25 februari 2005

Besluitenlijst presidium d.d. 7 februari 2005

 


naar overzicht besluitenlijsten


naar agenda 7 februari 2005


naar agenda 14 februari 2005



 

Voorzitter

De heer Van Doeveren

Griffier:

Mevrouw Y. van Delft

Secretaris:

Mevrouw Van der Rest

Aanwezig:

De dames Bolten en Van der Hoek.
De heren Meuleman, Blinker, Gabeler en Verkerk.
 
 

1.

Opening
De voorzitter opent om 18.30 uur de vergadering.

   
 

Mededelingen
De voorzitter meldt dat bij de ambtelijke organisatie en college enige verwarring/onrust schijnt te zijn ontstaan n.a.v. het door het presidium ingediende voorstel inzake uitbreiding griffie. De voorzitter geeft kort een toelichting op de aanleiding voor en de gevolgde procedure van het door het presidium/griffie opgewerkte voorstel.
De burgemeester licht van zijn kant de reactie(s) vanuit de ambtelijke organisatie en het college toe en wijst daarbij m.n. op het ‘ongelukkige’ tijdstip van indiening van het voorstel (vrijwel gelijktijdig met de bezuinigingsvoorstellen) en de voorgestelde dekking (onvoorzien). Verder merkt hij op dat niet duidelijk is of alle mogelijkheden van ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie (b.v. dienstverleningsafspraken) zorgvuldig zijn onderzocht, dan wel mogelijke andere alternatieven daarin zijn bekeken.

De voorzitter zet naar aanleiding hiervan uiteen, dat huidig moment voor indiening van het voorstel is gekozen, omdat:

  • de vraag vanuit de raad om ondersteuning vanuit de griffie sterk is toegenomen en de werkdruk binnen de griffie navenant stijgt;
  • de Werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing unaniem positief t.o.v. het voorstel staat en heeft geadviseerd het voorstel in commissie Middelen & Bestuur te brengen om de raad om een politieke uitspraak te vragen;
  • personele ontwikkelingen binnen de griffie (o.a. de afwezigheid van de griffier van 1/7 tot ca. 20/10 i.v.m. zwangerschap) de nodige aandacht/invulling vragen.

Wat betreft de dekking merkt de voorzitter op dat het merendeel ervan als begrotingsclaim voor 2006 richting het college zal gaan.

Naar aanleiding van de mededeling van de voorzitter en de toelichting van de burgemeester en ter voorkoming van misverstanden/onduidelijkheden in de toekomst, wordt voorgesteld om overleg(gen) te organiseren tussen college en presidium. Gevolgen van dualisme, mogelijke onduidelijkheden en toelichting op processen kunnen hierbij ter tafel worden gebracht en misverstanden kunnen tijdig worden voorkomen/opgelost. De voorzitter constateert , dat de presidiumleden positief staan tegenover het voorstel.

De heer Meuleman stelt naar aanleiding daarvan voor een dergelijk gesprek op zeer korte termijn te laten plaatsvinden, dit i.v.m. de behandeling van het voorstel inzake de uitbreiding van de griffie, in de commissievergadering van 15 februari a.s. De overige presidiumleden sluiten zich hierbij aan en de burgemeester wordt verzocht een voorstel te doen richting college, om nog deze week of begin volgende week (uiterlijk 15 februari) een (eerste) gesprek te laten plaatsvinden.

De heer Meuleman meldt verder op korte termijn (eerstvolgend presidiumoverleg) met een notitie te zullen komen, naar aanleiding van zijn ervaringen met de beide commissies Extern (WMO en Bouwhoogten). De mededeling wordt voor kennisgeving aangenomen, de notitie zal worden geagendeerd voor het volgend presidiumoverleg.

   

2.

Vaststellen besluitenlijst d.d. 18 januari 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

   

3.

Conceptagenda d.d. 24 februari 2005.

Agenda
Aan de bespreekagenda wordt toegevoegd:

  • Benoeming (plv.)leden hoorcommissie ex artikel 23 WRO

De heer Meuleman vraagt of het klopt dat het voorstel inzake de dagopvang niet in de raad wordt besproken. De heer Blinker zegt toe, bij de wethouder te zullen navragen of het voorstel uitsluitend een collegebevoegdheid betreft. Indien het antwoord bevestigend is, zal hij hiervan duidelijk melding maken in de commissie. Verder zal, om toch zorg te dragen voor een uitgebreide verslaglegging over dit onderwerp, een notulist worden ingehuurd om een uitgebreid verslag te maken van het besprokene. Het is verder aan fracties om initiatieven te ontplooien om de dagopvang in de raadsvergadering te agenderen.

De agenda wordt, met inbegrip van bovengenoemde toevoeging, vastgesteld.

Toezegginglijst
De voorzitters van de commissies Duurzaamheid en CKE&M worden verzocht bij de volgende voorbespreking van beide commissies een stand van zaken/streefdatum op te nemen bij de openstaande toezeggingen.

   

4.

Afspraken over nazendingen/presentaties in de commissies.

De voorzitter vraagt n.a.v. klachten van raadsleden, nogmaals aandacht voor eenduidigheid bij het toestaan van nazendingen en presentaties. Eerste uitgangspunt dient te zijn dat er slechts bij zeer hoge uitzondering nazending van stukken plaatsvindt en dat dit door de voorzitter gemotiveerd wordt. Presentaties moeten een meerwaarde hebben voor de commissie. Bij twijfel kan de commissie op voorhand gepeild worden of zij geïnteresseerd is in een door het college aangeboden presentatie.

De presidiumleden bevestigen de reeds eerder vastgestelde gedragslijn.

Mevrouw Van der Hoek merkt naar aanleiding van het onderwerp op dat zij het op prijs zou stellen indien het college (indien mogelijk) zou overgaan op ´vooruitzendingen´. Het vooruit zenden van omvangrijke/zware (bijlagen bij) stukken zou zeer op prijs worden gesteld (mogelijk onderwerp voor een overleg van college/presidium).

De burgemeester wordt verzocht genoemd verzoek over te brengen bij het college.

   

5.

Raadsuitje

De leden van het presidium worden gevraagd hun mening te geven m.b.t. een eventueel te plannen raadsuitje.

De meeste presidiumleden geven aan een raadsuitje zeer op prijs te stellen, maar merken op dat het beperkt kan worden tot één dag/avond. Daarbij spreken zij hun voorkeur uit voor een afsluitende avond niet te ver van Delft.
Als suggestie voor een mogelijke invulling voor het dagprogramma wordt door het presidium een bezoek aan een Oudhollandse stad (Haarlem / Dordrecht / Leiden o.i.d) met, indien mogelijk, een raadsuitwisseling aangegeven.

Voorgestelde datum is eind augustus.
Genoemde suggesties zullen door de burgemeester worden doorgegeven aan mevrouw Braam.

6.

Spreektijden interpellatiedebat

De burgemeester stelt de leden van het presidium voor, mede naar aanleiding van de ervaringen bij het interpellatiedebat over Xotus, spreektijden in het Reglement van Orde op te nemen t.b.v. in de toekomst te voeren interpellatiedebatten. Hij geeft aan hier sterk te behoefte aan te hebben, dit m.n. om tijdens het debat beter te kunnen sturen/orde te handhaven.

De leden van het presidium geven aan hier vooralsnog geen dringende reden voor te zien. Interpellaties komen relatief weinig voor, Xotus was een uitzonderingsgeval, behandeling aan het eind van een vergadering (wat gebruikelijk is) noopt tot enige voortvarendheid in het debat. Daarbij geeft het RvO in het kader van orde van de vergadering de voorzitter de ruimte om in te grijpen (dit afhankelijk van de situatie).


Gezien het bovenstaande constateert de voorzitter, dat de leden van het presidium hebben besloten op dit moment formeel geen wijziging in het reglement van orde te zullen opnemen m.b.t. de spreektijden bij interpellatiedebatten. De voorzitter kan vooralsnog in uitzonderlijke situaties terugvallen op zijn eerdergenoemde bevoegdheid. Mochten bepaalde situaties bij toekomstige interpellatiedebatten hiertoe aanleiding geven, dan kan op een later moment het onderwerp nogmaals ter bespreking worden gebracht.

   

7.

Rondvraag.
De burgemeester merkt op dat de pers belangstelling heeft getoond voor het rapport ‘Evaluatie van de Wet Dualisering Gemeentebestuur’ van de commissie ‘Leemhuis’ en vraagt wat er binnen de gemeente mee is gedaan.

De griffier antwoordt dat het rapport is toegezonden aan de Werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing. De eerstvolgende bijeenkomst van de stuurgroep is 7 maart a.s.

   

8.

Sluiting
De voorzitter sluit om 19.50 uur de vergadering.

   

terug naar boven