In antwoord op uw vragen
delen wij u het volgende mede.
Dat
is juist. De standaardprocedure binnen de Gemeente Delft, en overigens bij elke gemeente van enige omvang, is dat brieven
gericht aan het college worden geregistreerd op het voor afhandeling
verantwoordelijke vakteam. Registratie en beoordeling op inhoud wordt
uitgevoerd door het vakteam Documentaire Informatie Voorziening. Vakteam DIV
beoordeelt ook welke vakteams en/of collegeleden een kopie dienen te ontvangen.
Het origineel van de brief gaat naar het vakteam dat verantwoordelijk is voor
de afhandeling.
In
het geval van de brief van de heer G. Timmer was de brief gericht aan B&W.
Op basis van de inhoud is de brief beoordeeld als zijnde een brief over
overlast binnen een wijk, en daarom voor behandeling doorgestuurd naar
Wijkzaken. Daarnaast werd een kopie verzonden aan de burgemeester, in verband
met de klacht over de politie in de brief.
Alle
brieven worden door of namens het college beantwoord. Een directeur of sectorhoofd
kan namens het college een brief verzenden. De mandatering is vastgelegd in het
gemeentelijke mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit (dat via RIS kan worden
geraadpleegd). De gemandateerden kunnen overigens besluiten geen gebruik te
maken van hun mandaat als zij daartoe aanleiding zien, bijvoorbeeld bij een
politiek gevoelig onderwerp.
Er
is sprake van een vaststaand collegebeleid en wij zien geen aanleiding om dit
te herzien. Zie de antwoorden bij vraag 1 en 2. Een systeem waarin de collegeleden zelf alle aan haar gerichte
brieven zou moeten behandelen en beantwoorden is overigens alleen gezien de
hoeveelheid aan het college gerichte brieven niet haalbaar. Bovendien zou het
nodeloos omslachtig zijn, aangezien het vaak gaat om informatieve vragen of
productaanvragen zoals vergunningen. Het ambtelijk apparaat is er juist om het
college op dit punt te ondersteunen.
Zie
vraag 2. De brief wordt door of namens het college beantwoord.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
,
burgemeester
,
secretaris