Kwartaalrapportage XIII: april, mei, juni 2008
betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen
en/of verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1
Het college
besloot op 24 februari 2005, nadat de toenmalige commissie voor Werk, Zorg en
Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief
aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of
verslaafden. De toenmalige commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college
per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de
dagopvang naar de Surinamestraat.
Dit is de
dertiende rapportage (april, mei, juni 2008).
De
verplaatsing van het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen,
te weten:
Rapportage
vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen.
Het Dienstencentrum Surinamestraat van de Stichting PerspeKtief (dagopvang) opende op
19 maart 2008 de deuren voor de bezoekers.
De eerste 3 maanden zijn goed verlopen. De evaluatie van de leefbaarheid en veiligheid in het beheergebied leverde een resultaat op waarmee zowel het Platform beheer Surinamestraat e.o. en het veiligheidsoverleg Surinamestraat e.o. goed mee kunnen leven.
Het aantal bezoekers in de eerste 3 maanden lag iets onder het verwachte gemiddelde. De Stichting PerspeKtief wijdt dit aan het relatief goede voorjaarsweer, maar ook aan de stringente hantering van huis- en gedragsregels. Daarnaast zal de doelgroep ook nog moeten wennen aan de nieuwe locatie.
4.1 Beheerplatform
Het Platform beheer Surinamestraat
e.o. (beheerplatform) kwam in het 2e kwartaal van 2008 bijeen op 15
april, 13 mei en 17 juni 2008 (de vastgestelde verslagen van 15 april en 13 mei
zijn bijgevoegd).
In het 2e kwartaal
traden de bewoners Vrijenbanselaan en Ouderenproof Vrijenban (namens de ouderen)
als vertegenwoordigers van de omwonenden toe tot het beheerplatform. Namens de
omliggende bedrijven nam Stichting Bedrijventerrein Vrijenban plaats in het
beheerplatform.
Vertegenwoordigers van het
beheerplatform voerden overleg met het bestuur van bewonersbelangenvereniging
Onze Indische Buurt over deelname aan het beheerplatform. Na de zomervakantie
neemt Onze Indische Buurt hierover een besluit.
4.2 Veiligheidsoverleg
Het veiligheidsoverleg
Dienstencentrum Surinamestraat startte op 1 april 2008 en vond eens per twee
weken plaats. Aan het veiligheidsoverleg wordt deelgenomen door de Stichting
PerspeKtief, Politie Haaglanden Delft/Rijswijk en de gemeenten Rijswijk en
Delft. Het veiligheidsoverleg onderhoudt direct contact met het Mondriaan College
en de HTM (tramlijn 1) over de veiligheidssituatie in het beheergebied
Surinamestraat e.o. Het veiligheidsoverleg rapporteert naar de deelnemende
organisaties en het Platform beheer Surinamestraat e.o.
Het veiligheidsoverleg evalueerde de eerste 3 maanden ‘toezicht en
handhaving’ (april, mei, juni).
De evaluatie leverde de volgende resultaten op:
De evaluatie werd voorgelegd aan het beheerplatform. Het beheerplatform nam op 17 juni 2008 kennis van de resultaten van de evaluatie
Voor wat betreft
de resultaten van de evaluatie laat het beheerplatform weten dat het gevoel van
veiligheid, met name bij de omliggende bedrijven, door het extra toezicht is
toegenomen.
Verder kan het beheerplatform zich goed vinden in de
aanbeveling om de post van bezoekers die geschorst zijn vanwege overlast in het
beheergebied gedurende de schorsingsperiode uit te geven op een adres buiten
het beheergebied.
Ook de aanbeveling om de toezichthoudende medewerkers van
PerspeKtief herkenbaarder in het beheergebied aanwezig te laten zijn wordt door
door het beheerplatform gesteund.
Het beheerplatform sluit zich aan bij de afspraak om de
werkafspraken met betrekking tot extra toezicht en handhaving nog drie maanden
te verlengen.
De evaluatie van de eerste 3 maanden ‘toezicht en handhaving’ van het
veiligheidsoverleg en de reactie van het beheerplatform zijn bijgesloten.
5. Dienstverlening
5.1 bezoekersmonitor
Door het
Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd.
199
personen stonden aan het einde van het 2e kwartaal 2008 ingeschreven
als bezoeker van het Dienstencentrum. Van deze personen staan er 177 tevens
ingeschreven voor een postadres.
Het
merendeel van de bezoekers is tussen de 30 en 50 jaar oud.
86% van de
bezoekers heeft de Nederlandse nationaliteit.
58% van de
bezoekers heeft geen eigen adres, maar verblijft bij een bekende. 12% verblijft
in de nachtopvang, 9,5% leeft op straat
en 11% heeft een eigen woning.
93,4% van
de bezoekers is afkomstig uit de regio DWO.
De meest
voorkomende problematieken zijn schulden en huisvesting.
Bezoekers
komen over het algemeen voor het ophalen van post, de huiskamer en gesprekken
met de hulpverleners.
41,7% van
de ingeschreven personen bezoekt het Dienstencentrum één keer per week terwijl
20,6%
meerdere keren per week een bezoek brengt. 3,5% bezoekt het Dienstencentrum
dagelijks.
5.2 Kompas dakloosheid
Op 4 maart 2008 besloot het college, evenals de overige 43
centrumgemeenten voor maatschappelijke opvang, een plan in te dienen bij het
ministerie van VWS om de dakloosheid in de komende jaren terug te dringen. De
volgende prestatieafspraken zijn voorgesteld.
Het college
is van mening dat met het Dienstencentrum Surinamestraat een voorziening is
gerealiseerd die een zeer belangrijke en centrale rol zal spelen bij de
realisatie van bovengenoemde prestatieafspraken.
In de
periode april, mei, juni 2008 zijn voor de uitwerking van het Kompas
dakloosheid de volgende werkgroepen van start gegaan:
Bijlagen:
-
Bezoekersmonitor
2e kwartaal 2008
-
Verslagen
beheerplatform
-
Evaluatieverslag
veiligheidsoverleg
-
Reactie
beheerplatform