overzicht schriftelijke vragen
beantwoording college
|
|
STADSBELANGEN – DELFT
Opgericht 12 december 1985
Postadres: Postbus 2865
2601 CW Delft
Bezoekadres: Markt 87 (ingang achterzijde Stadhuis)
2611 GS Delft
Telefoon fractiekamer: 015 – 2602525
Postbank nummer 1741225
Inschrijfnummer K.v.K. 40398258
E-mail: stadsbelangen@delft.nl
Website: www.stadsbelangen-delft.nl |
|
Aan : het college van Burgemeester en Wethouders
Van : de fractie Stadsbelangen-Delft
Datum : 1 mei 2004
Betreft : kosten vernieuwing riolering in de Olofsbuurt
Geacht college,
In 2003 kwamen klachten van de bewoners in de Van der Spiegelstraat over
rioolstank in hun huizen. Daarnaast vielen er gaten in het wegdek. (Over
onderhoud van de straten en wegen hebben wij u recentelijk vragen gesteld)
Naar aanleiding van deze klachten heeft de gemeente onderzoek verricht. Wij
hebben begrepen dat het riool totaal kapot en verzakt is in bedoelde
omgeving. U gaat het riool vervangen.
U heeft de bewoners meegedeeld, dat:
- u van de gelegenheid gebruik maakt om
het oude schoonwaterriool (oftewel brandwaterriool) weg te halen en niet
te vervangen
- huiseigenaren bij de vernieuwing van het
hoofdriool tegen een ‘voordeelprijs’ook de riooltoevoer van hun
woning naar het hoofdriool in de straat kunnen laten vervangen
Vragen weghalen Schoonwaterriool
- Is het juist dat u het schoonwaterriool verwijdert en niet
vervangt en zo ja wat is uw argument om het schoonwaterriool niet te
vervangen?
- Het Hoogheemraadschap stelt gemeenten in de gelegenheid een bijdrage
te ontvangen als men naast het vuilwaterriool een regenwaterriool
aanlegt. Dit zou belangrijk zijn ter voorkoming van wateroverlast in
wijken. Bent u op de hoogte van de mogelijkheid die het
Hoogheemraadschap biedt?
- Indien u geen schoonwaterriool meer aanlegt, hoe wordt dan mogelijke
wateroverlast in deze wijk in de toekomst voorkomen?
Vragen kosten huiseigenaren
Van de bewoners in genoemde wijk hebben wij begrepen dat zij zelf de
kosten moeten dragen van vernieuwing van het riool vanuit de voorgevel van
hun woning naar het hoofdriool. Het vermoeden bestaat dat ook de
zogenaamde aansluitende rioolstukken en knikstukken naar het hoofdriool
ook vervangen zouden moeten worden?
- Is het juist dat de aansluitende riool- en knikstukken vervangen
moeten worden?
- Huiseigenaren in de Olofsbuurt zeggen uit een brief van de gemeente
te hebben begrepen dat zij de kosten van de vervanging uit vraag 4
zelf moeten betalen, omdat de gemeente het systeem van ‘horizontale
natrekking’ hanteert. Is dit juist?
- Indien u vraag 5. met ja beantwoordt, vragen wij ons af of u deze
kosten terecht voor rekening laat komen van de huiseigenaren.
Kennelijk heeft de gemeente de laatste jaren slecht dan wel helemaal
geen onderhoud gepleegd aan het hoofdriool, waardoor dit riool thans
vervangen moet worden met alle gevolgen voor de aansluitende riool- en
knikstukken. Het ligt dan voor de hand dat de gemeente ook deze kosten
voor haar rekening neemt. Deelt u onze mening hierover en zo nee,
waarom niet?
- Wilt u ons informeren over het idee achter ‘horizontale natrekking’?
Dit zou inhouden dat de gemeente het stuk riool tussen woning en
hoofdriool - onder de straat door - altijd voor rekening van
huiseigenaren laat komen.
- Huiseigenaren in de Olofsbuurt wijzen op juridische consequenties
van ‘horizontale natrekking’. Zij stellen dat – als ze de kosten
moeten betalen voor een eigen stuk riool onder de openbare straat –
het motto gaat gelden ‘wie betaalt, die bepaalt’. Ze vinden dat ze
dan eisen kunnen stellen over zaken die van invloed zijn op ‘hun’
riool, zoals de aard van verkeer door de straat, de soort bestrating,
boomaanleg, graafwerkzaamheden e.d. Wat is uw mening hierover?
Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Namens de fractie Stadsbelangen-Delft
Aad Meuleman
|