Hoofdstuk 13: Risico's en aandachtspunten

13.1 Inleiding

Een hoofdstuk met risico's is onontbeerlijk voor een goede beoordeling van de meerjarenbegroting. Het is inmiddels gebruikelijk om in de Concernbegroting en in het Jaarverslag bij de rekening de belangrijkste risico's te melden. Dat in een begroting risico's zitten ligt voor de hand; een begroting is immers een raming. De uitvoering zal daar altijd in meer of mindere mate van afwijken. Het gaat hier dan ook alleen om risico's die van enige omvang zouden kunnen zijn. Wij bespreken eerst de risico's die reeds in de Concernbegroting 1997-2000 en het Jaarverslag 1996 zijn gemeld voor zover deze althans nog aan de orde zijn. Daarna komen de nieuwe risico's en aandachtspunten aan bod. Risico's die in andere hoofdstukken worden toegelicht, zoals bij de uitkering uit het Gemeentefonds (hoofdstuk 8), het rioolrecht (hoofdstuk 10) en de financiering (hoofdstuk 12) zijn in dit hoofdstuk niet opgenomen.

13.2 Risico's genoemd in Concernbegroting 1997-2000 en Jaarverslag 1996

Personeelsbudget

Drie diensten (Bestuursdienst, Dienst Maatschappelijke Zorg en Welzijn, Onderwijs en Cultuur) hebben moeite om met het toegewezen personeelsbudget uit te komen. Wij onderkennen deze situatie, maar zijn van mening dat het primair de verantwoordelijkheid van het dienstmanagement is om dit op te lossen. Als het dienstmanagement aantoont dat alleen via draconische maatregelen met voor ons bestuur onacceptabele effecten het knelpunt kan worden opgelost, zullen wij bezien in hoeverre extra personeelsbudget gewenst is. Dit dient dan tevens te worden bezien in de discussie rond mogelijke veranderingen in de organisatie als geheel.

Uiteraard geldt voor alle diensten dat eventuele wachtgeldverplichtingen en kosten voor bovenformatieven een zeker risico met zich meebrengen. Deze kosten moeten immers binnen de dienstbudgetten worden gecompenseerd.

Huisvesting gemeentelijke diensten

Dat er nieuwe huisvesting voor delen van het ambtelijk apparaat nodig is, staat niet ter discussie. De discussie over de reorganisatie heeft wel de vraag opgeworpen of er niet grootschaliger over de huisvesting van het gemeentelijk apparaat moet worden nagedacht. Welke variant ook uiteindelijk wordt gekozen, er zullen forse investeringen nodig zijn. De in deze meerjarenbegroting opgenomen structurele reservering ad ƒ 2 mln is gelukkig een duidelijke stap in de richting van het oplossen van dit belangrijke knelpunt.

Haaglanden

In hoofdstuk 4 zijn wij reeds ingegaan op de ontwikkelingen in de regio. Door het niet doorgaan van de Stadsprovincie en het verlengen van de ROL-regeling is het de vraag wanneer de geplande bezuiniging op Haaglanden kan worden gerealiseerd. Wij hebben de bezuiniging ad ƒ 0,7 mln in 2001 laten staan.

Aansprakelijkheidsstelling Schieweg 14

De gemeente is gedagvaard in de reeds in de toelichting op de begroting van 1996 vermelde zaak van Dura Bouwgroep B.V. Gezocht is naar een adequate oplossing. De claim is inmiddels aanzienlijk lager geworden dan de aanvankelijke claim van meer dan 1 mln. Wij verwachten dat wij tot een aanvaardbare oplossing kunnen komen, waardoor een verdere civielrechterlijke procedure kan worden vermeden. Bezien wordt nog tot welk bedrag verzekeringsdekking aanwezig is.

BTW problematiek tramlijn

Het financiële risico van het project "Doortrekking Tramlijn 1 naar Delft-zuid" komt niet tot uitdrukking bij het opstellen van de begroting van 1998. De consequenties kunnen evenwel invloed hebben op de omvang van de gemeentelijke reserves. Per 31 december 1998 kan de totale vordering op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn opgelopen tot ƒ 16,4 miljoen. Hierbij is rekening gehouden met het huidige wettelijke rentepercentage.

Het risico dat de gemeente loopt betreft een renterisico. De Ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat zijn nog steeds in onderhandeling over de afwikkeling van de BTW- problematiek. Tot op heden is niet bekend welk ministerie, welk bedrag of rentepercentage zal vergoeden.

Ook bij het project "Herinrichten Stationsplein" doet zich een vergelijkbare BTW-problematiek voor.

Wet Waardering Onroerende Zaken

In het kader van de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken moet de gemeente gegevens leveren aan de Rijksbelastingdienst en het Hoogheemraadschap Delfland. Deze gegevensleveringen moeten aan strenge kwaliteitseisen voldoen. In principe dragen de afnemers voor 60% bij in de kosten van de uitvoering van de wet. Bij te late levering of onvoldoende kwaliteit van de gegevens kan de gemeente worden geconfronteerd met financiële sancties van de zijde van de afnemers. Daarnaast worden risico's gelopen doordat de regelgeving m.b.t. de kostenverrekening meer en meer wordt aangescherpt. Daardoor blijken minder zaken voor verrekening in aanmerking te kunnen komen, dan oorspronkelijk werd verwacht.

Momenteel wordt binnen de Waarderingskamer (het orgaan dat toezicht moet houden op de uitvoering van de WOZ) de kostenverrekening geëvalueerd. De gemeentelijke vertegenwoordigers blijven een integrale verrekening van alle door de gemeente gemaakte kosten bepleiten. De verwachting is echter dat de diverse soorten te declareren kosten eerder beperkt dan ruimhartig zullen worden geïnterpreteerd en dat veelal via normbedragen (dus niet de daadwerkelijk gemaakte kosten) zal gaan worden verreken.

13.3 Nieuwe risico's en aandachtspunten

Asbestcalamiteiten (B&M)

Een van de actiepunten uit het milieubeleidsplan is het opstellen van een asbestcalamiteitenplan. Mocht er door een calamiteit nu een acuut asbestprobleem ontstaan, dan zijn er niet direct financiële middelen om dit probleem aan te pakken. Bij het nog op te stellen plan zal door de afdeling milieu in samenwerking met de brandweer worden bezien hoe groot de financiële risico's zijn en of hiervoor een voorziening moet worden getroffen.

Precariobaten

In de Kadernota 1998-2001 hebben wij reeds aangegeven dat de mogelijkheid bestaat dat als gevolg van de nieuwe Wet op de Telecommunicatievoorzieningen geen precario op kabels en leidingen meer geheven zou mogen worden. Wij heffen nu precario op waterleidingbuizen ad ƒ 1,7 mln en de Casema. Bij de verkoop van de kabelrechten is de door de Casema te betalen precario ad ƒ 2,50 per aansluiting een onderdeel van de overeenkomst geweest. Naar verluidt heeft het kabinet kort geleden besloten dat er inderdaad geen precario meer geheven mag worden. Hoe de compensatie wordt geregeld is nog onduidelijk. Bij het afronden van de begroting was er nog geen nadere informatie beschikbaar. De inzet van de VNG is om compensatie via het Gemeentefonds te krijgen.

FLO (Functioneel Leefdtijdsontslag)

In de Kadernota 1998-2002 hebben wij reeds gemeld dat wij bezien of de verlaging van de FLO-leeftijd van 60 jaar tot de mogelijkheden behoort. Wij hopen u binnenkort hierover nader te berichten.

WBO

Bij de rekening 1996 is reeds vermeld dat nog een correctie volgt op de verplichtingen inzake de WBO aan de verzorgingshuizen en de vorderingen die daar tegenover staan op de bewoners van die instellingen. Deze correctie is toen ingeschat op ca. ƒ 0,1 mln.

Recentelijk zijn signalen ontvangen dat hun vorderingen op de gemeente Delft door de verzorgingshuizen zelf hoger wordt ingeschat. Na overleg hierover met de accountant is duidelijk geworden dat onderzoek zal moeten uitwijzen in hoeverre dit voor de DMZ extra risico's leidt. Vooralsnog is er echter geen reden om de correctie veel hoger in te schatten dan bij de jaarrekening werd aangegeven.

Eind juni a.s. start het accountantsonderzoek dat moet leiden tot een definitieve (goedkeurende) verklaring bij de financiële afhandeling van de WBO. Daarna moet ook duidelijk zijn hoe hoog de verplichtingen aan de verzorgingshuizen en de vorderingen op de bewoners daadwerkelijk zijn. Ook de hoogte van bedragen die buiten invordering zijn gesteld, moet dan duidelijk worden. Vervolgens zal met de verzorgingshuizen en de provincie in overleg moeten worden getreden over de afwikkeling van een en ander.

Werkprocessen sector Uitkeringen

Binnen deze sector worden de belangrijkste primaire processen van de DMZ uitgevoerd. Momenteel (najaar 1997) bestaan in de sector aanzienlijke problemen in de organisatie van de werkprocessen. Deze uiten zich m.n. in achterstanden in de verwerking van aanvragen heronderzoeken en mutaties. In de loop van 1997 en een deel van 1998 zullen de werkprocessen in de sector opnieuw worden ingericht langs de lijnen die beschreven zijn in het veranderplan. Tijdens de herstructurering moeten de lopende werkzaamheden uiteraard gewoon doorgang vinden. Financiële risico's die uit deze herstructurering voortvloeien zijn tweëerlei.

Het ministerie van SZW zou sancties kunnen opleggen aan de dienst als gevolg va de ontstane achterstanden en kwaliteitsproblemen in de uitvoering. Dit kan worden ondervangen doordat een aanvraag voor een verbeterproject is ingediend bij het Rijksconsulentschap dat namens het ministerie toezicht houdt op de uitvoering van de bijstandswet. Als dit verbetertraject wordt goedgekeurd door het Rijksconsulentschap, worden gedurende de looptijd ervan geen sancties opgelegd. Goedkeuring van het verbetertraject van de DMZ ligt in de lijn der verwachting maar is momenteel nog niet gegeven.

Gedurende de herstructurering zijn extra middelen nodig enerzijds voor de uitvoering van de maatregelen en anderzijds voor extra bezetting op de uitkeringsteams gedurende de looptijd. Hiervoor is een dekkingsplan uitgewerkt. Hierover hebben wij bij het afronden van deze begroting nog geen besluit genomen.

Uitvoering bijzondere bijstand

Momenteel is er sprake van stijgende uitgaven in het kader van de bijzondere bijstand. In hoeverre deze stijging structureel van aard is, laat zich echter nog niet vast stellen. Ten eerste zijn de effecten van de uitvoering van het armoedebeleid nog niet zichtbaar. Ten tweede is de stijging ten dele het gevolg van het inlopen van achterstanden in lopende aanvragen bijzondere bijstand uit 1996.

Anderzijds is reeds bekend dat het Rijk met ingang van 1998 extra middelen beschikbaar heeft gesteld voor de uitvoering van de bijzondere bijstand. Voor Delft komt dit neer op een bedrag van ƒ 1,4 mln. Zodra meer zicht is op het structurele karakter op de uitgavenstjging zal de dienst met een voorstel komen voor de besteding van deze extra gelden.

Wet Boeten en Maatregelen

Deze wet wordt per 1 juli van kracht. Voor de uitvoering van deze wet is structureel

ƒ 49.000 beschikbaar gesteld. Onduidelijk is vooralsnog echter hoeveel extra werk de uitvoering van deze wet met zich mee gaat brengen. Hierover zal via de managementrapportage worden gerapporteerd.

Bijlage 1: Bedrijvenpanel Delft Kennisstad

In 1996 is gestart net een bedrijvenpanel om meer inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van Delftse bedrijven en instellingen. In november 1996 vond de eerste meting plaats en in juni 1997 de tweede meting. Aan de eerste meting namen 176 bedrijven en instellingen deel (70 % respons) en aan de tweede 173 (67 % respons).

Bij de 43 % van de deelnemers aan het panel is het aandeel werknemers met een HBO/Universitaire opleiding lager dan 10 procent. Bij 28 % is het aandeel meer dan 25 procent en bij 9 % meer dan 25 procent.

Van de bedrijven in het panel geeft 48 % 0-4 procent van het budget uit aan R&D; 14 % van de bedrijven geeft meer dan 25 procent uit aan R&D.

De bedrijven zijn voor het overgrote deel (60 procent) van mening dat de initiatieven voor Delft Kennisstad vanuit het bedrijfsleven moeten komen, terwijl 30 % vindt dat de gemeente met initiatieven moet komen. De middelen zouden volgens die zelfde percentages ook bij projecten van respectievelijk bedrijven en gemeente terecht moeten komen.

Van de bedrijven die deelnamen aan de eerste meting, was 90 % al bekend met de term Delft Kennisstad.

Volgens 75 % van de bedrijven en instellingen heeft het project een positief effect op de bekendheid van Delft als Kennisstad; 51 % denkt dat het een positief effect heeft op het aantrekken van bedrijven, 48 % verwacht dat er meer samenwerking door ontstaat en 43 % denkt dat het project Delft Kennisstad goed is voor de werkgelegenheid.

Vooral voor bezoekers van bedrijven (maar ook voor klanten en personeel) is er behoefte aan brochures en in mindere mate aan boekjes en video's. Delft Kennisstad

Mail is bij 66 % van de paneldeelnemers onbekend; degenen die het blad wel kennen lezen het globaal, maar geven het bulletin qua vormgeving, informatiegehalte en leesbaarheid een voldoende.

Met name op het terrein van de moderne communicatiemiddelen is er een belangrijke verschuiving zichtbaar in de periode tussen de eerste en de tweede meting (ruim een half jaar). Het aantal internetaansluitingen groeide van 46 naar 64 procent van de bedrijven en instellingen, terwijl het aantal bedrijven met een eigen home-page steeg van 30 naar 42 %

De bedrijven beoordelen het Delftse vestigingsklimaat als prettig, maar duur. Wat betreft de bereikbaarheid scoort Delftech Park het best met een 8,3 als rapportcijfer. Schieoevers scoort met een 5,9 het slechtst. Ook de uitstraling van Delftech Park scoort het hoogst met 6,9 als rapportcijfer, terwijl Schieoevers met een 5,7 en de Rotterdamseweg met een 4,6 aanmerkelijk lager scoren.

Wat betreft de bereikbaarheid van de verschillende delen van de stad komt het bekende beeld naar voren: de bereikbaarheid per fiets wordt vrij unaniem voldoende genoemd. In de binnenstad geeft vrijwel niemand de bereikbaarheid per openbaar vervoer een onvoldoende. In het oostelijk deel van de stad vindt bijna 30 % de bereikbaarheid per openbaar vervoer onvoldoende. Van de bedrijven, gevestigd in de binnenstad vindt 15 % de bereikbaarheid per auto onvoldoende; wordt in het algemeen gevraagd naar de bereikbaarheid van de binnenstad, dan vindt 75 % van de deelnemers aan het panel deze onvoldoende. Over de parkeermogelijkheden in de binnenstad is bijna 25 % ontevreden.

Gebleken is dat veel bedrijven (27 %) denken aan uitbreiding; van degene die in de komende 2 jaar aan uitbreiding denken gaat het in 46 % van de gevallen om 2 tot 10 medewerkers en in 32 % van de gevallen om 11 tot 50 medewerkers en voor 22 % om meer dan 50 medewerkers. In totaal hebben de uitbreidingsplannen betrekking op 2400 medewerkers

De bedrijven hebben een voorkeur voor het TU-gebied (27 %) en de binnenstad (22 %) als vestigingslokatie. Laag scoren een snelweglokatie (6 %) en het Zuidpoortgebied (2 %).

Van de deelnemers aan het panel heeft 42 % relaties met klanten die ook in Delftse hotels overnachten; het gaat daarbij in totaal om ongeveer 3000 overnachtingen per jaar. De beschikbare hotelcapaciteit wordt door 53 % als voldoende beschouwd, maar van de bedrijven die met meer dan 10 overnachtingen per jaar te maken hebben vindt maar 41 % de capaciteit voldoende.

Bijlage 2: Toelichting voor- en nadelen bestaand beleid

001.0 Raad en raadscommissies 1998 e.v.: - ƒ 30.000

Als gevolg van de toekenning van presentiegelden aan plaatsvervangende commissieleden stijgen de kosten met ƒ30.000.

001.2 Kosten gewezen wethouders 1998 e.v.: ƒ 100.000

De kosten van het college van burgemeester en wethouders verminderen in verband met een afname van het aantal uitkeringen aan gewezen wethouders.

001.5 Contributie Haaglanden 1998 e.v.: - ƒ 41.000

De bijdragekosten aan het stadsgewest Haaglanden zijn voor 1998 verhoogd van f 7,25 naar f 7,90 per inwoner, een stijging van f 0,65. Rekening houdend met de normale kostenstijging die reeds in de meerjarenbegroting was verwerkt, levert dit een extra kostenverhoging op van f 41.000.

120.4 Hulpverleningsregio Haaglanden 1999: - ƒ48.000, 2000: - ƒ 3.000

2001: ƒ 13.000

De financiële effecten welke voortvloeien uit de ontwerp-begroting 1998 en de meerjarenbegroting 1999-2001 van de Hulpverleningsregio Haaglanden zijn in deze begroting verwerkt.

140.1 Verkeersmaatregelen 1998 e.v.: - ƒ 30.000

De laatste 2 jaar heeft een gestage uitbreiding plaatsgevonden van het aantal autoluwe gebieden. Was er in eerste instantie sprake van alleen afzettingen in de Choorstraat (dagelijks) en de marktpalen op donderdag en zaterdag, inmiddels is dit uitgebreid met Beestenmarkt, Burgwal, Brabantse Turfmarkt en Molslaan. Hierdoor dienen op zes dagen per week gedurende ± 1,5 uur werkzaamheden te worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden vinden plaats voor 07.30 uur. Om deze werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten, is een structurele verhoging van het budget noodzakelijk.

210.1 Areaaluitbreiding 1998: - ƒ14.000, 1999: - ƒ 22.000,

2000; - ƒ22.000. 2001: - ƒ 76.000

Het is gebruikelijk dat onderhoud en beheer van exploitatiegebieden, na realisatie van de in-/uitbreidingen, worden overgedragen aan de diensten.

Samengevat zijn de volgende areaaluitbreidingen aan de orde:

Functie Omschrijving 1998 1999 2000 2001

  1. Wegen, straten en pleinen -14 -22 -22 -72
  2. Gladheidsbestrijding -4

Totaal -14 -22 -22 -76


221.1 Baggerbeheer 1998 e.v.: - ƒ 250.000

In de nota "Rationeel Baggerbeheer 1998 2002" blijkt dat Delft niet aan de wettelijke eisen voor de waterdiepte voldoet, zoals deze zijn gesteld door het Hoogheemraadschap van Delfland. De wettelijke eisen dienen er voor om stankoverlast, botulisme, e.d. te voorkomen. Het huidige budget voor het baggerbeheer is niet toereikend om de vereiste diepte te halen. De extra kosten, inclusief extra kosten voor het storten van baggerspecie worden geraamd op ƒ 250.000,- per jaar.

500.0 Automatisering WOC 1997: - ƒ 200.000

Het dienstbudget van WOC voor automatisering is grotendeels besteed aan de gemeentebrede invoering van Microsoft Office en de daarvoor noodzakelijke vervanging van computers. Hierdoor zijn andere automatiseringszaken blijven liggen die in 1997 niet verder meer kunnen doorschuiven. Hiernaast heeft WOC met al zijn locaties relatief veel geld nodig voor datacommunicatie. Wij hebben daarom besloten om het automatiseringsbudget van WOC eenmalig te verhogen met ƒ 200.000.

540.0 Theater de Veste 1997: - ƒ 313.000, 1998: - ƒ 593.000

1999 e.v.: - ƒ 503.000

Aan het theater hebben wij structureel een subsidieverhoging toegekend van ƒ 300.000. Hiernaast ontvangt het theater vanaf 1997 een structurele bijdrage van ƒ 203.000 voor vervanging van inventaris en andere bedrijfsvoorzieningen en voor 1998 een incidenteel budget ad. ƒ 90.000 voor de programmering van het seizoen 1997-1998.

560.1 Midden Delfland 1998: ƒ 55.000, 1999: ƒ 24.000

2000: - ƒ 14.000, 2001: - ƒ 81.000

De meerjarenraming van het recreatiegebied Midden-Delfland valt tot het jaar 2000 lager uit. Vanaf 2000 is de begroting hoger. Aangezien de gemeente 16% in het nadelig saldo van het recreatiegebied bijdraagt, ontstaan exogene voor- en nadelen.

610.0 Uitvoering nABW. 1998: - ƒ 175.000

Voor de profilering van het klantenbestand (uitstroom) met betrekking tot de uitvoering van de nABW is voor 1998 een bedrag van ƒ 175.000,- (2 fte´s) beschikbaar.

611.0 Combiwerk 1998 e.v.: ƒ 500.000

Combiwerk heeft het jaar 1996 afgesloten met een positief resultaat van ƒ 2,1 miljoen. Naast een stijging van de subsidie werd dit voordeel behaald door het verbeteren van de productiviteit en verbetering van de productmarktcombinaties. Ook 1997 lijkt met een zeer behoorlijk positief resultaat te kunnen worden afgesloten.

Gezien deze recente ontwikkelingen hebben wij besloten de gemeentelijke bijdrage met ingang van 1998 ƒ 0,5 mln. te verlagen. Natuurlijk realiseren wij ons dat juist de exploitatie van de sociale werkvoorziening in sterke mate afhankelijk is van rijkssubsidie en de bijbehorende regelgeving. Wij zullen dan ook aan de hand van de exploitatieresultaten en

prognoses de realiteitswaarde van de gemeentelijke bijdrage blijven beoordelen. Bovendien zullen wij voor het eind van 1997 met een beleidsplan komen waarin het toekomstig perspectief van Combiwerk wordt belicht.

611.8 Subsidie E.S.F. 1998 e.v.: - ƒ 75.000

Bij de vorige begrotingsvoorbereiding is de incidentele subsidie E.S.F. abusievelijk structureel opgenomen.

630.0 Huisvestingslasten buurt- en wijkwerk 1998 e.v.: - ƒ 100.000

Bij het vaststellen van de nota Instrumenten II hebben wij besloten ƒ 100.000 beschikbaar te stellen ter verlichting van de huisvestingslastendruk van de instellingen voor buurt- en wijkwerk.

723.0 Correctie efficiencykorting milieu 1998 e.v.: - ƒ 64.000

Bij de begroting 1995-1998 is ervan uitgegaan, dat het Rijk een efficiencykorting zou toepassen van ƒ 120.000 op de doeluitkering aan de gemeente in het kader van het milieubeleid (zgn. VOGM-gelden). Uitgangspunt is toen geweest dat ook de kosten van de afdeling Milieu met ƒ 120.000 zouden kunnen worden verlaagd. Inmiddels is de doeluitkering overgeheveld naar het gemeentefonds waarbij de efficiencykorting ƒ 56.000 blijkt te bedragen. Wij hebben besloten om het teveel gekorte bedrag van ƒ64.000 te corrigeren.

723.0 Leges milieuvergunningen 1998 e.v.: - ƒ 68.000

Steeds meer milieuvergunningen worden omgezet in AMVB's, waarover geen leges mogen worden geheven. Dit levert een structurele, niet beïnvloedbare, tegenvaller op van ƒ 68.000.

910.7 Automatiseringsapparatuur 1997: - ƒ 633.000

Mede in relatie tot de nieuwe huisstijl gaat de gemeente over op Microsoft Office. Voor de dienst Stadsontwikkeling bedragen de extra incidentele kosten van de vervroegde vervanging van de computerapparatuur, voor zover niet gedekt uit de Reserve Automatiseringsapparatuur van de dienst, ƒ 783.000 (inclusief verkorting afschrijvingstermijn van 5 naar 3 jaar). Bij de BAR hebben we het voorstel van de dienst afgewezen om dit verschil ten laste te laten komen van het positieve resultaat op de dienstoverhead. Op basis van de budgetregels is dit positieve resultaat aan de algemene middelen toegevoegd. Om de gemaakte kosten voor vervroegde vervanging toch te financieren hebben wij besloten een bedrag van ƒ 633.000 beschikbaar te stellen.

911.0 Nota reserves 1998: ƒ 2.203.000, 1999: ƒ 1.907.000

2000: ƒ 2.154.000, 2001: ƒ 2.388.000

In juni 1997 is de nota "Enige reserve is op zijn plaats" vastgesteld. De definitieve berekening van de financiële gevolgen van deze besluitvorming leidt in 1998 tot een voordeel van ruim ƒ 2,2 mln. In de Kadernota 1998 - 2001 is ten aanzien van dit punt een nadrukkelijke relatie gelegd met de huisvesting.

911.0 Financiering 1998: ƒ 687.000, 1999: - ƒ 1.511.000

2000: - ƒ 239.000, 2001: ƒ 3.339.000

Vorig jaar is het geavanceerd Cerg-leningsysteem geïmplementeerd binnen de Treasury-administratie. Hierdoor is het mogelijk geworden meerjarig de opbrengsten en -kosten van vaste geldleningen meer up-to-date door te rekenen.De resultaten van deze meerjarige lening opbrengsten zijn vervolgens met andere, voor de financiering van belang zijnde, grootheden in een samenhangend model uitgewerkt. Het blijkt dat de fluctuaties van het meerjarig financieringsresultaat voornamelijk worden veroorzaakt door grootschalige effecten uit vervroegde-aflossingsoperaties van vaste geldleningen, die over diverse jaarschijven heen lopen. Pas na 2000 zijn alle effecten uitgewerkt en ontstaat er een wat stabielere situatie.

Niet genoeg benadrukt kan worden dat het financieringsresultaat slechts een momentopname is van de actuele situatie en daardoor in de tijd voortdurend kan veranderen.

913.9 Huisvesting 1998 e.v.: - ƒ 2.000.000

In relatie tot het voordeel voortvloeiend uit de nota "Enige reserve is op zijn plaats", stellen wij voor structureel ƒ 2.000.000,- te reserveren voor huisvesting van het gemeentelijk apparaat.

913.9 Vrijval Voorziening reorganisatie 2001: ƒ 1.500.000

In de begroting 1997-2000 is gemeld, dat de storting met betrekking tot de reorganisatie tot en met 2000 loopt. Deze storting valt derhalve in 2001 vrij.

913.9 Opbrengst deelnemingen 1998 e.v.: ƒ 290.000

De dividenduitkeringen van het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten en de EZH worden voor 1998 opnieuw hoger geraamd. Daartegenover staat een nagekomen afrekening van de overdracht van het Waterleidingbedrijf. Per saldo bedraagt de meevaller f 290.000.

921.4 Stelpost decentralisaties 1998 e.v.: ƒ 34.000

Wij hebben besloten de volgende twee bedragen ten laste te brengen van de stelpost decentralisaties:

Per saldo resteert er ƒ 34.000 op de stelpost. Dit bedrag brengen wij ten gunste van de algemene middelen en wij heffen derhalve de stelpost decentralisaties op. Dit betekent dat bij toekomstige decentralisaties de lijn dat eventuele efficiencykortingen binnen de betrokken sectoren dienen te worden opgevangen, behoudens een expliciet besluit van de raad, aan de orde zal zijn.

922.0 Stelpost onvoorzien 1998 e.v.: - ƒ 300.000

De formele richtlijn van de provincie voor de hoogte van de stelpost onvoorzien is ƒ 7 per inwoner. Dit betekent voor Delft een bedrag ad ƒ 0,7 mln. De huidige omvang is al jarenlang ƒ 0,4 mln. In de praktijk is gebleken dat in de Kadernota diverse tegenvallers in de begroting voor het lopende jaar worden opgenomen. De stelpost onvoorzien dient daarvoor mede als buffer. Een verhoogde buffer biedt meer mogelijkheden, ofschoon de in de Kadernota geaccepteerde tegenvallers per saldo een bedrag van ƒ 0,7 mln vaak nog overtreffen. Wij hebben besloten om de stelpost onvoorzien op de aanbevolen omvang te brengen.

922.8 Investeringen 1998: ƒ 205.000, 1999: ƒ 301.000

2000: ƒ 319.000, 2001: ƒ 344.000

In de oude stelpost voor categorie 1 - investeringen zijn twee investeringen opgenomen die naderhand als rendabel zijn bestempeld. Het gaat om een investering in gemalen, welke onderdeel vormt van het Gemeentelijk Rioleringsplan 1996-2000, en de investering in stemmachines. Daarboven heeft de afboeking van verleende kredieten van de stelpost een fractioneel voordeel ten opzichte van de raming opgeleverd. De nieuwe raming van de stelpost categorie 1 - investeringen levert ten opzichte van de huidige raming een voordeel op van f 205.000 in 1998, oplopend tot f 344.000 in 2001.

Bijlage 3: Wijzigingen begroting 1997

Beginstand begroting 1997


1. 0e wijziging 1997

- exploitatie stadhuis +17

- dekking ineens kredieten +270

- invulling 822.0 diverse leges +50

+337

2. Kadernota

- voor- en nadelen bestaand beleid -3230

- gemeentefonds -1049

- investeringen +220

-4059


3. 10e wijziging 1997 (huisvesting DMZ) +167

4. 30e wijziging 1997 (1e ATW)

- ontvlechting van de Woudenstichting -84

- stelpost tentoonstellingen (BAR 1996) -260

- herdenkingsmonument -6

- subsidie ESF -75

- kapitaallasten WOZ -18

- correcties 921.4 -8

- correcties 922.0 -30

- overheveling budgetten van 1996 -1335

-1816

5. Concernbegroting 1998-2001

- functie 500.0 automatisering WOC -200

- functie 541.0 theater -313

- functie 910.7 automatisering SO -633

-1146

Nadelig saldo totaal -6517


Bijlage 4: Toelichting bezuinigingen 1998

  1. Burgerzaken: ƒ 50.000

De bezuiniging is gerealiseerd door verhoging van de legesopbrengst.

  1. Openbare Orde: ƒ 10.000

De bezuiniging is gerealiseerd door verhoging van de legesopbrengst

  1. Brandweer ƒ 0.00

De Brandweer heeft een bezuinigingstaakstelling van ƒ 150.000,- structureel, te weten

ƒ 75.000,- vanaf 1998 en ƒ 75.000,- vanaf 1999. De veronderstelling is tot nu toe geweest, dat deze bezuiniging gevonden kon worden in de kosten van het functioneel leeftijds ontslag. Nader onderzoek leert ons dat deze taakstelling is niet te realiseren. Ook binnen andere budgetten bij de brandweer (huisvesting en materieel) is er geen ruimte. Het doorvoeren van de bezuiniging zal dan moeten leiden tot inkrimping van het personeelsbestand. Gezien de discussie rond de zorgnormen lijkt ook deze optie niet reëel. De bezuiniging is derhalve niet haalbaar.

210.1 Inkomsten servicedienst ƒ 25.000

Realisatie van de taakstelling vindt plaats door een samenwerking tussen de afdelingen wegen en rioleringen. De taakstelling wordt gerealiseerd door meer werken voor derden uit te voeren, beide afdelingen voor 50% van de taakstelling. Dit mag niet ten koste gaan van de dienstverlening in Delft, hetgeen voorkomen kan worden door ;

- meer wijksgewijs te werken;

- meldingen en klachten uit te splitsen naar direct te verhelpen aangelegenheden en aangelegenheden die met het reguliere onderhoud meegenomen kunnen worden.

212. Kredieten openbaar vervoer ƒ 53.000

Omdat de verantwoordelijkheid voor het realiseren van openbaar vervoer bij het Gewest is gelegd, is daar ook de verantwoordelijkheid voor het zorgen voor voorzieningen voor het openbaar vervoer gelegd. Dat betekent, dat het jaarlijks krediet dat hiervoor beschikbaar was niet meer nodig is. De meerjarige bezuinigingstaakstelling wordt in 1998 ineens ingevuld. In 1998 wordt hierdoor een besparingsvoordeel ad ƒ 35.000 gerealiseerd, in 1999 ƒ 18.000.

  1. Grondexploitatie ƒ 0.00

In de strategienota is aangegeven, dat deze bezuiniging kan worden gerealiseerd uit efficiencywinst door samenwerking van de afdelingen grondzaken en economische zaken.

Omdat de reorganisatie meer tijd vergt dan oorspronkelijk gedacht, zal deze bezuiniging in ieder geval in 1998 niet worden gerealiseerd. In 1998 treedt er derhalve een besparingsverlies op van ƒ 150.000.

400. Onderwijsbeleidsplan ƒ 500.000

Het nieuwe onderwijsbeleidsplan 1997-2001 is vastgesteld. Belangrijkste accent is de grote aandacht voor het zorgbeleid in het kader van Weer Samen Naar School. Het schoolzwemmen voor het basisonderwijs is afgeschaft per 1-8-1998. Na de zomer wordt overlegd over de afkoopregelingen. De gemeentelijke regeling voor het basisonderwijs is gehalveerd per 1-8-1999. In 1998 zal opnieuw besluitvorming plaatsvinden in relatie tot mogelijke uitbreiding van de rijksformatie voor bewegingsonderwijs. De bezuiniging van ƒ500.000 is gerealiseerd.

511.0 VAK ƒ 100.000

Door de introductie van een ander systeem van lesuren is de productiviteit van de docenten verhoogd, met name bij de afdeling muziek. Daardoor is het mogelijk om de personeelskosten te verlagen met ƒ 100.000.

530.0 Overdracht Sporthallen ƒ 250.000

De overdracht van de sporthal Brasserskade levert niet de gewenste bezuiniging op. Er wordt gewerkt aan een alternatief. Circa ƒ100.000 wordt ingevuld door herstructurering van het management voor de sportsector. De totale invulling van de bezuiniging ad ƒ250.000 zal in een aparte nota gepresenteerd worden. Voorlopig is de bezuiniging als stelpost opgenomen op functie 530.0.

  1. Openbaar groen ƒ 50.000

De uitgaven worden verminderd met ƒ 50.000 door op bepaalde plaatsen extensief onderhoud toe te passen (versobering) en het omzetten van in onderhoud dure beplantingen naar in onderhoud goedkopere vormen.

  1. Papaver p.m.

De in de Strategienota gemelde optie voor de verzelfstandiging is nog niet uitgewerkt. Derhalve blijft de mogelijk bezuiniging als pm staan.

580. Recreatiebeleid

Deze potentiële bezuiniging heeft betrekking op het afschaffen van het toezicht in de bewaakte speeltuinen. In juni 1997 hebben wij en de commissie Welzijn aan de hand van een nota over toezichthouders in de speeltuinen vastgesteld dat het toezicht niet moet worden afgeschaft. De p.m. bezuinigingstaakstelling komt daarmee te vervallen.

  1. Werkgelegenheid/banenpool ƒ 85.000

De dienst heeft ƒ 17.000,- structureel ingevuld door verlaging van de startsubsidie voor de banenpool. Het restant van de taakstelling (ƒ 68.000,-) is nog niet ingevuld. Wij stellen voor dit bedrag voor 1998 als besparingsverlies te accepteren. Wij zullen in overleg met de dienst DMZ als budgethouder voor 1999 met nadere voorstellen komen.

  1. Wijkwijzer/Budgetwinkel ƒ 0.00

Mogelijkheden tot bezuiniging werden bij de voorbereiding en besluitvorming over de Strategienota vooral gezocht in het op afstand plaatsen van (delen van) de budgetwinkel door overheveling van taken naar andere instanties. In het huidige beleid terzake van de schuldhulpverlening is deze lijn verlaten. Wij zijn bereid om alternatieven te ontwikkelen. Invulling van deze bezuiniging is in 1998 niet mogelijk. De geplande bezuinigingen schuiven een jaar op.

620 Nieuwkomers ƒ100.000

In de vastgestelde meerjarige begroting van bureau Nieuwkomers is reeds rekening gehouden met de taakstelling. De structurele bijdrage vanuit de Sociale Vernieuwing zal worden afgebouwd.

620/580 Ouderenwerk ƒ 40.000

De bezuiniging wordt gerealiseerd door een aanpassing van het flankerend ouderenbeleid in 1998.

620.1 Meldpunt rassendiscriminatie

In de Strategienota spraken wij de verwachting uit dat de regionalisatie van het Meldpunt wellicht tot besparing zou kunnen leiden, hoewel het proces niet op voorhand werd belast met een taakstelling. In de afgelopen periode is de regionalisatie niet verder gekomen. Een eventuele besparing is niet gerealiseerd. Gezien de discussie in de regio is dat in de toekomst ook niet te verwachten zodat de bezuinigingstaakstelling beter kan vervallen.

630. Buurt- en wijkwerk (modernisering welzijnswerk) vanaf 1998: ƒ75.000

vanaf 1999: ƒ75.000

vanaf 2000: ƒ150.000

Zoals beschreven in de nota Instrumenten II is een herordeningsproces van het buurtwerk uitgewerkt onder het motto "minder, maar beter". Het aantal accommodaties is teruggebracht, waarbij de overblijvende accommodaties fysiek aan alle eisen zullen voldoen (plattegrond buurt- en wijkwerk).

Besloten is een gedeelte van de bezuinigingstaakstelling, zijnde ƒ75.000 in 1998 en ƒ75.000 in 1999, niet te realiseren. Deze taakstelling had tot niet-beoogd effect dat juist daar waar de gemeente haar sturingsrol wil gaan invullen, voor de uitvoering van de perspectieven door middel van activiteiten(plannen) slechts een te gering budget beschikbaar zou zijn. De resterende taakstelling van ƒ300.000 voor de Stichting Welzijn Delft (SWD) is gehandhaafd, echter met een gewijzigde fasering. (ƒ75.000 in 1998 en 1999, ƒ150.000 in 2000).

  1. en 713.0 Volksgezondheidsbeleid ƒ 50.000

De bezuiniging in de Volksgezondheidssfeer wordt voor ƒ 36.000,-gerealiseerd door verlaging van gemeentelijke bijdragen in de Verslavingszorg. Dit betekent, dat er per saldo nu alleen bijdragen worden verstrekt tot een bedrag van de bijdrage van het Rijk. De overige ƒ 14.000,-is gevonden in een verlaging van de bijdrage aan de GGD.

721 Vuilafvoer ƒ 200.000

De in de Strategienota opgenomen structurele inkomstenverhoging van ƒ 200.000,- in de jaren 1998 en 1999 heeft een directe relatie met werken voor derden (winst) van de reiniging. Indien in de toekomst als gevolg van marktwerking of wettelijke bepalingen (bijv. mededingingswet) de inkomsten uitwerken voor derden structureel dalen zullen wij deze taakstelling heroverwegen.

723.0 Milieu ƒ 10.000

(1999 e.v.: ƒ 40.000)

In de strategienota is voor de afdeling milieu een taakstellende bezuiniging opgenomen van

ƒ 200.000,-, gefaseerd in te voeren over de jaarschijven :

- vanaf 1996 ƒ 50.000,-

- vanaf 1997 ƒ 100.000,-

- vanaf 1998 ƒ 50.000,-

De ƒ 50.000,- vanaf 1996 is gerealiseerd door een verhoging van de legesinkomsten. De

ƒ 100.000,- van 1997 is bij de begrotingsbehandeling 1997 voor 50 % gerealiseerd. De andere helft is in 1997 éénmalig ten laste van de DBR gebracht. De bezuiniging wordt als volgt ingevuld:

Het heffen van leges op bodemactiviteiten ten behoeve van bouwvergunningen levert hogere inkomsten op voor ƒ 25.000 vanaf 1998. Het schrappen van 6 formatie-uren bij de afdeling milieu levert ƒ 11.000,- lagere uitgaven op vanaf 1998. Een lagere inschaling van het sectiehoofd milieubeheer levert ƒ 24.000,- lagere uitgaven op vanaf 1998. Het schrappen van de uren voor de samenwerking in Haaglanden levert ƒ 40.000,- op vanaf 1999.

Voor 1998 resteert wel een éénmalig besparingsverlies van ƒ 40.000,- in verband met het later realiseren van de bezuiniging op de samenwerking in Haaglanden.

  1. Stadsvernieuwing ƒ 100.000

De bezuiniging door het verminderen van de gemeentelijke bijdrage aan de Stadsvernieuwing komt tot uitdrukking in de verlaging van de post subsidies.

  1. BOWON ƒ 75.000

In de nota "reclame in de openbare ruimte" worden regels gesteld voor het gebruik van reclame in de gehele stad. De opbrengsten uit de precario stijgen daarmee substantieel. De bezuiniging kan daarmee worden gedekt.

920.0 Belastingen ƒ 250.000

Door het eerder verzenden van belastingaanslagen wordt een rentevoordeel behaald. Dit verwachte voordeel is in het budget financieringslasten vanaf 1998 verwerkt.

  1. Combiclean ƒ 100.000

De bezuiniging op gemeentelijke schoonmaakkosten is inmiddels een onderdeel geworden van het op nieuwe leest schoeien van het inkoopproces.

  1. Reorganisatie ambtelijk apparaat ƒ 1.000.000

De taakstelling voor 1998 hebben wij verlaagd tot ƒ 1 mln. Nadere voorstellen hieromtrent zullen u te zijner tijd bereiken.

  1. Voorziening reorganisatie faseren ƒ 500.000

Aangezien de reorganisatie enige vertraging heeft opgelopen is het verantwoord om de geplande storting ad ƒ 1,5 mln in de Voorziening reorganisatie ten behoeve van flankerend beleid in 1998 met ƒ 0,5 mln te verlagen. Om het totale geplande budget meerjarig op peil te houden zullen de stortingen in 1999 en 2000 met elk ƒ 0,25 mln worden verhoogd.

Div. Inkoop ƒ 250.000

Conform de afspraken zal de inkooptaakstelling inclusief de taakstelling op de schoonmaakkosten volgens een bepaalde verdeelsleutel over de diensten worden verdeeld. In de begroting is deze post vooralsnog op een stelpost opgenomen.

Bijlage 5: Bezuinigingsoverzicht 1996-2002 (Strategienota)

Alle bezuinigingen zijn structureel vanaf het jaar van realisatie.

Functie Omschrijving 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
001.5

002.4

002.7

003.

110.0

120.***

210.

210.

210.

210.

212.***

310.2 ***

310.3

400.

480.9

510.

511.0

530.0

540.0

541.2

560.0

560.0

560.4

580.***

Bijdrage Haaglanden

Gemeentebrede projecten

Emancipatie

Burgerzaken

Openbare orde (leges)

Brandweer

Onderhoud spoorwegviaduct

Bijz.ond.wegen vereenvoudigen

Afd. Bestrating

Inkomsten servicedienst

Kredieten openbaar vervoer

Grondexploitatie

Beheer Onroerend goed

Onderwijsbeleidsplan

Max Zomerdijkfonds

Openbare bibliotheek

VAK

Overdracht sporthallen

Advisering kunstbeleid

Onderhoud hist. Gebouwen

Papaver

Openbaar groen

Toerisme

Recreatiebeleid


100

115

10

50

100

100

25

10






50

50


35

150

10



25

18

395

250

50

100



50


50

10

0


25

53

0

500

100

250

pm

50

0



100

10

0


25

0

150


250

200

100

50

100




100

10




0




pm

705











250














500

Vervolg fasering bezuinigingen

Functie Omschrijving 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
610.8

611.

611.1 ***

612.4

620.1

620. ***

620.7

630. ***

630.

620/580

620.1 ***

710.0

721.1

721.4

723. ***

724.

810.

820.2

821.

822.

911.

920.

921.1

Div.

Div.

  1. ***

DIV

DIV. ***

Maatregelen bijz.bijstand

Combiclean

Werkgelegenheid/banenpool

Onderbesteding kwijtschelding

Nieuwkomers

Wijkwijzer/budgetwinkel

WVG

Buurt- en wijkwerk

Jongerenwerk

Ouderenwerk

Meldpunt Rassendiscriminatie

Volksgezondheidsbeleid

Vuilafvoer

Reinigingsrechten

Milieu

Begraafplaatsen

Stedebouw

Subsidies VHV

Stadsvernieuwing

BOWON

Financiering/betalingsverkeer

Belastingen

Sociale Vernieuwing

Inkoop

Leges

Reorganisatie ambtelijk apparaat

Staf diensten

Storting voorziening reorganisatie faseren

150

50

100

30

500


80

50

165

50

50

50

100

85

50

250

250

100

200

100

15

100

40

250

125

100

100

100

100

65

290

500

120

-200


100

17

100

0

75

40

0

50

200

10


100

75

250

250

1000

500

150

68

60

75

40

200

40

100







1500

-750






70

150

40




100







1500

0

























1100

250

 
  Totaal 2920 2888 3805 2468 1970 2305 500
  Cumulatief 2920 5808 9613 12081 14051 16356 16856

***: Deze regels zijn in deze begroting gewijzigd.

Bijlage 6: Toelichting nieuw beleid 1998

003.0 Activiteiten verkiezingen (BD) 1998: ƒ 15.000

In 1998 zullen er verkiezingen plaatsvinden. Rond de verkiezingen organiseert de gemeente diverse opkomst bevorderende activiteiten en geeft voorlichting over de verkiezingsuitslagen. Deze activiteiten bij vorige verkiezingen werden door de burgers als positief ervaren. De kosten bedragen voor 1998 ƒ 15.000.

110.0 Verwijderen graffiti (BD) 1998: ƒ 40.000

Voor het verwijderen van grafity in de stad is voor 1998 een bedrag van ƒ 40.000 beschikbaar.

211.0 Verkeersveiligheid (SO) 1998/1999: ƒ 50.000

Voor het opstellen van een integraal verkeersveiligheids- en maatregelenplan wordt in 1998 en 1999 ƒ 50.000 uitgetrokken.

310.0 Promotiefonds weekmarkten (B&M) 1998: ƒ 20.000

De marktkooplieden van de Delftse markten hebben besloten een stichting op te richten voor de organisatie van de promotie van de drie Delftse warenmarkten. Om te bereiken dat alle marktkooplieden bijdragen aan deze promotie zal een wekelijkse bijdrage van de marktkooplieden worden opgenomen in de kostendekkende exploitatie van de weekmarkten. Om de aanloopkosten te dekken is een eenmalige startbijdrage beschikbaar gesteld van

ƒ 20.000.

480.9 Ontwikkeling koersnota openbaar onderwijs (WOC) 1998: ƒ 45.000

Betreft de kosten van een expertise/onderzoek met betrekking tot een toekomstig bestuurs- en directiemodel. Gezien de verschillende belangen die spelen op alle niveaus binnen de gemeente is het van belang een onafhankelijk extern bureau in te schakelen.

540.2 Taptoe (showcorpsen op de markt) (WOC) 1998: ƒ 45.000

1999: ƒ 45.000

De formule van het muziekweekend in 1996 tijdens Delft 750 jaar Cultuurstad heeft goed gewerkt. De combinatie van diverse muziekstijlen, met inbegrip van de Taptoe was een enorme publiekstrekker. Een Taptoe 1x in de drie jaar zal een massaal publiek bereiken.

540.2 Spin-off Delft 750 jaar Cultuurstad (WOC) 1998: ƒ 150.000

1999: p.m.

Vooruitlopend op de cultuurnota wordt ter verhoging van het cultureel evenementenbudget voor 1998 een bedrag van ƒ 150.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is gebaseerd op het gemeentelijke evaluatieverslag Delft 750 jaar Cultuurstad en het Eindverslag van de Stichting Cultuursteden Zuid-Holland. In afwachting van de cultuurnota is de bijdrage voor 1999 voorlopig p.m.

610.1 Callcenter (DMZ) 1998: ƒ 60.000

In het kader van publieksgerichter werken is in juli 1997 een Helpdesk bij DMZ van start gegaan. De reacties hierover zijn positief. Hiernaast melden vele mensen zich telefonisch. Om ook hier een goede afwikkeling te krijgen is een call center nodig waar telefoon binnen komt en waar zodanig inzicht in de bestanden bestaat dat vragen beantwoord kunnen worden of een afspraak kan worden gemaakt. Voor het call center is een incidenteel bedrag beschikbaar van ƒ 60.000.

723.0 Communicatie duurzaam bouwen (B&M) 1998: ƒ 25.000

De nota "Duurzaam bouwen uit de steigers" is gereed. Capaciteit voor de uitvoering van dit nieuwe beleid en de daaraan gekoppelde projecten wordt gevonden in de bestaande formatie. Om dit beleid onder de aandacht te brengen van de verschillende betrokken partijen, zoals projectontwikkelaars, aannemers en burgers, is een communicatieplan gemaakt. Voor de ontwikkeling en realisering van voorlichtingsmateriaal is een budget beschikbaar van

ƒ 25.000.

810.0 Communicatie (SO) 1998: ƒ 80.000

Voor de presentatie van en de communicatie rond het Handboek openbare ruimte II, de ontwikkelingsvisie, de nota Binnenstedelijke bouwlokaties en het Verkeers- en vervoersplan is een bedrag beschikbaar gesteld van in totaal ƒ 80.000,-.

Bijlage 7: Investeringsplan 1997-1999

bedragen x ƒ 1.000

Investeringen 1997 1998 1999
Bestuursdienst      
1. Conversie pers.info systeem   250  
2. Paternosterkasten   67  
3. Automatisering 169    
4. Stemmachines (rendabel) 455    
5. WOZ (60% rendabel) 350 275  

Beheer en Milieu
     
1. Verbetering kwaliteit wegen 1.500 1.500  
2. Aanpassing gem. Onroerend Goed 1.150 1.825 656
3. Gemalen (rendabel) 500 500  

Stadsontwikkeling
     
1. Herinrichten rond markt   150  
2. Kwal.verb.I/kunst op de keerlus   150  
3. Kwal.verb.II/Voorbereidingskosten 300 300  
4. Toerbuspark (rendabel) 300 900  
5. Renovatie openbaar groen 170 600  
6 Renovatie begraafplaatsen 820 600  
7. Onderzoek ontsluiting TU-wijk 75 25  
8. Station Zuid 100    
9. Tramlijn naar TU e.v.   150  
10. VCP 390    
11.Noord. aansluiting 1)     145
12.Fietstunnel   350 335
13.Busverkeer 410 620  
14.Prominet-Proset 120    
15.Bewegwijzering 250    
16.Renovatie openbare verlichting 618    
17.Reconstructie Van Foreestweg 150    
18.Bussluizen 150    

Dienst Maatschappelijke Zorg
     
Aanleggen infrastr./Windowsversie SDMS, incl. hardware (excl. Herschikking middelen) 772 313 300
       
Welzijn, Onderwijs, Cultuur      
1. Ond.huisvesting: renovatie (rendabel)   4405 2175
2. Ond.huisvesting:uitbreiding (rendabel) 575    
3. Beveiliging Prinsenhof 610    
4. Functionele aanpassing VAK   150  
5. Sranti   330  
6. Bibliotheek Tanthof 100    
7. Onderhoud kinderboerderijen 150    
8. Veiligheid welzijnsgebouwen 280    
       

Voor het jaar 2000 is ƒ 110.000,- opgenomen

Bijlage 8: Indicatieve investeringsplan 1999-2001

bedragen x ƒ 1.000

Omschrijving Bedrag  
Gemeentebrede huisvesting p.m  
Herinrichting/herprofilering L. van Meerten p.m  
Huisvesting Brandweer p.m  
Kwaliteitsverbetering binnenstad II 3.700  
Ontsluiting TU Wijk p.m  
Openbaar vervoer 2.000  
Overlaadstation p.m

rendabel

Park&Ride Carpooling p.m  
Plattegrond 1.000  
Renovatie begraafplaatsen 600  
Renovatie openbaar groen 1.590  
Ruimte voor natuur p.m  
Station Zuid p.m  
Tweede ontsluiting Schieoevers p.m  
Uitvoering verkeers- en vervoersplan 4.000

50% rendabel

Verbetering kwaliteit wegen 4.500  
Wet Waardering Onroerende Zaken 1.600

60% rendabel