In antwoord op uw vragen delen wij u het volgende mede:

 

1.       Maak de steeg vlakker door het middenstuk van de steeg op te hogen in ieder geval tot aan de kelder (ventilatie?) gaten van het pand van studentenvereniging Virgiel, maar liefst hoger.

 

Antwoord: Nee, dit is zowel vanuit civieltechnisch oogpunt als vanuit welstandsoogpunt ongewenst. In verband met de kelderventilatie van het aangrenzende pand (Virgiel) kan de bestrating slechts beperkt verhoogd worden. De ingrijpendheid en de kosten van een eventuele verhoging wegen niet op tegen het geringe effect op de snelheidsverlaging van de fietsers. Daarnaast zou de verhoging van de bestrating het unieke karakter van de Barbarasteeg aantasten.

 

2.       Vervang de staande lantaarnpalen door hangende lantaarns aan ofwel het pand van Virgiel of aan de daar tegenoverliggende muur. Hierbij is het raadzaam om een aantal lantaarns te verhogen om meer licht en daarmee zicht op de bewegingen in de steeg te krijgen.

 

Antwoord: Ja, het is mogelijk om de straatverlichting aan de gevel te bevestigen mits hiervoor een gedoogverklaring wordt afgegeven door de eigenaars van de aangrenzende panden. De verwachting is dat met name voor de voetgangers het comfort en de veiligheid aanzienlijk zal verbeteren. Bij aanbrengen van straatverlichting wordt voldaan aan diverse kwaliteitseisen, waaronder de hoogte en het verlichtingsniveau. We zullen contact opnemen met de eigenaren van het aangrenzende pand. Indien een gedoogverklaring wordt verkregen is het mogelijk om twee verlichtingspunten aan de gevel te bevestigen. Het verlichtingsniveau voldoet hiermee aan de gestelde eisen.


3.       Verricht onderzoek naar de breedte van het voetgangerspad en onderneem afhankelijk van de bevinding actie.

 

Antwoord: Zowel het voetpad als het fietspad zijn te smal volgens de richtlijnen (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom: ASVV 1996). Vaak kan in historische binnensteden niet aan de moderne richtlijnen worden voldaan. Dit geldt ook voor de Barbarasteeg. In de huidige maatvoering is een goed compromis gevonden tussen de veiligheid van de voetgangers en de veiligheid van de fietsers. Een wijziging van de maatvoering heeft of voor de voetgangers of voor de fietsers ongewenste nadelige gevolgen.

 

4.       Verricht onderzoek naar de mogelijkheid van een fietsonvriendelijke drempel op één of meer plaatsen in de steeg en onderneem afhankelijk van de bevindingen actie.

 

Antwoord: Nee, in het beleid van de gemeente Delft zijn snelheidsremmende maatregelen voor fietsers ongewenst. In de Barbarasteeg is de toepassing van drempels zelfs mogelijk verkeersonveilig; door schrikreacties kunnen mogelijk onverwachte rem- of uitwijkmanoeuvres onder fietsers ontstaan.

 

5.       Houdt bij nieuwe ontwerpen in ieder geval veel meer rekening met zowel visueel als lichamelijk minder valide mensen dan dat bij het huidig ontwerp gedaan is.

 

Antwoord: Ja, bij nieuwe infrastructuur wordt rekening gehouden met specifieke eisen en richtlijnen voor onder andere personen met een visuele of een lichamelijke handicap. Indien noodzakelijk worden in bestaande situaties binnen de (ruimtelijke) randvoorwaarden aanvullende maatregelen getroffen om het comfort, de veiligheid en de toegankelijkheid voor personen met een visuele of een lichamelijke handicap te waarborgen. Zoals u uiteraard weet, bestaat de Barbarasteeg echter al sedert circa 1400. Bij de uitwerking van de spoorzone ontwikkelingen zullen de hoofd- fietsroutes zodanig worden aangepast dat de verkeersdruk van fietsers in de Barbarasteeg aanzienlijk zal gaan afnemen.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,