06 augustus 2002

Concernbericht II 1998




Delft, 14-10-1998

INLEIDING

Dit Concernbericht biedt inzicht in de voortgang van de beleidsuitvoering per 1 september 1998. Deze rapportage is gebaseerd op de verschillende managementrapportages van de diensten. Op basis van een voorstel van de diensten in overleg met de afdeling BFB is vastgesteld welke punten via dit concernbericht aan u worden gemeld.

Hiervoor zijn de volgende selectiecriteria gehanteerd:

- belangrijke afwijkingen ten opzichte van de planning
- belangrijke ontwikkelingen binnen beleidsvelden die van belang zijn voor de raad
- belangrijke risico’s
- belangrijke financiële afwijkingen.

Het concernbericht wordt geagendeerd voor de commissie Middelen en Bestuur van 22 oktober 1998. De dienstmanagementrapportages liggen voor de raadsleden ter inzage. Iedere fractie krijgt een setje ter kennisname.

Opzet

Dit Concernbericht heeft de volgende opzet: allereerst wordt een algemeen beeld geschetst n.a.v. de rapportages van de diensten. Vervolgens worden per dienst (voorzover relevant voor die dienst) de volgende punten behandeld:

a. Totaalbeeld van de dienst;
b. Hoofdafspraken 1998;
c. Openstaande Hoofdafspraken 1997;
d. Beleidsrelevante ontwikkelingen;
e. Beheersmatige aandachtspunten.

Het Concernbericht wordt afgerond met een overzicht van de voor- en nadelen en een aantal Bedrijfsvoeringskengetallen.

Er wordt gerapporteerd in de volgorde van de diensten zoals die is aangehouden in deel I van de concernbegroting 1998-2001. Alleen in het overzicht van voor- en nadelen is gerapporteerd op volgorde van subfunctie, om zo aan te sluiten bij deel II van de concernbegroting.

Ook in dit Concernbericht wordt er over de projecten Delft Kennisstad en KIS gerapporteerd. De volledige rapportages van beide projecten zijn opgenomen bij de managementrapportage van de Bestuursdienst.

1. ALGEMEEN BEELD

Algemeen

Ten aanzien van de hoofdafspraken melden de diensten geen verrassingen. De meeste hoofdafspraken worden conform planning uitgevoerd. Met betrekking tot een aantal hoofdafspraken is de invulling enigszins bijgestuurd op basis van het nieuwe collegeprogramma.

De diensten zijn hard bezig met een aantal gemeentebrede projecten, waarvan het organisatie-ontwikkelingsproces en de invoering van het nieuwe financiële systeem de belangrijkste zijn. Deze projecten hebben de diensten in een aantal gevallen gedwongen tot het stellen van prioriteiten, maar dit heeft nog niet geleid tot grote problemen.

Financieel Beeld

Het financiële uitgangspunt bij dit concernbericht is sterk negatief, te weten ƒ 8 mln nadelig.

Dit uitgangspunt is als volgt opgebouwd:

Stand Kadernota 1999-2002

ƒ 4.131.000 nadelig

Begrotingswijziging t.b.v. Centraal Meldpunt

ƒ  115.000 nadelig

Eerste ATW 1998

ƒ 177.000 nadelig

Tegenvallers 1998 (begroting 1999-2002)

ƒ 3.607.000 nadelig

   
Uitgangspunt per 1-9-1998

ƒ 8.030.000 nadelig

De in dit concernbericht gerapporteerde afwijkingen ten opzichte van dit uitgangspunt leveren per saldo een voordeel op van ƒ 6.211.000. Het verwachte resultaat van het dienstjaar 1998 komt hiermee uit op ƒ 1.819.000 nadelig.

Hierbij moet worden bedacht dat het grootste deel van de tegenvallers die in dit Concernbericht worden gemeld een incidenteel karakter hebben. Verder kan de - nog te analyseren - septembercirculaire nog bijdragen aan een positieve bijstelling van dit beeld.

Daarnaast zullen de diensten maatregelen nemen om de tegenvallers zoveel mogelijk te beperken.

De uiteindelijke afrekening over 1998 vindt plaats bij de jaarrekening en de beleidsafrekening 1998. Hierbij wordt een deel van de nu gerapporteerde tegenvallers nog ten laste gebracht van de dienstbedrijfsreserves.

Het financiële beeld voor de jaren 1999 e.v. zoals dat in de meerjarenbegroting 1999-2002 is gepresenteerd is gunstig. Het totale structurele nadeel dat in dit concernbericht voor 1999 e.v. wordt gemeld bedraagt ƒ 50.000 (Leerlingenvervoer). De meerjarenbegroting 1999-2002 is daarmee nog steeds in evenwicht.

2. BESTUURSDIENST

Totaalbeeld

De dienst houdt zich in belangrijke mate bezig met de gemeentelijke reorganisatie in het algemeen en de gevolgen voor de bestuursdienst in het bijzonder. Tevens is de dienst nog steeds intensief betrokken bij projecten op het automatiseringsvlak (RIS, POVO en het nieuwe financiële systeem Eagle). De dienst verwacht 1998 af te sluiten met een tekort van ongeveer ƒ 1 mln, waarvan 4 ton voortkomt uit een overschrijding van de dienst SO als gevolg van de gebouwenregistratie (WOZ). Dit laatste vergt nog nader onderzoek.

Hoofdafspraken 1998

De bestuursdienst geeft aan dat op dit moment ten aanzien van de hoofdafspraken en beleidsrelevante ontwikkelingen geen nieuws te melden is.

Kennisinfrastructuur (KIS)

Via het implementatieplan en het actieplan 1999 (opgenomen in de begroting) is recent nog gerapporteerd over het KIS-project. Mede omdat de projecten kort geleden zijn gestart zijn er geen budgetoverschrijdingen. In het implementatieplan KIS zijn 17 projecten benoemd, waarvan er nu 14 in uitvoering zijn genomen. Van alle projecten wordt in de managementrapportage KIS een korte stand van zaken weergegeven.

Delft Kennisstad

Het verloop van de projecten uit het Actieplan Delft Kennisstad 1998 leidt per saldo nagenoeg niet tot een hogere of lagere onttrekking uit de reserve. Naast de in het actieplan genoemde eigen projecten, sponsort Delft Kennisstad: het Kamermuziekfestival, de Mooi Weer Spelen; de Wetenschapsdag en het Donkere Dagen festival. Ook werden congressen gesponsord, zoals het symposium met Gareth Morgan, het congres "de ondernemende universiteit" en het Eurosensors-congres.

Beheersmatige aandachtspunten

Personeelskostenbudget

De Bestuursdienst kampt al een aantal jaren met een tekort op het personeelsbudget. Via de zgn. "nullijnoperatie" is de doelstelling om op termijn structureel financieel gezond te zijn. Voor 1998 is door middel van incidentele oplossingen het "ijzeren tekort" gedicht.

3. DIENST STADSONTWIKKELING

Totaalbeeld

Het totaalbeeld van de dienst Stadsontwikkeling is redelijk positief. De meeste hoofdafspraken worden volgens planning uitgevoerd. Een aantal taken uit de hoofdafspraken wordt nu reeds ingepast in de nieuwe wijkaanpak en het binnenstadsmanagement. De dienst constateert dat het gegroeid aantal vacatures ertoe heeft geleid dat meer tijdelijk personeel moest worden aangetrokken. Dit heeft geleid tot hogere kosten en een hogere werkdruk. De dienst geeft aan dat een bezuiniging ad ƒ 75.000 (reclameverordening) niet haalbaar is. Verder verwacht de dienst geen financiële tegenvallers.

Hoofdafspraken 1998

Wonen

Een intensief proces is gestart om met de corporaties en de Woonkoepel te komen tot een breed gedragen volkshuisvestingsplan. De gezamenlijke inspanningen zijn erop gericht om te komen tot voorstellen die begin volgend jaar de bestuurlijke besluitvorming kunnen ingaan.

In het proces van afstemming en overleg worden ook afspraken gemaakt over beleidsplannen voor herstructurering. Hierbij vervullen immers alle drie partijen een rol

Beleidsrelevante ontwikkelingen

Monumenten

Delft ondervindt nadeel van een nieuwe systematiek bij de verdeling van monumentensubsidies door het Rijk. Inspanningen van de dienst om het besluit te pareren voor de Raad van State hebben niet het gewenste effect gehad.

Basisregistratie

Het opzetten van een basisregistratiesysteem voor gebouwen (i.h.k.v. de WOZ) blijkt arbeidsintensiever dan was voorzien. Voor het eind van dit jaar kunnen circa 20.000 objecten zijn ingevoerd, zodat nog 25.000 tot 30.000 objecten resteren. De nog benodigde werkzaamheden kunnen niet worden uitgevoerd met de beschikbare middelen. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van extra informatie in het systeem. Dit leidt naar verwachting tot een tekort van ƒ 385.000, hetgeen bij de Bestuursdienst financieel tot uitdrukking komt. Dit punt vergt nog nader onderzoek.

Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV)

Als onderdeel van de discussie rond de WVG loopt een onderzoek om het systeem uit te breiden, zodat Delftenaren met een WVG-indicatie met de Stadstax ook naar omliggende gemeenten kunnen reizen.

Onderzoek capaciteits-verbetering spoor

De gewenste spoortunnel heeft opnieuw veel aandacht gekregen. Belangrijke stap was het sluiten van een principeovereenkomst met Ballast Nedam voor de ontwikkeling van het stationsgebied, die in 1999 moet leiden tot een schetsplan. Bovendien is een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit de stimuleringsregeling intensief ruimtegebruik (STIR), onder meer ten behoeve van het opstellen van een stedebouwkundig plan voor de gehele spoorzone.

Uitputting van het budget voor de lobby heeft plaatsgevonden volgens afspraak, in afwachting van de uitkomsten van de kabinetsformatie. Inmiddels staat vast dat de lobby moet worden voortgezet en adequate ondersteuning noodzakelijk blijft. Dekking voor een aanvullend budget wordt via een voorstel bij de 2e ATW aan u voorgelegd. Onvoorzien waren uitgaven voor juridische ondersteuning bij de voorbereiding van de intentieovereenkomst met Ballast Nedam.

Beheersmatige aandachtspunten

Personeel

Zorgelijk is het gegroeid aantal vacatures binnen de dienst, waarvoor meer tijdelijk personeel moest worden aangetrokken. Dit brengt zowel een hogere werkdruk als hogere kosten met zich mee. De indruk is dat onzekerheid rondom de reorganisatie leidt tot het vertrek van meer medewerkers. Het voorkomen van meer verloop heeft de aandacht van zowel leidinggevenden als de personeelsfunctionarissen.

4. BEHEER & MILIEU

Totaalbeeld

Het totaalbeeld van de dienst B&M dat uit dit concernbericht naar voren komt is positief. De dienst B&M meldt dat de meeste hoofdafspraken volgens planning worden uitgevoerd.

Naast de reguliere taken heeft de dienst zich de afgelopen periode bezig gehouden met de proef met de ondergrondse afvalinzameling, de viering van het 125-jarig bestaan van de reiniging en de evaluatie van de werken voor derden inclusief het daarvoor geldende gemeentebrede toetsingskader.

Ook financieel is het beeld positief in tegenstelling tot het vorige concernbericht. De dienst verwacht dat zij 1998 af zal sluiten met een voordeel van circa ƒ 100.000. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de grote financiële tegenvaller bij de brandweer, die bij het concernbericht I werd gemeld, inmiddels in het begrotingsbeeld van 1998 is verwerkt.

Hoofdafspraken 1998

Grondzaken - Bedrijfsterrein naast het Waterloopkundig laboratorium

De planvorming heeft vertraging opgelopen. De eerste gronduitgiften zijn nu waarschijnlijk pas in 2000 te realiseren. Dit heeft eveneens consequenties voor de financiële planuitkomsten.

Werken voor derden

In het tweede kwartaal is een nota bestaande uit een evaluatie van de werken voor derden van de dienst Beheer & Milieu, een analyse van het rapport van de commissie Cohen en een nieuw toetsingskader voor werken voor derden aan het college gezonden. Deze wordt in het 4e kwartaal gepresenteerd aan het college en de raadscommissie.

Energiesector

Na het mislukken van de vorming van een grootschalig produktiebedrijf is een nieuwe situatie ontstaan. De mogelijkheden tot horizontale of verticale integratie worden momenteel door EZH onderzocht. Samenwerking tussen distributie en productie is hierbij niet uitgesloten. De wettelijke afsplitsing van het transportnet (380 kv en 150 kv) zal in het 4e kwartaal plaatsvinden.

Openstaande hoofdafspraken 1997

Proef met ondergrondse afvalinzameling

Begin 1999 zal op grond van de opgedane ervaringen een advies aan de Raad worden aangeboden ten aanzien van de ondergrondse afvalinzameling binnen Delft en de wijze waarop dit zou kunnen geschieden. Ten aanzien van fasering en financiën wordt een voorschot genomen in de nota "ontwikkeling reinigingsrecht 1999 -2002" welke in oktober 1998 verschijnt.

Beleidsrelevante ontwikkelingen

Inkoop

In het kader van de Europese wetgeving wordt de gemeente Delft beschouwd als één entiteit. Dat houdt in dat de drempelwaarden van aanbestedingen van alle gemeentelijke diensten in een bepaald segment bij elkaar moeten worden opgeteld. Dit is dan het uitgangspunt voor een Europese aanbesteding.

Het niet volgen van Europese aanbestedingsregels kan leiden tot maatregelen van de Europese Commissie. Deze maatregelen variëren van het stopzetten van een project, het ontbinden van een overeenkomst, tot het opleggen van een boete van 10 tot 15% van het orderbedrag.

Bodemverontreiniging Voorstraat

Aan projectontwikkelaar BOAK is een conceptovereenkomst voorgelegd met een schikkingsvoorstel van ƒ 37.500, waarover een principe accoord is. Hierover zal een nota verschijnen.

Asbestcalamiteiten

In het concernbericht I is gerapporteerd dat naar verwachting op zijn vroegst eind 1998 het asbestcalamiteitenplan gereed zou zijn voor besluitvorming. Over de voortgang van dit plan meldt de dienst dat in september 1998 met de betrokken afdelingen/sectoren overleg heeft plaatsgevonden over het conceptplan.

Bezwaarschriften rioolrechten grote afvoeren

Er is een nota in voorbereiding over de bezwaarschriften aanslag rioolrechten grote afvoeren 1995. In totaal gaat het om 57 bezwaarschriften waarmee een bedrag van 1,9 miljoen is gemoeid. Deze bezwaren richten zich met name op de rechtmatigheid van de aanslag.

5. DIENST MAATSCHAPPELIJKE ZORG

Totaalbeeld

De dienst wordt steeds weer opnieuw geconfronteerd met nieuwe regelgeving. Zo is 1 januari 1998 de Wet Inschakeling Werkzoekenden in werking getreden, per 1 april de Wet Boeten en Maatregelen en eind van dit jaar wordt de dienst geconfronteerd met de nieuwe Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Het zal duidelijk zijn, dat hierdoor veel van de dienst gevraagd wordt. Daarnaast is de dienst nog actief bezig met de verdere implementatie van het veranderplan en met diverse operaties in de ICT-sfeer. Al met al een intensieve periode. Bij de begrotingsvoorbereiding 1999-2002 is een aantal besluiten genomen dat een realistischer begrotingsbeeld geeft voor de komende jaren.

Hoofdafspraken 1998.

SWI

Het Centrum Werk en Inkomen is in december 1997 van start gegaan. De officiële opening was op 13 mei jongstleden. Afspraken over de automatisering, de afstemming van werkprocessen en de verdeling van de kosten zijn gemaakt. Het Rijk heeft een budget voor zogenaamde frictiekosten beschikbaar gesteld. Hierop kan een beroep worden gedaan na vastlegging van samenwerkingsafspraken in een convenant, dat vóór 1/1/1999 dient te zijn afgesloten.

Gemeentelijk beleid voor mensen met een handicap.

De inventarisatie van het Provinciaal Samenwerkingsorgaan Gehandicaptenbeleid Zuid-Holland en het advies van het Delfts platform voor mensen met een handicap over de inrichting van het gemeentelijk beleid worden eind van het jaar betrokken bij de verdere beleidsontwikkeling voor integraal beleid voor ouderen en gehandicapten. Gezien de dreigende tekorten op het WVG-budget is het van belang de invulling van de zorgplicht door de gemeente Delft opnieuw te bezien. In de afgelopen periode is de herbezinningsnota WVG opgesteld waarin nadere invulling aan de zorgplicht van de gemeente is gegeven.

Wet Inschakeling Werkzoekenden

Deze wet is 1 januari 1998 in werking getreden. Voor 1998 dreigt een tekort. Voorstellen om dit op te lossen zullen in december aan de commissie worden voorgelegd.

Inrichting van een regionaal indicatieorgaan.

Gemeenten zijn per 1 januari 1997 verantwoordelijk voor de indicatiestelling op het gebied van verzorging en verpleging. Per 1 januari 1998 moest daarvoor in principe een nieuw indicatieorgaan opgericht zijn. Bij AMvB wordt effectuering van de indicatiestelling "nieuwe stijl" in de loop van 1998 toegestaan door de wetgever. Het indicatieorgaan moet zo spoedig mogelijk gaan indiceren voor de wettelijke verplichte AWBZ-functies, verzorging en verpleging (incl. Thuiszorg). In overleg met de omliggende gemeenten is besloten tot het oprichten van een bestuurscommissie. Momenteel is een interimmanager aangesteld om de implementatie van het RIO per 1 januari 1999 te realiseren.

Kwaliteitsverbetering van de dienstverlening.

Het voornemen om de doorlooptijd van aanvragen om levensonderhoud en bijzondere bijstand omlaag te brengen van 4 naar 3 weken blijkt vooralsnog te ambitieus. De norm voor de behandeling van een aanvraag blijft nu 4 weken.

Hoofdafspraken 1997

Schuldhulpverlening.

De gewenste samenwerking tussen de budgetwinkel, woningbouwverenigingen en het energiebedrijf is in september 1998 schriftelijk vastgelegd. Op die wijze kan een preventieve aanpak vorm krijgen. Uitgangspunt daarbij is dat extra taken bij de Budgetwinkel ook door deze externe partner worden betaald.

Daarnaast zal de nieuwe Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen meer dwingende regels stellen ten aanzien van woningbouwverenigingen en energiebedrijven als schuldeisers. Hun feitelijke preventie positie zal verdwijnen, waardoor zij nog meer belang hebben bij een goede samenwerkingsrelatie met de budgetwinkel.

Samenwerking Uitkeringen en Aktivering.

Het project Uitstroomverbetering is feitelijk begin dit jaar gestart. Al spoedig bleek het nodig een klantenonderzoek te houden, teneinde vast te stellen welke doelgroep bij Werkplan in beeld zou moeten komen. De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels bekend. Deze zijn opgenomen in de nota Sociale-Activering, welke in october wordt aangeboden. Het project zal zich op drie doelgroepen richten:

  • moeders met jonge kinderen;
  • cliënten met (beperkte) medisch/psychische belemmeringen;
  • cliënten met een geringe beheersing van de Nederlandse taal.

Beheersmatige aandachtspunten

Sektoren Uitkeringen / Activering

Het gemiddeld aantal cliënten ten opzichte van vorig jaar vertoont nog steeds een stijging, zij het dat hij niet zo hoog zal uitkomen als bij Concernbericht I werd verwacht. Thans prognotiseert de dienst een stijging van gemiddeld 30 cliënten.

Ten aanzien van de trajectbemiddeling was halverwege het jaar 50% van de taakstelling gerealiseerd. Dit betekent, dat er 419 plaatsingen in het eerste halfjaar hebben plaats gevonden. De budgetwinkel heeft per 1 augustus iets minder cliënten dan op 1 januari 1998: 163 tegen 169 aan het begin van het jaar.

Uitvoering Wet Boeten en Maatregelen.

De sector uitkeringen is per 1 april 1998 begonnen met het opleggen van maatregelen respectievelijk boeten op grond van het niet of te laat voldoen aan de informatieplicht. Het aantal bezwaarschriften loopt in de pas met de verwachtingen, het aantal boeten loopt enigszins achter. Gezien het feit dat de uitvoering van de wet nog in de aanloopfase zit en bovendien de zomer periode net voorbij is, moeten de cijfers nog voorzichtig worden geïnterpreteerd.

Er waren tot en met augustus 136 bezwaarschriften en 70 boeten.

Investeringen

Huisvesting DMZ

De renovatie van het pand aan de Hooikade is afgerond. De raming van de totale renovatie (inclusief de aanschaf van nieuw meubilair) kwam destijds uit op ongeveer 1,4 miljoen gulden. De werkelijke kosten zijn door onvoorziene posten ruim twee ton hoger uitgekomen.

WELZIJN ONDERWIJS CULTUUR

Totaal beeld

De dienst is bezig met veel nieuwe ontwikkelingen, zowel op het gebied van de bedrijfsvoering als beleidsmatig. Op het vlak van de bedrijfsvoering is het project risico's en remedies een belangrijke aanzet om een aantal financiële knelpunten nader te bestuderen en te bekijken welke oplossingen hiervoor zijn.

Beleidsinhoudelijk is veel aandacht besteed aan jongeren en buurt- en wijkwerk. Zo is het JOS-project gestart en is het uitgaanscentrum "Speakers" (Burgwal) geopend. Ook op het gebied van onderwijs verandert veel, zoals de invoering wet Primair Onderwijs en de decentralisatie van rijkstaken. Daarnaast is de sportbedrijf tot stand gekomen en is de VAK op weg naar een meer marktgerichte organisatie.

Zoals ook reeds aangegeven in concernbericht I, zal de dienst 1998 financieel afsluiten met een nadelig saldo.

Hoofdafspraken

Toekomst Openbaar Onderwijs

De verzelfstandiging van het openbaar onderwijs is vertraagd. Na de collegewisseling bleek een heroriëntatie nodig.

Buurt- en wijkwerk

Enkele belangrijke projecten zijn vertraagd omdat er een collegewisseling heeft plaatsgevonden waardoor een heroriëntatie op de projecten noodzakelijk was.

De overige doelstellingen van Welzijn en Onderwijs worden conform planning uitgevoerd.

Cultuur en kunstennota

Binnen de sector Cultuur heeft een aantal projecten zoals de Beeldende Kunstnota en de cultuurmarketing vertraging opgelopen.

Sportvisie / Kwaliteit sportinfrastructuur

De overdracht van de velden Sportpark Biesland is snel en goed afgerond. Hiermee wordt deels de bezuinigingstaakstelling 1999 ingevuld.

Beleidsrelevante ontwikkelingen

In juni 1998 is een quick scan uitgevoerd met betrekking tot de financiële problematiek van de dienst onder de naam "Risico’s en remedies". De conclusie van dit rapport is dat er in de huidige omstandigheden sprake is van een tekort van ca. ƒ 1.000.000 en een niet afgedekt risico van ca. ƒ 1.000.000 bij de bedrijfsvoering van de dienst. Daarnaast spelen met name de effecten van de personeelslastenbudgettering een rol. De dienst verwacht dat zij zonder ingrijpen in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Als vervolg op de quick scan zijn vier deelprojecten gestart, waarin de analyse nader wordt uitgewerkt en voorstellen worden ontwikkeld om de financiële problematiek verder op te lossen. Deze deelprojecten zijn: 1. Algemene bedrijfsvoering, in combinatie met het concernproject over budgetteringssystematiek; 2. VAK; 3. Musea; 4. Sportbedrijf. De deelprojecten bij de bedrijven leiden begin 1999 tot bedrijfsplannen. Het is de bedoeling om de besluitvorming over alle onderdelen van Risico’s en Remedies bij de Kadernota 2000 te laten plaatsvinden.

Subsidieloket

Het subsidieloket wordt op dit moment gebouwd. Het is nog niet zeker of dit voor 1-1-1999 klaar is.

Beheersmatige aandachtspunten

In het licht van de genoemde tekorten en risico’s ziet het algemeen beeld van de bedrijfsvoering van de dienst er per 1-9 redelijk uit.

Personeel

Het tekort op het personeelsbudget is voor 1998 gedekt uit algemene middelen. Problemen bij het personeelsbudget doen zich voor bij de afdeling Welzijn, de VAK en de Musea, overigens om verschillende redenen. Gemeenschappelijk zijn de extra (niet geraamde) kosten die worden gemaakt voor loopbaantrajecten (voor de hele dienst ca ƒ 100.000) en bijbehorende vervanging.

Met betrekking tot vorming en opleiding is een sluitend plan voor 1998/1999 vastgesteld door het DMT.

Bij wachtgelden/bovenformatieven is geen budgettair probleem. Ziekte(vervanging) blijft een risico.

Huisvesting

De extra huisvestingslasten als gevolg van het elders huisvesten van een afdeling in verband met de overbevolking van het Meisjeshuis komen inmiddels voor rekening van "het algemeen". Dit bedrag zou voldoende moeten zijn, uitgaande van de bedragen die Grondzaken in zijn nota noemt (mits servicekosten zijn inbegrepen).

Sportbedrijf

In het derde kwartaal is het sportbedrijf opgericht. Hierin zijn opgenomen: zwembad Kerkpolder, Sportaccomodaties (overdekt en niet-overdekt) en de speeltuinen.

Het sportbedrijf heeft voor 1998 een extra bijdrage ad ƒ 350.000 uit algemene middelen ontvangen. Naar verwachting is dat voldoende om dit jaar uit te komen met het budget.

VAK

Bij de VAK is het personeelsbudget overschreden met ca. ƒ 70.000. Er wordt nog een nadere analyse gepleegd naar de oorzaken. Streven is om op 0 uit te komen.

De inkomsten komen iets lager uit dan geraamd (ƒ 16.000), maar het aantal cursisten stijgt wel. Knelpunten zitten bij de afdelingen Ateliers en Dans. Er is een trend naar kortere cursussen. Het gebouw vertoont een aantal gebreken die nog niet opgelost zijn.

Musea

De gesignaleerde knelpunten bij de Musea doen zich onverminderd voor. (Zie ook financieel overzicht.) De tentoonstellingen zijn inhoudelijk geslaagd te noemen en zijn binnen hun budget gebleven.

8. CombiWerk

Totaal beeld

Net als in concernbericht 1998-I laat CombiWerk een positief beeld zien. Door de nWsw en

de Wiw is het voor CombiWerk mogelijk de doelgroep te verbreden. Hierdoor neemt de werkgelegenheid toe voor mensen die aangewezen zijn op gesubsidieerde arbeid.

Het exploitatieresultaat tot september is ƒ 232.000 positief. Het positieve resultaat wordt met name veroorzaakt door de groei van de netto toegevoegde waarde.

Hoofdafspraken

Uitbreiding aantal WSW medewerkers

Het aantal sw-medewerkers is op dit moment 523 fte’s, dit is circa 6 fte’s boven het begrote aantal sw-medewerkers. Het vermoeden bestaat, dat in 1999 de begrote formatie circa 10 fte’s hoger gaat uitvallen.

Door de nWsw en de Wiw is het nu ook mogelijk de doelgroep te verbreden. Naast gehandicapte medewerkers mogen nu ook andere gesubsidieerde arbeidsplaatsen worden ingevuld. Op dit moment zijn dat ongeveer 55 personen. CombiWerk streeft dit jaar naar ca. 100 Wiw-plaatsen. Het Ministerie heeft de limiet gesteld op 20% van de SW-populatie. E.e.a. gaat in goede samenwerking met Stichting Werkplan.

Naast bovenstaande groei is op dit moment een experiment met personeel van de niet gesubsidieerde arbeidsmarkt om extra capaciteit te creëren (dit kan niet structureel met SW-medewerkers). Op dit moment zijn dit ca. 20 personen.

De werkgelegenheid bij CombiWerk neemt substantieel toe voor werkzoekenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

CombiServices B.V- Affirmative Enterprise

Het experiment Affirmative Enterprise verloopt voorspoedig. Het resultaat laat een bescheiden winst zien, ondanks de afbouw van de startsubsidie die vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is ontvangen (ƒ 400.000 in 1997 tot ƒ 100.000 in 1998). Tevens is dit experiment met een zelfstandige unit een goede ervaring voor verdere verzelfstandiging.

Neovita B.V.

Op dit moment zijn 21 van de 101 sw-bedrijven aandeelhouder van Neovita B.V.

Daar tot dusverre blijkt dat de markt moeilijk te veroveren is, is tijdens de laatste RVC - vergadering besloten, dat een kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek wordt gedaan door het buro Market Response. Afhankelijk van dit onderzoek wordt besloten om wel of niet door te gaan en zo ja, op welke manier de markt moet worden bewerkt.

9. FINANCIEEL OVERZICHT VOOR- EN NADELEN

In tabel 1 treft u een overzicht van de voor- en nadelen zoals die naar voren komen uit de dienstmanagementrapportages. Het totaal aan voordelen bedraagt ƒ 8.959.000. Aan nadelen wordt er totaal ƒ 2.748.000 gemeld. Per saldo een voordeel van ƒ 6.211.000.

Over deze voor- en nadelen heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden. Het betreft de budgetover- en onderschrijdingen zoals de diensten die aan ons hebben gemeld.

Voor een aantal knelpunten dat gemeld was in concernbericht I is bij de begroting 1999-2002 voor 1998 extra budget beschikbaar gesteld. Deze knelpunten zijn in dit concernbericht II daarom niet meer meegenomen.

Tabel 1. Financieel overzicht voor- en nadelen Bedrag x ƒ1.000

Functie Omschrijving Voordeel 1) Nadeel 1)
001 College B&W representatie

 

-80

002/003 Werving & selectie personeel (BD)

 

-150

002/003 Automatisering

 

-120

002/003 Huisvesting/staf/kantoorkosten

 

-210

003 Burgerzaken leges

200

 

003 Burgerzaken verkiezingen

 

-60

120.1 Brandweer Materieel en preparatie

 

-60

210.9 Administratieve posten (B&M)

80

 

330 Nutsbedrijven

2.700

 

420.1 Huur noodlokalen De Vriesstraat

 

-55

480.9 Leerlingenvervoer

 

-50

480.9 Leerlingenvervoer: één op één

 

-50 S

500.0 Personeel Welzijn

 

-60

511.0 Personeel / Inkomsten VAK

 

-86

541.0 Personeel Musea

 

-162

541.0 Achterblijvende inkomsten uit entrees

 

-160

541.0 Niet geraamde inkomsten verhuur

129

 

541.1 Archief: maatregelen tegen schimmel

 

-30

610.1 Bijstand

 

-280

620.0 Wet Voorziening Gehandicapten

 

pm

630.6 Wippolder noodaccomodatie

 

-30

713.0 GGD Delfland

 

-220

723.0 Milieuleges

50

 
723.0 Bodemverontreiniging Oostsingel 162-163

 

-100

723.0 Ontw. Besluit Opslag Ondergrondse Tanks

 

-20

822.0 Besparingsverlies reclameverordening

 

-75

822.5 Preventie

 

-65

911.0 Nota Rentebeleid

4.100 S

 

920 WOZ uitloop/doorloop afh. Bezwaarschriften

 

-240

920 WOZ gebouwenregistratie

 

-385

922.5 Buitenreclame

50

 

Div. Diverse kosten interims B&M

 

pm

Div. BTW op indirecte kosten B&M

150

 

Div. Septembercirculaire

pm

pm

Div. Kapitaallasten

1.500

 

     

 

  Totaal

8.959

-2.748

Voor- en nadelen zijn incidenteel, tenzij met "S" is aangegeven dat het een structurele afwijking t.o.v. de begroting betreft.

Toelichting

001 Representatie gemeentebestuur

Het budget van ƒ 100.000 zal met ongeveer 80% worden overschreden tot een bedrag van ƒ 180.000. Dit is veroorzaakt door de niet geraamde kosten van de Nederlands-Duitse Conferentie. Tevens zijn extra kosten gemaakt bij het wisselen van de wacht (nieuw college/raad)

002/003 Personeelszaken (BD)

Het ziekteverzuim over 1998 zal gemiddeld hoger liggen dan vorig jaar. In 1998 wordt dit 6%, tegen 5% in 1997. Oorzaken zijn daarvoor niet aan te geven.

Het personeelsverloop is groot bij de dienst. Een aantal vacatures worden tijdelijk ingevuld in afwachting van de reorganisatie.

De komende tijd zal van P&O veel tijd en initiatief gevraagd worden om het veranderingsproces goed te begeleiden en de bezuinigingsoperatie uit te voeren.

Er zal een overschrijding van ±ƒ 150.000 plaatsvinden op het budget werving&selectie. Extra kosten zijn gemaakt voor begeleiding bij outplacement en sollicitatieprocedures.

002/003 Automatisering

De omzetting naar Windows NT heeft zijn beslag gekregen, iedere medewerker kan gebruik maken van de E-mail en er is een meer stabiele werkomgeving bereikt. Wel baart het RIS nog de nodige zorgen, aan een structurele oplossing wordt gewerkt.

De aandacht zal in de komende periode nu vooral op de 2000 problematiek gericht zijn.

Voor 1998 is sprake van een overschrijding van ƒ 120.000. De overschrijding is het gevolg van noodzakelijke investeringen ten behoeve van o.a. de net-server, uitbreiding Delfnet. Tevens moest een aantal PC’s vervangen worden. En om aan de eisen van een moderne bedrijfsvoering te kunnen blijven voldoen, zijn er onvermijdelijke kosten gemaakt voor de mailserver.

002/003 Huisvesting / staf / kantoorkosten

De extra kosten zullen ƒ 210.000 hoger zijn dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Met name de kosten van huisvesting en telefoon drukken zwaar in het budget. Dit betreft een aantal elementen:

- Huisvestingskosten bureau Delft Kennisstad / KIS netto ƒ 25.000.
- De verdergaande professionalisering van de telecommunicatie (ƒ 10.000).
- De advieskosten en ontwikkelingsprocessen ten aanzien van de begeleiding van personeel met betrekking tot de reorganisatie / outplacement (ƒ 40.000).
- De noodzakelijke aanschaf van abonnementen, boeken mede ten behoeve van de bedrijfsuitoefening (ƒ 50.000).
- Niet geraamde kosten van congressen, vergaderingen DMT (ƒ 40.000).
- Een toename van de kantoor / bureaubehoeften (ƒ 45.000).

003 Burgerzaken

Het budget verkiezingen wordt met ƒ 60.000 overschreden in verband met aanpassingen van de stemlokalen ten behoeve van de toegankelijkheid voor gehandicapten. Met Beheer & Milieu zal, in overleg met het Gehandicaptenplatform, maatregelen besproken worden om kostenoverschrijdingen in de toekomst te voorkomen.

De inkomsten zijn naar verwachting ƒ 200.000 hoger dan de raming aangeeft. Dit is als gevolg van de meeropbrengst rijbewijzen, hetgeen eerder is gemeld bij de Marap I. De verkoopcijfers van de laatste maanden geven geen aanleiding om hiervan af te wijken.

De post naturalisaties heeft ƒ 15.000 meer aan inkomsten dan waarmee in de planning rekening is gehouden.

120.1 Brandweer, materieel / preparatie

In het kader van de veiligheid bij repressief optreden zijn de brandweerhelmen voorzien van een spreekset die aan te sluiten is op de portofoons, zodat in risicovolle situaties contact kan worden gehouden met elkaar. Tevens is de autoladder voorzien van een verlichtingsset en een valbeveiligingsinstallatie conform de arbo-regelgeving. Dit veroorzaakt een tegenvaller van ca. ƒ 40.000. Daarnaast zijn er vanwege een (dreigend) tekort aan duikers en chauffeurs extra mensen opgeleid. Tevens zijn er 3 officieren naar een aanvullende training gegaan. Dit levert een tegenvaller op van ƒ 20.000.

210.9 Administratieve posten

In verband met de verwachte verwerking van de inkoopbezuiniging 1997 is door de dienst B&M in het boekjaar 1997 een reservering van ƒ 80.000 gedaan. Aangezien de totale inkoopbezuiniging jaarschijf 1997 door het concern in het rekeningresultaat 1997 is meegenomen, valt deze reservering van de dienst in 1998 vrij. Dit betekent een incidenteel voordeel van ƒ 80.000 in 1998 (t.g.v. Algemeen).

330 Nutsbedrijven

Van de EZH is in maart een dividend-uitkering over 1997 ontvangen van ruim ƒ 2,8 mln. Dit houdt ten opzichte van de begroting 1998 een meevaller in van ƒ 2,7 mln. Bij het concernbericht 1998-I is besloten dat de dividenduitkering in het rekeningresultaat 1998 wordt meegenomen.

420.1 Huur noodlokalen De Vriesstraat

Door uitstel van de nieuwbouw wegens bezwaren was het noodzakelijk om noodlokalen te plaatsen. Deze extra kosten kunnen worden gedekt uit de corresponderende meevaller op de kapitaallasten.

480.9 Leerlingenvervoer

Op het leerlingenvervoer is bij het huidige aanbod van leerlingen een tekort van ƒ 50.000 structureel. Vanaf 1999 wordt dit tekort gedekt uit nieuw beleid.

Daarnaast is het per 1-8-1998 om veiligheidsredenen wettelijk verplicht dat ieder kind een eigen zitplaats met gordel heeft. Dat betekent dat er minder kinderen per busje vervoerd kunnen worden. De dienst verwacht dat deze maatregel dit jaar (eveneens) ƒ 50.000 kost. De dienst zal voor structurele dekking hiervan een voorstel indienen bij de kadernota 2000-2003.

500 Personeel Welzijn

Het verwachte tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door extra kosten voor de ondersteuning van projecten (wijk- en buurtwerk, jeugd- en jongerenwerk) waarvoor geen dekking is. Daarnaast is er sprake van extra kosten wegens loopbaantrajecten.

511.0 Personeel / Inkomsten VAK

In het vorige concernbericht is gemeld dat er een tekort van ƒ 70.000 wordt verwacht wegens ziektevervanging en loopbaantrajecten. Dit is op dit moment nog de verwachting. Nadere analyse van de tekorten moet leiden tot maatregelen om het tekort terug te brengen tot 0.

Het is op dit moment nog de vraag of de VAK de geraamde inkomsten haalt. De huidige prognose is licht negatief (-ƒ 16.000), maar het aantal cursisten stijgt wel. Het patroon in de inschrijvingen lijkt zich te wijzigen van jaarcursussen naar kortere cursussen. Gezien de begrotingssytematiek van de VAK heeft dit voor de VAK nadelige gevolgen.

541.0 Personeel musea

Het personeelskostenbudget wordt overschreden als gevolg van een aantal factoren. Belangrijkste zijn de te krappe bezetting op de beveiliging, interim vervulling van de vacature hoofdconservator, loopbaantrajecten en enige extra uitgaven voor de exploitatie van de Van der Mandelezaal. Gedeeltelijk wordt de overschrijding opgevangen door het inzetten van vacatureruimte.

541.0 Inkomsten uit entrees musea

De inkomsten uit entrees vallen fors tegen (in vergelijking met de begroting). Naar verwachting wordt slechts ƒ 160.000 gerealiseerd; dat is 50%. Het lagere bezoekersaantal is hier debet aan. Naar verwachting zullen dit jaar 53.000 betalende bezoekers komen, waarvan 23.000 MJK-houders, die slechts 30% van de entreeprijs betalen.

 

1994

1995

1996

1997

1998

Aantal Bezoekers

135.000

62.000

221.000

80.000

70.0001

waarvan 53.000 betalende bezoekers

541.0 Inkomsten uit verhuur Van der Mandelezaal

De inkomsten uit verhuur van de Van der Mandelezaal waren niet geraamd, vandaar dat er sprake is van een meevaller. Overigens horen bij deze verhuur ook kosten. De inkomsten uit verhuur compenseren enigszins het verlies op de entrees.

541.1 Schimmel archief

Als gevolg van slechte klimaatbeheersing is schimmel ontstaan in het archief. Inmiddels is de schimmel bezworen en het klimaat aanzienlijk verbeterd. De kosten voor schimmel-bestrijding zijn niet verder opgelopen. Vanaf 1999 wordt dit tekort gedekt vanuit nieuw beleid.

610.1 Bijstand

Zoals reeds in concernbericht 1998-I gemeld moet er rekening worden gehouden met een nadeel op de bijstandsuitgaven. Dit komt enerzijds door de stijgingen in de bijstandsnorm, en anderzijds doordat het aantal cliënten hoger is dan verwacht. Verder blijven de ontvangsten uit terugvordering en verhaal achter bij de raming. Per saldo wordt een nadeel verwacht van ƒ 400.000. Hiervan is bij de begroting 1999-2002 voor 1998 reeds ƒ 120.000 toegekend. Resteert een nadeel van ƒ 280.000.

620 Wet Voorziening Gehandicapten

De uitgavenontwikkeling bevestigt de prognose dat de kosten van verstrekkingen en advisering voor heel 1998 in de buurt van de 10,6 miljoen zal uitkomen. Dit betekent dat na een beroep op de vereveningsreserve nog een tekort resteert van circa ƒ 500.000. Na implementatie van de eerste bezuinigingsmaatregelen kan dit tekort nog enigszins worden teruggebracht tot ƒ 275.000. Dit bedrag wordt ten laste van de vereveningsreserve gebracht.

630.6 Wippolder

Vanwege ernstige verstoring van de openbare orde in januari 1998 is besloten een nood-accommodatie voor jongeren neer te zetten in de Wippolder. Voor de uitvoering zijn kosten gemaakt met betrekking tot de inrichting van de tijdelijke voorziening. Bij de begrotingsvoorbereiding 1999-2002 is besloten om hiervoor in 1998 ƒ 128.000 beschikbaar te stellen. De dienst verwacht echter de totale kosten Wippolder voor 1998 uitkomen op ƒ 158.000. Dit betekent een tekort van ƒ 30.000.

713.0 GGD Delfland.

In verband met de slechte financiële situatie van de GGD heeft het dagelijks bestuur besloten tot ophoging van het bedrag per inwoner. Voor de gemeente Delft levert dit een nadeel op van ƒ 220.000.

723.0 Milieuleges

In verband met de overheveling van de milieuleges naar het gemeentefonds, heeft het ministerie voor 1998 een éénmalige uitkering gedaan van ƒ 230.000, zijnde de gemiddelde legesopbrengst van de afgelopen jaren. Deze uitkering is ƒ 50.000 hoger dan waarmee in de begroting 1998 rekening is gehouden, derhalve een incidenteel voordeel.

723.0 Ontwikkelingen BOOT (Besluit Opslag Ondergrondse Tanks)

In verband met een nieuwe circulaire van VROM is de eerder toegezegde nota nog niet gereed. Op dit moment wordt het aantal in het verleden reeds gesaneerde tanks en de wijze van sanering geïnventariseerd. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt beoordeeld welke tanks een hersanering behoeven en wordt vastgesteld welke kosten hiermee gemoeid zijn. De geschatte benodigde bijdrage van de gemeente wordt op dit moment nog geraamd op ƒ 20.000.

723.0 Bodemverontreiniging Oostsingel 162-163

Inmiddels is er een voorstel voor besluitvorming voorgelegd. Voor een meer structurele aanpak van dit soort incidenten zal in het voorjaar 1999 bij het opstellen van het bodembeleidsplan een beleidsvoorstel worden gedaan. In 1998 ontstaat een incidenteel nadeel van ƒ 100.000.

822.0 Besparingsverlies reclameverordening

De voor het boekjaar 1998 opgelegde bezuinigingstaak van ƒ 75.000 structureel hogere opbrengsten van de nog door de raad vast te stellen reclameverordening zal voor 1998 niet haalbaar zijn, omdat de raad de nieuwe verordening nog niet heeft vastgesteld. Naar verwachting is dit het geval met ingang van 1 januari 1999. Deze nieuwe datum is gekozen in overleg met de afdeling Belastingen. Voor 1998 betekent dit een besparingsverlies (tegenvaller).

822.5 Preventie

Door het niet meer mogen doorberekenen van de hercontroles gebruiksvergunningen blijven de inkomsten achter bij de taakstelling (tekort ca. ƒ 65.000). Het college heeft besloten dit te betrekken bij het onderzoek naar het loket bouwen/wonen/vastgoed.

911.0 Nota Rentebeleid

De nota Rentebeleid levert voor 1998 een voordeel op van ƒ 4,1 mln.

920 WOZ gebouwenregistratie / bezwaarschriften

Het nadeel ad ƒ 385.000 betreft een investering in de gebouwenregistratie van SO/BoWon die als basisadministratie voor de WOZ gebruikt wordt. Deze investering blijkt niet declarabel te zijn. Daarnaast levert de afhandeling van de bezwaarschriften een nadeel op van ƒ 240.000.

922.5 Buitenreclame

Bij het omzetafhankelijke deel van de buitenreclame wordt een meevaller verwacht van ±  ƒ 50.000. Genoemde opbrengsten zijn zeer conjunctuurgevoelig.

Diversen B&M kosten interims

Ook in 1998 wordt de dienst geconfronteerd met hoge kosten in verband met het tijdelijk vervullen van diverse vacatures op midden en hoger managementniveau. Gelet op de gemeentelijke reorganisatie zijn deze kosten echter onvermijdelijk. Bij de BAR 1998 zullen de financiële consequenties worden gepresenteerd. Conform de geldende gedragslijn zal een beroep worden gedaan op de DBR om deze hogere kosten te dekken.

Diversen B&M BTW project

Op basis van het in 1996 uitgevoerde onderzoek m.b.t. de toepassing van BTW bij de dienst Beheer & Milieu, is de afrekening 1995 voor de BTW op indirecte kosten inmiddels opgesteld en verzonden. De hoogte van de teruggave is afhankelijk van het oordeel van de (nieuwe) inspecteur. Bij de reiniging, de haven en de overhead wordt, met enige terughoudendheid, in de begroting rekening gehouden met deze BTW afrekening. De afrekening 1995 leidt tot een vordering op de fiscus van per saldo ± ƒ 300.000. Het incidentele voordeel dat in 1998 hierdoor ontstaat wordt ingeschat op ± ƒ 150.000.

Div Septembercirculaire

Bij de begrotingsvoorbereiding is uitgebreid ingegaan op de effecten van de meicirculaire. Ook de septembercirculaire beïnvloedt het financiële resultaat. De septembercirculaire moet nog geanalyseerd worden. In dat kader wordt hierop teruggekomen. Vooralsnog wordt het resultaat pm geraamd.

Div. Kapitaallasten

Er wordt t.o.v. de geraamde kapitaallasten een voordeel verwacht van ƒ 1.500.000.

10. KENGETALLEN BEDRIJFSVOERING

In tabellen 2 en 3 worden respectievelijk de ziekteverzuimpercentages en de aantallen klachten & bezwaarschriften tot 1 september 1998 per dienst gepresenteerd.

Tabel 2. Ziekteverzuim tot 1 september 1998

Dienst Percentage
Bestuursdienst

6,0%

Stadsontwikkeling

6,1%

Beheer en Milieu

9,0%

Dienst Maatschappelijke Zorg

10,2%

Welzijn, Onderwijs, Cultuur

6,0%

CombiWerk (ambtelijk)

7,4%

Bij de berekening van het ziekteverzuim zijn verschillende uitgangspunten gehanteerd. Om te komen tot een uniforme berekening van het ziekteverzuim zullen richtlijnen worden ontwikkeld.

Tabel 3. Aantal Klachten en bezwaarschriften tot 1 september 1998

Dienst Totaal
Bestuursdienst

8

Stadsontwikkeling

72

Beheer en Milieu

28

Dienst Maatschappelijke Zorg

402

Welzijn, Onderwijs, Cultuur

19

CombiWerk

0

 

terug naar boven