In
antwoord op uw vragen delen wij u het volgende mede:
1.
Maak de steeg vlakker door het middenstuk van de
steeg op te hogen in ieder geval tot aan de kelder (ventilatie?) gaten van het
pand van studentenvereniging Virgiel, maar liefst hoger.
Antwoord: Nee, dit is zowel vanuit civieltechnisch
oogpunt als vanuit welstandsoogpunt ongewenst. In verband met de
kelderventilatie van het aangrenzende pand (Virgiel) kan de bestrating slechts
beperkt verhoogd worden. De ingrijpendheid en de kosten van een eventuele
verhoging wegen niet op tegen het geringe effect op de snelheidsverlaging van
de fietsers. Daarnaast zou de verhoging van de bestrating het unieke karakter
van de Barbarasteeg aantasten.
2.
Vervang de staande lantaarnpalen door hangende lantaarns
aan ofwel het pand van Virgiel of aan de daar tegenoverliggende muur. Hierbij
is het raadzaam om een aantal lantaarns te verhogen om meer licht en daarmee
zicht op de bewegingen in de steeg te krijgen.
Antwoord: Ja, het is mogelijk om de straatverlichting
aan de gevel te bevestigen mits hiervoor een gedoogverklaring wordt afgegeven
door de eigenaars van de aangrenzende panden. De verwachting is dat met name
voor de voetgangers het comfort en de veiligheid aanzienlijk zal verbeteren.
Bij aanbrengen van straatverlichting wordt voldaan aan diverse kwaliteitseisen,
waaronder de hoogte en het verlichtingsniveau. We zullen contact opnemen met de
eigenaren van het aangrenzende pand. Indien een gedoogverklaring wordt
verkregen is het mogelijk om twee verlichtingspunten aan de gevel te
bevestigen. Het verlichtingsniveau voldoet hiermee aan de gestelde eisen.
3.
Verricht onderzoek naar de breedte van het
voetgangerspad en onderneem afhankelijk van de bevinding actie.
Antwoord: Zowel het voetpad als het fietspad zijn
te smal volgens de richtlijnen (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen
de bebouwde kom: ASVV 1996). Vaak kan in historische binnensteden niet aan de
moderne richtlijnen worden voldaan. Dit geldt ook voor de Barbarasteeg. In de
huidige maatvoering is een goed compromis gevonden tussen de veiligheid van de
voetgangers en de veiligheid van de fietsers. Een wijziging van de maatvoering
heeft of voor de voetgangers of voor de fietsers ongewenste nadelige gevolgen.
4.
Verricht onderzoek naar de mogelijkheid van een
fietsonvriendelijke drempel op één of meer plaatsen in de steeg en onderneem
afhankelijk van de bevindingen actie.
Antwoord: Nee, in het beleid van de gemeente Delft
zijn snelheidsremmende maatregelen voor fietsers ongewenst. In de Barbarasteeg
is de toepassing van drempels zelfs mogelijk verkeersonveilig; door
schrikreacties kunnen mogelijk onverwachte rem- of uitwijkmanoeuvres onder
fietsers ontstaan.
5.
Houdt bij nieuwe ontwerpen in ieder geval veel meer
rekening met zowel visueel als lichamelijk minder valide mensen dan dat bij het
huidig ontwerp gedaan is.
Antwoord: Ja, bij nieuwe infrastructuur wordt
rekening gehouden met specifieke eisen en richtlijnen voor onder andere
personen met een visuele of een lichamelijke handicap. Indien noodzakelijk
worden in bestaande situaties binnen de (ruimtelijke) randvoorwaarden
aanvullende maatregelen getroffen om het comfort, de veiligheid en de
toegankelijkheid voor personen met een visuele of een lichamelijke handicap te
waarborgen. Zoals u uiteraard weet, bestaat de Barbarasteeg echter al sedert
circa 1400. Bij de uitwerking van de spoorzone ontwikkelingen zullen de hoofd-
fietsroutes zodanig worden aangepast dat de verkeersdruk van fietsers in de
Barbarasteeg aanzienlijk zal gaan afnemen.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,