In antwoord op uw vragen
delen wij u het volgende mede:
1. Is onze informatie met betrekking tot het aantal
shovelwerk juist en zo ja, hoe verklaart u dan het verschil.
Het aantal
geregistreerde shovel uren waarvoor de firma v.d. Lee in opdracht van de
gemeente Delft werk heeft verricht, bedroeg over 2003 circa 550 uur. De door u
aangegeven 1450 uur zijn binnen de gemeente niet bekend.
De aangegeven 4000
uren transport kunnen binnen de gemeente worden uitgevoerd vanwege de volgende
feiten:
a)- Van de 4000 uur vallen 500 uur met een
uitloop tot 800 uur af, die als opvang voor piekuren op de markt zijn gezet.
b)- Binnen de sector
Stadbeheer kan een aantal wagens, dat voor transport kan worden gebruikt, tot nu toe niet optimaal worden ingezet.
Door de wagens in een eenheid bijeen te brengen, wordt het mogelijk zowel de
inzet van transport-middelen als van personeel verder te optimaliseren. Het
betreft 8 transportmiddelen met een totaal aantal draaiuren van 15.000 uren,
waarin door, voorgaande optimalisering, circa 2.500 uren gevonden kunnen worden
om de betreffende vervoers-werkzaamheden te verrichten.
c)- Ook is een aantal
wagens aan vervanging toe. Door deze wagens multifunctioneler in te richten
komen nog eens 700 uur vrij om transportwerkzaamheden uit te voeren.
2. Gezien uw antwoord wil de fractie weten op welke
termijn het college nog meer bezuinigingen binnen de ambtelijke organisatie
denkt te bereiken door werkzaamheden efficiënter en effectiever in te zetten.
Aan welke afdelingen denkt het college. Graag ontvangen wij hiervan een
overzicht.
Op
17 februari 2004 wordt het raadsvoorstel vooronderzoek bezuinigingen besproken
in de Commissie Middelen en Bestuur.
In
dit raadsvoorstel kunt u lezen welke richting door het college
wordt gedacht om de toekomstige bezuinigingen op te vangen.
3. In onze brief vroegen wij u met betrekking tot dit
onderwerp ons een totaal overzicht van de kosten te geven voor de gemeente in
verband met de voorgenomen verandering voor 2004, waarbij u rekening houdt met
het ziekteverzuim en de daarmee verwachte extra kosten. (vervanging etc.)
Hierop antwoordde u dat deze informatie niet in de openbaarheid wenst te geven
in verband met de concurrentiegevoeligheid. Wij begrijpen uw antwoord niet het
gaat hier om werkzaamheden die u zelf gaat uitvoeren. Wij zien dan ook geen
reden dat u deze informatie niet in de openbaarheid verstrekt. Wij vragen u
alsnog deze vraag te beantwoorden. Indien er inderdaad sprake zou zijn van
concurrentiegevoeligheid, dan wensen wij deze gegevens vertrouwelijk te
ontvangen.
In de Raadscommissie Leefbaarheid van 15-01-2004 is inzicht gegeven in
de kosten die te maken hebben met de verandering in de bedrijfsvoering
Reiniging. Ook is toen vertrouwelijke informatie verstrekt.
4. Inmiddels is ons informatie bekend waaruit blijkt dat
u op dit moment voor genoemde werkzaamheden (gedeeltelijk) gebruikmaakt van de
diensten van onderaannemers buiten Delft. Is deze informatie juist?
Zo ja, waarom geeft het college geen voorkeur aan Delftse ondernemers.
Het zou toch zo voor de hand liggen dat de gemeentelijke werkzaamheden die
worden uitbesteed zoveel mogelijk worden uitgevoerd door Delftse ondernemers?
(denk aan werkgelegenheid voor onze inwoners). Graag ontvangen wij uw visie
hierover.
Volgens het
aanbestedingsbeleid, dat binnen de gemeente Delft wordt gehanteerd dienen
prijsaanvragen met dit volume meervoudig onderhands op de markt te worden
gezet. In dit kader is een aantal transportbedrijven benaderd om prijzen op te
geven. Hierbij worden ook Delftse ondernemers uitgenodigd een offerte uit te
brengen.
Wij vertrouwen erop, uw
vragen voldoende te hebben beantwoord.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft
, burgemeester
, secretaris