Naar aanleiding van de door u gestelde aanvullende
vraag met betrekking tot de kapaanvraag voor 89 bomen in De Wallertuin, volgt
hieronder onze beantwoording.
Vraag: |
Aanvullend
op onze eerste vragen verzoeken wij uw college ons op 3 maart concreter te
berichten over uw beslissing |
In antwoord op uw vraag zend ik u bijgaand het
besluit van burgemeester en wethouders, inzake de kapaanvraag d.d. 11 november 2004, van de
heer C. Oomen, Klein Vrijenban 3, 2611 XP te Delft voor het kappen van 89 bomen
in “De Wallertuin” te Delft, en bijbehorende aanbiedingsbrief.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
, burgemeester.
, secretaris.
Aan
de heer C. Oomen
Klein
Vrijenban 3
2611
XP te Delft
Hierbij
ontvangt u de door u aangevraagde vergunning voor het kappen van 89 bomen op de
locatie Klein Vrijenban 3, bekend staand als “Wallertuin” te Delft conform uw
gedetailleerde kapplan van 23 februari 2005 (plannr. 040318).
Wij
maken u er op attent, dat het op grond van de Flora- en Faunawet verboden is
nesten van vogels te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of
te verstoren. Voor het broedseizoen wordt als richtlijn gegeven van eind
februari tot half juli. Ook is bekend, dat vleermuizen zich graag in holle
bomen bevinden. De kraamtijd van vleermuizen betreft mei-juli en de winterslaap
wordt gehouden van november tot april. U kunt in deze perioden niet zonder meer
tot kap overgaan, tenzij er zekerheid is dat, er in de omgeving van de te
kappen boom zich geen nesten van vogels c.q. vleermuizen bevinden die door de
kap beschadigd, vernield of verstoord kunnen worden.
Ook
wijzen wij u erop dat de vergunning vervalt indien daarvan niet volledig
gebruik is gemaakt binnen drie jaar nadat de vergunning onherroepelijk is
geworden.
Voor
de volledigheid wijzen wij u op het feit, dat deze vergunning slechts de
kapvergunning betreft. Er wordt uitdrukkelijk geen toestemming verleend voor de
overige plansuggesties in uw tuinontwerp. Tijdens de toelichting op het
tuinontwerp op 25 februari 2005 is aangegeven, dat u mogelijk gaat afwateren op
het naastliggende water. Dit water is in beheer bij het Hoogheemraadschap
Delfland. Wij wijzen u erop, dat u voor het afwateren op deze watergang
toestemming nodig heeft van het Hoogheemraadschap Delfland.
In de schets van het tuinontwerp
neemt u een aantal bouwwerken op, zoals paviljoens en de gebogen muur. Uit uw
toelichting maken wij op dat het hier geen vergunningvrije bouwwerken betreft.
U dient dan ook separaat een bouwvergunning aan te vragen. Wij maken u er
echter op voorhand op attent dat het vigerende bestemmingsplan binnenstad
alhier geen bebouwing toestaat. Gezien de recente datum van inwerkingtreding
van dit bestemmingsplan als ook om inhoudelijke redenen die bij de
totstandkoming van het
bestemmingsplan aan de orde zijn geweest, is het niet waarschijnlijk dat ons
college medewerking zal kunnen verlenen aan een vrijstelling ex art 19 WRO.
Uit
uw toelichting kan tevens de conclusie worden getrokken dat voor de realisatie
van het tuinontwerp, werkzaamheden moeten worden uitgevoerd die op grond van
het bestemmingsplan, toestemming van burgemeester en wethouders (een
aanlegvergunning) behoeven. Het betreft de bescherming van archeologische
waarden en monumentale bomen. Aan het verlenen van de aanlegvergunningen kunnen
voorwaarden worden verbonden ter bescherming van de corresponderende waarden.
In dit overleg is tevens aangegeven dat u het waterpeil in de Wallertuin wenst
te verlagen. Indien deze peilverlaging verder gaat dan het herstel van de vrije
afstroming naar de naastgelegen watergang, wijzen wij u erop dat hiervoor een
vergunning van het Hoogheemraadschap Delfland is vereist.
Tot
slot: uw tuin heeft een grote natuurwaarde. Deze waarde mag niet worden
verstoord c.q. dient te worden hersteld. In dat verband dringen wij aan op het
treffen van tenminste de onderstaande maatregelen:
-
het
toepassen van natuurvriendelijke (zachte) oevers, eventueel met toepassing van
een onderwaterbeschoeiing.
-
Toepassing
van oevervegetatie, zoals Acorus, Sagittaria en Iris.
-
het
voeren van een ecologisch maaibeheer op (delen van) de gazons, afhankelijk van
de omstandigheden 1 à 2 maal per jaar maaien.
-
het
sparen van de aanwezige beschermde stinseplanten en het op de vindplaatsen zo
veel als mogelijk realiseren van een optimaal biotoop voor deze soorten,
Graag
treden wij nader met u in overleg omtrent bovenstaande ecologische maatregelen.
Daarbij merken wij op dat, in het kader van ons ecologiebeleid, wellicht voor
sommige van deze maatregelen, onder nader te bespreken voorwaarden, een gemeentelijke
bijdrage mogelijk is.
Wij
wijzen u er op, dat mogelijk in dit kader ontheffing van de Flora- en Faunawet
is vereist. Die ontheffing wordt verleend door het Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit. Een aanvraagformulier kunt u downloaden via www.natuurloket.nl.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
namens
dezen,
de
directeur van het cluster Wijk- /Stadszaken,
F.A.
de Graaf.
Kapvergunning 05120402
Besluit
van burgemeester en wethouders
Aanvraag
Op
11 november 2004 hebben wij de aanvraag ontvangen van de heer C. Oomen, Klein
Vrijenban 3, 2611 XP te Delft voor het kappen van 89 bomen (op tekening 040318,
23 februari 2005 gedetailleerd) aangegeven zoals esdoorns, populieren, wilgen,
berken, elzen en essen) op de locatie Klein Vrijenban 3, algemeen bekend
als “De Wallertuin” te Delft.
Zienswijze belanghebbenden
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2 van de
Bomenverordening Delft 1998 (hierna: de Bomenverordening) is de aanvraag
gedurende twee weken ter inzage gelegd voor belanghebbenden. Op de ter visie
gelegde aanvraag is gereageerd door 282 belanghebbenden. Daarnaast hebben 139 buurt- en schoolkinderen een petitie tot
behoud van de tuin ingediend.
De zorgen en bezwaren komen zakelijk weergegeven neer op
de volgende kernpunten:
1) Door de herinrichting van de tuin gaan gezonde bomen
alsmede de
natuurwaarde
van de tuin verloren. Een kaalkap is
niet nodig.
2) Er dient per boom een afweging voor de kap te worden
gemaakt.
3) De aanvraag klopt niet met het schetsontwerp.
4) Er dient rekening te worden gehouden met de
aanwezigheid van
monumentale
bomen.
ad 1.
In het Ecologieplan Delft 2004-2015 is de Wallertuin
aangemerkt als stepping stone / kerngebied. Het streven van de gemeente is voor
dit soort gebieden gericht op het behouden en zo mogelijk versterken van
deze natuurwaarden. De Wallertuin is
een particuliere tuin en de gemeente heeft geen rechtstreekse invloed op het
beheer van deze tuin. De eigenaar van de tuin geeft als motivatie voor zijn
kapaanvraag aan, dat hij de oorspronkelijke esthetische waarde van de tuin (een
ontwerp van de befaamde tuinarchitect Springer) weer zoveel mogelijk in ere wil
herstellen en heeft bij de kapaanvraag ook een renovatieplan voor de tuin
ingediend. De tuin is de afgelopen decennia niet onderhouden en maakt een
verwaarloosde indruk.
De gemeente is in overleg getreden met de eigenaar en
zijn architect om helder te krijgen welke soorten bomen en struiken/boomvormers
er terug geplant gaan worden, waarmee zowel de natuurwaarde als de esthetische
waarde gewaarborgd kunnen worden. Het staat vast, dat gezien de kwaliteit van
de aanwezige beplanting binnen afzienbare tijd ook de natuurwaarde achteruit
gaat. Diverse bomen liggen om of staan op omvallen. Het terrein is drassig en
tijdens wind is betreden niet aan te raden.
Naast de oorspronkelijke aanplant is de tuin overwoekerd
door natuurlijke opslag van met name esdoorns, populieren en essen als gevolg
van zwaar achterstallig onderhoud vanuit het verleden. Deze opslag is voor een
gedeelte kapvergunningvrij, doordat de diameter van de stam te dun is. De
aanvraag heeft echter voor een gedeelte ook betrekking op deze opslag, die door
de dikte van de stam wel kapvergunningplichtig is. Daardoor komt de aanvraag
uit op 89 bomen en boomvormers, waarvan slechts een gedeelte ook daadwerkelijk
is aangeplant. De (nieuwe) eigenaar van de tuin streeft ernaar de tuin op de
gebruikelijke wijze te kunnen gebruiken, beheren en onderhouden.
Overigens is van een volledige kaalslag geen sprake.
Naast het verdwijnen van dit grote aantal bomen en boomvormers ten behoeve van
de herinrichting wordt ook bestaande beplanting gehandhaafd.
Daarnaast heeft de eigenaar aangegeven, dat hij een fors
aantal bomen en boomvormers terugplant. Dit plan is ter beoordeling aan de
gemeente voorgelegd.
ad 2.
De aanvraag is per boom
getoetst op kwaliteit en gezondheid. De algemene gezondheid van de bomen laat
door achterstallig onderhoud te wensen over. Er is gevaar voor omvallen, mede
gezien de drassige groeiomstandigheden. Alleen de van nature ontstane jonge
opslag van esdoorns en populieren, essen hebben een levensverwachting van meer
dan 10 jaar, maar er is geen argument het verwijderen van deze opslag tegen te
gaan gezien het voorliggende beplantingsplan.
ad 3.
Bij binnenkomst van een kapaanvraag is niet meer bekend
dan wat de aanvrager heeft ingevuld. In de tijd dat een aanvraag ter inzage
ligt voor belanghebbende gaat een teamleider van het vakteam Groen ter plekke
kijken en controleert de aantallen, de soorten en of de reden van aanvraag
kapvergunningplichtige bomen betreft. De teamleider van het vakteam Groen, die
ter plaatse is geweest, heeft daar waar dit nodig was op de tekening
aanvullingen gemaakt ten aanzien van soort en diameter en aantal. Dit is
overigens een gebruikelijke werkwijze binnen de gemeente. De vergunning wordt
vervolgens verleend voor die bomen, die zijn aangegeven op de bovenstaand
bedoelde tekening en die volgens de Delftse Bomenverordening 1998 kapvergunningplichtig
zijn.
In
het bestemmingsplan Binnenstad wordt aangegeven, dat zich in de Wallertuin
monumentale bomen bevinden. Deze bomen zijn niet terug te vinden in de huidige
situatie. De nog aanwezige bomen hebben geen monumentale waarde in het kader
van de Bomenverordening Delft 1998, noch van de lijst bij het bestemmingsplan
Binnenstad.
Beoordeling
van de aanvraag
De
aanvraag is getoetst aan het bepaalde in artikel 8, 9 en 10 van de
Bomenverordening.
De
bomen staan niet op de monumentale bomenlijst van de bomenverordening. Het
geheel van de Wallertuin maakt deel uit van de hoofdstructuur zoals die is
aangegeven op de bomenkaart uit het Ecologieplan Delft. De tuin en de
individuele bomen staan niet aangegeven als een bijzondere openbare ruimte in
de Delftse binnenstad. De bomen hebben als geheel van de Wallertuin een
beeldbepalende functie voor de omgeving. De bomen zijn niet geplant als gevolg
van een eerdere herplantplicht. Als onderdeel van de “Springertuin” hebben
sommige bomen historische waarde. De bomen hebben geen zeldzaamheidswaarde
gelet op de soorten, waarvoor de kapvergunning is aangevraagd.
De
oorspronkelijk aangeplante bomen hebben een levensduur die lager ligt dan tien
jaar.
Wij
hebben vastgesteld dat u gerechtigd bent om over de houtopstand waarop uw
aanvraag betrekking heeft te beschikken.
U
hebt aangegeven de tuin in zijn oorspronkelijke waarde te herstellen. In uw
aanvraag geeft u aan “80 bomen en struikbomen” te planten naast 80 leibomen. Op
25 februari hebben wij mogelijke plantsuggesties van u ontvangen. Het is u nog
niet mogelijk geweest gezien de status van het ontwerp de exacte soortkeuze en
locatie aan te geven. In het kader van de herplantplicht ter compensatie van de
natuurwaarde van de tuin leggen wij een herplantplicht op van minimaal 10 bomen
van de eerste grootte (bijvoorbeeld: Fraxinus, Quercus en Fagus met een
minimale plantgrootte 14-16), 30 bomen van de tweede grootte (bijvoorbeeld:
Acer, Alnus, Carpinus en Acer en met een minimale plantgrootte 12-14) en 40
bomen van de derde grootte (bijvoorbeeld Amelanchier, Catalpa, Cornus en
Crataegus met een minimale plantgrootte 12-14) terug te planten voor de te
kappen 89 bomen. Uw voorstel om eveneens 80 leibeuken te planten heeft onze
instemming. Deze maken echter geen deel uit van de hierboven opgelegde
herplantplicht.
Uw
definitieve beplantingsplan inclusief de maat van de te planten bomen dient u
ter goedkeuring aan ons voor te leggen.
Gezien
bovenstaande afweging zijn wij van mening dat er volgens de Bomenverordening
1998 geen beletselen zijn om de vergunning te verlenen.
Besluit
Gelet
op het bovenstaande besluiten wij op grond van artikel 4, 8, 9, 10 en 14 van de
Bomenverordening Delft 1998 aan de heer C. Oomen een kapvergunning met de
daaraan verbonden bovengenoemde herplantplicht voor 80 bomen te verlenen
overeenkomstig de in de aanvraag en de op de daarbij overgelegde situatieschets
vermelde gegevens, onder de in de bijlage vermelde voorschriften.
Op
grond van artikel 4 van de Bomenverordening 1998 verbinden wij hieraan het
voorschrift dat niet eerder tot kap mag worden overgegaan dan dat:
a)
de
bezwaartermijn voor belanghebbenden is verstreken zonder dat er bezwaar is
ingediend;
b)
beslist
is op het bezwaar en zes weken na datum van de beslissing zijn verstreken en
geen verzoek tot voorlopige voorziening is ingediend;
c)
beslist
is op een verzoek om een voorlopige voorziening.
Delft,
3 maart 2005
Burgemeester
en wethouders van Delft,
namens
dezen,
F.
A. de Graaf
Directeur
Cluster Wijk- en Stadszaken
Belanghebbenden
ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen binnen 6 weken na verzending van
deze brief tegen het erin vervatte besluit een gemotiveerd bezwaarschrift in
dienen bij:
Burgemeester en wethouders van Delft
Postbus 78, 2600 ME Delft.