In antwoord op uw vragen delen wij u het volgende mede:

 

1.       Is het college ervan op de hoogte dat het aantal verkeersslacht-offers in Delft stijgt, terwijl ze in Nederland en Haaglanden dalen ten opzichte van 1995?

 

Nee, uit de ongevallengegevens van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) blijkt dat het totaal aantal slachtoffers in Delft daalt. Bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is nagevraagd welke verklaring er is voor de afwijkende conclusie die tijdens de thema-avond “Verkeersveiligheid Rond Scholen” is gepresenteerd. Het blijkt dat de SWOV weliswaar dezelfde gegevensbron (AVV) gebruikt maar dat tijdens de thema-avond een overzicht van het aantal zwaargewonde slachtoffers (verkeersdoden en ziekenhuisopnamen) is gepresenteerd; de grafiek suggereert dat alle slachtoffers (inclusief lichtgewonden) zijn weergegeven.

 

Een nadere analyse heeft uitgewezen dat de stijgende trend van zwaargewonde slachtoffers (verkeersdoden en ziekenhuisopnamen) met name is toe te schrijven aan de rijkswegen. Op wegen in beheer van de gemeente Delft is het aantal zwaargewonde slachtoffers in de loop der jaren gelijk gebleven.

 

2.       Hoe kijkt het college nu aan tegen de volgende conclusie in de tussenrapportage LVVP (besproken in de cie. DZH dd 8-9-04) “Gezien de kerncijfers verkeersveiligheid is Delft een relatief veilige stad.”?

 

Het college is op basis van het totaal aantal slachtoffers nog steeds van mening dat Delft een relatief veilige stad is. Ongevallenconcentraties (volgens de landelijke norm zijn dit locaties waar binnen 3 jaar 6 of meer slachtoffers vallen) komen in Delft nauwelijks voor. De ongevallenconcentraties die Delft nog kent, liggen uitsluitend op de op- en afritten van de A13. Het aantal slachtoffers op gemeentelijke wegen vertoont een contante trend. Dit betekent overigens niet dat er geen inspanningen worden verricht om de verkeersveiligheid in Delft verder te verbeteren. In het Lokaal Verkeers- en VervoersPlan (LVVP) zijn onder andere in kader van de wegencategorisering maatregelen opgenomen die zullen leiden tot een logischer en veiliger wegennet. Het Fietsactieplan II bevat maatregelen voor een vollediger en veiliger fietsnetwerk. Daarnaast is vorig jaar het startschot gegeven voor het project Kinderen Veiliger door Delft waarin veilige schoolroutes en een veilige schoolomgeving centraal staan; de maatregelen die in dit project worden genomen richten zich overigens niet alleen op de infrastructuur maar ook op gedragsbeďnvloeding van weggebruikers. Tenslotte is via de wijkaanpak de interactie met de Delftse bevolking sterk verbeterd waardoor verkeersveiligheidsknelpunten eerder worden gesignaleerd en aangepakt.

 

3.       Kan het college ons een analyse overleggen van de oorzaak van de tegengestelde trend?

 

Nee, eerder in deze brief is wel geconstateerd dat de stijgende trend voornamelijk wordt veroorzaakt door de zwaargewonde slachtoffers die op de rijkswegen vallen.

 

4.       Zo nee, is het college bereid, een analyse te laten uitvoeren voordat het LVVP wordt besproken?

 

Nee, wel dient de ontwikkeling van de verkeersveiligheid te allen tijde worden bewaakt. Hiertoe heeft het vakteam Mobiliteit onlangs het idee opgevat om jaarlijks monitoring van de verkeersveiligheid te laten plaatsvinden; hiermee kunnen knelpunten worden gesignaleerd en de effecten van verrichte inspanningen op verkeersveiligheidsgebied worden gemeten. De monitoring van verkeersveiligheid kan los worden gezien van de vaststelling van het LVVP omdat in dit plan de nodige maatregelen zijn opgenomen om de verkeersveiligheid in Delft te verbeteren.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

, burgemeester.

 

 

 

, secretaris.