
naar overzicht besluitenlijsten

naar agenda 7 november 2005

naar agenda 6 december 2005
|
|
|
|
Voorzitter |
De heer Van Doeveren |
Griffier |
Mevrouw Van Delft |
Secretaris |
Mevrouw Van der Rest |
Aanwezig: |
De
dames Bolten en Van der Hoek
De heren Van den Doel, Gabeler en Blinker |
Afwezig: De heren Meuleman (opmerkingen
bij punt 4 van de agenda) en Verkerk
(opmerkingen bij punt 3 van de agenda) |
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 18.30 uur de vergadering.
De volgende documenten worden verspreid:
- memo inzake vergadersysteem raadzaal & commissiekamer /
inrichting
raadzaal;
- e-mail bericht van de heer
Meuleman inzake commissie Extern Delft
Kennisstad;
- enquêteformulier + begeleidende brief inzake de programmabegroting.
Mededelingen
De voorzitter deelt mee dat als extra punt aan de agenda wordt
toegevoegd het punt evaluatie programmabegroting. Genoemd punt zal
behandeld worden voor punt 3 van de bespreekagenda (inrichting &
geluid raadzaal).
De voorzitter geeft vervolgens een stand van zaken m.b.t. de vacatures
bij de griffie.
1. Commissiegriffier.
De voorzitter meldt dat voor die vacature een
kandidaat was geselecteerd,
maar dat onvoorziene omstandigheden hebben geleid
tot afzegging van de
geselecteerde kandidaat. Inmiddels is een nieuwe
kandidaat (vrijwel gelijk
scorend in het selectieproces) benaderd. Deze
kandidaat heeft te kennen
gegeven nog beschikbaar te zijn. Een
rechtspositiegesprek zal nog deze week
plaatsvinden.
2. Raadsadviseur.
De voorzitter
merkt op dat een voorkeurskandidaat was geselecteerd, maar dat
tegenvallende resultaten van het assessment hebben
geleid tot afzegging van
de geselecteerde kandidaat. Uit de selectie van
voorgaande rondes zijn geen
geschikte kandidaten meer beschikbaar. De
vervolgstappen die nu worden
gezet zijn:
- er wordt een extern bureau ingezet t.b.v.de
werving van nieuwe kandidaten +
potentiële kandidaten uit netwerk
griffier
- waarneming van de functie raadsadviseur zal
vooralsnog plaatsvinden door de
huidige invalkrachten.
De leden van het presidium nemen kennis van de stand van zaken en
stemmen in met de vervolgstappen.
|
|
|
2. |
Vaststelling verslagen en
actiepuntenlijst.
Verslag d.d. 10 oktober 2005
Tekstueel: geen opmerkingen.
N.a.v.: Pag. 3 punt 4
(conceptagenda programmabegroting):
De heer Gabeler maakt een opmerking over de lange spreektijden van
collegeleden tijdens de behandeling van de programmabegroting. De
voorzitter stelt voor dit mee te nemen bij de evaluatie
programmabegroting. De heer Gabeler stemt hiermee in.
Pag. 4 punt 9 (dubbelingen commissievergaderingen)
Mevrouw Bolten vraagt op verzoek van
enkele leden van de Commissie Leefbaarheid, die ook lid zijn van de
Commissie CKE nogmaals aandacht voor dubbelingen van vergaderingen.
Vorige vergadering is alleen gesproken over de dubbeling voor
portefeuillehouders. Echter de leden van de Commissies hebben
aangegeven de dubbelingen ook hinderlijk te vinden. Ook deze maand
vergaderen weer twee commissies gelijktijdig. Zij vraagt om dit in de
komende (nieuwe) vergaderingplanning voor 2006 te vermijden. De
voorzitter zegt toe hier aandacht aan te zullen geven. Het verslag
wordt ongewijzigd vastgesteld.
Verslag d.d. 17 oktober 2005 Tekstueel:
mevrouw Bolten en Van der Hoek merken op dat zij zich hebben afgemeld
voor de vergadering. De afmelding zal worden opgenomen in het verslag.
N.a.v.: Pag.
1 (rapport rijksrecherche) De heer Van den Doel merkt op het
betreurenswaardig te vinden dat hij direct na genoemde vergadering
alsnog een kopie van het rapport van de rijksrecherche op zijn deurmat
aantrof. Hij geeft aan het zeer vervelend te vinden dat, ondanks de
bespreking die heeft plaatsgevonden in het presidiumoverleg van de 17e
(waarbij fractievoorzitters eveneens waren uitgenodigd), alsnog
verspreiding van het rapport heeft plaatsgevonden.
De leden van het presidium nemen kennis van zijn opmerking. Het
verslag wordt met inbegrip van de opmerkingen van mevrouw Bolten en
Van der Hoek vastgesteld.
Verslag d.d. 28 oktober 2005 Tekstueel:
geen opmerkingen.
N.a.v.: Pag. 1 punt 1
(mededelingen): Mevrouw Van der
Hoek merkt op dat niet alleen tijdgebrek de oorzaak was van het
afgelasten van de moties & amendementenmarkt, maar ook de timing.
Volgens mevrouw Van der Hoek is ertussen de beantwoording 1e
termijn college en de markt behoefte aan een fractieoverleg. De
voorzitter stelt voor ook dit punt mee te nemen bij de evaluatie van
de programmabegroting. De leden van het presidium stemmen in met het
voorstel. De heer Blinker verzoekt
de tekst van zijn rondvraag iets te nuanceren. De opmerking was meer
bedoeld als overweging dan als statement. De tekst zal overeenkomstig
worden aangepast. Het verslag wordt, met inbegrip van voorgaande
opmerking, vastgesteld.
Actiepuntenlijst: Geen
opmerkingen.
Conceptagenda 24 november 2005 + toezeggingenlijst
Bespreekagenda, hamerstukkenagenda en lijst ingekomen stukken worden
ongewijzigd vastgesteld.
Toezeggingenlijst: De betreffend
commissievoorzitters wordt gevraagd de toezeggingenlijst te betrekken
bij de voorbesprekingen van de commissie met de portefeuillehouders en
bij de (nog) openstaande toezeggingen op de toezeggingenlijst een
streefdatum in te vullen.
Overzicht openstaande moties Geen
opmerkingen.
Reglement van orde Delftse Rekenkamer (herziene versie) De voorzitter
stelt voor het Reglement t.k.n. toe te sturen aan commissie Middelen
& Bestuur. De leden van het presidium stemmen in met zijn
voorstel.
Evaluatie programmabegroting. De
griffier stelt voor de enquête t.b.v. de evaluatie programmabegroting
toe te sturen aan ieder fractielid en de fractievoorzitters te vragen
alle antwoorden te bundelen en één enquêteformulier, waarin de
bevindingen van ieder fractielid zijn opgenomen, te retourneren aan de
griffie. De leden van het presidium stemmen in met haar voorstel.
Uiterste inleverdatum wordt vastgesteld op 23 november a.s. Uitkomsten
van de enquête worden besproken in het eerstvolgend
fractievoorzitteroverleg.
|
|
|
3. |
Inrichting en geluid raadzaal
De leden van het presidium bespreken het eerder uitgereikte memo
inzake het vergadersysteem raadzaal & commissiekamer / inrichting
raadzaal. De voorzitter merkt naar aanleiding van het memo op dat de
burgemeester heeft verzocht om ook de veiligheidseisen te betrekken
bij de bespreking van genoemd onderwerp. Daarbij heeft de burgemeester
verzocht (i.v.m. zijn afwezigheid hedenavond) het onderwerp en dan m.n.
de veiligheidseisen, nogmaals te agenderen voor het eerstvolgend
presidiumoverleg. De griffier meldt
dat de opstellers van het memo is verzocht om in het onderzoek ook de
mogelijkheid van het gebruik van monitors in de raadzaal mee te nemen.
Informatie hierover ontbreekt echter in het memo. Zij vraagt de leden
van het presidium of er behoefte bestaat aan verder onderzoek op dit
gebied. Verder meldt de griffier dat:
- de optie ‘Haarlem’ als uitgangspunt is gehanteerd voor het
voorliggende voorstel;
- de kosten van inrichting en installatie boven het beschikbaar
gestelde budget uit
zullen komen;
- de planning voor het gelijktijdig
uitvoeren van inrichting van de raadzaal en
installeren van een nieuwe geluidsinstallatie niet haalbaar is
(begin maart).
Na bespreking van de memo wordt geconcludeerd dat:
- er op korte termijn behoefte is aan een goedwerkende
geluidsinstallatie;
- unaniem gekozen wordt voor een
draadloos systeem (optioneel zo groot
mogelijk);
- een gefaseerde aanpak de voorkeur
heeft (geluidsinstallatie voor de verkiezingen
gereed; inrichting na de verkiezingen);
- interesse bestaat voor een
mogelijke inbouw van monitors (geïntegreerd in
nieuw meubilair).
Besloten wordt dat:
- de aanschaf van vergadersysteem
en meubilair gefaseerd zal plaatsvinden;
- per direct opdracht wordt gegeven
voor de aanbesteding/aanschaf van een
(optioneel zo groot mogelijk) draadloos systeem (voorkeur optie
1);
- het systeem uiterlijk eind
februari operationeel moet zijn;
- additionele dekking wordt gezocht
voor de aanschaf van het meubilair;
- de mogelijkheid van het gebruik
van monitors (geïntegreerd in meubilair) wordt
onderzocht;
- een voorstel inzake de inrichting
nader wordt uitgewerkt en voorgelegd aan
commissie Middelen & Bestuur.
|
|
|
4.
|
Commissie Extern Delft Kennisstad
Aanleiding tot het houden van de commissie Extern is het raadsbesluit
van 3 november jl. waarbij de raad o.a. besloot:
- Voor de verkiezingen in maart
2006 een commissie Extern te organiseren met
betrokken externe partijen, waarbij het rapport van de
Rekenkamer nadrukkelijk
wordt betrokken;
- De vraag hoe beter dan tot nu toe
richting gegeven kan worden aan de strategie
van Delft Kennisstad centraal te stellen in de commissie
Extern; mede op basis
van de bevindingen, conclusies en aanbevelingen van de
Rekenkamer een
antwoord te formuleren en waar nodig de consequenties van dit
antwoord te
verwoorden in concrete opdrachten aan het College.
- De uitkomsten van de commissie
Extern te verwerken in een definitief voorstel
en dit ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
De heer Meuleman heeft, in zijn hoedanigheid als voorzitter van
commissie Extern (i.v.m. zijn afwezigheid), de leden van het presidium
t.b.v. dit agendapunt onderstaand voorstel schriftelijk voorgelegd:
- voorgestelde datum voor commissie
Extern: half januari (ergens in week 3)
- uitkomsten van de avond in
dezelfde week verwerken in een nota (of uiterlijk de
week erna)
- nota aanbieden voor commissie CKE&M
van februari 2006;
- definitieve besluitvorming in de
raad van februari 2006.
N.a.v. het voorstel van de heer Meuleman merkt mevrouw Van der Hoek op
voorkeur te hebben voor het houden van de commissie Extern vóór het
eind van het jaar. Dit om de snelheid in het geheel te houden, nu het
rapport Rekenkamer nog actueel is. Ook de heer Blinker sluit zich bij
haar opmerking aan. De heren
Meuleman en Van Doeveren geven aan dit tijdstip minder geschikt te
vinden i.v.m. de korte voorbereidingstijd en het kerstreces.
Na afweging van de argumenten besluiten de leden van het presidium:
- de datum voor commissie Extern
Delft Kennisstad vast te stellen op 11 januari
2006; dit betekent
vervolgens dat:
- verzending uitnodiging + stukken
plaatsvindt op 23 december 2005 (i.v.m.
kerstreces);
|
|
|
5. |
Rondvraag
Mevrouw Van der Hoek meldt in haar komende commissievergadering de
leden een voorstel te willen doen om de commissievergadering van 13
december te verplaatsen naar 12 december. Dit i.v.m. de te houden ‘Lichtjesavond’
op de 13e. Zij vraagt de commissievoorzitters hoe zij hier
tegenover staan. Zij vraagt verder hier in het vervolg ook rekening
mee te houden in de planning. De
leden van het presidium geven aan zich te kunnen vinden in haar
voorstel. Voorgesteld wordt echter wel, indien weinig voorstellen
worden aangeboden voor de commissie van december, de commissie dan
alsnog af te gelasten en betreffende stukken door te geleiden naar
januari. De griffier meldt, nog
voor het eind van het jaar, een bezoek te zullen brengen aan alle
fracties.
|
|
|
6. |
Sluiting
De vergadering wordt om 19.45 uur gesloten.
|
|
|
|