Vraag 1. Hoeveel incidenten in verband met deze openbaar vervoer baan zijn er bij het College bekend geworden gedurende de afgelopen twee jaar?
Antwoord:
In
de periode 1998-2002 (5 jaar) zijn er op de OV-baan (van Tanhof tot en met de gemeentegrens
met Rijswijk) 13 ongevallen geweest, waarbij een OV-bus was betrokken en 11 met
een tram (totaal 24). De ongevallen deden zich verspreid over het hele traject
voor. In de afgelopen twee jaar gaat het om 2 respectievelijk 3 ongevallen
(totaal 5). Goed is om te vermelden dat van de 13 ongevallen, waarbij de bus
was betrokken, er 5 zijn veroorzaakt door de bus. Van de 11 ongevallen,
waarbij de tram was betrokken, is er 1 veroorzaakt door de tram.
Vraag 2. Bij hoeveel van
deze incidenten was er sprake van lichamelijk letsel en van welke aard was dit
letsel?
Antwoord:
Van de in totaal 24 ongevallen in de periode
1998-2002, waarbij OV was betrokken, is er in 3 gevallen sprake van lichamelijk
letsel. In de afgelopen 2 jaar was dit aantal 2. De aard van het letsel wordt
in de database van ons informatie-systeem niet bij gehouden. Er zijn geen
ongevallen geweest met een dodelijke afloop.
Vraag 3. Is het College
met ons van mening, dat er teveel ongelukken gebeuren om de
verantwoordelijkheid geheel te blijven leggen bij de bestuurders die deze
openbaar vervoer baan kruisen?
Antwoord:
Het college is niet van mening, dat er zoveel
ongevallen op de OV-baan gebeuren waarbij een tram of OV-bus betrokken is dat
er hiervoor maatregelen genomen moeten worden. Gezien het zeer beperkte aantal
ongevallen is er geen enkel patroon in de ongevallen te ontdekken.
Vraag 4. Welke
maatregelen heeft het College eerder genomen om het aantal incidenten terug te
dringen?
Antwoord:
De belangrijkste oversteekplaatsen zijn beveiligd
met verkeerslichten. Waar mogelijk is de tram fysiek (hek) of ruimtelijk (berm)
gescheiden van de andere verkeersdeelnemers. De OV-baan is zodanig ontworpen
dat de (tram)bestuurder een goed zicht heeft op alle verkeersituaties.
Vraag 5. Welke
verkeersmaatregelen kunnen verder getroffen worden?
Antwoord:
Gezien het diffuse ongevallenpatroon is het niet
mogelijk om aanvullende maatregelen te nemen.
Vraag 6. Op welke termijn
kunnen de betreffende voorzieningen getroffen worden?
Antwoord:
Zie het antwoord bij vraag 5. Op de langere termijn
zal de verkeerssituatie, bij aanleg van de spoortunnel, ingrijpend gewijzigd
worden.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
,
burgemeester.
,
secretaris.