In de besloten vergadering van de gemeenteraad van 30 juni jl. (behandeling advies van de Adviescommissie Klachtafhandeling _stuk 131)  heeft de fractie Stadsbelangen verzocht het Reglement van de Adviescommissie Klachtbehandeling in een fractievoorzittersoverleg danwel het presidium aan de orde te stellen.

De fractie van GroenLinks heeft zich vervolgens aangesloten bij dit verzoek.

 

Door de heer Meuleman / Stadsbelangen zijn naar aanleiding van de behandeling van het advies de volgende opmerkingen/vragen m.b.t. het reglement naar voren gebracht:

 

Ø        Het klachtenreglement betreft een papieren reglement. Zonder echte sancties stelt dit reglement weinig voor.

Ø        Moet de samenstelling van de adviescommissie worden gehandhaafd. Bij de behandeling van de klacht hebben zowel de voorzitter van de raad en de adviescommissie en de vice-voorzitter van de raad zich verschoond van deelname aan de commissie.

Ø        Moeten klachten vanuit de ambtelijke organisatie over raadsleden behandeld worden in deze Adviescommissie Klachtbehandeling? Dit gezien het feit dat het college verantwoordelijk is voor de ambtelijke organisatie en de raad vervolgens het college controleert.  

Ø        Kan de gemeentesecretaris een klacht indienen namens een ambtenaar of had de betrokken ambtenaar dit zelf moeten doen (vraag van de heer Bot)?

 

Vraag n.a.v. het bovenstaande is of het reglement aanpassing behoeft.

 

Indien het reglement aanpassing behoeft wordt voorgesteld een wijzigingsvoorstel (met inbegrip van het bovenstaande) te laten voorbereiden en dit wijzigingsvoorstel voor te leggen aan de commissie Middelen & Bestuur.

 

Bijlage: stuk 187 (raadsvoorstel + besluit  inzake Reglement adviescommissie Klachtbehandeling).