Verslag Sociale Vernieuwing 1997 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene inleiding Dit is het laatste verslag sociale vernieuwing. Het gaat hierbij niet meer zozeer om alle afzonderlijke onderdelen, als wel om het zichtbaar maken van de samenhang tussen een aantal gemeentelijke taken en beleidsterreinen die gezamenlijk invloed uitoefenen op het verminderen van de verschillen tussen kansrijken en kansarmen in de samenleving . Over de meeste onderdelen zoals de educatieve activiteiten, de taken van bureau Werkplan en taken uitgevoerd door bureau Halt is of wordt ook apart gerapporteerd. Minder duidelijk gebeurt dat waar het gesubsidieerde activiteiten betreft. 1997 was voor de sociale vernieuwing geen echt actief jaar meer. De financiering was noodgedwongen nog een jaar verlengd, maar er was al zolang aangekondigd dat dit anders zou gaan lopen dat er geen actief beleid meer gevoerd is in het totaalbeeld. Uiteraard zijn de onderdelen waar de samenwerking in de afgelopen jaren gegroeid was, wel daarmee doorgegaan. Zo zijn er clusters rond werk en educatie, die wordt voortgezet binnen de WIW financiering, rond buurtbeheer, waar in de nieuwe collegeperiode veel uitgebreider vorm aan wordt gegeven. Daar worden de sectoren veiligheid en Halt, het crisisteam en de stadswachten ongetwijfeld bij betrokken. Rond vluchtelingen en nieuwkomers wordt op nieuwe wijze tussen de diensten samengewerkt. Overblijven dan een aantal werkgebieden die in de afgelopen jaren altijd hun eigen weg gegaan zijn: sociale controle en maatschappelijke opvang . Deze geldstromen zijn alleen technisch binnen de totaaluitkering betrokken geweest. Met ingang van 1998 wordt de uitkering omgezet in een
aantal onderdelen: Bij behandeling van het verdeelplan van het gemeentefondsdeel voor 1998 en 1999 e.v. is toegezegd het totaalbeeld van deze beleidsgebieden zoals dat tot nog toe in een actieplan sociale vernieuwing en het verslag vorm kreeg, binnen de begrotingsbehandeling te handhaven. Het is zeer waarschijnlijk dat de splitsing van de onderwerpen in buurtbeheer, terugkerend in het wijkgericht werken in de nieuwe organisatie werk en educatie binnen de cluster van WIW ( educatieplan en sociale activering) al voldoende weer zal geven waar de belangrijke samenhangen bestaan. Voorgesteld wordt daarom dit het laaste verslag in deze complete vorm te laten zijn. Nadat de herbestemmingen vanuit het fonds weer naar de dienstbegrotingen zijn teruggevoerd is het fonds uitgeput. Dit is ook noodzakelijk aangezien de wetgeving aangeeft dat alle gelden in 1998 besteed moeten zijn. Voor een deel is hierop reeds voor uit gelopen bij de bestemming van de gelden die nu naar het gemeentefonds zijn ingebracht. Toen is ook afgesproken dat een eventueel tekort op het moment van afrekening (dit moment) gedekt zou worden uit het reservefonds van onderwijs. Financieel overzicht: Doordat het fonds sociale vernieuwing aan het begin van 1997 mede door onderbesteding en door terugstorting van bedragen uit 1996 voldoende ruimte had konden de uitgaven in 1997 de rijksuitkering ruim overstijgen. In deze bedragen zijn ook een deel herbestemmingen uit 1996 opgenomen. (uitkering 6.6 miljoen en besteding 8.5 miljoen) Stand van het fonds na prijscompenstie, begrotingswijziging bestemming deel gemeentefonds, afrekeningen diensten over 1997: op 1-10-1998: 477.697
Herbestemmingen conform het verslag 1997: 490.500 Om dit dekkend mogelijk te maken is nog 13000 uit het reservefonds van onderwijs nodig. Begroting 1998: (vroegere uitkering) 6.581.650 : Halt naar eigen begrotingspost: 126000
In de bijgaande begrotingswijziging is aan bovenstaande verdeling vorm gegeven waarmee het fonds sociale vernieuwing heeft opgehouden te bestaan en de stelpost leeg is ingaande 1999. Sociale vernieuwing stopt, maar het werk gaat overal in de gemeente door ! Financiële resultaten 1997 van budgetten sociale vernieuwing
* Op deze post is conform besluitvorming strategienota Delft Kennisstad in 1996 35000 en in 97 nogmaals 15000, dus totaal 50.000 bezuinigd. *** Dat verschil is dus ook terug te vinden tussen totaal begroot en totaal gerealiseerd + overschot. De correctie van 1996 maakt dat verschil nog 44.000 groter. ** De positieve en negatieve resultaten op deze posten die duidelijk met elkaar te maken hebben, lopen uiteindelijk tegen elkaar weg. **** Deze 13.000 dient aan dit reservefonds onttrokken te worden om de totale afrekening op nul te laten uitkomen. In de kolommen 1998 en 1999 is aangegeven hoe al is vastgesteld op welke wijze de budgetten na 1997 dus in 98 en structureel in 1999 verder in de begrotingen verwerkt zijn. De posten met * in de kolom 1998 zijn onderwerpen die in de regie van de WIW passen. De onderlinge verdeling is niet meer identiek aan 1997. De bedragen die in de rij van nieuwkomers tussen -- --- genoemd staan zijn bestemd voor opvang vluchtelingen met name voor verbouwing van gebouw Koornmarkt. Uit de reserve onderwijs wordt nogmaals OVG in 1999 gesubsidieerd en worden diverse onkosten i.v.m. opvang vluchtelingen in onderwijs bekostigd (startersklas e.d.) Voorstel: Het verslag sociale vernieuwing 1997 voor kennisgeving aannemen. De herbestemmingen van de budgetten die in 1998 de plannen van 1997 voltooien middels de . begrotingswijziging van de gemeentebegroting 1998 terug te plaatsen naar de betreffende dienstbegrotingen, en daarmee het fonds sociale vernieuwing op nul te brengen. Dit verslag als laatste verslag in deze complete vorm te beschouwen. In de bijlage vindt u de inhoudelijke toelichtingen bij de cijferstaat. Bijlage: INHOUDELIJKE TOELICHTINGEN: Bureau Nieuwkomers 125.000,-
Verdeling van de getekende inburgeringscontracten:
Cijfers betreffen de gemeentes Delft, Pijnacker en Nootdorp. Voor deze gemeentes was het streven vanuit cijfers van het ministerie 162 getekende inburgeringscontracten: 140 Delft, 16 Pijnacker en 6 Nootdorp. In totaal zijn in 1997 322 inburgeringscontracten getekend, bijna tweemaal zoveel als het streven. Van de 322 mensen die een inburgeringscontract hebben getekend waren op 31 december 1997 245 mensen met een cursus bezig. Dankzij de bijdrage uit Sociale Vernieuwing kon in Delft een start gemaakt worden met een opvangklas voor 16/17 jarigen. Hierin werden niet alleen de kinderen van nieuwkomerscliënten geplaatst maar ook de AMA kinderen die in Delft woonachtig zijn. ( AMA= alleenstaande minderjarige asielzoeker) Deze groep ging voorheen in Den Haag naar een internationale schakelklas bij het J. de Witt college; grotere instroom in Delft en Den Haag maakte opvang in Delft noodzakelijk. Tevens hebben alle deelnemers aan scholingsprogrammas een woordenboek Nederlands- vreemde taal ontvangen, ter ondersteuning van hun onderwijsprogramma en ter beloning voor hun inspanning. Cliënten die de beschikking hebben over hun in het eigen land behaalde diploma hebben via de Sociale Vernieuwing gelden een IDW (= Internationale Diplomawaardering) kunnen krijgen. Hiermee is het mogelijk het vervolgtraject nog meer aan te laten sluiten bij de achtergrond van de cliënten. Jaarverslag Wijkbeheer Sociale Vernieuwing 1997 Dit verslag gaat in op de werkzaamheden en resultaten die met inzet van de verschillende budgetten, door wijkbeheer geïnitieerd zijn. Het gaat daarbij om de budgetten: Woonkoepel De woonkoepel is gesubsidieerd voor de dekking van de loonkosten. De Woonkoepel heeft daarvoor bewonersgroepen en -commissies ondersteund door begeleiding en advisering van de functionarissen van de commissies van enkele complexen. Verbouwing accommodaties 126.000,- Een gering deel van het budget is aangewend voor de jongerenvoorziening De Border in Tanthof. Het was nodig het hang- en sluitwerk van deze accommodatie aan te passen tegen inbraak. Het college is verzocht het resterende bedrag over te hevelen naar 1998. Veiligheid en sfeer in wijken. 140.000,- Het overgrote deel van dit budget is ten gunste gekomen van voorzieningen voor de jeugd in de wijken. In de Kuiperwijk is in overleg met jongeren een trapveld gerenoveerd en er is in samenwerking met Mooi Zo, Goed Zo, een speelplaats aangelegd. Hiermee is het voorzieningen niveau in dit deel van de wijk aanzienlijk verbeterd. Voor de wijken Poptahof en Gillis is de voorbereiding in gang gezet voor de oprichting van respectievelijk een project Speelbal en een project Balspel. Speelbal is daarbij bedoeld voor het uitlenen van speelgoed aan de kinderen van de basisscholen rond de wijk Poptahof. Balspel is gerealiseerd voor de tiener leeftijd, en richt zich meer op de uitleen van sportartikelen. Naast het educatieve en pedagogische karakter van deze projecten betreft dit een werkgelegenheidsproject. Voor de begeleiding van de jeugd, het opzetten van diverse activiteiten en het beheer van de materialen zijn 8 medewerkers (Melkertbanen) aangesteld bij twee woningbouwcorporaties. Coördinatie buurtaanpak 100.000,- Betreft de benodigde coördinatiecapaciteit wijkbeheer voor de uitvoering van onderhavige projecten en de communicatie, het onderhoud van de benodigde contacten, met als doel de veiligheid en het leefklimaat in wijken te bevorderen Participatie en voorlichting 30.000,- De communicatie met de burger, maar ook de communicatie tussen burgers onderling zijn belangrijke onderdelen van de wijkaanpak. Zo worden vergaderkosten bekostigd, de productie van buurt- en wijkkranten gestimuleerd, bijdragen geleverd aan buurt- en wijkfeesten. De optocht van Sinterklaas is voor het eerst gevierd in de Diepenbrockbuurt, waarmee werd beoogd bewoners van buitenlandse komaf, met deze traditie kennis te laten maken. Als buurt- en wijkfeesten zijn te noemen het jaarlijkse Parkfeest Olofsbuurt, het wijkfeest van Gillis. Ook is in Gillis een voetbaltoernooi georganiseerd. In de wijk Tanthof is de Victoriatunnel voorzien van een beschildering. De deelname van scholieren is gestimuleerd en een feestelijke opening is georganiseerd. Medewerking Stichting Welzijn Delft 30.000,-= Ter bevordering van de participatie van de bewoners van wijken aan de projecten en de bijbehorende processen, levert de SWD een bijdrage in de vorm van opbouwwerk, ter ondersteuning van bewoners(groepen) en ook ondersteuning en advisering van de wijkaanpak. De afrekening heeft niet plaatsgevonden in 1997, daarom is het college verzocht het volledige bedrag over te hevelen naar 1998. BAW nieuwe stijl 25.000,- Dit project beoogd door begeleiding en afspraken te voorkomen dat huishoudens vanwege overlast of huurschuld uit hun woning worden gezet dan wel onder begeleiding en vooraf gemaakte afspraken een tweede kans krijgen op woonruimte. Onder begeleiding van een extern advies bureau is gestart met de voorbereiding van een prestatie-overeenkomst waarin gemeente, corporaties, politie, GGD en alle betrokken zorg- en hulpverlenende instellingen vastleggen in welke situaties wie wat doet. Een belangrijke rol bij overlast ligt bij de GGD en voor schuldhulpverlening bij de Budgetwinkel. Het budget is voor deze aktiviteit ingezet. Assistentie bij wijkaanpak 40.000,- Ook in algemene zin (dus niet speciaal op de bovengenoemde projecten) assisteert de Stichting Welzijn Delft de wijkaanpak via inzet van beroepskrachten in het buurt- en wijkwerk. Dit jaar was daarvoor een overgeheveld budget van 96 en een budget van 97 beschikbaar en gebruikt . Stadstoezichthouders 139.000,- In 1997 hebben de 14 stadstoezichthouders in Delft gesurveilleerd. Het doel van de stadstoezichthouders is de veiligheid in Delft verhogen . Dit wordt bereikt door zichtbaar aanwezig te zijn in het straatbeeld; het corrigeren van lichte overtredingen, zoals fietsen in winkelstraten, het signaleren van ongewenste situaties en deze aan de betreffende diensten door te geven. Hiernaast vervullen de stadstoezichthouders het "gastheerschap" van de stad Delft, door toeristen de weg te wijzen. De surveillance is grotendeels gericht op de Binnenstad van Delft en het Winkelgebied in de Hoven. Gedurende de zomermaanden wordt er ook intensief gesurveilleerd in het recreatiegebied De Delftse Hout. Veiligheidsbeleid 17.500,- Het bedrag van f 17.500,- is gebruikt voor de verdere ontwikkeling van oud en nieuw activiteiten voor jongeren in de buurten en wijken van Delft. In 12 buurten zijn er door jongeren, wijkcoördinatoren, jongerenwerkers, wijkagenten en buurtbewoners feestelijke activiteiten georganiseerd. Deze jaarlijks terugkerende activiteiten hebben de laatste jaren traditie veranderd. Van een agressieve, overlast gevende traditie tot een feestelijke traditie. Graffiti bestrijding 90.000,- In 1997 geeft de gemeente Delft een graffiti schoonmaak aktie gehouden. Inwoners van Delft konden tegen een grote schoonmaak korting de graffiti van hun muren laten verwijderen. De Service Dienst van de dienst Beheer en Milieu heeft de uitvoering van deze actie gedaan. Gedurende deze aktie hebben 95 inwoners gebruik gemaakt van de kortingsregeling. Jongeren crisisteam 40.000,- Het crisisteam heeft in 1997 op projectbasis acute problemen in verschillende wijken van Delft opgelost. Voor de uitvoering van sommige projecten was geld nodig. Dit betrof het project in Voorhof. Voor de verbetering van de leefomgeving werden 2 banken geplaatst met 2 prullenmanden. Ook werd er een cursus democratische besluitvorming voor 1 0 jongeren georganiseerd als basis voor de op te richten jongerenraad. Tot slot is tijdelijk extra ambulant jongerenwerk ingezet om de jongerenraad te helpen installeren en te laten integreren in de buurtorganisatie. Een actie van de jongerenraad is het uitvoeren van het premie op actieproject. In buurtraad '75 zijn naar aanleiding van ernstige spanningen tussen verschillende groepen jongeren onderling en tussen jongere en oudere buurtbewoners de volgende projecten door het crisisteam mogelijk gemaakt. Er is een survival voor jongeren en wijkagenten georganiseerd. Verder zijn door het buurtwerk en de jongeren in verband met de integratie van verschillende groepen buurtbewoners enkele grootschalige feesten georganiseerd. Toegang verplaatsen Grotius College 50.000,- Het toegangshek is verplaatst. Daarmee zijn de problemen in de wijk door de overlast van de scholieren doordat het hek dicht bij woningen was, aanzienlijk afgenomen. Jongeren in de wijk / Wippolder 30.000,- Naar aanleiding van ernstige problemen in de Wippolder tijdens oud & nieuw is door het College een noodvoorziening voor jongeren geplaatst. Dit brengt kosten met zich mee op het gebied van professionele ondersteuning, huur portocabines , aanschaf inventaris en uitvoering activiteiten. Voor de aanschaf van de inventaris is voorzien dit te dekken uit deze sociale vernieuwingsgelden. Daartoe wordt dit budget voor herbestemming voorgedragen. Ambulant jongerenwerk 85.000,- Naar aanleiding van een overigens sterk stijgend aantal signalen van groepen jongeren, die hetzij activiteiten willen organiseren dan wel overlast veroorzaken, wordt ambulant jongerenwerk ingezet. Dit is onder andere gebeurt bij crisissituaties of overlastsituaties in de Tanthof, Voorhof, Cromstraat, Geerweg, Wippolder en Buurtraad '75. Migrantenorganisaties 30.000,- ]n 1997 zijn vooral de groepen nieuwe Delftenaren van lraanse en Somalische afkomst via personele inzet van de Stichting Welzijn Delft ondersteund en begeleid. Organisatorische zaken, het opzetten van activiteitenprogramma's, het vinden van geschikte accommodaties en het werven van leden stond daarbij centraal. Ook werd begeleiding geboden bij crisissituaties zoals rond de Somalische voetbalclub aan de Diepenbroeckstraat. Door personeelsmutaties binnen de stichting werd de personele inzet door een drietal verschillende medewerkers geboden. Project discriminatie 40.000,- Onder de naam Respect 2000 heeft het Bureau Respect een project opgezet, gericht op bewustwording, het bestrijden van vooroordelen en het bevorderen van tolerantie, vooral gericht op jongeren van 12-20 jaar. Uitgangspunt bij het project is de betrokkenheid en de eigen inbreng van de jongeren bij de keuze en de organisatie van de activiteiten. Het doel van het project is om 2000 Delftse jongeren actief te betrekken. In 1997 zijn de meeste onderdelen van het project uitgevoerd. In 1998 wordt het projectonderdeel "school zonder racisme" uitgevoerd. Onderwijsvoorrangsgebied 110.000,- Evenals in voorgaande jaren werden in de volgende projecten door onderwijsvoorrang geparticipeerd dankzij het budget sociale vernieuwing. oudercursus Doelstellingen van het project Spel aan Huis in Delft. De doelstellingen van het project zijn: 1. De spelmogelijkheden van voornamelijk allochtone kinderen verruimen en daarmee een positief effect op hun ontwikkelingskansen nastreven. 2. Ouders inzicht geven in de spelbehoefte van hun kinderen en hen leren daarop adequaat in te gaan. 3. Een bijdrage leveren aan het doorbreken van het isolement van de moeders door hen te informeren over faciliteiten in de wijk, zoals de peuterspeelzaal de bibliotheek en bijvoorbeeld het cursusaanbod in een buurthuis. 4. Het vergroten van de deelname van allochtone kinderen aan de peuterspeetzaal en andere wijkvoorzieningen. 5. Het vergroten van inzicht bij de speelsters in de leefsituatie en speelcultuur van (allochtone) gezinnen. Doelgroep : In principe richt het project zich voornamelijk op Turkse
en Marokkaanse gezinnen. Deze criteria zijn: Gezinnen: In dit projectjaar namen 33 gezinnen deel aan het project: 23 Turkse gezinnen, 4 Marokkaanse gezinnen, 2 Nederlandse gezinnen en 5 gezinnen met een andere nationaliteit. Het project Spel aan Huis in Delft heeft in vergelijking met andere SAH project relatief veel gezinnen in verhouding tot het aantal coördinatie-uren. Deelname van gezinnen met een andere nationaliteit dan de Turkse of Marokkaanse is een ontwikkeling binnen het project. Het project streeft ernaar dat 80% van het aantal deelnemende gezinnen de Turkse of Marokkaanse nationaliteit heeft, en 20% van de gezinnen een andere nationaliteit, bijvoorbeeld de Nederlandse. De laatste jaren nemen steeds meer verschillende nationaliteiten deel aan het project. De meeste gezinnen die deelnemen aan het project wonen in de wijk Poptahof. Opvallend is dat dit jaar veel Turkse gezinnen zichzelf (via een aanmelden) aanmelden voor het project. In totaal zijn 71 kinderen bereikt, waarvan 58 in de leeftijd van 1-6 jaar en 13 in de leeftijd van 6-12 jaar. Samenwerking: Voor de uitvoering van het project is er samenwerking met verschillende organisaties op wijk- en stedelijk niveau en op provinciaal niveau. Er bestaat een goed functionerend netwerk voor de uitvoering van de activiteiten. Dit jaar hebben de speelsters ook gebruik kunnen maken van de speel-o-theek in Tanthof. Ook is er structureel contact met het basisonderwijs en de consultatiebureaus. Speelsters: Dit jaar hebben 10 stagiaires en 2 vrijwilligsters als speelsters meegewerkt aan het project. In september, oktober en februari is er een introductiecursus georganiseerd voor de speelsters. Zij organiseerden minstens 500 spelmiddagen bij de gezinnen thuis, waarbij zij een gevarieerd aanbod aan spelactiviteiten gebruikten. Deze spelmiddagen thuis leveren goede resultaten op met betrekking tot de ontwikkeling van de kinderen en het inzicht van de ouders in de spelbehoefte van de kinderen. Veel vragen van moeders hebben betrekking op de opvoeding van de kinderen. Speelsters ondersteunen de ouders door in te gaan op hun vragen en te laten zien hoe zij als speelster op een speelse manier met bijvoorbeeld ruzie omgaan. Indien er sprake is van opvoedingsproblemen, verwijst de speelster de moeders naar het consultatiebureau of Opvoedburo, zo nodig begeleidt zij de ouders bij deze bezoeken. Het lukt steeds beter om het isolement van de moeders te doorbreken en om de allochtone kinderen deel te laten nemen aan de peuterspeelzaal en andere voorzieningen. Oudercursus De oudercursus is op initiatief van het Onderwijsvoorrangsgebied Delft en Westland in het schooljaar 1996/1997 op een tweetal basisscholen van start gegaan. De oudercursus bleek een succes. Daarom is het aantal deelnemende scholen het schooljaar daarop uitgebreid naar vijf. (de Anne de Vriesschool, de Cornelis Musiusschool en De Horizon, doen dit cursusjaar voor de eerste keer mee. Basisschool De Omnibus en de Mgr.Bekkersschool mogen op herhaling) In het schooljaar van 1998 is ook de peutercursus gestart vanuit de optiek dat ouders op verschillende momenten ondersteuning bij de schoolkeuze, de schoolloopbaan en de opvoeding van hun kind aangeboden krijgen. In dit kader is gekozen voor een voorschools moment. Zodoende krijgen ouders van 2/3-jarige, 6/7/-jarige en 11/12-jarige kinderen diverse malen de gelegenheid om aan deze cursus(sen) mee te doen. Doelen: Met de oudercursus willen we een aantal zaken te bereiken. Allereerst hopen we dat de onderwijskansen van kinderen worden verbeterd. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat het inzicht van de ouders in de opvoeding wordt vergroot en de opvoedingsvaardigheden worden verbeterd. Door de ouders met een verschillende achtergrond bij elkaar te zetten en elkaar ervaringen over de opvoeding te laten uit\Msselen, denken wij tevens dat de ouders meer onderling begrip voor elkaar kunnen opbrengen, waardoor mogelijk de intergratie van de allochtone ouders wordt bevorderd. Verder streven wij naar een hoog opkomstpercentage (minimaal 50%) van de ouders. Tvvee HBO-stagiaires hebben 4 maanden op basisschool De Omnibus één middag na schooltijd extra activiteiten georganiseerd voor vluchtelingenkinderen van 6 tot 12 jaar. Deze activiteiten waren gericht op motorische- en cognitieve vaardigheden. Dit jaar is door staglaires onder begeleiding van St. Averroès een eerste landelijke speelstersdag georganiseerd. Huiswerkcursussen -Op alle vier de locaties hebben in principe 37
huiswerkbijeenkomsten plaatsgevonden. -Het gemiddelde aantal leerlingen per bijeenkomst per
lokatie; Verlengde Schooldag 1996-1997 Aan de verlengde Schooldag (VSD) hebben de volgende scholen deelgenomen: Anne de Vries De VAK heeft het aanbod verzorgd, rekening houdend met de wensen van de scholen. De activiteiten betroffen taalexpressie, beeldende vorming muziek en dans. Deze activiteiten zijn verdeeld in cursussen van 10 of 20 lessen en zouden zijn gegeven in de periode herfst- januari- pasen. Helaas is de start vertraagd en zijn de meeste cursussen gestart in oktober/november. De lessen duurden 45 minuten bij taaltoneel ( bij de jongste kinderen) en muziek en dans; 1 uur bij de overige taalexpressie-activiteiten en 1 tot 1 ½ uur bij de beeldende vorming. Elke school had "recht" op 2 cursussen per periode. Het aantal deelnemers per cursus varieerde per activiteit, meestal 10 à 12 kinderen. Taaltoneel: Totaal aantal deelnemers: 57 kinderen, waarvan 42 allochtonen. Toneel- spelen: Totaal aantal deelnemers: 10 kinderen, waarvan geen allochtonen. Toneel met sprookjes Totaal aantal deelnemers: 46, waarvan 24 allochtonen. Goochelen Totaal aantal deelnemers: 60, waarvan 31 allochtonen. Beschilderen van iets binnen of buiten de school Totaal aantal deelnemers: 23, waarvan 9 allochtonen. Batikken Totaal aantal deelnemers: 20, waarvan 8 allochtonen. Eigen keuze Totaal aantal deelnemers: 5, alle allochtoon. Dans van de straat Totaal aantal deelnemers: 48, waarvan 20 allochtonen. Geïntegreerde kunstverkenning: Kennis maken met toneel, dans, beeldend muziek en literatuur Totaal aantal deelnemers: 43, waarvan 13 allochtonen. Gids 100.000,- De medewerkster die van uit de ST.Jeugdhulpverlening Delft jongeren in crisissituaties rond schooluitval begeleidde (inzet in de eerste zorgteams bij VO-scholen) is bovendien ingesprongen bij bureau leerlingzaken wegens ziekte van de leerplichtambtenaar. De Wissel 150.000,- Het spijbelopvangproject loopt rustig en goed. Er worden per jaar ongeveer vijftig leerlingen opgevangen. In 1997 werden structurele contacten met een aantal gemeenten in het Westland opgebouwd. Startersklas 152.000 Om kinderen van vluchtelingen die zich in Delft vestigen op te vangen zolang zij de taal en gewoonten in ons land nog vrijwel niet machtig zijn is een speciale klas gevormd. Inmiddels zijn er meerdere groepen. Klank- tast en ervaringsplaats. 25.000,- Deze voorziening bij de Maurice Materlinckschool is in het afgelopen jaar gerealiseerd en afgerekend. Door voelen, geluiden horen kunnen de kinderen ervaringen opdoen die helpen bij hun ontwikkeling. Banenpool, inleenvergoeding, diversen JWG, dienstenwinkel, Melkert 1, trajectbemiddeling, swi, (Voor de diverse budgetten zie overzicht) Spin in 't web noemt Werkplan zichzelf in het verslag, de interne werkwijzen maken het al haast niet meer mogelijk de projecten los van elkaar in beeld te brengen. Overigens is ook de financiering van de onderdelen vaak voor gedeelten uit Soc. Vernieuwing en gedeelten via andere begrotingsposten geregeld. De voorbereidingen voor de invoering van de WIW hebben de indelingen nog verder veranderd. Vanuit sociale vernieuwing is budget verleend zoals in het financiele overzicht aan het begin van dit verslag te vinden is. Inhoudelijk halen wij uit het verslag van Werkplan de volgende onderdelen: De veelheid van gespecialiseerde instrumenten die Werkplan kan inzetten om langdurig werklozen te ondersteunen bij het vinden van regulier werk of een zinvolle dagbesteding, maakt dat Werkplan de spin in het web is van het Delftse activeringsbeleid. De opgebouwde expertise en netwerken zijn waardevolle instrumenten om voor het merendeel van de cliënten een sluitende aanpak te realiseren. Trajectbemiddeling Werkplan Trajectbemiddeling Werkplan is een samenwerkingsverband tussen het Arbeidsbureau Delft en de gemeente Delft en realiseert alle plaatsingen uit de tweede categorie. Arbeidsvoorziening Delft heeft twee taakstellingen: - plaatsingen op reguliere banen via
standaardberaiddeling (zonder aanbodversterking); 1997 Het accent heeft in 1997 gelegen op verschuiving van input naar output. In combinatie met het zichtbaar maken van resultaten aan de diverse opdrachtgevers is dit voor consulenten trajectbemiddeling een omslag geweest in werken. Daar komt nog bij dat de doelgroep ook veranderd is. De cliënten die zich melden bij Trajectbemiddeling hebben een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, dan in voorgaande jaren. Bemiddeling vraagt daarom om meer deskundigheid, professionaliteit en langduriger trajecten. Input versus output De aanvoer van cliënten vanuit de DMZ bleef achter. De langdurige trajecten in combinatie met de outputeisen betekenen soms concessies doen aan de kwaliteit van de bemiddeling. Zeker omdat trajectbemiddeling Werkplan een centrale plaats inneemt bij het aanleveren van cliënten aan bijvoorbeeld Delft Werkt, JWG/Banenpool en Melkert 1, was het voor die onderdelen direct merkbaar dat er ofwel weinig cliënten waren of dat de cliënten niet geheel aan de gestelde eisen voldeden. De samenwerking met ASV (Arbeidsvoorziening, Start, Vedior), uitzendbureaus en Premiepool zal worden voortgezet. Realisatie 1997 Arbeidsbureau Delft, inclusief Traiectbemiddeling Werkvlan taakstelling realisatie plaatsingen zonder aanbodversterking 800 567 plaatsingen met aanbodversterking 785 779 Melkert 1 Jaarlijks wordt door het ministerie van SoZaWe op basis van het aantal bijstandsuitkeringen in de gemeente Delft een quotum aan Melkert 1 -banen toegekend. Er is hard gewerkt aan de bekendheid onder werkgevers over de Melkert 1 -regeling. In de media zijn regelmatig artikelen verschenen over de diverse projecten. Dat heeft geresulteerd in een volledige realisatie van de taakstelling. Veel energie is gestoken in voorbereidende scholing en begeleiding. Vier cliënten zijn al uitgestroomd naar ander regulier werk. Voor 1998 zijn inmiddels meer aanvragen van werkgevers ontvangen, dan er Melkert 1 -banen te vergeven zijn. Onderverdeling plaatsingen Melkert 1 1997.- sportmedewerkers 6 Project Uitstroomverbetering In 1997 is er kritiek gekomen op de Sector Uitkeringen van de DMZ. Cliënten die voor een traject van Werkplan in aanmerking zouden kunnen komen, bleken niet in beeld te zijn. Inmiddels is het Project 'Uitstroomverbetering' gestart dat in 1998 het DMZ-cliëntenbestand gaat screenen, zo nodig (medisch) onderzoek zal laten verrichten en cliënten gaat selecteren en voorbereiden op een traject bij Werkplan of sociale activering. Centraal staat steeds de vraag: wat is de afstand van de cliënt tot de arbeidsmarkt? Tijdens de selecties komt ook eventuele scholing aan de orde. Daarnaast zal er speciale aandacht zijn voor verstrekkingen bijzondere bijstand voor (her)intredingsinstrumenten en het lik-op-stuk beleid. Hiervoor wordt een aparte consulent aangesteld. Deze consulent kan voor elke cliënt die bij Activering in beeld is, een lijn uitzetten tussen inkomen en activering. Het project Uitstroomverbetering is daarmee de schakel tussen de sector Uitkeringen en de sector Activering. Diensten- & Werkwinkel Ook de Diensten- & Werkwinkel heeft in 1997 het accent gelegd op de verbetering van de interne organisatie: verbeterde administratie, klant-volgsysteem en een goede personele bezetting. Vooral de personele bezetting leverde en levert veel problemen op. Het werk komt zonder veel gerichte publiciteit en acquisitie binnen. Een bewijs van de goede kwaliteit van de dienstverlening De Werkwinkel gaat zich in toenemende mate richten op de non-profitsector naast de bestaande contacten in de profit-sector. Leerwerkbank In 1998 wordt de samenwerking met de Leerwerkbank en Combiwerk uitgebreid. Het gaat dan om scholing bij de Leerwerkbank en mogelijke uitstroom naar Combiwerk als één van de potentiële werkgevers. De samenwerking met de Leerwerkbank krijgt nog een extra dimensie: de Diensten- & Werkwinkel zal naar alle waarschijnlijkheid toegroeien naar een leerwerkbedrijf. Voorlopig zullen cliënten voorafgaand aan een plaatsing bij de Diensten- & Werkwinkel een assessment volgen bij de Leerwerkbank. Het assessment kan talenten en vaardigheden blootleggen die anderszins niet tot uiting komen. De uitstroom naar regulier werk wordt vanuit de Diensten- & Werkwinkel gestimuleerd door (bij-) scholing voor cliënten. Zo hebben de huishoudelijk medewerksters het SvS-vakdiploma kunnen halen en volgen enkele medewerkers de opleiding Beveiliging. Tevens is in 1997 de uitstroombegeleiding van medewerkers ontwikkeld, o.a. sollicitatietrainingen. 1997 Dienstenwinkel Totaal aantal werknemers 27 waarvan: 1 banenpool 3 Melkert- 1 23 Melkert-2 1997 Werkwinkel Totaal aantal werknemers 3
Delft Werkt Met name Delft Werkt (Melkert 2) heeft veel zorg gehad over de onvoldoende instroom van cliënten. In het laatste kwartaal is samen met de betrokken uitzendbureaus een laatste actie ondernomen om alsnog cliënten in beeld te krijgen en te plaatsen. Dat heeft nauwelijks succes opgeleverd, ondanks alle inspanningen. De samenwerking met de betrokken uitzendpartners heeft wel het beeld opgeleverd dat de consulenten van de uitzendbureaus (nog) wisselende ervaring en expertise hebben in de bemiddeling van de specifieke doelgroep: cliënten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. JWG/Banenpool en WIW-uitvoeringsorganisatie De JWG- en Banenpoolregeling is met de komst van de WIW opgeheven. De huidige werknemers hebben met behoud van rechten een nieuw WIW contract aangeboden gekregen. Ook de Melkert 2-regeling is ingaande 1998 een onderdeel van de WIW-organisatie (zie ook Delft Werkt). De WIW heeft eenduidigheid gebracht in het proces van doorstroom naar regulier werk en eindfuncties. Voor jongeren tot 23 jaar is, net zoals bij de JWG, een sluitende aanpak gerealiseerd: dit voorziet ook in zorg, hulpverlening en scholing. Cliënten van 23 jaar en ouder vinden met de diverse werkervaringsmogelijkheden een betere aansluiting naar een reguliere baan. De uitstroom naar een eindfunctie in de WIW wordt op die manier tot een minimum beperkt. De komst van de WIW heeft tot veel beroering geleid. Werkplan heeft daarom veel zorg besteed aan informatie-overdracht aan cliënten en de eigen medewerkers. De WIW zorgt voor een heldere klant-leveranciersverhouding met Arbeidsvoorziening: verantwoordelijkheden en bevoegdheden liggen vast. De gemeente heeft de regie. Arbeidsvoorziening verzorgt de indicering. Punt van aandacht zijn de bestaande 'oude' banenpoolers. Ook voor deze cliënten zal in 1998 bezien worden of zij kunnen uitstromen. In 1997 kregen 5 van de 100 banenpoolers regulier werk. Jongeren tot 23 jaar krijgen in de trajectbemiddeling te maken met een aparte trajectplancommissie die speciaal geëquipeerd is om met jongerenproblematiek om te gaan. 1997 (stand per 31-12-1997) VBO'ers in dienst 22 (vanaf 1998 uitkeringsgerechtigd) VBO verlengingen (in 1998) 10 (jonger dan 18 jaar) JWG-arbeidsovereenkomst 96 uitstroom JWG'ers naar regulier werk (over 1997) 36 Banenpoolers in dienst (per 31-12-1995) 119 Uitstroom banenpoolers naar regulier werk (over 1997) 5 Acquisitie Over het algemeen is de vraag van werkgevers naar personeel toegenomen en daarmee ook de vraag naar gesubsidieerde arbeid. Om geen overspannen verwachtingen te creëren bij werkgevers, door het beperkte aanbod van kandidaten, heeft men de acquisitie beperkt. De algemene trend is dat werkgevers meer behoefte krijgen aan advisering over bestaande cliënten die bij hen werkzaam zijn. Werkgevers willen graag zaken doen met een partner die op de hoogte is van de ontwikkeling in het bedrijf. Accountmanagement is daarvoor een prima instrument. Voor de acquisitie betekent dit een verschuiving van hun taak. De WIW en het SWI (centrum voor werk en inkomen) vergroten de doelgroep. Ook andere cliënten dan die met een uitkering van de DMZ zijn dan in beeld, bijvoorbeeld cliënten van de bedrijfsverenigingen. Het aanbod aan werkgevers kan met de nieuwe producten van de V^ (zie ook elders) fors uitbreiden. Al met al is de kormt van de WIW belangrijk voor het leveren van maatwerk aan zowel cliënten als werkgevers. Scholing / cursussen, leerwerkbank, CIP, herbestemmingen scholingen etc. (voor budgetten zie het overzicht) .ACTIVERING 1. Centraal Informatiepunt Volwasseneneducatie Het CIP is een laagdrempelige voorziening waar volwassenen een persoonlijk advies over de scholingsmogeljkheden binnen de volwasseneneducatie kunnen krijgen. Voor zowel allochtone als autochtone inwoners vanaf 18 jaar uit de regios Delft, Westland en Oostland geven de medewerkers van het CIP informatie en advies over scholingsmogelijkheden vanaf basiseducatie tot scholing op het niveau van post-wetenschappelijk onderwijs. Deze informatie is als volgt onder te verdelen: - informatie over de door de gemeente Delft georganiseerde
scholingsprojecten Naast deze activiteit biedt het CIP een goede toegankelijkheid tot de Internationale Diploma Waardering (IDW). Doel: Cliënten een zodanig advies geven, dat hen helpt bij de keuze tot een opleiding al dan niet gericht op werk. Aantal deelnemers: 2074 Uitvoering: 1052 individuele adviesgesprekken 1022 informatieve gesprekken (telefonisch/balie) Periode: 1 januari 1997 - 31 december 1997 Kosten per deelnemer: niet van toepassing Uitvoerende instantie: Centraal Informatie Punt In het educatieplan was uitgegaan van 1760 klanten (1600 + 10%). De 1052 klanten zijn doorverwezen naar: AOB Den Haag/Delft 24 Project sociale activering t.b.v. vrijwilligers: cursus voorbereiding vrijwilligerswerk Een nieuwe activiteit binnen de volwasseneneducatie in het kader van sociale activering. Een middel voor langdurig werkzoekenden om zich te oriënteren op de mogelijkheden in vrijwilligerswerk. Voor werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt worden activiteiten ontplooid om te voorkomen dat zij niet meer uit hun maatschappelijk isolement komen. In dit kader bestaat de behoefte aan scholing teneinde mensen voor te bereiden op beschikbaarheid voor vrijwilligerswerk. Het gaat daarbij om verduidelijking van capaciteiten en wensen bij een cliënt en ondersteuning bij het kiezen van de juiste plek. doel: Aanbieden van een laagdrempelige voorziening die aandacht besteed aan: - acceptatie van de status van onbemiddelbaar,
waardoor bereidheid tot verandering van de situatie kan ontstaan; Door middel van deze scholing kan een kweekvijver gevormd worden waarin kandidaten zitten die direct beschikbaar zijn voor vrijwilligerswerk. Aantal deelnemers: 10 Periode: 8 april - 27 mei 1997 Uitstroomgegevens:
Project sociale activering t.b.v. vrijwilligers: Ondersteuning en toeleiding vrijwilligers - StAR Voor maatwerk in de ondersteuning van vrijwilligers is de Stichting ArbeidsRehabilitatie ingeschakeld. StAR biedt ondersteuning aan mensen die specifieke begeleiding nodig hebben bij het vinden van een zinvolle dagbesteding. De doelgroep voor dit traject bestaat uit mensen met een bijstandsuitkering (fase 4). StAR biedt een pakket activiteiten aan met daarin verschillende onderdelen die samen het traject vormen voor een goede ondersteuning en toeleiding naar een vrijwilligersplek of eventueel een betaalde baan. De onderdelen zijn: assessment, een cursus oriëntatie op dagbesteding en vrijwilligerswerk, training van basis werkvaardigheden en specifieke ondersteuning en begeleiding. doel: Met deze training krijgt de cliënt de mogelijkheid aspecten van het eigen functioneren op een werkplek te oefenen en uit te bouwen. Met de cliënt wordt gezocht naar een goede dagbestedingsplek of een mogelijke toeleiding naar betaalde arbeid: een plaats die goed past bij de persoon. Aantal deelnemers: 5 Uitvoering: 4 dagdelen per week gedurende 25 weken Periode: juli - december 1997 Kosten per deelnemer: f 2.700,- voor 400 contacturen: 6,75 per uur Uitvoerende instantie: StAR, Delft. Vrouwen oriënteren zich op de samenleving (VOS) Deskundigheidsbevordering van (nieuwe) leidsters van VOS-cursussen (Vrouwen oriënteren zich op de samenleving). Thema: Multiculturele samenwerking: van theorie naar praktijk. VOS-cursussen zijn voor veel vrouwen een eerste stap in de richting van de arbeidsmarkt. Door zich op de samenleving te oriënteren worden zij weerbaarder en worden zij zich bewust van hun wensen en mogelijkheden. De leidsters van deze cursussen, die voortkomen uit de cursussen zelf, doen dit werk vrijwillig. Door deskundigheidsbevordering met betrekking tot het leiden van groepen zullen deze cursussen meer resultaat hebben. Ten aanzien van het thema zijn de volgende onderwerpen aan
de orde gekomen: doel: Na afloop van de cursus zijn de cursisten in staat om groepen vrouwen te begeleiden. Zij zijn zich bewust van de thematiek en kunnen hiermee omgaan in hun begeleiding. Uitstroom is gericht op sociale redzaamheid. Aantal deelnemers: 14 Uitvoering: twee studieweekenden (zaterdag + zondag) Periode: januari 1998 Kosten per deelnemer: 357,- voor 36 contacturen: 9,92 per uur Uitvoerende instantie: VHS Olaertsduyn, Rockanje De cursus werd door alle deelnemers goed tot zeer goed beoordeeld. De gestelde doelen zijn gehaald en er was behoefte aan een terugkomdag op locatie om de verwerking van alle ervaringen in de praktijk te toetsen. Twee deelneemsters hebben aan het tweede trainingsweekend niet meer deelgenomen. Een deel van de vrouwen die deze training gevolgd heeft, is begonnen met het opzetten van een multi-culturele VOS-cursus voor migrantenvrouwen. Dit gebeurt op vrijwillige basis. Een duidelijk kader voor deze emancipatorische wijze van scholing bestaat er momenteel niet in de gemeente Delft. Vanuit de afdeling Welzijn is contact gezocht met de afdeling volwasseneneducatie om te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om dit in de toekomst in beperkte mate toch te realiseren. Hiervoor zal ook contact gezocht worden met de DMZ. VOORTRAJECTEN (educatie) NT2 Laag Allochtonen met een laag leertempo vergroten hun vaardigheden in de Nederlandse taal. Cursisten leren de Nederlandse taal van cito-niveau 0 tot en met 2. Er wordt aandacht besteed aan spreken, luisteren, lezen en schrijven en sociale kennis en vaardigheden. Per niveau is 400 uur nodig bij een gemiddeld leertempo. Er zijn cursussen van 5 uur per week en intensieve cursussen van 10 uur per week. Bij de intensieve cursussen krijgt de cursist 10 uur les in de week, hierbij zijn huiswerk, buitenschoolse opdrachten en zelfstandig leren in het Open Leercentrum niet meegerekend. De cursist moet rekening houden met 10 tot 20 uur totale studiebelasting per week: 10 uur les en maximaal 10 uur zelfstudie en/of huiswerk. doel: Cursisten die de toets na afloop van de cursus voldoende
maken, kunnen doorstromen naar: Aantal deelnemers: 221 ten opzichte van 145 genoemd in het Educatieplan. Uitvoering: 5 uur of 10 uur Periode: kalenderjaar 1997 Kosten per deelnemer 2.137,60 voor gemiddeld 300 contacturen: 7,12 per uur Uitvoerende instantie: TREducatie: Centrum TaalPlus Uitstroomgegevens Naar vervolgopleiding/traject: 175 - op weg naar 1: 45 - niveau 1: 40 - op weg naar 2: 41 - niveau 2: 25 - Reynevelt niveau 3: 24 Tussentijds beëindigd: 46 11 - werk 15 - medisch 4 - kinderopvang 8 - te hoog verzuim 4 - verhuizing 4 - zonder directe reden Voor mensen met een inburgeringscontract die de 15-25 uurs inburgeringstrajecten te zwaar vinden, bestaat er de mogelijkheid in deze cursus in te stromen. Op deze manier vindt integratie met inburgering plaats. FUNCTIEGERICHTE SCHOLING Vakgeschoold schoonmaker Vanuit de Dienstenwinkel bestaat de mogelijkheid voor particulieren mensen in te huren voor schoonmaakwerkzaamheden. Er zijn echter meer vacatures dan kandidaten. Door middel van scholing worden mensen voorbereid op werk. Het gaat hier om mensen die in aanmerking komen voor een Melkert-II functie. Deze regeling bepaalt dat men na twee jaar doorstroomt naar een vaste functie binnen het bedrijf. Een vakgerichte opleiding verhoogt de kansen van deze doelgroep. Met de cursus Vakgeschoold Schoonmaker wordt de deelnemer door praktische en theoretische scholing kennis, inzicht en vaardigheden verschaft op het gebied van algemeen schoonmaakonderhoud. doel: Aanbieden van professionele scholing om de kans op een reguliere baan te vergroten. Aantal deelnemers: 9 Uitvoering: een dag per week gedurende 15 weken Periode: 2 december 1997 - 17 maart 1998 Kosten per deelnemer: f 2972,- voor 120 contacturen: 24,76 per uur Uitvoerende instantie: Stichting Scholing en Vorming Schoonmaakbedrijven en -diensten (SVS) VOORTRAJECTEN Intensief Nederlands gericht op werk Een intensief scholingstraject dat uitstroom naar een vervolgopleiding en/of werk binnen een relatief korte tijd mogelijk maakt. Dit traject is bestemd voor anderstalige werkzoekenden of nieuwkomers die een inburgeringscontract hebben afgesloten met de Gemeente. Het programma bestaat uit Nederlands als tweede taal, sociale vaardigheden, beroepenoriëntatie en arbeidsoriëntatie. Om te kunnen deelnemen is tenminste NT2-niveau 2 vereist. Het hoogst haalbare is uitstroom op NT2-niveau 5 en deelname aan het landelijk erkende staatsexamen NT2-II. Per 3 maanden kan een hoger NT2-niveau worden behaald. Er is een apart programma voor mensen met een (tijdelijk) langzamer leertempo. doel: 70% uitstroom naar een hoger NT2-niveau, vervolgopleiding en/of werk. Aantal deelnemers: 165 Uitvoering: 30 uur per week met flexibele in- en uitstroom Periode: kalenderjaar 1997 Kosten per deelnemer: 3.497,- voor 600 contacturen (gemiddeld): 5,83 per uur Uitvoerende instantie: TRE-contractgroep Totaal aantal cursisten in 1997: 165 gegevens onbekend: 9 Uitstroom in 1997: 97 waarvan naar werk: 31 waarvan naar een andere opleiding: 57 vroegtijdig uitstroom, diverse redenen: 9 Gemiddelde opleidingstijd in 1997: Totaal gemiddelde doorloop: 4,8 maanden 3 maanden of minder, geen niveauverandering: 36,2 % 6 maanden of meer, geen niveauverandering: 23,7 % (totaal 59,9 %) 3 maanden of minder, minimaal één niveau hoger: 17,5 % 6 maanden of meer, minimaal één niveau hoger: 22,6 % (totaal 40,1 %) De meeste cursisten (84,2%) sluiten de training af met een schoolcertificaat. 15,8 % neemt deel aan het examenprogramma I of II. Aantal personen nog in opleiding: 65 Gemiddelde opleidingstijd: 3,6 maanden FUNCTIEGERICHTE SCHOLING Communicatie op het werk - JWG Vanuit Bureau werkplan is gesignaleerd dat er voor deelnemers aan de JeugdWerkGarantieWet (JWG) scholing nodig is op het gebeid van communicatie en sociale vaardigheden. In een traject van tien bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan communicatie op de werkvloer, specifiek gericht op JWG-deelnemers. Onderdelen van het programma zijn o.a. kritiek geven en krijgen, vragen stellen, leren luisteren, opdrachten accepteren, etcetera. Aantal deelnemers: 7 Uitvoering: 11 bijeenkomsten van een dagdeel Periode: 22 augustus - 7 november 1997 Kosten per deelnemer: f 857,- voor 33 contacturen: 25,95 per uur Uitvoerders: Leerwerkbank De aanwezigheid en inzet van de cursisten was goed. De cursisten beoordeelden de cursus over het algemeen als leerzaam. Bij aanvang van het traject heeft iedere deelnemer voor zichzelf een doel gesteld. Voorbeelden: omgaan met negatieve kritiek, makkelijker leren praten, reageren op moeilijke situaties, etc. Voor de meeste cursisten is het doel dat zij voor zichzelf gesteld hadden, grotendeels bereikt. Bij alle cursisten is een verandering in gedrag en communicatie merkbaar geworden tijdens de cursus. Een cursist is voortijdig gestopt met de cursus in verband met persoonlijke problemen. De overige cursisten hebben allen een certificaat ontvangen na afloop van de cursus. FUNCTIEGERICHTE SCHOLING Leerwerkbank Door praktisch aan de slag te gaan, ontdekken cursisten hun vaardigheden en mogelijkheden met betrekking tot verschillende beroepsrichtingen. De Leerwerkbank is bedoeld voor (langdurig) werklozen die geen reële beroepswens hebben, die geen relevante opleiding gevolgd hebben en die slechts vage indicaties bezitten omtrent hun mogelijkheden op werk. Het aanbod bestaat uit 2 fasen: een heroriënteringsprogramma van 4 weken (fase 1), waarin cursisten een beroepskeuze kunnen maken, en een 2e fase van maximaal 6 maanden, waarin de cursisten een praktische scholing volgen op het gebied van metaal, installatietechniek, electrotechniek, detailhandel, schilderen, verzorging, horeca, bouw/hout. In deze fase ligt de nadruk niet op het vermeerderen van kennis, maar op het testen van taal- en rekenvaardigheden, het bepalen van de beroepskeuze en het weer wennen aan regelmaat en discipline. Via het aangeboden traject kunnen 150 deelnemers een heroriënteringsprogramma volgen. Na de eerste fase een uitstroom van 70-80% naar de tweede fase, dan wel naar bemiddeling, een andere opleiding en/of werk. 80 deelnemers worden geschoold in fase 2 en worden daarmee opgeleid tot: bemiddeling naar werk: regulier of via JWG, werkervaringsplaatsen en banen in het kader van het 40.000-banenplan; het volgen van een (vervolg) beroepsopleiding. Na afloop van de opleiding stroomt 70-80% door naar werk of een vervolgopleiding. De uitstroom is gericht op professionele redzaamheid. Aantal deelnemers: 1e fase: 106 2e fase: 154 Uitvoering: 26 uur per week, maximaal 32 weken, gemiddeld 24 weken Periode: kalenderjaar 1997 Kosten per deelnemer: 5.455,- voor gemiddeld 487 contacturen: 11,20 per uur Uitvoerende instantie: Leerwerkbank Aantal deelnemers 1e fase: 106 2e fase: 154 Doorstroom naar 2e fase: 73 (69%) Vervolgopleiding/werk: 14 (13%) vv.opl/werk: 91 (59%) Voorgedragen bemiddeling: 10 (10%) bemiddeling: 35 (23%) Voortijdige uitval: 9 (8%) voort.uitval: 26 (17%) nog in opl. 55 De instroom bestond in 1997 veelal uit jongeren met uitzicht op een JWG-baan. Het effect hiervan is dat in de werkplaats een meer schoolse aanpak behoeft, hetgeen niet altijd als prettig ervaren wordt door de oudere, meer gemotiveerde cursist. Interne afspraak voor 1998 is dan ook niet meer dan 75% jongere cursisten in de 1e fase te plaatsen. Assessment Is in 1997 vergaand voorbereid en daardoor zijn er ook onkosten gemaakt en bovendien vergaande verplichtingen aangegaan met de uitvoerende instantie. De evaluatie zal in 1998 plaatsvinden. Datzelfde geldt voor een horecaproject. Intercultureel jongerenkoor: 5000, Wereldkinderkoor is dit initiatief gaan heten. Een groep van 17 kinderen heeft enthousiast meegedaan. De bedoeling is er weer twee jaarcursussen van ieder een uur van te maken. Dankzij de bijdrage vanuit sociale vernieuwing kan de eigen bijdrage (cursusgelden) van de deelnemers beperkt blijven tot 50,- p.p. Het is vrijwel zeker dat de cursuskosten zonder subsidie (275,- p.p.) niet door deze deelnemers gedragen kunnen worden. Jeugd in beweging. 60.000,- Wegens afnemende sportparticipatie van de jeugd heeft het college op 27 mei 1997 besloten ten behoeve van stimulering van sportparticipatie bij de jeugd fl 60.000,- uit het budget Sociale vernieuwing ter beschikking te stellen. Stimulering van de sportdeelname onder de jeugd is in het project, Delftsse Jeugd in Beweging omschreven. Dat project wordt mede gefinancierd door het landelijk project Jeugd in Beweging en uitgevoerd in samenwerking met onder andere het onderwijs, de GGD, TNO-Preventie en Gezondheid en sportverenigingen. Volgens het projectplan zou de voorbereiding van het project in juli 1997 van start gaan en de uitvoering op scholen in september 1997. Hierin is vertraging gekomen. Zowel de afdeling Cultuur, Recreatie, Sport als betrokken instellingen hebben enige tijd moeten wachten op een definitieve subsidietoekenning, van het landelijk projectbureau Jeugd in Beweging, om van start te kunnen gaan met de voorbereidingen en uitvoering van de projectactiviteiten. Deze kwam in de periode dat het projectplan zou moeten worden uitgevoerd. In december 1997 kreeg de afdeling Cultuur, Recreatie, Sport een subsidiebeschikking van fl 50. 000, -. Minder dan de helft van het aangevraagde bedrag van fl 105. 000, -. Deze vertraging en de vermindering van het subsidiebedrag heeft consequenties voor de planning en de uitvoering van het project. Door genoemde vertraging was het niet mogelijk om in 1997 met het project te starten. Daarnaast moet de financiering en daarmee de inhoud van het project worden aangepast, Bijzondere controle fl 440.000,- Dit bedrag is volledig uitgegeven aan salariskosten van de sociaal rechercheurs. Dit budget is van rijkswege in de sociale vernieuwing ondergebracht inclusief regelgeving over aantallen rechercheurs en maatregelen. Het bedrag is inmiddels in de meerjarenbegroting opgenomen, Max Zomerdijkfonds fl 50.000,- Van dit bedrag was fl 25.000,- bestemd voor subsidies. Hiervan is geen gebruik gemaakt. De overige fl 25.000,- was bestemd voor personeelkosten. Hiervan is slechts fl 5.000,- uitgegeven t.b.v. het schrijven van een nota en het voeren van het benodigde overleg. Tevens zijn er meerdere telefonische contacten geweest met potentiële gebruikers. Vrijlatingsbeleid fl 800.000,- De bestaande Delftse premieregeling is per 1 oktober 1997 gewijzigd en vervangen door een centrale vrijlatingsregeling. Er is een overgangsregeling getroffen voor bepaalde doelgroepen. Voorzien werd dat het totale budget niet benut zou worden. Besloten is om een bedrag van fl 180.000,- te besteden aan het armoedebeleid. Het restant is op een bedrag van fl 8.717,- na volledig gebruikt. in de loop van 1998 wordt nieuw beleid ontwikkeld na afloop van het experiment persoonsgebonden budget. swi fl 50.000,- In december 1997 is het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) van start gegaan. Het betreft een samenwerkingsverband van de gemeente met arbeidsvoorziening en de uitvoeringsinstellingen sociale verzekeringen. Het doel is te komen tot één loket voor werk en inkomen in de gemeente. T.b.v. de beleidsvoorbereiding was fl 50.000,- gereserveerd in de sociale vernieuwing. Dit bedrag is volledig besteed. Vrouwenopvang fl 1.121.350,- Het geld dat de rijksoverheid beschikbaar stelt voor de vrouwenopvang wordt tot en met 1997 verdeeld via de Tijdelijke Wet Stimulering Sociale Vernieuwing (TWSSV). De gemeente Delft is aangewezen als centrumgemeente voor de vrouwenopvang. In 1997 is subsidie verleend aan de Stichting Vrouwenopvang Zuid-Holland Ricardis. Ricardis beschikt over een capaciteit van 23 bedden. De bezettingsgraad in 1997 was 95%. Het bedrag is volledig besteed. Dak- en thuislozen fl 577.781,- In 1997 is de (geoormerkte) rijkssubsidie voor de opvang van dak- en thuislozen (VWS) via het fonds sociale vernieuwing verdeeld over drie verschillende instellingen in de gemeente Delft; namelijk de stichting Sociaal Pension, de stichting Jeroen en de stichting Dienstencentrum "Over de brug". De stichting Sociaal Pension biedt nachtopvang aan daken thuislozen met psychosociale problemen. In april 1997 is de stichting Drugshulpverlening verandert in de stichting Dienstencentrum "Over de brug". Hier worden overdag druggebruikers geholpen en dakloze mensen met psychosociale problemen worden opgevangen. De stichting Jeroen verzorgt de opvang van personen met problemen in de thuissituatie. De genoemde instellingen werken complementair. De subsidie is als volgt verdeeld: Stichting Sociaal Pension 325.355,- Stichting Jeroen 52.426,- Stichting Dienstencentrum "Over de brug" 25.000,- Uitvoeringskosten gemeente 50.000,- Totaal 452.781,- Stichting Dienstencentrum "Over de brug" heeft een bedrag van fl 15.441 niet besteed. Dit bedrag is conform het besluit van de Gemeenteraad d.d. 26 maart 1998 overgeheveld naar 1998 t.b.v. de maatschappelijke opvang Daarnaast werd in het begin van 1997 een bedrag gereserveerd van fl 125.000,- teneinde de instellingen in staat te stellen te starten in afwachting van de toekenning van de definitieve rijkssubsidie. Dit bedrag in niet uitgegeven. Persoonsgebonden budget fl 50.000,- In 1997 is een bedrag van fl 50.000,- gereserveerd voor een experiment met een persoonsgebonden budget voor uitkeringsgerechtigden in de eindfase van hun trajectbemiddeiing. Opzet en uitvoering hebben niet in 1997 plaatsgevonden, maar zuilen in 1998 hun beslag krijgen. Eind 1998 vindt de evaluatie plaats. Armoedebeleid fl 240.000,- De kosten van de voorstellen in de vervolgnota Armoedebeleid in Delft van april 1997 zijn gedeeltelijk ten laste gebracht van het FSV. Voor 1997 betrof het een claim van fl240.000,-, waarvan fl 180.000,- ten laste is gebracht van het budget vrijlatingsbeleid. Op 1 juli 1997 zijn verschillende regelingen in het kader van het armoedebeleid van kracht geworden. Het betreft de "witgoedregeling", de 11 regeling bijkomende studiekosten" en het opheffen van de inkomensgrens bij de Budgetwinkel. Tevens is in de loop van 1997 een extra budgetconsulent aangesteld ten behoeve van de schuldhulpverlening aan klanten van Werkplan. Het bedrag van fl 240.000,- is volledig aangewend voor de kosten die hiermee gemoeid zijn: fl 45.000,- budgetconsulent fl 15.000, afschaffen inkomenstoets Budgetwinkel fl 180.000,- verstrekkingen witgoed/studiekosten De verwachting is dat ook voor 1998 het volledige bedrag aangewend zal worden ten behoeve van het armoedebeleid. Activiteiten van het HALT-bureau in het jaar 1997 126.000,- De doelstelling van het HALT buro Delft e.o. is een bijdrage leveren aan het voorkomen en terugdringen van criminaliteit onder jongeren. Om deze doelstelling te verwezenlijken heeft Halt de volgende taken: Het verzorgen van de Halt- afdoening. In 1997 zijn in totaal 225 jongeren naar het Halt-buro verwezen. Het verzorgen van preventieprojecten. Veel Voorkomende Criminaliteit. In 1997 is er op 28 scholen voorlichting gegeven. Het doel van het voorlichtingsproject Veel Voorkomende Criminaliteit is om op zowel de basis- als op de middelbare scholen in respectievelijk de groepen 7 en 8 en de klassen 1 en 2, inzicht te geven in de omvang en aard van veel voorkomende criminaliteit. De samenwerking met , de inbreng en aanwezigheid van de politie verhoogt de effectiviteit en laat vaak en steven indruk achter, met name op de basisscholenen de inbreng van bij deze preventieprojecten. Voorlichtingsproject Vuurwerk In 1997 is er op 87 scholen vuurwerkvoorlichting gegeven. De vuurwerkvoorlichting is al jaren een vast onderdeel van het Halt programma. De doelen die zijn gesteld zijn het voorkomen van overlast en het verminderen van ongelukken bij het afsteken van vuurwerk. Er wordt in het voorlichtingsprogramma veel aandacht besteed aan het veilig afsteken van vuurwerk, het gevaar van illegaal vuurwerk en het rekening houden met anderen. Naast deze specifieke preventie taken is er op verzoek voorlichting en advies gegeven aan buurthuizen, leerlingen en ouders Coördinatie algemeen 15000,- Op deze post worden alle algemene kosten afgeschreven. Tijdsinvestering in opmaken van de algemene notas en verslagen etc., de accountantskosten en drukwerk etc. Daarbij is de ruimte voor de personeelskosten de sluitpost die eigenlijk hoger had moeten zijn. Reserve vorming en scholing 450.000,- Dit fonds is gevormd om niet op meerdere budgetten hogere bedragen te hoeven invullen. Dat was in vorige jaren het geval omdat daarmee het risico van het niet toegekend worden van subsidies via ESF e.d. werd afgedekt. Dat risico is nu bij elkaar gebracht en daarmee kleiner gemaakt. Uit dit fonds zijn nu ook andere zaken gefinancierd zoals de startersklassen en K.klassen voor kinderen van vluchtelingen voorzover die kosten door de grote toestroom de verwachtingen overtroffen. Er zijn ook enkele stortingen in het fonds gedaan en tevens is de toezegging aan het OVG gedaan (zie toedelingen uit het gemeentefonds na 1997) om in 1999 en 2000 nog twee maal subsidie uit deze bron te ontvangen. Uit dit fonds wordt nu ook 13000,- gebruikt om deze afrekening en herbestemmings- voorstellen op nul te kunnen laten uitkomen. toelichtingen op de herbestemmingsvoorstellen: Aan het einde van de rit worden alleen herbestemmingsvoorstellen gedaan die volledig passen in de reeds bestaande afspraken: Dak- en thuislozen: Stichting Dienstencentrum "Over de brug" heeft een bedrag van fl 15.441,niet besteed. Dit bedrag is conform het besluit van de Gemeenteraad d.d. 26 maart 1998 overgeheveld naar 1998 t.b.v. de maatschappelijke opvang Bijdrage aan "Over de brug" is reeds in commissie behandeld te financieren uit deze onderschrijding Max Zomerdijk: De besluitvorming is nog niet afgerond: de gelden moeten daarom beschikbaar blijven. Persoonsgebonden Budget: In dec. 97 vastgesteld dat dit beschikbaar moet blijven in 1998. Jeugd in beweging. In december 1997 kreeg de afdeling Cultuur, Recreatie, Sport een subsidiebeschikking van fl 50. 000, -. Minder dan de helft van het aangevraagde bedrag van fl 105. 000, -. Deze vertraging en de vermindering van het subsidiebedrag heeft consequenties voor de planning en de uitvoering van het project. Door genoemde vertraging was het niet mogelijk om in 1997 met het project te starten. Daarnaast moet de financiering en daarmee de inhoud van het project worden aangepast, Om in 1998 het vereenvoudigde plan alsnog uit te voeren is overheveling noodzakelijk Herbestemmingsvoorstel voor de correctiepost uit 1996: Begin februari is het startsein gegeven voor een extra campagne om meer Melkert-1 plaatsen te realiseren in de zorgsector. Het gaat hierbij om extra banen in ziekenhuizen, verpleeghuizen, jeugdhulpverlening, verzorgingstehuizen en maatschappelijke opvang. Deze banen zijn bestemd voor mensen, die langer dan één jaar werkloos zijn. Werk en scholing is voor velen van hen een nieuwe kans op verdere ontplooing. Juist in deze sector wacht veel mensgericht en zinvol werk, waar "medewerkers met een extra zorgbaan" de werkdruk helpen verlagen. Bovendien blijkt in de praktijk dat taken , die eerder onvoldoende aandacht kregen, dankzij deze medewerkers nu wel uitgevoerd kunnen worden. Tot nu toe loopt de invulling van Melkert-l-banen in deze sector niet goed genoeg. Dit in tegenstelling tot de gemeentelijke Melkert-l-banen. Daarom wordt voorgesteld, deze landelijke campagne nu voor Delft een extra impuls te geven. Via het tijdelijk aantrekken van een half-time extra acquisiteur, kan worden gezorgd voor het creëren van vacatures en bemiddeling van geschikte kandidaten daarop. De kosten worden geraamd op Fl 34.000.. Medewerking Stichting Welzijn Delft De afrekening heeft niet plaatsgevonden, daarom is het college verzocht het volledige bedrag over te hevelen naar 1998. Verbouwing accommodaties Een gering deel van het budget is aangewend voor de jongerenvoorziening De Border in Tanthof. Het was nodig het hang- en sluitwerk van deze accommodatie aan te passen tegen inbraak. Het college is verzocht het resterende bedrag over te hevelen naar 1998. Het fonds sociale vernieuwing heeft over drie jaarschijven middelen beschikbaar gesteld voor de aanpassing van buurtaccommodaties om deze beter geschikt te maken voor gebruik door jongeren. Ten laste van dit budget zijn uitgaven gebracht (voor de Border en buurthuis De Bras), er resteert nog 111.000,--. Nu wordt het college gevraagd akkoord te gaan met de overheveling van het restant van 111.000,-- naar 1998. De accommodatie voor jongeren in de Kuiperwijk, West Point, is een tijdelijke voorziening voor maximaal 5 jaar. Inmiddels zijn daar twee jaar van verstreken. Het bestuur van de Buurtraad 75 heeft een uitbreidingsplan om het buurthuis zodanig aan te passen dat de jongeren hier ondergebracht kunnen worden, het bestuur heeft hiervoor ook eigen middelen gereserveerd. Een bouwkundige uitbreiding van dit buurthuis stemt overeen met de intenties van de nota Instrumenten II en de gesprekken met het bestuur om tot uitwerking en uitvoering te komen kunnen starten, met inzet van dit budget. Veilgheid en sfeer: Buurtbeheer: Dit budget heeft reeds bestemmingen voor plannen die in de afgelopen jaren zijn gemaakt. Het is ook in de afgelopen tijd al gebleken dat het realiseren van de bouw- onderhouds- verbeteringsplannen etc. vaak meer tijd kost. Deze onderwerpen waren : Speelplek Meermansstraat, trapveld Hoogenhouckstraat, spel materiaal uitleenposten. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |