Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-50 |
||
|
Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad aan het college van Burgemeester en Wethouders van Delft Datum: 9
oktober 2008 Op www.gemeentedelft.info staat dat de bouw van de spoortunnel Delft is gegund aan de Combinatie CrommeLijn VOF. De opdracht bestaat uit de bouw van een spoortunnel van 2,3 kilometer, een ondergronds station, een parkeergarage langs de Spoorsingel, het bouwrijp maken van het gehele plangebied en voor de uitvoering van een groot deel van het Masterplan. De kosten bedragen 355 miljoen euro. Er zijn meerdere overheidspartijen die geld beschikbaar hebben gesteld. Er zijn diverse bedragen genoemd. Er is ook een bedrag van €505 miljoen genoemd. De totale investering bedraagt circa €1 miljard. Het is mij niet meer duidelijk. Onderstaande vragen hebben als doel een duidelijk beeld te krijgen van de huidige stand van financiering en het afdekken van risico’s. Vraag 1 kunt u een overzicht in tabelvorm geven van de huidige definitieve bedragen per afzonderlijke geldschieter tot een totaal bedrag van €1 miljard, onder vermelding waar dat bedrag voor bedoeld is in het spoorzone gebied? Crommelijn VOF bestaat uit de drie bedrijven CFE, Haverkort Voormolen TBI infra en Dura Vermeer. De spoortunnel wordt gebouwd volgens de wand-dak methode. Vraag 2 kunt u respectievelijk per bedrijf aangeven waar een project volgens deze bouwmethode is gerealiseerd of nog in aanbouw is? Vraag 3 is er een verdeelsleutel vastgelegd tussen de bouwbedrijven voor het vergoeden van de eventuele bouwschade? Vraag 4 wat is het gebied waar woningen worden gemonitord op verzakkingen door bouwwerkzaamheden van Crommelijn aan de spoortunnel? De Haagse Tramtunnel is volgens de wand-dak methode gebouwd. Daar is veel mis gegaan door lekkages, met als gevolg extra kosten en een veel langere bouwduur. Hier hebben we te maken met DSM die nog miljoenen liters grondwater per dag wegpompt. DSM wil hier mee stoppen. Vraag 5 is er door een onafhankelijk bureau een analyse gemaakt van de bouwrisico’s van deze wand-dak bouwmethode in de Delftse situatie? Zo nee waarom niet? En zo ja, kan ik die krijgen? De gemeente Delft is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het bovengrondse spoorzone gebied. Er komen 1500 woningen en 21.000m2 kantoor (exclusief stadskantoor). Dit staat los van de Delftse bijdrage van €50,5 miljoen. Vraag 6 hoeveel miljoenen is Delft van plan te investeren in deze bovengrondse vastgoed ontwikkeling? Vraag 7 is er een risico analyse van het Delftse deel van deze vastgoedontwikkeling? Zo nee, waarom niet? En zo ja kan ik die krijgen? Op de informatieavond van 2 oktober over de bouw spoortunnel maken bewoners zich grote zorgen om verzakkingen naar aanleiding Koepoortgarage en Noord-Zuidlijn Amsterdam. Gemeentelijk projectleider Bijleveld liet weten dat er een gemeentelijk loket komt waar bewoners al hun vragen kunnen stellen. Een transparante procedure vooraf ontbreekt in Delft voor het geval dat er iets mis gaat. In Amsterdam is een speciale website http://www.amsterdam.nl/schadebureau gemaakt om schades te af te wikkelen. Vraag 8 kan er hier ook een openbare site komen naar Amsterdams voorbeeld waarin vragen van bewoners staan vermeld met de antwoorden van de gemeente en een mogelijkheid van reacties daarop door bewoners? Vraag 9 heeft de gemeente een openbare schadeprocedure opgesteld (zoals in Amsterdam) voor het melden en afhandelen van schades door de bouw van de spoortunnel? Vraag 10 gaat het gemeentelijke schadeloket ook daadwerkelijk individuele bewoners bijstaan in het verhalen van schadeclaims van mogelijke bouwschade op de aannemer Crommelijn? De gemeente is mogelijk aansprakelijk voor planschade als gevolg van wijziging van het bestemmingsplan. Vraag 11 gaat de gemeente een eigen schadebureau inschakelen? Zo ja welke is dat? Vraag 12 is de gemeente verzekerd voor deze planschade claims? Gaat 13 de gemeente zelf nulmetingen verrichten en taxaties van de waarde van de omliggende panden laten doen? Bouwschade ontstaat als er iets misgaat bij de aanleg van de spoortunnel. Bij de bouwschade als gevolg van de bouw van de Koepoortgarage is de gemeente bezig omliggende verzakte huizen op te kopen. Daarmee erkende de gemeente de medeaansprakelijkheid voor bouwschade. Vraag 14 is er voor de spoorzone een openbare opkoopregeling in geval van ernstige bouwschade? Zo ja welke?, en zo nee, waarom niet? Vraag 15 kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld voor schades/verzakkingen? Vraag 16 is de gemeente verzekerd tegen claims als gevolg van bouwschades zoals lekkages en verzakkingen ?
Met vriendelijke groet, Jan Peter de Wit www.leefbaar-delft.nl
|
|