04 mei 2004

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV016

 


overzicht schriftelijke vragen

 


beantwoording college

 

 


 

STADSBELANGEN – DELFT
Opgericht 12 december 1985
Postadres: Postbus 2865
2601 CW Delft
Bezoekadres: Markt 87 (ingang achterzijde Stadhuis)
2611 GS Delft
Telefoon fractiekamer: 015 – 2602525
Postbank nummer 1741225
Inschrijfnummer K.v.K. 40398258
E-mail: stadsbelangen@delft.nl

Website: www.stadsbelangen-delft.nl

 

Aan : het college van Burgemeester en Wethouders

Van : de fractie Stadsbelangen-Delft

Datum : 1 mei 2004

Betreft : kosten vernieuwing riolering in de Olofsbuurt

Geacht college,

In 2003 kwamen klachten van de bewoners in de Van der Spiegelstraat over rioolstank in hun huizen. Daarnaast vielen er gaten in het wegdek. (Over onderhoud van de straten en wegen hebben wij u recentelijk vragen gesteld) Naar aanleiding van deze klachten heeft de gemeente onderzoek verricht. Wij hebben begrepen dat het riool totaal kapot en verzakt is in bedoelde omgeving. U gaat het riool vervangen.

U heeft de bewoners meegedeeld, dat:

  • u van de gelegenheid gebruik maakt om het oude schoonwaterriool (oftewel brandwaterriool) weg te halen en niet te vervangen
  • huiseigenaren bij de vernieuwing van het hoofdriool tegen een ‘voordeelprijs’ook de riooltoevoer van hun woning naar het hoofdriool in de straat kunnen laten vervangen

Vragen weghalen Schoonwaterriool

  1. Is het juist dat u het schoonwaterriool verwijdert en niet vervangt en zo ja wat is uw argument om het schoonwaterriool niet te vervangen?
  2. Het Hoogheemraadschap stelt gemeenten in de gelegenheid een bijdrage te ontvangen als men naast het vuilwaterriool een regenwaterriool aanlegt. Dit zou belangrijk zijn ter voorkoming van wateroverlast in wijken. Bent u op de hoogte van de mogelijkheid die het Hoogheemraadschap biedt?
  3. Indien u geen schoonwaterriool meer aanlegt, hoe wordt dan mogelijke wateroverlast in deze wijk in de toekomst voorkomen?

Vragen kosten huiseigenaren

Van de bewoners in genoemde wijk hebben wij begrepen dat zij zelf de kosten moeten dragen van vernieuwing van het riool vanuit de voorgevel van hun woning naar het hoofdriool. Het vermoeden bestaat dat ook de zogenaamde aansluitende rioolstukken en knikstukken naar het hoofdriool ook vervangen zouden moeten worden?

  1. Is het juist dat de aansluitende riool- en knikstukken vervangen moeten worden?
  2. Huiseigenaren in de Olofsbuurt zeggen uit een brief van de gemeente te hebben begrepen dat zij de kosten van de vervanging uit vraag 4 zelf moeten betalen, omdat de gemeente het systeem van ‘horizontale natrekking’ hanteert. Is dit juist?
  3. Indien u vraag 5. met ja beantwoordt, vragen wij ons af of u deze kosten terecht voor rekening laat komen van de huiseigenaren.
    Kennelijk heeft de gemeente de laatste jaren slecht dan wel helemaal geen onderhoud gepleegd aan het hoofdriool, waardoor dit riool thans vervangen moet worden met alle gevolgen voor de aansluitende riool- en knikstukken. Het ligt dan voor de hand dat de gemeente ook deze kosten voor haar rekening neemt. Deelt u onze mening hierover en zo nee, waarom niet?
  4. Wilt u ons informeren over het idee achter ‘horizontale natrekking’? Dit zou inhouden dat de gemeente het stuk riool tussen woning en hoofdriool - onder de straat door - altijd voor rekening van huiseigenaren laat komen.
  5. Huiseigenaren in de Olofsbuurt wijzen op juridische consequenties van ‘horizontale natrekking’. Zij stellen dat – als ze de kosten moeten betalen voor een eigen stuk riool onder de openbare straat – het motto gaat gelden ‘wie betaalt, die bepaalt’. Ze vinden dat ze dan eisen kunnen stellen over zaken die van invloed zijn op ‘hun’ riool, zoals de aard van verkeer door de straat, de soort bestrating, boomaanleg, graafwerkzaamheden e.d. Wat is uw mening hierover?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,
Namens de fractie Stadsbelangen-Delft

Aad Meuleman

 

 

 

terug naar boven