03 januari 2006

Besluitenlijst presidium d.d. 6 december 2005

 


naar overzicht besluitenlijsten


agenda 6 december 2005



agenda 22 december 2005

 

 

Voorzitter

De heer Van Doeveren, vanaf punt 9 mevrouw Van der Hoek (i.v.m. eerder vertrek voorzitter)

Griffier

Mevrouw Van Delft

Secretaris

Mevrouw Van der Rest

Aanwezig:

De dames Bolten en Van der Hoek
De heren Verkerk, Van den Doel, Gabeler, Meuleman en Blinker
 

1.

Opening + mededelingen
De voorzitter opent om 18.00 uur de vergadering en doet de volgende mededelingen:
1 het incident in commissie WZO (verwijderen van een persoon door de politie)
   wordt toegevoegd als bespreekpunt aan de agenda;
2 de nieuwe commissiegriffier vangt zijn werkzaamheden aan op 2 januari 2006;
3 er is een extern bureau ingeschakeld (Public Spirit) voor de werving van
   kandidaten voor de functie van de raadsadviseur;
4 er staat wederom een dubbele commissievergadering gepland voor 12 januari
   a.s. (Leefbaarheid / CKE&M). Dit is de laatste dubbele commissievergadering.
   Bij de nieuwe planning zullen geen dubbelingen meer worden opgenomen.
5 er is een reactie op het ordevoorstel behandeling programmabegroting van de
   afdeling Strategie & Control ontvangen. De reactie wordt verspreid onder de
   presidiumleden.
De griffier meldt dat:
1 er een oproep is ontvangen van de VNG, gericht aan het presidium, om
   raadsleden op te roepen om deel te nemen aan het VNG-ledenpanel. Zij stelt
   voor om de oproep door te sturen aan de raadsleden. De leden van het
   presidium stemmen in met haar voorstel.
2 zij vanaf begin 2006 gebruik zal maken van de ouderschapsverlofregeling. Dit
   betekent dat zij recht heeft op vier uur ouderschapsverlof per week. Zij zal dit
   eens in de twee weken op nemen (1 dag per 2 weken);
3 zij voornemens is om een workshop communicatie te organiseren nu de RIS
   gebruikersgroep niet meer bij elkaar komt. Opzet is om met een aantal
   raadsleden te brainstormen over wat binnen de partijen leeft m.b.t.
   communicatie. De workshop zal een informeel karakter hebben en is éénmalig
   van aard. De presidiumleden stellen voor te peilen of er op dit moment (vlak
   voor de verkiezingen) voldoende belangstelling is onder
   commissieleden/raadsleden om deel te nemen aan de workshop. Bij voldoende
   belangstelling (min. 5 personen) kan de workshop doorgang vinden, bij minder
   kandidaten wordt voorgesteld de workshop te plannen na de verkiezingen.

   

2.

Vaststelling verslag en actiepuntenlijst / conceptagenda gemeenteraad 22 december 2005. Verslag d.d. 7 november 2005 Tekstueel: geen opmerkingen.
N.a.v.: geen opmerkingen.
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
Actiepuntenlijst: geen opmerkingen
Toezeggingenlijst: geen opmerkingen
Conceptagenda 22 december 2006

Bespreekagenda: De heer Meuleman meldt dat zijn fractie overweegt om een verzoek in te dienen voor een interpellatiedebat over Combiwerk. Op verzoek van zijn fractie zijn beide stukken inzake Combiwerk, die op de agenda van WZO (15 november a.s.) waren opgenomen, overgeheveld van de lijst niet te bespreken stukken naar de bespreekagenda. Het ordevoorstel behandeling programma- begroting (punt 4 bespreekagenda) wordt van de agenda afgevoerd (zie punt 5 besluitenlijst). Hamerstukkenagenda: Mevrouw Van der Hoek verzoekt om de terminologie van het voorstel bij punt 19 – hamerstukkenagenda (voorstel inzake afwikkeling TU-gebied) in overeenstemming te brengen met de gehanteerde terminologie op de agenda van commissie Middelen & Bestuur bij genoemd voorstel (voorstel inzake de afwikkeling administratieve koppeling TU/TNO/ Technopolis/Opschonen Spoorkrediet). De griffier zegt toe dit te zullen doen.
Verder wordt besloten de punten 22 - invulling stelpost bezuinigingen raad (zie punt 9 besluitenlijst) en 23 - geluidsinstallatie raadzaal, af te voeren van de hamerstukkenlijst en een nieuw voorstel inzake de ontheffing woonplaatsvereiste burgemeester toe te voegen aan de hamerstukkenagenda (zie punt 7
besluitenlijst).
Lijst ingekomen stukken (LIS) Mevrouw Bolten verzoekt het ingekomen stuk 130 (motie gemeente Bergen inzake Pakistan) af te voeren van de LIS. De raad heeft hier inmiddels zelf een motie over aangenomen.
De motie zal worden afgevoerd van de LIS, een kopie van de motie van Delft zal worden toegezonden aan gemeente Bergen.

   

3.

Vaststellen diverse data in 2006
De leden van het presidium stemmen in met de voorgestelde data/tijdstippen.
N.a.v.
Mevrouw Bolten verzoekt de griffier leden voor de commissie geloofsbrieven (cie. geloofsbrieven gepland op 13 maart 2006) z.s.m. te benaderen en een definitief tijdstip voor de commissiebijeenkomst met hen vast te leggen. De griffier zegt toe dit te zullen.

   

4.

Ordevoorstel programmabegroting.
De voorzitter meldt dat:
1 de reactie van de afdeling Strategie & Control betrokken wordt bij de
   bespreking van het voorstel;
2 het in het voorstel genoemde jaartallen 2005 vervangen moet worden door 
   2006.
Knelpunten die in de bespreking van het voorstel naar voren komen zijn:
1 het tijdstip van de Politieke Markt (maart 2006);
2 samenloop in tijd van de verkiezingen/collegevorming en de totstandkoming van
   de nieuwe programmabegroting (m.n. de periode van januari t/m april).
N.a.v. de bespreking van het voorstel wordt besloten het voorstel in te korten en in overleg met de afdeling S&C een nieuw voorstel voor te bereiden.
Verder zal de commissie Middelen & Bestuur op de hoogte worden gesteld van het afvoeren van genoemd voorstel van de agenda en zal het herziene ordevoorstel worden geagendeerd voor het eerstvolgende presidiumoverleg (9 januari 2006) en de commissie Middel & Bestuur van Januari.

5.

Stand van zaken commissie Extern
De heer Meuleman meldt dat:
1 de fracties van STIP en VVD door hem zijn betrokken bij de voorbereiding van
   genoemde commissie;
2 overleg heeft plaatsgevonden met de portefeuillehouder. Besloten is om de
   notitie die door de wethouder reeds werd voorbereid, als discussiestuk mee te
   sturen aan de deelnemers van de commissie.
3 op de avond twee workshops zullen plaatsvinden (een voor ‘burgers’ en een
   voor ‘professionals’)
4 afgesloten wordt met een plenair deel;
5 de uitkomsten van de discussie zullen worden verwerkt in een voorstel dat in
   februari 2006 aan de commissie Cultuur, Kennis & Economie wordt
   aangeboden.
6 nog wordt gezocht naar inleiders / gespreksleiders;
7 ruim aandacht zal worden gegeven aan de communicatie richting burgers
   (hiertoe is de afdeling communicatie ingezet).
De heer Meuleman vraagt het presidium wie het voorstel gaat opwerken voor commissie CKE. Besloten wordt dat de raad de kaders voor het voorstel neerlegt, waarbij de wethouder de opdracht krijgt van de raad om het voorstel op te werken.

   

6.

Inrichting, geluid en veiligheid raadzaal.
Veiligheid: De burgemeester meldt dat hij op korte termijn met antwoorden komt op de schriftelijke vragen m.b.t. de veiligheid in raadzaal/commissiekamer. Hij merkt daarbij op dat volledige aanpassing van het stadhuis aan de huidige veiligheidsvoorschriften, een forse investering zal vragen van de raad.
Verder meldt de burgemeester dat hij, eveneens op korte termijn, nadere studie wil laten verrichten of het opnemen van een raadzaal in het nieuwe stadskantoor tot de mogelijkheden behoort. Uiteraard zal een eventueel resultaat met de raad uitgebreid worden besproken.
Hij geeft daarbij aan dat, daar op dit moment gewerkt wordt aan het programma van eisen voor dat nieuwe stadskantoor, het moment nu geschikt is om daar eventuele beslissingen over te nemen. Uitkomsten van de discussie over de locatie kunnen van invloed zijn op de te nemen veiligheidsmaatregelen in het stadhuis. Mevrouw Bolten vraagt wanneer genoemd voorstel in procedure wordt gebracht. De burgemeester zegt dit te zullen doen in januari. Vooraf zal hij het voorstel aan het presidium voorleggen.
Geluidsinstallatie: De griffier meldt dat inmiddels meerdere offertes zijn aangevraagd voor de geluidsinstallatie. Bij het eerstvolgend presidiumoverleg zal een keuzevoorstel worden voorgelegd. Streefdatum voor de installatie van de nieuwe geluidsapparatuur is uiterlijk begin maart. Mocht dit tot problemen leiden, dan zal het presidium daar tussentijds van op de hoogte worden gesteld.
Verder meldt de griffier dat de mogelijkheid bestaat om op 12 december een bezoek te brengen aan de gemeente Amsterdam, waar een kijkje kan worden genomen in de ‘digitale’ raadzaal.
Meubilair: De griffier meldt dat er geen wijzigingen zijn in de planning/afspraken m.b.t. de aanschaf van het nieuwe meubilair.

   

7.

Brief burgemeester d.d. 24 augustus 2005.
Woonplaatsvereiste burgemeester
: De griffier vraagt de leden van het presidium of kan worden volstaan met de brief van de burgemeester inzake zijn verhuizing naar Delft eind 2006, of dat een formeel ontheffingsbesluit in deze noodzakelijk is. De leden van het presidium besluiten dat een formeel ontheffingsbesluit dient te worden voorgelegd aan de raad. Het raadsvoorstel en besluit hiertoe zal worden opgewerkt door de griffier en rechtstreeks worden doorgeleid naar de raad. Het voorstel zal worden toegevoegd aan de hamerstukkenagenda van 22 december a.s.

   

8.

Procedure accountantsverklaring verantwoording fracties 2004
De griffier meldt dat:
- de accountant inmiddels de controle van de financiële verslagen inzake de
  fractiebestedingen 2004 heeft afgerond. In haar bezit zijn:
- de definitieve rapporten en de accountantsverklaring van de individuele fracties,
  met het verzoek van de accountant om deze toe te sturen aan de fracties;
- een samenvattend (geanonimiseerd) verslag van zijn bevindingen naar
  aanleiding van zijn controle van de financiële verslagen van de fracties t.b.v. de
  gemeenteraad.
Zij meldt verder dat:
- het samenvattend verslag direct na het presidiumoverleg op de lijst niet te
  bespreken stukken van commissie Middelen & Bestuur van 12 december a.s.
  zal worden geplaatst.
Zij vraagt de leden van het presidium:
- welke procedure gevolgd moet worden m.b.t. de individuele rapporten, zodat
  aan vereiste van de verordening artikel 11 lid 1 (elke fractie legt aan de raad
  verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning
  onder overlegging van een verslag) wordt voldaan.
- of een voorstel voor een aangepaste verordening in januari in de commissie
  M&B moet worden gebracht.
De heren Van den Doel en Van Doeveren merken op hun fracties het oneens zijn met de specifieke controlebevindingen van de accountant en dan m.n. het onderdeel over de vergoeding aan vrijwilligers/ondersteuning. De accountant heeft aangegeven dat hier bij een aantal fracties een reële specificatie met onder meer data waarop ondersteuning is gegeven, urenbesteding en aard van verrichte werkzaamheden ontbrak en hij om die reden ten aanzien van dat punt een voorbehoud maakt. Hij beveelt wel aan om de betreffende verordening op dat punt te wijzigen.
De heer Meuleman zegt publicatie van alle individuele verklaringen overbodig te vinden, daar de accountant eveneens een algemene verklaring heeft afgegeven. De algemene verklaring kan worden voorgelegd aan de raad voor akkoord, waarmee zijns inziens wordt voldaan aan artikel 11 van de verordening. Daarbij merkt de heer Meuleman op dat de individuele verklaring is gericht aan de fractie en niet aan de gemeenteraad. De verklaring is derhalve het eigendom van de fractie en behoeft niet te worden afgegeven aan de raad. Besloten wordt:
- advies te vragen bij de afdeling juridische zaken m.b.t. art. 11 van de
  verordening:
- behelst het verantwoording afleggen aan de raad zowel het algemene verslag
  als de verklaringen van de individuele fracties?
- wie is eigenaar van de individuele verklaringen (de fractie of de raad en de
  fracties)
- de accountant te vragen een verbinding te leggen tussen zowel het algemene
  verslag als de individuele verklaringen;
- het algemene verslag en de individuele verklaringen op het RIS te plaatsen bij
  de hamerstukkenlijst van cie. M&B;
- de individuele fracties (met een oordeelsonthouding) in de gelegenheid te
  stellen om op korte termijn een reactie/toelichting toe te voegen aan de
  verklaring op het RIS;
- de rekeningencommissie een opdracht te geven om, ter voorbereiding op het
  indienen van de verantwoordingen voor 2005, een gesprek te voeren met de
  nieuwe accountant;
- op korte termijn een aanpassing van de verordening voor te bereiden voor de
  commissie M&B van januari 2006.

   

9.

Invulling stelpost bezuinigingen raad
De griffier meldt dat de Rekenkamer niet vrijwillig instemt met een bezuiniging. Besloten wordt het voorstel te verschuiven naar januari 2006

 

 

10.

Rondvraag
Mevrouw Bolten verzoekt de griffier bij alle punten van de bespreekagenda, waar stukken voorhanden zijn, deze stukken beschikbaar te stellen aan de leden van het presidium (desnoods onder geheimhouding). Dit om zich beter te kunnen voorbereiden op de vergadering.
De voorzitter meldt het eerder aangemelde punt ‘incident commissie WZO’ te zullen agenderen voor de vergadering van het presidium van januari.

   

11.

Sluiting
De vergadering wordt om 19.45 uur gesloten.

   

terug naar boven