In antwoord op uw vragen delen wij u het volgende mee:

 

  1. Hoe en waar kunnen burgers doorgeven dat een verkeerslicht kapot is? Klopt het dat in de praktijk dergelijke meldingen via de politie vertraagd bij de gemeente belanden?

 

Antwoord:

Burgers kunnen storingen in verkeerslichten installaties melden bij de politie. Hierover zijn in het verleden afspraken gemaakt tussen politie en gemeente. De politie meldt de storing bij een callcenter die de storing doorgeeft aan een deskundige die bepaald welke storingen meteen moeten worden opgelost. Deze persoon geeft die storing door aan de dienstdoende VRI (Verkeers Regel Installatie) deskundige van de gemeente Delft. Tenzij direct duidelijk is welke actie er moet worden genomen, gaat de VRI deskundige naar de betreffende locatie om de storing te beoordelen en neemt de nodige stappen om de storing op te lossen. In circa 90% van de gevallen is storing in de installatie binnen een uur na aankomst opgelost.

 

  1. Bent u bereid om een elektronisch systeem te installeren bij de vier grote gevaarlijke kruispunten met stroomwegen in Delft dat storingen direct en automatisch meldt aan de gemeente?

 

Antwoord:

De ervaring leert dat de ernstige storingen, tijdig bekend zijn bij de VRI- deskundigen. Grotere of gevaarlijke kruisingen krijgen al de hoogste prioriteit.

 

  1. Welke acties neemt de gemeente na zo'n melding? Is er een goed noodplan bij de gemeente voor snelle actie bij het kapot zijn van verkeerslichten in het algemeen en verkeerslichten bij grote stroomwegen in het bijzonder? Maakt het voor de reactie uit om welk kruispunt het gaat? Zo ja, onder welke categorie schaart u het kruispunt Provincialeweg/Van Foreestweg?

 

 

Antwoord:

Het beheer en onderhoud van de Delftse verkeerslichten wordt verzorgd door de gemeente Delft. Ook storingen aan installaties worden zo veel mogelijk door ons opgelost. Alleen bij complexe storingen en grote schade worden externe partijen ingeschakeld. Alle storingen van verkeerslichten worden al jaren vastgelegd in een storingsdatabase. Jaarlijks komen er ongeveer 1.000 storingsmeldingen binnen. Dit kunnen storingen zijn van: detectielussen, drukknoppen, lampen, schade aan armaturen, of de regelautomaat. In ruim 80% van de storingen is een lamp defect. Bij elke storing wordt besloten of de automaat moet worden uitgeschakeld (oranje knipperen) of dat doordraaien veilig mogelijk is. Standaard is dat op de 7 grootste kruispunten (categorie A) binnen 90 minuten na melding een VRI-deskundige van de gemeente aanwezig is. In 90% van de gevallen kan hij de verkeerslichten ter plaatse repareren.

 

Voor storingen bestaat een categorielijst.

’s nachts of in het weekend 90 minuten.

 

  1. Hebben de gemeente Delft en de politie afspraken gemaakt over wie welke acties neemt na melding van een kapot verkeerslicht? Zo ja, welke afspraken zijn dat.

 

Antwoord:

Ja, er zijn al lange tijd geleden afspraken gemaakt tussen politie en gemeente Delft. De politie heeft de verplichting noodverkeerslichten in te zetten op gevaarlijke kruispunten bij niet functioneren van de verkeersregelinstallatie bij storingen. Verder heeft de politie toegezegd het onderhoud van de noodinstallaties te zullen verzorgen. Als er een storing is aan een VRI installatie, dan is de politie op de hoogte en kan zelf beveiligen naar eigen goeddunken, met of zonder noodinstallatie. Als de gemeente een VRI uitschakelt (bijvoorbeeld voor werkzaamheden) wordt altijd contact opgenomen met de officier van dienst van de politie met de vraag of de politie kan zorgen voor het regelen van verkeer. Deze functionaris bepaalt of benodigde capaciteit wordt vrijgemaakt.

 

  1. Acht u de bestaande afspraken afdoende vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid?

 

Antwoord:

De afspraken die eerder gemaakt zijn tussen politie en gemeente Delft zijn voldoende. Voor naleving van de afspraken is nodig dat ook de politie daarvoor voldoende capaciteit beschikbaar heeft.

 

  1. Heeft de gemeente haar beleid in deze aangepast naar aanleiding van het dodelijk ongeval tijdens het kapot zijn van het stoplicht aan de Van Foreestweg/Provincialeweg?

 

Antwoord:

Neen.

 

  1. Hoe is het beleid van de gemeente bij een dodelijk ongeluk in Delft? Is er, zoals de bewoners suggereerden, een procedure die resulteert in een snelle evaluatie door B&W en een actieplan om herhaling te voorkomen?

 

Antwoord:

Ongevallen worden geregistreerd door de politie Haaglanden. Vier keer per jaar krijgt de gemeente een onvolledig overzicht van alle ongevallen die in de gemeente Delft geregistreerd zijn. Rond april/mei ontvangt de gemeente een volledig overzicht van het afgelopen jaar. Vanwege technische problemen bij het rijk hebben veel gemeenten, waaronder Delft, de gegevens over 2004 nog niet ontvangen.

Helaas wordt tegenwoordig 1/3 van de letsel ongevallen en ruim 80% van de overige ongevallen niet meer door de politie geregistreerd. Er ontstaat dus een steeds groter verschil tussen wat er werkelijk op straat gebeurd en wat in de databestanden van de gemeente staat. Dit maakt het steeds moeilijker om op basis van ongevallen te analyseren hoe kruispunten veiliger gemaakt kunnen worden. In het LVVP is dit probleem onderkend en heeft de gemeenteraad besloten om de registratiegraad in Delft weer te verbeteren.

Bij de voorbereiding van het LVVP zijn alle dodelijke verkeersongevallen van de periode 1999 -2003 nader bestudeerd. Dit heeft de risicogroepen ouderen en bromfietsers opgeleverd. Het blijkt zeer moeilijk om op basis van deze dodelijke ongevallen concrete maatregelen voor te stellen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Vaak is er niet een eenvoudige oorzaak -gevolg relatie aan te wijzen, maar blijkt er een keten van handelingen te zijn. Bij nieuwe dodelijke ongevallen zal het vakteam Mobiliteit een quick-scan maken om te zien of er een direct aanwijsbare oorzaak is en een effectieve maatregel ter verbetering. Als die er niet is wordt gewacht tot dat de jaargegevens beschikbaar zijn. Er wordt dan vastgesteld of de locatie een blackspot is. Daarna volgt een uitgebreide analyse van het kruispunt waarbij alle geregistreerde ongevallen worden meegenomen.

 

  1. Bent u bereid verkeersongevallen en verkeersmisdrijven die zwaar gewonde of dodelijke slachtoffers teweegbrengen te melden aan de gemeenteraad en jaarlijks te bespreken in een evaluatie met verbetervoorstellen in de daartoe geëigende commissie?



Antwoord:

Zowel de maatregelen in het LVVP, met name de wegcategorisering, als het FAP II zijn er op gericht om de verkeersveiligheid te verbeteren. De gemeente voert daarmee een generiek verkeersveiligheidsbeleid. In de duurzaamheidsmonitor staat elk jaar een overzicht van het aantal geregistreerde ongevallen in Delft. Wij kunnen daarnaast het jaarlijkse overzicht van de politie ter kennisname aan u toezenden. Een dergelijk overzicht bevat naar zijn aard slechts enkele specifieke situaties. Het apart bespreken daarvan zou leiden tot “incidenten”politiek en dat achten wij niet gewenst.

 

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geďnformeerd.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                                               , burgemeester

 

 

                                               , secretaris