In antwoord op uw vragen delen wij u het
volgende mee:
Antwoord:
Burgers kunnen storingen
in verkeerslichten installaties melden bij de politie. Hierover zijn in het
verleden afspraken gemaakt tussen politie en gemeente. De politie meldt de
storing bij een callcenter die de storing doorgeeft aan een deskundige die bepaald
welke storingen meteen moeten worden opgelost. Deze persoon geeft die storing
door aan de dienstdoende VRI (Verkeers Regel Installatie) deskundige van de
gemeente Delft. Tenzij direct duidelijk is welke actie er moet worden genomen,
gaat de VRI deskundige naar de betreffende locatie om de storing te beoordelen
en neemt de nodige stappen om de storing op te lossen. In circa 90% van de
gevallen is storing in de installatie binnen een uur na aankomst opgelost.
Antwoord:
De ervaring leert dat de
ernstige storingen, tijdig bekend zijn bij de VRI- deskundigen. Grotere of
gevaarlijke kruisingen krijgen al de hoogste prioriteit.
Antwoord:
Het beheer en onderhoud
van de Delftse verkeerslichten wordt verzorgd door de gemeente Delft. Ook
storingen aan installaties worden zo veel mogelijk door ons opgelost. Alleen
bij complexe storingen en grote schade worden externe partijen ingeschakeld.
Alle storingen van verkeerslichten worden al jaren vastgelegd in een
storingsdatabase. Jaarlijks komen er ongeveer 1.000 storingsmeldingen binnen.
Dit kunnen storingen zijn van: detectielussen, drukknoppen, lampen, schade aan
armaturen, of de regelautomaat. In ruim 80% van de storingen is een lamp
defect. Bij elke storing wordt besloten of de automaat moet worden
uitgeschakeld (oranje knipperen) of dat doordraaien veilig mogelijk is.
Standaard is dat op de 7 grootste kruispunten (categorie A) binnen 90 minuten
na melding een VRI-deskundige van de gemeente aanwezig is. In 90% van de
gevallen kan hij de verkeerslichten ter plaatse repareren.
Voor storingen bestaat
een categorielijst.
’s nachts of in het weekend
90 minuten.
Antwoord:
Ja, er zijn al lange tijd
geleden afspraken gemaakt tussen politie en gemeente Delft. De politie heeft de
verplichting noodverkeerslichten in te zetten op gevaarlijke kruispunten bij
niet functioneren van de verkeersregelinstallatie bij storingen. Verder heeft
de politie toegezegd het onderhoud van de noodinstallaties te zullen verzorgen.
Als er een storing is aan een VRI installatie, dan is de politie op de hoogte en
kan zelf beveiligen naar eigen goeddunken, met of zonder noodinstallatie. Als
de gemeente een VRI uitschakelt (bijvoorbeeld voor werkzaamheden) wordt altijd
contact opgenomen met de officier van dienst van de politie met de vraag of de
politie kan zorgen voor het regelen van verkeer. Deze functionaris bepaalt of
benodigde capaciteit wordt vrijgemaakt.
Antwoord:
De afspraken die eerder
gemaakt zijn tussen politie en gemeente Delft zijn voldoende. Voor naleving van
de afspraken is nodig dat ook de politie daarvoor voldoende capaciteit
beschikbaar heeft.
Antwoord:
Neen.
Antwoord:
Ongevallen worden
geregistreerd door de politie Haaglanden. Vier keer per jaar krijgt de gemeente
een onvolledig overzicht van alle ongevallen die in de gemeente Delft
geregistreerd zijn. Rond april/mei ontvangt de gemeente een volledig overzicht
van het afgelopen jaar. Vanwege technische problemen bij het rijk hebben veel
gemeenten, waaronder Delft, de gegevens over 2004 nog niet ontvangen.
Helaas wordt tegenwoordig
1/3 van de letsel ongevallen en ruim 80% van de overige ongevallen niet meer
door de politie geregistreerd. Er ontstaat dus een steeds groter verschil
tussen wat er werkelijk op straat gebeurd en wat in de databestanden van de
gemeente staat. Dit maakt het steeds moeilijker om op basis van ongevallen te
analyseren hoe kruispunten veiliger gemaakt kunnen worden. In het LVVP is dit
probleem onderkend en heeft de gemeenteraad besloten om de registratiegraad in
Delft weer te verbeteren.
Bij de voorbereiding van
het LVVP zijn alle dodelijke verkeersongevallen van de periode 1999 -2003 nader
bestudeerd. Dit heeft de risicogroepen ouderen en bromfietsers opgeleverd. Het
blijkt zeer moeilijk om op basis van deze dodelijke ongevallen concrete
maatregelen voor te stellen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Vaak is
er niet een eenvoudige oorzaak -gevolg relatie aan te wijzen, maar blijkt er
een keten van handelingen te zijn. Bij nieuwe dodelijke ongevallen zal het
vakteam Mobiliteit een quick-scan maken om te zien of er een direct aanwijsbare
oorzaak is en een effectieve maatregel ter verbetering. Als die er niet is
wordt gewacht tot dat de jaargegevens beschikbaar zijn. Er wordt dan
vastgesteld of de locatie een blackspot is. Daarna volgt een uitgebreide
analyse van het kruispunt waarbij alle geregistreerde ongevallen worden
meegenomen.
Antwoord:
Zowel
de maatregelen in het LVVP, met name de wegcategorisering, als het FAP II zijn
er op gericht om de verkeersveiligheid te verbeteren. De gemeente voert daarmee
een generiek verkeersveiligheidsbeleid. In de duurzaamheidsmonitor staat elk
jaar een overzicht van het aantal geregistreerde ongevallen in Delft. Wij
kunnen daarnaast het jaarlijkse overzicht van de politie ter kennisname aan u
toezenden. Een dergelijk overzicht bevat naar zijn aard slechts enkele
specifieke situaties. Het apart bespreken daarvan zou leiden tot
“incidenten”politiek en dat achten wij niet gewenst.
Wij vertrouwen u hiermee
voldoende te hebben geďnformeerd.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
,
burgemeester
,
secretaris