Alvorens
wij ingaan op de vragen willen we het volgende meegeven. U stelt in uw brief
dat de situatie rondom de Fortuinstraat onveilig zou zijn. Het college is het
niet eens met dit standpunt. Het gaat ons inziens om een rustige woonbuurt waar
wij geen gegevens hebben over klachten over de huidige verkeerssituatie. Wel
zijn er in die buurt in de laatste jaren grote bouwprojecten geweest met
daarbij behorend bouwverkeer. Over de afwikkeling van dit verkeer hebben wij
discussies gevoerd met omwonenden ten einde zo weinig mogelijk overlast te
laten plaatsvinden. Het bouwverkeer is nu bijna niet meer aanwezig, omdat de
werkzaamheden zijn afgerond. De Fortuinstraat en directe omgeving zijn opnieuw
ingericht en op dit moment is de verkeersafwikkeling rustig met beperkte
aantallen verkeersbewegingen die zich verdelen over de verschillende routes in
de omgeving.
In antwoord op uw vragen
delen wij u het volgende mee:
1.
Is het college van mening dat de Fortuinstraat
geschikt is voor gemotoriseerd verkeer in beide richtingen? Zo ja, welk
gemotoriseerd verkeer?
Antwoord:
Ja,
voor al het gemotoriseerd verkeer in beide richtingen.
2.
Kan de straat, naast verboden voor vrachtwagens,
ook eenrichtingsverkeer worden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Nee,
het is niet noodzakelijk om de straat verboden te verklaren voor vrachtauto’s.
Om de volgende redenen is het niet wenselijk om eenrichtingsverkeer in de
straat in te voeren:
-
eenrichtingsverkeer
kan snelheidsverhogend werken, omdat men geen tegenliggers hoeft te verwachten;
-
het
ingrijpt in de circulatie in het hele gebied;
-
op
een korte straat als deze is de maatregel “gemakkelijk te overtreden”.
3.
Is
het College er van op de hoogte dat vrachtwagens regelmatig het verkeersverbod
overtreden? En dat automobilisten geregeld langs de Schie blijven rijden, ook
waar dit niet mag?
Antwoord:
Uit de vraagstelling wordt
niet duidelijk op welke vermeende overtreding een verklaring wordt gevraagd.
4.
Is
het College er van op de hoogte dat recentelijk het verbodsbord voor vrachtwagens
is verwijderd? Indien dit geen actie van de gemeente was, hoe lang duurt het
dan voordat een bord wordt gerepareerd?
Antwoord:
Het bord verboden voor
vrachtwagens hield verband met de bouwwerkzaamheden die in het gebied werden
uitgevoerd. Aangezien het een tijdelijke situatie betrof is een verkeersbesluit
hiervoor niet nodig. Nu de werkzaamheden zijn afgerond vervalt de noodzaak om
het verbod in stand te houden en is het bord door de gemeente verwijderd.
5.
Wat
is de mening van het College over de bereikbaarheid voor dergelijke klachten en
de reactiesnelheid daarop?
Antwoord:
De bereikbaarheid voor
dergelijke klachten is goed.
De gemeente is via diverse
kanalen te benaderen zowel mondeling, schriftelijk als digitaal. De respons
vindt plaats binnen gestelde servicenormen en is dus ook goed.
Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben
geïnformeerd.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
,
burgemeester
,
secretaris