Hoofdstuk 13: Risico's en aandachtspunten
13.1 Inleiding
Een hoofdstuk met risico's is onontbeerlijk voor een goede
beoordeling van de meerjarenbegroting. Het is inmiddels gebruikelijk om in de
Concernbegroting en in het Jaarverslag bij de rekening de belangrijkste risico's te
melden. Dat in een begroting risico's zitten ligt voor de hand; een begroting is immers
een raming. De uitvoering zal daar altijd in meer of mindere mate van afwijken. Het gaat
hier dan ook alleen om risico's die van enige omvang zouden kunnen zijn. Wij bespreken
eerst de risico's die reeds in de Concernbegroting 1997-2000 en het Jaarverslag 1996 zijn
gemeld voor zover deze althans nog aan de orde zijn. Daarna komen de nieuwe risico's en
aandachtspunten aan bod. Risico's die in andere hoofdstukken worden toegelicht, zoals bij
de uitkering uit het Gemeentefonds (hoofdstuk 8), het rioolrecht (hoofdstuk 10) en de
financiering (hoofdstuk 12) zijn in dit hoofdstuk niet opgenomen.
13.2 Risico's genoemd in Concernbegroting 1997-2000 en
Jaarverslag 1996
Personeelsbudget
Drie diensten (Bestuursdienst, Dienst Maatschappelijke Zorg en Welzijn, Onderwijs en Cultuur) hebben moeite om met het toegewezen personeelsbudget uit te komen. Wij onderkennen deze situatie, maar zijn van mening dat het primair de verantwoordelijkheid van het dienstmanagement is om dit op te lossen. Als het dienstmanagement aantoont dat alleen via draconische maatregelen met voor ons bestuur onacceptabele effecten het knelpunt kan worden opgelost, zullen wij bezien in hoeverre extra personeelsbudget gewenst is. Dit dient dan tevens te worden bezien in de discussie rond mogelijke veranderingen in de organisatie als geheel.
Uiteraard geldt voor alle diensten dat eventuele
wachtgeldverplichtingen en kosten voor bovenformatieven een zeker risico met zich
meebrengen. Deze kosten moeten immers binnen de dienstbudgetten worden gecompenseerd.
Huisvesting gemeentelijke diensten
Dat er nieuwe huisvesting voor delen van het ambtelijk
apparaat nodig is, staat niet ter discussie. De discussie over de reorganisatie heeft wel
de vraag opgeworpen of er niet grootschaliger over de huisvesting van het gemeentelijk
apparaat moet worden nagedacht. Welke variant ook uiteindelijk wordt gekozen, er zullen
forse investeringen nodig zijn. De in deze meerjarenbegroting opgenomen structurele
reservering ad 2 mln is gelukkig een duidelijke stap in de richting van het
oplossen van dit belangrijke knelpunt.
Haaglanden
In hoofdstuk 4 zijn wij reeds ingegaan op de ontwikkelingen
in de regio. Door het niet doorgaan van de Stadsprovincie en het verlengen van de
ROL-regeling is het de vraag wanneer de geplande bezuiniging op Haaglanden kan worden
gerealiseerd. Wij hebben de bezuiniging ad 0,7 mln in 2001 laten staan.
Aansprakelijkheidsstelling Schieweg 14
De gemeente is gedagvaard in de reeds in de toelichting op
de begroting van 1996 vermelde zaak van Dura Bouwgroep B.V. Gezocht is naar een adequate
oplossing. De claim is inmiddels aanzienlijk lager geworden dan de aanvankelijke claim van
meer dan 1 mln. Wij verwachten dat wij tot een aanvaardbare oplossing kunnen komen,
waardoor een verdere civielrechterlijke procedure kan worden vermeden. Bezien wordt nog
tot welk bedrag verzekeringsdekking aanwezig is.
BTW problematiek tramlijn
Het financiële risico van het project "Doortrekking Tramlijn 1 naar Delft-zuid" komt niet tot uitdrukking bij het opstellen van de begroting van 1998. De consequenties kunnen evenwel invloed hebben op de omvang van de gemeentelijke reserves. Per 31 december 1998 kan de totale vordering op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn opgelopen tot 16,4 miljoen. Hierbij is rekening gehouden met het huidige wettelijke rentepercentage.
Het risico dat de gemeente loopt betreft een renterisico. De Ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat zijn nog steeds in onderhandeling over de afwikkeling van de BTW- problematiek. Tot op heden is niet bekend welk ministerie, welk bedrag of rentepercentage zal vergoeden.
Ook bij het project "Herinrichten Stationsplein"
doet zich een vergelijkbare BTW-problematiek voor.
Wet Waardering Onroerende Zaken
In het kader van de uitvoering van de Wet Waardering
Onroerende Zaken moet de gemeente gegevens leveren aan de Rijksbelastingdienst en het
Hoogheemraadschap Delfland. Deze gegevensleveringen moeten aan strenge kwaliteitseisen
voldoen. In principe dragen de afnemers voor 60% bij in de kosten van de uitvoering van de
wet. Bij te late levering of onvoldoende kwaliteit van de gegevens kan de gemeente worden
geconfronteerd met financiële sancties van de zijde van de afnemers. Daarnaast worden
risico's gelopen doordat de regelgeving m.b.t. de kostenverrekening meer en meer wordt
aangescherpt. Daardoor blijken minder zaken voor verrekening in aanmerking te kunnen
komen, dan oorspronkelijk werd verwacht.
Momenteel wordt binnen de Waarderingskamer (het orgaan dat
toezicht moet houden op de uitvoering van de WOZ) de kostenverrekening geëvalueerd. De
gemeentelijke vertegenwoordigers blijven een integrale verrekening van alle door de
gemeente gemaakte kosten bepleiten. De verwachting is echter dat de diverse soorten te
declareren kosten eerder beperkt dan ruimhartig zullen worden geïnterpreteerd en dat
veelal via normbedragen (dus niet de daadwerkelijk gemaakte kosten) zal gaan worden
verreken.
13.3 Nieuwe risico's en aandachtspunten
Asbestcalamiteiten (B&M)
Een van de actiepunten uit het milieubeleidsplan is het
opstellen van een asbestcalamiteitenplan. Mocht er door een calamiteit nu een acuut
asbestprobleem ontstaan, dan zijn er niet direct financiële middelen om dit probleem aan
te pakken. Bij het nog op te stellen plan zal door de afdeling milieu in samenwerking met
de brandweer worden bezien hoe groot de financiële risico's zijn en of hiervoor een
voorziening moet worden getroffen.
Precariobaten
In de Kadernota 1998-2001 hebben wij reeds aangegeven dat
de mogelijkheid bestaat dat als gevolg van de nieuwe Wet op de
Telecommunicatievoorzieningen geen precario op kabels en leidingen meer geheven zou mogen
worden. Wij heffen nu precario op waterleidingbuizen ad 1,7 mln en de Casema. Bij
de verkoop van de kabelrechten is de door de Casema te betalen precario ad 2,50 per
aansluiting een onderdeel van de overeenkomst geweest. Naar verluidt heeft het kabinet
kort geleden besloten dat er inderdaad geen precario meer geheven mag worden. Hoe de
compensatie wordt geregeld is nog onduidelijk. Bij het afronden van de begroting was er
nog geen nadere informatie beschikbaar. De inzet van de VNG is om compensatie via het
Gemeentefonds te krijgen.
FLO (Functioneel Leefdtijdsontslag)
In de Kadernota 1998-2002 hebben wij reeds gemeld dat wij
bezien of de verlaging van de FLO-leeftijd van 60 jaar tot de mogelijkheden behoort. Wij
hopen u binnenkort hierover nader te berichten.
WBO
Bij de rekening 1996 is reeds vermeld dat nog een correctie
volgt op de verplichtingen inzake de WBO aan de verzorgingshuizen en de vorderingen die
daar tegenover staan op de bewoners van die instellingen. Deze correctie is toen ingeschat
op ca. 0,1 mln.
Recentelijk zijn signalen ontvangen dat hun vorderingen op
de gemeente Delft door de verzorgingshuizen zelf hoger wordt ingeschat. Na overleg
hierover met de accountant is duidelijk geworden dat onderzoek zal moeten uitwijzen in
hoeverre dit voor de DMZ extra risico's leidt. Vooralsnog is er echter geen reden om de
correctie veel hoger in te schatten dan bij de jaarrekening werd aangegeven.
Eind juni a.s. start het accountantsonderzoek dat moet
leiden tot een definitieve (goedkeurende) verklaring bij de financiële afhandeling van de
WBO. Daarna moet ook duidelijk zijn hoe hoog de verplichtingen aan de verzorgingshuizen en
de vorderingen op de bewoners daadwerkelijk zijn. Ook de hoogte van bedragen die buiten
invordering zijn gesteld, moet dan duidelijk worden. Vervolgens zal met de
verzorgingshuizen en de provincie in overleg moeten worden getreden over de afwikkeling
van een en ander.
Werkprocessen sector Uitkeringen
Binnen deze sector worden de belangrijkste primaire
processen van de DMZ uitgevoerd. Momenteel (najaar 1997) bestaan in de sector aanzienlijke
problemen in de organisatie van de werkprocessen. Deze uiten zich m.n. in achterstanden in
de verwerking van aanvragen heronderzoeken en mutaties. In de loop van 1997 en een deel
van 1998 zullen de werkprocessen in de sector opnieuw worden ingericht langs de lijnen die
beschreven zijn in het veranderplan. Tijdens de herstructurering moeten de lopende
werkzaamheden uiteraard gewoon doorgang vinden. Financiële risico's die uit deze
herstructurering voortvloeien zijn tweëerlei.
Het ministerie van SZW zou sancties kunnen opleggen aan de
dienst als gevolg va de ontstane achterstanden en kwaliteitsproblemen in de uitvoering.
Dit kan worden ondervangen doordat een aanvraag voor een verbeterproject is ingediend bij
het Rijksconsulentschap dat namens het ministerie toezicht houdt op de uitvoering van de
bijstandswet. Als dit verbetertraject wordt goedgekeurd door het Rijksconsulentschap,
worden gedurende de looptijd ervan geen sancties opgelegd. Goedkeuring van het
verbetertraject van de DMZ ligt in de lijn der verwachting maar is momenteel nog niet
gegeven.
Gedurende de herstructurering zijn extra middelen nodig
enerzijds voor de uitvoering van de maatregelen en anderzijds voor extra bezetting op de
uitkeringsteams gedurende de looptijd. Hiervoor is een dekkingsplan uitgewerkt. Hierover
hebben wij bij het afronden van deze begroting nog geen besluit genomen.
Uitvoering bijzondere bijstand
Momenteel is er sprake van stijgende uitgaven in het kader
van de bijzondere bijstand. In hoeverre deze stijging structureel van aard is, laat zich
echter nog niet vast stellen. Ten eerste zijn de effecten van de uitvoering van het
armoedebeleid nog niet zichtbaar. Ten tweede is de stijging ten dele het gevolg van het
inlopen van achterstanden in lopende aanvragen bijzondere bijstand uit 1996.
Anderzijds is reeds bekend dat het Rijk met ingang van 1998
extra middelen beschikbaar heeft gesteld voor de uitvoering van de bijzondere bijstand.
Voor Delft komt dit neer op een bedrag van 1,4 mln. Zodra meer zicht is op het
structurele karakter op de uitgavenstjging zal de dienst met een voorstel komen voor de
besteding van deze extra gelden.
Wet Boeten en Maatregelen
Deze wet wordt per 1 juli van kracht. Voor de uitvoering van deze wet is structureel
49.000 beschikbaar gesteld. Onduidelijk is vooralsnog echter hoeveel extra werk de uitvoering van deze wet met zich mee gaat brengen. Hierover zal via de managementrapportage worden gerapporteerd.
Bijlage 1: Bedrijvenpanel Delft Kennisstad
In 1996 is gestart net een bedrijvenpanel om meer inzicht
te krijgen in de wensen en behoeften van Delftse bedrijven en instellingen. In november
1996 vond de eerste meting plaats en in juni 1997 de tweede meting. Aan de eerste meting
namen 176 bedrijven en instellingen deel (70 % respons) en aan de tweede 173 (67 %
respons).
Bij de 43 % van de deelnemers aan het panel is het aandeel werknemers met een HBO/Universitaire opleiding lager dan 10 procent. Bij 28 % is het aandeel meer dan 25 procent en bij 9 % meer dan 25 procent.
Van de bedrijven in het panel geeft 48 % 0-4 procent van
het budget uit aan R&D; 14 % van de bedrijven geeft meer dan 25 procent uit aan
R&D.
De bedrijven zijn voor het overgrote deel (60 procent) van
mening dat de initiatieven voor Delft Kennisstad vanuit het bedrijfsleven moeten komen,
terwijl 30 % vindt dat de gemeente met initiatieven moet komen. De middelen zouden volgens
die zelfde percentages ook bij projecten van respectievelijk bedrijven en gemeente terecht
moeten komen.
Van de bedrijven die deelnamen aan de eerste meting, was 90
% al bekend met de term Delft Kennisstad.
Volgens 75 % van de bedrijven en instellingen heeft het
project een positief effect op de bekendheid van Delft als Kennisstad; 51 % denkt dat het
een positief effect heeft op het aantrekken van bedrijven, 48 % verwacht dat er meer
samenwerking door ontstaat en 43 % denkt dat het project Delft Kennisstad goed is voor de
werkgelegenheid.
Vooral voor bezoekers van bedrijven (maar ook voor klanten en personeel) is er behoefte aan brochures en in mindere mate aan boekjes en video's. Delft Kennisstad
Mail is bij 66 % van de paneldeelnemers onbekend; degenen
die het blad wel kennen lezen het globaal, maar geven het bulletin qua vormgeving,
informatiegehalte en leesbaarheid een voldoende.
Met name op het terrein van de moderne communicatiemiddelen
is er een belangrijke verschuiving zichtbaar in de periode tussen de eerste en de tweede
meting (ruim een half jaar). Het aantal internetaansluitingen groeide van 46 naar 64
procent van de bedrijven en instellingen, terwijl het aantal bedrijven met een eigen
home-page steeg van 30 naar 42 %
De bedrijven beoordelen het Delftse vestigingsklimaat als
prettig, maar duur. Wat betreft de bereikbaarheid scoort Delftech Park het best met een
8,3 als rapportcijfer. Schieoevers scoort met een 5,9 het slechtst. Ook de uitstraling van
Delftech Park scoort het hoogst met 6,9 als rapportcijfer, terwijl Schieoevers met een 5,7
en de Rotterdamseweg met een 4,6 aanmerkelijk lager scoren.
Wat betreft de bereikbaarheid van de verschillende delen
van de stad komt het bekende beeld naar voren: de bereikbaarheid per fiets wordt vrij
unaniem voldoende genoemd. In de binnenstad geeft vrijwel niemand de bereikbaarheid per
openbaar vervoer een onvoldoende. In het oostelijk deel van de stad vindt bijna 30 % de
bereikbaarheid per openbaar vervoer onvoldoende. Van de bedrijven, gevestigd in de
binnenstad vindt 15 % de bereikbaarheid per auto onvoldoende; wordt in het algemeen
gevraagd naar de bereikbaarheid van de binnenstad, dan vindt 75 % van de deelnemers aan
het panel deze onvoldoende. Over de parkeermogelijkheden in de binnenstad is bijna 25 %
ontevreden.
Gebleken is dat veel bedrijven (27 %) denken aan
uitbreiding; van degene die in de komende 2 jaar aan uitbreiding denken gaat het in 46 %
van de gevallen om 2 tot 10 medewerkers en in 32 % van de gevallen om 11 tot 50
medewerkers en voor 22 % om meer dan 50 medewerkers. In totaal hebben de
uitbreidingsplannen betrekking op 2400 medewerkers
De bedrijven hebben een voorkeur voor het TU-gebied (27 %)
en de binnenstad (22 %) als vestigingslokatie. Laag scoren een snelweglokatie (6 %) en het
Zuidpoortgebied (2 %).
Van de deelnemers aan het panel heeft 42 % relaties met
klanten die ook in Delftse hotels overnachten; het gaat daarbij in totaal om ongeveer 3000
overnachtingen per jaar. De beschikbare hotelcapaciteit wordt door 53 % als voldoende
beschouwd, maar van de bedrijven die met meer dan 10 overnachtingen per jaar te maken
hebben vindt maar 41 % de capaciteit voldoende.
Bijlage 2: Toelichting voor- en nadelen bestaand
beleid
001.0 Raad en raadscommissies 1998 e.v.: -
30.000
Als gevolg van de toekenning van presentiegelden aan
plaatsvervangende commissieleden stijgen de kosten met 30.000.
001.2 Kosten gewezen wethouders 1998 e.v.:
100.000
De kosten van het college van burgemeester en wethouders
verminderen in verband met een afname van het aantal uitkeringen aan gewezen wethouders.
001.5 Contributie Haaglanden 1998 e.v.: - 41.000
De bijdragekosten aan het stadsgewest Haaglanden zijn voor
1998 verhoogd van f 7,25 naar f 7,90 per inwoner, een stijging van f 0,65.
Rekening houdend met de normale kostenstijging die reeds in de meerjarenbegroting was
verwerkt, levert dit een extra kostenverhoging op van f 41.000.
120.4 Hulpverleningsregio Haaglanden 1999: - 48.000, 2000: - 3.000
2001: 13.000
De financiële effecten welke voortvloeien uit de
ontwerp-begroting 1998 en de meerjarenbegroting 1999-2001 van de Hulpverleningsregio
Haaglanden zijn in deze begroting verwerkt.
140.1 Verkeersmaatregelen 1998 e.v.: - 30.000
De laatste 2 jaar heeft een gestage uitbreiding
plaatsgevonden van het aantal autoluwe gebieden. Was er in eerste instantie sprake van
alleen afzettingen in de Choorstraat (dagelijks) en de marktpalen op donderdag en
zaterdag, inmiddels is dit uitgebreid met Beestenmarkt, Burgwal, Brabantse Turfmarkt en
Molslaan. Hierdoor dienen op zes dagen per week gedurende ± 1,5 uur werkzaamheden te
worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden vinden plaats voor 07.30 uur. Om deze werkzaamheden
naar behoren te kunnen verrichten, is een structurele verhoging van het budget
noodzakelijk.
210.1 Areaaluitbreiding 1998: - 14.000, 1999: - 22.000,
2000; - 22.000. 2001: - 76.000
Het is gebruikelijk dat onderhoud en beheer van
exploitatiegebieden, na realisatie van de in-/uitbreidingen, worden overgedragen aan de
diensten.
Samengevat zijn de volgende areaaluitbreidingen aan de
orde:
Functie Omschrijving 1998 1999
2000 2001
Totaal -14 -22 -22 -76
221.1 Baggerbeheer 1998 e.v.: - 250.000
In de nota "Rationeel Baggerbeheer 1998 2002"
blijkt dat Delft niet aan de wettelijke eisen voor de waterdiepte voldoet, zoals deze zijn
gesteld door het Hoogheemraadschap van Delfland. De wettelijke eisen dienen er voor om
stankoverlast, botulisme, e.d. te voorkomen. Het huidige budget voor het baggerbeheer is
niet toereikend om de vereiste diepte te halen. De extra kosten, inclusief extra kosten
voor het storten van baggerspecie worden geraamd op 250.000,- per jaar.
500.0 Automatisering WOC 1997: - 200.000
Het dienstbudget van WOC voor automatisering is grotendeels
besteed aan de gemeentebrede invoering van Microsoft Office en de daarvoor noodzakelijke
vervanging van computers. Hierdoor zijn andere automatiseringszaken blijven liggen die in
1997 niet verder meer kunnen doorschuiven. Hiernaast heeft WOC met al zijn locaties
relatief veel geld nodig voor datacommunicatie. Wij hebben daarom besloten om het
automatiseringsbudget van WOC eenmalig te verhogen met 200.000.
540.0 Theater de Veste 1997: - 313.000, 1998: - 593.000
1999 e.v.: - 503.000
Aan het theater hebben wij structureel een
subsidieverhoging toegekend van 300.000. Hiernaast ontvangt het theater vanaf 1997
een structurele bijdrage van 203.000 voor vervanging van inventaris en andere
bedrijfsvoorzieningen en voor 1998 een incidenteel budget ad. 90.000 voor de
programmering van het seizoen 1997-1998.
560.1 Midden Delfland 1998: 55.000, 1999: 24.000
2000: - 14.000, 2001: - 81.000
De meerjarenraming van het recreatiegebied Midden-Delfland
valt tot het jaar 2000 lager uit. Vanaf 2000 is de begroting hoger. Aangezien de gemeente
16% in het nadelig saldo van het recreatiegebied bijdraagt, ontstaan exogene voor- en
nadelen.
610.0 Uitvoering nABW. 1998: - 175.000
Voor de profilering van het klantenbestand (uitstroom) met
betrekking tot de uitvoering van de nABW is voor 1998 een bedrag van 175.000,- (2
fte´s) beschikbaar.
611.0 Combiwerk 1998 e.v.: 500.000
Combiwerk heeft het jaar 1996 afgesloten met een positief resultaat van 2,1 miljoen. Naast een stijging van de subsidie werd dit voordeel behaald door het verbeteren van de productiviteit en verbetering van de productmarktcombinaties. Ook 1997 lijkt met een zeer behoorlijk positief resultaat te kunnen worden afgesloten.
Gezien deze recente ontwikkelingen hebben wij besloten de gemeentelijke bijdrage met ingang van 1998 0,5 mln. te verlagen. Natuurlijk realiseren wij ons dat juist de exploitatie van de sociale werkvoorziening in sterke mate afhankelijk is van rijkssubsidie en de bijbehorende regelgeving. Wij zullen dan ook aan de hand van de exploitatieresultaten en
prognoses de realiteitswaarde van de gemeentelijke bijdrage
blijven beoordelen. Bovendien zullen wij voor het eind van 1997 met een beleidsplan komen
waarin het toekomstig perspectief van Combiwerk wordt belicht.
611.8 Subsidie E.S.F. 1998 e.v.: - 75.000
Bij de vorige begrotingsvoorbereiding is de incidentele
subsidie E.S.F. abusievelijk structureel opgenomen.
630.0 Huisvestingslasten buurt- en wijkwerk 1998 e.v.: -
100.000
Bij het vaststellen van de nota Instrumenten II hebben wij
besloten 100.000 beschikbaar te stellen ter verlichting van de
huisvestingslastendruk van de instellingen voor buurt- en wijkwerk.
723.0 Correctie efficiencykorting milieu 1998 e.v.: -
64.000
Bij de begroting 1995-1998 is ervan uitgegaan, dat het Rijk
een efficiencykorting zou toepassen van 120.000 op de doeluitkering aan de gemeente
in het kader van het milieubeleid (zgn. VOGM-gelden). Uitgangspunt is toen geweest dat ook
de kosten van de afdeling Milieu met 120.000 zouden kunnen worden verlaagd.
Inmiddels is de doeluitkering overgeheveld naar het gemeentefonds waarbij de
efficiencykorting 56.000 blijkt te bedragen. Wij hebben besloten om het teveel
gekorte bedrag van 64.000 te corrigeren.
723.0 Leges milieuvergunningen 1998 e.v.: -
68.000
Steeds meer milieuvergunningen worden omgezet in AMVB's,
waarover geen leges mogen worden geheven. Dit levert een structurele, niet beïnvloedbare,
tegenvaller op van 68.000.
910.7 Automatiseringsapparatuur 1997: - 633.000
Mede in relatie tot de nieuwe huisstijl gaat de gemeente
over op Microsoft Office. Voor de dienst Stadsontwikkeling bedragen de extra incidentele
kosten van de vervroegde vervanging van de computerapparatuur, voor zover niet gedekt uit
de Reserve Automatiseringsapparatuur van de dienst, 783.000 (inclusief verkorting
afschrijvingstermijn van 5 naar 3 jaar). Bij de BAR hebben we het voorstel van de dienst
afgewezen om dit verschil ten laste te laten komen van het positieve resultaat op de
dienstoverhead. Op basis van de budgetregels is dit positieve resultaat aan de algemene
middelen toegevoegd. Om de gemaakte kosten voor vervroegde vervanging toch te financieren
hebben wij besloten een bedrag van 633.000 beschikbaar te stellen.
911.0 Nota reserves 1998: 2.203.000, 1999: 1.907.000
2000: 2.154.000, 2001: 2.388.000
In juni 1997 is de nota "Enige reserve is op zijn
plaats" vastgesteld. De definitieve berekening van de financiële gevolgen van deze
besluitvorming leidt in 1998 tot een voordeel van ruim 2,2 mln. In de Kadernota
1998 - 2001 is ten aanzien van dit punt een nadrukkelijke relatie gelegd met de
huisvesting.
911.0 Financiering 1998: 687.000, 1999: - 1.511.000
2000: - 239.000, 2001: 3.339.000
Vorig jaar is het geavanceerd Cerg-leningsysteem geïmplementeerd binnen de Treasury-administratie. Hierdoor is het mogelijk geworden meerjarig de opbrengsten en -kosten van vaste geldleningen meer up-to-date door te rekenen.De resultaten van deze meerjarige lening opbrengsten zijn vervolgens met andere, voor de financiering van belang zijnde, grootheden in een samenhangend model uitgewerkt. Het blijkt dat de fluctuaties van het meerjarig financieringsresultaat voornamelijk worden veroorzaakt door grootschalige effecten uit vervroegde-aflossingsoperaties van vaste geldleningen, die over diverse jaarschijven heen lopen. Pas na 2000 zijn alle effecten uitgewerkt en ontstaat er een wat stabielere situatie.
Niet genoeg benadrukt kan worden dat het
financieringsresultaat slechts een momentopname is van de actuele situatie en daardoor in
de tijd voortdurend kan veranderen.
913.9 Huisvesting 1998 e.v.: - 2.000.000
In relatie tot het voordeel voortvloeiend uit de nota
"Enige reserve is op zijn plaats", stellen wij voor structureel
2.000.000,- te reserveren voor huisvesting van het gemeentelijk apparaat.
913.9 Vrijval Voorziening reorganisatie 2001:
1.500.000
In de begroting 1997-2000 is gemeld, dat de storting met
betrekking tot de reorganisatie tot en met 2000 loopt. Deze storting valt derhalve in 2001
vrij.
913.9 Opbrengst deelnemingen 1998 e.v.: 290.000
De dividenduitkeringen van het Bouwfonds Nederlandse
Gemeenten en de EZH worden voor 1998 opnieuw hoger geraamd. Daartegenover staat een
nagekomen afrekening van de overdracht van het Waterleidingbedrijf. Per saldo bedraagt de
meevaller f 290.000.
921.4 Stelpost decentralisaties 1998 e.v.: 34.000
Wij hebben besloten de volgende twee bedragen ten laste te brengen van de stelpost decentralisaties:
Per saldo resteert er 34.000 op de stelpost. Dit
bedrag brengen wij ten gunste van de algemene middelen en wij heffen derhalve de stelpost
decentralisaties op. Dit betekent dat bij toekomstige decentralisaties de lijn dat
eventuele efficiencykortingen binnen de betrokken sectoren dienen te worden opgevangen,
behoudens een expliciet besluit van de raad, aan de orde zal zijn.
922.0 Stelpost onvoorzien 1998 e.v.: - 300.000
De formele richtlijn van de provincie voor de hoogte van de
stelpost onvoorzien is 7 per inwoner. Dit betekent voor Delft een bedrag ad
0,7 mln. De huidige omvang is al jarenlang 0,4 mln. In de praktijk is gebleken dat
in de Kadernota diverse tegenvallers in de begroting voor het lopende jaar worden
opgenomen. De stelpost onvoorzien dient daarvoor mede als buffer. Een verhoogde buffer
biedt meer mogelijkheden, ofschoon de in de Kadernota geaccepteerde tegenvallers per saldo
een bedrag van 0,7 mln vaak nog overtreffen. Wij hebben besloten om de stelpost
onvoorzien op de aanbevolen omvang te brengen.
922.8 Investeringen 1998: 205.000, 1999: 301.000
2000: 319.000, 2001: 344.000
In de oude stelpost voor categorie 1 - investeringen zijn
twee investeringen opgenomen die naderhand als rendabel zijn bestempeld. Het gaat om een
investering in gemalen, welke onderdeel vormt van het Gemeentelijk Rioleringsplan
1996-2000, en de investering in stemmachines. Daarboven heeft de afboeking van verleende
kredieten van de stelpost een fractioneel voordeel ten opzichte van de raming opgeleverd.
De nieuwe raming van de stelpost categorie 1 - investeringen levert ten opzichte van de
huidige raming een voordeel op van f 205.000 in 1998, oplopend tot f 344.000
in 2001.
Bijlage 3: Wijzigingen begroting 1997
Beginstand begroting 1997
1. 0e wijziging 1997
- exploitatie stadhuis +17
- dekking ineens kredieten +270
- invulling 822.0 diverse leges +50
+337
2. Kadernota
- voor- en nadelen bestaand beleid -3230
- gemeentefonds -1049
- investeringen +220
-4059
3. 10e wijziging 1997 (huisvesting DMZ) +167
4. 30e wijziging 1997 (1e ATW)
- ontvlechting van de Woudenstichting -84
- stelpost tentoonstellingen (BAR 1996) -260
- herdenkingsmonument -6
- subsidie ESF -75
- kapitaallasten WOZ -18
- correcties 921.4 -8
- correcties 922.0 -30
- overheveling budgetten van 1996 -1335
-1816
5. Concernbegroting 1998-2001
- functie 500.0 automatisering WOC -200
- functie 541.0 theater -313
- functie 910.7 automatisering SO -633
-1146
Nadelig saldo totaal -6517
Bijlage 4: Toelichting bezuinigingen 1998
De bezuiniging is gerealiseerd door verhoging van de
legesopbrengst.
De bezuiniging is gerealiseerd door verhoging van de
legesopbrengst
De Brandweer heeft een bezuinigingstaakstelling van 150.000,- structureel, te weten
75.000,- vanaf 1998 en 75.000,- vanaf 1999.
De veronderstelling is tot nu toe geweest, dat deze bezuiniging gevonden kon worden in de
kosten van het functioneel leeftijds ontslag. Nader onderzoek leert ons dat deze
taakstelling is niet te realiseren. Ook binnen andere budgetten bij de brandweer
(huisvesting en materieel) is er geen ruimte. Het doorvoeren van de bezuiniging zal dan
moeten leiden tot inkrimping van het personeelsbestand. Gezien de discussie rond de
zorgnormen lijkt ook deze optie niet reëel. De bezuiniging is derhalve niet haalbaar.
210.1 Inkomsten servicedienst 25.000
Realisatie van de taakstelling vindt plaats door een samenwerking tussen de afdelingen wegen en rioleringen. De taakstelling wordt gerealiseerd door meer werken voor derden uit te voeren, beide afdelingen voor 50% van de taakstelling. Dit mag niet ten koste gaan van de dienstverlening in Delft, hetgeen voorkomen kan worden door ;
- meer wijksgewijs te werken;
- meldingen en klachten uit te splitsen naar direct te
verhelpen aangelegenheden en aangelegenheden die met het reguliere onderhoud meegenomen
kunnen worden.
212. Kredieten openbaar vervoer 53.000
Omdat de verantwoordelijkheid voor het realiseren van
openbaar vervoer bij het Gewest is gelegd, is daar ook de verantwoordelijkheid voor het
zorgen voor voorzieningen voor het openbaar vervoer gelegd. Dat betekent, dat het
jaarlijks krediet dat hiervoor beschikbaar was niet meer nodig is. De meerjarige
bezuinigingstaakstelling wordt in 1998 ineens ingevuld. In 1998 wordt hierdoor een
besparingsvoordeel ad 35.000 gerealiseerd, in 1999 18.000.
In de strategienota is aangegeven, dat deze bezuiniging kan worden gerealiseerd uit efficiencywinst door samenwerking van de afdelingen grondzaken en economische zaken.
Omdat de reorganisatie meer tijd vergt dan oorspronkelijk
gedacht, zal deze bezuiniging in ieder geval in 1998 niet worden gerealiseerd. In 1998
treedt er derhalve een besparingsverlies op van 150.000.
400. Onderwijsbeleidsplan 500.000
Het nieuwe onderwijsbeleidsplan 1997-2001 is vastgesteld.
Belangrijkste accent is de grote aandacht voor het zorgbeleid in het kader van Weer Samen
Naar School. Het schoolzwemmen voor het basisonderwijs is afgeschaft per 1-8-1998. Na de
zomer wordt overlegd over de afkoopregelingen. De gemeentelijke regeling voor het
basisonderwijs is gehalveerd per 1-8-1999. In 1998 zal opnieuw besluitvorming plaatsvinden
in relatie tot mogelijke uitbreiding van de rijksformatie voor bewegingsonderwijs. De
bezuiniging van 500.000 is gerealiseerd.
511.0 VAK 100.000
Door de introductie van een ander systeem van lesuren is de
productiviteit van de docenten verhoogd, met name bij de afdeling muziek. Daardoor is het
mogelijk om de personeelskosten te verlagen met 100.000.
530.0 Overdracht Sporthallen 250.000
De overdracht van de sporthal Brasserskade levert niet de
gewenste bezuiniging op. Er wordt gewerkt aan een alternatief. Circa 100.000 wordt
ingevuld door herstructurering van het management voor de sportsector. De totale invulling
van de bezuiniging ad 250.000 zal in een aparte nota gepresenteerd worden. Voorlopig
is de bezuiniging als stelpost opgenomen op functie 530.0.
De uitgaven worden verminderd met 50.000 door op
bepaalde plaatsen extensief onderhoud toe te passen (versobering) en het omzetten van in
onderhoud dure beplantingen naar in onderhoud goedkopere vormen.
De in de Strategienota gemelde optie voor de
verzelfstandiging is nog niet uitgewerkt. Derhalve blijft de mogelijk bezuiniging als pm
staan.
580. Recreatiebeleid
Deze potentiële bezuiniging heeft betrekking op het
afschaffen van het toezicht in de bewaakte speeltuinen. In juni 1997 hebben wij en de
commissie Welzijn aan de hand van een nota over toezichthouders in de speeltuinen
vastgesteld dat het toezicht niet moet worden afgeschaft. De p.m. bezuinigingstaakstelling
komt daarmee te vervallen.
De dienst heeft 17.000,- structureel ingevuld door
verlaging van de startsubsidie voor de banenpool. Het restant van de taakstelling (
68.000,-) is nog niet ingevuld. Wij stellen voor dit bedrag voor 1998 als
besparingsverlies te accepteren. Wij zullen in overleg met de dienst DMZ als budgethouder
voor 1999 met nadere voorstellen komen.
Mogelijkheden tot bezuiniging werden bij de voorbereiding
en besluitvorming over de Strategienota vooral gezocht in het op afstand plaatsen van
(delen van) de budgetwinkel door overheveling van taken naar andere instanties. In het
huidige beleid terzake van de schuldhulpverlening is deze lijn verlaten. Wij zijn bereid
om alternatieven te ontwikkelen. Invulling van deze bezuiniging is in 1998 niet mogelijk.
De geplande bezuinigingen schuiven een jaar op.
620 Nieuwkomers 100.000
In de vastgestelde meerjarige begroting van bureau
Nieuwkomers is reeds rekening gehouden met de taakstelling. De structurele bijdrage vanuit
de Sociale Vernieuwing zal worden afgebouwd.
620/580 Ouderenwerk 40.000
De bezuiniging wordt gerealiseerd door een aanpassing van
het flankerend ouderenbeleid in 1998.
620.1 Meldpunt rassendiscriminatie
In de Strategienota spraken wij de verwachting uit dat de
regionalisatie van het Meldpunt wellicht tot besparing zou kunnen leiden, hoewel het
proces niet op voorhand werd belast met een taakstelling. In de afgelopen periode is de
regionalisatie niet verder gekomen. Een eventuele besparing is niet gerealiseerd. Gezien
de discussie in de regio is dat in de toekomst ook niet te verwachten zodat de
bezuinigingstaakstelling beter kan vervallen.
630. Buurt- en wijkwerk (modernisering welzijnswerk) vanaf 1998: 75.000
vanaf 1999: 75.000
vanaf 2000: 150.000
Zoals beschreven in de nota Instrumenten II is een herordeningsproces van het buurtwerk uitgewerkt onder het motto "minder, maar beter". Het aantal accommodaties is teruggebracht, waarbij de overblijvende accommodaties fysiek aan alle eisen zullen voldoen (plattegrond buurt- en wijkwerk).
Besloten is een gedeelte van de bezuinigingstaakstelling,
zijnde 75.000 in 1998 en 75.000 in 1999, niet te realiseren. Deze taakstelling
had tot niet-beoogd effect dat juist daar waar de gemeente haar sturingsrol wil gaan
invullen, voor de uitvoering van de perspectieven door middel van activiteiten(plannen)
slechts een te gering budget beschikbaar zou zijn. De resterende taakstelling van
300.000 voor de Stichting Welzijn Delft (SWD) is gehandhaafd, echter met een
gewijzigde fasering. (75.000 in 1998 en 1999, 150.000 in 2000).
De bezuiniging in de Volksgezondheidssfeer wordt voor
36.000,-gerealiseerd door verlaging van gemeentelijke bijdragen in de
Verslavingszorg. Dit betekent, dat er per saldo nu alleen bijdragen worden verstrekt tot
een bedrag van de bijdrage van het Rijk. De overige 14.000,-is gevonden in een
verlaging van de bijdrage aan de GGD.
721 Vuilafvoer 200.000
De in de Strategienota opgenomen structurele
inkomstenverhoging van 200.000,- in de jaren 1998 en 1999 heeft een directe relatie
met werken voor derden (winst) van de reiniging. Indien in de toekomst als gevolg van
marktwerking of wettelijke bepalingen (bijv. mededingingswet) de inkomsten uitwerken voor
derden structureel dalen zullen wij deze taakstelling heroverwegen.
723.0 Milieu 10.000
(1999 e.v.: 40.000)
In de strategienota is voor de afdeling milieu een taakstellende bezuiniging opgenomen van
200.000,-, gefaseerd in te voeren over de jaarschijven :
- vanaf 1996 50.000,-
- vanaf 1997 100.000,-
- vanaf 1998 50.000,-
De 50.000,- vanaf 1996 is gerealiseerd door een verhoging van de legesinkomsten. De
100.000,- van 1997 is bij de begrotingsbehandeling
1997 voor 50 % gerealiseerd. De andere helft is in 1997 éénmalig ten laste van de DBR
gebracht. De bezuiniging wordt als volgt ingevuld:
Het heffen van leges op bodemactiviteiten ten behoeve van
bouwvergunningen levert hogere inkomsten op voor 25.000 vanaf 1998. Het
schrappen van 6 formatie-uren bij de afdeling milieu levert 11.000,- lagere
uitgaven op vanaf 1998. Een lagere inschaling van het sectiehoofd milieubeheer levert
24.000,- lagere uitgaven op vanaf 1998. Het schrappen van de uren voor de
samenwerking in Haaglanden levert 40.000,- op vanaf 1999.
Voor 1998 resteert wel een éénmalig besparingsverlies van
40.000,- in verband met het later realiseren van de bezuiniging op de samenwerking
in Haaglanden.
De bezuiniging door het verminderen van de gemeentelijke
bijdrage aan de Stadsvernieuwing komt tot uitdrukking in de verlaging van de post
subsidies.
In de nota "reclame in de openbare ruimte" worden
regels gesteld voor het gebruik van reclame in de gehele stad. De opbrengsten uit de
precario stijgen daarmee substantieel. De bezuiniging kan daarmee worden gedekt.
920.0 Belastingen 250.000
Door het eerder verzenden van belastingaanslagen wordt een
rentevoordeel behaald. Dit verwachte voordeel is in het budget financieringslasten vanaf
1998 verwerkt.
De bezuiniging op gemeentelijke schoonmaakkosten is
inmiddels een onderdeel geworden van het op nieuwe leest schoeien van het inkoopproces.
De taakstelling voor 1998 hebben wij verlaagd tot 1
mln. Nadere voorstellen hieromtrent zullen u te zijner tijd bereiken.
Aangezien de reorganisatie enige vertraging heeft opgelopen
is het verantwoord om de geplande storting ad 1,5 mln in de Voorziening
reorganisatie ten behoeve van flankerend beleid in 1998 met 0,5 mln te verlagen. Om
het totale geplande budget meerjarig op peil te houden zullen de stortingen in 1999 en
2000 met elk 0,25 mln worden verhoogd.
Div. Inkoop 250.000
Conform de afspraken zal de inkooptaakstelling inclusief de
taakstelling op de schoonmaakkosten volgens een bepaalde verdeelsleutel over de diensten
worden verdeeld. In de begroting is deze post vooralsnog op een stelpost opgenomen.
Bijlage 5: Bezuinigingsoverzicht 1996-2002
(Strategienota)
Alle bezuinigingen zijn structureel vanaf het jaar van
realisatie.
Functie | Omschrijving | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
001.5 002.4 002.7 003. 110.0 120.*** 210. 210. 210. 210. 212.*** 310.2 *** 310.3 400. 480.9 510. 511.0 530.0 540.0 541.2 560.0 560.0 560.4 580.*** |
Bijdrage Haaglanden Gemeentebrede projecten Emancipatie Burgerzaken Openbare orde (leges) Brandweer Onderhoud spoorwegviaduct Bijz.ond.wegen vereenvoudigen Afd. Bestrating Inkomsten servicedienst Kredieten openbaar vervoer Grondexploitatie Beheer Onroerend goed Onderwijsbeleidsplan Max Zomerdijkfonds Openbare bibliotheek VAK Overdracht sporthallen Advisering kunstbeleid Onderhoud hist. Gebouwen Papaver Openbaar groen Toerisme Recreatiebeleid |
100 115 10 50 100 100 25 10 50 50 |
35 150 10 25 18 395 250 50 100 50 |
50 10 0 25 53 0 500 100 250 pm 50 0 |
100 10 0 25 0 150
250 200 100 50 100 |
100 10 0 pm |
705 250 |
500 |
Vervolg fasering bezuinigingen
Functie | Omschrijving | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
610.8 611. 611.1 *** 612.4 620.1 620. *** 620.7 630. *** 630. 620/580 620.1 *** 710.0 721.1 721.4 723. *** 724. 810. 820.2 821. 822. 911. 920. 921.1 Div. Div.
DIV DIV. *** |
Maatregelen bijz.bijstand Combiclean Werkgelegenheid/banenpool Onderbesteding kwijtschelding Nieuwkomers Wijkwijzer/budgetwinkel WVG Buurt- en wijkwerk Jongerenwerk Ouderenwerk Meldpunt Rassendiscriminatie Volksgezondheidsbeleid Vuilafvoer Reinigingsrechten Milieu Begraafplaatsen Stedebouw Subsidies VHV Stadsvernieuwing BOWON Financiering/betalingsverkeer Belastingen Sociale Vernieuwing Inkoop Leges Reorganisatie ambtelijk apparaat Staf diensten Storting voorziening reorganisatie faseren |
150 50 100 30 500
80 50 165 50 50 50 100 85 50 250 250 100 200 |
100 15 100 40 250 125 100 100 100 100 65 290 500 120 -200 |
100 17 100 0 75 40 0 50 200 10 100 75 250 250 1000 500 |
150 68 60 75 40 200 40 100 1500 -750 |
70 150 40 100 1500 0 |
1100 250 |
|
Totaal | 2920 | 2888 | 3805 | 2468 | 1970 | 2305 | 500 | |
Cumulatief | 2920 | 5808 | 9613 | 12081 | 14051 | 16356 | 16856 |
***: Deze regels zijn in deze begroting gewijzigd.
Bijlage 6: Toelichting nieuw beleid 1998
003.0 Activiteiten verkiezingen (BD) 1998: 15.000
In 1998 zullen er verkiezingen plaatsvinden. Rond de
verkiezingen organiseert de gemeente diverse opkomst bevorderende activiteiten en geeft
voorlichting over de verkiezingsuitslagen. Deze activiteiten bij vorige verkiezingen
werden door de burgers als positief ervaren. De kosten bedragen voor 1998 15.000.
110.0 Verwijderen graffiti (BD) 1998: 40.000
Voor het verwijderen van grafity in de stad is voor 1998
een bedrag van 40.000 beschikbaar.
211.0 Verkeersveiligheid (SO) 1998/1999: 50.000
Voor het opstellen van een integraal verkeersveiligheids-
en maatregelenplan wordt in 1998 en 1999 50.000 uitgetrokken.
310.0 Promotiefonds weekmarkten (B&M) 1998:
20.000
De marktkooplieden van de Delftse markten hebben besloten een stichting op te richten voor de organisatie van de promotie van de drie Delftse warenmarkten. Om te bereiken dat alle marktkooplieden bijdragen aan deze promotie zal een wekelijkse bijdrage van de marktkooplieden worden opgenomen in de kostendekkende exploitatie van de weekmarkten. Om de aanloopkosten te dekken is een eenmalige startbijdrage beschikbaar gesteld van
20.000.
480.9 Ontwikkeling koersnota openbaar onderwijs (WOC)
1998: 45.000
Betreft de kosten van een expertise/onderzoek met
betrekking tot een toekomstig bestuurs- en directiemodel. Gezien de verschillende belangen
die spelen op alle niveaus binnen de gemeente is het van belang een onafhankelijk extern
bureau in te schakelen.
540.2 Taptoe (showcorpsen op de markt) (WOC) 1998: 45.000
1999: 45.000
De formule van het muziekweekend in 1996 tijdens Delft 750
jaar Cultuurstad heeft goed gewerkt. De combinatie van diverse muziekstijlen, met inbegrip
van de Taptoe was een enorme publiekstrekker. Een Taptoe 1x in de drie jaar zal een
massaal publiek bereiken.
540.2 Spin-off Delft 750 jaar Cultuurstad (WOC) 1998: 150.000
1999: p.m.
Vooruitlopend op de cultuurnota wordt ter verhoging van het
cultureel evenementenbudget voor 1998 een bedrag van 150.000 beschikbaar gesteld.
Dit bedrag is gebaseerd op het gemeentelijke evaluatieverslag Delft 750 jaar Cultuurstad
en het Eindverslag van de Stichting Cultuursteden Zuid-Holland. In afwachting van de
cultuurnota is de bijdrage voor 1999 voorlopig p.m.
610.1 Callcenter (DMZ) 1998: 60.000
In het kader van publieksgerichter werken is in juli 1997
een Helpdesk bij DMZ van start gegaan. De reacties hierover zijn positief. Hiernaast
melden vele mensen zich telefonisch. Om ook hier een goede afwikkeling te krijgen is een
call center nodig waar telefoon binnen komt en waar zodanig inzicht in de bestanden
bestaat dat vragen beantwoord kunnen worden of een afspraak kan worden gemaakt. Voor het
call center is een incidenteel bedrag beschikbaar van 60.000.
723.0 Communicatie duurzaam bouwen (B&M) 1998:
25.000
De nota "Duurzaam bouwen uit de steigers" is gereed. Capaciteit voor de uitvoering van dit nieuwe beleid en de daaraan gekoppelde projecten wordt gevonden in de bestaande formatie. Om dit beleid onder de aandacht te brengen van de verschillende betrokken partijen, zoals projectontwikkelaars, aannemers en burgers, is een communicatieplan gemaakt. Voor de ontwikkeling en realisering van voorlichtingsmateriaal is een budget beschikbaar van
25.000.
810.0 Communicatie (SO) 1998: 80.000
Voor de presentatie van en de communicatie rond het
Handboek openbare ruimte II, de ontwikkelingsvisie, de nota Binnenstedelijke bouwlokaties
en het Verkeers- en vervoersplan is een bedrag beschikbaar gesteld van in totaal
80.000,-.
Bijlage 7: Investeringsplan 1997-1999
bedragen x 1.000
Investeringen | 1997 | 1998 | 1999 |
Bestuursdienst | |||
1. Conversie pers.info systeem | 250 | ||
2. Paternosterkasten | 67 | ||
3. Automatisering | 169 | ||
4. Stemmachines (rendabel) | 455 | ||
5. WOZ (60% rendabel) | 350 | 275 | |
Beheer en Milieu |
|||
1. Verbetering kwaliteit wegen | 1.500 | 1.500 | |
2. Aanpassing gem. Onroerend Goed | 1.150 | 1.825 | 656 |
3. Gemalen (rendabel) | 500 | 500 | |
Stadsontwikkeling |
|||
1. Herinrichten rond markt | 150 | ||
2. Kwal.verb.I/kunst op de keerlus | 150 | ||
3. Kwal.verb.II/Voorbereidingskosten | 300 | 300 | |
4. Toerbuspark (rendabel) | 300 | 900 | |
5. Renovatie openbaar groen | 170 | 600 | |
6 Renovatie begraafplaatsen | 820 | 600 | |
7. Onderzoek ontsluiting TU-wijk | 75 | 25 | |
8. Station Zuid | 100 | ||
9. Tramlijn naar TU e.v. | 150 | ||
10. VCP | 390 | ||
11.Noord. aansluiting 1) | 145 | ||
12.Fietstunnel | 350 | 335 | |
13.Busverkeer | 410 | 620 | |
14.Prominet-Proset | 120 | ||
15.Bewegwijzering | 250 | ||
16.Renovatie openbare verlichting | 618 | ||
17.Reconstructie Van Foreestweg | 150 | ||
18.Bussluizen | 150 | ||
Dienst Maatschappelijke Zorg |
|||
Aanleggen infrastr./Windowsversie SDMS, incl. hardware (excl. Herschikking middelen) | 772 | 313 | 300 |
Welzijn, Onderwijs, Cultuur | |||
1. Ond.huisvesting: renovatie (rendabel) | 4405 | 2175 | |
2. Ond.huisvesting:uitbreiding (rendabel) | 575 | ||
3. Beveiliging Prinsenhof | 610 | ||
4. Functionele aanpassing VAK | 150 | ||
5. Sranti | 330 | ||
6. Bibliotheek Tanthof | 100 | ||
7. Onderhoud kinderboerderijen | 150 | ||
8. Veiligheid welzijnsgebouwen | 280 | ||
Voor het jaar 2000 is 110.000,- opgenomen
Bijlage 8: Indicatieve investeringsplan 1999-2001
bedragen x 1.000
Omschrijving | Bedrag | |
Gemeentebrede huisvesting | p.m | |
Herinrichting/herprofilering L. van Meerten | p.m | |
Huisvesting Brandweer | p.m | |
Kwaliteitsverbetering binnenstad II | 3.700 | |
Ontsluiting TU Wijk | p.m | |
Openbaar vervoer | 2.000 | |
Overlaadstation | p.m | rendabel |
Park&Ride Carpooling | p.m | |
Plattegrond | 1.000 | |
Renovatie begraafplaatsen | 600 | |
Renovatie openbaar groen | 1.590 | |
Ruimte voor natuur | p.m | |
Station Zuid | p.m | |
Tweede ontsluiting Schieoevers | p.m | |
Uitvoering verkeers- en vervoersplan | 4.000 | 50% rendabel |
Verbetering kwaliteit wegen | 4.500 | |
Wet Waardering Onroerende Zaken | 1.600 | 60% rendabel |