06 mei 2008

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-13

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college


Aan:                 College van Burgemeester en Wethouders
Van:                 Fractie D66
Datum:             17 maart 2008
Betreft:            Beschadigde huizen rond de Koepoortgarage


Geacht College, 

Van verschillende zijden bereiken ons vragen en klachten over het optreden van de gemeente inzake de beschadigde huizen rond de Koepoortgarage.

U heeft gedupeerde bewoners gevraagd hun huis daadwerkelijk te koop te zetten, voor de duur van zes maanden, alvorens van enige uitkoopregeling sprake kan zijn. U heeft toegezegd de bewoners hierbij ondersteuning te bieden via makelaarskantoren.

Meerdere bewoners willen hun huis inmiddels in de verkoop zetten, maar ondervinden geen ondersteuning vanuit de gemeente en krijgen geen duidelijkheid over de ingang van de genoemde zes maanden. Ook ondervindt men een WOZ-stijging en een gebrekkige communicatie.

Mede in het licht van deze en andere toezeggingen in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening en de gemeenteraad heeft de fractie van D66 de volgende vragen.

1.  Het in de verkoop zetten vereist een schadetaxatie. Bent u bereid de kosten hiervoor aan de bewoners te vergoeden? Zo nee, waarom niet? Zult u dit helder naar de bewoners communiceren?

2.  De genoemde ondersteuning – aangeboden per brief op 22 januari jongtleden - vindt nog niet plaats, naar verluid omdat u nog met makelaars in gesprek bent. Bent u met ons van mening dat dit onaanvaardbare vertraging en onduidelijkheid oplevert voor de bewoners, die hier op dit moment de dupe van worden? Zo nee, waarom niet? Wat doet u hier aan en wanneer gaat de ondersteuning van start?

3. Bent u met ons van mening dat de genoemde zes maanden moeten ingaan op het moment dat de bewoner zich voor verkoop meldt bij makelaar en gemeente? Zo nee, waarom niet? Zult u dit helder naar de bewoners communiceren?

4. Bent u met ons van mening dat de stijging in de WOZ voor de gedupeerde bewoners ongepast is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u van plan dit op enige wijze te compenseren? Zult u dit helder naar de bewoners communiceren? 

5.  Bent u met ons van mening dat de communicatie rond dit project nog steeds onvoldoende is? Zo nee, waarom is er de laatste drie maanden dan geen nieuwsbrief meer verschenen? Welke stappen onderneemt u om dit zo snel mogelijk op te lossen? Zult u alle vragen van bewoners, zoals gesteld in mails aan de raadscommissie en ingezonden brieven in onder andere de Delft op Zondag, zo spoedig mogelijk beantwoorden?

In afwachting van uw antwoord, namens de fractie van D66,

Hoogachtend,

Lucas Vokurka

Pauljan Kuijper