CONCERNBERICHT-I 1998
INLEIDING
Dit Concernbericht biedt inzicht in de voortgang van de beleidsuitvoering per 1 mei 1998. Deze rapportage is gebaseerd op de verschillende managementrapportages van de diensten. Op basis van een voorstel van de diensten en afdeling BFB is vastgesteld welke punten via dit concernbericht aan u worden gemeld.
Hiervoor zijn de volgende selectiecriteria gehanteerd:
- belangrijke afwijkingen ten opzichte van de planning
- belangrijke ontwikkelingen binnen beleidsvelden die van belang zijn voor de raad
- belangrijke risico´s
- belangrijke financiële afwijkingen.
Het concernbericht wordt geagendeerd voor de commissie Middelen en Bestuur van 23 juni 1998. De dienstmanagementrapportages liggen voor de raadsleden ter inzage. Iedere fractie krijgt een setje ter kennisname.
Opzet
Dit Concernbericht heeft een andere opzet dan voorgaande jaren. Allereerst wordt er een aantal algemene opmerkingen n.a.v. de rapportages van de diensten gemaakt. Vervolgens worden per dienst (voorzover relevant voor die dienst) de volgende punten behandeld:
a. Totaalbeeld van de dienst;
b. Hoofdafspraken 1998;
c. Openstaande Hoofdafspraken 1997;
d. Beleidsrelevante ontwikkelingen;
e. Beheersmatige aandachtspunten.
Het Concernbericht wordt afgerond met een Financieel overzicht en een aantal Bedrijfsvoeringskengetallen.
Er wordt gerapporteerd in de volgorde van de diensten zoals die is aangehouden in deel I van de begroting 1998-2001. Alleen in het Financieel Overzicht is gerapporteerd op volgorde van subfunctie, om zo aan te sluiten bij deel II van de concernbegroting.
Nieuw aan dit concernbericht is dat er ook over de projecten Delft Kennisstad en KIS wordt gerapporteerd. De volledige rapportages van beide projecten zijn opgenomen in de managementrapportage van de Bestuursdienst.
1. CONCLUSIES
Algemeen
Dit Concernbericht schetst een positief beeld met betrekking tot beleidsvoorbereiding en -uitvoering. De meeste hoofdafspraken worden door de diensten conform de planning uitgevoerd.
Het financiële overzicht is minder rooskleurig. De beginstand was reeds 4,4 mln nadelig.
Totaal wordt er in dit concernbericht 4,9 mln aan tegenvallers gemeld, waarvan 153.000 ten laste van de tentoonstellingsreserve wordt gebracht. Belangrijkste tegenvallers zijn de bijzondere bijstand ( 2 mln) en de personeelskosten DMZ ( 0,9 mln).
Hier staat 2,9 mln aan meevallers tegenover. Belangrijkste meevaller is de dividenduitkering over 1997 van EZH ( 2,7 mln). Daarover hieronder meer.
Het resultaat van de mee- en tegenvallers is dus 1,9 mln negatief. Het uiteindelijke saldo - de financiële positie van de gemeente - wordt daarmee 6,3 mln nadelig.
Daarnaast geeft het concernbericht aan dat een groot aantal belangrijke problemen momenteel nog onderzocht wordt. De Bestuursdienst kent een fors tekort op haar personeelbudget waarvoor nog een oplossing wordt gezocht. De WVG-reserve zal naar verwachting niet toereikend zijn om het tekort over 1998 (e.v.) te dekken. Over de structurele problemen die spelen bij de dienst WOC wordt in afwachting van het lopende project Risico´s en Remedies nu niet gerapporteerd. Het valt echter te verwachten dat oplossen van deze problemen een behoorlijke (extra) financiële inspanning zal vergen. Daarnaast bestaat er op dit moment nog onvoldoende inzicht in de structurele financiële consequenties van het lopende reorganisatietraject. Verder wordt er door de diensten een aantal risico´s gemeld die in de toekomst eveneens mogelijk financiële consequenties hebben.
Het toch al nadelige resultaat van de gemeente zou in de toekomst hierdoor verder kunnen verslechteren. De financiële speelruimte van de gemeente is derhalve zeer beperkt.
Dividenduitkering EZH
Van de EZH is in maart een dividend-uitkering over 1997 ontvangen van ruim 2,8 mln. Dit houdt ten opzichte van de begroting 1998 een meevaller in van 2,7 mln. In de laatste Kadernota is reeds aangegeven dat de extra dividend-uitkeringen ingezet kunnen worden om de begroting sluitend te maken.
Het is nog niet 100% zeker dat de dividend-uitkering daadwerkelijk als extra bate voor de gemeente kan worden beschouwd. De onderhandelingen om te komen tot een Grootschalig Productiebedrijf (GPB) zijn vastgelopen. Betrokken partijen, in onze regio EZH, bezinnen zich over de te kiezen strategie.
Er bestaat een (kleine) kans dat EZH de dividend-uitkering over 1997 terugvordert indien het GPB niet wordt gerealiseerd. Een andere mogelijkheid is dat bij het niet doorgaan van het GPB de dividenduitkering over 1997 door EZH als voorschot worden aangemerkt voor toekomstige uitkeringen.
Gezien de onzekerheid wordt de dividenduitkering nog niet bestemd voor bepaalde uitgaven, maar in het rekeningresultaat 1998 meegenomen.
Hoofdafspraken
Aangaande de hoofdafspraken geven de managementrapportages en het concernbericht nu nog met name inzicht in de wijze van invoering, maar nog weinig over de uitvoering en de effecten ervan. Het zou de kwaliteit van de rapportages vergroten indien in de hoofdafspraken meer meetbaar wordt aangegeven, welke doelstellingen wanneer dienen te worden gerealiseerd, en welke middelen hiervoor ter beschikking worden gesteld. De hoofdafspraken kunnen op die wijze beter als planningsinstrument fungeren. Over de relatie hoofdafspraken-dienstwerkplan-afdelingswerkplannen en de sturing van het college daarop wordt door BFB een notitie voorbereid. In deze notitie kunnen nadere afspraken worden gemaakt over beter meetbare hoofdafspraken.
2. CONCERNPOSTEN
Beheersmatig aandachtspunt
Stelpost nominale ontwikkelingen/gemeentefonds
In de laatste Kadernota (§2.7) is aangekondigd dat het effect van de werkelijke loonstijging in 1998 ten opzichte van de geraamde stijging (5%) een kostenstijging zal opleveren. Exclusief de premiestijging per 1-1-1998 was deze becijferd op 1,5% en in geld
1.200.000. Daarvan was 350.000 gedekt. Thans kan worden aangegeven dat inclusief de premiestijging dit jaar nog 2,4% te verrekenen valt. De kostenstijging ligt dan in de orde van grootte van 1.900.000. De extra dekkingsruimte die hiervoor nodig is moet mede gezien worden in relatie tot de meicirculaire (voorheen junicirculaire). Wel is bij de rekening/jaarverslag gemeld dat Delft in 1998 1.500.000 zal ontvangen uit de behoedzaamheidsreserve van het Gemeentefonds. De meicirculaire moet in dat verband nog geanalyseerd worden. In dat kader zal hierop teruggekomen worden.
3. BESTUURSDIENST
Totaalbeeld
De gemeentelijke reorganisatie in het algemeen en de toekomstige organisatie van de Bestuursdienst in concernstaf en publieksdienst in het bijzonder kleuren in belangrijke mate de onderwerpen waarmee de dienst zich bezighoudt. Daarnaast is de dienst intensief betrokken bij projecten op het automatiseringsvlak (RIS, POVO, IMIS) en vervult in dat verband ook een stuwende rol in de projectorganisatie Pakis.
Financieel ligt de dienst, voorzover dit op dit moment vast te stellen valt, op koers.
Hoofdafspraken 1998
Kwaliteit controllingproces
Vóór 1 juni a.s. wordt een keuze gemaakt voor het nieuwe gemeentebrede financieel-administratieve systeem. Eveneens vóór 1 juni moeten gemeentebrede afspraken voor inrichten/standaardiseren van de financiële huishouding worden gemaakt. Voor bredere ontwikkeling en verbetering van de kwaliteit van het controllingproces zijn kaders en plannen in voorbereiding. Verdere uitwerking/ invoering is wel afhankelijk van duidelijkheid over de organisatie-ontwikkelingsprojecten concernstaf en diensthoofdenoverleg.
Eén-loket voor nieuwkomers
Staatssecretaris Kohnstamm heeft op 28 april het loket
nieuwkomers officieel geopend. De intentieverklaring voor de kwaliteit van dienstverlening
is ondertekend. Het Delftse model wordt per 1 januari 1999 landelijk ingevoerd.
Reorganisatie c.a. (Delftse Organisatie 2000).
De vaststelling van de koers en de doelen van de organisatie-ontwikkeling is vertraagd. Er zijn nog geen gemeentebrede activiteiten gestart met betrekking tot cultuurverandering en kwaliteitsverbetering (o.m. via vorming en opleiding). Dit vindt op korte termijn plaats.
In verband met de vertraging in de gemeentelijke reorganisatie zijn eventuele plannen voor taakstellende bezuinigingen gestagneerd. Als uitvloeisel van het nieuwe collegeprogramma, de begrotingsvoorbereiding 1999, en de reorganisatie van de Bestuursdienst worden eventuele bezuinigingen opnieuw bezien. Het reorganisatiebudget van 1,3 miljoen staat gelet op de voorliggende projectplannen en overige reorganisatiekosten sterk onder druk.
Uitbouw raadsinformatiesysteem (RIS)
Het pilot-project met de dienst WOC, waarbij wordt gekeken
naar de wijze waarop stukken worden aangeleverd en verwerkt voor de commissie Welzijn, is
grotendeels afgerond. Daarnaast is een nieuwe klantvriendelijker opzet van het RIS
gemaakt, die op korte termijn wordt ingevoerd.
Veiligheidsbeleid
In de commissie Veiligheid van maart jl. is gerapporteerd over de analyse van vijf prioriteitsvelden. De afdeling Welzijn maakt nog een voorstel voor de analyse over de jongerenproblematiek.
De commissie Veiligheid heeft naar aanleiding van de rapportage van het platform Veiligheid besloten dat er integraal veiligheidsbeleid voor Delft wordt ontwikkeld. Er wordt een student-stagiair aangetrokken om hier mede vorm aan te geven. De vijf prioriteitsvelden krijgen een plek in het veiligheidsbeleid.
Invoering Euro
Er is een kwartiermakersgroep ingesteld die eind juni een strategische notitie zal presenteren met betrekking tot de invoering van de Euro. Via een lunchbijeenkomst voor met name bestuur en leidinggevenden wordt op 29 juni het proces om tot invoering van de Euro te komen gemeentebreed gestart.
Kennisinfrastructuur (KIS)
Het implementatieplan KIS komst in juni ter bestuurlijke besluitvorming. Daarmee wordt tevens invulling gegeven aan het onderdeel Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) van het reorganisatietraject. In dat kader wordt er een presentatie voorbereid voor de commissie extern.
Het uitvoeringsplan van het KIS ligt redelijk op schema. De inventarisatie in het kader van de millenniumproblematiek heeft veel extra tijd gevergd. Hiervoor is nu een plan van aanpak opgesteld.
De KIS-organisatie (stuurgroep, project- en adviesburo en relatie met staande organisatie) functioneert per half maart. Een groot deel van de projecten uit het bedrijfsplan KIS is opgenomen in het implementatieplan KIS. De plannen die niet in het implementatieplan zijn opgenomen vergen nader overleg en/of discussie. Dat vindt momenteel plaats.
Delft Kennisstad
De aanpak van de projecten uit het Aktieplan 1998 ligt goed op koers. Inmiddels is een city-marketing campagne uitgewerkt waarin de communicatie van Delft Kennisstad zowel in de stad als daarbuiten centraal staat. Belangrijke evenementen waarin Delft Kennisstad bijdraagt zijn het Kamermuziekfestival, de Mooi Weer Spelen en de Wetenschapsdag. Voorzover aan de projecten van Delft Kennisstad extra financiële claims verbonden zijn (te dekken uit de reserve Delft Kennisstad of de Reserve Milieutechnologie) zullen hiervoor voorstellen in procedure worden gebracht.
Beleidsrelevante ontwikkelingen
Treasury
De nota over de verdere professionalisering van de treasuryfunctie is gereed voor bestuurlijke besluitvorming. De nota sluit aan op de ontwikkeling van een concernstaf.
Beheersmatige aandachtspunten
Personeelsbudget
De bestuursdienst kampt al een aantal jaren met een tekort in het personeelsbudget. De dienst ziet nauwelijks mogelijkheden om dit budgetprobleem op eigen kracht op te lossen zonder de kwaliteit van de dienstverlening aan te tasten. Wel is vastgesteld dat het probleem op basis van de gehouden begrotingsdoorlichting via een aantal maatregelen kan worden teruggebracht tot 360.000. Wellicht is een verdere oplossing bereikbaar via het onderzoek dat nu naar de personeelslasten van WOC wordt ingesteld.
4. STADSONTWIKKELING
Totaalbeeld
Het totaalbeeld van de dienst Stadsontwikkeling dat uit dit concernbericht naar voren komt is positief. De dienst geeft aan dat de meeste hoofdafspraken volgens planning kunnen worden uitgevoerd. Belangrijke - reeds bekende - afwijkingen van de planning zijn het Volkshuisvestingsplan en het Stationsplein. De dienst verwacht geen financiële tegenvallers. Een wederkerend probleem is dat ook dit jaar weer een subsidiestop is respectievelijk wordt afgekondigd voor monumentenherstel en voor particuliere woningverbetering.
Hoofdafspraken 1998
Stadsvernieuwing
De wijze van ontwikkeling van herstructureringsplannen voor een aantal na-oorlogse wijken wordt bezien bij de invulling van nieuw beleid uit de meerjarenraming stadsvernieuwing. Dit betreft vooral de ruimtelijke uitwerking. Daarnaast wordt vanuit het volkshuisvestingsbeleid bezien hoe moet worden omgegaan met differentiatie en met de relatie met de corporaties.
Wijkbeheer
Er zijn voorbereidingen getroffen voor een meer planmatige aanpak van wijkbeheer. Met het invullen van wijkplannen is gewacht tot het aantreden van een nieuw college, zodat meer duidelijkheid ontstaat over de bestuurlijke visie op wijkgericht werken.
In het kader van integratie van sociaal en technisch beheer is een pilot gestart rond de voorbereiding van de bouw van wijkaccomodaties.
Wonen
Omdat meer afstemming gewenst is met de corporaties, is het volkshuisvestingsplan niet vastgesteld in de raad. Als gevolg hiervan kon de gemeente geen afspraken maken met de corporaties over de te leveren prestaties en over de herstructurering. Wel worden in samenwerking met individuele corporaties herstructureringsplannen opgesteld voor bepaalde wijken, zoals Delfgauwse Weye en Wippolder.
Verkeer en Vervoer
Naast het concretiseren van het uitvoeringstraject van het Verkeers- en Vervoerplan (VVP) wordt er conform het collegeprogramma een VVP+ opgesteld.
Ruimte
Er is een binnenstadsconferentie in voorbereiding waarvan de uitkomsten basis zullen zijn voor de nadere uitwerking van de ontwikkelingsvisie voor de binnenstad.
Beleidsrelevante ontwikkelingen
Monumenten/particuliere woningverbetering
Ook dit jaar was het onvermijdelijk om een subsidiestop af te kondigen voor het herstel van monumenten. De dienst werkt aan voorstellen voor aanpassing van de subsidieverordening en het reserveren van extra middelen voor de periode na 2003. Voor de particuliere woningverbetering zal dit jaar eveneens een subsidiestop moeten worden afgekondigd.
Stationsplein
Het vernieuwde Stationsplein is in de eerste helft van 1998 operationeel. De werkzaamheden worden in de tweede helft van het jaar afgerond. De vertraging is met name een gevolg van bezwaren die zijn gerezen tegen de bouw van de fietsenstalling aan de noordrand van het plein.
Phoenixgarage
Met de groep Haak en de studentensociëteit is overeenstemming bereikt over de bouw van de garage, waardoor een eind is gemaakt aan de juridische strijd. De bouw van de garage is vervolgens openbaar aanbesteed.
5. BEHEER EN MILIEU
Totaalbeeld
De meeste hoofdafspraken kunnen volgens planning worden uitgevoerd. Grote financiële tegenvallers worden vooralsnog alleen op het gebied van de brandweer verwacht
(totaal 265.000 voor 1998). Daarnaast wordt op het gebied van milieu (asbest en bodemverontreiniging) en riolering een aantal mogelijke risico´s gesignaleerd. Nader onderzoek dient aan te wijzen wat hiervan de consequenties zijn.
Hoofdafspraken 1998
Milieu
Op 22 april 1998 is de eerste vergunning op hoofdlijnen verleend voor de faculteit Technische Bestuurskunde van de TU Delft. Inmiddels zijn er uitspraken van de Raad van State, die vraagtekens stellen bij de handhaafbaarheid van dergelijke vergunningen. De marges zijn derhalve smal.
Grondzaken - Bedrijfsterrein naast WatLab
De voortgang m.b.t. bedrijfsterreinen naast het Waterloopkundig laboratorium loopt iets achter bij de procedurele planning. De eerste uitgiften voor bedrijfsterreinen staan nu in 1999 gepland.
Grondzaken - Ontwikkeling nieuwe bedrijfsterreinen
De wijze van uitbreiding van het terrein Ypenburgse Poort word thans onderzocht.
Werken derden
In het tweede kwartaal zal een nota bestaande uit een evaluatie van de werken voor derden van de dienst Beheer & Milieu, een analyse van het rapport van de commissie Cohen en een nieuw toetsingskader voor werken voor derden worden gepresenteerd.
Openstaande hoofdafspraken 1997
Veegdienst
In 1997 is de nota "een schone stad, een beter milieu" door de gemeenteraad geaccordeerd. Aan de invulling van de actiepunten wordt momenteel uitvoering gegeven. Inmiddels zijn de hondenpoepzuiger en de onkruidborstelmachine in bedrijf genomen en heeft een pilotproject "wijkgericht werken" in de Bomenwijk gedraaid. De ervaringen uit deze pilot worden momenteel verwerkt in wijkplannen voor de hele stad.
Proef ondergrondse afvalinzameling
De ondergrondse inzameling lijkt binnen Delft zeker kansen te hebben. De eind-evaluatie wordt in het najaar aan de raad aangeboden, voorzien van een advies ten aanzien van het al dan niet voortzetten en wellicht uitbreiden van de ondergrondse afvalinzameling binnen Delft.
Visie op lokale en regionale economie
Als vervolg op de analyse in het rapport van TNO-INRO wordt een aantal scenarios uitgewerkt.
Beleidsrelevante ontwikkelingen
Versterking Brandweer
Het organisatieplan is door de Hulpverleningsregio Haaglanden aan de colleges aangeboden. Hierin wordt onder meer voorgesteld om het integraal veiligheidsbeleid te realiseren door samenwerking in sectoren. Momenteel wordt gewerkt aan een verdere uitwerking van het regionale dekkingsplan en de financiële paragraaf.
Gemeentebrede inkoopactiviteiten
In het kader van de Europese wetgeving wordt de gemeente Delft beschouwd als één entiteit. Dat houdt in dat de aanbestedingen per dienst in een bepaald segment bij elkaar moeten worden opgeteld. Dit is dan het uitgangspunt voor een Europese aanbesteding. Het niet volgen van Europese aanbestedingsregels kan leiden tot maatregelen van de Europese Commissie. Deze maatregelen variëren van het stopzetten van een project, het ontbinden van een overeenkomst, tot het opleggen van een boete van 10 tot 15% van het orderbedrag.
Bodemverontreiniging Voorstraat
Thans lopen onderhandelingen met projectontwikkelaar BOAK om tot een schikking te komen met betrekking tot de verontreiniging aan de Voorstraat.
Bodemverontreiniging Oostsingel 162-163
In een onderzoek zijn zware metalen, deels in tuinen van omwonenden, in een dermate hoge concentratie gevonden dat naar het oordeel van de Provincie, die in deze bevoegd gezag is zo spoedig mogelijk actie ondernomen dient te worden. Omdat het een Wet bodembescherming sanering betreft is de kostenverdeling als volgt: de eerste 100.000 zijn voor rekening van de gemeente, daarboven 7,5% van het bedrag. Het komt er op neer dat wij het nader onderzoek betalen en eventueel, indien noodzakelijk, een saneringsplan. De
100.000 wordt vermoedelijk pas overschreden bij het nemen van daadwerkelijke saneringsmaatregelen. Afdeling Milieu maakt hierover een nota.
Asbestcalamiteiten
Een van de actiepunten uit het milieubeleidsplan is het opstellen van een asbestcalamiteitenplan. Mocht er door een calamiteit nu een acuut asbestprobleem ontstaan, dan zijn er niet direct de financiële middelen om dit probleem aan te pakken. Bij het nog op te stellen plan zal door de afdeling milieu in samenwerking met de brandweer worden bezien hoe groot de financiële risicos zijn en of hiervoor een voorziening moet worden getroffen.
Riolering Delfgauwseweg
In de planning voor de rioolvernieuwing 1997 staat aangegeven dat in 1998/1999 de riolering in de Delfgauwseweg dient te worden vervangen. Tijdens de voorbereiding is gebleken dat de bodem ernstig verontreinigd is met zware metalen. Eventuele ontgraving is vooralsnog niet urgent. Echter, er zijn in verband met de ontgravingen ten behoeve van de noodzakelijke rioolvervanging en door de graafwerkzaamheden, welke door het Energiebedrijf Delfland dienen te worden verricht, onder de huidige wet- en regelgeving sanerende werkzaamheden noodzakelijk. Omdat deze sanering niet als urgent wordt beschouwd, stelt de provincie Zuid-Holland geen middelen beschikbaar. De volledige kosten voor de noodzakelijke sanering ter plaatse van het leidingentracé komen derhalve geheel voor rekening van de gemeente Delft. Momenteel vindt er ambtelijk overleg plaats tussen de gemeente Delft en de provincie Zuid-Holland over de mogelijkheid om het nog te ontgraven materiaal terug te plaatsen. De gemeente zal een uiterste inspanning plegen om te onderzoeken wie de kosten moet dragen.
Bezwaarschriften rioolrechten grote afvoeren
Er is een nota in voorbereiding over de bezwaarschriften aanslag rioolrechten grote afvoeren 1995. In totaal gaat het om 57 bezwaarschriften waarmee een bedrag van 1,9 miljoen is gemoeid. Deze bezwaren richten zich met name op de rechtmatigheid van de aanslag.
6. DIENST MAATSCHAPPELIJKE ZORG
Totaalbeeld
De Dienst Maatschappelijke Zorg is volop in verandering. Het Veranderplan wordt versneld doorgevoerd. Dit heeft geleid tot ingrijpende organisatorische veranderingen, die ook in de personele sfeer (eenmalig) financiële gevolgen hebben. Op het gebied van de automatisering en informatisering staan belangrijke veranderingen op het programma. Om de continuïteit van de operationele systemen te kunnen garanderen zullen in de toekomst verdere noodzakelijke investeringen noodzakelijk zijn.
Het inwerking treden van de Wet Inschakeling Werkzoekenden per 1 januari 1998 heeft een grote inspanning van de dienst gevraagd. In 1998 zullen nog veel praktische zaken rond deze regeling moeten worden geregeld.
Zorgen waren en zijn er rond de budgettaire tekorten op de bijzondere bijstand en de WVG, al lijkt van deze laatste regeling de ontwikkeling in 1998 zich te temporiseren. Daar komt nog bij, dat ook voor de bijstandsuitgaven meer geld uitgetrokken moet worden.
Hoofdafspraken 1998
Samenwerking werk en inkomen (SWI).
Het centrum voor Werk en Inkomen is in december 1997 van start gegaan. Er zijn afspraken gemaakt over automatisering, de afstemming van de werkprocessen en de verdeling van de kosten. Het Rijk heeft een budget voor frictiekosten beschikbaar gesteld. Hierop kan een beroep worden gedaan na vastlegging van samenwerkingsafspraken in een convenant. Dit convenant zal in de loop van 1998 worden gesloten. Daarna wordt een subsidieaanvraag ingediend.
Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)
De WIW is op 1 januari 1998 in werking getreden. De Stichting Werkplan is gemandateerd om namens de gemeente de WIW uit te voeren. De organisatie is hierop aangepast, en per 1 juni 1998 treedt een hoofd WIW in dienst. Voorstellen over de positionering van de WIW in het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid zullen u dit jaar bereiken.
Openstaande hoofdafspraken 1997
Aktivering.
Het project uitstroomverbetering is op 1 maart van start gegaan. Doel is om met 850 DMZ-cliënten in kontakt te komen teneinde de uitstroommogelijkheden nader te bezien.
De dienstverlening vanuit de dienstenwinkel is in hoofdzaak gericht op particulieren. Daarnaast worden ook projecten geïnitieerd voor instellingen/organisaties in de semi-marktsector. De opdrachten worden afgestemd met Combi-karwei. Over de scholing van deelnemers bestaan samenwerkingsafspraken met de Leerwerkbank.
De Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG).
Ten aanzien van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer is er een contract gesloten. Per 1 juni 1998 gaat de firma Deltax deze nieuwe regeling uitvoeren onder de naam Stadstax.
Integratie van de indicatiestelling voor de WVG vindt naar verwachting op 1 januari 1999 plaats in het op te richten Regionale Indicatieorgaan Delft, Westland e.o.
De groei van de uitgaven i.h.k.v. de WVG zet in 1998 minder sterk door dan in 1997. De bijgestelde prognose voor 1998 gaat nu uit van 10 miljoen . De nota over de toekomst van de WVG ging nog uit van 12 miljoen. De nieuwe prognose is dat een begrotingstekort in 1998 nog grotendeels kan worden opgevangen door de vereveningsreserve. Het beroep op de algemene middelen zou dan beperkt blijven tot enkele tonnen. Een nauwkeuriger voorspelling zal bij het Concernbericht-II mogelijk zijn. Bij ongewijzigd beleid dreigen aanzienlijke tekorten. De komende periode wordt de zorgplicht opnieuw bezien.
Versnelde uitvoering Veranderplan DMZ
Het veranderplan is goedgekeurd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dat betekent dat de in het plan genoemde tekortkomingen gedoogd zullen worden.
Inmiddels is de nieuwe structuur van het uitkeringsproces geïmplementeerd. Dit behelst de inrichting van het Bureau Nieuwe Klanten en twee bureaus Klantbeheer. Bij deze bureaus worden de heronderzoeken en de aanvragen voor bijzondere bijstand en levensonderhoud voor bestaande klanten afgehandeld. Ook zijn de werkprocessen opnieuw beschreven en grotendeels geïmplementeerd. De uitvoering van de heronderzoeken moet nog starten.
De herstructurering van de dienst ging gepaard met een intensief plaatsingstraject, waarbij de medewerkers van de sector Uitkeringen in de nieuwe structuur zijn ingepast. In het kader van de herstructurering is met een aantal medewerkers een ontslagregeling getroffen. Totale kosten zijn 1.225.000,-. De dienst heeft zelf dekking voor 300.000.
Op het terrein van de automatisering is goede vooruitgang geboekt bij de verbetering van de huidige versie van het uitkeringssysteem. De belangrijkste inspanning staat voor de tweede helft van 1998 op het programma. Dan zal Windows worden ingevoerd, gevolgd door de grafische versie van het uitkeringssysteem. Ook de technische infrastructuur en het beheer van de automatisering moet hierop worden aangepast.
De Uitkeringsadministratie is gekoppeld aan de financiële administratie. De kwaliteitscontrole vindt nu gedeeltelijk in de lijn en gedeeltelijk door controle achteraf plaats.
De werkvoorradenrapportage is inmiddels uitgebouwd tot een wekelijks instrument voor het management.
Inmiddels is een aantal managementfuncties ingevuld. De aansturing van de sector Uitkeringen is daardoor aan het verbeteren. De coaching door het interimmanagement en de beschikbaarheid van betrouwbare managementinformatie is daarbij belangrijk. Door de krapte op de arbeidsmarkt loopt de selectieprocedure voor een sectorhoofd langer dan verwacht.
De dienst heeft een verzuimprotocol opgesteld. Via workshops hebben de medewerkers en leidinggevenden informatie hierover gehad. In de tweede helft van 1998 staan trainingen in het voeren van verzuimgesprekken op het programma.
Het nieuwe bureau Procesondersteuning van de sector Uitkeringen verzorgt wetstechnische en systeemtechnische opleidingen. Er is in samenwerking met de gemeente Tilburg een opleidingsprogramma voor nieuwe consulenten gerealiseerd. Alle nieuwe medewerkers volgen dit programma.
De interne communicatie binnen de dienst richt zich vooral op de cultuurverandering en de inzet van communicatiemiddelen als managementinstrument. Bij de externe communicatie gaat de aandacht naar de klantenparticipatie.
Kwaliteitsverbetering dienstverlening
De gemiddelde doorlooptijd van de afhandeling van aanvragen levensonderhoud en bijzondere bijstand bedraagt circa vier weken. Het streven blijft drie weken. De kwaliteit van de invoer in het systeem is nog beneden de maat.
Beleidsrelevante ontwikkelingen
Vrijlatingsbeleid
Voor de afwikkeling van de overgangsregeling m.b.t. het vrijlatingsbeleid is bij de begroting 1998 92.000 opgenomen. Hiervan is in het eerste kwartaal al 72% uitgegeven. Een nadere analyse zal moeten uitwijzen hoe de prognose voor het gehele jaar uitvalt.
Beheersmatige aandachtspunten
Cliëntenaantallen en resultaten
Het gemiddelde aantal cliënten tot en met april 1998 bedraagt 3.481. Dit is ten opzichte van het gemiddelde over geheel 1997 een stijging van ruim 50 cliënten.
Ten aanzien van de trajectbemiddeling was de taakstelling voor 1998 1.420 trajecten. In het eerste kwartaal van 1998 zijn er 210 (dat is 15%) gerealiseerd.
Met betrekking tot de WIW was de taakstelling voor 1998: 300. De realisatie op 1 maart 1998 bedraagt al 211 werknemers (70%).
Het dienstenbedrijf lijkt de doelstelling voor 1998 m.b.t. het aantal dienstverbanden ruimschoots te halen. Per 1 mei 1998 is reeds 67% van de doelstelling gerealiseerd.
De uitstroom naar regulier werk is al over de doelstelling voor 1998 heen.
De Budgetwinkel zag het aantal cliënten dalen met 11 (23 instroom tegen 34 uitstroom). Op 1 april bedroeg het totale aantal 158.
Huisvesting.
De renovatie van het pand Hooikade is per 1 mei afgerond. De publieksruimten en de arbeidsomstandigheden zijn aanmerkelijk verbeterd. Er zullen de komende tijd wellicht nog enkele nieuwe investeringen moeten worden gedaan.
Informatisering.
Onlangs heeft IBM een blauwdruk gepresenteerd voor de benodigde automatiseringsinfrastructuur van de dienst. Het rapport bevat een globaal implementatieplan voor deze infrastructuur en een begroting van de kosten. De huidige personele en financiële ruimte van de DMZ is ontoereikend om de voorgestelde infrastructuur te implementeren. Momenteel wordt samen met KIS gewerkt aan voorstellen om een en ander toch te kunnen realiseren. Een notitie over dit onderwerp zal op korte termijn verschijnen.
7. WELZIJN, ONDERWIJS EN CULTUUR
Totaalbeeld
De dienst geeft aan bijna alle hoofdafspraken conform planning uit te kunnen voeren. Het grootste probleem bij de dienst zijn de financiën.
Sinds enkele jaren heeft de dienst WOC te maken met een aantal structurele financiële problemen. In de kadernota 1999-2001 is voor 1998 voor een aantal van deze problemen een aanvullende bijdrage beschikbaar gesteld, waaronder personeelskosten ( 330.000) en zwembad Kerkpolder ( 350.000). De dienst WOC verwacht op die punten, dankzij de aanvullende bijdragen, geen overschrijdingen.
Om de structurele financiële problemen ook voor de lange termijn op te lossen is het project risicos en remedies gestart. Op 16 juni a.s. zal de dienst WOC over het project rapporteren.
De dienst meldt voor 1998 een overschrijding van totaal 642.000, waarvan 153.000 gedekt wordt uit de tentoonstellingsreserve. Daarnaast meldt de dienst een aantal risicos die nog kunnen leiden tot overschrijdingen. Deze risicos worden overigens meegenomen in het project risicos en remedies.
Hoofdafspraken 1998
Jongerenbeleid
Dit jaar staat participatie van jongeren centraal. Jongeren worden op diverse manieren betrokken bij de beleidsvorming. Op dit moment wordt gewerkt aan de inrichting van het JOS-project, dat in 1998 van start gaat. Voor september gaan 4 jongerenwerkers aan de slag om 80 tot 90 jongeren een nieuw perspectief te bieden.
Voor het openbare ordeprobleem in Wippolder is een tijdelijke oplossing gevonden door plaatsing van een noodlocatie onder strikte voorwaarden. De tijdelijke oplossing kent nog een dekkingsprobleem. De overschrijding op incidentele kosten bedraagt 116.000,- . De overschrijding op de structurele kosten bedraagt totaal 90.000,-. Dit is exclusief de jongerenwerker die ten laste van het JOS-project wordt gebracht. Voor de financiering van een definitieve oplossing wordt hulp gezocht van derden, met name de Provincie.
Daarnaast wordt in 1998 aandacht besteed aan activiteiten met betrekking tot accommodaties voor jongeren. Met One & Only Productions is een contract gesloten over de verhuur van het uitgaanscentrum voor jongeren aan de Burgwal 45-47. Onder de naam Speakers zal in september dit vernieuwde uitgaanscentrum voor jongeren worden geopend. De verhuur van Burgwal 45-47 kent een aanloopverlies. Bij het afsluiten van het huurcontract is dit reeds aangegeven (raadsbesluit van 26 maart). Het verwachte tekort bedraagt 119.000,- incidenteel.
Sportvisie
De invulling van de bezuiniging op sportaccommodaties verloopt langzamer dan voorzien. Voor twee sportparken zijn plannen ontwikkeld om in totaal 8 velden in te leveren en op de resterende velden vijf kunstgrasvelden aan te leggen. Afhankelijk van de offertes moet blijken of de geraamde investeringsruimte toereikend zal zijn. De inschatting is dat op één park aanleg in 1998 daadwerkelijk mogelijk zal zijn. De voorbereidingen voor het tweede park zullen nog een jaar extra vergen. De dienst geeft aan dat de onderdelen tariefsverhoging en opstellen herstructureringsplan overdekte sportaccommodaties nog niet zover gevorderd zijn dat de taakstelling voor 1999 haalbaar is. Van de 450.000,- zal minimaal 100.000,- gerealiseerd worden. In de MARAP-II zal daarover meer duidelijkheid worden gegeven.
Kerkpolder
In 1998 zou het zwembad Kerkpolder een financieel en organisatorisch gezonde instelling moeten worden. Voor 1998 lijkt de compensatie ad 350.000,- via de Kadernota voldoende. De dienst WOC geeft aan dat de begroting 1999 e.v. ontoereikend lijkt voor een goede exploitatie van het zwembad.
Op dit moment wordt de exploitatie van het zwembad doorgelicht, om een meerjarig perspectief te bieden op de noodzakelijke investeringen. Naar verwachting kan hierover voor de zomervakantie worden gerapporteerd. Kerkpolder wordt ook meegenomen in de rapportage van de dienst WOC over de risicos in de bedrijfsvoering.
Visie op de bibliotheek in de toekomst
In de strategienota is uitgegaan van efficiencyverbetering en subsidieverlaging voor het bibliotheekwerk door toepassing van informatietechnologie en centralisatie. In 1999 moet 250.000,- bezuinigd worden. De bezuiniging is gekoppeld aan nieuwbouw van een centrale bibliotheek, die waarschijnlijk echter pas in 2004 wordt gerealiseerd. De dienst geeft aan dat de geplande bezuiniging op de bibliotheek in 1999 niet haalbaar lijkt.
Tentoonstellingen
Van 14 maart tot en met 14 juni wordt de jubileumtentoonstelling Beelden van een Strijd georganiseerd naar aanleiding van 350 jaar Vrede van Munster en 100 jaar Prinsenhof.
De tentoonstelling spreekt historisch deskundigen aan. De belangstelling van het brede publiek valt wat tegen. Tot nu toe kwamen 15.000 van de geplande 20.000 bezoekers. Bij deze tentoonstelling wordt ten laste van het tentoonstellingsfonds een tekort geraamd van 109.000,-, ervan uitgaande dat het geraamd aantal bezoekers van 20.000 wordt gehaald. Een hoger bezoekersaantal ramen leek niet verantwoord en alternatieve dekking kon niet gevonden worden.
Een kleine tentoonstelling over de restauratie van het grafmonument van de Oranjes in de Nieuwe Kerk is gerealiseerd en zal 5 jaar blijven. De dienst WOC verwacht in 1998 een tegenvaller op deze tentoonstelling van totaal 44.000. Deze tegenvaller wordt ten laste van het tentoonstellingsfonds gebracht.
Huisvesting Archiefdienst en Meisjeshuis.
De depots van de Archiefdienst zijn in 1999 vol. Er is nog geen oplossing voor het ruimteprobleem gevonden.
Ook voor het Meisjeshuis bestaan nog steeds huisvestingsproblemen. Dit huisvestingsprobleem is eind 1997 gedeeltelijk opgelost door bijhuren van ruimte aan Westvest 41. De hieraan verbonden structurele kosten ad 80.000 zijn niet gedekt. Ondanks bijhuren van ruimte blijft er voor 5 mensen ruimte-tekort. In overleg met Grondzaken wordt gezocht naar een oplossing (zie ook §6).
Beleidsrelevante ontwikkelingen
Vluchtelingen
Zowel bij Onderwijs als Welzijn is er een knelpunt door de grote en niet te sturen instroom van vluchtelingen. In 1997 is vastgesteld dat in Delft zich meer mensen met een vluchtelingenstatus vestigen dan voorzien. Dit leidt tot een krapte op de terreinen: scholing, wonen, maatschappelijke participatie en werk.
In 1998 wordt de huidige situatie door middel van een extern onderzoek geanalyseerd. Op basis van de analyse wordt een plan van aanpak opgesteld. Bovendien worden de acute knelpunten opgelost.
Beheersmatige aandachtspunten
Project risico´s en remedies
Sinds enkele jaren heeft de dienst WOC te maken met een aantal structurele financiële knelpunten. Om deze knelpunten op te lossen is in mei het project ´Risico´s en remedies´ gestart. Het doel van het project is het analyseren van de knelpunten en het aangeven van mogelijke remedies. Een onderdeel van het project betreft de analyse van de loonkosten van WOC. Zoals het er nu uitziet worden de personeelsuitgaven niet overschreden. De compensatie voor 1998 zoals toegezegd in de Kadernota lijkt toereikend.
Musea
Op dit moment vertoont de exploitatie van de musea nog geen tekorten. De dienst WOC verwacht echter nog een knelpunt bij de bewaking, dat tot een overschrijding kan leiden. Ook geeft WOC aan dat de inkomsten uit entreegelden nog een onzekere factor zijn.
8. COMBIWERK
Totaalbeeld
Dit concernbericht laat voor CombiWerk een positief beeld zien. De hoofdafspraken worden gerealiseerd. Verwacht wordt dat het exploitatieresultaat in 1998 op nul uitkomt. Daarnaast neemt de werkgelegenheid substantieel toe voor werkzoekenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
Hoofdafspraken 1998
Hoofddoel
Het hoofddoel van Combiwerk is passende werkgelegenheid bieden aan 500 (full-time-equivalenten) personen, die door een handicap niet in staat zijn op de arbeidsmarkt een baan te vinden. In verband met de 36-urige werkweek heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten voor circa 2% te herbezetten. Tevens is besloten om een extra bedrag te reserveren voor het verlagen van de wachtlijst, wat voor Delft een uitbreiding betekent van 7 fte´s. Voor 1998 betekent dit een uitbreiding met 17 fte´s tot 517 gesubsidieerde arbeidsplaatsen.
Combiservices B.V. - Affirmatieve Enterprise
Het in 1997 opgerichte Combiservices B.V. moet dit jaar uitbouwen tot een zelfstandig bedrijf. Het eerste jaar is volgens het ondernemingsplan verlopen en de jaarrekening laat een bescheiden winst zien. Tevens is dit experiment met een zelfstandige unit een goede ervaring voor verdere verzelfstandiging.
Invoering Nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (nWsw)
Belangrijke wijziging bij de invoering van de nWsw is de oprichting van een onafhankelijke indicatiecommissie. De activiteiten voor de oprichting van de onafhankelijke indicatiecommissie lopen voorspoedig. Voor de financiële consequenties moet nog een oplossing worden gevonden.
Beleidsrelevante ontwikkelingen
Werkgelegenheid
Door de nWsw en de WIW is het nu ook mogelijk de doelgroep van CombiWerk te verbreden. Naast gehandicapte medewerkers mogen nu ook andere gesubsidieerde arbeidsplaatsen worden ingevuld. Op dit moment zijn dat ongeveer 30 personen. CombiWerk streeft dit jaar naar ca. 100 WIW-plaatsen. Het Ministerie heeft de limiet gesteld op 20% van het aantal plekken in de Sociale Werkplaats. Invulling van de WIW-plaatsen gaat in goede samenwerking met Stichting Werkplan.
Tevens loopt op dit moment een experiment met personeel van de niet-gesubsidieerde arbeidsmarkt om extra capaciteit in de avonduren te creëren voor de grootste klant van CombiWerk (dit kan niet structureel met Sociale Werkplaatsmedewerkers). Op dit moment zijn dit circa 10 personen.
Alles bij elkaar kan worden geconcludeerd dat de werkgelegenheid bij CombiWerk substantieel toeneemt voor werkzoekenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
9. FINANCIEEL OVERZICHT
In tabel 1 treft u een overzicht van de belangrijkste afwijkingen ten opzichte van de begroting. Alleen afwijkingen van meer dan 50.000 zijn hierin opgenomen.
Bij de Kadernota 1999-2002 is gemeld dat het verwachte eindsaldo voor 1998 4.131.000 nadelig zou zijn. Bij afzonderlijke wijziging heeft de raad in mei een begrotingswijziging goedgekeurd van 115.000 t.b.v. het Centraal Meldpunt. Verder bedraagt het saldo van de eerste Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging 1998 naar verwachting 177.000 nadelig. Per saldo is de beginstand daarmee 4.423.000 nadelig.
Het resultaat van de financiële mee- en tegenvallers bedraagt 2.033.000 nadelig. Hiervan wordt 153.000 ten laste van de tentoonstellingsreserve gebracht. Het uiteindelijke saldo - de financiële positie van de gemeente - wordt hiermee 6.303.000 nadelig. De uiteindelijke afrekening over 1998 vindt plaats bij de jaarrekening en beleidsafrekening 1998.
Tabel 1. Financieel overzicht Bedrag x 1.000
Functie | Omschrijving | Voordeel 1) | Nadeel 1) |
001 | College van B&W | 200 S | |
002 | Werving en selectie Bestuursdienst | 150 | |
002/003 | Personeel Bestuursdienst | 360 S | |
003 | Burgerzaken | 200 | |
120.1 | FLO Brandweer | 200 2) | |
330 | Nutsbedrijven | 2.700 | |
420.1 | Huur Noodlokalen De Vriesstraat | 55 | |
480.9 | Leerlingenvervoer | 50 S | |
500.0 | Huisvesting Meisjeshuis | 80 S | |
511.0 | Personeel VAK wegens ziektevervanging | 70 | |
541.0 | Tentoonstelling Beelden v. Strijd/Grafmonumenten | 153 3) | |
610 | Personeelskosten DMZ | 925 | |
610 | Bijstand | 300 S | |
610 | Bijzondere Bijstand | 2.000 S | |
630.6 | Wippolder noodaccomodatie | 206 4) | |
630.6 | Aanloopverliezen Burgwal | 119 | |
822.5 | Preventie Brandweer | 65 | |
Totaal | 2.900 | 4.933 |
1)Voor- en nadelen zijn incidenteel, tenzij met "S" is aangegeven dat het een structurele afwijking t.o.v. de begroting betreft.
2) Vanaf 1999 een structureel nadeel van 400.000.
3) Ten laste van de tentoonstellingsreserve.
4) Vanaf 1999 een structureel nadeel van 90.000.
Toelichting
001 College van Burgermeester en wethouders
Als gevolg van de raadswisseling en de wisseling/uitbreiding in de samenstelling van het college van B. en W. nemen de kosten van het bestuur structureel met 200.000 toe. Hierin
is nog geen rekening gehouden met de extra kosten van bestuursondersteuning (zie hieronder 002/003 Bestuursondersteuning).
002 Werving en selectie Bestuursdienst
De dienst kent een behoorlijk personeelsverloop, met name vacatures bestuursassistenten, secretaressen, medewerkers BFB en CCO. Door het grote aantal wervingsacties zal het budget voor werving en selectie ruimschoots worden overschreden met 150.000.
002/003 Personeel Bestuursdienst
Zie voor een toelichting 3. Bestuursdienst - Beheersmatig aandachtspunt - Personeelsbudget.
003 Burgerzaken
De inkomsten van Burgerzaken komen 200.000 hoger uit dan geraamd, als gevolg van een groter aantal verstrekte rijbewijzen (circa 8.000 i.p.v. 3.000).
120.1 FLO Brandweer
De definitieve besluitvorming over het verlagen van de FLO van de Brandweer naar 57 jaar is in voorbereiding. De financiële consequenties die in de nota zijn genoemd zorgen voor een structureel nadeel van 400.000,- per jaar. In 1998 op basis van een half jaar 200.000,-.
330 Nutsbedrijven
Zie voor een toelichting 1. Conclusie.
420.1 Huur noodlokalen De Vriesstraat
Door aanzienlijke vertraging van de nieuwbouw aan de ´De Vriesstraat´ is het noodzakelijk de noodlokalen in 1998 nog ongeveer 11 maanden te huren. De kosten bedragen
55.000,-. In de begroting 1998 is hiermee geen rekening gehouden. Door de vertraging ontstaat overigens voor de gewone dienst een voordeel op de kapitaallasten.
480.9 Leerlingenvervoer
Door aanzienlijke toename van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van de regeling leerlingenvervoer zal de raming 1998 voor de bijdragen aan ouders met 50.000,- worden overschreden.
500.0 Huisvesting Meisjeshuis
Zie voor een toelichting 7. WOC - Hoofdafspraken - Huisvesting Archiefdienst en Meisjeshuis.
511.0 Personeel VAK
Door vervanging a.g.v. ziekte zullen de personeelskosten een overschrijding laten zien van 70.000,-.
541.0 Tentoonstelling Grafmonumenten/Beelden van een Strijd
Zie voor een toelichting 7. WOC - Hoofdafspraken - Tentoonstellingen.
610 Personeelskosten DMZ
In het kader van de herstructurering van de dienst is met een aantal medewerkers een ontslagregeling getroffen. Totale kosten zijn 1.225.000,-. De dienst heeft zelf dekking voor 300.000,-. Zie ook DMZ - Hoofdafspraken - Versnelde uitvoering Veranderplan.
610 Bijstand
De stijging van de bijstandsnormen per 1 januari 1998 is nog niet in de begroting verwerkt. Daarnaast blijkt de terugontvangst (het verhaal) van bijstand achter te blijven bij de prognose van de primitieve begroting.
610 Bijzondere bijstand
De uitgaven van de bijzondere bijstand zijn in het eerste kwartaal 1998 iets lager uitgevallen dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Bij de voortzetting van het uitgavenpatroon zal het budget met 2,5 miljoen worden overschreden. De inkomsten uit verhaal en terugvordering lopen duidelijk voor op de begrotingsprognose. Geschat wordt dat het tekort op de bijzondere bijstand daardoor uit zal komen op 2 miljoen.
630.6 Wippolder noodaccommodaties
Zie voor een toelichting WOC - Hoofdafspraken - Jongerenbeleid.
630.6 Aanloopverliezen Burgwal
Zie voor een toelichting WOC - Hoofdafspraken - Jongerenbeleid.
822.5 Preventie Brandweer
Door het niet meer mogen doorberekenen van de hercontroles gebruiksvergunningen blijven de inkomsten achter bij de taakstelling (tekort circa 65.000,-). Dit wordt betrokken bij het onderzoek naar het loket bouwen/wonen/vastgoed.
10. KENGETALLEN BEDRIJFSVOERING
In tabellen 2 en 3 worden respectievelijk de ziekteverzuimpercentages en de aantallen klachten & bezwaarschriften tot 1 mei 1998 per dienst gepresenteerd.
Tabel 2. Ziekteverzuim tot 1 mei 1998
Dienst | Percentage |
Bestuursdienst | 7,0 |
Stadsontwikkeling | 7,8 |
Beheer en Milieu | 9,0 |
Dienst Maatschappelijke Zorg | 12,4 |
Welzijn, Onderwijs, Cultuur | 8,6 |
CombiWerk (ambtelijk) | 7,5 |
Tabel 3. Aantal Klachten en bezwaarschriften tot 1 mei 19981
Dienst | Totaal |
Bestuursdienst | 82 |
Stadsontwikkeling | 41 |
Beheer en Milieu | 16 |
Dienst Maatschappelijke Zorg | 199 |
Welzijn, Onderwijs, Cultuur | 20 |
CombiWerk | 0 |
1) Met betrekking tot de klachten hebben wij de indruk dat niet door iedere dienst de (enge) definitie in de zin van de ombudsverordening is gehanteerd. Hierop wordt in de toekomst nadrukkelijk gelet.
2) Dit is exclusief bezwaarschriften bij de afdeling Belastingen.