14 maart 2005

Besluitenlijst presidium d.d. 18 januari 2005

 


naar overzicht besluitenlijsten


naar agenda 18-01-05


 

Voorzitter

De heer Van Doeveren

Griffier:

Mevrouw Y. van Delft

Secretaris:

Mevrouw Van der Rest

Aanwezig:

De dames Bolten en Van der Hoek.|
De heren Den Uijl, Blinker en Gabeler.
Met kennisgeving afwezig: De heer Meuleman.
 

1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

   
 

Mededelingen
De griffier deelt mee dat:

  • zij vanaf begin juli (start reces) gebruik zal maken van zwangerschapsverlof, waarna zij eind oktober 2005 haar taken weer op zal pakken.
    De leden van het presidium feliciteren haar met haar zwangerschap en nemen kennis van haar mededeling.
  • er een brief is ontvangen, gericht aan het presidium, met een verzoek tot aanbeveling t.b.v. een onderscheiding.
    De leden van het presidium besluiten het verzoek rechtstreeks door te geleiden naar de afdeling Kabinet & Representatie. Mevrouw Braam zal door de griffier worden verzocht de brief in behandeling te nemen.
  • Mevrouw Wilson-Verboom (JZ - rechtsbeschermingsbedrijf) vraagt aan het presidium, of de raad nog suggesties/wensen heeft m.b.t. inhoud/vorm van de jaarverslagen van de Adviescommissie voor bezwaarschriften en de Ombudscommissie.
    De leden van het presidium geven aan op dit moment geen suggesties/wensen te hebben m.b.t. inhoud en vorm. Zoals eerder overeengekomen dient er naar te worden gestreefd om jaarverslagen zoveel mogelijk op een gelijk tijdstip in de commissie(s) te behandelen (afrekenmaand april/mei). Bij de behandeling in de commissie kan door de voorzitter aan de leden van de commissie de vraag worden voorgelegd of er nog wensen zijn t.a.v. de jaarverslagen.
    De griffier zal mevrouw Wilson-Verboom dienovereenkomstig berichten.
   

2.

Vaststellen besluitenlijst d.d. 10 januari 2004
Tekstueel:
Er zijn geen tekstuele wijzigingen.

N.a.v.:
Er zijn geen tekstuele wijigingen.

Aktiepuntenlijst
Mevrouw Van der Hoek verzoekt de datum van de actiepuntenlijst aan te passen.
De griffier zal hier zorg voor dragen.

De besluitenlijst wordt vastgesteld. 

   

3.

Procedure/planning t.b.v. de behandeling van de programmabegroting 2006.
De dames Van der Hoek en Bolten geven aan het in het door de heer Den Uijl aangeleverde memo gekozen startpunt (25 januari) t.b.v. de inbreng van de fracties, te krap te vinden en verzoeken dit punt te verplaatsen naar een moment kort na de eerste fractievergaderingen van februari.

De leden van het presidium en de heer Den Uijl stemmen in met het verzoek waarna de planning als volgt wordt aangepast:

   9 februari

- Inleveren inbreng fracties (onderwerp + toelichting +
dekkingsvoorstellen)
- Uiterste moment voor inlevering 10.00 uur
- Adressering: Griffie – t.a.v. C. van der Rest / cvdrest@delft.nl

  11 februari

Verzending werkdocument inbreng fracties t.b.v. Algemene commissie van 23 februari / collegeadvies wordt nagezonden.

  15 februari

Vaststellen werkdocument in collegevergadering

 


Mevrouw Van der Hoek stelt, n.a.v. bovengenoemde data, voor de oproep voor de fractiebijdragen (inclusief een heldere instructie) op korte termijn te verzenden. Besloten wordt de oproep nog deze week aan de fracties toe te sturen en de gewijzigde planning op het RIS te plaatsen. Bericht m.b.t. de gewijzigde vergaderplanning zal middels email aan de raads-/commissieleden worden toegezonden (actie griffier).

Algemene Commissie 23 februari en 26 april
De heer Gabeler vraagt of het hier gaat om een gewone commissievergadering, inclusief inspraak. De voorzitter antwoordt dat inspraak overeenkomstig het gebruik in de reguliere raadscommissie van toepassing is.

Mevrouw Bolten vraagt naar de functie van de Algemene Commissievergadering van 26 april. De voorzitter antwoordt dat dit een voorbereidende vergadering is voor het raadsdebat van 28 april (vergadering van 28 april betreft de reguliere raad + het raadsdebat - kaderstelling programmabegroting). Alle elementen, bezuinigingen, taakstelling en programmabegroting, kunnen hier aan de orde komen.
De voorzitter meldt verder dat de wethouder(s) zal/zullen worden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de vergaderingen van de Algemene Commissie.

Takendiscussie
De griffier vraagt of de motie van de heer Vuijk (motie takendiscussie) hiermee is afgehandeld. De voorzitter antwoordt dat een groot deel van de takendiscussie is verwerkt in het verspreide memo. Verdere inbreng is mogelijk via de discussie.
De voorzitter stelt, n.a.v. de gevoerde discussie, voor om het memo (qua planning) aan te passen. Het aangepaste stuk kan vervolgens als uitvoering van de motie ‘Kerntakendiscussie’ uit naam van het presidium worden toegezonden aan de leden van de raad. De leden van het presidium stemmen in met zijn voorstel.

De overige data / procedure worden met inbegrip van het bovengenoemde vastgesteld.

4.

Initiatiefvoorstellen.
De burgemeester vraagt het presidium aandacht voor de kwaliteit van ingediende initiatiefvoorstellen. Hij wijst daarbij m.n. op de zwaarte van genoemd instrument en de in de toelichting van het reglement van orde gestelde kwaliteitseisen waaraan dergelijke voorstellen moeten voldoen. Zijn inziens gaat de kracht van het instrument verloren indien niet aan de gestelde eisen wordt voldaan en initiatiefvoorstellen die niet volledig zijn voldragen toch op een bespreekagenda van de raad worden geplaatst.

De griffier geeft aan dat tot op heden niet geheel volgens de letter maar vooral in de geest van het artikel wordt gehandeld. Dit m.n. om fracties (niet zijnde ambtenaren) enige ruimte te geven in het uitwerken van hun initiatiefvoorstellen.

De leden van het presidium besluiten om vooralsnog in de geest van het artikel te blijven handelen, maar gezien de zwaarte en kracht van het instrument, de raadsleden nogmaals te wijzen op de gestelde criteria in het Reglement van Orde. Initiatiefvoorstellen moeten wel een concreet voorstel bevatten.

5.

Rondvraag.
Er zijn geen rondvragen

6.

Sluiting
De voorzitter sluit om 21.00 uur de vergadering.

   

terug naar boven