|
Publiekszaken Directie Postbus 78 2600 AM DELFT Doorkiesnummers: Telefoon 015 260
2570 Fax 015 260 26 34 |
|
Retouradres: Publiekszaken ,
Postbus 78, 2600 AM Delft |
Publiekszaken Telefoon 015 260 29
60 Fax 015 260 26 34 |
|
|
|
|
STIP –
gemeenteraadsfractie gemeente Delft |
|
|
t.a.v. S.E.
Wielens, fractievoorzitter |
||
Oudraadtweg 25 |
||
2612 SL Delft |
|
|
|
|
|
|
|
|
Datum |
Onderwerp |
|
21-04-2004 |
Beantwoording
vraag/vragen ingevolge artikel 36 Reglement van Orde Gemeenteraad inzake digitale dienstverlening en
klantgerichte overheidsdienstverlening. |
|
Ons kenmerk |
|
|
559623 |
|
|
Uw brief van |
|
|
- |
|
|
Uw kenmerk |
|
|
- |
Geachte mevrouw
Wielens, |
|
Bijlagen |
|
|
|
In antwoord op
uw vragen delen wij u het volgende mede: |
|
|
Vragen over digitale dienstverlening
|
|
1. |
Ziet het college mogelijkheden om het aantal
diensten dat via internet aangeboden wordt uit te breiden? En zo ja, welke
diensten lenen zich hier momenteel voor? |
|
|
Het
aanbod van van diensten via internet wordt voortdurend uitgebreid. |
|
2. |
STIP is
van mening dat diensten die zich lenen om digitaal aangeboden te worden,
digitaal moeten worden aangeboden. Is het college bereid indien er diensten
gesignaleerd zijn in beantwoording op vraag 1, deze diensten op korte termijn
digitaal aan te bieden? |
|
|
|
|
|
In de
lijn met de uitgangspunten van het programma KIS worden zo veel mogelijk diensten
digitaal aangeboden. Daar ligt een gestructureerde werkwijze aan ten
grondslag, waarbij gebruik gemaakt wordt van een modulaire opbouw. Door
combinaties en hergebruik van modules en aansluiting op landelijke standaards
wordt zo het aantal diensten uitgebreid. |
|
|
|
|
3. |
STIP is
van mening dat de gemeentelijke
website nog overzichtelijker, duidelijker en helderder zou kunnen.
Voorbeelden hiervan zitten in het gebruik van pictogrammen en bijvoorbeeld
een zogenaamd “kruimelpad”. Deelt het college deze mening en is zij bereid
een opzet te doen om een verbeteringsslag te maken? |
|
|
|
De
overzichtelijkheid en duidelijkheid van de gemeentelijke website is een
continu punt van aandacht. Ook hier worden o.a. ontwikkelingen in de “digitale
wereld” nauwlettend gevolgd om tot verbeteringen te komen. Een
zogenaamd kruimelpad is overigens reeds aanwezig in de navigatie van de
website. In de rechterkolom kan men zien waar in de site het getoonde
document zich bevindt en men kan klikken naar een hoger niveau. Het gebruik
van pictogrammen zou onderzocht moeten worden i.v.m. toegankelijkheid voor
blinden en slechtzienden. c18:
bevat de website m.b.t. ten minste één type vergunning een volledig overzicht van alle door de gemeente
verstrekte vergunningen (deze laatste is nog niet bijgewerkt op
advies.overheid.nl). |
|
|
4. |
STIP is
van mening dat de site van de gemeente Delft sneller zou moeten kunnen. Dit
hebben we geprobeerd zichtbaar te maken in bijlage B. Graag zouden wij van
het college horen welke mogelijkheden er zijn om dit te bereiken. Indien het
college onze mening deelt zouden wij ook graag op korte termijn een opzet
zien om de snelheidsverbetering te realiseren |
|
|
|
De
gemeentesite is inderdaad traag. Hiervoor loopt al enige tijd een uitgebreid
onderzoek in samenwerking met de leveranciers van het netwerk en het content
management systeem (CMS). Steeds meer lijkt erop te wijzen dat er problemen
zijn in het CMS. Vervangen van het CMS is echter een ingrijpende operatie. Er
zijn diverse noodzakelijke verbeterpunten binnen het huidige CMS. (opslag van
gegevens, opschonen van gegevens, primaire reactietijd, de engine die bij
meerdere gebruikers een probleem vormt, etc.) Momenteel worden deze punten in
beeld gebracht en gekeken of de totale situatie verbeterd kan worden binnen
het huidige CMS. |
|
|
5. |
STIP is
van mening dat het verstandig zou kunnen zijn de gemeentelijke site ook
Engelstalig aan te bieden. Dit in het licht van de internationale marketing
van Delft en de te verwachte groei van het aantal Engelstalige inwoners
gezien de internationale oriëntatie van de Delft Kennisstad strategie. Deelt het college deze mening, en zo ja, is
het college in staat dit op korte termijn te realiseren? |
|
|
|
Momenteel
ligt de prioriteit meer bij het goed, snel en duidelijk aanbieden van de
informatie en diensten in het Nederlands. Wel zijn wij met u van mening dat
een Engelstalige versie meerwaarde heeft. Hiervoor is momenteel geen budget
beschikbaar en overigens zal het ook een aanzienlijke (structurele)
tijdsinvestering vergen binnen de organisatie. |
|
|
|
Vragen
over klantgerichte overheidsdienstverlening
|
|
|
6. |
STIP is
van mening dat één centraal telefoonnummer voor de gemeente Delft bijdraagt
aan de klantgerichtheid van de dienstverlening. Deelt het college deze
mening? |
|
|
|
Ja. |
|
|
7. |
Ziet het
college mogelijkheden aan te sluiten bij het onderzoek of gebruik te maken
van de resultaten van het onderzoek van de gemeente Rotterdam naar de
mogelijkheden en haalbaarheid voor een centraal telefoonnummer (zie bijlage
C)? |
|
|
|
Het college werkt continue aan een verdere versterking van
de dienstverlening, vergroting van de telefonische bereikbaarheid,
verbetering van de transparantie voor burgers en medewerkers en
efficiencyslagen in bedrijfsvoering.
In dat
kader wordt dan ook op dit moment gewerkt aan het vormgeven van een visie op
het tot stand brengen van een KlantContactCentrum. Een eerste stap in dat
proces is het laten uitvoeren van een zogenaamde impactanalyse (een onderzoek
naar haalbaarheid, impact op bedrijfsvoering en kosten en
baten). Dit onderzoek kan in het najaar plaatsvinden. |
|
|
8. |
Ziet het
college mogelijkheid op korte termijn een centraal telefoonnummer voor de
Gemeente Delft te realiseren? |
|
|
|
Het
realiseren van daadwerkelijk 1 telefoonnummer zal mede afhankelijk zijn van
de uitkomsten van de impactanalyse. Maar er zijn al diverse slagen gemaakt.
Zo kent de gemeente Delft twee telefoonnummers 260 2200 voor het Infopunt
Stadsbeheer en 260 2222 voor de dienstverlening vanuit de Phoenixstraat
waarvanuit een groot deel van de telefonische dienstverlening wordt
geleverd. Met het instellen van
nummer 260 2222 zijn bijna 20 nummers vervallen. De gemeente werkt nog steeds
aan het toevoegen van diensten aan deze twee telefoonnummers. Hoogachtend, Burgemeester
en wethouders van Delft, ,
burgemeester ,
secretaris |
|
|