Voor u
ligt een overzicht van de resultaten van de handhaving over 2007. In 2007 is
het handhavingsprogramma van 2006 geactualiseerd. Het betreffen de
handhavingszaken op basis van de Woningwet. Sinds de laatste wijziging (2006)
van de Woningwet, staat in artikel 100c, lid 2, vermeld: “burgemeester en
wethouders doen jaarlijks verslag aan de gemeenteraad over de wijze waarop in
het voorafgaande jaar uitvoering is gegeven aan de bestuurlijke handhaving van
het bepaalde bij of krachtens de hoofdstukken I tot en met IV, alsmede van het
door hen gevoerde beleid bij de uitvoering van die hoofdstukken. Burgemeester
en wethouders zenden tegelijkertijd met die aanbieding van het verslag aan de
gemeenteraad een afschrift ervan aan de inspecteur van VROM”.
Het overzicht is
onderverdeeld in 4 categorieën:
1.
Reguliere
handhaving
2.
Handhaving
op basis van gemeentelijk beleid
3.
Handhaving
bestemmingsplannen
4.
Overige
handhavingszaken
Per categorie staat eerst in
de linker kolom vermeld om wat voor handhavingszaken het gaat. In de vakken
daaronder staat omschreven om wat voor handhaving het gaat met het genoemde
aantal geplande taken. Vervolgens staan in de rechter kolom de behaalde
resultaten per omschrijving. De meest rechter kolom bevat eventuele
opmerkingen.
1.
Reguliere handhaving
De aantallen verleende
bouwvergunningen, zowel de lichte als de reguliere, lagen hoger dan de
prognose. Het aantal afgelegde controles is gelijk aan de prognose. Er vinden
vrijwel geen controles plaats bij vergunningvrij bouwen, omdat wij daar niet
over worden geïnformeerd. En als de bouwinspecteurs ermee worden geconfronteerd
vindt er geen aparte registratie van plaats.
Er zijn in het
handhavingsprogramma 2007 geen aantallen vermeld omtrent het uitvoeren van
inspecties bij illegale bouw en/of het bouwen zonder de vereiste
bouwvergunning. De 111 geconstateerde gevallen, waarbij 181 inspecties zijn
uitgevoerd, vergen veel inzet van de beschikbare capaciteit. Het totale aantal
fte’s waarmee deze taken worden uitgevoerd bedraagt 3,2 fte.
2.
Handhaving op basis van gemeentelijk beleid
Onder deze categorie wordt
verstaan de handhaving op basis van de gebruiksvoorschriften bestemmingsplan
Binnenstad (het functielimiteringssysteem FLS), de vastgestelde welstandsnota
en controles op basis van jaarlijks vast te stellen handhavingszaken
(reclame-uitingen, slechte panden binnenstad, integrale controles hotels e.d.).
Het aantal verleende vrijstellingen volgens het FLS is lager dan de prognose.
Een ander gebruik kan ook geregeld worden middels een bouwvergunning, in dat
geval vindt geen aparte registratie plaats van die vrijstelling. Jaarlijks
vindt een inventarisatie plaats van het gebruik van alle panden in de
binnenstad (196 blokzijden met daarin 2095 panden). Deze jaarlijkse opname is
niet meegenomen in het aantal inspecties. Het programma ‘slechte panden
binnenstad’ heeft vanwege capaciteitsproblemen (vacatures) vertraging
opgelopen. In 2007 zijn er 5 nieuwe buiteninspecteurs in dienst genomen.
Volgens de prognose zouden er
15 hotels gecontroleerd moeten worden, alle hotels zijn gecontroleerd. Bij
5 hotels zijn afwijkingen geconstateerd, voor die gevallen lopen nog
handhavingsprocedures.
3. Handhaving bestemmingsplannen
Het gaat hier om controles
en inspecties omtrent het gebruik van gronden en gebouwen aan de voorschriften
van een bestemmingsplan. In het kader van het project ‘Actualisering en
Uniformering Bestemmingsplannen (AUB)’ zijn 5 gebieden geïnventariseerd en zijn
193 overtredingen in beeld gebracht. Teneinde de rechten van de gemeente zeker
te stellen hebben de overtreders een wrakingsbrief ontvangen. Daarin staat
beschreven de aard van de geconstateerde overtreding en worden zij geïnformeerd
omtrent de wijze van inspraak bij het vaststellen van een nieuw
bestemmingsplan. Verder houdt de gemeente zich het recht voor tegen de
overtreding op te treden.
3.
Overige handhavingszaken
Het
betreft hier handhavingszaken omtrent aanlegvergunningen,
splitsingsvergunningen, controles in het kader van de drank- en horecawet en
huisnummerbesluiten.
In
grote lijnen is het Handhavingsprogramma 2007 uitgevoerd. Het feit dat niet
alle projecten zijn afgerond heeft deels te maken met het capaciteitsprobleem
en deels met de hoeveelheid werk die het project Actualisering en Uniformering
Bestemmingsplannen (AUB) met zich meebrengt. Dit komt ook doordat het aantal
geconstateerde overtredingen bij de inventarisatie van de bestemmingsplannen
aanzienlijk meer bedroeg dan was voorzien. De inventarisatie van
bestemmingsplannen vergt meer personele inzet dan tevoren was geraamd. De
projecten ‘Aanpak slechte panden Binnenstad’ en de ‘Integrale controles van de
hotels’ kunnen in 2008 worden afgerond.