08 april 2005

Besluitenlijst presidium d.d. 14 maart 2005

 


naar overzicht besluitenlijsten



 

Voorzitter

De heer Van Doeveren

Griffier:

Mevrouw Y. van Delft

Aanwezig:

De dames Bolten en Van der Hoek.
De heren Meuleman, Blinker, Gabeler en Verkerk.
 
 

1.

Opening
De voorzitter opent om 18.30 uur de vergadering.

   
 

Mededelingen
Mevrouw Van der Rest zal vanavond niet aanwezig zijn. De griffier maakt het verslag.
De voorzitter stelt voor om de brief van de fractie van Stadsbelangen betreffende hun ongenoegen over het afvoeren van een motie middels een ordevoorstel tijdens de raadsvergadering van 24 februari jl. voor kennisgeving aan te nemen. Het presidium stemt daarmee in. De heer Blinker verifieert of het presidium over deze gang van zaken tijdens de raadsvergadering een uitspraak zou moeten doen aangezien het een procedurele kwestie betreft. De voorzitter meldt dat de kwestie in de commissie Middelen en Bestuur van 22 maart aan de orde zal komen. De fracties van ChristenUnie/SGP en de VVD doen het voorstel om het presidium een voorstel voor een wijziging van het Reglement van Orde te laten doen. Indien de commissie daarmee instemt, komt het onderwerp tijdens de volgende presidiumvergadering aan de orde.

De griffier vraagt of de commissievoorzitters bereid zijn tijdens de politieke markt op 18 april 2005 een workshop voor te zitten. Er zijn 5 voorzitters nodig. De dames Bolten en Van der Hoek en de heren Meuleman, Blinker en Van Doeveren zeggen dit toe.

   

2.

Vaststellen besluitenlijst d.d. 14 februari 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

Naar aanleiding van de besluitenlijst vraagt mevrouw Van der Hoek wie het gesprek tussen raad en college op 21 maart as. voorzit. De burgemeester antwoordt dat hij de rol van voorzitter zal vervullen. De agenda voor 21 maart zal deze week aan de leden van het presidium worden verstuurd.

De leden van het presidium verzoeken de griffier om voortaan een lijst van aangenomen moties bij het presidiumverslag te voegen. Het college kan het overzicht maandelijks van een stand van zaken voorzien. De lijst van aangenomen moties zal niet meer bij de betreffende raadscommissies worden meegestuurd. De griffier zegt dit toe.

 

3.

Conceptagenda d.d. 31 maart 2005.
Agenda
Mevrouw Van der Hoek vraagt om bij de benoemingen, net als bij de raadsvoorstellen, te vermelden in welke commissie deze behandeld zijn. De griffier zegt dit toe. De heer Gabeler vraagt om de drie bespreekpunten aangaande de Harnaschpolder tegelijk te behandelen in de raad. Voorzitter Van Doeveren stelt voor om eerst de behandeling in de commissie Duurzaamheid af te wachten, omdat het mogelijk is dat één of meerdere van de drie voorstellen hamerstukken worden. Mevrouw Bolten stelt voor om wethouder Mooiweer uit te nodigen bij punt 6 van de bespreekagenda, Verordening Rekeningencommissie. Hij is immers de vakinhoudelijke wethouder en hij neemt als adviseur deel aan de aanbestedingscommissie accountantsfunctie.

Toezegginglijst
Punt 2 van de toezeggingenlijst gemeenteraad wordt binnenkort behandeld in de commissie CKEM. Portefeuillehouder is wethouder Baljé.

   

4.

Commissie Extern

De heer Meuleman, voorzitter van de commissie extern, heeft naar aanleiding van de twee recente commissies extern (over de WMO en bouwhoogten) een notitie geschreven waarin hij de volgende aandachtspunten signaleert:

  • De initiatiefnemers van de commissie extern zouden inhoudelijk betrokken moeten zijn bij de voorbereiding.

Het presidium beaamt dit en stelt voor ook de voorzitter van de functionele commissie een ondersteunende rol te laten spelen.

  • De rol van de wethouder

Het presidium meent dat de rol van de wethouder terughoudend moet zijn. De wethouder kan wel een rol vervullen, maar het moet in proportie zijn en passen in een avond die nadrukkelijk door de raad wordt georganiseerd.

  • Vervolgstappen na een commissie extern

Het presidium vindt dat de resultaten van een commissie extern in de vakcommissie besproken moeten worden. Op de avond zelf moet duidelijk aan de deelnemers kenbaar worden gemaakt wat er met de resultaten wordt gedaan.

  • Hoeveel budget is er beschikbaar

Op dit moment worden de commissies extern uit het budget van de griffie betaald. Het presidium stelt voor om dit punt met het college te bespreken.

  • Maximum aantal commissies extern

Het presidium is geen voorstander van het afspreken van een maximum aantal commissies extern per jaar. Bij de planning moet wel rekening worden gehouden met de belasting van de voorzitter van de commissie extern.

Bij de organisatie van een volgende commissie extern moeten de aandachtspunten uit de notitie van de heer Meuleman nadrukkelijk aan de orde komen.

De fracties van VVD en STIP doen een verzoek om een commissie extern te organiseren over de stadsstrategie Delft Kennisstad. Het presidium verwijst het verzoek door naar de vakcommissie CKEM, aangezien commissies extern alleen op verzoek van raadscommissie en raad kunnen worden georganiseerd.

   

5.

Vervanging griffier
De leden van het presidium gaan unaniem akkoord met de vervanging van de griffier tijdens haar zwangerschapsverlof door plaatsvervangend griffier mevrouw Van der Rest. Dit vergt een benoemingsbesluit tijdens de eerstvolgende raad. Tevens zal in dit besluit de heer Van Doorninck worden bedankt voor zijn beschikbaarheid als plaatsvervangend griffier tijdens de periode 2002-2005. Voorzitter Van Doeveren zal de heer Van Doorninck zo spoedig mogelijk over het te nemen besluit informeren.

6.

Raadsagenda
Het presidium gaat akkoord met de in het voorstel geschetste procedure. De griffier zal de inventarisatie van de onderwerpen in gang zetten.

7.

Alternatieve indeling raadzaal
Het presidium gaat akkoord met de voorgestelde indeling van de raadzaal. De betrokkenen zullen worden geďnformeerd. De indeling zal de eerstvolgende vergadering worden gehanteerd, tenzij een van de betrokkenen bezwaar maakt. Mevrouw Bolten merkt op dat zij het onderwerp indeling raadzaal liever geagendeerd ziet in het fractievoorzitteroverleg.

   

8.

Rondvraag
De heer Gabeler meldt dat er op 29 maart 2005 een gecombineerde vergadering van de commissies Duurzaamheid en CKEM zal plaatsvinden over het Fietsactieplan.

Mevrouw Van der Hoek heeft een vraag van mevrouw Wielens doorgekregen over de overlast door het publiek. De leden van het presidium menen dat er de laatste tijd een aantal malen overlast door publiek is geweest, maar dat dit desalniettemin incidenteel is. Op dit moment worden daarom geen extra maatregelen getroffen.

Mevrouw Van der Hoek spreekt wederom haar ongenoegen uit over het plannen van gemeentelijke inspraak- en informatieavonden tijdens avonden waarop fracties of commissies vergaderen. Burgemeester Verkerk heeft dit onderwerp aan de orde gesteld in het college en stelt voor dit onderwerp ook op 21 maart te agenderen.

Mevrouw Bolten merkt op dat de griffie allerlei uitnodigingen voor cursussen en bijeenkomsten doorstuurt naar de raadsleden. Zij vraagt of het mogelijk is dat de griffie een selectie maakt op kwaliteit. De overige leden van het presidium stellen geen prijs op selectie door de griffie.

De griffier meldt dat er een conceptagenda beschikbaar is voor het raadsuitje naar Haarlem op 26 augustus as. Zij zal de agenda onder de leden verspreiden.

   

9.

Sluiting
De voorzitter sluit om 19.45 uur de vergadering.

terug naar boven