Nota Financieel Perspectief

 

 

2007 – 2010

 


Inhoudsopgave.

Woord vooraf  3

1.    Hoofdindeling van de programmabegroting. 4

2.    Het financieel meerjarenbeeld. 6

3.    Bestaand Beleid. 7

Tussentijdse begrotingswijzigingen. 7

Overige mutaties. 7

Mee- en tegenvallers bestaand beleid  7

Reeds eerder genomen besluiten. 8

Technische correcties  9

4.    Loon- en prijscompensatie. 11

5.    Algemene dekkingsmiddelen. 12

Het accres op het Gemeentefonds  12

De tariefsontwikkeling van de lokale heffingen. 13

Overige algemene dekkingsmiddelen. 14

6.    Nieuw beleid. 15

7.    Investeringen en reserves. 16

Investeringen en Grote Projecten. 16

Reserves. 16

Weerstandscapaciteit en de relatie met de grote projecten en de risico’s. 17

8.    Het bezuinigingsprogramma  18

Bijlage I: toelichting mee- en tegenvallers   20

Bijlage II: Overzicht bezuinigingen   23

Bijlage III: Grote Projecten   25

 

 


Woord vooraf

 

Voor u ligt de Nota Financieel Perspectief 2007-2010. 

 

Deze nota is te beschouwen als een eerste stap in de voorbereiding van de Programmabegroting 2007 – 2010. Deze nota bevat als het ware het ‘raamwerk’ voor deze begroting. 

 

Dit raamwerk geeft de inrichting van de programmabegrotingen voor de komende bestuursperiode aan. De komende programmabegrotingen bevatten de uitwerking van het coalitieakkoord Ruimte zien en ruimte maken voor de komende raadsperiode 2006 –2010.  Het ligt dan ook voor de hand om de programma-indeling van de komende begrotingen aan te sluiten op de inhoudelijke indeling van het coalitieakkoord. Een voorstel daarvoor treft u aan in het volgende hoofdstuk.

 

Het ‘raamwerk’ kan ook in de meer letterlijke betekenis worden opgevat. Deze nota bevat de ramingen die tezamen het financiële kader vormen waarbinnen wij het coalitieakkoord gaan uitvoeren.  Wij besteden daarin aandacht aan de ontwikkeling van algemene dekkingsmiddelen, zoals het gemeentefonds en de lokale heffingen. Daarnaast is sprake van mee- en tegenvallers in de uitvoering van het bestaande beleid. Ook geven wij in deze nota inzicht in de ontwikkeling van het bezuinigingsprogramma 2007 –2010 die reeds in de vorige raadsperiode is besloten en in uitvoering genomen.

 

Het totaalbeeld van deze plussen en minnen biedt inzicht in de financiële ruimte die beschikbaar is voor de uitvoering van het coalitieakkoord. In aanvulling daarop houden wij voor 2007 rekening met een benodigd budget voor incidenteel nieuw beleid ad € 0,5 miljoen en voor structureel nieuw beleid een budget van € 1,5 miljoen. De voor 2008 t/m 2010 te creëren financiële ruimte voor nieuw beleid wordt voorzien vanuit de (gelukkig nu) positieve ontwikkeling van het Gemeentefonds en mogelijk noodzakelijke ombuigingen.

 

Op basis van deze becijferingen presenteren wij u een meerjarig sluitend financieel meerjarenbeeld. Wij tekenen hierbij aan, dat het financieel totaalbeeld is opgesteld op basis van actuele inzichten. Richting Programmabegroting kunnen zich nog ontwikkelingen voordoen, bijvoorbeeld in het kader van de septembercirculaire gemeentefonds, die nadere aanpassingen noodzakelijk maken. Bij de Programmabegroting zal dan ook duidelijk zijn in hoeverre de lopende bezuinigingsopdracht verzwaard zal worden.

 

De daadwerkelijke invulling van de ruimte voor nieuw beleid, althans de eerste jaarschijf 2007, is de volgende stap in het voorbereidingsproces van de begroting. Daarbij zullen we ook concreet invulling geven aan een herijking van het investeringsprogramma (inclusief de Grote Projecten) en de afzonderlijke reserves.

 

Het resultaat van dit alles treft u aan in de Programmabegroting 2007 – 2010, die in oktober aan de gemeenteraad wordt uitgebracht.

 

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Delft.

 


1.                Hoofdindeling van de programmabegroting.

 

Het coalitieakkoord is voor de komende vier jaar het uitgangspunt van het bestuurlijk handelen in Delft. Dit akkoord bevat afspraken op hoofdlijnen. Deze worden uitgewerkt in de programmabegrotingen in deze bestuursperiode. Het ligt dan ook voor de hand dat de indeling van deze programmabegrotingen wordt aangesloten op de onderwerpen die in het coalitieakkoord zijn genoemd.

 

In het coalitieakkoord hebben wij reeds aangegeven dat het thematisch en programmatisch werken verder worden doorgezet. Dit maakt het immers mogelijk om de  kracht van organisatie en bestuur beter te bundelen en te focussen op de bestuurlijke doelen die door de raad zijn vastgesteld. Het programmatisch werken versterkt ook de externe oriëntatie door aan te sluiten op initiatieven in de stad en in de samenwerking met andere partners.

 

Wij achten het daarom van groot belang de programma’s in de begroting zowel bestuurlijk als organisatorisch goed te verankeren. In de eerste plaats is dit uitgewerkt doordat elk (deel)programma in ons college een eerstverantwoordelijke programmahouder kent. Deze programmahouder heeft de verantwoordelijkheid voor de planning en realisatie van het betreffende programma en draagt daarbij zorg voor afstemming met de overige collegeleden.

 

De organisatorische pendant hiervan is dat er per (deel)programma ook een verantwoordelijke manager bestaat. Deze is het eerste aanspreekpunt voor de programmahouder in de uitvoering van het programma. Tenslotte draagt ook elk GMT-lid verantwoordelijkheid voor één of meer programma’s, waarvoor programmamanagers worden aangewezen. Samenvattend vindt de borging van de opzet en uitvoering van de programma’s dus vooral plaats in de driehoek programmahouder – programmamanager – GMT-lid.

 

Zoals gezegd volgt de indeling in programma’s de onderwerpen in het coalitieakkoord. Deze indeling is er echter ook één op hoofdlijnen. Om meer thematische samenhang aan te brengen, en de hierboven beschreven eenduidige borging mogelijk te maken, hebben wij daarom een aantal programma’s verder uitgewerkt in deelprogramma’s.

 

In de begroting zullen steeds per deelprogramma de drie W-vragen worden beantwoord:

 

§         Wat willen wij bereiken?

§         Wat gaan we daarvoor doen?

§         Wat mag het kosten?

 

De boven beschreven borging in een programmahouder en een programmamanager vindt eveneens plaats op het niveau van de deelprogramma’s.

 

De voorgestelde indeling van de begroting in programma’s en deelprogramma’s, met de verantwoordelijke programmahouder is als volgt:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

thema/programma: 

deelprogramma: 

verantwoordelijke portefeuillehouder

Dienstverlening

Dienstverlening

R. Vuijk

Delta

R. Vuijk

Wonen, Zorg, Welzijn

Gezond en Actief

D. Rensen

Zorg met aandacht

D. Rensen

Jeugd & Onderwijs

 

D. Rensen

Integratie & Inburgering

 

D. Rensen

Veiligheid

Integrale veiligheid

B. Verkerk

Wijkzaken & Stadsbeheer

Samenwerken in de wijken

A. Koning

Stadsbeheer

A. Koning

Reiniging

A. Koning

Milieu & Duurzame ontwikkeling

 

 

L. Merkx

Arbeidsmarkt, inkomen en emancipatie

 

S. Bolten

Kennisstad & Economie

Kennisstad en economische agenda

 R. Vuijk

Cultuur en Binnenstad

Binnenstad

L. Merkx

Cultuur en Toerisme

L. Merkx

RO, verkeer en vervoer

Ruimtelijke ordening

A. Koning

Verkeer en Vervoer

A. Koning

Ontwikkelen, grond en Vastgoed

Grond en vastgoed

A. Koning

Technopolis

R. Vuijk

HarnaschPolder

R. Vuijk

Poptahof

D. Rensen

Schie-oevers

R. Vuijk

Spoorzone

A. Koning

Bomenwijk

S. Bolten

Bestuur en Organisatie

Internationaal Beleid

B. Verkerk

Regio

B. Verkerk

Bestuur

B. Verkerk

Communicatie

S. Bolten

Organisatie

L. Merkx

Nieuw Stadskantoor

R. Vuijk

Bedrijfsvoering

Informatiebeheer

D. Rensen

Financiën

S. Bolten

Inkoop

B. Verkerk

Juridische Zaken

B. Verkerk

Huisvesting, ICT

R. Vuijk

 

 


2.                Het financieel meerjarenbeeld.

 

 

 

Totaalcijfers

 

 

 

 

 

 

 

bedragen x € 1.000

 

2007

2008

2009

2010

 

 

 

 

 

saldo na bestemming begroting 2006 - 2009

188

420

-28

-28

 

 

 

 

 

Tussentijdse mutaties

 

 

 

 

tussentijdse begrotingswijzigingen

-120

-120

-53

-53

overige mutaties

842

739

633

521

technische correcties

-211

-202

-202

-202

mee- en tegenvallers bestaand beleid

-1.162

-920

-350

-425

genomen besluiten

-1.431

-1.431

-1.000

-1.000

Bezuinigingen 2007-2010

0

0

0

0

 

 

 

 

 

Algemene mutaties programmabegroting 2007-2010

 

 

 

 

Loon- en prijscompensatie

-1.377

-1.359

-1.366

-1.366

mutaties algemene dekkingsmiddelen

5.543

5.274

5.008

4.958

 

 

 

 

 

Tussenstand na mutaties alg dekkingsmiddelen

2.273

2.401

2.642

2.405

 

 

 

 

 

per saldo te ramen begrotingsruimte nieuw beleid

-1.500

-1.500

-1.500

-1.500

investeringen

-700

-800

-800

-800

areaaluitbreidingen

-47

-35

-35

-35

Totaal saldo nieuw beleid

-2.247

-2.335

-2.335

-2.335

 

 

 

 

 

saldo na bestemming programmabegroting 2007-2010

26

66

307

70

 

 

 

Zoals uit de tabel blijkt presenteren wij u een –op basis van actuele inzichten- budgettair sluitend financieel meerjarenbeeld. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een positieve ontwikkeling van het Gemeentefonds. Dit biedt de mogelijkheid om de gewenste financiële ruimte voor nieuw beleid in 2007 vrij te maken en gedeeltelijk ook voor de jaren daarna.

Daarnaast is sprake van financiële tegenvallers in de uitvoering van het bestaande beleid, die gedeeltelijk al eerder in besluitvorming waren betrokken. Het gaat dan om een bedrag van ruim € 2,5 miljoen in de jaren 2007 en 2008. Hoewel in de begroting  ca. € 1 miljoen ruimte aanwezig was om tegenvallers op te vangen, is ook hiervoor dus aanvullende dekking gevonden, met name in de ontwikkeling van het Gemeentefonds in combinatie met een gematigde loon- en prijsontwikkeling.

Een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke begroting betreft ook het geheel van Investeringen en reserves. In de programmabegroting 2007 –2010 doen wij voorstellen om het programma aan grote projecten nog in evenwicht te brengen met de beschikbare middelen. Een herschikking van het vermogen dat in bestemmingsreserves is opgesloten maakt daarvan mogelijk onderdeel uit. In paragraaf 7 van deze Perspectiefnota wordt hier nog nader op ingegaan.

In het navolgende gaan wij uitvoerig in op de afzonderlijke regels in bovenstaande tabel.

 

 

 

 

 

3.                Bestaand Beleid.

 

 

Tussentijdse begrotingswijzigingen.

 

Sinds de vaststelling van de Programmabegroting 2006 – 2010 is een aantal tussentijdse begrotingswijzigingen vastgesteld. Deze hadden in het algemeen een budgetneutraal karakter. In de 2e beheersrapportage 2005 zijn echter enkele tegenvallers verwerkt met een structurele doorwerking naar latere jaren. De voornaamste daarvan is de eliminatie van een inkomstenstelpost bij de riolering voor het ledigen van vet- en beerputten. Aangezien deze inkomsten niet meer worden gerealiseerd is deze post van ca. € 120.000 afgeboekt.

 

Overige mutaties.

 

In 2005 heeft een eenmalige afboeking plaatsgevonden van activa voor een bedrag van € 12,6 miljoen. Dit stond in het kader van het BBV-proof maken van de balans. Deze afboeking is ook verantwoord in de jaarrekening 2005. Omdat deze activa nu in een keer zijn afgeboekt, komen de afschrijvingen in de jaren na 2005 te vervallen. Dit levert dus een voordeel op in de begroting. Dit voordeel vermindert in de loop van de jaren, omdat de levensduur van de afgeboekte activa (uiteraard) eindig was.

 

                                                                                                          Bedragen x € 1.000

 

2007

2008

2009

2010

Vrijval afschrijving door afboeking activa in 2005

842

739

633

521

 

 

 

Mee- en tegenvallers bestaand beleid

 

Bestaand beleid: mee- en tegenvallers

2007

2008

2009

2010

Programma

Structurele beveiligingskosten van Phoenixstraat 16

-63

-63

-63

-63

Dienstverlening

Opvang asielzoekers : wegvallen rijksbijdrage

-27

0

0

0

Arbeidsmarkt, inkomen en participatie

Schuldhulpverlening: toename aantal klanten

-100

-100

0

0

Arbeidsmarkt, inkomen en participatie

Kennismaken en meebesturen

-44

-44

-44

-44

Integratie en inburgering

Capaciteit jongerenloket (1 Fte)

-80

-80

-80

-80

Jeugd en onderwijs

Taskforce Interventie in groepen probleemjongeren (BWD)

-15

-15

0

0

Jeugd en onderwijs

Maatschappelijke voorzieningen: ontoereikende rijksmiddelen

-140

-190

0

0

Wonen, zorg en welzijn

Financieel knelpunt formatie sector Leefbaarheid

-101

-111

-111

-111

Wonen, zorg en welzijn

Beheer accommodaties BWD

-175

-200

-200

-200

Wonen, zorg en welzijn

Lastenverlaging sportaccommodaties

-100

-100

-100

-100

Wijkzaken en stadsbeheer

Veldvergroting bluebirds

-50

0

0

0

Wijkzaken en stadsbeheer

Lagere opbrengsten zaalverhuur sportaccommodaties

-25

-25

0

0

Wijkzaken en stadsbeheer

Onderhoud atletiekbaan

-9

-9

-9

-9

Wijkzaken en stadsbeheer

Openstelling kinderboerderijen

-115

-115

-115

-115

Wijkzaken en stadsbeheer

Milieuspecialist bestemmingsplannen

-100

0

0

0

RO, verkeer en vervoer

Tijdelijke huisvesting archeologie Röntgenweg

-93

-93

-93

-93

Cultuur en Binnenstad

Prijsstijging aardgas (gemeentebreed)

-130

-130

-130

-130

Bestuur en organisatie

Energiecoördinator

-65

-65

-65

-65

Bestuur en organisatie

Gewezen wethouders

-165

-65

-25

0

Bestuur en organisatie

Presentiegelden, toename vergaderingen commissies (m.n. ACB).

-30

-30

-30

-30

Bestuur en organisatie

Tekort wachtgeldvoorziening (gemeentebreed)

-250

-200

 

 

Bestuur en organisatie

Meeropbrengst OZB (toename waarde-eenheden) volgend uit jaarrekening 2005

275

275

275

275

Algemene dekkingsmiddelen

Niet te realiseren bezuinigingstaakstelling op leges

-150

-150

-150

-150

Algemene dekkingsmiddelen

BTWC als gevolg van teruglopende uitgaven MRSV/MRISV

0

0

0

-100

Algemene dekkingsmiddelen

IZA-premie gepensioneerden

590

590

590

590

 

Totaal:

-1.162

-920

-350

-425

 

 

Kortheidshalve verwijzen wij u voor een nadere toelichting op deze posten naar bijlage I.

 

Reeds eerder genomen besluiten.

 

 

Het betreft hier een categorie onderwerpen waarvan de financiële consequenties op basis van besluiten van de raad, college of derden al eerder bekend waren, echter nog niet in de begroting zijn verwerkt.

Exploitatie welzijnsaccommodaties

Op basis van het raadsbesluit dienaangaande worden de welzijnsaccommodaties gefaseerd in beheer en exploitatie te geven aan de BWD. Nader analyse geeft aan dat er een aanvullend  budget voor de exploitatie benodigd is.

 

Restzettingen Tanthof

De Wijk Tanthof-West is nu ongeveer 5 jaar oud. Het huidige maaiveld ligt 1,80/1,90 m onder NAP. Dit is 20 tot 30 cm onder het aanlegniveau. De verwachting is dat er in de komende 15 jaar nog een restzetting van 15 cm tot 40 cm bijkomt. Om de infrastructuur in stand te kunnen houden en de bereikbaarheid van woningen binnen redelijke normen te waarborgen is het noodzakelijk dat er opgehoogd wordt. De extra kosten voor de algemene dienst (m.n. kosten voor wegen, groen) vergen voor de komende 30 jaar ca € 258.000 op jaarbasis. Deze ontwikkeling is gemeld bij collegebesluit van 14 februari 2006.

 

 

Grondwateronttrekking DSM

Betreft compensatie voor de grondwateronttrekking DSM.  Dit is nog een risicopost, er loopt immers nog een gerechtelijke procedure, die zowel voordelig (positief risico) als nadelig kan uitpakken.

 

Bijdrage per inwoner aan hulpverleningsregio

De hulpverleningsregio Haaglanden kent een bijdrage per inwoner. Voor 2006 is deze € 2,68 en voor 2007 wordt dat € 2,71. In de regio is nu discussie over het verhogen van deze bijdrage ivm een aantal voorstellen. De regio is op dit moment in elk geval akkoord met een verdere verhoging van € 0,22 per inwoner in verband met de reorganisatie van de regionale alarmcentrale (RAC).

 

Onderhoud vastgoed

Binnen de gemeente Delft is al enige tijd bekend dat de begroting, betrekking hebbend op het gemeentelijk vastgoed, niet aansluit op de huidige en toekomstig te verwachten uitgaven en ontvangsten (hierna kasstromen genoemd). Om het verschil te kwalificeren is een diepgaande analyse gemaakt van de vastgoedportefeuille. De analyse laat jaarlijks een gemiddeld tekort op de begroting zien van  € 1,8 miljoen, waarvan € 1,2 miljoen betrekking op een top-10 van gebouwen. Een gedeelte daarvan heeft betrekking op afzonderlijke exploitaties met mogelijke doorwerking naar tarieven (€ 412.000), deels is sprake van tekorten met een vooralsnog incidenteel karakter (€ 431.000), waarbij nader uit te werken oplossingsrichtingen zijn benoemd, en deels is sprake van tekorten met een structureel karakter (€ 314.000). Laatstgenoemde posten worden als tegenvaller  meegenomen in het financieel meerjarenbeeld. Het resterende tekort ad € 0.6 miljoen beschouwen wij vooralsnog als een risico dat, zover als de marktomstandigheden het toelaten, kan worden teruggebracht en beheerst.

Deze ontwikkeling is gemeld bij collegebesluit van 14 februari 2006.

 

Communicatieadvies college

Een gedeelte van de communicatie-capaciteit voor het college was nog niet structureel gedekt.

 

Technische correcties

 

Uitstroomverbetering : personeelsbudget Activering & Inburgering.

Bij het opstellen van de begroting 2006 is ten onrechte een meerjarige correctie ad -/- € 71.739 toegepast onder de noemer “klantmanagement” op het salarisbudget van het vakteam Activering en Inburgering. De kosten van het vakteam A&I worden doorberekend aan 2 programma’s (Arbeidsmarkt, inkomen en Emancipatie en Integratie en Inburgering) en daarbinnen aan verschillende producten.

 

Gesubsidieerd werk: toepassing van indexeringen

Bij het opstellen van de begroting 2005-2008 is door het onjuist toepassen van indexeringen op het onderdeel WWB-werk ten onrechte een structureel begrotingsoverschot geraamd van € 40.997.

 

Lijkbezorging onvermogenden door IBO  

In de Zomernota 2003 zijn middelen toegekend voor de lijkbezorging van onvermogenden. Deze zijn echter nog niet in de begroting verwerkt. Door het verhaal van de kosten op de nalatenschap en familie zijn er ontvangsten. De mogelijkheden daartoe variëren echter sterk per geval. Per saldo wordt de structurele tegenvaller geraamd op € 43.000.

 

BTW wegen, straten en pleinen

In 2003 is de discussie over de indirecte kosten met de belastingdienst afgerond. De belastingdienst heeft een bedrag teruggestort, dat in de jaarrekening 2003 is verantwoord onder verschillen voorgaande jaren. De begrotingspost voor terugvordering BTW wegen straten en pleinen moet hierop nog gecorrigeerd worden. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4.                Loon- en prijscompensatie.

 

Tot de algemene mutaties voor de begroting 2007 worden gerekend de trendmatige stijgingen van lonen en prijzen. In deze begroting zijn de bedragen voor loon- en prijscompensatie verwerkt. Op basis van de prognoses van het Centraal Planbureau (CPB) is voor de ontwikkeling van lonen en salarissen een compensatie van 0,7 % meegenomen. De stijging kan naar verwachting gematigd blijven omdat de vroegpensioenregelingen per 1 januari 2006 grotendeels zijn verdwenen. Dit heeft met name effect op de werkgeverspremies.

Voor de prijsontwikkeling is rekening gehouden met 2,45 % inflatie. Hierin is ook een ‘inhaaleffect’ meegenomen omdat het CPB heeft berekend dat het inflatiecijfer voor 2005 hoger is uitgevallen dan de aanvankelijke prognose. Ook de inflatieverwachting voor 2006 is met 0,5 % naar boven bijgesteld tot 1,75 %. Dit is eveneens in het trendcijfer voor 2007 verwerkt.

De trendmatige stijging van subsidies is een gewogen gemiddelde van de loon- en prijscompensatie en komt voor 2006 uit op 1,2 %. Ook de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves worden met dit bedrag geïndexeerd.

Per saldo zijn de volgende bedragen nodig om de loon- en prijscompensatie in de begroting te kunnen dekken:

                                                                                                          Bedragen x € 1.000

 

2007

2008

2009

2010

Loon- en prijscompensatie

-1.377

-1.359

-1.366

-1.366

 

 

 

 

 

 


5.                Algemene dekkingsmiddelen.

 

Het accres op het Gemeentefonds

30 mei heeft het rijk de meicirculaire 2006 uitgebracht. De positieve lijn (na de magere jaren 2003-2005) zet zich door. Dit komt omdat de rijksuitgaven, die relevant zijn voor de groei van het gemeentefonds stijgen. Het gemeentefonds groeit volgens vaste afspraken met deze rijksuitgaven. Het gemeentefonds kent in 2007 naar de huidige strand van zaken een accres van 3,49%. Hier is een compensatie voor inflatie bij inbegrepen. De reële groei zonder die compensatie is 2,57%. In de ontwikkeling van het Gemeentefonds zijn met name drie onderwerpen van belang:

a.       De beschikbare ruimte voor het financiële meerjarenbeeld

b.       De implementatie van de WMO

c.       De compensatie in het gemeentefonds voor areaalontwikkelingen.

 

mutaties Gemeentefonds

2007

2008

2009

2010

a. beschikbare ruimte financieel meerjarenbeeld

 

 

 

 

GF accres 2007

5.567

5.567

5.561

5.561

GF uitname BCF

-3.596

-3.596

-3.596

-1.823

GF extra middelen OOV

1.773

1.773

1.773

Pm

GF herverdeeleffect bodem, bijstand, GBR

1.122

1.122

1.122

1.122

totaal

4.866

4.866

4.860

4.860

 

 

 

 

 

b. implementatie WMO

 

 

 

 

verlaging GF ivm invoering WMO

-4.450

-4.450

-4.450

-4.450

uitname WMO stelpost

4.450

4.450

4.450

4.450

integratie-uitkering WMO

7.317

7.317

7.317

7.317

uitgavenbudget WMO

-7.317

-7.317

-7.317

-7.317

 

 

 

 

 

c. Areaal

145

371

750

953

stelpost uitgaven areaal

-145

-371

-750

-953

 

 

 

 

 

totaal

4.866

4.866

4.861

4.861

 

 

Voor de ontwikkeling van het gemeentefonds zijn naast de bovenstaande onderwerpen vooral de volgende punten van belang:

 

De beschikbare ruimte voor het financiële meerjarenbeeld

Het rijk heeft met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een bestuursakkoord gesloten, waarin zijn opgenomen:

 

§         een forse uitname in verband met de ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds (BCF),

§         een toevoeging vanwege de in vorige jaren bij gemeenten gestegen uitgaven voor Openbare orde en veiligheid (OOV),

§         het oplossen van de tussen het rijk en gemeenten  bestaande “pijnpuntenlijst” met betrekking tot zaken die in het verleden onvoldoende door het rijk gecompenseerd werden.

§         geld om de gemeenten te compenseren voor inkomstenderving als zij de OZB afschaffen voor woningen in bedrijfsruimten (gevolg van het amendement – de Pater)

 

Daarnaast krijgen gemeenten met een slechte bodemgesteldheid en afwateringsproblematiek met ingang

van 2007 meer geld toebedeeld. Hiermee is een al enkele jaren spelend onderwerp afgesloten.

 

 

WMO

Een majeure ontwikkeling is de inwerkingtreding van de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning in 2007. Gemeenten krijgen er belangrijke taken en geld bij, ongeveer 1 miljard euro. Het eerste jaar 2007 wordt dit budget nog grotendeels 'historisch' verdeeld, zodat gemeenten de lopende verplichtingen over kunnen nemen. In de jaren daarna zal het verdeelmodel worden ingevoerd; dan zal pas echt sprake zijn van een toereikende en juiste verdeling. De uitvoering van de WMO door de gemeenten zal nog vorm moeten krijgen en het financieel arrangement dat de fondsbeheerders en de VNG hebben afgesproken is daarop toegesneden. Doordat het geld in het gemeentefonds is gevoegd, kunnen gemeenten zelf invulling geven aan de beleidsvrijheid die de WMO hen geeft. Het is op dit moment nog niet te overzien of de beschikbare middelen toereikend zijn voor een adequate uitvoering van de WMO.

 

Het meerjarig perspectief

In meerjarig perspectief wordt naar huidig inzicht de ontwikkeling verwacht, dat de Algemene Uitkering in reële termen stijgt met 1 tot 1,5% per jaar, maar wel met het voorbehoud dat nadere besluitvorming over de rijksbegroting bij de Miljoenennota dit beeld nog kan veranderen. 1% reële stijging per jaar zou uitkomen op € 800.000 per jaar. Het reële accres is voor Delft de dekkingsbron voor de ruimte nieuw beleid en areaaluitbreidingen.

Bij de nu gepresenteerde cijfers past enig voorbehoud, de meicirculaire is indicatief, zowel bij de septembercirculaire/miljoenennota als bij de definitieve afrekening in 2007 (meicirculaire 2007) kunnen nog de nodige mutaties (positief of negatief) plaatsvinden.

 

 

De tariefsontwikkeling van de lokale heffingen.

 

Het is gebruikelijk dat het stijgingspercentage voor de gemeentelijke tarieven en belastingen wordt bepaald op basis van een gewogen gemiddelde van de loon- en prijsstijging. Op deze wijze wordt bereikt dat de tariefsstijging niet meer bedraagt dan nodig is om de nominale kostenstijgingen in de begroting te dekken. Dit is ook een uitgangspunt in het coalitieakkoord 2006 – 2010. Dit percentage is voor 2007 in het vorige hoofdstuk gepresenteerd en komt uit op 1,2 %.

In het kader van de bezuinigingstaakstelling is voor de reiniging en de riolering een kostenverlaging gerealiseerd van ruim € 5 ton. Deze kostenverlaging is doorgegeven in een verlaging van de tarieven 2006 voor rioolrecht (-0,8 %) en de afvalstoffenheffing / reinigingsrecht (-4,6 %). In de Programmabegroting 2006 is besloten de OZB-tarieven overeenkomstig te verhogen. Deze verhoging is gespreid over de jaren 2006 en 2007. In beide jaren zou de extra stijging van het OZB-tarief 1,75 % bedragen.

De meicirculaire gemeentefonds 2006 besteedt echter ook aandacht aan de OZB-tarieven voor 2007.

Voor gemeenten met tarieven boven de drempeltarieven komt de toegestane maximumstijging van de opbrengst van de OZB in 2007 uit op 2,75%. Bij de berekening van de maximumtarieven 2007 is naast het maximumstijgingspercentage volgens BZK ook de waardeontwikkeling tussen de twee waardepeildata relevant

Met de indexering van de tarieven 2006 met 2,75% komt Delft uit boven de vastgestelde drempeltarieven en zou dus ook een maximering van de totale opbrengst gelden.

Rekening houden met de waardeontwikkeling dient volgens de VNG pas per 2008 in te gaan.   De meeropbrengst van € 275.000 is gebaseerd op de tarieven 2005. Vooralsnog gaan we er vanuit, dat dit dus niet meetelt in de maximale toegestane opbrengststijging.

Overigens is nog onduidelijk op welke wijze omgegaan dient te worden met opbrengststijging als gevolg van areaalontwikkelingen. Het lijkt niet aannemelijk dat Gemeentefonds wel stijgt als gevolg van areaal maar dat de eigen belastingcapaciteit niet mag meegroeien.

Deze vragen staan inmiddels uit bij de provincie, het resultaat daarvan wordt verwerkt in de Programmabegroting 2007-2010.

Indien vooralsnog wordt uitgegaan van de door het Rijk gemaximeerde stijging van het OZB-tarief van 2,75 % is de meeropbrengst van de OZB als volgt:

 

                                                                                                          Bedragen x € 1.000

 

2007

2008

2009

2010

Meeropbrengst OZB

464

464

464

464

 

Randvoorwaarde blijft overigens het uitgangspunt van het coalitieakkoord, dat de stijging van de woonlasten (OZB-woningen, rioolrechten en reinigingsrechten) gemiddeld beperkt worden tot uiterlijk het inflatieniveau. Mocht dit alsnog een beperking geven om genoemde 2,75% volledig in 2007 door te voeren, dan zal dit uitgefaseerd worden naar latere jaren.

 

Overige algemene dekkingsmiddelen.

 

In samenhang met de meicirculaire Gemeentefonds is ook een aantal stelposten in de begroting herschikt of geschrapt. Daarbij zijn ook enkele correcties gepleegd van stelposten die onjuist in de begroting waren verwerkt. Tenslotte is een (oude) stelpost uitvoering collegeprogramma vrijgevallen. Het saldo van deze mutaties is als volgt:

                                                                                                          Bedragen x € 1.000

 

2007

2008

2009

2010

Per saldo mutaties stelposten

179

-90

-351

-162

 

 

 

 


6.                Nieuw beleid.

 

De beschikbare ruimte

In onderstaande tabel is samengevat de beschikbare ruimte aan nieuw beleid.  In de tabel wordt aangeven, dat voor de jaarschijven 2008 t/m 2010 er ook budgetten voor incidenteel en structureel nieuw beleid zijn, deze worden echter pas bij de Programmabegrotingen van die volgende jaren ingevuld.

                                                                                                                                                                                                                                                                              Bedragen x € 1.000

 Incidenteel nieuw beleid

2007

2008

2009

2010

Ruimte incidenteel nieuw beleid jaarschijf 2007

500

0

0

0

Ruimte incidenteel nieuw beleid jaarschijf 2008

 

500

0

0

Ruimte incidenteel nieuw beleid jaarschijf 2009

 

 

500

0

Ruimte incidenteel nieuw beleid jaarschijf 2010

 

 

 

500

subtotaal benodigde ruimte incidenteel nieuw beleid

500

500

500

500

Af: beschikbare stelpost incidenteel nieuw beleid

500

500

500

500

Per saldo t.l.v. meerjarenbeeld begroting 2007 - 2010

0

0

0

0

 structureel nieuw beleid

2007

2008

2009

2010

Ruimte structureel nieuw beleid jaarschijf 2007

1.500

1.500

1.500

1.500

Ruimte structureel nieuw beleid jaarschijf 2008

 

1.000

1.000

1.000

Ruimte structureel nieuw beleid jaarschijf 2009

 

 

1.000

1.000

Ruimte structureel nieuw beleid jaarschijf 2010

 

 

 

1.000

subtotaal benodigde ruimte structureel nieuw beleid

1.500

2.500

3.500

4.500

Totaal vrij te maken ruimte structureel nieuw beleid in 2008-2010

 

1.000

2.000

3.000

Af: nog te dekken uit accressen gemeentefonds vanaf 2008 e/o bezuinigingen

 

1.000

2.000

3.000

Per saldo t.l.v. meerjarenbeeld begroting 2007 - 2010

1.500

1.500

1.500

1.500

 

 

De benodigde ruimte voor structureel nieuw beleid 2007 ad € 1,5 miljoen wordt vrijgemaakt uit de ontwikkeling van het gemeentefonds 2007 vrij maken. Daarbij hebben we voor 2007 rekening gehouden met een extra -ten opzichte van het coalitie-akkoord- bedrag van € 5 ton structureel. Voor een aantal zaken voorzien wij namelijk, dat (hoewel er strikt genomen geen sprake is van een tegenvaller) er extra budget nodig is voor een  adequate financiering  en soms zelfs ook de continuïteit van activiteiten.

Bij de begrotingen vanaf 2008 zal nog de ruimte moeten worden gevonden voor nieuw beleid in de betreffende jaren. Mogelijke dekkingsbronnen daarvoor zijn: de accressen in het gemeentefonds voor de komende jaren in combinatie met aanvullende bezuinigingen. Bij de Programmabegroting 2007-2010 zullen wij aangeven in hoeverre de lopende bezuinigingsopdracht verzwaard zal worden.


7.                Investeringen en reserves.

 

Investeringen en Grote Projecten.

In de programmabegroting 2007 zal sprake zijn van noodzakelijke investeringen in onder andere de St. Sebastiaansbrug. De ruimte die ontstaat door de vrijval van kapitaallasten uit activa die volledig zijn afgeschreven biedt onvoldoende ruimte om de afschrijvingslasten van deze nieuw investeringen te kunnen dekken. Wij stellen daarom voor om de investeringsruimte ten laste van het financieel beeld te verhogen met € 7 á 8  ton structureel.

In de programmabegroting 2007 – 2010 zult u uiteraard de voorstellen aantreffen waarmee deze ruimte ingevuld gaat worden.

Het totaal aan Grote Projecten (exclusief de bedragen van de Spoorzone) op basis van het vigerende investeringsprogramma/Grote Projecten bedraagt ruim € 75 miljoen, waarvan € 59 miljoen is gedekt. In totaal is hiervoor het dus een extra bedrag benodigd van € 16 miljoen.

In het kader van de komende Programmabegroting zal het investeringsprogramma incluis de Grote Projecten herijkt worden, waarbij er overigens ook sprake kan zijn van nieuwe investeringen.

In de programmabegroting 2007 –2010 doen wij voorstellen om het programma aan grote projecten in evenwicht te brengen met de beschikbare middelen. Een herschikking van het vermogen dat in bestemmingsreserves is opgesloten maakt daarvan mogelijk onderdeel uit.

 

 

Reserves.

 

De stand van de reserves en voorzieningen vertoont per 31 december 2005 het volgende beeld:

 


Van de Algemene Reserve (zie ook de toelichting daarop in de Jaarrekening 2005)  is € 15 miljoen te beschouwen als het zuivere weerstandvermogen.

In de programmabegroting 2007 – 2010 zullen wij uitgebreid aandacht besteden aan de bestemmingsreserves. Per reserve zullen wij de volgende onderwerpen nader doen uitwerken:

§         het doel van de bestemmingsreserve;

§         de reden waarom de reserve moet worden gehandhaafd of opgeheven;

§         in geval van handhaving; de meerjarige stortingen en onttrekkingen met een toelichting.

 

Uitgangspunten hierbij zijn voor ons college, dat :

o        instandhouding van bestemmingsreserves (in relatie tot de oorspronkelijke doelstelling) naar behoren onderbouwd moet worden

o        eventueel niet meer voor de oorspronkelijke bestemming benodigde gelden weer terugvloeien naar de Algemene Middelen en niet voor een ander goed doel bestemd worden. Dit laatste hoort thuis in een nieuw beleidsdiscussie.

 

 

Weerstandscapaciteit en de relatie met de grote projecten en de risico’s.

 

De weerstandscapaciteit, in de vorm van het vrije deel van de algemene reserve, is na het opmaken van de jaarrekening 2005:

 

bedragen x € 1 miljoen

2004

2005

Vrij aanwendbare deel van de algemene reserve

15,7

19,2

 

 

 

nog te verwerken naar aanleiding van de jaarrekening 2005

 

af: budgetoverhevelingen van 2005 naar 2006

 

-1,3

af: nadelig resultaat jaarrekening 2005

 

-2,7

 

 

 

vrije algemene reserve naar verwerking jaarrekening 2005

15,2

 

 

Met de uitvoering van een aantal grote projecten nemen de risico’s voor Delft toe. Wij overwegen daarom een aanvulling van de weerstandscapaciteit (= het vrije deel van de algemene reserve) van de huidige € 15 miljoen tot een bedrag van vooralsnog ca. € 25 miljoen.

Als de omvang van het geheel aan Grote Projecten (met het huidige dekkingstekort van € 16 miljoen) gelijk blijft betekent dit dat in totaal er dan dus ca. € 25 miljoen nodig zou zijn om de weerstandscapaciteit te versterken en de Grote Projecten te financieren.

Een nog te onderzoeken alternatief voor de Grote Projecten is, dat er binnen het geheel aan Grote Projecten een nadere prioritering en fasering plaats kan vinden.

In de programmabegroting 2007 – 2010 zullen wij voor dit vraagstuk concrete voorstellen doen.

 


8.                Het bezuinigingsprogramma

 

Het lopende bezuinigingsprogramma is in drie tranches opgebouwd en zullen in de komende 2 á 3 jaren tot verdere realisatie moeten komen.

 

In het voorjaar 2004 is op basis van de voorverkenningen van het college invulling gegeven aan een bezuinigingsprogramma van € 4 miljoen. Bij de Programmabegroting 2005-2008 is aanvullend € 1 miljoen bezuinigd, waarbij tevens is aangegeven, dat voor 2006-2009 nog eens € 2 miljoen bezuinigd zou moeten worden. Via de door de raad vastgestelde “Startnotitie Bezuinigingen 2006-2009” is dit eind 2004 verhoogd naar een bezuinigingsopdracht van € 5 miljoen.

 

 

2006

2007

2008

2009

Taakstelling 2004

4.000

4.000

4.000

4.000

Taakstelling 2005

1.000

1.000

1.000

1.000

Taakstelling 2006-2009

3.500

4.500

5.000

5.000

Totaal

8.500

9.500

10.000

10.000

 

 

Het overgrote deel van deze bezuinigingen is in niet alleen in de meerjarenbegroting verwerkt, maar ook geëffectueerd. Een aantal bezuinigingsopdrachten zal nog geëffectueerd moeten worden. Dit betreft een totaal bedrag van ca € 2,3 miljoen. Dit betreft met name:                                      In Euro

-      Overloop uit 2006 van nog structureel te maken bezuinigingen (schatting)                     500.000

-      Overdracht van taken aan derden                                                                              500.000

-      Vervolgbezuinigingen gemeentebrede bedrijfsvoering,  taakstelling 2007                       600.000
                                                                                        taakstelling 2008             255.000

-      Compensatie OZB voor bezuinigingen in gesloten circuits                                           250.000

-      Subsidies                                                                                                                 80.000

-      Leges burgerzaken[1]                                                                                                 100.000

Totaal:                                                                                                                        2.285.000

 

Uiteraard zullen hier door ons de nodige voorbereidingen voor worden getroffen.

Bij de Programmabegroting 2007-2010 zullen wij aangeven in hoeverre de lopende bezuinigingsopdracht verzwaard zal worden.

 

 


Bijlagen

 


Bijlage I: toelichting mee- en tegenvallers

 

Structurele beveiligingskosten van Phoenixstraat 16

De jaarlijkse/structurele kosten bedragen ongeveer € 62.500 excl. BTW. Hiervoor is echter geen structureel budget beschikbaar. In 2006 is wel éénmalig extra budget beschikbaar gesteld ter voorziening  in deze kosten.

 

Opvang asielzoekers: wegvallen rijksbijdrage

De gemeente krijgt vanaf 1 november 2005 voor zowel de ROA als de VVTV-regeling geen vergoedingen meer van de COA. De nog aanwezige kosten voor de opvang van ex-asielzoekers in de uitstroomregeling betekenen per saldo een nadeel van € 26.521. Door aan te sluiten bij de vernieuwde vluchtelingenaanpak is de verwachting dat het aantal ex-asielzoekers in de uitstroomregeling zal teruglopen en daarmee dus ook de bovengenoemde kosten.


Schuldhulpverlening: toename aantal klanten

Door de (grote) toename van  het aantal aanmeldingen is extra menskracht nodig om alle dossiers af te handelen. Om de stijgende klantenaantallen binnen de gestelde termijnen te kunnen helpen,  stellen wij voor de formatie structureel met 1 fte budgetmedewerker en 1 fte administratieve kracht uit te breiden. Door herschikking van werkzaamheden en betere ondersteuning van de consulenten kan de caseload van de consulenten worden opgehoogd.


Kennismaken en meebesturen

Kennismaking is een van de speerpunten in het integratiebeleid. Uitvoering hiervan in activiteiten en projecten vereist voldoende capaciteit, met voldoende organisatorische en communicatieve vaardigheden. Er is tot eind 2006 met tijdelijke financiering een formatieplaats van 24 uur beschikbaar (schaal 9), dit wordt nu structureel gemaakt..


Taskforce Interventie in groepen probleemjongeren (BWD)

De taskforce jongeren is bedoeld om de problematiek van groepen van hinderlijke, overlastgevende en criminele jongeren te inventariseren en aan te pakken. Daarvoor is een interventieteam actief met politie en BWD. Voor de ambulant jongerenwerker van de BWD in het interventieteam is nu slechts 24 uur beschikbaar terwijl minimaal 32 uur nodig is (hetgeen in 2004 en 2005 ook beschikbaar was). Om hierin te voorzien stellen wij voor om in de jaren 2007 en 2008 € 15.000 beschikbaar te stellen. In deze periode zullen wij op basis van de werkelijke ontwikkelingen, en een vorm van planning en normering van de werkzaamheden, een structureel financieel beeld van dit taakveld ontwikkelen.


Maatschappelijke voorzieningen: ontoereikende rijksmiddelen

Binnen dit werkveld vergen de volgende ontwikkelingen extra aandacht:

1. Ontwikkeling instrumenten maatschappelijke opvang o.m. met de doelstelling iedere dak- en thuisloze een individueel trajectplan aan te bieden. Wij zullen hiertoe eind 2006 een plan van aanpak opstellen. De kosten van de ontwikkeling en inkoop van de instrumenten voor deze aanpak, worden meegenomen in een voorstel voor nieuw beleid.

2. Toename behandelingen verslavingszorg

Vanuit de doeluitkering maatschappelijke opvang wordt, naast de vrouwen- en maatschappelijke opvang, ook de verslavingszorg bekostigd. De landelijke cijfers laten een toename zien van het aantal klanten met alcoholproblematiek. De doeluitkering blijft echter op gelijke hoogte. In 2007 wordt een tekort van ongeveer € 100.000 verwacht ten behoeve van de verslavingszorg van Parnassia.

3. Toename meldingen advies- en steunpunt huiselijk geweld en ouderenmishandeling

Om deze drie ontwikkelingen te faciliteren stellen wij voor om in de jaren 2007 en 2008 € 190.000 beschikbaar te stellen. In deze periode zullen wij op basis van de werkelijke ontwikkelingen, en een vorm van planning en normering van de werkzaamheden, een structureel financieel beeld van dit beleidsveld ontwikkelen.


Financieel knelpunt formatie

Het betreffende werkveld heeft een deels structureel en deels incidenteel knelpunt in de formatie, waarvoor gelet het werkaanbod in de komende bestuursperiode aanvullend budget nodig is.

 

Onderhoud atletiekbaan

Bij de controle van de jaarrekening 2005 is door de accountant aangegeven dat de storting in de voorziening “renovatie atletiekaccommodatie”ontoereikend is om aan de contractuele verplichtingen (sporttechnische geschiktheid) te voldoen. In de tussentijdse rapportages over de onderhoudstoestand voor de middellange en lange termijn wordt een investering van € 160.000 en € 300.000 verwacht. Deze investeringen kunnen gerealiseerd worden middels een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met € 9.000. Daarnaast is in 2006 een eenmalige bijdrage van € 80.000 benodigd.

 

Openstelling kinderboerderijen

De uren met betrekking tot de weekenddiensten zijn niet in begroting opgenomen (€  90.000). Daarnaast zijn de toezichturen van de teamleider niet begroot (€ 25.000).

 

Milieuspecialist bestemmingsplannen

De afgelopen periode is met name door de provincie, maar ook door de rechter, de toetsing verscherpt van de regelgeving op het gebied van geluuid- en luchtkwaliteit, flora en fauna wet en externe veiligheid. Dit vereist bij bestemmingsplannen onderliggende onderzoeken en berekeningen.  Hiervoor is een extra (incidenteel) budget benodigd van € 100.000.

 

Tijdelijke huisvesting archeologie Röntgenweg

Door de verhuizing uit de Spoorzone naar de Röntgenweg is sprake van hogere huurlasten. Vanaf 2007 en volgende jaren wordt een tegenvaller van € 150.000 verwacht, waarvoor slechts gedeeltelijke dekking aangewezen kan worden..

 

Prijsstijging aardgas (gemeentebreed)

In 2005 is de levering van aardgas voor de periode 2006-2007 europees aanbesteed voor de gehele organisatie. Als gevolg van met name de stijging van de prijs van aardgas op de markt (wegens koppeling aan de stijgende olieprijs) betekent het nieuwe leveringscontract een prijsstijging van € 130.000 per jaar.

 

Functie energiecoördinator

Gemeentebreed is inmiddels is een besparingsprogramma in werking gezet. De (tot nu toe op tijdelijke basis gefinancierde) energiecoördinator is onontbeerlijk voor het uitvoeren van dit programma. Ook het energiebeheer blijkt permanent tijd te vragen. Daarnaast zijn er wettelijke verplichtingen om te rapporteren over de energiehuishouding van gemeentelijke gebouwen (EPA-U).

 

Gewezen wethouders

De post gewezen wethouders vertoont voor de komende jaren een verwacht tekort, aangezien nog geen rekening is gehouden met het vertrek van de drie wethouders in 2006 en het aan hen uit te keren wachtgeld de komende jaren. Het wachtgeld per wethouder bedraagt ca. € 70.000 per jaar.

 

Presentiegelden, toename vergaderingen commissies (m.n. ACB).

Door een toename van het aantal vergaderingen van (mede) door het college ingestelde bestuurscommissies (met name de ACB), ontstaat een structureel tekort aan uit te betalen presentiegelden.

 

Tekort wachtgeldvoorziening (gemeentebreed)

In 2005 is een tekort ontstaan in de dekking van de kosten voor wachtgelden van voormalig personeel van de gemeente. In de rekening 2005 is dit tekort incidenteel aangezuiverd uit de algemene reserve. Inmiddels zijn de ontwikkeling van de wachtgelden en de dekking van de kosten hiervan geanalyseerd. De kosten gaan in de toekomst afnemen door het afnemen van het aantal “oude wachtgelders”. Prognose van de benodigde extra dekking is € 300.000 in 2006, € 250.000 in 2007 en in 2008 € 200.000.

 

Meeropbrengst OZB volgend uit jaarrekening 2005

In de jaarrekening is een structurele meeropbrengst gerealiseerd ten aanzien van de OZB. Rekening houdend met de inmiddels (per 1-1-2006) afgeschafte OZB voor gebruikers van woningen levert dit vooralsnog voor 2007 een structurele meevaller op van € 275.000.

 

Niet te realiseren bezuinigingstaakstelling op leges

Vanaf 2005 is structureel een bezuiniging op leges begroot oplopend tot een bedrag van € 200.000 vanaf 2007. In 2005 is deze taakstelling (m.n. door beperkingen die het rijk oplegt) niet gehaald en voor 2006 en 2007 zal dit ook niet gaan lukken. De bezuinigingstaakstelling wordt dan ook als besparingsverlies afgeboekt.

 

BTW-Compensatiefonds (BTWC) als gevolg van teruglopende uitgaven MRSV/MRISV

Bij de besluitvorming over de Programmabegroting 2006-2009 is een oplopend bedrag beschikbaar gesteld voor tegenvallende voordelen BTWC als gevolg van teruglopende uitgaven MRSV/MRISV. Dit betekent dat in de nieuwe jaarkolom een bedrag ad € 1 ton structureel toegevoegd moet worden aan de oplopende reeks.

 

IZA-premies gepensioneerden

Voor gepensioneerden hoeft geen IZA-premie meer te worden afgedragen. Dit betekent een structureel voordeel ad € 590.000.


Bijlage II: Overzicht bezuinigingen

 

Onderstaand overzicht geeft de in de jaren 2006-2009 te bereiken omvang van het Bezuinigingsprogramma 2004-2009 aan.

De bezuinigingen zijn ingezet vanaf 2004. Het verschil van een in een jaar x aangegeven bedrag met het bedrag in de jaarkolom van 1 jaar (jaar x-1) eerder geeft aan wat er specifiek in jaar x bezuinigd moet worden.

                                                                                                                      Bedragen * € 1.000

BEZUINIGINGSPAKKET

2006

2007

2008

2009

Programma

 

Bezuinigingsronde  2006-2009

 

 

 

 

 

 

Instellen van gemeentebreed callcenter.

50

100

100

100

Dienstverlening

 

Herpositionering Accountmanagement Servicecentrum Bedrijven

18

18

18

18

Dienstverlening

 

Accountmanagement SCB tl.v/ Wijkeconomie.

20

20

20

20

Dienstverlening

 

Verlegging financiering naar werkfonds

206

256

256

256

Werk, Inkomen en Zorg

 

Verdwijnen beroepskeuze advies

55

55

55

55

Werk, Inkomen en Zorg

 

Hoogwaardig handhaven

28

28

28

28

Werk, Inkomen en Zorg

 

Centralisering inkomenstoets gemeente

25

75

75

75

Werk, Inkomen en Zorg

 

Verlaging storting huisvestingsbudget

175

175

175

175

Jeugd en Onderwijs

 

Civiel Formatieplaats

50

50

50

50

Wijkaanpak en Wonen

 

Wegen, straten, pleinen

85

170

170

170

Wijkaanpak en Wonen

 

Kostendekkendheid begrafenisrechten

25

25

25

25

Wijkaanpak en Wonen

 

Verlaging storting Wijkreserve

70

70

70

70

Wijkaanpak en Wonen

 

Sloopvergunningen

25

25

25

25

Wijkaanpak en Wonen

 

Kinderopvang

50

50

50

50

Welzijn

 

Buitenbad Kerkpolder verkleinen/afstoten

25

25

25

25

Welzijn

 

Diverse taak-/budgetverminderingen

182

222

272

272

Duurzaamheid

 

Diverse inkomstenverhogingen

90

90

90

90

Duurzaamheid

 

Investeringen, Schrappen restant EZH tariefactie

23

23

23

23

Duurzaamheid

 

Flexibilisering personeelsbudget

137

168

168

168

Duurzaamheid

 

Versterking vastgoedmanagement

75

75

75

75

Kennisstad en economie

 

Budget Delft Magazine verlagen

55

55

55

55

Kennisstad en economie

 

Verlaging projectbudget amateurkunst

20

20

20

20

Cultuur

 

Uitladder afschaffen

10

10

10

10

Cultuur

 

Theater de Veste

 

21,5

21,5

21,5

Cultuur

 

Stelpost Erfgoedsector

10,0

21,5

21,5

21,5

Cultuur

 

Beleidscapaciteit tlv projecten

20

20

20

20

Cultuur

 

Bezuiniging VAK

25

50

50

50

Cultuur

 

Temporiseren huisvesting archief

70

70

70

70

Cultuur

 

Brandweer

 

 

50

50

Veiligheid

 

Stelpost gemeenteraad

30

30

30

30

Bestuur en organisatie

 

Verlaging budget accountantscontrole

47

47

47

47

Bestuur en organisatie

 

Werkbudgetten college

40

40

40

40

Bestuur en organisatie

 

Gemeentebrede bedrijfsvoering

900

1.500

1.755

1.755

Bedrijfsvoering

 

Totaal

2.640

3.604

3.959

3.959

 

 

Algemene middelen

 

 

 

 

 

 

Belastingen

20

20

20

20

Algemene middelen 

 

Begrafenisrechten

250

250

250

250

 Wijkaanpak en Wonen

 

Bouwleges

100

100

100

100

  Wijkaanpak en Wonen

 

Renteopbrengst extra dividend WBE

300

300

300

300

Algemene middelen

 

Gesloten circuits

250

250

250

250

 Divers

 

Totaal

920

920

920

920

 

 

Totaal Bezuinigingsronde 2006-2009

3.560

4.524

4.879

4.879

 


 

 

Aanvullende bezuiniging 2005

 2006

 2007

 2008

 2009

Programma

 

Taakstelling Publiekszaken

80

80

80

80

Dienstverlening

 

Verlaging ISV bijdrage

256

256

256

256

Wijkaanpak en Wonen

 

Bijdrage reiniging aan bezuinigingstaakstelling

100

100

100

100

Wijkaanpak en Wonen

 

Efficiency afstemming IB/SB

30

30

30

30

Wijkaanpak en Wonen

 

Jaarlijkse storting volkshuisvestingsfonds

25

25

25

25

Wijkaanpak en Wonen

 

Kafoperatie onderwijs

55

55

55

55

Jeugd en onderwijs

 

Bijzondere bijstand

 

 

 

 

Werk, Inkomen en Zorg

 

Kerntaak vastgoed versterken

50

50

50

50

Kennisstad & Economie

 

Delft Kennisstad

15

15

15

15

Kennisstad & Economie

 

Kostenverhaal ontwikkelingsplannen

50

50

50

50

Duurzaamheid

 

Half sectorhoofd inleveren (afvoeren

50

50

50

50

Duurzaamheid

 

kansenkaart, wel integrale gebiedsvisies)

 

 

 

 

 

 

Extra vermindering storting Parkeerfonds

50

50

50

50

Duurzaamheid

 

Minder verkeersregelinstallaties

30

40

50

50

Duurzaamheid

 

Subietregeling baggeren

50

50

 

 

Duurzaamheid

 

Efficiency ICT

40

40

40

40

Bedrijfsvoering

 

Herijking subsidies cultuur

75

75

75

75

Cultuur

 

Herijking subsidies voor verschillende instellingen

114

114

114

114

Welzijn

 

Herschikking tbv JIP, ambulant jongerenwerk etc.

-64

-64

-64

-64

Jeugd en Onderwijs

 

Gemeentemusea

30

30

30

30

Cultuur

 

Archief

15

15

15

15

Cultuur

 

Totaal 2005

1051

1061

1021

1021

 

 

 

 

 

 

 

Bedragen * € 1.000

 

Bezuinigingspakket 2004-2007

 2006

 2007

 2008

 2009

Programma

Herijken gemeentelijk taakniveau

 

 

 

 

 

Overdracht van taken

1000

1500

1500

1500

Divers

Afschaffen Delftpendel in 2005

125

125

125

125

Duurzaamheid

Verlagen bijdrage in Parkeerfonds

300

300

300

300

Duurzaamheid

Verlagen bijdrage in MISV

85

85

85

85

Wijkaanpak en Wonen

Subtotaal

1510

2010

2010

2010

 

Herijken financiële relaties met derden

 

 

 

 

 

Lagere subsidies

 

 

 

 

 

a. welzijn

130

195

195

195

Welzijn

b. cultuur

70

105

105

105

Cultuur

c. beleid & projecten sociale zorg

20

30

30

30

Werk, Inkomen en Zorg

Lagere bijdragen:

 

 

 

 

 

a. RIO

378

378

378

378

Werk, Inkomen en Zorg

b. Stadsgewest Haaglanden

5

10

15

15

Bestuur en Organisatie

c. Hulpverleningsregio Haaglanden

2

5

7

7

Veiligheid

Subtotaal

605

723

730

730

 

Efficiency en personeelsmaatregelen

 

 

 

 

 

Applicatiebeheer/licenties/servers

100

100

100

100

Bedrijfsvoering

Personeelsbeheersplan

1000

1000

1000

1000

Bedrijfsvoering

Subtotaal

1100

1100

1100

1100

 

Financiële techniek

 

 

 

 

 

Rente verzilverd kapitaal

700

500

500

500

Algemene Middelen

Lagere bijdragen aan fondsen

100

100

100

100

Algemene Middelen

Subtotaal

800

600

600

600

 

Kostendekkende tarieven

 

 

 

 

 

a. Leges burgerzaken

100

200

200

200

Dienstverlening

b. Begrafenisrechten

45

70

70

70

Wijkaanpak en Wonen

c. Werken voor derden stadsbeheer

15

15

15

15

Dienstverlening

Subtotaal

160

285

285

285

 

Totaal Bezuinigingspakket 2004-2007

4175

4718

4725

4725

 

Bijlage III: Grote Projecten

 

Grote projecten

 

 

 

 

 

 

 

Opmerkingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

2004

2005

2006

2007

2008

2009

 

Dekking Algemene Reserve Grondbedrijf

 

 

 

 

 

 

 

 

Groenfonds

4.540

1.362

3.178

 

 

 

 

Storting in Groenfonds M-Delfland

Poptahof

5.000

1.000

1.125

1.750

1.125

 

 

In Res. Gr. Projecten Vastgoed

Koepoort

1.500

 

500

500

500

 

 

 

Klimaatplan

1.000

1.000

 

 

 

 

 

Storting in Reserve Energiemaatr.

Groencompensatie plan

2.000

 

50

600

700

650

 

 

Renovatie Spp Tanthof

1.000

 

750

250

 

 

 

Storting in Voorz. Ren Sportvelden

Bruggen

2.000

 

250

350

600

600

200

 

Gezondheidscentra

2.375

950

298

280

405

388

54

In Res. Gr. Projecten Vastgoed

Trekkerwand de Veste

1.600

 

 

1.600

 

 

 

In Res. Gr. Projecten Vastgoed

Herstruct. Schie-oevers

2.500

500

375

800

550

275

 

In Res. Gr. Projecten Vastgoed

 

23.515

4.812

6.526

6.130

3.880

1.913

254

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dekking reserve Nutswinsten

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuw bestedingsplan

4.000

 

 

1.000

1.000

1.000

1.000

 

 

4.000

0

0

1.000

1.000

1.000

1.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dekking MR-ISV

 

 

 

 

 

 

 

ISV2: Wijkaanpak en Wonen

Dekking Provincie

9.118

 

 

3.836

2.044

1.619

1.619

 

Dekking Reserve Grote projecten

1.088

 

 

272

272

272

272

 

 

10.206

0

0

4.108

2.316

1.891

1.891

 

Dekking Grote Projecten Nutswinsten

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuw bij PB 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

Middelgrote verkeersaanpassingen

0

 

 

 

 

 

 

400.000 indicatief 2010

Passantenhaven de Kolk

150

 

 

150

 

 

 

In Res. Gr. Projecten Vastgoed

Regionaal warmtebedrijf

4.000

 

 

1.000

1.000

1.000

1000

Rendabel

Eenmalige investering waterdossier

1.232

 

1.232

 

 

 

 

 

Herijkt bestaand plan:

 

 

 

 

 

 

 

 

Klimaatplan

2.000

0

1.000

 

 

750

250

Storting in Reserve Energiemaatr.

Gezondheidscentra

1.425

507

285

633

 

 

 

Storting in Res. dekking Kaplasten

AmateurKunstcentrum

1.750

1.750

 

 

 

 

 

Bijdr. Delft Gelatine, Lijm & Cultuur

Arbo invester. musea

435

435

 

 

 

 

 

Storting in Res. dekking Kaplasten

Arbo invester. De papaver

89

89

 

 

 

 

 

Storting in Res. dekking Kaplasten

Arbo investeringen Ov.

51

 

51

 

 

 

 

 

DIA II-Techniek

1.400

1.319

 

 

81

 

 

Bijdrage aan Investering

KIS II (2002-2006)

950

 

500

450

 

 

 

Storting in de Reserve KIS

Bruidsschat OBO

2.200

2.200

 

 

 

 

 

 

WoonZorgWoningen

2.000

 

250

250

500

1000

 

 

Opplussen van Woningen

1.272

 

636

477

636

159

 

2005 uit reserve BWS

Buurtwinkelcentra

200

150

50

 

 

 

 

Bijdrage Buurtwinkelcentra

Voorziening Integratie

150

150

 

 

 

 

 

storting in de Voorziening Integratie

Voorz. Inhaalslag RO

200

200

 

 

 

 

 

Bijdrage Bestemmingsplannen

Water en Ecologie

750

 

100

200

200

250

 

 

TU-Noord, verkeerssituatie

2.300

 

 

1.350

950

0

0

 

Fietsactieplan 2

2.800

 

300

700

800

800

200

Bijdrage Fietsactieplan II

LVVP

3.200

 

150

375

575

710

1.390

Bijdrage LVVP

Bijdrage Zwethzone

100

 

56

38

6

0

0

Bijdrage in de Zwethzone

Onr. Top Vermeercentrum

500

 

188

250

62

0

0

Bijdrage aan het Vermeercentrum

Combiwerk

8.000

 

0

500

5.000

2.500

0

 

Binnenstadsmanagement

1.410

 

250

370

440

350

 

 

Wijkeconomie

1.200

 

450

250

290

175

35

Bijdrage Buurtwinkelcentra

Zwembaden

550

 

205

275

70

0

0

Bijdrage aan Zwembadenbeleid

Stadshal Bacinol

1.000

 

0

0

0

750

250

 

 

41.314

6.800

5.703

7.268

10.610

8.444

3.125

 

Totaal Investeringsplan

79.035

11.612

12.229

18.506

17.806

13.248

6.270

 

 

 



[1] Deze bezuinigingsopdracht stellen wij voor in te trekken. Inclusief de doorloop 2006 betreft dit een bedrag ad € 150.000. Zie hoofdstuk 3 bij de Tegenvallers.