Schriftelijke
vragen ingevolge art. 39 Reglement van Orde Gemeenteraad aan het college van
Burgemeester en Wethouders van Delft
Datum: 2
december 2008
In de Stadskrant
van 23 november was te lezen dat de gemeente honderdvijfentwintig bomen uit
het spoorzone gebied gaat verplanten in verband met de aanleg van de
spoortunnel. Dat is een heel nobel streven na al dat gekap van de laatste
jaren, maar wat voor prijskaartje daar aan hangt wordt niet gezegd.
Ik wil wel een afweging kunnen maken of je beter voor veel geld een klein
aantal bomen verplant of voor hetzelfde geld veel meer nieuwe bomen
aanplant.
Ik heb de kapvergunning, die ook voor verplanten verplicht is, eens bekeken
om te zien over welke bomen het gaat.
Deze bomen staan aan het Stationsplein, het Bolwerk,
de Spoorsingel, de Westvest en de Engelsestraat (voor de GGD).
Dit zijn zeker niet alle bomen in het spoortunnel gebied. Vreemd genoeg
staan de éénentwintig leiplatanen aan de Phoenixstraatzijde van het
Spoorviaduct niet in dit verplantingsplan. In de Stadskrant staat dat niet
alle bomen kunnen worden verplant. Er is gekeken welke bomen met een goede
kans op succes verplant kunnen worden.
Lijkt me sterk dat alle leiplatanen aan de Phoenixstraatzijde niet sterk
genoeg zijn om verplant te worden. Ook deze leiplatanen vind ik zeker de
moeite waard om verplant te worden. Uit de vergunning blijkt ook dat
uitgerekend voor de dertig leiplatanen van de Spoorsingel nog geen nieuwe
plek gevonden is.
De overige bomen worden herplant op de Burgwal (6 platanen), in Technopolis
(16 platanen), Buitenhofdreef (16 iepen), watercypres (1 Diamantpad) en in
de aan te leggen natuurspeeltuin bij de Hammenpoort (40 berken).
Volgens onze bomenverordening "de juiste boom op de juiste plaats"
zou er een bomenbank komen om verplante bomen tijdelijk op te slaan. Echter
deze bomenverordening
is 12 juli jongstleden ingetrokken.
Afgelopen jaren zijn er minstens drieduizend bomen verdwenen. Zou mooi zijn
als nu zoveel mogelijk bomen uit het spoorzone gebied herplant kunnen
worden.
Ik denk dat er voldoende vrijwilligers zijn die willen meehelpen bij het
verplanten van de "spoorbomen". Ik doe in ieder geval mee.
Reden genoeg om verhelderende schriftelijke vragen te stellen:
Vraag 1 hoeveel kapvergunning plichtige bomen moeten in totaal verdwijnen in
het spoorzone gebied als gevolg van de bouw van de spoortunnel?
Als honderdvijfentwintig bomen alle bomen in het spoorzone gebied zijn die
verplant kunnen worden.
Vraag 2 hoeveel bomen moeten er worden gekapt in het spoorzone gebied?
Volgens de toelichting van artikel 1g van de bomenverordening is verplicht
voor elke boom een bomen effect analyse (BEA) van de landelijke richtlijn
van de Bomenstichting te maken voor een nauwgezette en onafhankelijke
beoordeling, voorafgaand aan de voorgenomen bouw of aanleg. Een stappenplan
van inpassen, verplanten en als laatste kappen dient doorlopen te worden.
Vraag 3 wordt van elke boom in het spoorzone gebied een bomen effect analyse
gemaakt of deze potentieel verplantbaar is?
Vraag 4a waarom
worden er maar zo weinig bomen in het projectgebied verplant?
Vraag 4b wordt
er soms ook per boom een financiële (de economisch meest gunstige) afweging
gemaakt of worden uit milieu standpunt alle potentieel verplantbare bomen
behouden?
Vraag 5 wat kost het verplanten van de honderdvijfentwintig bomen in totaal?
Vraag 6 wat zijn de verplantingskosten per boomsoort in het verplantingsplan
spoorzone?
Vraag 7 waar is de Delftse bomenbank?
Vraag 8 wat kost een nieuwe plataan met een stamomvang van 20/25 cm?
Vraag 9 hoeveel geld zit er nu in het herplantfonds (bomenverordening) en/of
het groenfonds?
Stel dat een aantal bomen zeer goed te verplaatsen valt en dat er een groep
vrijwilligers bereid en in staat is, onder begeleiding van de gemeente, deze
verplaatsing grotendeels zelf uit te voeren.
Vraag 10 is het college dan bereid medewerking te verlenen aan die
verplaatsing?