06 december 2005

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-110

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college

 

Datum 4 december 2005

Geacht college,

Op dinsdag 8 november stelde ik in de commissie Duurzaamheid een rondvraag aan wethouder ir. R. Grashoff over de risico's genoemd in de uitvoeringsovereenkomst spoorzone Delft.

Ik kreeg het volgende antwoord van wethouder ir. R. Grashoff: "Op onzinnige vragen geef ik geen antwoord"

Daarna stelde ik dezelfde rondvraag aan financieel wethouder C. Mooiweer in de commissie Middelen & Bestuur van 15 november. Ik kreeg bij monde van burgemeester Verkerk het advies om de vraag als schriftelijke vraag te stellen. Daarmee hoop ik dat ik niet langer van het kastje naar de muur gestuurd wordt en volgens het reglement fatsoenlijk antwoord krijg.

In het AD / Haagsche Courant van 5 oktober stond dat prof. dr. ir. Hugo Priemus van de TU Delft vindt dat de risico's die aan het spoorzone project kleven erg groot zijn. Het "worst case scenario' van de gemeente zou volgens een uitgelekt document uitgaan van dertig miljoen euro, terwijl men vijftig miljoen euro wil reserveren. Volgens professor Priemus onderschatten gemeenten vaak de risico's. Priemus zou het verstandig vinden als Delft eens langsgaat bij een verzekeraar om de risico's te verzekeren. Delft kan volgens Priemus ook iets opsteken van de wijze waarop een verzekeraar zo'n project als dit calculeert.

Tevens staat in artikel 4.5 lid b van de definitieve uitvoeringsovereenkomst : "het verwezenlijken van risico's, die niet, of niet tegen redelijke commerciële voorwaarden verzekerbaar zijn, en deze kosten naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet (geheel) voor rekening van de gemeente kunnen zijn of behoren te blijven, is de Gemeente bevoegd zich tot de Stuurgroep Rijk/Gemeente te wenden met het verzoek te bepalen hoe om te gaan met de consequenties hiervan. De Gemeente onderbouwt in haar verzoek, dat zij het bewuste risico niet kan/kon voorzien en/of beheersen. De Gemeente onderbouwt in haar verzoek, dat zij het bewuste risico niet kan/kon voorzien en/of beheersen."

In de uitvoeringsovereenkomst wordt in feite door de drie partijen al aangegeven dat indien de risico's wel tegen een redelijke commerciële voorwaarden te verzekeren zijn dit gedaan zou moeten worden door de partij die verantwoordelijk is voor alle risico's. In dit geval de gemeente Delft. Indien de gemeente Delft niet gepoogd heeft om zelfs de voorzienbare risico's te verzekeren dan ligt het voor de hand dat de Stuurgroep Rijk/Gemeente de consequenties hiervan (geheel) bij de gemeente Delft zal leggen.

Één van de subsidievoorwaarden in artikel 13 .2 lid b is dat de eerste tunnelbuis inclusief station in december 2011 in bedrijf is. Wanneer op dat moment niet het Deelproject Spoorinfrastructuur en Spoorse OV-knoop in dienst is gesteld, dan wordt de subsidie aangepast zodat niet meer vergoed wordt dan daadwerkelijk voor realisatie van dat deel van het project is uitgegeven. Elke vertraging komt zo dubbel voor rekening van de gemeente Delft. Niet alleen zullen de uiteindelijke kosten zeer waarschijnlijk toenemen bij vertraging, maar ook wordt Delft nog gekort op de subsidie van het Rijk.

Vragen: Bent u al bij een verzekeraar langs geweest om de risico's van overschrijding te verzekeren? zo ja; kunt u ons daarvan op de hoogte stellen, en zo nee; bent u dat van plan? en zo nee, waarom niet?

In het AD / Haagsche Courant Dichtbij van 3 december staat dat DSM - Gist van plan is om het oppompen van 6,5 miljoen kubieke meter grondwater per jaar te gaan staken. Dit heeft gigantische gevolgen voor mogelijke wateroverlast tot ver in de regio rond Delft. Volgens en 'oud' Iwaco rapport zijn bij infrastructurele werken met een relatief diepe ligging aanpassingen noodzakelijk. Bij de diepe parkeergarage aan de Phoenixstraat heeft dat tussentijds geleid tot 25% overschrijding van de geplande bouwkosten.

In de Uitvoeringsovereenkomst staat in hoofdstuk 1 bij de definitie van uitvoeringsrisico: Alle mogelijke omstandigheden.....die op welke wijze dan ook (kunnen) leiden tot (meer) kosten voor de uitvoering van de werken en werkzaamheden.

Vragen: Is dit risico van het staken van het oppompen van het grondwater door DSM-Gist betrokken en berekend bij de risicoparagraaf voor de ontwikkeling van Spoorzone Delft? Zo nee, waarom niet, en zo ja hoeveel bedraagt in het 'worst case scenario' het risico van de extra bouw- en beheerkosten?

Collegiale groet,

Ir. Ing. J. P. de Wit

Raadslid Leefbaar Delft