
naar overzicht besluitenlijsten

agenda d.d. 10 oktober 2005

agenda d.d.
|
|
Voorzitter |
De heer Van Doeveren |
Plv.griffier / secretaris |
Mevrouw Van der Rest |
Aanwezig: |
De
dames Bolten en Van der Hoek (vanaf de rondvraag).
De heren Meuleman, Gabeler, Van den Doel, Blinker, Verkerk
Mevrouw Bloemendaal (voorzitter Rekenkamer)
De heer Polak (vice voorzitter
Rekenkamer) |
|
|
Afwezig:
mevrouw Van Delft |
1. |
Opening en mededelingen
De voorzitter opent om 18.15 uur de vergadering.
Er zijn geen mededelingen.
|
|
|
2. |
Vaststelling verslag d.d. 5 september
2005 / actiepuntenlijst / overzicht moties.
Tekstueel:
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
N.a.v.
Pag. 1 – vacatures griffie
Mevrouw Bolten vraagt naar de stand van zaken m.b.t. de
vacatures op de griffie.
De voorzitter meldt dat op 18 oktober a.s. eindgesprekken plaatsvinden
met drie kandidaten voor de vacature van raadsgriffier en dat op 25
oktober gesprekken staan gepland (2e ronde) voor de
vacature van commissiegriffier.
Pag. 2 – actuele motie
De heer Meuleman vraagt of het is toegestaan om een motie, vlak
voordat behandeling plaatsvindt, in te trekken. Hij vraagt verder of
het mogelijk is dat genoemde motie, indien deze ingetrokken wordt,
door een andere fractie wordt overgenomen.
De voorzitter antwoordt dat het reglement van orde toestaat dat
een motie door de indiener kan worden ingetrokken, zolang de
beraadslaging niet is gesloten (art.33 lid 7). Hij merkt verder op dat
het niet mogelijk is om een ingetrokken motie over te nemen, wel staat
het andere fracties vrij om een gelijkluidende motie in te dienen,
conform de procedure van art. 33 Reglement van Orde.
Actiepuntenlijst
Punt 5 – Verbeteren inrichting & geluid raadszaal
Mevrouw Bolten vraagt naar de stand van zaken m.b.t. inrichting
& geluid raadszaal. Daarbij vraagt zij of genoemde streefdatum, de
datum is van installatie. De griffier antwoordt dat offertes
door de locatiebeheerder Stadhuis zijn aangevraagd en dat zij bij hem
zal informeren naar de stand van zaken. De voorzitter stelt
voor het onderwerp te agenderen voor de eerstvolgende bijeenkomst
(inclusief offertes e.d.). De leden van het presidium stemmen
in met zijn voorstel.
Overzicht openstaande moties
Geen opmerkingen.
|
|
|
3. |
Gesprek presidium/griffier met de
voorzitter en vice-voorzitter van de Rekenkamer
O.e.k. art.11 van het Reglement van Orde van de Rekenkamer dient 1 x
per jaar een gesprek plaats te vinden tussen presidium en Rekenkamer.
Voor het gesprek zijn van de Rekenkamer aanwezig: mevrouw Bloemendaal/voorzitter
en de heer Polak/vice-voorzitter.
Tijdens de bijeenkomst worden de
volgende onderwerpen besproken:
- Evaluatie van de Rekenkamer.
Mevrouw Bloemendaal meldt dat, nadat de procedure rond het
1e onderzoek volledig is afgerond, een evaluatie zal
plaatsvinden.
- Reglement van Orde Rekenkamer.
Mevrouw Bloemendaal meldt verder dat, n.a.v. actuele
ontwikkelingen, het door hen opgestelde Reglement is aangepast en
dat een gewijzigde versie is toegezonden aan het presidium.
- Functie en rol van de Rekenkamer
nadat het rapport is neergelegd.
Mevrouw Bloemendaal vraagt welke procedure gevolgd wordt,
nadat een rapport door de Rekenkamer is neergelegd. In welk
gremium bespreking plaats vindt en hoe de leden van het presidium
aankijken tegen de rol van de Rekenkamer in commissie en raad.
Mevrouw Bloemendaal benadrukt, dat wat de Rekenkamer
betreft zij voltallig aanwezig zijn bij behandeling van het
onderzoeksrapport in commissie en raad, maar dat de aanwezigheid
van de leden van de Rekenkamer met name bedoeld is om vragen over
onduidelijkheden in het rapport te beantwoorden, dan wel toe te
lichten. De Rekenkamer neemt niet deel aan enige discussie, noch
verdedigt zij op enigerlei wijze het rapport of spreekt zij
verdere oordelen uit. Verder is het onderzoeksrapport zelf niet
amendeerbaar.
De voorzitter van het presidium antwoordt dat de
voorgestelde procedure is, dat zodra het definitieve rapport door
de Rekenkamer is neergelegd (inclusief reactie van de politiek
verantwoordelijke(n)), het rapport en een concept raadsvoorstel/
besluit (bij 1e onderzoeksrapport was dit nog niet
toegevoegd) worden voorgelegd aan de betreffend vakcommissie en de
commissie Middelen & Bestuur (gecombineerde vergadering) en
dat de commissies de raad adviseren over het rapport. De
Rekenkamer wordt uitgenodigd om bij de bespreking aanwezig te
zijn.
Vervolgens wordt het rapport met advies van de commissie(s)
voorgelegd aan de raad ter besluitvorming. Om de Rekenkamer in de
gelegenheid te stellen hierbij aanwezig te zijn en, indien
gewenst, het rapport toe te lichten (niet verdedigen), wordt
hiertoe een buitengewone raadsvergadering uitgeroepen.
De heer Gabeler meldt n.a.v. de gevolgde procedure dat het
raadsvoorstel en besluit voor het onderzoeksrapport Delft
Kennisstad inmiddels in voorbereiding is.
- Aanvulling(en) op de
onderzoeksvraag.
Ter verbetering van het instrument Rekenkamer vraagt mevrouw Bloemendaal,
hoe het presidium staat tegenover de mogelijkheid voor de raad om
een door de Rekenkamer geformuleerde onderzoeksvraag aan te vullen
met eigen vragen. Het is haars inziens heel goed mogelijk dat de
Rekenkamer een onderzoeksvraag heeft geformuleerd, maar dat de
raad n.a.v. deze onderzoeksvraag aanvullende vragen heeft, die als
je efficiënt wil werken, heel goed meegenomen kunnen worden bij
deze onderzoeksvraag. Daarbij benadrukt mevrouw Bloemendaal
wel, dat het agenderen van het onderwerp én de vragen, de
verantwoordelijkheid van de Rekenkamer is en blijft, en dat de
raad ‘slechts’ in de gelegenheid wordt gesteld aanvullende
vragen mee te geven. Vraag is hoe het presidium tegenover een
dergelijke proef staat en waar zo’n vraag dient te worden
neergelegd.
De voorzitter antwoordt dat de vakcommissie hiervoor het
aangewezen gremium is en dat voor het vervolg het
onderzoeksvoorstel zal worden geagendeerd in de betreffende
vakcommissie.
- Armoedebeleid
Mevrouw Bloemendaal meldt dat het volgende
onderzoeksonderwerp van de Rekenkamer het armoedebeleid zal zijn.
Zij geeft een korte toelichting op het onderwerp.
Het presidium neemt kennis van haar mededeling.
- Het toevoegen van
onderzoeksonderwerpen aan de onderwerpenlijst van de Rekenkamer
door de raad .
Mevrouw Bloemendaal meldt verder dat de raad de Rekenkamer
kan verzoeken om bepaalde onderzoeksonderwerpen toe te voegen aan
de lijst van onderzoeksonderwerpen. Voorwaarde voor het toevoegen
van onderwerpen aan de lijst is, dat een meerderheid van de raad
het verzoek tot toevoeging van een onderwerp steunt (kan via
motie).
- N.a.v. het 1e
onderzoeksrapport
Mevrouw Bolten vraagt hoe het bevalt dat het
onderzoeksrapport eerst moet worden voorgelegd aan het college
voor een reactie en pas daarna aan de raad. Dit omdat de
Rekenkamer een instrument is van de raad en het onderzoek
plaatsvond naar het uitgevoerde beleid door het college.
Mevrouw Bloemendaal antwoordt dat dit in de eerste plaats
in overeenstemming is met de verordening, maar dat het daarbij
heel gebruikelijk is om een rapport eerst voor te leggen aan de
politiek verantwoordelijken en hen te vragen om een reactie. Dit
voordat het rapport wordt overgedragen aan de raad. De raad kan
vervolgens zelf bepalen wat zij met de toegevoegde reactie doet.
|
|
|
4. |
Conceptagenda raadsvergaderingen 27
oktober, 1 en 3 november 2005.
Agenda 27 oktober, 1 en 3 november
- Motie 3 – Leefbaar Delft
– Agendapunt betreft een stemming over een motie, ingediend
tijdens de raadsvergadering van 29 september jl. Na het staken van
de stemmen in deze vergadering wordt de motie opnieuw in stemming
gebracht (o.e.k. art. 32 lid 5 Gemeentewet). Er vindt geen
discussie meer plaats, behandeling van het punt beperkt zich tot
de stemming.
- Behandeling programmabegroting
De burgemeester geeft aan de tijd t.b.v. een reactie van
het college op de algemene beschouwing (donderdag 27 oktober) kort
te vinden, daarentegen is de voorgestelde schorsing lang. Hij
vraagt het presidium of hier iets in geschoven kan worden, zodat
de tijd van het college om te reageren iets wordt verlengd.
De leden van het presidium geven aan hier geen bezwaar
tegen te hebben. De tijd voor schorsing en reactie college wordt
nu als volgt:
21.15 – 21.30 uur Schorsing
21.30 – 22.30 uur College reageert op het gehoorde
22.30 uur – schorsing vergadering tot de volgende dinsdag (1
november)
22.30 – 23.15 uur Moties en amendementenmarkt.
De agenda’s voor 27 oktober en 1 november worden vastgesteld,
met inbegrip van bovengenoemde aanpassing.
- Thema’s programmabegroting (procedurevoorstel)
De leden van het presidium besluiten dat de bijeenkomst t.b.v. het
vaststellen van de thema’s zal plaatsvinden op vrijdag 28
oktober a.s. om 08.30 uur op het stadhuis.
Het procedurevoorstel wordt vastgesteld met inbegrip van
bovenstaande wijziging.
- Buitengewone raadsvergadering /
reguliere raadsvergadering
Het presidium besluit dat de reguliere raadsvergadering
aansluitend aan de buitengewone vergadering zal plaatsvinden. In
de uitnodiging van de reguliere vergadering wordt derhalve geen
aanvangtijdstip opgenomen.
De agenda’s voor de buitengewone en voor de reguliere
raadsagenda worden met inbegrip van deze wijziging vastgesteld.
|
5. |
Aanwezigheid portefeuillehouders bij
commissievergaderingen
Het presidium stelt dat, o.e.k. eerdere afspraken, regel is
dat:
- bij iedere commissievergadering ten
minste één portefeuillehouder aanwezig is;
- rondvragen die tijdig voor de
vergadering zijn ingediend, door de portefeuillehouder beantwoord
worden bij het onderdeel rondvraag. Mocht beantwoording op dat
moment (nog) niet mogelijk zijn, dan geeft de portefeuillehouder
hiervoor een verklaring en geeft de commissie een tijdstip waarop
beantwoording wel mogelijk is.
Mocht de aangesproken portefeuillehouder verhinderd zijn op het
moment van vergadering, dan draagt de portefeuillehouder zorg voor
vervanging en wordt de vraag ter vergadering beantwoord door zijn
vervanger.
Het presidium verzoekt de
burgemeester dringend deze afspraken nogmaals onder de aandacht van
het college te brengen. |
|
|
6. |
Procedure bij beëdiging / installatie.
Vraag van de heer De Wit / Leefbaar Delft.
De leden van het presidium nemen kennis van het antwoord/advies
van de VNG en de voorgestelde procedure m.b.t. de beëdiging en
installatie van nieuw te benoemen raadsleden. De burgemeester
merkt n.a.v. de procedure op, dat hij het (als voorzitter van de raad
en derhalve belast met de orde in de vergadering) op prijs zou stellen
als raadsleden die wensen in te spreken bij een voorstel tot toelating
van een raadslid, hem hiervan voorafgaand aan de vergadering op de
hoogte stellen.
De voorzitter zegt toe de heer
De Wit op de hoogte te zullen stellen van het antwoord van de VNG /
vastgestelde procedure. |
|
|
7. |
(voorlopige) Opzet evaluatie
gedragscode.
De voorzitter stelt voor, van de ‘voorlopige opzet evaluatie
gedragscode’ melding te maken in commissie Middelen & Bestuur.
De leden van het presidium stemmen
in met zijn voorstel. De voorlopige opzet zal worden doorgeleid naar
genoemde commissie. De voorzitter van de commissie zal zorg dragen
voor verspreiding in de eerstvolgende vergadering (11 oktober a.s.) |
|
|
8. |
Verzoek filmen raadsvergadering t.b.v.
de DVD "Zicht op Delft"
De leden van het presidium geven aan geen bezwaar te hebben
tegen het filmen van (een deel van) een raadsvergadering, zolang de
orde hier niet door wordt verstoord. De burgemeester zal de
firma Buclidon hierover berichten en afspraken (laten) maken m.b.t.
datum, moment van filmen, tijdsduur e.d.
|
|
|
9. |
Dubbellingen commissievergaderingen.
Mevrouw Bolten vraagt of het mogelijk is om dubbellingen van
vergaderingen te voorkomen. De laatste dubbelling van
commissievergaderingen (6 oktober jl. commissie Leefbaarheid /
commissie CKE & M) leidde tot problemen voor zowel de
portefeuillehouder als een aantal raadsleden. Zij vraagt of het
mogelijk is om de vergaderingen op verschillende tijdstippen te laten
beginnen (b.v. één vergadering om 18.00 uur en één om 20.00 uur).
De leden van het presidium geven
aan het probleem te begrijpen, maar gaan er vooralsnog vanuit dat ‘de
problemen bij genoemde commissies een incident betroffen. Voorgesteld
wordt, dat bij de eerstvolgende dubbelling van commissies (10 november
a.s. commissie Leefbaarheid / commissie CKE & M), beide
commissievoorzitters met elkaar de agenda afstemmen en zo het pendelen
van portefeuillehouders tussen beide commissies kunnen vermijden.
De griffier zegt toe tijdig een
afspraak te zullen regelen tussen beide commissievoorzitters. |
|
|
10. |
Rondvraag
Mevrouw Van der Hoek vraagt of het mogelijk is om, indien geen
borrelhapjes kunnen worden geserveerd door de bodes van het stadhuis,
te zorgen voor vervangende hapjes/snacks. De voorzitter antwoordt
dat het niet serveren van borrelhapjes in de laatste raadsvergadering
een incident betrof en dat bij de volgende vergadering, op het
gebruikelijke moment, weer hapjes zullen worden geserveerd.
De heer Meuleman verspreidt een
A-4tje + tekening van een alternatieve raadzaalindeling. Hij vraagt
het voorstel te betrekken bij het voorstel over de nieuwe inrichting /
geluidsinstallatie van de raadszaal (e.v. presidiumbijeenkomst).
De voorzitter zegt toe het
voorstel aan genoemde stukken toe te zullen voegen. |
|
|
11. |
Sluiting.
De vergadering wordt om 20.00 uur gesloten.
|
|