

De nieuwe bestuursperiode

In 1998 is het weer verkiezingenjaar. Een nieuwe raad, een nieuw college en ook een nieuw collegeprogramma; waaraan alle diensten hun bijdrage zullen leveren om een goede start van de nieuwe bestuursperiode mogelijk te maken. De Bestuursdienst organiseert daarbij het introductie-programma voor de Raad. Ook de beleidscyclus met onder meer een vroege ('technische') Kadernota en de vertaling van het collegeprogramma in begrotingen/ werkplannen etc. krijgt in 1998 een bijzondere invulling.

Voor het collegeprogramma zal een communicatieplan opgesteld worden.

De Delftse organisatie '2000'

Delft als kennisstad ziet er anders uit als het huidige Delft. Zo ziet de organisatie van de gemeente er in de toekomst ook anders uit dan vandaag. Voor de verder in te zetten organisatie-ontwikkeling wordt de te volgen koers eind 1997 nieuw ingezet.

Specifieke aandachtsvelden in dit verband voor de Bestuursdienst zijn onder meer de verhoudingen tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie en de daarbij te hanteren werkwijzen (nota Bestuur II), het bij Delft Kennisstad horende controllingproces, de verdere toepassing van de informatietechnologie en initiatieven in het kader van de 1-loket-gedachte.

Uitvoering hoofdafspraken en werkplan

De uitvoering van hoofdafspraken en werkplan zal in 1998 het nodige vergen van de Bestuursdienst. Dit geldt ook voor het ondersteunende stafwerk (P&O en FAZ). Op basis van een doorlichting van de staforganisatie zullen maatregelen genomen worden voor een versterking van het stafwerk.

Voor de te ondernemen activiteiten in het kader van de Delftse organisatie '2000' en de nieuwe bestuursperiode geldt vooralsnog als uitgangspunt dat dit binnen de begroting van de Bestuursdienst opgevangen kunnen worden. De begrotingsproblematiek van de Bestuursdienst maakt dit echter onzeker. Of de middelen voor de uitvoering van hoofdafspraken / werkplan echt toereikend zijn zal nader onderzocht worden door middel van een doorlichting van de begroting.

7.1.2 Beleidsontwikkeling

1. De organisatie-ontwikkeling

Nota bestuur II

De kaders waarbinnen het gemeentebestuur wil functioneren zijn vastgelegd in de nota bestuur van 1984. Herijking daarvan zal geschieden via de nota bestuur II.

Kwaliteit controllingproces

Het vormgeven van Delft 2000 geeft ook kansen om onze processen van planning en control, waartoe verschillende middelenafdelingen (m.n. voor de PIOF-functie) ten behoeve van bestuur en management instrumenten onderhouden en adviezen uitbrengen, efficiënter en effectiever in te richten. De Bestuursdienst zal hierbij een coördinerende rol vervullen. Daarbij vergen de volgende onderdelen specifieke aandacht:

  1. De doorvertaling van de strategie Delft Kennisstad naar de beleidscyclus. Meer outputgerichte en omgevings-informatie;
  2. Herinrichten / stroomlijnen van de gemeentelijke beleidscyclus (transparante opzet begrotingsstukken);
  3. Het op effectiviteit doorlichten van onze doorlichtingsinstrumenten;
  4. De ontwikkeling naar een minder administratieve en bredere / meer integrale planning en control.

Specifiek voor de financiële planning en control horen daar nog bij:

e. Het herinrichten / standaardiseren van onze financieel administratieve processen;

f. De keus voor 1 of meer financiële managementinformatiesystemen (opvolging IMIS).

Ter ondersteuning van bestuur en management zal ook de onderzoeksfunctie meer in strategische zin worden ontwikkeld. Op basis van onderzoeks- en statistische informatie zullen meer trends en toekomstige ontwikkelingen gesignaleerd worden.

Cultuurverandering en kwaliteitsverbetering

In de loop van het jaar 1998 gaan gemeentebrede (onder meer vormings- en opleidings-) activiteiten, gericht op cultuurverandering en kwaliteitsverbetering (ook van werkprocessen) van start. Die activiteiten zullen ook de versterking van de flexibiliteit en mobiliteit van en binnen de organisatie ondersteunen en het optimaal gebruik van informatie- en communi-catietechnologie bevorderen.

Communicatie

Na besluitvorming eind 1997 met betrekking tot de eindrapportage 'gemeente Delft kiest voor geïntegreerde communicatie' wordt de communicatiefunctie in 1998 verder geprofessionaliseerd. Delft Kennisstad is voor communicatie als beleidsinstrument de strategische kapstok. Speerpunten voor 1998 zijn de gemeentebrede organisatie-ontwikkeling en het collegeprogramma.

Kwaliteit regelgeving

Het rechtsbeschermingsbedrijf (CBB en GOC, kamers voor beroep/bezwaar en de ombuds-functie) is binnen onze organisatie op adequate wijze geregeld. Aandacht zal er nu moeten zijn voor optimalisering van de kwaliteit van de regelgeving (zowel intern als extern, naar burgers, bedrijven en instellingen). Daartoe zal in overleg met de diensten een beleidskader

vastgesteld dienen te worden. Door betere regelgeving (wanneer voor regelgeving gekozen wordt) wordt het afbreukrisico voor de gemeente verminderd en neemt de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid voor de burgers toe.

Ontwikkeling 1 loket

- Nieuwkomers

In 1998 wordt het loket Nieuwkomers verder uitgebouwd. De samenwerking met de Vreemdelingendienst krijgt concreet vorm.

De vervolgstappen zullen op grond van het reeds uitgevoerde vraagpatroononderzoek worden gekozen. Op basis van dit onderzoek wordt in eerste instantie aansluiting gezocht bij het thema Wonen.

- Samenwerking Rijksbelastingdienst

In het kader van OL 2000 (overheidsloket 2000) wordt gedurende 1998 deelgenomen aan een proefproject dat zich richt op een nauwe samenwerking met de Rijksbelastingdienst. Deze proef, waaraan naast Delft ook Leiden en Alphen aan de Rijn zullen deelnemen, wordt eind 1998 geëvalueerd door het Programmabureau OL 2000. De samenwerking richt zich in eerste instantie op het verstrekken van algemene informatie. Nader onderzocht wordt of een verdere uitbreiding van de dienstverlening mogelijk en wenselijk is.

2. Moderne organisatie/informatietechnologie

De informatiemaatschappij

In 1998 zal de verdere uitbouw van Delft Kennisstad, zowel in de richting van de burgers/bedrijven als binnen de bestuurlijke/ambtelijke organisatie, voortgaan. Het, met gebruikmaking van ICT, vereenvoudigen van de toegang van burgers en bedrijven tot de organisatie en zijn producten en het meer/anders betrekken van die burgers en bedrijven bij het gemeentelijk handelen vraagt niet alleen een versterking van de zorg van ook de gemeentelijke overheid voor de realisering van de informatiemaatschappij, maar vooral ook dat de gemeentelijk organisatie daar 'klaar voor is'. Dat laatste zal betekenen, dat in 1998 en volgende jaren een groot aantal gemeentelijke projecten op het terrein van ICT zal worden gerealiseerd, na besluitvorming over het te volgen traject en de fasering ervan.

RIS en POVO

Op basis van de in 1996 vastgestelde nota 'op weg naar een hoogwaardige informatie-structuur' worden ook in 1998 verdere activiteiten ontwikkeld. Van belang hierbij is de implementatie van een hoogwaardig intern gemeentelijk netwerk. Dit netwerk maakt een belangrijk onderdeel uit van de mogelijkheden voor de verdere uitbouw van het raadsinformatiesysteem (RIS) en de mogelijkheden voor de upgrading van het postinformatiesysteem POVO.

Er wordt naar gestreefd het raadsinformatiesysteem in 1998 zo ver uit te bouwen, dat eind 1998 de informatie van de raadsleden voor een groot deel door middel van het RIS zal geschieden.

De upgrading van POVO zal in 1998 gerealiseerd worden.

Digitalisering archieven

Het gevolg van genoemde ontwikkelingen is, dat er steeds meer digitale archieven gaan ontstaan. In 1998 zal daarom een eerste aanzet worden gegeven tot de digitalisering van archieven.

Digitalisering Publieksinformatievoorziening

Na de eerste stappen die gezet zijn bij het project Bestuursdienst op Internet en het onderbrengen van de BD-site in het Digitale Stadhuis zal in 1998 de verbetering van de ontsluiting van de informatie voor het publiek meer aandacht vergen. Hierbij zal een constante toetsing aan de vraagstelling en informatiebehoefte van het publiek essentieel zijn. De beschikbare informatie zal via het gemeentebrede netwerk ook direct op diverse plaatsen raadpleegbaar kunnen zijn voor zowel baliemedewerkers als het publiek.

Basisregistratie personen

In 1998 zal het reeds ingezette kwaliteitsborgingstraject ten aanzien van de GBA-gegevens worden voortgezet. Er zal een bijdrage geleverd worden aan het totstandkomen van een basisregistratie personen.

3. Delft Kennisstad: het 3e jaar

Delft Kennisstad is gericht op versterking van de lokale economie. Dit onder meer door een meer actieve (en interactieve) samenwerking tussen de verschillende relevante groepen in Delft en vernieuwing van de gemeentelijke organisatie. Met het actieplan 1998 wordt daaraan verder invulling gegeven.

4. Openbare orde en veiligheid/horecabeleid

Het gemeentelijk beleid voor openbare orde en veiligheid kent voor 1998 de volgende speerpunten:

Openbare orde en veiligheid

In 1998 wordt beleid ontwikkeld met betrekking tot het toezicht houden bij grote evenementen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan voorwaarden in de vergunning ten aanzien van beveiliging door eigen c.q. ingehuurde mensen.

Platform veiligheid

Een van de hoofdafspraken 1997 was de oprichting van het platform gemeentelijk veilig-heidsbeleid. Dit platform heeft in 1997 de knelpunten van de 5 prioriteitsvelden (te weten jongerenproblematiek , woninginbraak, verkeersveiligheid, alcohol & drugsproblematiek en agressieve delicten) geanalyseerd. In 1998 zal door het platform Veiligheid gewerkt worden aan de uitwerking van de maatregelen door de diensten en hun partners.

Intensivering rampenbestrijding

In 1998 zijn alle, in het rampenplan genoemde, processen door de diensten uitgewerkt in draaiboeken. Aan de hand van het meerjaren rampenoefenplan zullen er per discipline en gezamenlijk alarmeringsoefeningen gehouden worden.

Horecabeleid

In 1997 zijn de sluitingstijden Horeca en de Horeca-nota geëvalueerd. In 1998 worden de noodzakelijke aanpassingen geïmplementeerd.

De regeling inzake het paracommercialisme is in het najaar van 1997 in de commissie Veiligheid besproken. In 1998 wordt een inhaalslag gepleegd ten aanzien van de actualisatie van bestaande vergunningen in dit kader. Na de evaluatie van de Horeca-nota wordt in de Horeca-nota een passage opgenomen over de beleidslijn van de gemeente Delft inzake paracommercialisme.

5. Algemeen handhavingsbeleid

Ten aanzien van verspreide onderdelen van het gemeentelijke beleid is reeds sprake van bewuste en rationele handhaving. Vanuit rechtsspraak en literatuur wordt de roep om een algemeen handhavingsbeleid steeds luider. Dat is uit een oogpunt van rechtszekerheid en rechtsgelijkheid voor burgers en bedrijfsleven ook niet verwonderlijk. In nauwe samen-werking met de diensten wordt een beleidskader vastgesteld waarbinnen een algemeen handhavingsbeleid (waaronder gedoogbeleid) concreet gestalte krijgt.

7.1.3 Ontwikkelingen in de bedrijfsvoering

1. Organisatie-ontwikkeling Bestuursdienst

Voor de Bestuursdienst zal sprake zijn van een, zich voortzettende, separate ontwikkeling van de publieksfunctie en van de Concernstaf.

2. Ontwikkelingen in de overheidssector

Ook in de komende jaren zal weer veel (rijks)regelgeving veranderen. De Bestuursdienst zal, veelal in samenspraak met de diensten, zorgen voor een vertaalslag naar de Delftse organisatie.

3e tranche Algemene wet bestuursrecht (Awb)

De 3e tranche van de Awb treedt per 1 januari 1998 in werking. Deze tranche heeft betrekking op de onderwerpen delegatie/mandaat, beleidsregels, bestuursdwang en subsidieregels. De implementatie is gestart in 1997 en wordt afgerond in 1998, in samenwerking met de diensten. Op onderdelen zal er sprake zijn van een nieuwe manier van werken.

3. Voorbereiding invoering van de Euro

Nederland gaat in 2002 de gulden als pasmunt verruilen voor de Euro. Vanaf 1999 kan al wel 'op papier' in Euro's gehandeld worden. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Met name voor de gemeentelijke financieringstransacties, de financiële administratie en financiële stukken, verordeningen, contracten en automatiseringssystemen. In 1998 wordt de invoeringsstrategie respectievelijk een draaiboek daarvoor vastgesteld, waarna de implementatie in de periode 1998 - 2001 zal volgen.

7.1.4 Nieuw beleid

Omschrijving 1998 1999

Activiteiten m.b.t. verkiezingen 15

Verwijderen grafity 40

7.1.5 Bezuinigingen

Voor het eventueel voor 1998 te bezuinigen bedrag (als bijdrage van de Bestuursdienst aan de meerjarige bezuinigingstaakstelling op de totale organisatie van ƒ 5,1 miljoen) zullen plannen worden uitgewerkt. De bij de inleiding genoemde doorlichting van de begroting wordt daarbij betrokken.

De voor 1998 geldende bezuinigingen met betrekking tot de kostendekkendheid leges (Burgerzaken / OOV) zijn meegenomen in de tariefvoorstellen 1998. In de tariefvoorstellen is tevens met het herbezettingseffect rekening gehouden.

Functie Omschrijving 1998 1999 2000

003 burgerzaken 50 100 100

110.0 openbare orde (leges) 10 10 10

Alle in bovenstaande tabel opgenomen bedragen zijn structureel m.i.v. het jaar waarop zij betrekking hebben.

7.2 Stadsontwikkeling

7.2.1 Bestaand beleid

Kwaliteitsverbetering binnenstad

- het autoluw maken van een aantal straten in de noordelijke binnenstad

- twee bouwplannen ter afronding van het Doelengebied

- bouwplannen in Zuidpoort

- de binnentuin op de ondergrondse garage aan de Phoenixstraat.

- de herinrichting van de Markt westzijde

- een kunstwerk op de keerlus

- een parkeerplaats voor touringcars

- de parkeergarage aan de Phoenixstraat.

Wonen

Stadsvernieuwing

Wijkbeheer

Integratie van sociaal- en technisch beheer krijgt extra aandacht.

De externe communicatie van wijkbeheer zal worden geïntensiveerd.

Verkeer en Vervoer

Alhoewel het Delftse vervoersconcept t.b.v. WVG-geïndiceerden een succes genoemd mag worden, wordt alles in het werk gesteld om het op 1 december 1997 aflopende contract opnieuw aan te besteden met de optie het concept gedurende de contractperiode te wijzigen in een open systeem; een systeem dus waarvan elke Delftenaar gebruik kan maken.

Na het vaststellen van de juridische structuur van het Parkeerbedrijf in 1997, zal v.w.b. het beheer en de exploitatie van de parkeergarages een uitgewerkt voorstel worden gedaan.

Nadat in de voorgaande periode nadruk heeft gelegen op ontwikkeling van beleid op het gebied van verkeersinfrastructuur, zal in 1998 het accent gelegd worden op concretiseren van het uitvoeringstraject ervan.

Ruimte

De ontwikkelingsvisie, vastgesteld rond de jaarwisseling 97/98, geeft de globale ruimtelijke strategie voor Delft aan. Deze strategie zal op een aantal punten worden uitgewerkt:
- Met het gewest wordt gewerkt aan de afronding van het Regionaal Structuurplan (RSP) en de vertaling daarvan in concrete acties. Een actieve deelname in processen binnen Haaglanden, met het oog op ICES gelden en mogelijke geldstromen is noodzakelijk.
- In 1998 zal uitwerking plaatsvinden van een deelstrategie voor het zuidoostelijke kwadrant van de stad, in overleg met de in dit gebied aanwezige partners in Delft Kennisstad.
- Ook voor de binnenstad zal in samenwerking met Economische Zaken een uitwerking worden voorbereid waarin de structuur, de ontsluiting, en de revitalisering van het detailhandelsgebied aandacht krijgen.

De lijn naar schaalvergroting van bestemmingsplannen wordt doorgezet. Deze ontwikkeling naar een rationelere wijze van bestemmingsplanprocedure is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de eis om bestemmingsplannen elke 10 jaar te herzien.

In het najaar van 1998 zal de vaststellingsprocedure starten van het bestemmingsplan Delft Noord West, het eerste grootschalige plan. Verder zal in het najaar van 1998 het bestemmingsplan Spoorzone, met daarin opgenomen de spoortunnel, ter vaststelling aan de Raad worden aangeboden. De inspanningen om de besluitvorming omtrent de spoortunnel gunstig te beïnvloeden worden met dit plan ondersteund.

Zodra de onderhandelingen met de ontwikkelaar zijn afgerond zal het bestemmingsplan voor het Zuidpoortgebied daarop worden aangepast.

Het geslaagde pilot-project in een deel van Tanthof voor (inventarisatie ten behoeve van) een rationeel groenbeheersysteem zal in 1998 en 1999 worden verbreed naar een rationeel groenbeheersysteem voor de gehele stad.

7.2.2 Bedrijfsvoering

7.2.3 Nieuw beleid

De volgende middelen voor nieuw beleid zijn door het College van B&W ter beschikking gesteld (bedragen * f 1.000,-) en in de begroting van de dienst Stadsontwikkeling verwerkt:

Functie Omschrijving 1998 1999

810.0 Communicatie Stadsontwikkeling 80

211.0 Verkeersveiligheid 50 50

In 1997 en 1998 worden nog gepubliceerd het Handboek openbare ruimte II, de ontwikkelingsvisie, de nota Binnenstedelijke bouwlokaties en het Verkeers- en vervoersplan. Ten behoeve van de presentaties en van de communicatie rond deze plannen wordt eenmalig een extra bedrag van ƒ 80.000,- ter beschikking gesteld.

Voor het opstellen van een integraal verkeersveiligheids- en maatregelenplan wordt in totaal ƒ 1.00.000,= uitgetrokken (ƒ 50000,= in 1998 en ƒ 50.000,= in 1999).

7.2.4 Bezuinigingen

De volgende bezuinigingen (bedragen * f 1.000,-) zijn conform de meest recente fasering uit de Kadernota 1998-2001 door de dienst SO in de begroting voor 1998 verwerkt:

Functie Omschrijving 1998 1999

212 krediet openbaar vervoer 53

560.0 Papaver p.m.

560.0 openbaar groen 50 50

821 stadsvernieuwing 100

822 BoWon 75

Alle in bovenstaande tabel opgenomen bedragen zijn structureel m.i.v. het jaar waarop zij betrekking hebben. De gemeentebrede taakstellingen uit de strategienota m.b.t. "Inkoop" en "staftaken" zijn in dit beeld niet opgenomen.

7.3 Beheer en Milieu

7.3.1. Inleiding

Met als uitgangspunten: de missie van de dienst t.w.: hoogwaardige produkten (zie werkplan), een vitale organisatie en een goede service; het collegeprogramma 1994-1998 en de Strategienota volgen hierna de hoofdafspraken 1998 van de dienst Beheer & Milieu.

7.3.2. Bestaand beleid (anders)

Werken derden

De werken die de dienst uitvoert voor derden zijn (eind 1997) geëvalueerd. Gelet op onder meer de resultaten van de evaluatie en het (voorlopige) kabinetsstandpunt op het eindrapport van de Werkgroep Cohen, zal in 1998 een nieuwe beleidsrichtlijn voor werken voor derden ten behoeve van uw college worden voorbereid. (sub-functie 210.9 diversen)

Energiesector

De energiesector is - landelijk - aan een reorganisatie onderhevig. Gestreefd wordt naar fusering van de huidige vier produktiebedrijven tot oprichting - begin 1998 - van één grootschalig produktiebedrijf (GPB). De bedoeling is om daarbij tot aandelenruil over te gaan met de distributiesector, waardoor Delft geen aandelen GPB, maar aandelen distributiesector krijgt.

Delft is hiervan, evenals de aandeelhouders van UNA, geen voorstander. Voor Delft is de bescherming van de gebonden klant (i.c. de huishoudens) hiervoor de belangrijkste reden. Momenteel is onderzoek gaande naar de mogelijkheden die Delft nog heeft, om aandelen GPB te krijgen/houden - thans nog aandelen EZH. Definitieve besluitvorming zal in de loop van 1998 plaatsvinden. (subfunctie 210.9 diversen).

Grondzaken

In 1998 zal met name het herontwikkelen van vrijkomende binnenstedelijke bouwlocaties aan de orde komen. Hierbij moet ook worden gedacht aan het herontwikkelen van vrijkomende schoolgebouwen en de eventuele transformatie hiervan naar wooneenheden, danwel herbestemming ten behoeve van andere doeleinden.

Zoals in de nota Delft Kennisstad en de vervolgnota's hierop alsmede de nota `Werk centraal´ reeds is aangegeven, is het voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid noodzakelijk dat de hoeveelheid uitgiften ten behoeve van bedrijfsterreinen wordt opgevoerd.

In deze filosofie past ook de ontwikkeling van het bedrijfsterrein naast het Waterloopkundig Laboratorium, waarbinnen in 1998 naar verwachting de eerste gronduitgiften zullen kunnen plaatsvinden.

In 1998 zal ook de mogelijkheid van ontwikkeling en doen ontwikkelen van andere nieuwe bedrijfsterreinen de aandacht vragen. Dit is noodzakelijk met het oog op de gewenste voorraadvorming. (sub­functie 830.0 Grondbedrijf)

7.3.3 Bestaande bedrijfsvoering

Toeristisch beleid

Er wordt een nota Toeristisch beleid opgewerkt waarbij de uitbouw van het toerisme, mede in relatie tot de werkgelegenheid, centraal staat evenals de organisatie van de toeristische promotie. (sub-functie 560.4 Toeristisch beleid)

Ophalen huisvuil

In 1998 bestaat 'de gemeentereiniging' 125 jaar. De afdeling reiniging zal hier de nodige aandacht aan besteden, o.a. door: het uitbrengen van een gedenkboek, een tentoonstelling, een manifestatie voor de inwoners (Delftdag) en een feest voor het personeel.

(sub-functie 721.0 Ophalen huisvuil)

Rioleringen

Verder wil de afdeling Rioleringen voor de riooldienst, bestaande uit een zestal personeelsleden + materieel (1 hogedrukrioolreiniger en 3 slibzuigers) in 1998 het ISO certificaat behalen op het werkterrein van riool- en kolkenreiniging en het ledigen van vetputten. (sub-functie 722.0 Onderhoud/Vernieuwing en Riolen en Rioolgemalen)

Milieu

Begin 1998 wordt naar verwachting de eerste vergunning op hoofdlijnen daadwerkelijk verleend. Met daarvoor in aanmerking komende bedrijven wordt deze lijn voortgezet. (sub­functie 723.0 Milieuverontreiniging en geluidshinder)

Verruimde reikwijdte aspecten (energie, afval, verkeer en vervoer) worden in de communicatie met Delftse bedrijven standaard meegenomen. (sub-functie 723.0 Milieuverontreiniging en geluidshinder)

7.3.4 Nieuw beleid

x ƒ 1000
Functie Nieuw beleid actieplan 1998 1999 2000 2001
210.1 Kwaliteitsverbetering wegen 35 75 75 75
310.0 weekmarkten - uitgaven

- inkomsten

60

40

40

40

40

40

40

40

723.0 Duurzaam bouwen 25 -- -- --
7.3.5 Bezuinigingen:
x ƒ 1000
Functie Bezuinigingen actieplan 1998 1999 2000 2001
210.1 Inkomsten servicedienst 25 25
310.3 Beheer onroerend goed 395
721.0 Vuilafvoer 200 200
723 Milieu 10 40

Alle in bovenstaande tabel opgenomen bedragen zijn structureel m.i.v. het jaar waarop zij betrekking hebben.

7.4 Dienst Maatschappelijke Zorg

7.4.1 Inleiding

Het jaar 1998 zal voor de DMZ in het teken staan van de verbetering van de bedrijfsvoering. In 1997 is sprake geweest van een neerwaartse spiraal, waarin een slechte kwaliteit van de werkprocessen en produkten van de sector Uitkeringen heeft geleid tot veel extra werk en vervolgens weer tot het oplopen van achterstanden. In het najaar van 1997 zal alle inspanning worden gericht op het wegwerken van deze achterstanden. Vervolgens zal door een herstructurering van de werkprocessen deze negatieve spiraal definitief moeten worden doorbroken.

In hoofdstuk 2 van deze hoofdafspraken zijn de herstructurering van deze werkprocessen en de kwaliteitsverbetering die daarmee beoogd wordt, verder uitgewerkt.

7.4.2 Bestaand beleid (anders)

SWI

Gedurende 1996 en 1997 heeft de samenwerking met Arbeidsvoorziening en de UVI's (GAK/Cadans/SFB/GUO/USZO) verder gestalte gekregen. Streven is, een Delfts Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) in januari 1998 officieel van start te laten gaan.

De DMZ-doelgroep die in het CWI geholpen wordt omvat in eerste instantie als doelgroep alle schoolverlaters en ontslagwerklozen zonder WW-rechten. Deze doorgaans goed bemiddelbare doelgroep is ook het meest gebaat bij een direct combinatie tussen het Arbeidsbureau en de DMZ. Zij kunnen in het CWI terecht voor inschrijving bij het Arbeidsbureau, de aanvraag van een uitkering en informatie en advies met betrekking tot werk en inkomen. Ook de overdracht van cliënten van UVI's naar DMZ zal in het CWI plaatsvinden.

Het CWI wordt voorlopig gevestigd in het Arbeidsbureau Delft. Na evaluatie, eind 1998, wordt de huisvesting nader bezien. Ook wordt dan nagegaan of de doelgroep van de DMZ verder uitgebreid moet\kan worden.

In de voorbereiding van het CWI zal expliciet aandacht besteed worden aan (meetbare) doelstellingen en evaluatiecriteria.

Bij de implementatie worden kosten gemaakt ten behoeve van automatisering, huisvesting en de aansluiting van de werkprocessen in het CWI op de reguliere werkprocessen van de DMZ. Een deel van deze kosten kan wellicht gedekt worden uit het landelijke SWI-fonds. Het is echter nog onduidelijk op welke wijze de gelden uit dit fonds aan SWI-projecten toegewezen gaan worden.

Tevens zijn er structurele kosten verbonden aan SWI. Het betreft gezamenlijke kosten van personeel, huisvesting, etc. Op termijn zullen deze kosten als efficiencywinst terugverdiend worden.

Gemeentelijk beleid voor mensen met een handicap

In het najaar van 1997 wordt een inventarisatie opgesteld van het gemeentelijke beleid voor mensen met een handicap. Om na te gaan welke tekortkomingen gewenst zijn wordt een tevredenheidsonderzoek onder de doelgroep gehouden. Indien daar aanleiding toe is worden - op basis van beide rapporten - aanvullende beleidsvoorstellen ontwikkeld. Het platform voor mensen met een handicap wordt om advies gevraagd.

Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)

De WIW treedt op 1 januari 1998 in werking. Deze wet bundelt een aantal werkgelegenheidsinstrumenten (o.a. de jeugdwerkgarantiewet, de banenpoolregeling, Melkert-2 regeling, incentive, kinderopvang). Gemeenten krijgen door deze bundeling meer vrijheid om eigen beleid te ontwikkelen op het terrein van de gesubsidieerde arbeid en de instroom op de reguliere arbeidsmarkt te bevorderen. Tevens wordt in de WIW een koppeling gemaakt met de nieuwe Wet sociale werkvoorziening. In 1998 moeten de volgende zaken geregeld zijn:

- de organisatie van de uitvoering moet bepaald (Sector Activering, samenwerkingsverband Werkplan)

- de invulling van het Werkfonds (waarin alle middelen worden samengevoegd) moet vastgelegd, inclusief de door de gemeente te hanteren inleenvergoedingen;

- de samenwerking met arbeidsvoorziening (indicatiestelling, trajectbemiddeing) en UVI's moet geregeld;

- de doelgroepen moeten nader ingevuld;

- de juridische voorwaarden (dienstverband, vormvoorschriften) moeten vastgelegd;

- besluitvorming inzake de relatie met de WSW (jongeren, detachering).

Voor het ontwerpen van uitvoeringsvoorstellen is het wachten op een aantal Algemene maatregelen van bestuur. Volgens planning worden in december 1997 de voorstellen aan de Raad aangeboden.

Geïntegreerde indicatiestelling

Met ingang van 1 januari 1998 (of uiterlijk in de loop van 1998) moet de gemeente (in regionaal verband) een onafhankelijk en indicatieorgaan voor de verpleging en verzorging (inclusief de thuiszorg) hebben ingericht. Delft heeft eerder aangegeven ook de indicatiestelling voor de Wet voorzieningen gehandicapten zo spoedig mogelijk bij dit orgaan onder te willen brengen.

In regionaal overleg met gemeenten, instellingen, verzekeraars en cliënten worden voorbereidingen getroffen voor de inrichting van het regionale indicatieorgaan (RIO). De reikwijdte van het RIO, de juridische vormgeving, de financiering en de personele consequenties moeten in de komende periode worden bepaald zodat met de implementatie kan worden gestart. Eind 1998 dient deze te zijn afgerond.

WIK

Al geruime tijd is de Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars (WIK) in voorbereiding. Met deze wet wordt beoogd kunstenaars, die (nog) niet in hun eigen onderhoud kunnen voorzien in de gelegenheid te stellen, een renderende beroepspraktijk op te bouwen.

De verwachting is, dat deze wet per 1 juli 1998 in werking zal treden. Daarbij worden 39 centrumgemeenten aangewezen die de uitvoering van de WIK opgedragen krijgen. Het is nog niet duidelijk of Delft centrumgemeente wordt.

Ten behoeve van de WIK wordt een bedrag onttrokken aan de voor gemeenten beschikbare bijstandsgelden. Anderzijds wordt een bedrag voor de uitvoering van de WIK toegevoegd aan het gemeentefonds. Ook hiervan is nog niet bekend, hoe dit nader ingevuld wordt.

Aktiepunten bestrijding stille armoede en sociale uitsluiting.

In 1997 heeft Delft een aantal stappen gezet op het terrein van inkomensondersteuning, het gebruik van voorzieningen en het bevorderen van de maatschappelijke participatie door mensen met een minimuminkomen. In 1998 wordt hieraan verder gewerkt. Het gaat onder meer om:

- onderzoek naar verbreding van de kortingsregeling voor sociaal-culturele voorzieningen tot een mininmapas;

- met ingang van 1 januari 1998 het verhogen van de kwijtscheldingsnorm van 95% naar 100%;

- het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid van de DMZ door middel van een call-center. De kosten hiervan bedragen ¦60.000 en zijn in de begroting 1997 verwerkt;

- voorstellen voor benutting van de aanvullende rijksvergoeding voor bijzondere bijstand vanaf 1998 met ¦ 1,4 miljoen. Hierbij wordt rekening gehouden met de financiële ruimte op basis van de resultaten van de regeling voor duurzame gebruiksgoederen en de het gestegen beroep op de bijzondere bijstand in 1997;

- het realiseren van samenwerking met intermediaire organisaties om doelgroepen die niet bekend zijn bij de DMZ te bereiken.

7.4.3 Bestaande bedrijfsvoering (anders)

versnelde uitvoering veranderplan.

De uitvoering van het veranderplan voor de DMZ is begin 1997 van start gegaan en loopt nog geheel 1998 door. Uitvoering van dit plan is dus ook onderdeel van de hoofdafspraken voor dat jaar. Thans is echter een versnelling van de uitvoering van dit plan noodzakelijk, m.n. waar het de herinrichting van de sector Uitkeringen en de service-verbetering voor de burger betreft. Eind 1997 zullen de nieuwe werkprocessen van uitkeringen ontworpen zijn en begin 1998 geimplementeerd worden.

In 1998 zal ook:

* de uitkeringen-administratie versneld verbeterd worden (voorbereidend project loopt tot eind 1997);

* managementinformatie opgezet zijn en beschikbaar zijn voor de dienstleiding;

* de feitelijke aansturing van de afdeling uitkeringen verbeterd zijn;

* output-afspraken met medewerkers gemaakt zijn;

* intensieve aanpak van het ziekteverzuim gerealiseerd zijn;

* intensievere aanpak vorming en opleiding/training on the job gerealiseerd zijn;

* intensieve communicatie (zowel extern voor burgers, als intern in het kader van cultuurverandering) plaats vinden.

kwaliteitsverbetering van de dienstverlening.

Het veranderplan moet in 1998 ook de eerste vruchten afwerpen:

* alle nieuwe aanvragen voor een uitkering moeten in 1998 binnen de wettelijke termijn (8 weken) worden afgehandeld;

* er moet sprake zijn van een dalende lijn in het aantal klachten en beroep- en bezwaarschriften als gevolg van de kwaliteitsverbetering van de werkprocessen.

  1. Nieuw beleid
x ƒ 1000
Functie Nieuw beleid actieplan 1998 1999 2000 2001

610.1 Call center 60

  1. Bezuinigingen
x ƒ 1000
Functie Bezuinigingen actieplan 1998 1999 2000 2001
  1. Werkgelegenheid/banenpool 17 68

710.1 Volksgezondheidsbeleid 50

7.5 Welzijn, Onderwijs en Cultuur

7.5.1 Inleiding

Tover iets nieuws te voorschijn om een grens te doorbreken

De veelkleurige culturele uitstraling van Delft, in het verlengde van Delft Kennisstad met alle lessen van 1996 in het achterhoofd, wordt in 1998 goed zichtbaar. Planvorming en voorbereiding over de versterking van het profiel van Lambert van Meerten en Nusantara hoort daarbij. Landelijke en internationale aandachtstrekker is een presentatie in het Prinsenhof over de "Vrede van Munster". Voor Delftenaren is er een breder aanbod van evenementen (mits hiervoor voldoende geld beschikbaar komt) en voor Delftse beroepskunstenaars worden kleinschalige opdrachten gestimuleerd. De wereld kan de gemeentelijke archiefdienst vinden op Internet: het project Digitale Stamboom is in 1998 voltooid.

De activiteiten voor jongeren worden uitgebreid. De Burgwal 45-47 gaat open. In 1998 wordt een aantal kleinschalige projekten door en voor jongeren opgezet onder de noemer "participatie". Bestaande aktiviteiten op het gebied van sport, welzijn en onderwijs worden beter op elkaar afgestemd door intensievere samenwerking zowel binnen de dienst, binnen de gemeente en met instellingen. Onderzocht wordt of binnen het totaal van bestaande mogelijkheden het vangnet voor een kleine groep uitvallers kan worden verbeterd.

Aanvragen voor een ( kleine ) subsidie voor sport, amateuristische kunst, recreatie en emancipatie worden in 1998 sneller afgewikkeld. De aanvrager krijgt een grotere rol bij het beoordelen van de door de gemeenteraad gehanteerde criteria en verneemt sneller de uitslag. Intern zullen de procedures worden vereenvoudigd. Met grote instellingen zoals de bibliotheek worden meerjaren afspraken voorbereid en gemaakt over prestaties. Dit alles leidt tot een vereenvoudiging van het jaarprogramma maatschappelijke aktiviteiten.

Aangemoedigd door de visie van Delft Kennisstad zal het gebruik van de mogelijkheden van internet voor het onderwijs op de Delftse scholen een speerpunt zijn. Een "Digitale schoolreis" in het Techniek Museum kan de virtuele wereld dichter bij de jeugd brengen.

Dit zijn in een notendop de hoofdlijnen voor het jaar 1998 die op afdelingsniveau nader uitwerking krijgen. Uiteraard naast prioriteiten die voortkomen uit het eigen beleidsterrein en de prioriteiten in de bedrijfsvoering. Hierna worden de prioriteiten beknopt vermeld.

7.5.2 Bestaand beleid anders

Welzijn

Jongerenbeleid

Participatie van jongeren staat dit jaar centraal. Jongeren worden op diverse manieren betrokken bij de beleidsvorming. Bovendien wordt een aantal concrete projecten georganiseerd waarin jongeren participeren . De invulling van het programma voor jongerenparticipatie hangt af van de beschikbare middelen. Zonder extra middelen is de invulling beperkt.

Daarnaast wordt de aandacht gericht op activiteiten met betrekking tot accommodaties voor jongeren. Belangrijkste concrete doelstelling is de opening van het uitgaanscentrum voor jongeren aan de Burgwal 45-47.

Herstructurering welzijnsbeleid

Op basis van het in 1997 vastgestelde beleid (Instrumenten II, Organisatie Jongeren, Ouderen op maat, opmaat voor ouderen) wordt de herstructurering van het Delftse welzijnsbeleid geïmplementeerd. Concrete doelen voor 1998 zijn:

Bureau Nieuwkomers

De taakstelling blijft overeenkomstig de landelijke eisen: minimaal 120 nieuwkomers, streefgetal 140 nieuwkomers . In 1998 krijgt bovendien de opvang en begeleiding van 16-18 jarigen concreet vorm (25 personen). Dit in samenwerking met het voortgezet Onderwijs.

Het project "Delft integreert" wordt geëvalueerd in de tweede helft van 1998.

Onderwijs

Voorbereiding invoering wet Primair Onderwijs

Op 1 augustus 1998 wordt de Wet op het primair onderwijs (WPO) ingevoerd. De wet vloeit voort uit de integratie van regulier onderwijs en speciaal onderwijs. Vooruitlopend op de wetswijziging zullen een aantal inhoudelijke en organisatorische maatregelen genomen moeten worden , met name de uitwerking van een zorgstructuur en de splitsing en fusie van de openbare scholen voor speciaal onderwijs met scholen voor voortgezet (basis)onderwijs.

Ontwikkeling lokaal onderwijsbeleid

De wijzigingen in het onderwijsbeleid als gevolg van decentralisatiemaatregelen van de rijksoverheid beïnvloeden taak en rol van het gemeentebestuur van Delft in het lokale onderwijsbeleid.

Achterstandsbeleid

Voor het voeren van een verantwoord lokaal achterstandsbeleid wordt van de gemeente een regiefunctie verwacht bij het opstellen van een lokaal Delfts onderwijsachterstandplan.

Het onderwijsachterstandsbeleid moet geregeld worden via een verordening die op de instemming van alle schoolbesturen kan rekenen. In dat geval is de overschrijdingsregeling niet meer van toepassing. Hierdoor kan de gemeente Delft het beleid nu nog directer inzetten op concrete problemen van kinderen in achterstandssituaties.

Onderwijs in allochtone levende talen (OALT)

Het onderwijs in eigen taal en cultuur (OETC) wordt gedecentraliseerd naar de gemeenten. Delft zal dit onderwijs dit jaar gaan moderniseren geheel in overeenstemming met de nieuwe beleidsgedachten die daarover leven bij de taalgroepen en het onderwijs. Daarbij zal van gemeentewege nadrukkelijk onderzocht worden of het OALT buiten de reguliere lestijden aangeboden kan worden.

Schoolbegeleiding

In overleg met de regiogemeenten en schoolbesturen zal gewerkt worden aan een nieuwe regeling Schoolbegeleiding. In het begeleidingsaanbod van de schoolbegeleidingsdienst zal het Delfts onderwijsbeleid, zoals dat staat beschreven in het onderwijsbeleidsplan Kerend Tij nadrukkelijk en herkenbaar verwerkt worden.

Onderwijsbeleidsplan Kerend Tij

Het eind juni 1997 vastgestelde OBP Kerend Tij zal in 1997-1998 tot uitvoering gebracht worden. Het Zorgbeleid is daarin het voornaamste aandachtspunt.

Toekomst Openbaar Onderwijs

In het beleid ten aanzien van het openbaar onderwijs zullen wij voorstellen doen over

Cultuur, recreatie, sport

Cultuur/kunstennota:

De in het vierde kwartaal van 1997 vast te stellen Kunst- en Cultuurnota levert in 1998 een aantal concrete initiatieven en projecten op:

Sportvisie

De sportvisie wordt uitgewerkt in de volgende 4 prioriteiten:

Ten aanzien van het herstructureringsplan Sport geldt dat dit een antwoord zal zijn op de in de Strategienota aangegeven bezuiniging in de sportsector.

Kerkpolder

Familie- en verenigingsbad Kerkpolder wordt een financieel en organisatorisch gezonde instelling. Om dit te bereiken wordt een meerjarenondernemingsplan opgesteld waarin onder meer de ontwikkeling van de financiële positie, de toekomstige investeringen en de ontwikkeling van de klandizie en het marktconcept aan de orde komt. Als hulpmiddel wordt gebruik gemaakt van het instrument Balanced Score Card, waarmee de prestaties vanuit de invalshoeken financiën, klant, interne processen en productvernieuwing worden bewaakt.

Ontwikkeling recreatievisie

Het recreatiebeleid voor de Delftse Hout en Midden Delfland wordt afgestemd op de stedelijke ontwikkeling.

Evaluatie Theaterexploitatie

Na het seizoen 1997-1998 worden definitieve afspraken gemaakt tussen Theaterbestuur en gemeentebestuur over de gewenste theaterprogrammering met bijbehorend subsidiebudget. Het Theaterbestuur levert hiertoe een evaluatierapport. Na politieke discussie wordt een meerjarenovereenkomst gesloten (1999 - 2002).

Visie op de bibliotheek in de toekomst

In de Strategienota wordt uitgegaan van efficiencyverbetering en subsidieverlaging voor het bibliotheekwerk door toepassing van de informatietechnologie en centralisatie. Het bibliotheekbestuur stelt een beleidsplan op waaruit zal blijken hoe en in hoeverre deze vise realiseerbaar is. Eind 1998 kan de politieke koers worden bepaald op basis van het beleidsplan van het bibliotheekbestuur. Dan is het ook mogelijk om de hoofdlijn voor de bibliotheekaccommodatie te bepalen. Vanaf 1999 is het plan om te komen tot een meerjarige overeenkomst met prestatie- en subsidie-afspraken.

Musea

Herprofilering musea

In het meerjarenbeleidsplan voor de gemeentemusea dat in october 1997 zal worden besproken, wordt voorgesteld om de musea Lambert van Meerten en Nusantara te herprofileren en dientengevolge opnieuw in te richten in 1998 en 1999.

Tentoonstellingen

In 1998 wordt de jubileumtentoonstelling De Vrede van Munster georganiseerd. Daarnaast komt er een kleine tentoonstelling over de restauratie van het grafmonument van de Oranjes in de Nieuwe Kerk, en zullen enkele wisseltentoonstellingen uit eigen collectie worden ingericht.

Gebouwen

Begin 1998 worden de maatregelen ten behoeve van de brandveiligheid en de beveiliging voltooid. Daarmee zijn de projecten Groot Onderhoud en Overkapping Kruidentuin afgerond en verkeren de gebouwen in een normale onderhoudssituatie.

Gemeente Archief

Kennisstad

Het project Digitale Stamboom loopt voorspoedig. Als dit zo blijft, zal de afronding volgens planning kunnen plaatsvinden rond 31 december 1998.

Charterberging

Het driejarenproject charterberging beleeft zijn tweede jaar. De charters worden voorbewerkt en in een database geregistreerd door de Archiefdienst. Er wordt nog bezien of het mogelijk en financieel haalbaar is om de charters op CD-rom te zetten en op die manier beschikbaar te stellen aan het publiek.

Huisvesting

De depots van de Archiefdienst zijn in 1999 vol. De tot nu toe ondernomen pogingen om op tijd nieuwe huisvesting te vinden, zijn mislukt. In 1998 moet bezinning plaatsvinden over de te nemen noodmaatregelen. Die zullen er op neer komen dat of de Archiefdienst of andere gemeentelijke diensten ruimte gaan huren om hun archieven op te slaan. Dit zal opslagkosten met zich meebrengen, en bij de raadpleging door ambtenaren en burgers logistieke problemen en kosten betekenen.

VAK

De VAK zet in 1998 de weg naar meer marktgericht werken voort. Naast het bouwen aan de nieuwe (management)structuur zal verder vorm worden gegeven aan marktgerichte activiteiten zoals zomercursussen en cursussen (overdag) gericht op het bedrijfsleven.

7.5.3 Bedrijfsvoering dienst

Organisatie

Voor wat betreft de organisatie van de dienst staan de volgende actiepunten op de agenda voor 1998:

Ontwikkeling Bedrijfsvoering

In de ontwikkeling van de bedrijfsvoering zal een belangrijk accent liggen op de bijdragen van de dienst aan het bedenken en uitvoeren van gemeentebrede trajecten. Te noemen zijn:

Daarnaast zal WOC in 1998 met behulp van Delftnet de onderlinge (data)communicatie binnen de dienst regelen.

Personeel

Op personeelsgebied wordt de huidige lijn met betrekking tot ontwikkelingsgesprekken en vorming en opleiding voortgezet. De verdere inzet hangt af van de weg die wordt ingeslagen met de reorganisatie.

Huisvesting

Prioriteit hebben het oplossen van het ruimtegebrek bij de gemeentelijke archiefdienst en in het Meisjeshuis.

Rationeel Beheer Onroerend Goed

In 1998 wordt de organisatie van het beheer van het onroerend goed binnen WOC definitief geregeld.

7.5.4 Nieuw beleid

In het kader van nieuw beleid zal WOC de volgende beleidsvoornemens uitvoeren. Voor een toelichting zie het hoofdstuk Nieuw beleid in het Aktieplan 1998

x ƒ 1000,-

(sub)functie Nieuw beleid Aktieplan 1998 1998 1999
480.9 Ontwikkeling koersnota openbaar onderwijs 45
540.0 Maccus 30 30
540.2 Taptoe 45 45
540.2 Flexibel cultuurbudget

Spin off Delft 750 jaar Cultuurstad

150 p.m.

7.5.5 Bezuinigingen

De bezuinigingen worden uitgevoerd conform de Strategienota met uitzondering van de bezuinigingen op het buurt- en wijkwerk en de overdracht sporthallen. De bezuiniging op het buurt- en wijkwerk wordt lager en kent een andere fasering in de tijd (raadsbesluit juni 1997). De bezuiniging op de sportaccommodaties zal niet worden gerealiseerd door overdracht van sporthallen. Een alternatief voorstel wordt ontwikkeld.

Voor een verdere toelichting zie het Aktieplan 1998.

(Sub)Functie Bezuinigingen Aktieplan 1998 1998 1999 e.v.
400 Onderwijsbeleidsplan 500
511.0 VAK 100
530.0 overdracht sporthallen 250 200
580. recreatiebeleid: speeltuinen (p.m.) vervallen
620.1 nieuwkomers 100
620/580 ouderenwerk 40 40 40
620.1 meldpunt rassendiscriminatie (p.m.) vervallen
630 buurt- en wijkwerk 75 75 150

Alle in bovenstaande tabel opgenomen bedragen zijn structureel m.i.v. het jaar waarop zij betrekking hebben.

7.6 CombiWerk

1.a Het hoofddoel is:

passende werkgelegenheid bieden aan 500 (full-time-equivalent) personen, die door een handicap niet in staat zijn op de arbeidsmarkt een baan te vinden.

1.b Uitbreiding aantal WSW medewerkers

Mogelijk kan in 1998 door herbezetting, in verband met de 63-urige werkweek en extra geld van het ministerie van SZW teneinde de wachtlijsten te verkorten, het aantal banen worden uitgebreid tot circa 515 fte's! Eind 1997 wordt meer informatie van het ministerie verwacht.

2. Herschikking binnen de sectoren van CombiWerk van het aantal WSW-medewerkers

Capaciteitsuitbreiding van de Divisie Diensten door verdere inkrimping van de Divisie Productie. Hieronder valt ook een eventueel nieuw op te zetten afdeling CombiKarwei.

3. Verhouding ambtelijke-/WSW-medewerkers

Door verdere inkrimping van het ambtelijk personeelsbestand naar ca. 56 fte's is de verhouding voor 1998 geprognotiseerd o 1 ambtelijk fte : 8,9 WSW-fte's. (Moet indien mogelijk verbeteren naar 1 : 10).

4. CombiServices B.V. - Affirmatieve Enterprise

Het uitbouwen van de in 1997 opgerichte CombiServices B.V. tot een zelfstandig bedrijf.

5. Onderzoek verzelfstandiging

Aan de hand van de ervaringen binnen CombiServices B.V. en de goede financiële vooruitzichten is het strategisch gezien een goed moment om te onderzoeken hoe CombiWerk meer op eigen benen kan staan.

6. Invoering nWSW

Per 1-1-1998 wordt de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening operationeel. Belangrijke wijzigingen zijn o.a. de objectieve indicatiecommissie en de mogelijkheid van samenwerking met de nieuwe Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW).

7. B.V. Neovita

Het aantal aandeelhouders is vergroot van 5 naar ca. 20 à 25 SW-bedrijven. Hierdoor ontstaat een betere financiële positie. De eerste landelijke accounts zullen moeten worden binnengehaald.