Nota Financieel Perspectief
2007 – 2010
Inhoudsopgave.
1. Hoofdindeling van de programmabegroting.
2. Het financieel meerjarenbeeld.
Tussentijdse begrotingswijzigingen.
Mee- en tegenvallers bestaand beleid
Reeds eerder genomen besluiten.
Het accres op het Gemeentefonds
De tariefsontwikkeling van de lokale heffingen.
Overige algemene dekkingsmiddelen.
Investeringen en Grote Projecten.
Weerstandscapaciteit en de relatie met de grote projecten
en de risico’s.
Bijlage I: toelichting mee- en tegenvallers
Bijlage II: Overzicht bezuinigingen
Voor u ligt de Nota Financieel Perspectief
2007-2010.
Deze
nota is te beschouwen als een eerste stap in de voorbereiding van de
Programmabegroting 2007 – 2010. Deze nota bevat als het ware het ‘raamwerk’
voor deze begroting.
Dit
raamwerk geeft de inrichting van de programmabegrotingen voor de komende
bestuursperiode aan. De komende programmabegrotingen bevatten de uitwerking van
het coalitieakkoord Ruimte zien en ruimte maken voor de komende
raadsperiode 2006 –2010. Het ligt dan
ook voor de hand om de programma-indeling van de komende begrotingen aan te
sluiten op de inhoudelijke indeling van het coalitieakkoord. Een voorstel
daarvoor treft u aan in het volgende hoofdstuk.
Het
‘raamwerk’ kan ook in de meer letterlijke betekenis worden opgevat. Deze nota
bevat de ramingen die tezamen het financiële kader vormen waarbinnen wij het
coalitieakkoord gaan uitvoeren. Wij
besteden daarin aandacht aan de ontwikkeling van algemene dekkingsmiddelen,
zoals het gemeentefonds en de lokale heffingen. Daarnaast is sprake van mee- en
tegenvallers in de uitvoering van het bestaande beleid. Ook geven wij in deze
nota inzicht in de ontwikkeling van het bezuinigingsprogramma 2007 –2010 die
reeds in de vorige raadsperiode is besloten en in uitvoering genomen.
Het
totaalbeeld van deze plussen en minnen biedt inzicht in de financiële ruimte
die beschikbaar is voor de uitvoering van het coalitieakkoord. In aanvulling
daarop houden wij voor 2007 rekening met een benodigd budget voor incidenteel
nieuw beleid ad € 0,5 miljoen en voor structureel nieuw beleid een budget van €
1,5 miljoen. De voor 2008 t/m 2010 te creëren financiële ruimte voor nieuw
beleid wordt voorzien vanuit de (gelukkig nu) positieve ontwikkeling van het
Gemeentefonds en mogelijk noodzakelijke ombuigingen.
Op
basis van deze becijferingen presenteren wij u een meerjarig sluitend
financieel meerjarenbeeld. Wij tekenen hierbij aan, dat het financieel
totaalbeeld is opgesteld op basis van actuele inzichten. Richting
Programmabegroting kunnen zich nog ontwikkelingen voordoen, bijvoorbeeld in het
kader van de septembercirculaire gemeentefonds, die nadere aanpassingen
noodzakelijk maken. Bij de Programmabegroting zal dan ook duidelijk zijn in hoeverre
de lopende bezuinigingsopdracht verzwaard zal worden.
De
daadwerkelijke invulling van de ruimte voor nieuw beleid, althans de eerste
jaarschijf 2007, is de volgende stap in het voorbereidingsproces van de
begroting. Daarbij zullen we ook concreet invulling geven aan een herijking van
het investeringsprogramma (inclusief de Grote Projecten) en de afzonderlijke
reserves.
Het
resultaat van dit alles treft u aan in de Programmabegroting 2007 – 2010, die
in oktober aan de gemeenteraad wordt uitgebracht.
Burgemeester
en Wethouders van Delft.
Het coalitieakkoord is voor de komende vier jaar het uitgangspunt van het bestuurlijk handelen in Delft. Dit akkoord bevat afspraken op hoofdlijnen. Deze worden uitgewerkt in de programmabegrotingen in deze bestuursperiode. Het ligt dan ook voor de hand dat de indeling van deze programmabegrotingen wordt aangesloten op de onderwerpen die in het coalitieakkoord zijn genoemd.
In het coalitieakkoord hebben wij reeds aangegeven dat het thematisch en programmatisch werken verder worden doorgezet. Dit maakt het immers mogelijk om de kracht van organisatie en bestuur beter te bundelen en te focussen op de bestuurlijke doelen die door de raad zijn vastgesteld. Het programmatisch werken versterkt ook de externe oriëntatie door aan te sluiten op initiatieven in de stad en in de samenwerking met andere partners.
Wij achten het daarom van groot belang de programma’s in de begroting zowel bestuurlijk als organisatorisch goed te verankeren. In de eerste plaats is dit uitgewerkt doordat elk (deel)programma in ons college een eerstverantwoordelijke programmahouder kent. Deze programmahouder heeft de verantwoordelijkheid voor de planning en realisatie van het betreffende programma en draagt daarbij zorg voor afstemming met de overige collegeleden.
De organisatorische pendant hiervan is dat er per (deel)programma ook een verantwoordelijke manager bestaat. Deze is het eerste aanspreekpunt voor de programmahouder in de uitvoering van het programma. Tenslotte draagt ook elk GMT-lid verantwoordelijkheid voor één of meer programma’s, waarvoor programmamanagers worden aangewezen. Samenvattend vindt de borging van de opzet en uitvoering van de programma’s dus vooral plaats in de driehoek programmahouder – programmamanager – GMT-lid.
Zoals gezegd volgt de indeling in programma’s de onderwerpen in het coalitieakkoord. Deze indeling is er echter ook één op hoofdlijnen. Om meer thematische samenhang aan te brengen, en de hierboven beschreven eenduidige borging mogelijk te maken, hebben wij daarom een aantal programma’s verder uitgewerkt in deelprogramma’s.
In de begroting zullen steeds per deelprogramma de drie W-vragen worden beantwoord:
§ Wat willen wij bereiken?
§ Wat gaan we daarvoor doen?
§ Wat mag het kosten?
De boven beschreven borging in een programmahouder en een programmamanager vindt eveneens plaats op het niveau van de deelprogramma’s.
De voorgestelde indeling van de begroting in programma’s en deelprogramma’s, met de verantwoordelijke programmahouder is als volgt:
thema/programma: |
deelprogramma: |
verantwoordelijke portefeuillehouder |
Dienstverlening |
Dienstverlening |
R.
Vuijk |
Delta
|
R.
Vuijk |
|
Wonen,
Zorg, Welzijn |
Gezond
en Actief |
D.
Rensen |
Zorg
met aandacht |
D.
Rensen |
|
Jeugd
& Onderwijs |
|
D.
Rensen |
Integratie
& Inburgering |
|
D.
Rensen |
Veiligheid |
Integrale
veiligheid |
B.
Verkerk |
Wijkzaken
& Stadsbeheer |
Samenwerken
in de wijken |
A.
Koning |
Stadsbeheer |
A.
Koning |
|
Reiniging |
A.
Koning |
|
Milieu
& Duurzame ontwikkeling |
|
L.
Merkx |
Arbeidsmarkt,
inkomen en emancipatie |
|
S.
Bolten |
Kennisstad
& Economie |
Kennisstad
en economische agenda |
R.
Vuijk |
Cultuur
en Binnenstad |
Binnenstad |
L.
Merkx |
Cultuur
en Toerisme |
L.
Merkx |
|
RO,
verkeer en vervoer |
Ruimtelijke
ordening |
A.
Koning |
Verkeer
en Vervoer |
A.
Koning |
|
Ontwikkelen,
grond en Vastgoed |
Grond
en vastgoed |
A.
Koning |
Technopolis |
R.
Vuijk |
|
HarnaschPolder |
R.
Vuijk |
|
Poptahof |
D. Rensen |
|
Schie-oevers |
R.
Vuijk |
|
Spoorzone |
A.
Koning |
|
Bomenwijk |
S.
Bolten |
|
Bestuur
en Organisatie |
Internationaal
Beleid |
B.
Verkerk |
Regio |
B.
Verkerk |
|
Bestuur |
B.
Verkerk |
|
Communicatie |
S. Bolten |
|
Organisatie |
L.
Merkx |
|
Nieuw
Stadskantoor |
R.
Vuijk |
|
Bedrijfsvoering |
Informatiebeheer |
D.
Rensen |
Financiën |
S.
Bolten |
|
Inkoop |
B.
Verkerk |
|
Juridische
Zaken |
B.
Verkerk |
|
Huisvesting,
ICT |
R.
Vuijk |
Totaalcijfers |
|
|
|
|
|
|
|
bedragen x €
1.000 |
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
|
|
|
saldo na bestemming begroting 2006 - 2009 |
188 |
420 |
-28 |
-28 |
|
|
|
|
|
Tussentijdse
mutaties |
|
|
|
|
tussentijdse
begrotingswijzigingen |
-120 |
-120 |
-53 |
-53 |
overige
mutaties |
842 |
739 |
633 |
521 |
technische
correcties |
-211 |
-202 |
-202 |
-202 |
mee- en
tegenvallers bestaand beleid |
-1.162 |
-920 |
-350 |
-425 |
genomen
besluiten |
-1.431 |
-1.431 |
-1.000 |
-1.000 |
Bezuinigingen
2007-2010 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Algemene
mutaties programmabegroting 2007-2010 |
|
|
|
|
Loon- en
prijscompensatie |
-1.377 |
-1.359 |
-1.366 |
-1.366 |
mutaties
algemene dekkingsmiddelen |
5.543 |
5.274 |
5.008 |
4.958 |
|
|
|
|
|
Tussenstand na mutaties alg
dekkingsmiddelen |
2.273 |
2.401 |
2.642 |
2.405 |
|
|
|
|
|
per saldo te
ramen begrotingsruimte nieuw beleid |
-1.500 |
-1.500 |
-1.500 |
-1.500 |
investeringen |
-700 |
-800 |
-800 |
-800 |
areaaluitbreidingen |
-47 |
-35 |
-35 |
-35 |
Totaal saldo nieuw beleid |
-2.247 |
-2.335 |
-2.335 |
-2.335 |
|
|
|
|
|
saldo na bestemming programmabegroting
2007-2010 |
26 |
66 |
307 |
70 |
Zoals uit de tabel blijkt presenteren wij u een –op basis van actuele inzichten- budgettair sluitend financieel meerjarenbeeld. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een positieve ontwikkeling van het Gemeentefonds. Dit biedt de mogelijkheid om de gewenste financiële ruimte voor nieuw beleid in 2007 vrij te maken en gedeeltelijk ook voor de jaren daarna.
Daarnaast is sprake van financiële tegenvallers in de uitvoering van het bestaande beleid, die gedeeltelijk al eerder in besluitvorming waren betrokken. Het gaat dan om een bedrag van ruim € 2,5 miljoen in de jaren 2007 en 2008. Hoewel in de begroting ca. € 1 miljoen ruimte aanwezig was om tegenvallers op te vangen, is ook hiervoor dus aanvullende dekking gevonden, met name in de ontwikkeling van het Gemeentefonds in combinatie met een gematigde loon- en prijsontwikkeling.
Een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke begroting betreft ook het geheel van Investeringen en reserves. In de programmabegroting 2007 –2010 doen wij voorstellen om het programma aan grote projecten nog in evenwicht te brengen met de beschikbare middelen. Een herschikking van het vermogen dat in bestemmingsreserves is opgesloten maakt daarvan mogelijk onderdeel uit. In paragraaf 7 van deze Perspectiefnota wordt hier nog nader op ingegaan.
In het navolgende gaan wij uitvoerig in op de afzonderlijke regels in bovenstaande tabel.
Sinds de vaststelling van de Programmabegroting 2006 – 2010 is een aantal tussentijdse begrotingswijzigingen vastgesteld. Deze hadden in het algemeen een budgetneutraal karakter. In de 2e beheersrapportage 2005 zijn echter enkele tegenvallers verwerkt met een structurele doorwerking naar latere jaren. De voornaamste daarvan is de eliminatie van een inkomstenstelpost bij de riolering voor het ledigen van vet- en beerputten. Aangezien deze inkomsten niet meer worden gerealiseerd is deze post van ca. € 120.000 afgeboekt.
In 2005 heeft een eenmalige afboeking plaatsgevonden van
activa voor een bedrag van € 12,6 miljoen. Dit stond in het kader van het
BBV-proof maken van de balans. Deze afboeking is ook verantwoord in de
jaarrekening 2005. Omdat deze activa nu in een keer zijn afgeboekt, komen de
afschrijvingen in de jaren na 2005 te vervallen. Dit levert dus een voordeel op
in de begroting. Dit voordeel vermindert in de loop van de jaren, omdat de
levensduur van de afgeboekte activa (uiteraard) eindig was.
Bedragen
x € 1.000
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Vrijval afschrijving door
afboeking activa in 2005 |
842 |
739 |
633 |
521 |
Bestaand beleid: mee- en tegenvallers |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Programma |
Structurele
beveiligingskosten van Phoenixstraat 16 |
-63 |
-63 |
-63 |
-63 |
Dienstverlening |
Opvang
asielzoekers : wegvallen rijksbijdrage |
-27 |
0 |
0 |
0 |
Arbeidsmarkt,
inkomen en participatie |
Schuldhulpverlening:
toename aantal klanten |
-100 |
-100 |
0 |
0 |
Arbeidsmarkt,
inkomen en participatie |
Kennismaken
en meebesturen |
-44 |
-44 |
-44 |
-44 |
Integratie
en inburgering |
Capaciteit
jongerenloket (1 Fte) |
-80 |
-80 |
-80 |
-80 |
Jeugd en
onderwijs |
Taskforce
Interventie in groepen probleemjongeren (BWD) |
-15 |
-15 |
0 |
0 |
Jeugd en
onderwijs |
Maatschappelijke
voorzieningen: ontoereikende rijksmiddelen |
-140 |
-190 |
0 |
0 |
Wonen, zorg
en welzijn |
Financieel
knelpunt formatie sector Leefbaarheid |
-101 |
-111 |
-111 |
-111 |
Wonen, zorg
en welzijn |
Beheer
accommodaties BWD |
-175 |
-200 |
-200 |
-200 |
Wonen, zorg
en welzijn |
Lastenverlaging
sportaccommodaties |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
Wijkzaken en
stadsbeheer |
Veldvergroting
bluebirds |
-50 |
0 |
0 |
0 |
Wijkzaken en
stadsbeheer |
Lagere
opbrengsten zaalverhuur sportaccommodaties |
-25 |
-25 |
0 |
0 |
Wijkzaken en
stadsbeheer |
Onderhoud
atletiekbaan |
-9 |
-9 |
-9 |
-9 |
Wijkzaken en
stadsbeheer |
Openstelling
kinderboerderijen |
-115 |
-115 |
-115 |
-115 |
Wijkzaken en
stadsbeheer |
Milieuspecialist
bestemmingsplannen |
-100 |
0 |
0 |
0 |
RO, verkeer
en vervoer |
Tijdelijke
huisvesting archeologie Röntgenweg |
-93 |
-93 |
-93 |
-93 |
Cultuur en
Binnenstad |
Prijsstijging
aardgas (gemeentebreed) |
-130 |
-130 |
-130 |
-130 |
Bestuur en
organisatie |
Energiecoördinator |
-65 |
-65 |
-65 |
-65 |
Bestuur en
organisatie |
Gewezen
wethouders |
-165 |
-65 |
-25 |
0 |
Bestuur en
organisatie |
Presentiegelden,
toename vergaderingen commissies (m.n. ACB). |
-30 |
-30 |
-30 |
-30 |
Bestuur en
organisatie |
Tekort
wachtgeldvoorziening (gemeentebreed) |
-250 |
-200 |
|
|
Bestuur en
organisatie |
Meeropbrengst
OZB (toename waarde-eenheden) volgend uit jaarrekening 2005 |
275 |
275 |
275 |
275 |
Algemene
dekkingsmiddelen |
Niet te
realiseren bezuinigingstaakstelling op leges |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
Algemene
dekkingsmiddelen |
BTWC als
gevolg van teruglopende uitgaven MRSV/MRISV |
0 |
0 |
0 |
-100 |
Algemene
dekkingsmiddelen |
IZA-premie
gepensioneerden |
590 |
590 |
590 |
590 |
|
Totaal: |
-1.162 |
-920 |
-350 |
-425 |
|
Kortheidshalve verwijzen wij u voor een nadere toelichting op deze posten naar bijlage I.
Het betreft hier een categorie onderwerpen waarvan de financiële consequenties op basis van besluiten van de raad, college of derden al eerder bekend waren, echter nog niet in de begroting zijn verwerkt.
Exploitatie
welzijnsaccommodaties
Op basis van het raadsbesluit dienaangaande worden de welzijnsaccommodaties gefaseerd in beheer en exploitatie te geven aan de BWD. Nader analyse geeft aan dat er een aanvullend budget voor de exploitatie benodigd is.
Restzettingen
Tanthof
De Wijk Tanthof-West is nu ongeveer 5 jaar oud. Het huidige maaiveld ligt 1,80/1,90 m onder NAP. Dit is 20 tot 30 cm onder het aanlegniveau. De verwachting is dat er in de komende 15 jaar nog een restzetting van 15 cm tot 40 cm bijkomt. Om de infrastructuur in stand te kunnen houden en de bereikbaarheid van woningen binnen redelijke normen te waarborgen is het noodzakelijk dat er opgehoogd wordt. De extra kosten voor de algemene dienst (m.n. kosten voor wegen, groen) vergen voor de komende 30 jaar ca € 258.000 op jaarbasis. Deze ontwikkeling is gemeld bij collegebesluit van 14 februari 2006.
Grondwateronttrekking
DSM
Betreft compensatie voor de grondwateronttrekking DSM. Dit is nog een risicopost, er loopt immers nog een gerechtelijke procedure, die zowel voordelig (positief risico) als nadelig kan uitpakken.
Bijdrage
per inwoner aan hulpverleningsregio
De hulpverleningsregio Haaglanden kent een bijdrage per inwoner. Voor 2006 is deze € 2,68 en voor 2007 wordt dat € 2,71. In de regio is nu discussie over het verhogen van deze bijdrage ivm een aantal voorstellen. De regio is op dit moment in elk geval akkoord met een verdere verhoging van € 0,22 per inwoner in verband met de reorganisatie van de regionale alarmcentrale (RAC).
Onderhoud
vastgoed
Binnen de gemeente Delft is al enige tijd bekend dat de begroting, betrekking hebbend op het gemeentelijk vastgoed, niet aansluit op de huidige en toekomstig te verwachten uitgaven en ontvangsten (hierna kasstromen genoemd). Om het verschil te kwalificeren is een diepgaande analyse gemaakt van de vastgoedportefeuille. De analyse laat jaarlijks een gemiddeld tekort op de begroting zien van € 1,8 miljoen, waarvan € 1,2 miljoen betrekking op een top-10 van gebouwen. Een gedeelte daarvan heeft betrekking op afzonderlijke exploitaties met mogelijke doorwerking naar tarieven (€ 412.000), deels is sprake van tekorten met een vooralsnog incidenteel karakter (€ 431.000), waarbij nader uit te werken oplossingsrichtingen zijn benoemd, en deels is sprake van tekorten met een structureel karakter (€ 314.000). Laatstgenoemde posten worden als tegenvaller meegenomen in het financieel meerjarenbeeld. Het resterende tekort ad € 0.6 miljoen beschouwen wij vooralsnog als een risico dat, zover als de marktomstandigheden het toelaten, kan worden teruggebracht en beheerst.
Deze ontwikkeling is gemeld bij collegebesluit van 14 februari 2006.
Communicatieadvies
college
Een gedeelte van de communicatie-capaciteit voor het college was nog
niet structureel gedekt.
Uitstroomverbetering
: personeelsbudget Activering & Inburgering.
Bij het opstellen van de begroting 2006 is ten onrechte een meerjarige correctie ad -/- € 71.739 toegepast onder de noemer “klantmanagement” op het salarisbudget van het vakteam Activering en Inburgering. De kosten van het vakteam A&I worden doorberekend aan 2 programma’s (Arbeidsmarkt, inkomen en Emancipatie en Integratie en Inburgering) en daarbinnen aan verschillende producten.
Gesubsidieerd
werk: toepassing van indexeringen
Bij het opstellen van de begroting 2005-2008 is door het onjuist toepassen van indexeringen op het onderdeel WWB-werk ten onrechte een structureel begrotingsoverschot geraamd van € 40.997.
Lijkbezorging
onvermogenden door IBO
In de Zomernota 2003 zijn middelen toegekend voor de lijkbezorging van onvermogenden. Deze zijn echter nog niet in de begroting verwerkt. Door het verhaal van de kosten op de nalatenschap en familie zijn er ontvangsten. De mogelijkheden daartoe variëren echter sterk per geval. Per saldo wordt de structurele tegenvaller geraamd op € 43.000.
BTW
wegen, straten en pleinen
In 2003 is de discussie over de indirecte kosten met de belastingdienst afgerond. De belastingdienst heeft een bedrag teruggestort, dat in de jaarrekening 2003 is verantwoord onder verschillen voorgaande jaren. De begrotingspost voor terugvordering BTW wegen straten en pleinen moet hierop nog gecorrigeerd worden.
Tot de algemene mutaties voor
de begroting 2007 worden gerekend de trendmatige stijgingen van lonen en
prijzen. In deze begroting zijn de bedragen voor loon- en prijscompensatie
verwerkt. Op basis van de prognoses van het Centraal Planbureau (CPB) is voor
de ontwikkeling van lonen en salarissen een compensatie van 0,7 % meegenomen.
De stijging kan naar verwachting gematigd blijven omdat de
vroegpensioenregelingen per 1 januari 2006 grotendeels zijn verdwenen. Dit
heeft met name effect op de werkgeverspremies.
Voor de prijsontwikkeling is
rekening gehouden met 2,45 % inflatie. Hierin is ook een ‘inhaaleffect’
meegenomen omdat het CPB heeft berekend dat het inflatiecijfer voor 2005 hoger
is uitgevallen dan de aanvankelijke prognose. Ook de inflatieverwachting voor
2006 is met 0,5 % naar boven bijgesteld tot 1,75 %. Dit is eveneens in het
trendcijfer voor 2007 verwerkt.
De trendmatige stijging van
subsidies is een gewogen gemiddelde van de loon- en prijscompensatie en komt
voor 2006 uit op 1,2 %. Ook de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
worden met dit bedrag geïndexeerd.
Per saldo zijn de volgende
bedragen nodig om de loon- en prijscompensatie in de begroting te kunnen
dekken:
Bedragen
x € 1.000
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Loon- en prijscompensatie |
-1.377 |
-1.359 |
-1.366 |
-1.366 |
30 mei heeft het rijk de
meicirculaire 2006 uitgebracht. De positieve lijn (na de magere jaren
2003-2005) zet zich door. Dit komt omdat de rijksuitgaven, die relevant zijn
voor de groei van het gemeentefonds stijgen. Het gemeentefonds groeit volgens
vaste afspraken met deze rijksuitgaven. Het gemeentefonds kent in 2007 naar de
huidige strand van zaken een accres van 3,49%. Hier is een compensatie voor
inflatie bij inbegrepen. De reële groei zonder die compensatie is 2,57%. In de
ontwikkeling van het Gemeentefonds zijn met name drie onderwerpen van belang:
a.
De beschikbare
ruimte voor het financiële meerjarenbeeld
b.
De
implementatie van de WMO
c.
De compensatie
in het gemeentefonds voor areaalontwikkelingen.
mutaties Gemeentefonds |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
a. beschikbare ruimte
financieel meerjarenbeeld |
|
|
|
|
GF accres 2007 |
5.567 |
5.567 |
5.561 |
5.561 |
GF uitname BCF |
-3.596 |
-3.596 |
-3.596 |
-1.823 |
GF extra middelen OOV |
1.773 |
1.773 |
1.773 |
Pm |
GF herverdeeleffect bodem,
bijstand, GBR |
1.122 |
1.122 |
1.122 |
1.122 |
totaal |
4.866 |
4.866 |
4.860 |
4.860 |
|
|
|
|
|
b. implementatie WMO |
|
|
|
|
verlaging GF ivm invoering
WMO |
-4.450 |
-4.450 |
-4.450 |
-4.450 |
uitname WMO stelpost |
4.450 |
4.450 |
4.450 |
4.450 |
integratie-uitkering WMO |
7.317 |
7.317 |
7.317 |
7.317 |
uitgavenbudget WMO |
-7.317 |
-7.317 |
-7.317 |
-7.317 |
|
|
|
|
|
c. Areaal |
145 |
371 |
750 |
953 |
stelpost uitgaven areaal |
-145 |
-371 |
-750 |
-953 |
|
|
|
|
|
totaal |
4.866 |
4.866 |
4.861 |
4.861 |
Voor
de ontwikkeling van het gemeentefonds zijn naast de bovenstaande onderwerpen
vooral de volgende punten van belang:
De beschikbare ruimte voor het financiële
meerjarenbeeld
Het
rijk heeft met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een bestuursakkoord
gesloten, waarin zijn opgenomen:
§
een forse uitname in verband met de ontwikkeling van het
BTW-compensatiefonds (BCF),
§
een toevoeging vanwege de in vorige jaren bij gemeenten
gestegen uitgaven voor Openbare orde en veiligheid (OOV),
§
het oplossen van de tussen het rijk en gemeenten bestaande “pijnpuntenlijst” met betrekking
tot zaken die in het verleden onvoldoende door het rijk gecompenseerd werden.
§
geld om de gemeenten te compenseren voor inkomstenderving
als zij de OZB afschaffen voor woningen in bedrijfsruimten (gevolg van het
amendement – de Pater)
Daarnaast krijgen gemeenten met een slechte
bodemgesteldheid en afwateringsproblematiek met ingang
van 2007 meer geld toebedeeld. Hiermee is een al enkele
jaren spelend onderwerp afgesloten.
WMO
Een majeure ontwikkeling is de
inwerkingtreding van de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning in 2007.
Gemeenten krijgen er belangrijke taken en geld bij, ongeveer 1 miljard euro.
Het eerste jaar 2007 wordt dit budget nog grotendeels 'historisch' verdeeld,
zodat gemeenten de lopende verplichtingen over kunnen nemen. In de jaren daarna
zal het verdeelmodel worden ingevoerd; dan zal pas echt sprake zijn van een
toereikende en juiste verdeling. De uitvoering van de WMO door de gemeenten zal
nog vorm moeten krijgen en het financieel arrangement dat de fondsbeheerders en
de VNG hebben afgesproken is daarop toegesneden. Doordat het geld in het
gemeentefonds is gevoegd, kunnen gemeenten zelf invulling geven aan de
beleidsvrijheid die de WMO hen geeft. Het is op dit moment nog niet te overzien
of de beschikbare middelen toereikend zijn voor een adequate uitvoering van de
WMO.
Het
meerjarig perspectief
In meerjarig perspectief
wordt naar huidig inzicht de ontwikkeling verwacht, dat de Algemene Uitkering
in reële termen stijgt met 1 tot 1,5% per jaar, maar wel met het voorbehoud dat
nadere besluitvorming over de rijksbegroting bij de Miljoenennota dit beeld nog
kan veranderen. 1% reële stijging per jaar zou uitkomen op € 800.000 per jaar.
Het reële accres is voor Delft de dekkingsbron voor de ruimte nieuw beleid en
areaaluitbreidingen.
Bij de nu gepresenteerde
cijfers past enig voorbehoud, de meicirculaire is indicatief, zowel bij de
septembercirculaire/miljoenennota als bij de definitieve afrekening in 2007
(meicirculaire 2007) kunnen nog de nodige mutaties (positief of negatief)
plaatsvinden.
Het is gebruikelijk dat het stijgingspercentage voor de gemeentelijke tarieven en belastingen wordt bepaald op basis van een gewogen gemiddelde van de loon- en prijsstijging. Op deze wijze wordt bereikt dat de tariefsstijging niet meer bedraagt dan nodig is om de nominale kostenstijgingen in de begroting te dekken. Dit is ook een uitgangspunt in het coalitieakkoord 2006 – 2010. Dit percentage is voor 2007 in het vorige hoofdstuk gepresenteerd en komt uit op 1,2 %.
In het kader van de bezuinigingstaakstelling is voor de reiniging en de riolering een kostenverlaging gerealiseerd van ruim € 5 ton. Deze kostenverlaging is doorgegeven in een verlaging van de tarieven 2006 voor rioolrecht (-0,8 %) en de afvalstoffenheffing / reinigingsrecht (-4,6 %). In de Programmabegroting 2006 is besloten de OZB-tarieven overeenkomstig te verhogen. Deze verhoging is gespreid over de jaren 2006 en 2007. In beide jaren zou de extra stijging van het OZB-tarief 1,75 % bedragen.
De meicirculaire gemeentefonds 2006 besteedt echter ook aandacht aan de OZB-tarieven voor 2007.
Voor gemeenten met tarieven boven de drempeltarieven komt de toegestane maximumstijging van de opbrengst van de OZB in 2007 uit op 2,75%. Bij de berekening van de maximumtarieven 2007 is naast het maximumstijgingspercentage volgens BZK ook de waardeontwikkeling tussen de twee waardepeildata relevant
Met de indexering van de tarieven 2006 met 2,75% komt Delft uit boven de vastgestelde drempeltarieven en zou dus ook een maximering van de totale opbrengst gelden.
Rekening houden met de waardeontwikkeling dient volgens de VNG pas per 2008 in te gaan. De meeropbrengst van € 275.000 is gebaseerd op de tarieven 2005. Vooralsnog gaan we er vanuit, dat dit dus niet meetelt in de maximale toegestane opbrengststijging.
Overigens is nog onduidelijk op welke wijze omgegaan dient te worden met opbrengststijging als gevolg van areaalontwikkelingen. Het lijkt niet aannemelijk dat Gemeentefonds wel stijgt als gevolg van areaal maar dat de eigen belastingcapaciteit niet mag meegroeien.
Deze vragen staan inmiddels uit bij de provincie, het resultaat daarvan wordt verwerkt in de Programmabegroting 2007-2010.
Indien vooralsnog wordt uitgegaan van de door het Rijk gemaximeerde stijging van het OZB-tarief van 2,75 % is de meeropbrengst van de OZB als volgt:
Bedragen
x € 1.000
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Meeropbrengst OZB |
464 |
464 |
464 |
464 |
Randvoorwaarde blijft overigens het uitgangspunt van het
coalitieakkoord, dat de stijging van de woonlasten (OZB-woningen, rioolrechten
en reinigingsrechten) gemiddeld beperkt worden tot uiterlijk het
inflatieniveau. Mocht dit alsnog een beperking geven om genoemde 2,75% volledig
in 2007 door te voeren, dan zal dit uitgefaseerd worden naar latere jaren.
In samenhang met de meicirculaire Gemeentefonds is ook een aantal stelposten in de begroting herschikt of geschrapt. Daarbij zijn ook enkele correcties gepleegd van stelposten die onjuist in de begroting waren verwerkt. Tenslotte is een (oude) stelpost uitvoering collegeprogramma vrijgevallen. Het saldo van deze mutaties is als volgt:
Bedragen
x € 1.000
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Per saldo mutaties
stelposten |
179 |
-90 |
-351 |
-162 |
In onderstaande tabel is samengevat de beschikbare ruimte aan nieuw
beleid. In de tabel wordt aangeven, dat
voor de jaarschijven 2008 t/m 2010 er ook budgetten voor incidenteel en
structureel nieuw beleid zijn, deze worden echter pas bij de
Programmabegrotingen van die volgende jaren ingevuld.
Bedragen
x € 1.000
Incidenteel nieuw beleid |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Ruimte incidenteel nieuw
beleid jaarschijf 2007 |
500 |
0 |
0 |
0 |
Ruimte incidenteel nieuw
beleid jaarschijf 2008 |
|
500 |
0 |
0 |
Ruimte incidenteel nieuw
beleid jaarschijf 2009 |
|
|
500 |
0 |
Ruimte incidenteel nieuw beleid
jaarschijf 2010 |
|
|
|
500 |
subtotaal benodigde ruimte incidenteel nieuw beleid |
500 |
500 |
500 |
500 |
Af: beschikbare stelpost
incidenteel nieuw beleid |
500 |
500 |
500 |
500 |
Per saldo t.l.v. meerjarenbeeld begroting 2007 - 2010 |
0 |
0 |
0 |
0 |
structureel nieuw beleid |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Ruimte structureel nieuw
beleid jaarschijf 2007 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Ruimte structureel nieuw
beleid jaarschijf 2008 |
|
1.000 |
1.000 |
1.000 |
Ruimte structureel nieuw
beleid jaarschijf 2009 |
|
|
1.000 |
1.000 |
Ruimte structureel nieuw
beleid jaarschijf 2010 |
|
|
|
1.000 |
subtotaal benodigde ruimte structureel nieuw beleid |
1.500 |
2.500 |
3.500 |
4.500 |
Totaal vrij te maken ruimte structureel nieuw beleid
in 2008-2010 |
|
1.000 |
2.000 |
3.000 |
Af: nog te dekken uit
accressen gemeentefonds vanaf 2008 e/o bezuinigingen |
|
1.000 |
2.000 |
3.000 |
Per saldo t.l.v. meerjarenbeeld begroting 2007 - 2010 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
De benodigde ruimte voor
structureel nieuw beleid 2007 ad € 1,5 miljoen wordt vrijgemaakt uit de
ontwikkeling van het gemeentefonds 2007 vrij maken. Daarbij hebben we voor 2007
rekening gehouden met een extra -ten opzichte van het coalitie-akkoord-
bedrag van € 5 ton structureel. Voor een aantal zaken voorzien wij namelijk,
dat (hoewel er strikt genomen geen sprake is van een tegenvaller) er extra
budget nodig is voor een adequate
financiering en soms zelfs ook de
continuïteit van activiteiten.
Bij de begrotingen vanaf 2008
zal nog de ruimte moeten worden gevonden voor nieuw beleid in de betreffende
jaren. Mogelijke dekkingsbronnen daarvoor zijn: de accressen in het
gemeentefonds voor de komende jaren in combinatie met aanvullende
bezuinigingen. Bij de Programmabegroting 2007-2010 zullen wij aangeven in hoeverre
de lopende bezuinigingsopdracht verzwaard zal worden.
In de programmabegroting 2007 zal sprake zijn van noodzakelijke investeringen in onder andere de St. Sebastiaansbrug. De ruimte die ontstaat door de vrijval van kapitaallasten uit activa die volledig zijn afgeschreven biedt onvoldoende ruimte om de afschrijvingslasten van deze nieuw investeringen te kunnen dekken. Wij stellen daarom voor om de investeringsruimte ten laste van het financieel beeld te verhogen met € 7 á 8 ton structureel.
In de programmabegroting 2007 – 2010 zult u uiteraard de voorstellen aantreffen waarmee deze ruimte ingevuld gaat worden.
Het totaal aan Grote Projecten (exclusief de bedragen van de Spoorzone) op basis van het vigerende investeringsprogramma/Grote Projecten bedraagt ruim € 75 miljoen, waarvan € 59 miljoen is gedekt. In totaal is hiervoor het dus een extra bedrag benodigd van € 16 miljoen.
In het kader van de komende Programmabegroting zal het investeringsprogramma incluis de Grote Projecten herijkt worden, waarbij er overigens ook sprake kan zijn van nieuwe investeringen.
In de programmabegroting 2007 –2010 doen wij voorstellen om het programma aan grote projecten in evenwicht te brengen met de beschikbare middelen. Een herschikking van het vermogen dat in bestemmingsreserves is opgesloten maakt daarvan mogelijk onderdeel uit.
De stand van de reserves en voorzieningen vertoont per 31 december 2005 het volgende beeld:
Van de Algemene Reserve (zie ook de toelichting daarop in de Jaarrekening 2005) is € 15 miljoen te beschouwen als het zuivere weerstandvermogen.
In de programmabegroting 2007 – 2010 zullen wij uitgebreid aandacht besteden aan de bestemmingsreserves. Per reserve zullen wij de volgende onderwerpen nader doen uitwerken:
§ het doel van de bestemmingsreserve;
§ de reden waarom de reserve moet worden gehandhaafd of opgeheven;
§ in geval van handhaving; de meerjarige stortingen en onttrekkingen met een toelichting.
Uitgangspunten
hierbij zijn voor ons college, dat :
o
instandhouding
van bestemmingsreserves (in relatie tot de oorspronkelijke doelstelling) naar
behoren onderbouwd moet worden
o
eventueel
niet meer voor de oorspronkelijke bestemming benodigde gelden weer
terugvloeien naar de Algemene Middelen en niet voor een ander goed doel bestemd
worden. Dit laatste hoort thuis in een nieuw beleidsdiscussie.
De weerstandscapaciteit, in de vorm van het vrije deel van de algemene reserve, is na het opmaken van de jaarrekening 2005:
bedragen x € 1 miljoen |
2004 |
2005 |
Vrij aanwendbare deel van
de algemene reserve |
15,7 |
19,2 |
|
|
|
nog te verwerken naar
aanleiding van de jaarrekening 2005 |
|
|
af: budgetoverhevelingen
van 2005 naar 2006 |
|
-1,3 |
af: nadelig resultaat
jaarrekening 2005 |
|
-2,7 |
|
|
|
vrije algemene reserve naar verwerking jaarrekening
2005 |
15,2 |
Met de uitvoering van een aantal grote projecten nemen de risico’s voor Delft toe. Wij overwegen daarom een aanvulling van de weerstandscapaciteit (= het vrije deel van de algemene reserve) van de huidige € 15 miljoen tot een bedrag van vooralsnog ca. € 25 miljoen.
Als de omvang van het geheel aan Grote Projecten (met het huidige dekkingstekort van € 16 miljoen) gelijk blijft betekent dit dat in totaal er dan dus ca. € 25 miljoen nodig zou zijn om de weerstandscapaciteit te versterken en de Grote Projecten te financieren.
Een nog te onderzoeken alternatief voor de Grote Projecten is, dat er binnen het geheel aan Grote Projecten
een nadere prioritering en fasering plaats kan vinden.
In de programmabegroting 2007
– 2010 zullen wij voor dit vraagstuk concrete voorstellen doen.
Het lopende
bezuinigingsprogramma is in drie tranches opgebouwd en zullen in de komende 2 á
3 jaren tot verdere realisatie moeten komen.
In het voorjaar 2004 is op
basis van de voorverkenningen van het college invulling gegeven aan een
bezuinigingsprogramma van € 4 miljoen. Bij de Programmabegroting 2005-2008 is
aanvullend € 1 miljoen bezuinigd, waarbij tevens is aangegeven, dat voor 2006-2009
nog eens € 2 miljoen bezuinigd zou moeten worden. Via de door de raad
vastgestelde “Startnotitie Bezuinigingen 2006-2009” is dit eind 2004 verhoogd
naar een bezuinigingsopdracht van € 5 miljoen.
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Taakstelling
2004 |
4.000 |
4.000 |
4.000 |
4.000 |
Taakstelling
2005 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
Taakstelling
2006-2009 |
3.500 |
4.500 |
5.000 |
5.000 |
Totaal |
8.500 |
9.500 |
10.000 |
10.000 |
Het overgrote deel van deze
bezuinigingen is in niet alleen in de meerjarenbegroting verwerkt, maar ook
geëffectueerd. Een aantal bezuinigingsopdrachten zal nog geëffectueerd moeten
worden. Dit betreft een totaal bedrag van ca € 2,3 miljoen. Dit betreft met
name: In
Euro
-
Overloop uit
2006 van nog structureel te maken bezuinigingen (schatting) 500.000
-
Overdracht van
taken aan derden 500.000
-
Vervolgbezuinigingen
gemeentebrede bedrijfsvoering,
taakstelling 2007 600.000
taakstelling 2008 255.000
-
Compensatie
OZB voor bezuinigingen in gesloten circuits 250.000
-
Subsidies 80.000
-
Leges burgerzaken[1] 100.000
Totaal: 2.285.000
Uiteraard zullen hier door
ons de nodige voorbereidingen voor worden getroffen.
Bij de Programmabegroting
2007-2010 zullen wij aangeven in hoeverre de lopende bezuinigingsopdracht
verzwaard zal worden.
Structurele
beveiligingskosten van Phoenixstraat 16
De jaarlijkse/structurele kosten bedragen ongeveer € 62.500 excl. BTW. Hiervoor is echter geen structureel budget beschikbaar. In 2006 is wel éénmalig extra budget beschikbaar gesteld ter voorziening in deze kosten.
Opvang
asielzoekers: wegvallen rijksbijdrage
De gemeente krijgt vanaf 1 november 2005 voor zowel de ROA als de VVTV-regeling geen vergoedingen meer van de COA. De nog aanwezige kosten voor de opvang van ex-asielzoekers in de uitstroomregeling betekenen per saldo een nadeel van € 26.521. Door aan te sluiten bij de vernieuwde vluchtelingenaanpak is de verwachting dat het aantal ex-asielzoekers in de uitstroomregeling zal teruglopen en daarmee dus ook de bovengenoemde kosten.
Schuldhulpverlening: toename aantal klanten
Door de (grote) toename van het aantal aanmeldingen is extra menskracht nodig om alle dossiers af te handelen. Om de stijgende klantenaantallen binnen de gestelde termijnen te kunnen helpen, stellen wij voor de formatie structureel met 1 fte budgetmedewerker en 1 fte administratieve kracht uit te breiden. Door herschikking van werkzaamheden en betere ondersteuning van de consulenten kan de caseload van de consulenten worden opgehoogd.
Kennismaken en meebesturen
Kennismaking is een van de speerpunten in het integratiebeleid. Uitvoering hiervan in activiteiten en projecten vereist voldoende capaciteit, met voldoende organisatorische en communicatieve vaardigheden. Er is tot eind 2006 met tijdelijke financiering een formatieplaats van 24 uur beschikbaar (schaal 9), dit wordt nu structureel gemaakt..
Taskforce Interventie in groepen probleemjongeren (BWD)
De taskforce jongeren is bedoeld om de problematiek van groepen van hinderlijke, overlastgevende en criminele jongeren te inventariseren en aan te pakken. Daarvoor is een interventieteam actief met politie en BWD. Voor de ambulant jongerenwerker van de BWD in het interventieteam is nu slechts 24 uur beschikbaar terwijl minimaal 32 uur nodig is (hetgeen in 2004 en 2005 ook beschikbaar was). Om hierin te voorzien stellen wij voor om in de jaren 2007 en 2008 € 15.000 beschikbaar te stellen. In deze periode zullen wij op basis van de werkelijke ontwikkelingen, en een vorm van planning en normering van de werkzaamheden, een structureel financieel beeld van dit taakveld ontwikkelen.
Maatschappelijke voorzieningen: ontoereikende rijksmiddelen
Binnen dit werkveld vergen de volgende ontwikkelingen extra aandacht:
1. Ontwikkeling instrumenten maatschappelijke opvang o.m. met de doelstelling iedere dak- en thuisloze een individueel trajectplan aan te bieden. Wij zullen hiertoe eind 2006 een plan van aanpak opstellen. De kosten van de ontwikkeling en inkoop van de instrumenten voor deze aanpak, worden meegenomen in een voorstel voor nieuw beleid.
2. Toename behandelingen verslavingszorg
Vanuit de doeluitkering maatschappelijke opvang wordt, naast de vrouwen- en maatschappelijke opvang, ook de verslavingszorg bekostigd. De landelijke cijfers laten een toename zien van het aantal klanten met alcoholproblematiek. De doeluitkering blijft echter op gelijke hoogte. In 2007 wordt een tekort van ongeveer € 100.000 verwacht ten behoeve van de verslavingszorg van Parnassia.
3. Toename meldingen advies- en steunpunt huiselijk geweld en ouderenmishandeling
Om deze drie ontwikkelingen te faciliteren stellen wij voor om in de jaren 2007 en 2008 € 190.000 beschikbaar te stellen. In deze periode zullen wij op basis van de werkelijke ontwikkelingen, en een vorm van planning en normering van de werkzaamheden, een structureel financieel beeld van dit beleidsveld ontwikkelen.
Financieel knelpunt formatie
Het betreffende werkveld heeft een deels structureel en deels incidenteel knelpunt in de formatie, waarvoor gelet het werkaanbod in de komende bestuursperiode aanvullend budget nodig is.
Onderhoud
atletiekbaan
Bij de controle van de jaarrekening 2005 is door de accountant aangegeven dat de storting in de voorziening “renovatie atletiekaccommodatie”ontoereikend is om aan de contractuele verplichtingen (sporttechnische geschiktheid) te voldoen. In de tussentijdse rapportages over de onderhoudstoestand voor de middellange en lange termijn wordt een investering van € 160.000 en € 300.000 verwacht. Deze investeringen kunnen gerealiseerd worden middels een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met € 9.000. Daarnaast is in 2006 een eenmalige bijdrage van € 80.000 benodigd.
Openstelling
kinderboerderijen
De uren met betrekking tot de weekenddiensten zijn niet in begroting opgenomen (€ 90.000). Daarnaast zijn de toezichturen van de teamleider niet begroot (€ 25.000).
Milieuspecialist
bestemmingsplannen
De afgelopen periode is met name door de provincie, maar ook door de rechter, de toetsing verscherpt van de regelgeving op het gebied van geluuid- en luchtkwaliteit, flora en fauna wet en externe veiligheid. Dit vereist bij bestemmingsplannen onderliggende onderzoeken en berekeningen. Hiervoor is een extra (incidenteel) budget benodigd van € 100.000.
Tijdelijke
huisvesting archeologie Röntgenweg
Door de verhuizing uit de Spoorzone naar de Röntgenweg is sprake van hogere huurlasten. Vanaf 2007 en volgende jaren wordt een tegenvaller van € 150.000 verwacht, waarvoor slechts gedeeltelijke dekking aangewezen kan worden..
Prijsstijging
aardgas (gemeentebreed)
In 2005 is de levering van aardgas voor de periode 2006-2007 europees aanbesteed voor de gehele organisatie. Als gevolg van met name de stijging van de prijs van aardgas op de markt (wegens koppeling aan de stijgende olieprijs) betekent het nieuwe leveringscontract een prijsstijging van € 130.000 per jaar.
Functie
energiecoördinator
Gemeentebreed is inmiddels is een besparingsprogramma in werking gezet. De (tot nu toe op tijdelijke basis gefinancierde) energiecoördinator is onontbeerlijk voor het uitvoeren van dit programma. Ook het energiebeheer blijkt permanent tijd te vragen. Daarnaast zijn er wettelijke verplichtingen om te rapporteren over de energiehuishouding van gemeentelijke gebouwen (EPA-U).
Gewezen
wethouders
De post gewezen wethouders vertoont voor de komende jaren een verwacht tekort, aangezien nog geen rekening is gehouden met het vertrek van de drie wethouders in 2006 en het aan hen uit te keren wachtgeld de komende jaren. Het wachtgeld per wethouder bedraagt ca. € 70.000 per jaar.
Presentiegelden,
toename vergaderingen commissies (m.n. ACB).
Door een toename van het aantal vergaderingen van (mede) door het college ingestelde bestuurscommissies (met name de ACB), ontstaat een structureel tekort aan uit te betalen presentiegelden.
Tekort
wachtgeldvoorziening (gemeentebreed)
In 2005 is een tekort ontstaan in de dekking van de kosten voor wachtgelden van voormalig personeel van de gemeente. In de rekening 2005 is dit tekort incidenteel aangezuiverd uit de algemene reserve. Inmiddels zijn de ontwikkeling van de wachtgelden en de dekking van de kosten hiervan geanalyseerd. De kosten gaan in de toekomst afnemen door het afnemen van het aantal “oude wachtgelders”. Prognose van de benodigde extra dekking is € 300.000 in 2006, € 250.000 in 2007 en in 2008 € 200.000.
Meeropbrengst
OZB volgend uit jaarrekening 2005
In de jaarrekening is een structurele meeropbrengst gerealiseerd ten aanzien van de OZB. Rekening houdend met de inmiddels (per 1-1-2006) afgeschafte OZB voor gebruikers van woningen levert dit vooralsnog voor 2007 een structurele meevaller op van € 275.000.
Niet
te realiseren bezuinigingstaakstelling op leges
Vanaf 2005 is structureel een bezuiniging op leges begroot oplopend tot een bedrag van € 200.000 vanaf 2007. In 2005 is deze taakstelling (m.n. door beperkingen die het rijk oplegt) niet gehaald en voor 2006 en 2007 zal dit ook niet gaan lukken. De bezuinigingstaakstelling wordt dan ook als besparingsverlies afgeboekt.
BTW-Compensatiefonds
(BTWC) als gevolg van teruglopende uitgaven MRSV/MRISV
Bij de
besluitvorming over de Programmabegroting 2006-2009 is een oplopend bedrag
beschikbaar gesteld voor tegenvallende voordelen BTWC als gevolg van teruglopende
uitgaven MRSV/MRISV. Dit betekent dat in de nieuwe jaarkolom een bedrag ad € 1
ton structureel toegevoegd moet worden aan de oplopende reeks.
IZA-premies
gepensioneerden
Voor gepensioneerden hoeft geen IZA-premie meer te worden afgedragen. Dit betekent een structureel voordeel ad € 590.000.
Onderstaand overzicht
geeft de in de jaren 2006-2009 te bereiken omvang van het Bezuinigingsprogramma
2004-2009 aan.
De bezuinigingen zijn
ingezet vanaf 2004. Het verschil van een in een jaar x aangegeven bedrag met
het bedrag in de jaarkolom van 1 jaar (jaar x-1) eerder geeft aan wat er
specifiek in jaar x bezuinigd moet worden.
Bedragen
* € 1.000
BEZUINIGINGSPAKKET |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Programma |
||
|
Bezuinigingsronde
2006-2009 |
|
|
|
|
|
|
|
Instellen van gemeentebreed
callcenter. |
50 |
100 |
100 |
100 |
Dienstverlening |
|
|
Herpositionering
Accountmanagement Servicecentrum Bedrijven |
18 |
18 |
18 |
18 |
Dienstverlening |
|
|
Accountmanagement SCB tl.v/
Wijkeconomie. |
20 |
20 |
20 |
20 |
Dienstverlening |
|
|
Verlegging financiering naar
werkfonds |
206 |
256 |
256 |
256 |
Werk, Inkomen en Zorg |
|
|
Verdwijnen beroepskeuze
advies |
55 |
55 |
55 |
55 |
Werk, Inkomen en Zorg |
|
|
Hoogwaardig handhaven |
28 |
28 |
28 |
28 |
Werk, Inkomen en Zorg |
|
|
Centralisering inkomenstoets
gemeente |
25 |
75 |
75 |
75 |
Werk, Inkomen en Zorg |
|
|
Verlaging storting
huisvestingsbudget |
175 |
175 |
175 |
175 |
Jeugd en Onderwijs |
|
|
Civiel Formatieplaats |
50 |
50 |
50 |
50 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
Wegen, straten, pleinen |
85 |
170 |
170 |
170 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
Kostendekkendheid
begrafenisrechten |
25 |
25 |
25 |
25 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
Verlaging storting
Wijkreserve |
70 |
70 |
70 |
70 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
Sloopvergunningen |
25 |
25 |
25 |
25 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
Kinderopvang |
50 |
50 |
50 |
50 |
Welzijn |
|
|
Buitenbad Kerkpolder
verkleinen/afstoten |
25 |
25 |
25 |
25 |
Welzijn |
|
|
Diverse
taak-/budgetverminderingen |
182 |
222 |
272 |
272 |
Duurzaamheid |
|
|
Diverse inkomstenverhogingen |
90 |
90 |
90 |
90 |
Duurzaamheid |
|
|
Investeringen, Schrappen
restant EZH tariefactie |
23 |
23 |
23 |
23 |
Duurzaamheid |
|
|
Flexibilisering
personeelsbudget |
137 |
168 |
168 |
168 |
Duurzaamheid |
|
|
Versterking vastgoedmanagement |
75 |
75 |
75 |
75 |
Kennisstad en economie |
|
|
Budget Delft Magazine
verlagen |
55 |
55 |
55 |
55 |
Kennisstad en economie |
|
|
Verlaging projectbudget
amateurkunst |
20 |
20 |
20 |
20 |
Cultuur |
|
|
Uitladder afschaffen |
10 |
10 |
10 |
10 |
Cultuur |
|
|
Theater de Veste |
|
21,5 |
21,5 |
21,5 |
Cultuur |
|
|
Stelpost Erfgoedsector |
10,0 |
21,5 |
21,5 |
21,5 |
Cultuur |
|
|
Beleidscapaciteit tlv
projecten |
20 |
20 |
20 |
20 |
Cultuur |
|
|
Bezuiniging VAK |
25 |
50 |
50 |
50 |
Cultuur |
|
|
Temporiseren huisvesting
archief |
70 |
70 |
70 |
70 |
Cultuur |
|
|
Brandweer |
|
|
50 |
50 |
Veiligheid |
|
|
Stelpost gemeenteraad |
30 |
30 |
30 |
30 |
Bestuur en organisatie |
|
|
Verlaging budget accountantscontrole |
47 |
47 |
47 |
47 |
Bestuur en organisatie |
|
|
Werkbudgetten college |
40 |
40 |
40 |
40 |
Bestuur en organisatie |
|
|
Gemeentebrede
bedrijfsvoering |
900 |
1.500 |
1.755 |
1.755 |
Bedrijfsvoering |
|
|
Totaal |
2.640 |
3.604 |
3.959 |
3.959 |
|
|
|
Algemene middelen |
|
|
|
|
|
|
|
Belastingen |
20 |
20 |
20 |
20 |
Algemene
middelen |
|
|
Begrafenisrechten |
250 |
250 |
250 |
250 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
Bouwleges |
100 |
100 |
100 |
100 |
Wijkaanpak en
Wonen |
|
|
Renteopbrengst extra
dividend WBE |
300 |
300 |
300 |
300 |
Algemene middelen |
|
|
Gesloten circuits |
250 |
250 |
250 |
250 |
Divers |
|
|
Totaal |
920 |
920 |
920 |
920 |
|
|
|
Totaal Bezuinigingsronde 2006-2009 |
3.560 |
4.524 |
4.879 |
4.879 |
|
|
|
Aanvullende bezuiniging 2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Programma |
|
Taakstelling Publiekszaken |
80 |
80 |
80 |
80 |
Dienstverlening |
|
Verlaging ISV bijdrage |
256 |
256 |
256 |
256 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
Bijdrage reiniging aan
bezuinigingstaakstelling |
100 |
100 |
100 |
100 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
Efficiency afstemming IB/SB |
30 |
30 |
30 |
30 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
Jaarlijkse storting
volkshuisvestingsfonds |
25 |
25 |
25 |
25 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
Kafoperatie onderwijs |
55 |
55 |
55 |
55 |
Jeugd en onderwijs |
|
Bijzondere bijstand |
|
|
|
|
Werk, Inkomen en Zorg |
|
Kerntaak vastgoed versterken |
50 |
50 |
50 |
50 |
Kennisstad & Economie |
|
Delft Kennisstad |
15 |
15 |
15 |
15 |
Kennisstad & Economie |
|
Kostenverhaal ontwikkelingsplannen |
50 |
50 |
50 |
50 |
Duurzaamheid |
|
Half sectorhoofd inleveren
(afvoeren |
50 |
50 |
50 |
50 |
Duurzaamheid |
|
kansenkaart, wel integrale
gebiedsvisies) |
|
|
|
|
|
|
Extra vermindering storting
Parkeerfonds |
50 |
50 |
50 |
50 |
Duurzaamheid |
|
Minder
verkeersregelinstallaties |
30 |
40 |
50 |
50 |
Duurzaamheid |
|
Subietregeling baggeren |
50 |
50 |
|
|
Duurzaamheid |
|
Efficiency ICT |
40 |
40 |
40 |
40 |
Bedrijfsvoering |
|
Herijking subsidies cultuur |
75 |
75 |
75 |
75 |
Cultuur |
|
Herijking subsidies voor
verschillende instellingen |
114 |
114 |
114 |
114 |
Welzijn |
|
Herschikking tbv JIP,
ambulant jongerenwerk etc. |
-64 |
-64 |
-64 |
-64 |
Jeugd en Onderwijs |
|
Gemeentemusea |
30 |
30 |
30 |
30 |
Cultuur |
|
Archief |
15 |
15 |
15 |
15 |
Cultuur |
|
Totaal 2005 |
1051 |
1061 |
1021 |
1021 |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen
* € 1.000 |
|
Bezuinigingspakket 2004-2007 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Programma |
Herijken
gemeentelijk taakniveau |
|
|
|
|
|
|
Overdracht van taken |
1000 |
1500 |
1500 |
1500 |
Divers |
|
Afschaffen Delftpendel in 2005 |
125 |
125 |
125 |
125 |
Duurzaamheid |
|
Verlagen bijdrage in Parkeerfonds |
300 |
300 |
300 |
300 |
Duurzaamheid |
|
Verlagen bijdrage in MISV |
85 |
85 |
85 |
85 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
Subtotaal |
1510 |
2010 |
2010 |
2010 |
|
|
Herijken
financiële relaties met derden |
|
|
|
|
|
|
Lagere subsidies |
|
|
|
|
|
|
a. welzijn |
130 |
195 |
195 |
195 |
Welzijn |
|
b. cultuur |
70 |
105 |
105 |
105 |
Cultuur |
|
c. beleid & projecten sociale zorg |
20 |
30 |
30 |
30 |
Werk, Inkomen en Zorg |
|
Lagere bijdragen: |
|
|
|
|
|
|
a. RIO |
378 |
378 |
378 |
378 |
Werk, Inkomen en Zorg |
|
b. Stadsgewest Haaglanden |
5 |
10 |
15 |
15 |
Bestuur en Organisatie |
|
c. Hulpverleningsregio Haaglanden |
2 |
5 |
7 |
7 |
Veiligheid |
|
Subtotaal |
605 |
723 |
730 |
730 |
|
|
Efficiency
en personeelsmaatregelen |
|
|
|
|
|
|
Applicatiebeheer/licenties/servers |
100 |
100 |
100 |
100 |
Bedrijfsvoering |
|
Personeelsbeheersplan |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
Bedrijfsvoering |
|
Subtotaal |
1100 |
1100 |
1100 |
1100 |
|
|
Financiële
techniek |
|
|
|
|
|
|
Rente verzilverd kapitaal |
700 |
500 |
500 |
500 |
Algemene Middelen |
|
Lagere bijdragen aan fondsen |
100 |
100 |
100 |
100 |
Algemene Middelen |
|
Subtotaal |
800 |
600 |
600 |
600 |
|
|
Kostendekkende
tarieven |
|
|
|
|
|
|
a. Leges burgerzaken |
100 |
200 |
200 |
200 |
Dienstverlening |
|
b. Begrafenisrechten |
45 |
70 |
70 |
70 |
Wijkaanpak en Wonen |
|
c. Werken voor derden stadsbeheer |
15 |
15 |
15 |
15 |
Dienstverlening |
|
Subtotaal |
160 |
285 |
285 |
285 |
|
|
Totaal
Bezuinigingspakket 2004-2007 |
4175 |
4718 |
4725 |
4725 |
|
|
Grote projecten |
|
|
|
|
|
|
|
Opmerkingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
Dekking Algemene Reserve Grondbedrijf |
|
|
|
|
|
|
|
|
Groenfonds |
4.540 |
1.362 |
3.178 |
|
|
|
|
Storting in Groenfonds
M-Delfland |
Poptahof |
5.000 |
1.000 |
1.125 |
1.750 |
1.125 |
|
|
In Res. Gr. Projecten Vastgoed |
Koepoort |
1.500 |
|
500 |
500 |
500 |
|
|
|
Klimaatplan |
1.000 |
1.000 |
|
|
|
|
|
Storting in Reserve
Energiemaatr. |
Groencompensatie plan |
2.000 |
|
50 |
600 |
700 |
650 |
|
|
Renovatie Spp Tanthof |
1.000 |
|
750 |
250 |
|
|
|
Storting in Voorz. Ren
Sportvelden |
Bruggen |
2.000 |
|
250 |
350 |
600 |
600 |
200 |
|
Gezondheidscentra |
2.375 |
950 |
298 |
280 |
405 |
388 |
54 |
In Res. Gr. Projecten
Vastgoed |
Trekkerwand de Veste |
1.600 |
|
|
1.600 |
|
|
|
In Res. Gr. Projecten
Vastgoed |
Herstruct. Schie-oevers |
2.500 |
500 |
375 |
800 |
550 |
275 |
|
In Res. Gr. Projecten
Vastgoed |
|
23.515 |
4.812 |
6.526 |
6.130 |
3.880 |
1.913 |
254 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dekking reserve Nutswinsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw
bestedingsplan |
4.000 |
|
|
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
|
4.000 |
0 |
0 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dekking MR-ISV |
|
|
|
|
|
|
|
ISV2: Wijkaanpak en Wonen |
Dekking Provincie |
9.118 |
|
|
3.836 |
2.044 |
1.619 |
1.619 |
|
Dekking Reserve Grote
projecten |
1.088 |
|
|
272 |
272 |
272 |
272 |
|
|
10.206 |
0 |
0 |
4.108 |
2.316 |
1.891 |
1.891 |
|
Dekking Grote Projecten Nutswinsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw bij PB 2006 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Middelgrote
verkeersaanpassingen |
0 |
|
|
|
|
|
|
400.000 indicatief 2010 |
Passantenhaven de Kolk |
150 |
|
|
150 |
|
|
|
In Res. Gr. Projecten
Vastgoed |
Regionaal warmtebedrijf |
4.000 |
|
|
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1000 |
Rendabel |
Eenmalige investering
waterdossier |
1.232 |
|
1.232 |
|
|
|
|
|
Herijkt bestaand plan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klimaatplan |
2.000 |
0 |
1.000 |
|
|
750 |
250 |
Storting in Reserve
Energiemaatr. |
Gezondheidscentra |
1.425 |
507 |
285 |
633 |
|
|
|
Storting in Res. dekking
Kaplasten |
AmateurKunstcentrum |
1.750 |
1.750 |
|
|
|
|
|
Bijdr. Delft Gelatine, Lijm
& Cultuur |
Arbo invester. musea |
435 |
435 |
|
|
|
|
|
Storting in Res. dekking
Kaplasten |
Arbo invester. De papaver |
89 |
89 |
|
|
|
|
|
Storting in Res. dekking
Kaplasten |
Arbo investeringen Ov. |
51 |
|
51 |
|
|
|
|
|
DIA II-Techniek |
1.400 |
1.319 |
|
|
81 |
|
|
Bijdrage aan Investering |
KIS II (2002-2006) |
950 |
|
500 |
450 |
|
|
|
Storting in de Reserve KIS |
Bruidsschat OBO |
2.200 |
2.200 |
|
|
|
|
|
|
WoonZorgWoningen |
2.000 |
|
250 |
250 |
500 |
1000 |
|
|
Opplussen van Woningen |
1.272 |
|
636 |
477 |
636 |
159 |
|
2005 uit reserve BWS |
Buurtwinkelcentra |
200 |
150 |
50 |
|
|
|
|
Bijdrage Buurtwinkelcentra |
Voorziening Integratie |
150 |
150 |
|
|
|
|
|
storting in de Voorziening
Integratie |
Voorz. Inhaalslag RO |
200 |
200 |
|
|
|
|
|
Bijdrage Bestemmingsplannen |
Water en Ecologie |
750 |
|
100 |
200 |
200 |
250 |
|
|
TU-Noord, verkeerssituatie |
2.300 |
|
|
1.350 |
950 |
0 |
0 |
|
Fietsactieplan 2 |
2.800 |
|
300 |
700 |
800 |
800 |
200 |
Bijdrage Fietsactieplan II |
LVVP |
3.200 |
|
150 |
375 |
575 |
710 |
1.390 |
Bijdrage LVVP |
Bijdrage Zwethzone |
100 |
|
56 |
38 |
6 |
0 |
0 |
Bijdrage in de Zwethzone |
Onr. Top Vermeercentrum |
500 |
|
188 |
250 |
62 |
0 |
0 |
Bijdrage aan het
Vermeercentrum |
Combiwerk |
8.000 |
|
0 |
500 |
5.000 |
2.500 |
0 |
|
Binnenstadsmanagement |
1.410 |
|
250 |
370 |
440 |
350 |
|
|
Wijkeconomie |
1.200 |
|
450 |
250 |
290 |
175 |
35 |
Bijdrage Buurtwinkelcentra |
Zwembaden |
550 |
|
205 |
275 |
70 |
0 |
0 |
Bijdrage aan Zwembadenbeleid |
Stadshal Bacinol |
1.000 |
|
0 |
0 |
0 |
750 |
250 |
|
|
41.314 |
6.800 |
5.703 |
7.268 |
10.610 |
8.444 |
3.125 |
|
Totaal Investeringsplan |
79.035 |
11.612 |
12.229 |
18.506 |
17.806 |
13.248 |
6.270 |
|
[1] Deze
bezuinigingsopdracht stellen wij voor in te trekken. Inclusief de doorloop 2006
betreft dit een bedrag ad € 150.000. Zie hoofdstuk 3 bij de Tegenvallers.