In de besloten vergadering van de gemeenteraad van 30 juni jl.
(behandeling advies van de Adviescommissie Klachtafhandeling _stuk 131) heeft de fractie Stadsbelangen verzocht het
Reglement van de Adviescommissie Klachtbehandeling in een
fractievoorzittersoverleg danwel het presidium aan de orde te stellen.
De
fractie van GroenLinks heeft zich vervolgens aangesloten bij dit verzoek.
Door
de heer Meuleman / Stadsbelangen zijn naar aanleiding van de behandeling van
het advies de volgende opmerkingen/vragen m.b.t. het reglement naar voren
gebracht:
Ø
Het
klachtenreglement betreft een papieren reglement. Zonder echte sancties stelt
dit reglement weinig voor.
Ø
Moet
de samenstelling van de adviescommissie worden gehandhaafd. Bij de behandeling
van de klacht hebben zowel de voorzitter van de raad en de adviescommissie en
de vice-voorzitter van de raad zich verschoond van deelname aan de commissie.
Ø
Moeten
klachten vanuit de ambtelijke organisatie over raadsleden behandeld worden in
deze Adviescommissie Klachtbehandeling? Dit gezien het feit dat het college
verantwoordelijk is voor de ambtelijke organisatie en de raad vervolgens het
college controleert.
Ø
Kan
de gemeentesecretaris een klacht indienen namens een ambtenaar of had de
betrokken ambtenaar dit zelf moeten doen (vraag van de heer Bot)?
Vraag
n.a.v. het bovenstaande is of het reglement aanpassing behoeft.
Indien
het reglement aanpassing behoeft wordt voorgesteld een wijzigingsvoorstel (met
inbegrip van het bovenstaande) te laten voorbereiden en dit wijzigingsvoorstel
voor te leggen aan de commissie Middelen & Bestuur.
Bijlage:
stuk 187 (raadsvoorstel + besluit
inzake Reglement adviescommissie Klachtbehandeling).