24 mei 2005

Besluitenlijst presidium d.d. 17 mei 2005

 


naar overzicht besluitenlijsten


agenda 17 mei 2005


 

Voorzitter

De heer Van Doeveren

Griffier:

Mevrouw Y. van Delft

Secretaris

Mevrouw C. van der Rest

Aanwezig:

De dames Van der Hoek en Bolten.
De heren Meuleman, Blinker, Gabeler en Verkerk.

1.

Opening
De voorzitter opent om 19.00 uur de vergadering.

   

 

Mededelingen
De griffier deelt mee dat door haar en de voorzitter van commissie Middelen & Bestuur is geconstateerd dat de Rekenkamer zich op diverse punten niet aan haar eigen reglement van orde houdt. De griffier zegt de Rekenkamer daar, via de secretaris, op aangesproken te hebben, maar merkt op dat zij niet overtuigd is of dit afdoende is. De Rekenkamer neemt een zeer onafhankelijk opstelling aan, waar uiteraard respect voor is, maar dit betekent niet dat zij zich niet behoeven te conformeren aan hun eigen reglement. De raad dient, overeenkomstig het reglement, (tijdig) geďnformeerd te worden door de Rekenkamer (punt 27 RvO Rekenkamer). De griffier meldt een afspraak te hebben op 3 juni 2005 met de voorzitter van de Rekenkamer. Zij zal het voormelde standpunt in deze nogmaals bij haar onder de aandacht brengen. Mevrouw Bolten stelt voor het gesprek namens het presidium te voeren. De leden van het presidium stemmen in met het voorstel. Besloten wordt dat na het gesprek teruggekomen wordt op het onderwerp.

2.

Vaststellen besluitenlijst d.d. 14 maart 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

Actiepuntenlijst
Punt 1 – Benoemingen in adviescommissies.
De griffier stelt n.a.v. de notitie van de heer Van der Hoest voor, de griffie de opdracht te geven de in het overzicht genoemde verordeningen gedurende het reces aan te passen en voor besluitvorming aan te bieden na het reces.
De leden van het presidium stemmen in met haar voorstel. Aandacht wordt gevraagd voor de verordeningen vermeld onder de punten 4, 5 en 9. In de notitie wordt gemeld dat hier sprake zou zijn van een bestuurstaak. Deze opmerking wordt door de dames Bolten en Van der Hoek in twijfel getrokken. De griffier zal hier extra aandacht aan besteden.
Punt 9 – Onderwerpen raadagenda
De griffier meldt dat er, behoudens de eerder door de fracties van VVD, GroenLinks en STIP aangeleverde onderwerpen, geen onderwerpen zijn aangemeld door de overige fracties. Zij vraagt het presidium naar de verder te volgen procedure.
Voorgesteld wordt een overzicht te maken van de door de drie fracties aangeleverde onderwerpen en dit voor te leggen aan de commissie Middelen & Bestuur, met het verzoek 3 onderwerpen te selecteren voor de raadsagenda.
De leden van het presidium stemmen in met het voorstel. Het overzicht wordt geagendeerd voor de commissievergadering van juni.
Punt 10 – Raadsuitje.
De leden van het presidium zijn positief over het programma. De griffier stuurt een individuele uitnodiging aan alle raadsleden en commissieleden/niet raadsleden, met het verzoek zich aan te melden.
Verder wordt de griffier gevraagd nog na te gaan of het restaurant Peter Cuyper zich in de omgeving van Delft bevindt.

Overzicht openstaande moties
N.a.v.
Mevrouw Van der Hoek vraagt waarom het overzicht nog niet is ingevuld. De secretaris meldt dat in de collegebriefing is toegezegd, dat het overzicht nog deze week zal worden bijgewerkt. Een herziene versie zal voor 2 juni aan de raad worden toegezonden.

   

3.

Conceptagenda d.d. 2 juni 2005.
Agenda
Voorlopige bespreekagenda raadsvergadering 2 juni 2005
Gewijzigd wordt:
Punt H 1 – Voorstel tot benoeming van een wethouder.
Het voorstel wordt naar voren gehaald en onder punt I. opgenomen.
Punt F 4 - De naam van wethouder Baljé wordt vervangen door portefeuillehouder (de portefeuillehouder wordt uitgenodigd bij de behandeling van dit punt aanwezig te zijn).
Aan de bespreekagenda wordt toegevoegd:
Punt H 1 – Benoeming van een commissaris in de raad van commissarissen van Parking Delft BV.
Op de 1e aanvullend agenda wordt toegevoegd:
punt II – Verslag van de commissie onderzoek geloofsbrieven / toelating van (naam te benoemen raadslid) tot lid van de raad van de gemeente Delft.

Voorlopige hamerstukkenlijst
De voorlopige hamerstukkenlijst wordt vastgesteld.

Toezeggingenlijst
Geen opmerkingen

Mogelijkheid van extra raadsvergadering
De fractievoorzitters van de PvdA / mevrouw Stolker en de SP / de heer Taebi hebben (namens hun fracties) een verzoek ingediend voor een extra raadsvergadering op korte termijn. Doel van de bijeenkomst is de bespreking van het rapport van de gemeente Delft inzake het handelen van wethouder Baljé, waarbij ook de wijze van het aan de orde stellen, door de fractie van Leefbaar Delft, van de door hen vermeende corruptie van wethouder Baljé kan worden betrokken. Zij hebben de voorzitter gevraagd, indien het presidium instemt met het verzoek, alle daartoe benodigde voorbereidingen z.s.m. in gang te zetten, zodat het onderwerp op korte termijn binnen de politiek besproken kan worden. Wel is gevraagd om enig voorbehoud, dit i.v.m. nog te voeren overleg.
Naar aanleiding van de verzoeken is een memo opgesteld door de griffie, waarin mogelijkheden / consequenties e.d. kort zijn samengevat. De leden van het presidium constateren dat aan de formele eisen is voldaan (art. 17 lid 2 Gemeentewet – verzoek van ten minste 1/5 deel van de raad) en stemmen in met het verzoek. De datum voor de extra vergadering wordt vastgesteld op 24 mei a.s. Zonder tegenbericht vanuit de PvdA fractie zal een uitnodiging voor deze extra vergadering donderdag (19 mei) aan de raad/pers worden toegezonden.
De reeds eerder geplande vergadering van commissie Middelen & Bestuur wordt verzet naar 31 mei 2004. Voorafgaand aan de extra raadsvergadering wordt een fractievoorzitteroverleg gepland, verder zal rekening worden gehouden met een eventueel besloten deel tijdens de extra raadsvergadering.
De heer Gabeler laat aantekenen bezwaar te maken tegen het uitroepen van een extra raadsvergadering.

   

4.

Reactie op voorstel inspraak LVVP
De leden van het presidium besluiten, naar aanleiding van het voorgelegde memo en het reeds eerder aan het presidium voorgelegde voorstel van wethouder Grashoff inzake de inspraak bij de behandeling van het LVVP (11 april jl), dat:
- er geen bezwaar bestaat tegen een door het college te organiseren
  bijeenkomst (in de vorm van een soort spreekuur of politieke markt) voorafgaand
  aan de behandeling van het LVVP in de commissie;
- er wel bezwaar bestaat tegen het niet toepassen van het spreekrecht bij de
  behandeling van het LVVP in de commissie (dit overeenkomstig het voorstel
  van wethouder Grashoff, indien van zijn aanbod voor een spreekuur of politieke
  markt gebruik wordt gemaakt)
Gebruikte argumenten presidium:
- Afzien van het spreekrecht is in strijd met het eigen Reglement van Orde.
- Alle leden van het presidium hechten aan het plenaire karakter van de inspraak.
- Gestreefd moet worden naar zoveel mogelijk eenheid in de procedures rondom
  inspraak.
De commissievoorzitter CKE&M zal het standpunt van het presidium overbrengen aan de wethouder.

   

5.

Advertentie financiering aanbouw Sultan Achmed Moskee.
Het onderwerp is op de agenda geplaatst n.a.v.:
- een eerder gestelde rondvraag in commissie Middelen & Bestuur (19 april -
  mevrouw Bolten);
- een rondvraag over het onderwerp in het fractievoorzitteroverleg van 28 april jl.
  (de heer Van Doeveren)
- het voorstel van de fractievoorzitter van de VVD / de heer Vuijk (FvO 28 april jl)
  om als raad te reageren op de advertentie door het opmaken en laten plaatsen
  van een ‘tegen’advertentie, ondersteund door (vrijwel) de gehele raad. Daarbij is
  voorgesteld dat het presidium een concept opstelt voor genoemde advertentie.
  Dit betekent dat zo’n conceptadvertentie vervolgens in de commissie M&B aan
  de orde kan worden gesteld.
De voorzitter vraagt de leden van het presidium om een reactie.
De heer Gabeler geeft aan dit geen onderwerp voor het presidium te vinden.
Mevrouw Bolten zegt, daar de zaak langzaamaan een slepende kwestie is geworden, geen behoefte meer te hebben aan enige actie op dit punt. Zij heeft in de commissie M&B de meningen van de andere fracties gevraagd over deze zaak, deze zijn in het verslag van M&B opgenomen. Daarmee is voor haar nu de kous af.
De overige leden stemmen in met haar reactie.
De voorzitter stelt voor de VVD fractie op de hoogte te brengen van de reactie van het presidium en de zaak bij hen terug te leggen. Een reactie van de VVD fractie wordt afgewacht
De leden van het presidium stemmen in met zijn voorstel.

6.

Memo geluidsinstallatie
De leden van het presidium geven n.a.v. het memo aan, dat de voorkeur m.b.t. een nieuw te installeren geluidsinstallatie uitgaat naar een draadloos systeem, dit i.v.m. flexibiliteit in de opstelling (optie 1).
De heer Blinker vraagt om bij vervolgstappen meer aanbieders te betrekken.
De heer Meuleman geeft aan vooral te kijken naar een goed systeem (ook voor de toekomst) en de prijs niet als belangrijkste factor te hanteren.
Mevrouw Van der Hoek merkt op dat zij een beter oordeel kan uitspreken na een eventuele demonstratie.
Door de leden van het presidium wordt besloten dat:
- de griffier wordt belast met de verdere uitvoering van het project
- mevrouw Van der Hoek betrokken wordt bij de verdere uitvoering.

   

7.

Werkplan Griffie.
De leden van het presidium stemmen, zonder inhoudelijke bespreking, in met doorgeleiding van het werkplan naar commissie Middelen & Bestuur.

   

8.

Verzoek PvdA tot houden presentatie
Naar aanleiding van het verzoek wordt opgemerkt dat, overeenkomstig eerdere afspraken, een verzoek voor een te houden presentatie in een raadscommissie gericht dient te worden aan de commissievoorzitter. De commissievoorzitter kan het verzoek vervolgens voorleggen aan de commissie. Indien de commissie instemt met het voorstel wordt door de commissievoorzitter (i.o.m. betrokkenen) een datum gepland voor de te houden presentatie.
Her verzoek van de PvdA voor een presentatie in commissie CKE&M dient derhalve te worden gericht aan de commissievoorzitter en overeenkomstig het bovenstaande te worden afgedaan.
De voorzitter van het presidium zal de PvdA fractie dienovereenkomstig berichten.

   

9.

Rondvraag.
Er zijn geen rondvragen.

   

10.

Sluiting
De voorzitter sluit om 20.00 uur de vergadering.

terug naar boven