Kwartaalrapportage XIII: april, mei, juni 2008

 

betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1

 

  1. Aanleiding

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de toenmalige commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden. De toenmalige commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat.

 

Dit is de dertiende rapportage (april, mei, juni 2008).

 

 

  1. Wijze van rapporteren

 

De verplaatsing van het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:

 

Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen.

 

 

  1. Actuele stand van zaken

 

Het Dienstencentrum Surinamestraat van de Stichting PerspeKtief (dagopvang) opende op

19 maart 2008 de deuren voor de bezoekers.

 

De eerste 3 maanden zijn goed verlopen. De evaluatie van de leefbaarheid en veiligheid in het beheergebied leverde een resultaat op waarmee zowel het Platform beheer Surinamestraat e.o. en het veiligheidsoverleg Surinamestraat e.o. goed mee kunnen leven.

 

Het aantal bezoekers in de eerste 3 maanden lag iets onder het verwachte gemiddelde. De Stichting PerspeKtief wijdt dit aan het relatief goede voorjaarsweer, maar ook aan de stringente hantering van huis- en gedragsregels. Daarnaast zal de doelgroep ook nog moeten wennen aan de nieuwe locatie.

 

 

  1. Beheerplatform en omgevingsbeheer

 

4.1 Beheerplatform

Het Platform beheer Surinamestraat e.o. (beheerplatform) kwam in het 2e kwartaal van 2008 bijeen op 15 april, 13 mei en 17 juni 2008 (de vastgestelde verslagen van 15 april en 13 mei zijn bijgevoegd).

 

In het 2e kwartaal traden de bewoners Vrijenbanselaan en Ouderenproof Vrijenban (namens de ouderen) als vertegenwoordigers van de omwonenden toe tot het beheerplatform. Namens de omliggende bedrijven nam Stichting Bedrijventerrein Vrijenban plaats in het beheerplatform.

 

Vertegenwoordigers van het beheerplatform voerden overleg met het bestuur van bewonersbelangenvereniging Onze Indische Buurt over deelname aan het beheerplatform. Na de zomervakantie neemt Onze Indische Buurt hierover een besluit.

 

      4.2 Veiligheidsoverleg

 Het veiligheidsoverleg Dienstencentrum Surinamestraat startte op 1 april 2008 en vond eens per twee weken plaats. Aan het veiligheidsoverleg wordt deelgenomen door de Stichting PerspeKtief, Politie Haaglanden Delft/Rijswijk en de gemeenten Rijswijk en Delft. Het veiligheidsoverleg onderhoudt direct contact met het Mondriaan College en de HTM (tramlijn 1) over de veiligheidssituatie in het beheergebied Surinamestraat e.o. Het veiligheidsoverleg rapporteert naar de deelnemende organisaties en het Platform beheer Surinamestraat e.o.

 

Het veiligheidsoverleg evalueerde de eerste 3 maanden ‘toezicht en handhaving’ (april, mei, juni).

De evaluatie leverde de volgende resultaten op:

 

De evaluatie werd voorgelegd aan het beheerplatform. Het beheerplatform nam op 17 juni 2008 kennis van de resultaten van de evaluatie

Voor wat betreft de resultaten van de evaluatie laat het beheerplatform weten dat het gevoel van veiligheid, met name bij de omliggende bedrijven, door het extra toezicht is toegenomen.

 

Verder kan het beheerplatform zich goed vinden in de aanbeveling om de post van bezoekers die geschorst zijn vanwege overlast in het beheergebied gedurende de schorsingsperiode uit te geven op een adres buiten het beheergebied.

Ook de aanbeveling om de toezichthoudende medewerkers van PerspeKtief herkenbaarder in het beheergebied aanwezig te laten zijn wordt door door het beheerplatform gesteund.

Het beheerplatform sluit zich aan bij de afspraak om de werkafspraken met betrekking tot extra toezicht en handhaving nog drie maanden te verlengen.

 

De evaluatie van de eerste 3 maanden ‘toezicht en handhaving’ van het veiligheidsoverleg en de reactie van het beheerplatform zijn bijgesloten.

 


5.   Dienstverlening

 

            5.1 bezoekersmonitor

Door het Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd.

 

199 personen stonden aan het einde van het 2e kwartaal 2008 ingeschreven als bezoeker van het Dienstencentrum. Van deze personen staan er 177 tevens ingeschreven voor een postadres.

 

Het merendeel van de bezoekers is tussen de 30 en 50 jaar oud.

 

86% van de bezoekers heeft de Nederlandse nationaliteit.

 

58% van de bezoekers heeft geen eigen adres, maar verblijft bij een bekende. 12% verblijft in de nachtopvang,  9,5% leeft op straat en 11% heeft een eigen woning.

 

93,4% van de bezoekers is afkomstig uit de regio DWO.

De meest voorkomende problematieken zijn schulden en huisvesting.

 

Bezoekers komen over het algemeen voor het ophalen van post, de huiskamer en gesprekken met de hulpverleners.

 

41,7% van de ingeschreven personen bezoekt het Dienstencentrum één keer per week terwijl

20,6% meerdere keren per week een bezoek brengt. 3,5% bezoekt het Dienstencentrum dagelijks.

 

            5.2 Kompas dakloosheid

Op 4 maart 2008 besloot het college, evenals de overige 43 centrumgemeenten voor maatschappelijke opvang, een plan in te dienen bij het ministerie van VWS om de dakloosheid in de komende jaren terug te dringen. De volgende prestatieafspraken zijn voorgesteld.

Het college is van mening dat met het Dienstencentrum Surinamestraat een voorziening is gerealiseerd die een zeer belangrijke en centrale rol zal spelen bij de realisatie van bovengenoemde prestatieafspraken.

 

In de periode april, mei, juni 2008 zijn voor de uitwerking van het Kompas dakloosheid de volgende werkgroepen van start gegaan:

 

 

 

Bijlagen:

-          Bezoekersmonitor 2e kwartaal 2008

-          Verslagen beheerplatform

-          Evaluatieverslag veiligheidsoverleg

-          Reactie beheerplatform