Geachte heer Meuleman,

 

 

In antwoord op uw vragen delen wij u het volgende mede:

 

1.       Is onze informatie met betrekking tot het aantal shovelwerk juist en zo ja, hoe verklaart u dan het verschil.

 

Het aantal geregistreerde shovel uren waarvoor de firma v.d. Lee in opdracht van de gemeente Delft werk heeft verricht, bedroeg over 2003 circa 550 uur. De door u aangegeven 1450 uur zijn binnen de gemeente niet bekend.

 

De aangegeven 4000 uren transport kunnen binnen de gemeente worden uitgevoerd vanwege de volgende feiten:

 

a)-  Van de 4000 uur vallen 500 uur met een uitloop tot 800 uur af, die als opvang voor piekuren op de markt zijn gezet.

 

b)- Binnen de sector Stadbeheer kan een aantal wagens, dat voor transport kan worden gebruikt,  tot nu toe niet optimaal worden ingezet. Door de wagens in een eenheid bijeen te brengen, wordt het mogelijk zowel de inzet van transport-middelen als van personeel verder te optimaliseren. Het betreft 8 transportmiddelen met een totaal aantal draaiuren van 15.000 uren, waarin door, voorgaande optimalisering, circa 2.500 uren gevonden kunnen worden om de betreffende vervoers-werkzaamheden te verrichten.

 

c)- Ook is een aantal wagens aan vervanging toe. Door deze wagens multifunctioneler in te richten komen nog eens 700 uur vrij om transportwerkzaamheden uit te voeren.

 

2.       Gezien uw antwoord wil de fractie weten op welke termijn het college nog meer bezuinigingen binnen de ambtelijke organisatie denkt te bereiken door werkzaamheden efficiënter en effectiever in te zetten. Aan welke afdelingen denkt het college. Graag ontvangen wij hiervan een overzicht.

 

Op 17 februari 2004 wordt het raadsvoorstel vooronderzoek bezuinigingen besproken in de Commissie Middelen en Bestuur.

In dit raadsvoorstel kunt u lezen welke richting door het college
wordt gedacht om de toekomstige bezuinigingen op te vangen.

 

3.       In onze brief vroegen wij u met betrekking tot dit onderwerp ons een totaal overzicht van de kosten te geven voor de gemeente in verband met de voorgenomen verandering voor 2004, waarbij u rekening houdt met het ziekteverzuim en de daarmee verwachte extra kosten. (vervanging etc.) Hierop antwoordde u dat deze informatie niet in de openbaarheid wenst te geven in verband met de concurrentiegevoeligheid. Wij begrijpen uw antwoord niet het gaat hier om werkzaamheden die u zelf gaat uitvoeren. Wij zien dan ook geen reden dat u deze informatie niet in de openbaarheid verstrekt. Wij vragen u alsnog deze vraag te beantwoorden. Indien er inderdaad sprake zou zijn van concurrentiegevoeligheid, dan wensen wij deze gegevens vertrouwelijk te ontvangen.

 

In de Raadscommissie Leefbaarheid van 15-01-2004 is inzicht gegeven in de kosten die te maken hebben met de verandering in de bedrijfsvoering Reiniging. Ook is toen vertrouwelijke informatie verstrekt.

           

4.       Inmiddels is ons informatie bekend waaruit blijkt dat u op dit moment voor genoemde werkzaamheden (gedeeltelijk) gebruikmaakt van de diensten van onderaannemers buiten Delft. Is deze informatie juist?

 

Zo ja, waarom geeft het college geen voorkeur aan Delftse ondernemers. Het zou toch zo voor de hand liggen dat de gemeentelijke werkzaamheden die worden uitbesteed zoveel mogelijk worden uitgevoerd door Delftse ondernemers? (denk aan werkgelegenheid voor onze inwoners). Graag ontvangen wij uw visie hierover.

 

Volgens het aanbestedingsbeleid, dat binnen de gemeente Delft wordt gehanteerd dienen prijsaanvragen met dit volume meervoudig onderhands op de markt te worden gezet. In dit kader is een aantal transportbedrijven benaderd om prijzen op te geven. Hierbij worden ook Delftse ondernemers uitgenodigd een offerte uit te brengen.

 

Wij vertrouwen erop, uw vragen voldoende te hebben beantwoord.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft

 

 

 

                                               , burgemeester

 

 

                                              

                                               , secretaris