Bijlage 3
Investeringen 1998-2000
Investeringen | 1998 |
1999 |
2000 |
Bestuursdienst | |||
1. Conversie pers.info systeem | 250 |
||
2. Paternosterkasten | 67 |
||
3. Hal Bestuurskantoor | 100 |
||
Beheer en Milieu | |||
1. Verbetering kwaliteit wegen | 1.500 |
800 |
|
2. Aanpassing gem. Onroerend Goed | 1.825 |
656 |
|
3. Gemalen (rendabel) | 500 |
||
Stadsontwikkeling | |||
1. Herinrichten rond markt | 150 |
||
2. Kwal.verb.I/kunst op de keerlus | 150 |
||
3. Kwal.verb.II/Voorbereidingskosten | 300 |
300 |
|
4. Renovatie openbaar groen | 600 |
265 |
|
5. Renovatie begraafplaatsen | 600 |
600 |
|
6. Station Zuid | 100 |
p.m. |
|
7. Tramlijn naar TU e.v. | 150 |
||
8. Noordelijke aansluiting | 145 |
110 |
|
9. Fietstunnel | 350 |
335 |
|
10. Bewegwijzering | 250 |
||
11. Autoluw maken deel noordelijke binnenstad | 250 |
150 |
|
12. Gronddepot | 300 |
||
13. Stationsplein | 1750 |
||
14. Verkeers- en Vervoersplan | 600 |
||
15. Verplaatsen plantsoenpost | 200 |
||
16. Riolering Schieweg | 650 |
||
17. Doorstroming tramlijn 1 | 850 |
||
18. Reconstructie Vrijebanselaan | 2.000 |
2.000 |
|
19. Reconstructie Schoemakerstraat | 1.350 |
||
Welzijn, Onderwijs, Cultuur | |||
1. Onderwijs huisvesting: renovatie en uitbreiding (rendabel) |
5901 |
7293 |
3796 |
2. Functionele aanpassing VAK | 150 |
||
3. Sranti | 330 |
||
4. Bibliotheek Tanthof | 100 |
||
5. Welzijnsaccomodaties | 400 |
600 |
|
6. Sportaccomodaties | p.m. |
||
7. Delftse Hout | 25 |
25 |
|
8. Delfts Aardewerkmuseum (t.l.v. Reserve Algemene Economische Structuur) |
1500 |
||
TOELICHTING BIJ INVESTERINGSPLAN 1998/2000
BD - 1: Conversie persoonsinformatiesysteem
Afdeling Burgerzaken wordt momenteel
ondersteund door de geautomatiseerde toepassing GBA-370 via het computerservicebureau
CIOB. Deze software is verouderd. Inmiddels is bij CIOB een nieuwe applicatie ontwikkeld,
PIV4U welke beantwoord aan de gestelde eisen. In de begroting is wel rekening gehouden met
de kosten van vervanging en gegevensverwerking maar niet met de conversie. De totale
conversiekosten bedragen
f 250.000.
BD - 2: Paternosterkasten
De in gebruik zijnde vierladenkasten (21 stuks) bij het dynamisch archief zijn in technisch opzicht nodig aan vervanging toe. Omdat het werken met deze kasten uit Arbo-overwegingen niet meer aan te bevelen is (i.v.m. de noodzaak tot bukken) zal overgestapt worden op twee zogenaamde Paternosterkasten. De aanschaf vergt een bedrag van f 67.000.
BD - 3 Hal Bestuurskantoor.
De hal van het Bestuurskantoor is een meer centrale rol gaan spelen in de bediening van de klant. Tevens functioneert de hal als wachtruimte voor klanten van de afdeling Belastingen en Burgerzaken. In verband hiermede zijn diverse voorzieningen noodzakelijk, zoals aanpassing van de toegangsdeur naar Burgerzaken, betere verlichting, aanpassing van de betonconstructie en verbetering van de informatie aan de klant. Kosten: 100.000.
BenM - 1: Verbetering kwaliteit van de wegen
In december 1992 is door de raad de vervolgnota "Prioriteitsstelling bestratingen periode 1993 tot en met 1997" vastgesteld. In deze nota is het in het jaar 2000 te bereiken onderhoudsniveau van wegen gedefinieerd. Uit de in oktober 1997 gepresenteerde Evaluatienota blijkt, dat het in 2000 te bereiken onderhoudsniveau niet geheel haalbaar is zonder extra impuls. Wij hebben besloten hiervoor in 1999 800.000 beschikbaar te stellen. Voor 1998 is bij de vorige Kadernota reeds 1.500.000 beschikbaar gesteld.
BenM - 2: Aanpassing gemeentelijk onroerend goed
In de nota Rationeel Beheer Onroerend Goed komt de toestand van alle gemeentelijke gebouwde eigendommen aan de orde. Het inhalen van het in deze nota genoemde achterstallig onderhoud en het realiseren van aanpassingen als gevolg van ARBO- en milieu- en brandweereisen vergt genoemd investeringsbedrag.
BenM - 3: Gemalen (rendabel)
De staat waarin een aantal rioolgemalen zich technisch en bouwkundig bevindt is zodanig, dat een aantal voorzieningen (zoals aangegeven in het gemeentelijk rioleringsplan) dient te worden getroffen. Wij stellen voor om de noodzakelijke aanpassingen te realiseren. De investeringslasten worden gedekt uit het gemeentelijk rioleringsplan.
SO - 1: Herinrichting rond de markt (kwaliteitsverbetering binnenstad II)
Betreft de kosten om de west- en noordzijde van de Markt autoluw te maken. Uitvoering hiervan vergt een investering van f 150.000.
SO - 2: Kunst op de keerlus (kwaliteitsverbetering binnenstad I)
In 1996 is de keerlus opgeleverd. In functionele zin is het project geslaagd. Het beoogde doel om de toerbussen van de Markt te weren is bereikt. In visueel opzicht vraagt de plek om verfraaiing en accentuering. Er zal een markant kunstwerk van enig formaat worden geplaatst. De kosten worden geraamd op f 150.000.
SO - 3: Voorbereidingskosten kwaliteitsverbetering binnenstad II
Voor voorbereidingskosten is in 1998 en in 1999 een investering van f 0,3 miljoen noodzakelijk. Onder voorbereidingskosten wordt verstaan: de kosten van de projectleiding, inschakeling vakspecialisten, inhuren van adviseurs en de communicatiekosten.
SO - 4: Renovatie openbaar groen
Het gaat hier om herinvesteringen in het groenvoorzieningenniveau en dan met name in de kwaliteit van de parken. Een en ander conform de uitgangspunten van het groenbeleidsplan. In het investeringsplan is in 1999 opgenomen een bedrag van 265.000.
SO - 5: Renovatie begraafplaatsen
Ten behoeve van de renovatie van de begraafplaatsen Jaffa en Iepenhof is zowel voor 1998 als 1999 een bedrag van f 600.000 beschikbaar gesteld.
SO - 6: Station Zuid
Zoals in de ontwikkelingsvisie 1993 al werd aangegeven zijn rond station Zuid ontwikkelingen mogelijk. Er is in totaal f 100.000 benodigd voor voorbereiding en ontwerp van de stationsomgeving en inzake voorbereidingskosten van verkeersmaatregelen.
SO - 7: Tramlijn naar de TU- en verder
Inmiddels maakt de tramverbinding naar de TU-wijk en de bouwlocatie Delfgauw onderdeel uit van het te realiseren Agglonet in Haaglanden. Het stadsgewest Haaglanden gaat een projectdocument maken voor een tramlijn Wateringse Veld - Delft TU - Pijnacker. Het door Delft beoogde vervoerkundig onderzoek zal dan deel uitmaken van de eerste fase van dit project. Hiervoor is een bedrag nodig van f 150.000 in 1998 (bijdrage Delft) .
SO - 8: Noordelijke Aansluiting
Het betreft hier de realisatie van verkeerslichten en kleine aanpassingen ten behoeve van de noordelijke aansluiting naar Rotterdam. Deze wordt gemaakt door Rijkswaterstaat.
SO - 9: Fietstunnel
Uit onderzoek is gebleken, dat er een grote behoefte is aan veilige fietsverbindingen tussen Tanthof en de rest van Delft. Na de ongelijkvloerse kruisingen van de Kruithuisweg bij station Zuid en de provinciale weg 15 stellen wij voor om ook op de hoogte van Grabijnhof in Buitenhof een dergelijke verbinding te realiseren. De aanleg van deze tunnel is gekoppeld aan de doortrekking van de Kruithuisweg tot aan de A4 en dient samenhangend plaats te vinden.
SO - 10: Bewegwijzering
Ten behoeve van het wegwerken van achterstallig onderhoud van de stedelijke bewegwijzering is een totaalbedrag van f 250.000 nodig.
SO - 11: Autoluw maken deel noordelijke binnenstad
Aan het gereedkomen van de Phoenixstraat is het autoluw maken van de noordelijke binnenstad gekoppeld.
SO - 12: Gronddepot
In verband met milieu-eisen en de regelgeving met betrekking tot het tijdelijk opslaan van schone (en licht verontreinigde) grond en bouwmaterialen (voornamelijk bestratingsmaterialen ed) is het noodzakelijk om op enige plaats in Delft een opslagterrein in te richten. Hiervoor komt een tweetal locaties in aanmerking:
Afhankelijk van de esthetische eisen die men aan de inrichting van het terrein aan de Laan van Vollering zal willen stellen is hiervoor een bedrag benodigd van ongeveer f 0,2 mln. De kosten verbonden aan inrichting en ontsluiting van het terrein aan de Jan de Oudeweg zullen ongeveer f 0,3 mln bedragen, exclusief een bijdrage in kosten van noodzakelijke verplaatsing van de Kynologenclub. Aan de Jan de Oudeweg hebben de kosten betrekking op het inrichten van een definitief depot. In het geval van een vestiging aan de Laan van Vollering gaat het om een tijdelijk depot in afwachting van de ontwikkelingen met betrekking tot het spoorwegtrace.
SO - 13: Stationsplein
Nu de uitvoering van het Stationsplein in een vergevorderd stadium is, blijken de kosten fors te zijn tegengevallen. Het betreft voornamelijk de onderdelen bodemsanering
( 981.000), de niet in de oorspronkelijke planopzet meegenomen gevelmaatregelen
( 339.000), wachtruimte en reizigersvoorziening ( 176.000) en de voorbereidingskosten. De tegenvallers bedragen in totaal f 1.900.000. Hiervan is
f 150.000 gedekt door een bijdrage van ZWN voor het wachtgebouw. Ondertussen wordt getracht zoveel als mogelijk aanvullende subsidie te verkrijgen bij het Stadsgewest Haaglanden en/of Rijkswaterstaat en/of de Provincie ter compensatie van de opgetreden voornamelijk exogene tegenvallers.
SO - 14: VVP
Voor de uitwerking van het project
"Tramlijn naar TU en verder" is reeds 150.000 voor 1998 in het
investeringsplan gereserveerd. Voor de uitwerking van "Verkeersveiligheid" is
bij de meerjarenbegroting 1998-2001 uit het Aktieplan Nieuw Beleid in totaal
100.000
( 50.000 in 1998 en 50.000 in 1999) ter beschikking gesteld.
Voor de uitwerking van de overige onderdelen uit het Verkeers- en Vervoerplan is voor 1998 in totaal 376.000 benodigd. Dit wordt gefinancierd uit het restant-krediet Beleidsvisie Verkeer & Vervoer ( 352.000) en het restant-krediet Prominet ( 24.000).
Voor 1999 is een aanvullend krediet van netto 600.000 noodzakelijk t.b.v. diverse maatregelen, zoals opgenomen in het prioriteitenoverzicht 1998-2001 van het VVP. Het gaat hier onder meer om Uitvoeringsplan Fietsroutenetwerk, Provinciale Weg/Westlandse weg, inrichting Verblijfsgebieden, en Akties Verkeersveiligheid. Daarnaast is voor de verdere uitvoering van VVP 9,26 mln. netto opgenomen in de indicatieve planning.
SO - 15: Verplaatsing plantsoenpost
De plantsoenpost Brasserskade is deels gevestigd in een oude, in slechte toestand verkerende keet bij het atletiekterrein Brasserskade, en deels in een aantal oude loodsen van Vestia in het Rijswijkse deel van de Brasserskade. Gelet op de Arbo-eisen is dit onhoudbaar. De noodzakelijke verbetering van de huisvesting kan worden gevonden in het vrijkomende gebouw van EDH. Er wordt van uit gegaan, dat de verplaatsing op de kostendekkende basis wordt uitgevoerd.
SO - 16: Riolering Schieweg
In het landelijk gedeelte van de Schieweg, ten zuiden van het industrieterrein is thans geen riolering aanwezig. Door de ontwikkelingen in Midden-Delfland, waarmee Delft in principe heeft ingestemd in het verleden, ontstaat een steeds grotere druk om ook hier riolering te realiseren. Dekking via het Gemeentelijk Rioleringsplan.
SO - 17: Doorstroming tramlijn 1.
Door diverse maatregelen, onder andere het plaatsen van voetgangersknipperlichten en tramwaarschuwingslichten kan de doorstroming van tramlijn 1 worden verbeterd. Daarnaast verhogen deze maatregelen de verkeersveiligheid. Het gaat hier om een cluster van 8 projecten, die in 1998 worden uitgevoerd. Het project is naar verwachting 100% subsidiabel.
SO - 18: Reconstructie Vrijebanselaan
De verkeerssituatie op de kruising Vrijebanselaan/Insulindeweg zal zodanig worden gereconstrueerd, dat buslijn 60 en 62 op de Vrijebanselaan niet meer tussen het overige vervoer behoeven te rijden, maar gebruik kunnen maken van een vrije tram-/busbaan. Hierdoor kunnen de tram- en bushaltes worden gecombineerd en kunnen de prioriteitsmaatregelen voor deze buslijnen in de verkeerslichten worden uitgebreid. De totale projectkosten zijn naar verwachting 100% subsidiabel.
SO - 19 Reconstructie Schoemakerstraat
Voor de Schoemakerstraat tussen de Kruithuisweg en het TNO-complex is een reconstructie nodig. Dit hangt enerzijds samen met het waarborgen van een goede verkeersafwikkeling uitgaande van een autonome groei van het autoverkeer en een toename van het verkeersaanbod door de realisatie van de Vinex-lokaties Delfgauw en Pijnacker. Anderzijds moet het aanliggende Delftechpark op een veilige en aanvaardbare manier via de Schoemakerstraat worden ontsloten. Voorlopig wordt aangenomen dat deze maatregel rendabel kan plaats vinden.
WOC - 1: Onderwijshuisvesting: renovatie en uitbreiding
Bij de bepaling van het decentralisatiebudget onderwijshuisvesting per 1-1-1997 is in de komende jaren rekening gehouden met investeringsbedragen voor renovaties en uitbreiding van schoolgebouwen in gebruik bij het openbaar en bijzonder onderwijs. In samenspraak met de schoolbesturen zal, met als uitgangspunt het beschikbare budget, een prioriteiten afweging gemaakt worden voor de komende jaren. De jaarlijkse lasten van rente en afschrijving worden opgevangen met het decentralisatiebudget.
WOC - 2: Functionele aanpassing gebouw VAK
In het kader van het marktgericht werken is geconcludeerd dat het gebouw van de VAK meer moet uitstralen dat het een levendige culturele werkplaats is. Dat betekent dat er aanpassingen zullen gaan plaatsvinden zoals interne verhuizing van de kantoorfuncties. Tevens is dat een goed moment voor groot onderhoud en een face-lift.
WOC - 3: Sranti
De clubaccommodatie van Sranti verkeert in een slechte staat van onderhoud. Teneinde de club te kunnen herhuisvesten en daarmee ook de huidige locatie vrij te maken voor verdere ontwikkeling is een investering nodig van 330.000.
WOC - 4: Bibliotheek Tanthof
Om de klimaatbeheersing in het bibliotheekgebouw in Tanthof te verbeteren is een tochtsluis noodzakelijk. De kosten bedragen 100.000.
WOC - 5: Welzijnsaccommodaties
In 1998 en in 1999 worden 5 nieuwe welzijnsaccommodaties gerealiseerd. Uitgegaan wordt van gemiddeld per nieuwbouw een bedrag van 200.000 voor inrichtingskosten. Naar verwachting zal de eerste nieuw gebouwde accommodatie eind 1998 worden opgeleverd.
WOC 6: Sportaccommodaties
De komende jaren wordt een plan uitgewerkt voor de herstructurering van sportaccommodaties. Het gaat dan om de spreiding van sporthallen, sportzalen en gymnastieklokalen enerzijds en een tweede fase van herstructurering van groene velden anderzijds. Bij de overdekte accommodaties wordt afstemming gezocht met ontwikkelingen in het onderwijs. In dit hele proces zijn investeringen onvermijdelijk. Later zal blijken of het hierbij kan gaan om uitsluitend rendabele investeringen of dat een deel onrendabel is.
Om deze reden wordt hier een p.m. post opgevoerd vanaf 1999.
WOC - 7: Delftse Hout
In 1997 werden concrete verbetermaatregelen voor het recreatiegebied Delftse Hout vastgesteld. Voor de uitvoering van de meest urgente werkzaamheden werden budgetten beschikbaar gesteld. Een aantal onderdelen resteert nog en is onderdeel van nader onderzoek naar voorzieningen in de Delftse Hout. De investeringsbijdragen van 25.000 zijn in beide jaren éénmalig nodig om vervangende voorzieningen te huren vooruitlopend op een permanent gebouw ten behoeve van bewaking en ambulancedienst in de Delftse Hout.
WOC - 8: Delfts Aardewerkmuseum
De afgelopen maanden is een diepgaande verkenning verricht naar de mogelijkheid voor het realiseren van een Delfts Aardewerkmuseum in het huidige museum Lambert van Meerten. Er wordt gerekend op een bezoekersaantal van 50.000, te bereiken in twee jaar. Indien de investering ter grootte van 2.500.000 via een eenmalige donatie kan worden gefinancierd, wordt voldaan aan het uitgangspunt dat de exploitatie van de bestaande musea niet nadelig wordt beïnvloed door het nieuwe museum. Op basis van overleg met onder andere de provincie wordt er naar gestreefd ongeveer de helft van de gewenste bijdrage te dekken uit een Europese subsidie. Voorgesteld wordt maximaal 1.500.000 te dekken uit de Reserve Algemene Economische Structuur.