
naar overzicht besluitenlijsten

naar agenda 7 februari 2005

naar agenda 14 februari 2005
|
|
Voorzitter |
De heer Van Doeveren |
Griffier: |
Mevrouw Y. van Delft |
Secretaris: |
Mevrouw Van der Rest |
Aanwezig: |
De dames Bolten
en Van der Hoek.
De heren Meuleman, Blinker, Gabeler en Verkerk. |
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 18.30 uur de vergadering.
|
|
|
|
Mededelingen
De voorzitter meldt dat bij de ambtelijke organisatie en
college enige verwarring/onrust schijnt te zijn ontstaan n.a.v. het
door het presidium ingediende voorstel inzake uitbreiding griffie. De
voorzitter geeft kort een toelichting op de aanleiding voor en de
gevolgde procedure van het door het presidium/griffie opgewerkte
voorstel.
De burgemeester licht van zijn kant de reactie(s) vanuit de
ambtelijke organisatie en het college toe en wijst daarbij m.n. op het
‘ongelukkige’ tijdstip van indiening van het voorstel (vrijwel
gelijktijdig met de bezuinigingsvoorstellen) en de voorgestelde
dekking (onvoorzien). Verder merkt hij op dat niet duidelijk is of
alle mogelijkheden van ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie
(b.v. dienstverleningsafspraken) zorgvuldig zijn onderzocht, dan wel
mogelijke andere alternatieven daarin zijn bekeken.
De voorzitter zet naar
aanleiding hiervan uiteen, dat huidig moment voor indiening van het
voorstel is gekozen, omdat:
- de vraag vanuit de raad om
ondersteuning vanuit de griffie sterk is toegenomen en de werkdruk
binnen de griffie navenant stijgt;
- de Werkgroep Bestuurlijke
Vernieuwing unaniem positief t.o.v. het voorstel staat en heeft
geadviseerd het voorstel in commissie Middelen & Bestuur te
brengen om de raad om een politieke uitspraak te vragen;
- personele ontwikkelingen binnen de
griffie (o.a. de afwezigheid van de griffier van 1/7 tot ca. 20/10
i.v.m. zwangerschap) de nodige aandacht/invulling vragen.
Wat betreft de dekking merkt de voorzitter
op dat het merendeel ervan als begrotingsclaim voor 2006 richting het
college zal gaan.
Naar aanleiding van de mededeling van
de voorzitter en de toelichting van de burgemeester en ter voorkoming
van misverstanden/onduidelijkheden in de toekomst, wordt voorgesteld
om overleg(gen) te organiseren tussen college en presidium. Gevolgen
van dualisme, mogelijke onduidelijkheden en toelichting op processen
kunnen hierbij ter tafel worden gebracht en misverstanden kunnen
tijdig worden voorkomen/opgelost. De voorzitter constateert , dat de
presidiumleden positief staan tegenover het voorstel.
De heer Meuleman stelt naar
aanleiding daarvan voor een dergelijk gesprek op zeer korte termijn te
laten plaatsvinden, dit i.v.m. de behandeling van het voorstel inzake
de uitbreiding van de griffie, in de commissievergadering van 15
februari a.s. De overige presidiumleden sluiten zich hierbij aan en de
burgemeester wordt verzocht een voorstel te doen richting
college, om nog deze week of begin volgende week (uiterlijk 15
februari) een (eerste) gesprek te laten plaatsvinden.
De heer Meuleman meldt verder op
korte termijn (eerstvolgend presidiumoverleg) met een notitie te
zullen komen, naar aanleiding van zijn ervaringen met de beide
commissies Extern (WMO en Bouwhoogten). De mededeling wordt voor
kennisgeving aangenomen, de notitie zal worden geagendeerd voor het
volgend presidiumoverleg. |
|
|
2. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 18
januari 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
3. |
Conceptagenda d.d. 24 februari 2005.
Agenda
Aan de bespreekagenda wordt toegevoegd:
- Benoeming (plv.)leden
hoorcommissie ex artikel 23 WRO
De heer Meuleman vraagt of het
klopt dat het voorstel inzake de dagopvang niet in de raad wordt
besproken. De heer Blinker zegt toe, bij de wethouder te zullen
navragen of het voorstel uitsluitend een collegebevoegdheid betreft.
Indien het antwoord bevestigend is, zal hij hiervan duidelijk melding
maken in de commissie. Verder zal, om toch zorg te dragen voor een
uitgebreide verslaglegging over dit onderwerp, een notulist worden
ingehuurd om een uitgebreid verslag te maken van het besprokene. Het
is verder aan fracties om initiatieven te ontplooien om de dagopvang
in de raadsvergadering te agenderen.
De agenda wordt, met inbegrip van
bovengenoemde toevoeging, vastgesteld.
Toezegginglijst
De voorzitters van de commissies Duurzaamheid en CKE&M worden
verzocht bij de volgende voorbespreking van beide commissies een stand
van zaken/streefdatum op te nemen bij de openstaande toezeggingen. |
|
|
4. |
Afspraken over nazendingen/presentaties
in de commissies.
De voorzitter vraagt n.a.v.
klachten van raadsleden, nogmaals aandacht voor eenduidigheid bij het
toestaan van nazendingen en presentaties. Eerste uitgangspunt dient te
zijn dat er slechts bij zeer hoge uitzondering nazending van stukken
plaatsvindt en dat dit door de voorzitter gemotiveerd wordt.
Presentaties moeten een meerwaarde hebben voor de commissie. Bij
twijfel kan de commissie op voorhand gepeild worden of zij
geïnteresseerd is in een door het college aangeboden presentatie.
De presidiumleden bevestigen de
reeds eerder vastgestelde gedragslijn.
Mevrouw Van der Hoek merkt naar
aanleiding van het onderwerp op dat zij het op prijs zou stellen
indien het college (indien mogelijk) zou overgaan op
´vooruitzendingen´. Het vooruit zenden van omvangrijke/zware
(bijlagen bij) stukken zou zeer op prijs worden gesteld (mogelijk
onderwerp voor een overleg van college/presidium).
De burgemeester wordt verzocht
genoemd verzoek over te brengen bij het college. |
|
|
5. |
Raadsuitje
De leden van het presidium worden
gevraagd hun mening te geven m.b.t. een eventueel te plannen
raadsuitje.
De meeste presidiumleden geven aan een
raadsuitje zeer op prijs te stellen, maar merken op dat het beperkt
kan worden tot één dag/avond. Daarbij spreken zij hun voorkeur uit
voor een afsluitende avond niet te ver van Delft.
Als suggestie voor een mogelijke invulling voor het dagprogramma wordt
door het presidium een bezoek aan een Oudhollandse stad (Haarlem /
Dordrecht / Leiden o.i.d) met, indien mogelijk, een raadsuitwisseling
aangegeven.
Voorgestelde datum is eind augustus.
Genoemde suggesties zullen door de burgemeester worden doorgegeven aan
mevrouw Braam.
|
6. |
Spreektijden interpellatiedebat
De burgemeester stelt de leden
van het presidium voor, mede naar aanleiding van de ervaringen bij het
interpellatiedebat over Xotus, spreektijden in het Reglement van Orde
op te nemen t.b.v. in de toekomst te voeren interpellatiedebatten. Hij
geeft aan hier sterk te behoefte aan te hebben, dit m.n. om tijdens
het debat beter te kunnen sturen/orde te handhaven.
De leden van het presidium geven
aan hier vooralsnog geen dringende reden voor te zien. Interpellaties
komen relatief weinig voor, Xotus was een uitzonderingsgeval,
behandeling aan het eind van een vergadering (wat gebruikelijk is)
noopt tot enige voortvarendheid in het debat. Daarbij geeft het RvO in
het kader van orde van de vergadering de voorzitter de ruimte om in te
grijpen (dit afhankelijk van de situatie).
Gezien het bovenstaande constateert de voorzitter, dat de leden van
het presidium hebben besloten op dit moment formeel geen
wijziging in het reglement van orde te zullen opnemen m.b.t. de
spreektijden bij interpellatiedebatten. De voorzitter kan vooralsnog
in uitzonderlijke situaties terugvallen op zijn eerdergenoemde
bevoegdheid. Mochten bepaalde situaties bij toekomstige
interpellatiedebatten hiertoe aanleiding geven, dan kan op een later
moment het onderwerp nogmaals ter bespreking worden gebracht.
|
|
|
7. |
Rondvraag.
De burgemeester merkt op dat de pers belangstelling heeft
getoond voor het rapport ‘Evaluatie van de Wet Dualisering
Gemeentebestuur’ van de commissie ‘Leemhuis’ en vraagt wat er
binnen de gemeente mee is gedaan.
De griffier antwoordt dat het
rapport is toegezonden aan de Werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing. De
eerstvolgende bijeenkomst van de stuurgroep is 7 maart a.s. |
|
|
8. |
Sluiting
De voorzitter sluit om 19.50 uur de vergadering.
|
|
|
|