380932
I N H O U D S O P G A V E
1.2. Wanneer gaat dit sociaal
plan gelden
2.2. Beheermaatregelen
woningen
6.2. Uitgangspunten bij
urgentieverstrekking
7.2. Huurquote /
persoonsgebonden extra verhuiskostenvergoeding
7.3 Extra diensten voor
mensen die dat nodig hebben
Bijlage 2 Het begrip passende woning
Bijlage 3 schematische plattegrond van
Poptahof met indeling in velden
Bijlage 4: Persoonsgebonden extra verhuiskostenvergoeding
De
komende jaren krijgen veel inwoners van de Poptahof te maken met ingrijpende
renovatie van de door hen gehuurde woning of met sloop en vervangende
nieuwbouw. Gevolg hiervan zal meestal zijn dat huurders gedwongen dienen te
verhuizen. Om deze gedwongen verhuizing op een goede manier te laten verlopen,
zijn een aantal regelingen ontworpen, die zijn vastgelegd in dit sociaal plan.
Er wordt tevens getracht duidelijkheid te verschaffen over de ‘rechten en
plichten’ van Woonbron Delft en de huurders. Het sociaal plan is de vastlegging
van afspraken die gemaakt zijn door Woonbron Delft, de betrokken bewonerscommissies
en de Huurdersvereniging Delft. Woonbron Delft verwacht met dit plan enige
onzekerheid bij de huurders weg te halen en de kosten op enigerlei wijze te
compenseren.
Woonbron
Delft realiseert zich dat de huidige spanning op de woningmarkt beperkend kan
werken op de voortgang van het project. Hier mag de Poptahof huurder niet de
dupe van zijn. Woonbron Delft beschouwt het als haar verantwoordelijkheid om
ervoor te zorgen dat er voldoende passende woningen voorradig zijn, zodat de
huurders uit de Poptahof met een stadsvernieuwingsurgentie kunnen doorstromen
naar een nieuwbouw- of gerenoveerde woning in de Poptahof. In de planning wordt
hier rekening mee gehouden.
De
ontwikkeling van de Poptahof wordt in fasen uitgevoerd. Om al in een vroeg
stadium inzicht te krijgen in de woonwensen van de huidige Poptahofhuurders
worden er ruim voor de start van elke fase huisbezoeken afgelegd om te
inventariseren wat de samenstelling en de wensen van de huishoudens in die fase
zijn. Daarnaast wordt overwogen hieraan voorafgaand een woonwensenscan voor de
hele Poptahof uit te voeren. De uitkomsten uit de inventarisatiegesprekken en
de eventuele woonwensenscan worden gebruikt in de verdere uitwerking van het
masterplan. Doordat deze gesprekken vroegtijdig plaatsvinden kan voor de start
van de planvoorbereiding van een fase bekeken worden in hoeverre aan de wensen
van de huurders met betrekking tot het ingreepniveau en de differentiatie
tegemoet kan worden gekomen. Bij de discussie over het ingreepniveau en bij de
planvoorbereiding van elke fase worden huurders betrokken.
Het
sociaal plan Poptahof is van kracht gegaan op 24 april 2003 nadat het
raadsbesluit is aangenomen. Het sociaal plan treedt fasegewijs in werking en
gaat gelden op het moment dat de huurders van het betreffende blok door
Woonbron Delft hiervan schriftelijk op de hoogte zijn gesteld. Deze datum
noemen wij de peildatum sociaal plan. De peildatum is belangrijk voor het al
dan niet in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten en andere
rechten en plichten voortkomend uit dit sociaal plan. De peildatum ligt over
het algemeen een jaar voor het moment dat de woning leeg moet zijn.
De
bewonerscommissies Poptahof Noord, Poptahof Zuid en Papsouwselaan (verenigd in
het buurtplatform) zijn voor Woonbron Delft gesprekspartner in het
herstructureringsproces. Zij vertegenwoordigen de belangen van de huurders in
de Poptahof en dienen namens de bewoners ideeën en voorstellen in. Het buurtpltaform
wordt bij zijn werkzaamheden ondersteund en geadviseerd door een
bewonersadvisuer die zijn werkzaamheden verricht in opdracht van de
Projectorganisatie Poptahof. De bewonersondersteuning draagt er zorg voor dat
zoveel mogelijk huurders bij de planvoorbereiding worden betrokken. Hierbij is
er aandacht voor het bereiken van groepen die niet door middel van het
reguliere participatieproces worden bereikt.
Uit
bovenstaande valt af te lezen dat steunpunt wonen de bewonerscommissies
begeleidt. Echter feitelijk begeleiden zijn niet de bewonerscommissies maar het
buurtplatform waarin de bewonerscommissie zitting hebben.
Tijdens
het proces wordt regelmatig overlegd met de bewonerscommissies en worden de
huurders middels de bekende nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de
voortgang van het proces.
Deze
regeling heeft betrekking op de herhuisvesting van de huurders uit de Poptahof,
die wonen in woningen die in het bezit zijn van Woonbron Delft en waarvan het
voornemen bestaat deze woningen te slopen en/of grondig te renoveren ten
behoeve van de herstructureringsplannen die tot omstreeks 2015 in de wijk
Poptahof gaan plaatsvinden (in bijlage 1 zijn de adressen van de betreffende
woningen in de Poptahof opgesomd).
Het
sociaal plan Poptahof is geënt op het stedelijk sociaal plan dat door de
Delftse corporaties en de gemeente is vastgesteld. Ook in dat plan is een
paragraaf over gedwongen verhuizing opgenomen. Dit stedelijk sociaal plan heeft
als doel om in hoofdlijnen een eenduidige en heldere communicatie naar alle
betrokken partijen te bewerkstelligen tijdens het herstructureringsproces. Waar
nodig is rekening gehouden met eventuele regionale afspraken omtrent
herstructurering die voor de gehele regio gelden.
De
uitgangspunten voor dit sociaal plan zijn de bestaande wet- en regelgeving en
de prestatieafspraken op landelijk, regionaal en lokaal niveau. De
belangrijkste wet- en regelgeving is:
Wijzigingen
op bestaande wet- en regelgeving en de prestatieafspraken worden geacht
automatisch te zijn doorgevoerd in het Sociaal Plan en de uitwerking daarvan.
Bij wijziging wordt met de bewonerscommissies overlegd over eventuele
aanpassingen van het sociaal plan. De intentie van dit overleg is het zoeken
van oplossingen, waardoor gemaakte afspraken en gedane toezeggingen aan
huurders kunnen worden nagekomen.
In
het kader van een leefbare buurt waar men prettig kan wonen ook in de aanloop
naar de uitvoering van het herstructureringsplan zal Woonbron Delft samen met
de gemeente zich extra inzetten voor het beheer van de wijk. Hierbij spannen
zij zich in om betrokken instanties zoals maatschappelijke organisaties,
Brandweer en Politie, te betrekken bij het leveren van de noodzakelijke extra
inspanningen om veiligheid en leefbaarheid op een aanvaardbaar peil te houden.
Deze beheermaatregelen zijn vastgelegd in het beheerplan Poptahof. De huurders
zelf spelen hierin vanzelfsprekend ook een heel belangrijke rol.
Leegkomende
woningen worden te allen tijde gebruikt voor tijdelijke verhuur tot een moment
zo dicht mogelijk bij de daadwerkelijke start van de eventuele
sloop/ingrijpende renovatie. Uitzonderingen op deze afspraak zijn slechts
mogelijk als de ingreep volgens de planning binnen 6 maanden na start van de
uitplaatsing zal beginnen of als de leegkomende woning cq. complex gezien de
(woon-)technische staat feitelijk onbewoonbaar is. Het is in deze periode,
indien gewenst, mogelijk de woning om-niet ter beschikking te stellen.
Tijdelijke
verhuur wordt op basis van de Leegstandswet uitgevoerd. Na ingang van de
peildatum voor het betreffende blok kan, na schriftelijke toestemming van de
gemeente Delft middels het verstrekken van een vergunning, de tijdelijke
verhuur uitgevoerd worden op basis van de Leegstandswet, Deze tijdelijke
huurders kunnen juridisch ook geen recht ontlenen aan de inhoud van het sociaal
plan.
Overige
beheermaatregelen:
Voordat
een gebied wordt aangewezen tot actiegebied, houdt Woonbron Delft een
individueel inventarisatiegesprek met elke bewoner (hoofdhuurder) van het
actiegebied, die vanwege de aanpak moet verhuizen. Zodra het gebied als
actiegebied is aangewezen, kunnen al deze bewoners gebruik maken van de voorrangsregeling.
Voor hen wordt dezelfde urgentiedatum aangehouden. Het individueel
inventarisatiegesprek vindt plaats op kantoor of tijdens een huisbezoek.
Tijdens dit gesprek worden de volgende punten behandeld:
§
Inventarisatie van de verhuiswensen en bespreken
welke wensen realiseerbaar zijn. Als de bewoner aangeeft dat hij/zij gebruik
wil maken van de terugkeergarantie of alleen in Delft een andere woning wil
krijgen, wordt hiervan een aantekening gemaakt.
§
Uitreiken van en uitleg over het sociaal plan;
§
Uitreiken folder van Woonbron Delft over het beleid
Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV);
§
Gezamenlijk verzorgen van de inschrijving via
internet of het invullen van een woonbon.
§
Uitleg geven over de werking van de urgentie.
§
Schetsen van de mogelijkheden van de
huurtoeslag/huurquote en uitreiken folder.
§
Nagaan of er behoefte is aan specifieke hulp, zoals
hulp bij het reageren op advertenties voor woningen en/of bij de verhuizing.
Bij
het gesprek kan op verzoek van de bewoners altijd een derde persoon aanwezig
zijn. Indien gewenst zorgt Woonbron Delft voor een tolk. De uitkomsten van het
gesprek worden schriftelijk vastgelegd. Bewoners krijgen een kopie exemplaar
van dit verslag met het verzoek dit voor akkoord te tekenen. Bij wijzigingen
van verhuiswensen wordt dit ook weer schriftelijk vastgelegd.
Woonbron
Delft en het Buurtplatform spreken af dat het Buurtplatform na de
inventarisatie per actiegebied een niet op naam gestelde samenvatting van de
uitkomsten ontvangt. Deze wordt bij de evaluatie van het sociaal plan
gebruikt.
Woonbron
Delft zegt een half jaar voor het moment dat de woning leeg moet zijn en er met
de werkzaamheden gestart gaat worden de huurovereenkomst schriftelijk op, op
grond van 'dringend eigen gebruik’. Overeenkomstig de wet wordt de huurder
gevraagd met de huuropzegging in te stemmen. Op een bij de huuropzegging
gevoegde verklaring kan de huurder aangeven of hij wel of niet instemt met de
huuropzegging. De huurder kan deze verklaring terugsturen in een bijgesloten
antwoordenvelop.
De
huuropzegging is alleen geldig als de huurder ermee instemt. Wanneer de huurder
aangeeft niet met de huuropzegging in te stemmen, of als de huurder de
verklaring niet terugstuurt, kan Woonbron de kantonrechter vragen zich over de
huuropzegging uit te spreken.
Woonbron Delft maakt ter
ondersteuning van het verhuisproces een uitgebreide checklist, waarin alle
stappen zijn opgenomen die Woonbron Delft en/of de bewoner moeten zetten om de
verhuizing goed te laten verlopen. In deze checklist zijn ook de procedures
opgenomen die doorlopen moeten worden bij andere instanties (bijvoorbeeld voor
het aanvragen van huurtoeslag voor de vervangende woning).
De
woning wordt onbewoond en leeg van meubilair en stoffering (bezemschoon)
opgeleverd door de huurder, conform de huurovereenkomst. De woning moet in
goede staat worden opgeleverd. Dit houdt in dat veranderingen aan woningen
voldoen aan de bouwtechnische eisen van de gemeente en nutsbedrijven, de veiligheid
gegarandeerd is en de verandering niet schadelijk is voor de gezondheid van
klanten en omwonenden. Indien er sprake is van tijdelijke verhuur (na
huuropzegging) kan de vertrekkende huurder met Woonbron Delft overleggen over
het overdragen van voorzieningen waarbij Woonbron Delft zich in de beoordeling
hiervan baseert op het vigerende Beleid ZAV (Zelf Aangebrachte Voorzieningen).
De
huurder hoeft de woning niet in de oorspronkelijke staat terug te brengen,
behalve als:
§
Woonbron Delft de woning tijdelijk wil verhuren en
door de huurder aangebrachte wijzigingen of voorzieningen deze tijdelijke
verhuur onmogelijk maken.
§
bij verwijdering of sloop van aangebrachte
voorzieningen gescheiden afvalverwerking niet mogelijk is.
In
de genoemde situaties zal Woonbron Delft de huurder schriftelijk en
beargumenteerd aangeven welke wijzigingen de huurder ongedaan moet maken, of
welke aangebrachte voorzieningen hij moet verwijderen.
Om
het betalen van ‘dubbele huur’ tijdens de verhuisperiode te voorkomen is de
ingangsdatum van de huur van de nieuwe woning gelijk aan de einddatum van de
huur van de oude woning, met dien verstande dat de huurder daarna 1 maand de
tijd heeft om de oude woning leeg op te leveren.
Voor het te volgen huurbeleid en de huurtoeslag,
gelden de volgende afspraken:
§
Vanaf het moment dat een gebied wordt aangewezen
als actiegebied wordt voor de betreffende te slopen of ingrijpend te renoveren
woningen de huur niet meer verhoogd.
§
Woningen die nog niet in een actiegebied liggen,
krijgen de jaarlijkse huurverhoging.
§
De servicekosten van de lege woningen (zoals
bijvoorbeeld de kosten voor portiekverlichting) komen voor rekening van
Woonbron Delft.
§
Woonbron
Delft wijst bewoners op de mogelijkheid om huurtoeslag aan te vragen en op de
te volgen procedure. Indien gewenst is Woonbron Delft behulpzaam bij het aanvragen van huurtoeslag.
De
aanvragen voor een voorrangsverklaring (=urgentie) voor een andere woning dient
Woonbron Delft gelijktijdig bij de aanwijziging tot actiegebied in bij de
gemeente Delft. Dit gebeurt aan de hand van een inventarisatiegesprek dat
Woonbron Delft met alle huurders individueel voert. Tijdens dit gesprek
wordt(en):
Om
mensen zo goed mogelijk te begeleiden bij het vinden van een andere woning
organiseert Woonbron Delft:
De
datum waarop de urgentie feitelijk van toepassing is, wordt vermeld in de
officiële brief van de gemeente Delft die in reactie op de aanvraag naar
betrokken huurder wordt verstuurd. In deze brief staat opgenomen wat het
zoekprofiel van de betreffende klant is.
De
urgentie is geldig in de gehele regio Haaglanden.
Het
uitgangspunt bij de urgentieregeling is dat de bewoner zelf actief op zoek gaat
naar een andere woning.
De
urgentiepositie geeft de bewoner een goede uitgangspositie bij het vinden van
een andere woning via het woonruimteverdelingssysteem van Haaglanden. Op
verzoek kan hulp worden gegeven bij het reageren op woningen. Drie maanden voor
start uitvoering van het project zal Woonbron Delft een eenmalige aanbieding
doen voor vervangende woonruimte aan de herstructureringskandidaat met urgentie
die nog geen vervangende woonruimte heeft gevonden. Bij deze aanbieding wordt
rekening gehouden met huurders die zelf actief hebben gezocht en huurders die
niet of weinig actief zijn geweest.
Bewoners
die hebben aangegeven te willen doorschuiven naar een nieuwe of gerenoveerde
woning binnen de Poptahof, hoeven niet te reageren en krijgen ook geen
aanbiedingen van Woonbron Delft voor een woning buiten de Poptahof.
Als
een huurder op een later moment op de keuze voor een woning binnen de Poptahof
terugkomt, gaat alsnog de normale procedure gelden. De huurder moet dan wel
reageren op woningen en krijgt indien nodig drie maanden voor de start van de
uitvoering een aanbieding van Woonbron.
De
uitgangspunten bij het toekennen van de urgentie zijn als volgt:
Een
huurder die doorschuift binnen de Poptahof komt in aanmerking voor een
gelijkwaardige woning. De definitie van een gelijkwaardige woning is:
Huidige
woning |
Nieuwe
woning |
|
|
Gelijkwaardig
aan een eengezinswoning |
Alle
woningen met uitzondering van aangepaste of aan te passen benedenwoningen
voor mensen met een handicap |
Gelijkwaardig
aan een flat zonder lift |
-
Alle flatwoningen met lift in de Poptahof |
Gelijkwaardig
aan een flat met lift |
Alle
flatwoningen met lift |
Conform paragraaf 4.1 van regionale
uitvoeringsregels voorrangsbepaling zal aan het zoekprofiel voor herstructureringskandidaten het
woningtype 'eengezinswoning' toegevoegd worden, indien de met voorrang te
verlaten woning een eengezinswoning betreft, of het huishouden van de
hoofdbewoner bestaat uit 4 personen of meer personen, waarvan tenminste 2 kinderen
jonger dan 12 jaar.
Het woningtype “benedenwoning /
gelijkvloers of traploos bereikbaar” wordt aan het zoekprofiel toegevoegd
indien een van de bewoners van het huishouden 65 jaar of ouder is.
Inwonenden
worden geacht met de hoofdhuurder mee te verhuizen. Inwonende kinderen die geen
zelfstandig huishouden voeren komen niet in aanmerking voor een afzonderlijke
voorrangspositie. Alleen in uitzonderlijke situaties kan gebruik worden gemaakt
van de hardheidsclausule.
Huishoudens
die voor het raadsbesluit van 24 april 2003, waarin het masterplan is
vastgesteld in de Poptahof woonden, hebben recht om bij herhuisvesting door te
schuiven naar een nieuwe of gerenoveerde woning in de Poptahof. Om deze
garantie ook daadwerkelijk waar te kunnen maken zullen Woonbron Delft en de
gemeente voldoende passende en betaalbare woningen in de Poptahof realiseren.
De regeling betaalbaarheidsgarantie, geënt op een huurquoteregeling, maakt als
bijlage onderdeel uit van dit plan.
De
nieuwe huur van de woning is afhankelijk van het niveau van de ingreep. Met de
huurders van de eengezinswoningen zal na het vaststellen van het masterplan een
inventarisatiegesprek worden gevoerd om te bespreken of terugkeer in de
Poptahof realiseerbaar is. Voor de huurders in de eengezinswoningen kan
namelijk geen terugkeergarantie in de Poptahof voor dit zelfde woningtype
worden afgegeven. Wel ontvangen de huurders de garantie dat zij voor een
eengezinswoning in Delft in aanmerking komen mits zij aan de voorwaarden uit
het sociaal plan voldoen.
Indien
rechtstreeks doorschuiven niet mogelijk is kan tijdelijk een wisselwoning
worden betrokken. Dit is eerder uitzondering dan regel omdat het uitgangspunt
is de huurder direct te laten doorverhuizen naar zijn definitieve nieuwe woning
zodat de noodzaak voor een wisselwoning voorkomen kan worden. Mocht het toch
voorkomen dat een bewoner gebruik maakt van een wisselwoning dan is het streven
dat de bewoner niet langer dan twee jaar in de wisselwoning woont nadat gestart
is met de uitvoering van het project waar de nieuwe woning van betreffende
bewoner wordt gerealiseerd. Blijkt in de praktijk dat deze termijn wordt
overschreden dan dienen er andere afspraken tussen de huurders en Woonbron
Delft te worden gemaakt. De wisselwoning zal zich in de Poptahof of in een wijk
in de buurt van de Poptahof bevinden. Over de inrichting van de wisselwoning en
over het af te sluiten wisselwoningcontract worden nadere afspraken met de
bewonerscommissies gemaakt. Bij het persoonlijk gesprek voor de aanvraag van de
urgentie dient de huurder aan te geven of hij wil blijven wonen in de Poptahof.
De huishoudens die na presentatie van het masterplan in de Poptahof komen wonen
krijgen geen garantie om in de Poptahof te kunnen blijven wonen of terug te
keren.
De
bewoners die doorschuiven binnen de Poptahof krijgen urgentie volgens de
afspraken uit het Sociaal Plan. Dit betekent dat zij in veld 7 in aanmerking
komen voor een gelijkwaardige woning volgens de genoemde definities in dit
Sociaal Plan. Hiernaast moet de woning passend zijn conform de daarvoor in de
huisvestingsverordening van de regio Haaglanden vastgelegde normen en van de
bezettingsnorm uit de bouwverordening van de gemeente Delft.
In
dit Sociaal Plan wordt verwezen naar de geldende huur-inkomenstabel uit de
Huisvestingsverordening. Hierbij wordt de tabel voor het kwetsbare bezit
gehanteerd. Hierdoor is het mogelijk dat huidige bewoners in de Poptahof met
een hoger inkomen in de Poptahof kunnen blijven wonen. Deze tabel wordt dan ook
bij de toewijzing gehanteerd en is in de bijlage bijgevoegd.
De
beschikbare seniorenwoningen krijgen een leeftijdslabel en zijn daarmee
bereikbaar voor bewoners van 55 jaar en ouder.
De
rangorde die we gaan hanteren is de woonduur zoals aangeven in het Sociaal
Plan. Zijn er meerdere ‘doorschuivers’ met dezelfde woonduur zal er geloot gaan
worden.
Conform
de huisvestingsverordening wordt er bij kandidaten met een urgentie ook
geselecteerd op einddatum van de urgentie. Dit is echter binnen de Poptahof
niet onderscheidend, omdat alle urgenties binnen eenzelfde (deel)project met
een gelijke datum worden afgegeven.
Als
de klant de woning heeft geaccepteerd kiest hij vervolgens zijn contractvorm,
huur, huurvast, Koopgarant of Koopcomfort.
De
aanbiedingen voor veld 7 worden gefaseerd in de volgende groepen. Dit wil
zeggen dat de volgende groepen achtereenvolgens in aanmerking komen voor een
woning in veld 7:
1.
De bewoners die doorschuiven van de Zwaluw naar
veld 7
2.
De bewoners die vrijwillig doorschuiven van veld 5
en 8 naar veld
3.
De bewoners die vanuit de Grutto binnen de Poptahof
zijn verhuisd en terug willen keren naar veld 7
4.
De overige woningen worden Te Woon (met
keuzemogelijkheden, voorwaardenvrij en via loting) aangeboden in de woonkrant
Beter Wonen en tegelijkertijd bij de verkopende makelaar.
Vanaf
veld 6 zal het doorschuifprincipe gehandhaafd worden conform de vastgestelde
planning.
Woonbron
benadrukt haar toezegging aan alle terugkeerders (die op 24 april 2003 een
huurcontract in Poptahof hadden) als het gaat om de betaalbaarheidsgarantie
voor een woning in de nieuwe Poptahof. Als deze huishoudens met een te hoge
woonlast worden geconfronteerd, springt Woonbron hen bij. De exacte wijze
waarop, met een beschrijving van de voorwaarden is opgenomen in de bijlage
‘persoonsgebonden extra verhuiskostenvergoeding’.
En
daar blijft het niet bij. Bijzondere aandacht is er voor de terugkeerders, die
geen auto hebben, met een inkomen op of onder de 150% van het bijstandsinkomen.
Gemeente en Woonbron streven er gezamenlijk naar dat deze groep geen financieel
nadeel ondervindt van een parkeerplaats, waarbij in het maatwerk het
armoedebeleid van de gemeente zal worden betrokken. Woonbron staat toe dat de huishoudens, die geen auto hebben, hun parkeerplaats onderverhuren (met voorrang voor de
terugkeerders). De corporatie faciliteert dit door een instrument beschikbaar
te stellen, waarmee vraag en aanbod tot elkaar wordt gebracht. Dit instrument
zal medio 2009 beschikbaar uitgewerkt zijn. Een
standaard(onder)huurovereenkomst tussen onderverhuurder en onderhuurder wordt
beschikbaar gesteld. Aandachtspunt hierbij is dat bij het opzeggen van de
woning (en dus de gehuurde parkeerplek), de onderhuurovereenkomst voor de
parkeerplaats automatisch wordt beëindigd. Indien een huurder de parkeerplaats
onderverhuurt zal de parkeerplaats niet meegenomen worden in de huurquote.
* Huurquote
is het deel van uw inkomen dat u aan huur besteedt. Uitgangspunt is dat het
bedrag dat u hieraan uitgeeft niet zo hoog mag zijn, dat u moeite krijgt om te
voorzien in de rest van uw levensonderhoud.
Herhuisvesting is een
ingrijpend proces. Vooral voor ouderen en gehandicapten. Voor bijzondere
groepen zal Woonbron Delft zich extra inspannen de
verhuizing steeds zo goed en soepel mogelijk te begeleiden. Daarbij hanteert Woonbron Delft het principe van individueel maatwerk. Toch kan een
aantal algemene uitgangspunten in dit sociaal plan worden genoemd:
§
Voor mensen met een moeilijk zoekprofiel, kan vooruitlopend op de
actiegebiedaanwijzing de urgentiestatus worden aangevraagd. Dit zijn mensen van
wie op grond van hun objectieve woonsituatie verwacht kan worden dat het vinden
van passende woonruimte een knelpunt gaat vormen. Denk bijvoorbeeld aan
gehandicapten met een aangepaste woning. Urgent woningzoekenden uit een actiegebied gaan wel
voor op deze bijzondere situaties.
§
Voor mensen die het nodig hebben, biedt Woonbron Delft begeleiding bij het
zoekproces. Woonbron
Delft inventariseert de knelpunten en zorgt voor ondersteuning op maat,
bijvoorbeeld door deze mensen te attenderen op voor hen passende woningen in de
krant of door voor hen te reageren.
§
Voor ouderen en gehandicapten die
absoluut niet in staat zijn om zaken zelf te regelen en geen beroep kunnen doen
op hun sociale netwerk, kan Woonbron
Delft ondersteuning bij de verhuizing regelen of de verhuizing regelen. De
kosten hiervoor worden in mindering gebracht op de verhuiskostenvergoeding.
§
Woonbron Delft zorgt dat onder de
verantwoordelijkheid van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) de
aanpassingen voor gehandicapten over gebracht worden of opnieuw aangebracht
worden in de vervangende woning. De bewoner vraagt dit aan bij het CIZ.
Woonbron Delft kan, indien nodig, een bemiddelende rol spelen. Wanneer het niet
lukt om de vervangende woning op tijd gereed te krijgen, wordt de huurbetaling
voor de vervangende woning opgeschort tot het moment dat de noodzakelijke
voorzieningen zijn aangebracht en de bewoner dus gebruik kan maken van de
vervangende woning. De gehandicapte bewoner kan tot die tijd in de oude woning
blijven. Voorwaarde is wel dat de nieuwe huurovereenkomst is ondertekend en dat
de sloopplanning dit toelaat. Anders wordt een passende oplossing gevonden.
§
Woonbron
Delft gaat onderhandelen met een verhuisbedrijf en/of klussenwinkel om
voordelige prijsafspraken voor bewoners van de Poptahof te maken.
§
Woonbron Delft stelt een 'sociaal fonds'
beschikbaar. Uit dit fonds worden eventuele goederen en diensten
(verhuisbedrijf; klussen die rond de verhuizing moeten gebeuren) geleverd. Woonbron
Delft stelt hiervoor in overleg met het Buurtplatform nadere criteria vast,
passend bij de lokale situatie. Denk bijvoorbeeld aan:
o Het
geval dat er sprake is van zeer specifieke omstandigheden voor de individuele
bewoner;
o De
situatie dat een bewoner geen eigen sociaal netwerk heeft;
o De
situatie dat de bewoner over absoluut onvoldoende financiële middelen beschikt;
o Het
geval dat problemen van de bewoner aantoonbaar ernstig zijn en door de
noodzakelijke verhuizing vanwege sloop veroorzaakt zijn.
Beroepen op het sociaal fonds worden in de toetsingscommissie beoordeeld
en verwerkt tot een zwaarwegend advies voor Woonbron Delft.
De
aanpak in de Poptahof heeft voor veel bewoners vergaande consequenties. Omdat
niet altijd alles tot in detail geregeld kan zijn, wordt een toetsingscommissie
ingesteld. De toetsingscommissie heeft tot taken:
§
Een zwaarwegend
advies uit te spreken over bijzondere persoonlijke situaties waarin het sociaal
plan niet voorziet of waarin het sociaal plan aantoonbaar ongunstiger uitpakt
voor de bewoner in vergelijking met andere bewoners.
§
Een zwaarwegend advies uit
te spreken over de beroepen op het sociaal fonds.
De
toetsingscommissie wordt samengesteld uit een vertegenwoordiger namens Woonbron Delft, een
vertegenwoordiger namens de
Bewonerscommissies en een in gezamenlijk overleg tussen Woonbron en
bewonerscommissies te benoemen onafhankelijke voorzitter.
Zowel Woonbron Delft als bewoners kunnen situaties als
bedoeld in § 7 (extra diensten sociaal fonds) voorleggen aan de
toetsingscommissie. De toetsingscommissie beoordeelt de individuele gevallen en
neemt binnen drie weken een beslissing over deze situaties. Dit besluit is een
zwaarwegend advies aan Woonbron
Delft en wordt in principe overgenomen door Woonbron Delft. Woonbron Delft deelt binnen één week na het advies
van de toetsingcommissie het besluit schriftelijk en voorzien van een motivatie
mee aan de betreffende bewoner. Geanonimiseerd worden de beslissingen in het
jaarverslag vermeld en worden de bewonerscommissies geďnformeerd.
Er wordt een dossier aangelegd van situaties die aan
de toetsingscommissie worden voorgelegd en de bijbehorende besluiten. Dit
dossier speelt een rol in de evaluatie van het sociaal plan.
Als een bewoner ontevreden is over de manier
waarop hij of zij door Woonbron Delft bij de uitvoering van het sociaal plan behandeld
is, dan kan de bewoner dit aan Woonbron Delft meedelen, zodat Woonbron Delft de
klacht kan herstellen. Blijft er een verschil van mening, dan heeft Woonbron
Delft hiervoor een klachtenregeling. Deze klachtenregeling is op te vragen of
af te halen bij Woonbron of te vinden op www.woonbron.nl
(Ga naar vestiging Delft, publicaties en dan brochures voor klanten)
Woonbron
Delft, de gemeente en de twee bewonerscommissies verklaren zich bereid in
onderling overleg te zoeken naar oplossingen in situaties waarin dit Sociaal
Plan niet voorziet. Voor de start van de aanpak in een volgend actiegebied
evalueren partijen de werking van het sociaal plan en het nakomen van de
afspraken. Alle partijen verplichten zich tot het aanleveren van alle relevante
informatie om de evaluatie te kunnen uitvoeren. Op basis van deze evaluatie
kunnen onderdelen van dit sociaal plan gewijzigd worden na instemming van alle partijen.
Delft,
….. 2008
Namens
Woonbron Delft: Namens
de bewonerscommissie Poptahof Zuid:
Mevrouw
Schrederhof De heer S.E.O. Joukes
Vestigingsdirecteur
Woonbron Delft Voorzitter
Namens
de gemeente Delft: Namens de bewonerscommissie Poptahof Noord:
Wethouder
D. Rensen De
heer J. Bezemer
Voorzitter
postcode naam flat
Poptahof Noord 347 t/m 445 (blok 1) 2624 RS Merel
Poptahof Noord 195 t/m 294 (blok 2) 2624 RH Patrijs
Poptahof Noord 43 t/m 142 (blok 3) 2624 PX Leeuwerik
Papsouwselaan 8 t/m 204 (blok 4) 2624 EA Reiger
Poptahof Noord 303 t/m 332 (blok 5) 2624 RP
Poptahof Noord 151 t/m 180 (blok 6) 2624 RE
Poptahof Noord 2 t/m 31 (blok 7) 2624 PV
Poptahof Noord 295 t/m 302 (blok 8) 2624 RN eengezinswoningen
Poptahof Noord 143 t/m 150 (blok 9) 2624 RD eengezinswoningen
Poptahof Zuid 457 t/m 555 (blok 14) 2624 SB Lepelaar
Poptahof Zuid 557 t/m 655 (blok 15) 2624 SJ Zwaluw
Poptahof Zuid 657 t/m 755 (blok 16) 2624 SR Grutto
Papsouwselaan 240 t/m 436 (blok 17) 2624 EH Kieviet
Troelstralaan 162 t/m 222 (blok 18) 2624 GA
Troelstralaan 82 t/m 142 (blok 19) 2624 EX
Troelstralaan 2 t/m 62 (blok 20) 2624 EV
Troelstralaan 144 t/m 160 (blok 21) 2624 EZ eengezinswoningen
Troelstralaan 64 t/m 80 (blok 22) 2624 EW eengezinswoningen
Bedragen nog aanpassen
Wat
wordt verstaan onder “passende woning”?
Een
woning is passend conform de daarvoor in de huisvestingsverordening van de
regio Haaglanden vastgelegde normen:
Regionale
huisvestingsverordening stadsgewest Haaglanden 1996
Artikel 15, tweede lid:
Het is verboden woonruimte te betrekken met of toe
te staan dat woonruimte wordt betrokken door meer personen dan is toegestaan op
grond van bepalingen in de Bouwverordening van de gemeente waarin de woonruimte
is gelegen.
Artikel 15, derde lid:
Deze bijlage is een beschrijving van de regeling
genoemd in artikel 7.2 van het Sociaal Plan Poptahof Herstructurering Woningen.
Uitgangspunt van de regeling is dat het bedrag dat
huishoudens moeten besteden aan de huur van hun woning niet zo hoog mag zijn,
dat zij moeite krijgen om te voorzien in de rest van hun levensonderhoud.
Algemeen:
1. De
bijdrage betaalbaarheidsgarantie wordt als persoonlijke component toegevoegd
aan de regeling verhuiskostenvergoeding als een persoonsgebonden extra verhuiskostenvergoeding.
2. De
bijdrage wordt bepaald op grond van de verhouding tussen de te betalen huur en
het inkomen. Komt die verhouding boven de norm van het Nibud uit, dan wordt het
meerdere omgezet in een persoonsgebonden extra verhuiskostenvergoeding.
3. Deze
bijdrage wordt in maandelijkse termijnen uitgekeerd, met een jaarlijkse toets,
gekoppeld aan het moment van de reguliere huurverhoging. De gegevens op basis
waarvan de bijdrage wordt vastgesteld wordt dan jaarlijks gecontroleerd.
4. Het
is de verantwoordelijkheid van de aanvrager dat Woonbron over de juiste
gegevens beschikt over het huishouden en het inkomen van het gehele huishouden.
5. De
gehanteerde normen voor de verhouding tussen de te betalen huur en het inkomen
zijn overgenomen van onderzoek door het Nibud. Laatst opgesteld in april 2007
in het rapport ‘Berekeningen NIBUD voor SEV’.
Huurder:
6. Deze
regeling is van toepassing voor iedereen vanaf 23 jaar die gaat huren in de
(ver)nieuw(d)e Poptahof.
7. Bij
het bepalen van de bijdrage wordt het gehele huishouden van de huurder bezien,
zoals bij de bepalingen in de Wet op de Huurtoeslag. Eventuele controle hiervan
vindt plaats op basis van door de aanvrager verstrekte gegevens uit het GBA.
Huur:
8. Als
huur wordt gebruikt de huur zoals die bepaald wordt voor de berekening van de
huurtoeslag, de zogenaamde rekenhuur (dit is de netto huur plus een beperkt
aantal servicekosten), waarop de bijdrage Huurtoeslag in mindering wordt
gebracht, vermeerderd met de kosten van de parkeerplaats (circa € 45,-).
Bij de berekeningen wordt uitgegaan van de laatst bekende gegevens.
9. De
bijdrage Huurtoeslag wordt in deze berekening gefixeerd op een fictieve
bijdrage, berekend op basis van de bij Woonbron bekende gegevens van het
huishouden, het inkomen, de huur en de huurtoeslag(tabellen). De definitieve
bijdrage Huurtoeslag geeft geen aanleiding tot aanpassing van de bijdrage.
10. Alleen
natuurlijke personen die huurder worden van een woning van Woonbron in de
(ver)nieuw(d)e Poptahof komen in aanmerking voor deze regeling. De regeling is
niet bedoeld voor instellingen, organisaties en/of bedrijven. Dit betekent dat de
betaalbaarheid voor bijzondere doelgroepen die huren via een instelling
(waarbij de instelling/organisatie huurder van de woning is) niet via deze
regeling geregeld moet worden, maar op een andere manier.
Inkomen:
11. Het
maximale inkomen dat een huurder (het huishouden) mag hebben om in aanmerking
te komen, komt overeen met de grens voor de lage middeninkomens, de voormalige
ziekenfondsgrens (€ 35.500,- prijspeil 1-1-2008).
12. De
berekeningswijze van het inkomen blijft gelijk aan die voor de Huurtoeslag, en
dus gebaseerd op het toetsingsinkomen van het gehele huishouden. Dit
toetsingsinkomen moet worden aangetoond door de laatste toekenningen van een
van de toeslagen (Huurtoeslag, Zorgtoeslag of Kinderopvangtoeslag), andere
gegevens van de Belastingdienst (aanslag of ib-60) en bij voorkeur in
combinatie met jaaropgaven en laatste loonstroken.
13. Voor
huishoudens met een daadwerkelijk inkomen onder de laagste inkomensnorm in de
gehanteerde tabellen en die zich niet laten doorgeleiden naar aanvullende
inkomensbronnen, of dat weigeren, wordt de voor dat huishouden geldende
basisnorm van toepassing verklaard.
De
bijdrage:
14. De
maximale bijdrage bedraagt € 145,- per maand. Hierbij is uitgegaan van
€ 45,- als kosten voor de parkeerplaats.
15. Indien
de kosten voor de parkeerplaats afwijken van de hiervoor genoemde € 45,-
wordt de maximale bijdrage van € 145,- hiermee aangepast.
16. Indien
tot een bijdrage gekomen wordt, bedraagt deze tenminste € 5,-, alle
bijdragen daarboven worden naar boven afgerond naar hele euro’s.
17. De
bijdrage wordt uitgekeerd vanaf de maand waarin de aanvraag voor de regeling
wordt ingediend. Dit kan echter nooit eerder zijn dat de datum dat de woning
daadwerkelijk bewoond wordt.
Overige:
18. Zodra
andere regelingen, bijvoorbeeld de huurtoeslag, zodanig worden aangepast dat
daarmee deze regeling overbodig is geworden, wordt de regeling stopgezet en de
toegekende bijdragen waar mogelijk omgezet naar die nieuwe regeling.
19. Met
de gemeente Delft en aanverwante instellingen (sociale dienst, Duit) wordt een
gezamenlijk traject ingezet om huishoudens die in aanmerking komen voor deze
regeling waar mogelijk verder op weg te helpen, zonder verdere verplichtingen.
Het kan zijn dat het gaat om mensen die een inkomen hebben onder een normbedrag
in de sociale zekerheid en geholpen moeten worden bij het alsnog aanvullen van
hun inkomen tot die norm.
20. De
aanvraag wordt ingediend bij Woonbron Delft en behandeld door Woonbron Delft.