17 december 2004

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV040

 


overzicht schriftelijke vragen

 


beantwoording college

 

 


 

Registratienummer: 475626

STADSBELANGEN – DELFT
Opgericht 12 december 1985
Postadres: Postbus 2865
2601 CW Delft
Bezoekadres: Markt 87 (ingang achterzijde Stadhuis)
2611 GS Delft

Telefoon fractiekamer: 015 – 2602525
Postbank nummer 1741225
Inschrijfnummer K.v.K. 40398258
E-mail: stadsbelangen@delft.nl

Website: www.stadsbelangen-delft.nl

 

Aan : het college van Burgemeester en Wethouders
Van : de fractie Stadsbelangen-Delft
Datum : 4 december 2004

Betreft : uw brief van 22 november 2004 naar aanleiding van onze vragen
inzake uitspraken ambtelijke organisatie over Delftse gemeenteraad

Geacht college,

Dank voor uw beantwoording op onze vragen van 9 november jl. over genoemd onderwerp.

Wij stellen vast dat u met onze fractie van mening bent dat voorkomen moet worden dat er een cultuur ontstaat waarbij de gemeenteraad rechtstreeks in debat gaat met de ambtelijke organisatie. Dat medewerkers zeer betrokken zijn met zaken die hen raken is een positief signaal. Wij hadden overigens niets anders verwacht. Wij wijzen u er op dat personeelsbladen, hoewel deze een interne gelegenheid zijn, worden verspreid onder ruim 1.400 medewerkers. In dat kader is Stadsbelangen van mening dat bedoelde publicaties niet echt als intern kunnen worden beschouwd. Overigens zijn ook OR-leden mensen die behoren bij en in dienst zijn van de ambtelijke organisatie.

Onze fractie is zeer verbolgen over de volgende alinea in uw brief:

"De OR geeft in het bericht een reactie op de negatieve beeldvorming over het ambtelijk apparaat die ontstaan is nadat tijdens de behandeling van de programmabegroting in de gemeenteraad door de fractie van Stadsbelangen vraagtekens zijn geplaatst bij de efficiency en de productiviteit van Delftse ambtenaren."

Hiermee wekt de OR ten onrechte de indruk dat onze fractie tijdens de Algemene Beschouwingen uitspraken zou hebben gedaan die zouden wijzen op vraagtekens bij de efficiency en de productiviteit van de Delftse ambtenaren. Wij verwijzen u hiervoor naar de handelingen van bedoelde vergaderingen over onze inbreng. (zie bijlage) Wij vragen de OR via uw college exact aan te geven waar onze fractie uitspraken zou hebben gedaan waaruit zou blijken dat onze fractie vraagtekens zet bij de efficiency en productiviteit van de Delftse ambtenaar. Indien de OR hiertoe niet in staat is, zien wij graag excuses van hen tegemoet. Wij verzoeken u dan ook dit te bewerkstelligen.

Stadsbelangen heeft wel aan de hand van voorbeelden aandacht gevraagd voor kwesties als overhead, efficiency en productiviteit, maar hierbij nooit uitgesproken, geschreven dan wel bedoeld dat de Delftse ambtenaren niet effectief zouden werken dan wel niet productief zouden zijn. Hierover heeft onze fractie nog expliciet een uitspraak gedaan tijdens de behandeling van de Programmabegroting 2005-2008. Wel meent Stadsbelangen dat het de plicht is van het college cq de ambtelijke organisatie om zaken als overheadkosten, productiviteit en efficiency voortdurend de nodige aandacht te geven. Dit om de lasten voor onze inwoners zo laag mogelijk te houden.

Dat is iets anders dan roepen dat de Delftse ambtenaren niet productief zouden zijn of niet efficiënt zouden werken. Onze fractie voelt zich dan ook niet verantwoordelijk voor de "negatieve" beeldvorming die binnen de ambtelijke organisatie zelf is ontstaan. Wij vinden het zelfs een positieve zaak dat de door ons aangedragen onderwerpen volop in discussie zijn zowel binnen het college, de raad en zoals wij uit uw brief concluderen ook binnen de ambtelijke organisatie. Wat onze fractie betreft blijven bedoelde onderwerpen ook de komende jaren volop in discussie, zodat de lasten voor onze inwoners zo laag mogelijk kunnen blijven.

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Namens de fractie Stadsbelangen-Delft

 

Aad Meuleman

 

Bijlage: uitspraken Stadsbelangen tijdens Algemene Beschouwingen

Uit de Handelingen van 23 september 2004 (Algemene Beschouwingen):

De heer MEULEMAN (Stadsbelangen): Het blijft onze fractie een doorn in het oog dat het college maar geen duidelijkheid wil geven over hoe het echt zit met de kostendekkendheid, over hoe effectief de ambtelijke organisatie werkt, over hoe het zit met de netto productiviteit en de overheadkosten. Onze schriftelijke vragen worden afgescheept met standaardantwoorden als: "Een overzicht van de overheadkosten verstrekken wij niet in het kader van deze programmabegroting". Wanneer dan wel? We krijgen nietszeggende antwoorden als wij de problematiek van de kostendekkendheid aankaarten. Discussie over de omvang van overhead leidt zelden tot duidelijkheid, stelt het college. Dus doen wij deze discussie maar niet. Worden dan met de vinger in de lucht kostendekkende tarieven vastgesteld? Stadsbelangen meent dat deze discussie wel degelijk moet worden gevoerd.

Als het college stelt dat men bij de beantwoording van schriftelijke vragen van fracties uitgaat van een gemiddeld bruto uurloon van 72 euro, dan stelt onze fractie daartegenover dat daarin veel overhead wordt verwerkt. Volgens ons is het gemiddeld bruto uurloon van beleidsmedewerkers circa 35 euro. Het college rekent dus ruim 100% overheadkosten. Een discussie over deze problematiek heeft dus wel degelijk zin. Hetzelfde geldt voor onze vragen over de nieuwe urenverdeling. Het college acht het weinig zinvol ons hierover te informeren, maar wij vinden dat wel zinvol. Het college ontwijkt onze vragen met nietszeggende antwoorden. Het meldt een bezuinigingstaakstelling op de ambtelijke organisatie van 1,1 miljoen euro vanaf 2006. Als dat gerealiseerd is, moet de raad het college daarop beoordelen, zo stelt het college. Wij vinden dat onzin. Wij denken dat u zonder kwaliteitsverlies gemakkelijk 2 of 3 miljoen euro extra aan bezuinigingen zou kunnen realiseren binnen de ambtelijke organisatie. Daarom hameren wij voortdurend op het verkrijgen van deze informatie.

Uit de handelingen van 28 september 2004 (Algemene Beschouwingen):

De heer MEULEMAN (Stadsbelangen): Voorzitter. Mijn fractie ziet vanavond graag een mooie droom verwezenlijkt en vraagt daarvoor niet eens budget ten koste van een voor Delft belangrijk project. Het zou fantastisch zijn als morgen aan de Delftse inwoner verteld kan worden dat er een college is dat er alles aan doet om de lokale lasten voor de burger zo laag mogelijk te houden. De lokale overheid is het de burger verplicht om voortdurend te zoeken naar de beste kwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs. De PvdA-fractie maakte een soortgelijke opmerking in eerste termijn. De fractie van Stadsbelangen heeft dit onderwerp dan ook voortdurend in de afgelopen jaren aan de orde gesteld. Ik durf de stelling aan dat Delft het goedkoper kan doen zonder kwaliteitsverlies en met minder mensen, dus goedkoper voor de inwoners. De informatie waarover mijn fractie beschikt, overtuigt mij van de mogelijkheid hiertoe. Het is een kwestie van willen.

Afgelopen vrijdag stond een artikel in de Volkskrant getiteld "Burgers boeten voor kortingen op gemeenten". Berenschot heeft een onderzoek onder 170 gemeenten uitgevoerd waaruit bleek dat veel gemeenten teveel overhead berekenen. De gemeenten laten na, dit onderwerp aan te pakken. Verder concludeert Berenschot dat bezuinigingen op het aantal ambtenaren vooral mogelijk zijn in grote gemeenten. Ik zei al: het is een kwestie van willen. Stadsbelangen heeft de indruk dat dit college niet wil. Het wil niet luisteren naar onze argumenten en niet de discussie aangaan. Voor de goede orde: een beleidsambtenaar die met een sneltreinvaart een aantal sheets door het apparaat jaagt, is voor ons niet hetzelfde als het voeren van een discussie met de commissie.

Mijn fractie is dan ook bijzonder teleurgesteld in de beantwoording van wethouder Torenstra. Het is dat ik beter weet, want ik had even de indruk dat wij afgelopen week antwoord kregen van de vakbondsman Torenstra in plaats van de stadsbestuurder Torenstra.Laat er geen misverstand over bestaan: als er handen en voeten aan het bed nodig zijn, dan mag de wethouder daar de fractie van Stadsbelangen ’s nachts voor wakker maken. Voor handen en voeten aan de tafelpoot moet hij echter een stevige discussie voeren. Niet voor niets vertelde ik een aantal jaren geleden in deze raad de anekdote van de roeiwedstrijd waarbij in de ene boot zeven bestuurders en één roeier zat en in de andere zeven roeiers en één bestuurder.

Mijn fractie wil voorkomen dat deze discussie op detailniveau wordt gevoerd in de raad. Soms is het echter alleen mogelijk om aan de hand van details iets duidelijk te maken en waarom het zinvol is om aan zaken zoals overhead, kostendekkendheid en netto-productiviteit te blijven kijken als stadsbestuur. Ik geef drie kleine voorbeelden. Uit de handleiding van het ministerie van Financiën over de overheidstarieven 2004 blijkt dat een beleidsmedewerker in schaal 10 een bruto uurloon, inclusief overhead en werkgeverslasten, van 57 euro verdient. Delft rekent 72 euro; een verschil van 15 euro. Reken zelf maar uit wat daarop bespaard kan worden. Misschien zit ik er voor 50% naast, maar dan nog spreken wij over een behoorlijk bedrag. Hetzelfde is aan de orde als het gaat over netto productiviteit. Het ministerie heeft in 2003 een ziekteverzuimdaling bereikt van 0,9%. Voor 2004 is de netto productiviteit verhoogd naar 15 uur per medewerker. Delft heeft in 2003 een ziekteverzuimdaling van 4% gerealiseerd en men kan dan ook verwachten dat daaruit een stijging van de netto productiviteit volgt van 60 uur per medewerker. Delft zou dus met 70 medewerkers minder kunnen doen. Reken de besparing maar uit; misschien zit ik er 50% naast, maar dan nog. Het laatste voorbeeld: bij de rijksoverheid wordt rekening gehouden met 3,7 uur per medewerker in verband met de leeftijdsopbouw. Delft houdt rekening met een maximaal aantal uren van 21,6. Kennelijk heeft Delft een vergrijsde organisatie wat ik overigens niet geloof. Reken maar uit wat daarop bespaard kan worden.

Mijn fractie daagt het college uit, de discussie met de raad aan te gaan vanuit de gedachte: hoe kan het met behoud van kwaliteit goedkoper voor de burger? Zoals gesuggereerd in eerste termijn, lijkt het mijn fractie een goede zaak om de rekenkamercommissie een grondig onderzoek te laten verrichten naar de netto productiviteit in de ambtelijke organisatie. Het college zegt dit en mijn fractie zegt dat dus laat een andere club de zaak objectief bekijken. Mijn fractie dient daartoe een motie in.

En verder:

De heer MEULEMAN (Stadsbelangen): U moet mij eens uitleggen hoe wij die discussie in de raad ooit kunnen voeren als het college zich permitteert om ons antwoorden te geven in de zin van "overhead leidt zelden tot duidelijkheid en wij vinden het niet belangrijk om dit aan te geven". Als het college niet wil meewerken, blijft ons niets anders over dan de rekenkamer te vragen om een uitspraak te doen. Dat is een instrument dat de raad kan gebruiken zonder eerst over te discussiëren.

De heer Meuleman (Stadsbelangen): Ik wil het beeld wegnemen dat de fractie van Stadsbelangen bezig is, de ambtenaren als aangeschoten wild te behandelen. Dat is absoluut niet het geval. Ik heb in mijn inleiding duidelijk aangegeven dat mijn fractie voor handen en voeten aan het bed mag worden wakker gemaakt. Het punt is dat waar het goedkoper kan, het goedkoper gedaan moet worden. Dat heeft niets te maken met het aanschieten van ambtenaren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terug naar boven