Is het College met de PvdA eens dat het aanzien van
woningen en gebouwen bepalend is voor de leefbaarheid in de wijken?
Het college is van mening dat het aanzien van panden
in geringe mate bepalend is voor de leefbaarheid in de wijk.
Vraag 2.
Is het College het met de PvdA eens dat dit bv.
gebouwen betreft als langs de Vrijebanselaan, op de Oranjeplantage en in de
Pieter Steijnstraat?
Het college is van mening dat dit alle gebouwen
betreft. Overigens inzake aanschrijfbeleid spreekt het collegeprogramma
specifiek in relatie tot het beleid in de binnenstad als beschermd stadsgebied.
Vraag 3.
Is het College met de PvdA van mening dat het
instrument van
het aanschrijvingsbeleid ter bestrijding van
verpaupering in de stad verder moet worden ontwikkeld? Zo nee, waarom niet?
Het college is van mening dat van verpaupering van de
stad geen sprake is. Sterker nog, met alle inspanningen op verschillende
beleidsterreinen, heeft de stad er nog nooit zo goed bijgestaan. Het college is
tegelijkertijd van mening dat genoemde instrument, conform het
collegeprogramma, verder ontwikkeld moet worden.
Vraag 4.
Is het College met de PvdA van mening dat op basis van
diverse artikelen in de Woningwet (art. 12, 14 t/m 26) een goed
aanschrijvingsbeleid kan worden ontwikkeld en dat hiertoe beleidskaders moeten
worden ontwikkeld?
Als het aanschrijven tot doel heeft het uiterlijk van
panden aan te pakken, geven de artikelen van de woningwet geen goede basis. De
toepassing van art 19 Woningwet, uiterlijk van een bouwwerk in strijd met
redelijke eisen welstand, heeft juridisch een hoge drempel, mogelijk door de
nieuwe welstandsnota kan dit beter worden ontwikkeld, maar dit vraagt nog enig
onderzoek.
Door het formuleren van aanschrijfbeleid, actief als passief, gebiedsgewijs, met
prioritering en personele borging geeft de Woningwet wel voldoende
mogelijkheden om aan te schrijven op bouwtechnische onderdelen (waaronder ook
de gevels) , maar dan zal de gehele woning pand) incl. de achterkant in de
opname en aanschrijving betrokken moeten zijn.
Een wetsvoorstel voor verbetering van de
handhaafbaarheid van de bouwregels is naar de tweede kamer gezonden, waarin
burgers en ondernemers directer verantwoordelijk worden voor het voldoen aan
regels. de daarbij behorende procedures worden " vereenvoudigd" , en
er komt een wetsvoorstel voor de plicht gemeentebreed een handhavingsbeleid
vast te stellen. (VROM site)
Vraag 5.
Wanneer
is een strikt aanschrijvingsbeleid gereed o.a. met een beleidskaderstellende
nota voor een stevig juridisch fundament.
Vanwege
de directe relatie met het project integrale handhaving volgt de uitwerking van
deze nota parallel aan de handhavingnota. Dat betekent dat een voorstel voor
aanschrijvingsbeleid in oktober/november aan de commissie en raad voorgelegd
kan worden.
Hoogachtend
Burgemeester en wethouders van Delft,