Vraag 1. Hoeveel incidenten in verband met deze openbaar vervoer baan zijn er bij het College bekend geworden gedurende de afgelopen twee jaar?

 

Antwoord:

In de periode 1998-2002 (5 jaar) zijn er op de OV-baan (van Tanhof tot en met de gemeentegrens met Rijswijk) 13 ongevallen geweest, waarbij een OV-bus was betrokken en 11 met een tram (totaal 24). De ongevallen deden zich verspreid over het hele traject voor. In de afgelopen twee jaar gaat het om 2 respectievelijk 3 ongevallen (totaal 5). Goed is om te vermelden dat van de 13 ongevallen, waarbij de bus was betrokken, er 5 zijn veroorzaakt door de bus. Van de 11 ongevallen, waarbij de tram was betrokken, is er 1 veroorzaakt door de tram.

 

Vraag 2. Bij hoeveel van deze incidenten was er sprake van lichamelijk letsel en van welke aard was dit letsel?

 

Antwoord:

Van de in totaal 24 ongevallen in de periode 1998-2002, waarbij OV was betrokken, is er in 3 gevallen sprake van lichamelijk letsel. In de afgelopen 2 jaar was dit aantal 2. De aard van het letsel wordt in de database van ons informatie-systeem niet bij gehouden. Er zijn geen ongevallen geweest met een dodelijke afloop.

 

Vraag 3. Is het College met ons van mening, dat er teveel ongelukken gebeuren om de verantwoordelijkheid geheel te blijven leggen bij de bestuurders die deze openbaar vervoer baan kruisen?

 

Antwoord:

Het college is niet van mening, dat er zoveel ongevallen op de OV-baan gebeuren waarbij een tram of OV-bus betrokken is dat er hiervoor maatregelen genomen moeten worden. Gezien het zeer beperkte aantal ongevallen is er geen enkel patroon in de ongevallen te ontdekken.

 


Vraag 4. Welke maatregelen heeft het College eerder genomen om het aantal incidenten terug te dringen?

 

Antwoord:

De belangrijkste oversteekplaatsen zijn beveiligd met verkeerslichten. Waar mogelijk is de tram fysiek (hek) of ruimtelijk (berm) gescheiden van de andere verkeersdeelnemers. De OV-baan is zodanig ontworpen dat de (tram)bestuurder een goed zicht heeft op alle verkeersituaties.

 

Vraag 5. Welke verkeersmaatregelen kunnen verder getroffen worden?

 

Antwoord:

Gezien het diffuse ongevallenpatroon is het niet mogelijk om aanvullende maatregelen te nemen.

 

Vraag 6. Op welke termijn kunnen de betreffende voorzieningen getroffen worden?

 

Antwoord:

Zie het antwoord bij vraag 5. Op de langere termijn zal de verkeerssituatie, bij aanleg van de spoortunnel, ingrijpend gewijzigd worden.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                        , burgemeester.

 

 

                        , secretaris.