
naar overzicht besluitenlijsten

naar agenda 11 april 2005
|
|
Voorzitter |
De heer Van Doeveren |
Griffier: |
Mevrouw Y. van Delft |
Aanwezig: |
Mevrouw Van der
Hoek.
De heren Meuleman, Blinker, Gabeler en Verkerk. |
|
|
Met
kennisgeving afwezig: Mevrouw Bolten |
1. |
Opening
De voorzitter opent om 18.30 uur de vergadering.
|
|
|
|
Mededelingen
De voorzitter maakt melding van de Politieke Markt op 18 april
a.s.
De griffier deelt naar aanleiding daarvan mee dat:
- de vijf commissievoorzitters die
zich (als eerste) hebben aangemeld als voorzitter voor de te
houden workshops een instructie met werkafspraken ontvangen over
de invulling van de workshops (verdeling onderwerpen /
vergaderruimte / ondersteuning / verslaglegging e.d.);
- genoemde instructie komende woensdag
per mail en vrijdag op papier aan hen zal worden toegezonden;
- de verslaglegging van de workshops,
gezien de zeer korte termijn tussen Politieke Markt en de
toezending van de uitkomsten hiervan aan de (plv.)leden van de
Algemene commissie, zich zal beperken tot een z.g. ‘bolletjeslijst’,
waarin de inbreng van burgers kort en puntsgewijs wordt
samengevat;
- de bolletjeslijsten z.s.m., doch
uiterlijk 22 april a.s. worden toegezonden aan de leden van de
Algemene Commissie.
- er voorafgaand aan de Politieke
Markt een korte kennismakingbijeenkomst tussen voorzitters en
ondersteuning (rapporteurs) zal plaatsvinden (ca. 18.30 uur –
nadere gegevens volgen in de uitnodiging);
- voor een maaltijd (broodjes) voor
voorzitters en ondersteuning zal worden gezorgd.
De griffier meldt verder dan de
Rekenkamer een verzoek heeft ingediend om het onderzoek over Delft
Kennisstad te mogen presenteren aan commissie M&B en de raad op
resp. 24 mei en 2 juni a.s.
Na enige discussie wordt besloten dat:
- Rapportages van de Rekenkamer
behandeld worden in de betreffende vakcommissie, waarbij standaard
eveneens een uitnodiging aan de leden van Middelen & Bestuur
zal worden toegezonden.
- De griffier bij de Rekenkamer
zal navragen of de rapportage tijdig beschikbaar is voor
toezending aan de commissies. Indien de rapportage niet tijdig
beschikbaar is, zal in de commissie van mei alleen een presentatie
over het onderwerp worden gehouden, waarin de accenten worden
toegelicht en zal inhoudelijke behandeling van de rapportage
plaatsvinden in de commissie van juni.
- De rapportage, afhankelijk van de
eindconclusie(s) van de Rekenkamer en het advies van de commissie(s),
eventueel ter verdere besluitvorming zal worden doorgestuurd naar
de raad.
|
2. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 14
maart 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
Actiepuntenlijst
N.a.v.
Punt 7 (geluidsinstallatie) – Offertes worden binnen twee weken
verwacht. Het punt zal worden geagendeerd voor de eerstvolgende
presidiumbijeenkomst.
Besloten wordt verder dat de huidige actiepuntenlijst kritisch door
voorzitter en griffier zal worden bekeken en dat aan de hand daarvan
een up-date zal plaatsvinden van genoteerde actiepunten.
Overzicht openstaande moties
N.a.v.
Besloten wordt dat het overzicht wordt voorgelegd aan het college en
dat het college zal worden verzocht om een reactie/stand van zaken te
geven met betrekking tot de nog openstaande moties.
Beide geactualiseerde versies worden
toegevoegd aan het verslag van 11 april 2005. |
|
|
3. |
Conceptagenda d.d. 28 april 2005.
Agenda
Voorlopige bespreekagenda raadsvergadering 28 april 2005
Punt 3 – Technostartbeleid wordt overgeheveld naar de
hamerstukkenlijst.
Punt 5 – Behandelend portefeuillehouder is de burgemeester, tekst
wordt aangepast.
Punt 6 – Het woord Bevrijdingsplan wordt geschrapt en vervangen door
Bevrijdingsdag.
Aan de bespreekagenda wordt toegevoegd:
Raadsdebat Programmabegroting / voorstel inzake bezuinigingen
programmabegroting 2006 –2009.
Voorlopige hamerstukkenlijst
Toevoegen: Technostartbeleid
De voorlopige agenda wordt met inbegrip
van bovengenoemde wijzigingen vastgesteld.
Uitnodiging / agenda Algemene Commissie
d.d. 26 april 2005
De voorzitter zal i.o.m. de griffier een uitnodiging en bespreekagenda
opstellen. Uitnodiging + bespreekagenda worden vrijdag (15 april)
toegezonden aan de leden van de Algemene Commissie. Op de
bespreekagenda worden opgenomen:
- de inbreng van burgers bij de
verschillende workshops van de Politieke Markt, de z.g.
bolletjeslijsten (18 april) +
- het concept raadsvoorstel
bezuinigingen (kaders t.b.v. de op te stellen
conceptprogrammabegroting 2006 – 2009).
De conclusies/reacties uit de
bijeenkomst van de Algemene Commissies op de 26e april (een
soort ‘1e termijn‘ bespreking) vormen de uitgangspunten
voor het daadwerkelijke raadsdebat dat op 28 april plaatsvindt in de
gemeenteraad.
Bolletjeslijsten + concept
raadsvoorstel bezuinigingen worden uiterlijk op 22 april a.s.
toegezonden aan de (plv.)leden van de Algemene Commissie.
Vaststelling van het concept
raadsvoorstel bezuinigingen / reacties in 2e termijn vinden
plaats in de raadsvergadering van 28 april.
Toezegginglijst
Geen opmerkingen. |
|
|
4. |
Verzoek extra commissie Duurzaamheid
(t.b.v. Spoorzone)
Wethouder Grashoff heeft het presidium verzocht een extra
commissievergadering in mei in te lassen t.b.v. de behandeling van het
ontwerpbestemmingsplan Spoorzone.
De leden van het presidium besluiten
vooralsnog geen extra vergadering in te lassen. Het
ontwerpbestemmingsplan zal als eerste op de bespreekagenda van de
reguliere commissievergadering worden geplaatst. Mocht onverhoopt
blijken dat behandeling van de Spoorzone en andere voor deze commissie
geplande voorstellen niet haalbaar is op één avond, dan zal de
voorzitter van de commissie duurzaamheid op dat moment alsnog kunnen
uitwijken naar de vaste uitloopavond in die maand (31 mei). Hij kan
daarmee rekening houden bij de agendering. |
|
|
5. |
Procedures inzake agenda gemeenteraad.
Rol presidium bij:
- moties over niet-geagendeerde
onderwerpen
- verzoeken tot afvoeren van
agendapunten
De voorzitter meldt dat de
inbreng van het presidium in beide gevallen beperkt blijft tot een z.g.
‘postbusfunctie’. Indien na versturing van de raadsagenda aan de
leden het College voorstelt om een agendapunt van de raadsagenda af te
halen, zal het College daartoe een verzoek dienen te richten aan het
presidium. Zo een bij het presidium ingediend verzoek tot het afvoeren
van een agendapunt door het college zal door het presidium zonder
verdere beoordeling worden toegestuurd aan de voorzitter van de raad,
die het verzoek voor de behandeling van het betreffende punt zal
agenderen als ordevoorstel. Bij het toesturen van moties over
niet-geagendeerde onderwerpen aan het presidium zal een zelfde
procedure worden gevolgd en de voorzitter van de raad zal de motie
agenderen als agendapunt voor de raad. Dit overeenkomstig de van
toepassing zijnde artikelen in het Reglement van Orde van de
Gemeenteraad, resp. art. 35a. lid 1 (verzoek afvoeren voorstel) en
art. 33 lid 2 (indienen motie over een niet geagendeerd onderwerp).
Artikel 33 lid 2 zegt dat ‘de motie schriftelijk moet worden
ingediend bij de voorzitter danwel voorafgaand aan de vergadering aan
de voorzitter wordt overhandigd’.
Artikel 35a lid 1 zegt dat ‘een voorstel dat vermeld staat op de
agenda van de raadsvergadering, niet kan worden ingetrokken zonder
toestemming van de raad’.
In beide gevallen is de voorzitter van de raad derhalve het eerste
aanspreekpunt en is de rol van het presidium, zoals hierboven vermeld,
beperkt tot ‘postbus’. |
|
|
6. |
Voorstel inzake inspraak bij het LVVP
De leden van het presidium besluiten het voorstel van wethouder
Grashoff inzake de inspraak bij het LVVP aan te houden tot de volgende
vergadering. Tussentijds zal door de griffier worden nagegaan,
wat de juridische consequenties zijn van het voorstel van de
wethouder, waarin wordt voorgesteld om een soort inloopmarkt te
organiseren, waarbij burgers hun zienswijze/reacties/standpunten
voorafgaand aan de reguliere vergadering kunnen bespreken met de daar
aanwezige raadsleden (en evt. college). Na deze ‘voor’bespreking
wordt vervolgens afgezien van het ‘traditionele’ spreekrecht in de
reguliere commissie. Nagegaan zal worden of dit juridisch is
toegestaan, gezien de huidige bepalingen over spreekrecht in het
reglement van orde.
Het voorstel zal (inclusief juridisch
advies) opnieuw worden geagendeerd voor de eerstvolgende bijeenkomst
van het presidium. |
|
|
7. |
Onderwerpen raadsagenda.
Op 17 maart jl. is een brief aan de fractievoorzitters toegezonden,
met het verzoek om onderwerpen aan te leveren voor de raadsagenda.
Drie fracties hebben gereageerd.
De leden van het presidium stellen voor het verzoek nogmaals
onder de aandacht te brengen van de fractievoorzitters. De griffier
zegt toe dit te zullen doen.
|
|
|
8. |
Rondvraag
De voorzitter vraagt, naar aanleiding van een incident in
commissie Middelen & Bestuur, of er nog verdere stappen ondernomen
worden in deze zaak (verwijderen van een toeschouwer i.v.m.
veroorzaakte overlast tijdens een commissievergadering).
De leden van het presidium constateren dat volledig in
overeenstemming met de vastgestelde richtlijnen is gehandeld en dat nu
geen verdere stappen nodig zijn. Bij eventuele herhaling kunnen nadere
maatregelen worden overwogen (zoals b.v. stadhuisverbod)
De burgemeester vraagt de
griffier om, naar aanleiding van een eerder rondgestuurd verzoek aan
raadsleden om hun nevenfuncties te actualiseren, de raadsleden
eveneens te verzoeken om bij de opgave te vermelden of de uitvoering
van de functies bezoldigd danwel onbezoldigd plaatsvindt, dit
overeenkomstig artikel 3 van de Gedragscode.
De griffier zegt toe een extra bericht rond te sturen. |
|
|
9. |
Sluiting
De voorzitter sluit om 19.30 uur de vergadering.
|
|