In antwoord op uw vragen delen wij u het
volgende mede:
1.
Is het college ervan op de hoogte dat het
aantal verkeersslacht-offers in Delft stijgt, terwijl ze in Nederland en
Haaglanden dalen ten opzichte van 1995?
Nee, uit de ongevallengegevens van de Adviesdienst
Verkeer en Vervoer (AVV) blijkt dat het totaal aantal slachtoffers in Delft
daalt. Bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is
nagevraagd welke verklaring er is voor de afwijkende conclusie die tijdens de
thema-avond “Verkeersveiligheid Rond Scholen” is gepresenteerd. Het blijkt dat
de SWOV weliswaar dezelfde gegevensbron (AVV) gebruikt maar dat tijdens de
thema-avond een overzicht van het aantal zwaargewonde slachtoffers
(verkeersdoden en ziekenhuisopnamen) is gepresenteerd; de grafiek suggereert
dat alle slachtoffers (inclusief lichtgewonden) zijn weergegeven.
Een nadere analyse heeft uitgewezen dat de
stijgende trend van zwaargewonde slachtoffers (verkeersdoden en
ziekenhuisopnamen) met name is toe te schrijven aan de rijkswegen. Op wegen in
beheer van de gemeente Delft is het aantal zwaargewonde slachtoffers in de loop
der jaren gelijk gebleven.
2.
Hoe kijkt het college nu aan tegen de
volgende conclusie in de tussenrapportage LVVP (besproken in de cie. DZH dd
8-9-04) “Gezien de kerncijfers verkeersveiligheid is Delft een relatief veilige
stad.”?
Het college is op basis van het totaal aantal
slachtoffers nog steeds van mening dat Delft een relatief veilige stad is.
Ongevallenconcentraties (volgens de landelijke norm zijn dit locaties waar
binnen 3 jaar 6 of meer slachtoffers vallen) komen in Delft nauwelijks voor. De
ongevallenconcentraties die Delft nog kent, liggen uitsluitend op de op- en
afritten van de A13. Het aantal slachtoffers op gemeentelijke wegen vertoont
een contante trend. Dit betekent overigens niet dat er geen inspanningen worden
verricht om de verkeersveiligheid in Delft verder te verbeteren. In het Lokaal
Verkeers- en VervoersPlan (LVVP) zijn onder andere in kader van de wegencategorisering
maatregelen opgenomen die zullen leiden tot een logischer en veiliger wegennet.
Het Fietsactieplan II bevat maatregelen voor een vollediger en veiliger
fietsnetwerk. Daarnaast is vorig jaar het startschot gegeven voor het project
Kinderen Veiliger door Delft waarin veilige schoolroutes en een veilige
schoolomgeving centraal staan; de maatregelen die in dit project worden genomen
richten zich overigens niet alleen op de infrastructuur maar ook op
gedragsbeďnvloeding van weggebruikers. Tenslotte is via de wijkaanpak de
interactie met de Delftse bevolking sterk verbeterd waardoor
verkeersveiligheidsknelpunten eerder worden gesignaleerd en aangepakt.
3.
Kan het college ons een analyse overleggen
van de oorzaak van de tegengestelde trend?
Nee, eerder in deze brief is wel geconstateerd dat
de stijgende trend voornamelijk wordt veroorzaakt door de zwaargewonde
slachtoffers die op de rijkswegen vallen.
4.
Zo nee, is het college bereid, een analyse
te laten uitvoeren voordat het LVVP wordt besproken?
Nee, wel dient de ontwikkeling van de
verkeersveiligheid te allen tijde worden bewaakt. Hiertoe heeft het vakteam
Mobiliteit onlangs het idee opgevat om jaarlijks monitoring van de
verkeersveiligheid te laten plaatsvinden; hiermee kunnen knelpunten worden
gesignaleerd en de effecten van verrichte inspanningen op
verkeersveiligheidsgebied worden gemeten. De monitoring van verkeersveiligheid
kan los worden gezien van de vaststelling van het LVVP omdat in dit plan de
nodige maatregelen zijn opgenomen om de verkeersveiligheid in Delft te
verbeteren.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
, burgemeester.
, secretaris.