24 november 2005

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-097

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college

      FRACTIE GEMEENTERAAD DELFT

                               Postbus 78, 2600 ME  Delft, tel. 015 260 25 37

                              

                                                                                                                                            College van Burgemeester en Wethouders                                
van de gemeente Delft|
Postbus 78
2600 ME  Delft           

Delft, 2005.06.22

Onderwerp:     Schriftelijke vragen reces              

Geacht College,

De leden van de VVD-fractie zijn tijdens het reces al wandelend, winkelend of zittend op een terrasje door vele burgers aangesproken over Delftse zaken die in hun ogen anders of beter konden, soms in een toevallige ontmoeting, soms bewust ons aansprekend. Om recht te doen aan de zorg van deze burgers over hun stad vraagt de VVD-fractie uw aandacht voor de gesignaleerde zaken en antwoord op de hiermee samenhangende vragen.

 Verkeer en bereikbaarheid

  1. Doorverwijzing naar de parkeergarages is onvoldoende of onvoldoende duidelijk. Dit leidt tot onnodige autobewegingen, hetgeen de luchtkwaliteit niet ten goede komt.

Vraag: Is het mogelijk op korte termijn alle aanrijroutes te controleren en waar nodig te voorzien van de juiste bebording?

 

  1. De spelregels met betrekking tot de andere parkeerfaciliteiten zijn eveneens onvoldoende of onvoldoende duidelijk aangegeven, hetgeen leidt tot ten onrechte gegeven bekeuringen, die bezoek aan (de binnenstad van) Delft niet bevorderen.

Vraag: Is het mogelijk op korte termijn de bebording met betrekking tot het vergunningparkeren te controleren en waar nodig aan te passen?

 

  1. De verwijzingen op de groene verwijspalen met kroontje in de Binnenstad zijn niet alle juist. Voorbeeld: op de paal naast het stadhuis voor het Boterhuis stuurt zoekenden voor Molen de Roos via de Oude Langendijk.

Vraag: Is het mogelijk op korte termijn bedoelde paalverwijzingen te controleren en waar nodig bij te stellen?

 

 

  1. De afslag Delft-zuid van de A13 komend vanuit Rotterdam is onjuist aangegeven. Dit leidt vaak tot verwarrende en gevaarlijke autobewegingen. De borden geven slechts de mogelijkheid van rechtdoor rijden aan, terwijl dit rechtsaf moet zijn. Linksafslaand ontstaat niet de terugweg naar Rotterdam uit de doorgaande baan, maar wordt tussen twee banen ineens een nieuwe gefrummeld. Onduidelijkheid is troef. Bovendien is de belijning sterk vervaagd.

Vraag: Is het mogelijk bij de Provincie er op aan te dringen deze afslag te bezien op fouten, waarna deze fouten worden hersteld?

  1. Komende vanaf de Mijnbouwstraat naar Zuidpoort over de Sebastiaansbrug wordt de tweebaansweg gesplitst in één baan rechtdoor en één baan linksaf. Na het stoplicht is de weg linksaf langs Zuidpoort weer tweebaans. Door deze splitsing ontstaat onnodig filevorming (luchtvervuiling) op de baan linksaf, terwijl de baan rechtdoor/rechtsaf nauwelijks gebruikt wordt.

Vraag: Is het mogelijk voor bedoeld stoplicht het verkeer over twee banen linksaf te laten afwikkelen?

  1. De ingang van de Phoenixgarage via de Oude Delft wordt ’s avonds als onveilig ervaren; de verlichting is onvoldoende.

Vraag: Is het mogelijk de verlichting aan te passen?

  

  1. De werkzaamheden voor de Koepoortgarage zijn reeds gestart, terwijl er nog diverse bezwaarprocedures lopen (er zou zelfs nog geen bouwvergunning zijn). Toch zijn de parkeerplaatsen al opgeheven, waardoor in dit deel van Delft – zoals te verwachten was – eerder dan noodzakelijk grote problemen ontstaan met betrekking tot het parkeren. Bovendien wordt bekeurend opgetreden voor het plaatsen van auto’s op de busparkeerplaats in de vakken die voor gewone auto’s zijn bestemd volgens de belijning.

Vraag: Is het mogelijk duidelijk aan te geven waar wel en niet geparkeerd mag worden?

 

Vraag: Is het mogelijk zoveel mogelijk braakliggende grond voor tijdelijk parkeren te bestemmen, ook of juist in de omgeving van de Koepoortbrug

Vraag: Is het mogelijk corrigerend en niet direct bekeurend op te treden ingeval hier verkeerd is geparkeerd?

Vraag: Is het mogelijk op korte termijn een parkeerplaatsentelling te doen plaatsvinden (met en zonder de aantallen plaatsen in de parkeergarages)? 

  1. Regelmatig staan auto’s zonder geldige kaart geparkeerd op vergunninghoudersplaatsen en plaatsen bestemd voor mindervaliden.

Vraag: Is het mogelijk strikter te handhaven?

  1. Delft maakt veelvuldig gebruik van verkeerdrempels. Eenheid in uitvoering is ver te zoeken. Ze verschillen zelfs per straat (b.v. Hugo de Grootstraat). Ook de ANWB pleit voor uniforme vormgeving van verkeersdrempels. Hiermee krijgen ze dezelfde status als een verkeersbord, overal eender en bij iedereen bekend wat het effect is.

Vraag: Is het mogelijk meer uniformiteit te brengen in de uitvoering van verkeersdrempels en daar waar afgeweken wordt van de ‘standaarddrempel’ dit duidelijk aan te geven?

                           

Binnenstad

  1. De Markt is heringericht en wordt vooral op zaterdag en ook wel zondag voor vele grotere en kleine zaken gebruikt. Hierbij is als storend ervaren dat wel erg vaak een braderie of ‘rotzooimarkt’  wordt gehouden.

Vraag: Is het mogelijk het aantal zodanige activiteiten op de Markt te beperken?

  1. Bij het gebruik van de Markt voor evenementen is het geproduceerde, meestal versterkte  geluid oorverdovend hard.

Vraag: Is het mogelijk een maximale geluidsnorm te bepalen en deze norm te handhaven?

  1. ’s Zomers op zaterdagen tussen 11.00 en 12.00 uur verzorgt de stadsbeiaardier op het carillon van de Nieuwe Kerk een live gespeeld optreden. Evenementen op de Markt trekken zich hier niets van aan en produceren hun eigen, veel te harde geluid (zie ook vraag 10).

Vraag: Is het mogelijk bij de vergunningverlening voor een evenement op de Markt te bepalen dat op tijden dat de stadsbeiaardier een optreden verzorgt, geen versterkt geluid mag worden geproduceerd?

 

  1. Delft bezit een schitterend stadhuis; de Markt is heringericht. Resultaat van de herinrichting is een ‘ingepakt’ gebouw: rechts en links de fietsenstallingen en op de banken voor het stadhuis grote groepen mensen in wisselende samenstelling. De aanblik van het stadhuis is volkomen weg. Een beetje mooie foto is nauwelijks nog te maken (m.n. door de toeristen). Vergaderen in het stadhuis (aan de voorkant) is door de herrie nauwelijks tot niet mogelijk. Bovendien moeten bruidsparen tussen dit bankpubliek en aanhang heen ploegen. Men vraagt zich af of er geen andere oplossingen voor zitmogelijkheden kunnen worden gevonden.

Vraag: Is het mogelijk de het stadhuis vrij te maken van storende elementen (door vooral banken elders te plaatsen), opdat recht wordt gedaan aan dit schitterende monument?  

  1. De binnenstad is autoluw. Via pollers kan het verkeer gereguleerd worden toegelaten. De pollers hebben deze zomer vele dagen in verzonken stand het vrij binnenrijden mogelijk gemaakt. Dit zorgde voor overmatig autoverkeer.

Vraag: Is het mogelijk geregeld de pollers op functioneren te controleren en zo nodig bij te stellen?

  1. Het verkeer in de autoluwe binnenstad kan gaan en staan waar het wil. De bezoekers wanen zich safe, maar moeten vaak vrezen voor hun leven. Er wordt veel te hard en in het wilde weg gereden door gebruikers, vooral door fietsers en bromfietsers.

Vraag: Is het mogelijk meer handhavend op te treden? 

  1. De bevoorrading van de winkels gaat ook op zaterdag de hele dag door. Met name de grote auto die de Visbanken bedient, steekt dwars over de Markt naast het stadhuis achteruit in. Dit ontsiert voor lange tijd het beeld en belemmert het gebruik van deze weg door anderen (w.o. voetgangers).

Vraag: Is het mogelijk op toptijden bevoorrading van de winkels in de binnenstad te beperken tot de vroege uren?  

  1. Bij de herinrichting van de Markt zijn aan de terraseigenaren beperkingen opgelegd ten aanzien van de grootte van de terrassen. Door enkelen worden deze grenzen duidelijk en herhaaldelijk overtreden, hetgeen andere terraseigenaren uitnodigt ook hun terrein te vergroten. Dit leidt tot aantasting van de openheid van de Markt. Van twee dingen één: of de regels voor de terrassen worden aangepast, of er wordt handhavend opgetreden.

Vraag: Is het mogelijk de situatie op de Markt aan te passen aan het beleid of het beleid aan te passen aan de langzamerhand gegroeide situatie, waarbij de eerstgenoemde optie de voorkeur heeft? 

  1. Herhaalde malen is geklaagd over het ontbreken van een postkantoor in het noordelijk deel van de binnenstad. Hier is aandacht voor, echter ….

Vraag: Is het mogelijk ook de pinautomaat in de omgeving van de Klis te laten terugkeren, evenals de brievenbus?

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Het winkelbestand in de binnenstad is fors in beweging. Laatstelijk zijn weer drie gerenommeerde zaken gestopt met hun activiteiten, met name Sinke (damesmode), Stegeman (schoenen) en Stuivinga (tassen). Grote vrees bestaat dat na de golf van uitzendbureaus nu de beurt is aan de makelaars om de leegstaande winkelpanden in de binnenstad te gaan bezetten. Dit bevordert niet het winkelgebied dat wordt voorgestaan.

Vraag: Is het mogelijk het brancheringsbeleid zodanig toe te passen dat elke verdwijnende winkel weer door een winkel wordt vervangen?

 

Fietsers en veiligheid

 

  1. Bij de rotonde richting Pijnacker is 2-richtingen-fietsverkeer toegepast. De klachten over gevaarlijke situaties zijn niet van de lucht.

Vraag: Is het mogelijk verdere toepassing van dergelijke rotondes met 2-richtingen-fietsverkeer na te laten tot de effecten van het nu gerealiseerde exemplaar in kaart zijn gebracht en zijn afgewogen?

  1. Het nieuwe fenomeen ‘fietsstraat’ (Westlandseweg, Delftse Hout) zorgt voor veel

verwarring en wat meer is, veel gevaarlijke

momenten.

Vraag: Is het mogelijk verdere toepassing van de ‘fietsstraat’ na te laten tot de effecten van de nu reeds gerealiseerde exemplaren in kaart zijn gebracht en zijn afgewogen?

 

 

Groen

 

  1. De doorsteek van de Oude Delft naar de Phoenixstraat over de parkeergarage moet een fraaie en uitnodigende stadstuin zijn. Veel geld is uitgegeven aan het ontwerp. Het onderhoud is allerbelabberdst. Het is nauwelijks als verblijfsgebied aan te merken.

Vraag: Is het mogelijk meer zorg te besteden aan deze binnenstadstuin?

 

 

  1. De vragen over de bomenkap zijn niet te tellen. Het komt de vragers voor dat er wel erg veel bomen worden gekapt. Een ferme kaalslag wordt gevreesd. Ook komt het voor dat bomen reeds nu worden gekapt waarvoor de noodzaak pas over enige tijd bestaat. Met de geconstateerde slechte luchtkwaliteit moet niet al te nonchalant worden omgegaan met deze leveranciers van zuurstof.

Vraag: Is het mogelijk informatie (b.v. in de Stadskrant) te verzorgen over het waarom van de kap, de mogelijke herplant enzovoorts?

                  Vraag: Is het mogelijk onnodige of voortijdige kap te voorkomen?

  1. Veel stoepen worden ontsierd door onkruid. Bij nat weer zorgt dit voor uitglijden met alle mogelijke gevolgen van dien. Ook worden piramidevormige bloembakken geplaatst op dergelijke stoepen, hetgeen middenin de gesignaleerde onkruidchaos een aanfluiting is.

Vraag: Is het mogelijk meer onkruidbestrijding op stoepen toe te passen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemeen

 

  1. Delft kent diverse leegstaande of door de staat van onderhoud ontsierende panden. Met name het voormalige garagepand aan het eind van de Hugo de Grootstraat en een groot pand in het midden van de Molenstraat zijn herhaaldelijk genoemd. Vandalisme en krakers worden gevreesd.

Vraag: Is het mogelijk (lange) leegstand te voorkomen?

Vraag: Is het mogelijk door toepassing van het aanschrijvingsbeleid verwaarloosde panden sneller aan te pakken?

 

 

 

 

 

 

 

  

  1. Het veelvuldige voorkomen van grote partijen afval naast de hiervoor bedoelde containers is een doorn in het oog van velen, ook van de toeristen. Vaker legen van containers is de remedie.

Vraag: Is het mogelijk vaker de containers te legen?

Vraag: Is het mogelijk handhavend op te treden bij verkeerd aanbieden van afval?

 

 

  1. De woonboten worden uiteraard voorzien van elektra. Na de herplaatsing geschiedt dit nu met draden door de bomen. Een erg gevaarlijke en onzekere situatie?

                        Vraag: Is het mogelijk op zeer korte termijn de woonboten op de juiste wijze van

stroom te voorzien?                  

                                                                  

           

Een hele reeks vragen van divers gewicht. Bedoeld om dat wat de Delvenaar, Delftenaar of bezoeker van Delft beweegt, onder uw aandacht te brengen. De VVD-fractie verzoekt u dan ook de vragen serieus te nemen en serieus te beantwoorden. Niet met een simpel ‘ja’ of ‘nee’, maar met een inhoudelijke afweging en – zoveel mogelijk – vermelding van de actie die u gaat ondernemen.

 

Namens alle vragenstellers en de VVD-fractie dank voor de aandacht in dezen!

 

Hoogachtend,

Namens de gemeenteraadsfractie VVD Delft,

 

W.C. Steffen-Hoogendoorn,

voorzitter

 

 

 

 

Bezoekadres:  Stadhuis (achteringang),  Markt,  Delft                                         tel. 015 260 25 37