|

naar overzicht besluitenlijsten

agenda 6 december 2005

agenda 22 december 2005
|
|
|
|
|
Voorzitter |
De heer Van Doeveren, vanaf punt 9
mevrouw Van der Hoek (i.v.m. eerder vertrek voorzitter) |
|
Griffier |
Mevrouw Van Delft |
|
Secretaris |
Mevrouw Van der Rest |
|
Aanwezig: |
De
dames Bolten en Van der Hoek
De heren Verkerk, Van den Doel, Gabeler, Meuleman en Blinker |
| |
|
1. |
Opening + mededelingen
De voorzitter opent om 18.00 uur de vergadering en doet de volgende
mededelingen:
1 het incident in commissie WZO (verwijderen van een persoon door de
politie)
wordt toegevoegd als bespreekpunt aan de agenda;
2 de nieuwe commissiegriffier vangt zijn werkzaamheden aan op 2
januari 2006;
3 er is een extern bureau ingeschakeld (Public Spirit) voor de werving
van
kandidaten voor de functie van de raadsadviseur;
4 er staat wederom een dubbele commissievergadering gepland voor 12
januari
a.s. (Leefbaarheid / CKE&M). Dit is de laatste
dubbele commissievergadering.
Bij de nieuwe planning zullen geen dubbelingen meer
worden opgenomen.
5 er is een reactie op het ordevoorstel behandeling programmabegroting
van de
afdeling Strategie & Control ontvangen. De reactie
wordt verspreid onder de
presidiumleden.
De griffier meldt dat:
1 er een oproep is ontvangen van de VNG, gericht aan het presidium, om
raadsleden op te roepen om deel te nemen aan het
VNG-ledenpanel. Zij stelt
voor om de oproep door te sturen aan de raadsleden. De
leden van het
presidium stemmen in met haar voorstel.
2 zij vanaf begin 2006 gebruik zal maken van de
ouderschapsverlofregeling. Dit
betekent dat zij recht heeft op vier uur
ouderschapsverlof per week. Zij zal dit
eens in de twee weken op nemen (1 dag per 2 weken);
3 zij voornemens is om een workshop communicatie te organiseren nu de
RIS
gebruikersgroep niet meer bij elkaar komt. Opzet is om
met een aantal
raadsleden te brainstormen over wat binnen de partijen
leeft m.b.t.
communicatie. De workshop zal een informeel karakter
hebben en is éénmalig
van aard. De presidiumleden stellen voor te peilen of er
op dit moment (vlak
voor de verkiezingen) voldoende belangstelling is onder
commissieleden/raadsleden om deel te nemen aan de
workshop. Bij voldoende
belangstelling (min. 5 personen) kan de workshop doorgang
vinden, bij minder
kandidaten wordt voorgesteld de workshop te plannen na de
verkiezingen.
|
| |
|
|
2. |
Vaststelling verslag en
actiepuntenlijst / conceptagenda gemeenteraad 22 december 2005.
Verslag d.d. 7 november 2005 Tekstueel:
geen opmerkingen.
N.a.v.: geen opmerkingen. Het
verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
Actiepuntenlijst: geen opmerkingen Toezeggingenlijst:
geen opmerkingen
Conceptagenda 22 december 2006
Bespreekagenda: De heer Meuleman meldt dat
zijn fractie overweegt om een verzoek in te dienen voor een
interpellatiedebat over Combiwerk. Op verzoek van zijn fractie zijn
beide stukken inzake Combiwerk, die op de agenda van WZO (15 november
a.s.) waren opgenomen, overgeheveld van de lijst niet te bespreken
stukken naar de bespreekagenda. Het
ordevoorstel behandeling programma- begroting (punt 4 bespreekagenda)
wordt van de agenda afgevoerd (zie punt 5 besluitenlijst).
Hamerstukkenagenda: Mevrouw Van der Hoek verzoekt om de terminologie
van het voorstel bij punt 19 – hamerstukkenagenda (voorstel inzake
afwikkeling TU-gebied) in overeenstemming te brengen met de
gehanteerde terminologie op de agenda van commissie Middelen &
Bestuur bij genoemd voorstel (voorstel inzake de afwikkeling
administratieve koppeling TU/TNO/ Technopolis/Opschonen Spoorkrediet).
De griffier zegt toe dit te zullen doen.
Verder wordt besloten de punten 22 - invulling stelpost bezuinigingen
raad (zie punt 9 besluitenlijst) en 23 - geluidsinstallatie raadzaal,
af te voeren van de hamerstukkenlijst en een nieuw voorstel inzake de
ontheffing woonplaatsvereiste burgemeester toe te voegen aan de
hamerstukkenagenda (zie punt 7
besluitenlijst). Lijst ingekomen
stukken (LIS) Mevrouw Bolten verzoekt het ingekomen stuk 130 (motie
gemeente Bergen inzake Pakistan) af te voeren van de LIS. De raad
heeft hier inmiddels zelf een motie over aangenomen.
De motie zal worden afgevoerd van de LIS, een kopie van de motie van
Delft zal worden toegezonden aan gemeente Bergen.
|
| |
|
|
3. |
Vaststellen diverse data in 2006
De leden van het presidium stemmen in met de voorgestelde
data/tijdstippen.
N.a.v. Mevrouw Bolten verzoekt de griffier leden
voor de commissie geloofsbrieven (cie. geloofsbrieven gepland op 13
maart 2006) z.s.m. te benaderen en een definitief tijdstip voor de
commissiebijeenkomst met hen vast te leggen. De griffier zegt toe dit
te zullen.
|
| |
|
|
4.
|
Ordevoorstel programmabegroting.
De voorzitter meldt dat:
1 de reactie van de afdeling Strategie & Control betrokken wordt
bij de
bespreking van het voorstel;
2 het in het voorstel genoemde jaartallen 2005 vervangen moet worden
door
2006.
Knelpunten die in de bespreking van het voorstel naar voren komen
zijn:
1 het tijdstip van de Politieke Markt (maart 2006);
2 samenloop in tijd van de verkiezingen/collegevorming en de
totstandkoming van
de nieuwe programmabegroting (m.n. de periode van januari
t/m april).
N.a.v. de bespreking van het voorstel wordt besloten het voorstel in
te korten en in overleg met de afdeling S&C een nieuw voorstel
voor te bereiden.
Verder zal de commissie Middelen & Bestuur op de hoogte worden
gesteld van het afvoeren van genoemd voorstel van de agenda en zal het
herziene ordevoorstel worden geagendeerd voor het eerstvolgende
presidiumoverleg (9 januari 2006) en de commissie Middel & Bestuur
van Januari.
|
|
|
|
5. |
Stand van zaken commissie Extern
De heer Meuleman meldt dat:
1 de fracties van STIP en VVD door hem zijn betrokken bij de
voorbereiding van
genoemde commissie;
2 overleg heeft plaatsgevonden met de portefeuillehouder. Besloten is
om de
notitie die door de wethouder reeds werd voorbereid, als
discussiestuk mee te
sturen aan de deelnemers van de commissie.
3 op de avond twee workshops zullen plaatsvinden (een voor ‘burgers’
en een
voor ‘professionals’)
4 afgesloten wordt met een plenair deel;
5 de uitkomsten van de discussie zullen worden verwerkt in een
voorstel dat in
februari 2006 aan de commissie Cultuur, Kennis &
Economie wordt
aangeboden.
6 nog wordt gezocht naar inleiders / gespreksleiders;
7 ruim aandacht zal worden gegeven aan de communicatie richting
burgers
(hiertoe is de afdeling communicatie ingezet).
De heer Meuleman vraagt het presidium wie het voorstel gaat opwerken
voor commissie CKE. Besloten wordt dat de raad de kaders voor het
voorstel neerlegt, waarbij de wethouder de opdracht krijgt van de raad
om het voorstel op te werken.
|
| |
|
|
6. |
Inrichting, geluid en veiligheid
raadzaal.
Veiligheid: De burgemeester meldt dat hij op korte termijn met
antwoorden komt op de schriftelijke vragen m.b.t. de veiligheid in
raadzaal/commissiekamer. Hij merkt daarbij op dat volledige aanpassing
van het stadhuis aan de huidige veiligheidsvoorschriften, een forse
investering zal vragen van de raad.
Verder meldt de burgemeester dat hij, eveneens op korte termijn,
nadere studie wil laten verrichten of het opnemen van een raadzaal in
het nieuwe stadskantoor tot de mogelijkheden behoort. Uiteraard zal
een eventueel resultaat met de raad uitgebreid worden besproken.
Hij geeft daarbij aan dat, daar op dit
moment gewerkt wordt aan het programma van eisen voor dat nieuwe
stadskantoor, het moment nu geschikt is om daar eventuele beslissingen
over te nemen. Uitkomsten van de discussie over de locatie kunnen van
invloed zijn op de te nemen veiligheidsmaatregelen in het stadhuis.
Mevrouw Bolten vraagt wanneer genoemd voorstel in procedure wordt
gebracht. De burgemeester zegt dit te zullen doen in januari. Vooraf
zal hij het voorstel aan het presidium voorleggen.
Geluidsinstallatie: De griffier meldt dat inmiddels meerdere offertes
zijn aangevraagd voor de geluidsinstallatie. Bij het eerstvolgend
presidiumoverleg zal een keuzevoorstel worden voorgelegd. Streefdatum
voor de installatie van de nieuwe geluidsapparatuur is uiterlijk begin
maart. Mocht dit tot problemen leiden, dan zal het presidium daar
tussentijds van op de hoogte worden gesteld.
Verder meldt de griffier dat de mogelijkheid bestaat om op 12 december
een bezoek te brengen aan de gemeente Amsterdam, waar een kijkje kan
worden genomen in de ‘digitale’ raadzaal. Meubilair:
De griffier meldt dat er geen wijzigingen zijn in de
planning/afspraken m.b.t. de aanschaf van het nieuwe meubilair.
|
| |
|
|
7. |
Brief burgemeester d.d. 24 augustus
2005.
Woonplaatsvereiste burgemeester: De
griffier vraagt de leden van het presidium of kan worden volstaan met
de brief van de burgemeester inzake zijn verhuizing naar Delft eind
2006, of dat een formeel ontheffingsbesluit in deze noodzakelijk is.
De leden van het presidium besluiten dat
een formeel ontheffingsbesluit dient te worden voorgelegd aan de raad.
Het raadsvoorstel en besluit hiertoe zal worden opgewerkt door de
griffier en rechtstreeks worden doorgeleid naar de raad. Het voorstel
zal worden toegevoegd aan de hamerstukkenagenda van 22 december a.s.
|
| |
|
|
8. |
Procedure accountantsverklaring
verantwoording fracties 2004
De griffier meldt dat:
- de accountant inmiddels de controle van de financiële verslagen
inzake de
fractiebestedingen 2004 heeft afgerond. In haar bezit zijn:
- de definitieve rapporten en de
accountantsverklaring van de individuele fracties,
met het verzoek van de accountant om deze toe te sturen aan de
fracties;
- een samenvattend (geanonimiseerd)
verslag van zijn bevindingen naar
aanleiding van zijn controle van de financiële verslagen van
de fracties t.b.v. de
gemeenteraad. Zij meldt
verder dat:
- het samenvattend verslag direct
na het presidiumoverleg op de lijst niet te
bespreken stukken van commissie Middelen & Bestuur van 12
december a.s.
zal worden geplaatst. Zij
vraagt de leden van het presidium:
- welke procedure gevolgd moet worden m.b.t. de individuele rapporten,
zodat
aan vereiste van de verordening artikel 11 lid 1 (elke fractie
legt aan de raad
verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor
fractieondersteuning
onder overlegging van een verslag) wordt voldaan.
- of een voorstel voor een
aangepaste verordening in januari in de commissie
M&B moet worden gebracht.
De heren Van den Doel en Van Doeveren merken op hun fracties het
oneens zijn met de specifieke controlebevindingen van de accountant en
dan m.n. het onderdeel over de vergoeding aan
vrijwilligers/ondersteuning. De accountant heeft aangegeven dat hier
bij een aantal fracties een reële specificatie met onder meer data
waarop ondersteuning is gegeven, urenbesteding en aard van verrichte
werkzaamheden ontbrak en hij om die reden ten aanzien van dat punt een
voorbehoud maakt. Hij beveelt wel aan om de betreffende verordening op
dat punt te wijzigen. De heer
Meuleman zegt publicatie van alle individuele verklaringen overbodig
te vinden, daar de accountant eveneens een algemene verklaring heeft
afgegeven. De algemene verklaring kan worden voorgelegd aan de raad
voor akkoord, waarmee zijns inziens wordt voldaan aan artikel 11 van
de verordening. Daarbij merkt de heer Meuleman op dat de individuele
verklaring is gericht aan de fractie en niet aan de gemeenteraad. De
verklaring is derhalve het eigendom van de fractie en behoeft niet te
worden afgegeven aan de raad. Besloten wordt:
- advies te vragen bij de afdeling
juridische zaken m.b.t. art. 11 van de
verordening:
- behelst het verantwoording afleggen aan de raad zowel het algemene
verslag
als de verklaringen van de individuele fracties?
- wie is eigenaar van de individuele verklaringen (de fractie of de
raad en de
fracties)
- de accountant te vragen een
verbinding te leggen tussen zowel het algemene
verslag als de individuele verklaringen;
- het algemene verslag en de
individuele verklaringen op het RIS te plaatsen bij
de hamerstukkenlijst van cie. M&B;
- de individuele fracties (met een
oordeelsonthouding) in de gelegenheid te
stellen om op korte termijn een reactie/toelichting toe te
voegen aan de
verklaring op het RIS;
- de rekeningencommissie een
opdracht te geven om, ter voorbereiding op het
indienen van de verantwoordingen voor 2005, een gesprek te
voeren met de
nieuwe accountant;
- op korte termijn een aanpassing
van de verordening voor te bereiden voor de
commissie M&B van januari 2006.
|
| |
|
|
9. |
Invulling stelpost bezuinigingen raad
De griffier meldt dat de Rekenkamer niet vrijwillig instemt met een
bezuiniging. Besloten wordt het voorstel te verschuiven naar januari
2006
|
|
|
|
|
10. |
Rondvraag
Mevrouw Bolten verzoekt de griffier bij alle punten van de
bespreekagenda, waar stukken voorhanden zijn, deze stukken beschikbaar
te stellen aan de leden van het presidium (desnoods onder
geheimhouding). Dit om zich beter te kunnen voorbereiden op de
vergadering. De voorzitter meldt
het eerder aangemelde punt ‘incident commissie WZO’ te zullen
agenderen voor de vergadering van het presidium van januari.
|
| |
|
|
11. |
Sluiting
De vergadering wordt om 19.45 uur gesloten.
|
| |
|
|