CONCEPT
Voorzitter: De heer Van Doeveren
Griffier: Mevrouw Van Delft
Secretaris: Mevrouw Van der Rest
Aanwezig: De dames Van der Hoek,
Bolten en Lourens.
De heren Verkerk, Blinker, Gabeler
en Meuleman (tot 19.30 uur).
1. |
Opening en mededelingen.
De
vergadering wordt om 18.30 uur geopend. ·
Opzet van de opname op de bespreekagenda was m.n. het zo
snel mogelijk in procedure brengen van het voorstel (inspraaktraject). ·
Er wordt niet verwacht dat fracties op dit moment reeds
‘echte uitspraken’ doen m.b.t. het voorstel. ·
Binnen het verder te volgen besluitvormingstraject volgen
nog diverse momenten waarop de commissie haar oordeel kan uitspreken. De
griffier vraagt de presidiumleden, mede n.a.v. van het bovenstaande,
in het vervolg voordat eventuele toezeggingen met betrekking tot nazendingen
worden gedaan richting portefeuillehouders, dit ook met de griffie op te
nemen en te informeren of een nazending op dat moment nog logistiek haalbaar
is. De leden van het presidium stemmen hiermee in. De
voorzitter meldt (n.a.v. een emailbericht van mevrouw Bolten) dat er
nog een openstaande vacature is in de algemene commissie. Voorgesteld wordt
de voorzitter van het presidium te benoemen tot voorzitter en de
vice-voorzitter tot 1e plaatsvervangend voorzitter. De leden van
het presidium stemmen in met het voorstel. De
griffier meldt dat door de leden van commissie Middelen & Bestuur
is besloten de evaluatie van de gedragscode uit te stellen tot maart 2005. De
evaluatie is nu opgenomen op de planning van de commissie. Verder
meldt de griffier dat er binnen de griffie een aantal veranderingen
zullen plaatsvinden m.b.t. de werkverdeling (per 1 januari 2004), dit ter
verbetering van het intern werkproces. De wijziging die m.n. naar buiten toe
merkbaar zal zijn is de ondersteuning van de voorzitter van de commissie CKE
& M. De huidig commissiegriffier, mevrouw Horree vertrekt en zal zich in
de plaats hiervan gaan richten op de verbetering van het RIS. De heer Van der
Slikke zal de functie van commissiegriffier CKE & M overnemen. Verder
meldt de griffier dat er, vooruitlopend op een verdere digitalisering
van de besluitenlijsten, zal worden overgestapt op andere geluidsapparatuur
in de commissiekamer/raadszaal. Eerste opzet van de verandering is het
verbeteren van de kwaliteit van geluidsbanden en archivering. Tweede
(achterliggende) opzet is om in de toekomst het koppelen van
geluidsfragmenten aan digitale besluitenlijsten mogelijk te maken. De
heer Meuleman verzoekt de leden van het presidium in te stemmen met de
door hem voorgestelde datum van 22 februari 2005 t.b.v. de commissie Extern
Bouwhoogten. De leden van het presidium stemmen in met zijn voorstel. Verder
zegt de heer Meuleman onaangenaam verrast te zijn door de forse lading
stukken en de grote hoeveelheid (extra) uitgenodigde commissieleden bij de
komende vergadering van Leefbaarheid (2 december a.s.). Hij vraagt hoe dit
geregeld is. Mevrouw
Bolten antwoordt dat de commissievergadering van Leefbaarheid aan het eind van
het jaar altijd erg druk bezet is, dit m.n. door de subsidiebundel waarin
diverse onderwerpen van meerdere
commissies gebundeld zijn. Daarbij zijn er deze vergadering een aantal
voorstellen gepland die raakvlak hebben met de commissies WZO en M&B en
die niet eerder gereed waren voor behandeling. Afgesproken wordt dat de commissiegriffier in
toekomstige gevallen altijd overleg heeft met de commissie voorzitters of de leden van andere commissies
uitgenodigd moeten worden? De heer Meuleman
vraagt aandacht voor de organisatie van de
‘Lichtjesavond’ en de inspraakavond dagopvang. Wederom twee bijeenkomsten die
georganiseerd zijn op één en dezelfde avond. |
|
|
2. |
Vaststellen besluitenlijst d.d 8 november
2004 / actiepuntenlijst.
Tekstueel: De besluitenlijst wordt
ongewijzigd vastgesteld. N.a.v.: pag. 4 – punt 7 (overige
rondvragen) – toezending antwoord portefeuillehouder. Mevrouw Van der Hoek
vraagt genoemde termijn voor toezending antwoord portefeuillehouder iets op
te rekken. De leden van het presidium stemmen hiermee in. Maximale
termijn wordt nu: acht werkdagen. N.a.v. De voorzitter / griffier meldt
dat de heer Vuijk de behandeling van de startnotitie bezuinigingen afwacht
(M&B december) en zal bezien of bespreking ervan voldoende uitkomst voor
hem biedt. Terugkoppeling volgt. Punt 10: Punt 11: Mevrouw Van der Hoek vraagt naar de status van genoemd actiepunt. De heer Blinker merkt op dat dit ‘slechts’ uitwisseling van informatie betreft. Punt
14: Mevrouw
Bolten vraagt of de
burgemeester al antwoord heeft op gestelde vraag. De burgemeester zegt
de notulen nog niet te hebben nagelezen. Genoemd actiepunt wordt
doorgeschoven naar december. |
|
|
3. |
Conceptagenda gemeenteraad d.d. 16 november 2004.
De
leden van het presidium stemmen in met de voorlopige bespreekagenda en
de hamerstukkenlijst onder toevoeging van de volgende punten: ·
aanwijzen leden Algemeen Bestuur gemeenschappelijke
regeling brandweer Delft / Rijswijk ·
benoeming projectleider / beoogd commandant als 1e
commandant brandweer Delft / Rijswijk. ·
benoeming voorzitter / 1e plv. voorzitter
Algemene Commissie. De
conceptagenda wordt met inbegrip van bovengenoemde aanpassing vastgesteld. |
|
|
4. |
Definitieve
vaststelling taken- en werkwijze presidium door de raad. De griffier meldt
dat bovengenoemd punt reeds enige tijd staat opgenomen op de
actiepuntenlijst. Zij vraagt het presidium welke acties van haar kant op dit
punt worden verwacht, daar in juni van dit jaar reeds een aantal punten zijn
vastgelegd (stuk 128). |
|
|
5. |
Conceptbrief Stadskrant. Na
enige toelichting van de griffier wordt besloten de hernieuwde
afspraken van griffie / mediabureau af te wachten en de brief tot het volgend
overleg in beraad te houden. |
|
|
6. |
Project
herbezinning Rechtsbeschermingsbedrijf. De voorzitter meldt dat hij morgen (30 nov.), naar aanleiding van een
door het vakteam uitgezette enquête, een gesprek heeft met de heer Moesker
(vakteamhoofd JZ) . De voorzitter vraagt aandacht voor de fundamentele keuzes die op dit moment
in het proces reeds worden gemaakt en vraagt het presidium of op dit moment
een bredere aanpak waarbij de raad of
commissie wordt betrokken wenselijk is. Het presidium besluit de resultaten van de enquête/het voorstel nog
even af te wachten. |
|
|
7. |
Geluidsinstallatie
raadzaal Het presidium vraagt de griffier in verband met de slechte kwaliteit
van het geluid in de raadszaal de volgende stappen te ondernemen: ·
advies
in te winnen bij diverse audiospecialisten m.b.t. verbeteren/vernieuwen
geluidsinstallatie raadszaal (+ kostenplaatje); ·
informeren
naar de mogelijkheden / kosten van het plaatsen van monitors op de
tafels/projectie op scherm (t.b.v. het meelezen van moties e.d.); ·
een
plan op te stellen t.b.v. beheer/onderhoud van een eventuele nieuwe/verbeterde
versie van de installatie; ·
rapportage
in deze voor te leggen aan het presidium. De griffier zegt toe hier stappen voor te zullen ondernemen. |
|
|
8. |
Procedurevoorstel
spreektijden interpellatiedebat. Het
voorstel wordt besproken en diverse alternatieven worden naar voren gebracht.
Alhoewel het een ieders belang is dat de vergadering zo efficiënt mogelijk
verloopt, wordt besloten, daar het om een fundamenteel, democratisch recht
van raadsleden gaat (spreekrecht), de discussie voort te zetten in het eerstvolgend
overleg. Het stuk zal wederom worden geagendeerd voor het eerstvolgend
presidiumoverleg. |
|
|
9. |
Rondvraag. De
heer Gabeler vraagt of er een noodscenario
t.b.v. de komende vergaderingen van commissies en raad voorhanden is, dit in
verband met de zeer slechte gezondheidstoestand van Prins Bernhard en een
eventuele vordering van het stadhuis in de komende (vergader)periode. De burgemeester/griffier zal dit navragen. Uitkomst wordt op korte termijn
teruggekoppeld naar het presidium. |
|
|
10. |
Sluiting. De voorzitter sluit om 20.00 uur de vergadering. |
|
|