Op
21 januari heeft u aan het college aan aantal vragen gesteld over adverteren in
lokale bladen door de gemeente. De antwoorden doen wij u via deze brief
toekomen.
1.
Regelmatig
zien we advertenties van de gemeente in andere bladen verschijnen. Kunt u
aangeven wat de lijn is van de gemeente om behalve in de Stadskrant ook nog in
andere bladen te adverteren?
Afhankelijk van het
onderwerp van de advertentie en het moment van uitkomen van de krant(en), wordt
door de gemeente een advertentie geplaatst. De Stadskrant komt maar één keer
per week uit, wat niet altijd past bij de projectplanning. Er wordt wel in
eerste instantie zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de Stadskrant.
Daarnaast wordt er bij
campagnes vaak voor gekozen om in verschillende media tegelijk te adverteren om
zo de attentiewaarde te vergroten. Daarnaast hebben de verschillende
huis-aan-huis bladen een eigen lezersbereik. Hier doet de gemeente regelmatig
onderzoek naar. Op die manier kan de gemeente ook heel gericht met advertenties
omgaan.
Verder worden er soms
afspraken gemaakt met de redactie over een stukje redactionele aandacht voor
een bepaald onderwerp, gekoppeld aan een advertentie. Dit verhoogt de
attentiewaarde.
2.
Hoe
groot is het budget dat aan adverteren in die bladen, uitgezonderd de
Stadskrant, wordt uitgegeven?
Het gaat op jaarbasis om
een bedrag van ca. € 7200,- excl. btw aan plaatsingskosten. Daarin zijn de
Delftse Post, Delft op Zondag, Delftsche Courant meegenomen als plaatsen waarin
geadverteerd wordt. Dit zijn ook de bladen waar het meeste gebruik van gemaakt
wordt naast de Stadskrant. Veruit de meeste advertenties worden overigens in de
Stadskrant geplaatst.
3. Vind
u ook niet dat hierop bezuinigd kan worden?
Nee. Het adverteren
gebeurt gericht en is een belangrijke vorm van communicatie vanuit de gemeente
naar de stad. Financiering van de advertentiekosten gebeurt op projectbasis. Er
is dus ook geen centraal advertentiebudget beschikbaar op jaarbasis.
Hoogachtend,
Burgemeester en
wethouders van Delft.
,burgemeester.
,secretaris.