Raadsvoorstel stuk 48 (00/005515) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stuk
48 I 00/005515 Delft,
21 maart 2000 Onderwerp: Bestemming
gelden uit de EZH-reserve, toekenning
aan projecten. Aan
de gemeenteraad, Geachte
dames en heren, Het
is ons een genoegen aan u thans het definitieve voorstel voor bestemming van
de EZH-gelden te doen toekomen. Op 16 maart jl. heeft u al kennis kunnen
nemen van de uitslag van de meningspeiling onder de Delftse burgerij. De
burgerparticipatie is indrukwekkend geweest, via ruim 240 ingediende
projecten, druk bezochte stadsbijeenkomsten, eigen acties die men gevoerd
heeft, tot uiteindelijk de meningspeiling met een respons van 43% en een
totaal aantal antwoordkaarten van 35.889. De mede op uw aandrang gegeven
extra aandacht voor de communicatie, teneinde ook geen verkeerde
verwachtingen te scheppen, alsook de belangstelling, die in de afgelopen
maanden voor de Delftse campagne ging ontstaan bij lokale en landelijke
media, hebben hieraan een grote bijdrage geleverd. Ook voor de stadspromotie
is dat een goede zaak. Het is ons voornemen om voor het zomerreces de
gevoerde campagne te evalueren en het resultaat hiervan voor te leggen aan
de commissie Middelen en Bestuur. In
het voor u bijgevoegde uitslagenboekje van de meningspeiling Wat zou u
doen met 115 miljoen? treft u de statistieken aan van de meningspeiling
in de Delftse samenleving. Bestemming
EZH-gelden/ toekenning van bedragen aan de projecten Overeenkomstig
de besluitvorming in de gemeenteraad van 30 september 1999 is vanuit de
EZH-gelden 115 mln beschikbaar om - binnen de daarvoor vastgestelde
bestuurlijke uitgangspunten - te bestemmen aan projecten. U hebt op 27
Januari 2000 de projecten, waarover de meningspeiling in de Delftse
bevolking moest plaatsvinden, vastgesteld. De
projecten zijn als gevolg daarvan een mengvorm geworden van voorstellen die
zowel door college en raad als door burgers en organisaties ingediend kunnen
zijn. Het totaal voor de volledige uitvoering van deze clusters
benodigde bedrag is minimaal 220 mln en maximaal 290 mln. Gelet
op het totaal beschikbare bedrag van 115 mln moet er dus gekozen worden,
projecten moeten daardoor deels of geheel vervallen. De
meningspeiling onder de Delftse bevolking (vanaf 12 jaar en ouder) geeft een
helder beeld van de steun in de Delftse samenleving voor de verschillende
projecten. Het draagvlak voor de afzonderlijke projecten kent een ruime
spreiding (van 3.7% tot 47.9%). Het verschil in draagvlak voor de projecten
zal naar onze mening ook in definitief toe te kennen bedragen tot
uitdrukking moeten komen. In
ons verdeelvoorstel - dat op projectniveau wordt aangegeven in bijlage I -
kiezen we voor een groepsgewijze benadering van telkens een tiental
projecten, waarvoor verschillende toekenningspercentages kunnen gelden. De
hoogst scorende projecten krijgen het volledig benodigde bedrag, de
projecten die het laagst scoren vallen af, de twee tussenliggende groepen
van projecten worden deels (25%
en 50%) gehonoreerd. In aanvulling hierop zouden we voor een aantal
projecten een specifiek percentage/bedrag willen voorstellen: *
het als eerste geëindigde project (project 15 Investeren in de
wijken) steekt in de meningspeiling met kop en schouders boven de andere
projecten uit. Voor de uitvoering van dit project is aangegeven dat het
totaal benodigde budget minimaal 7 mln en maximaal 14 mln
zou moeten bedragen. We
stellen nu, gelet op de uitslag, voor om voor dit project uit te gaan van
het maximaal benodigde bedrag (200% van het minimumbedrag). *
voor het in de tweede groep vallende project versnelde aanleg
spoortunnel (nr. 11 op de ranglijst) stellen we voor om niet uit te gaan van
50% van het aangegeven minimumbedrag (dat zou 12,5 mln opleveren). Wij
zijn van mening, dat het grote belang van dit project een bijzonder signaal
rechtvaardigt. Dit grote belang spreekt uit de raadsbrede steun, die het
project steeds heeft ondervonden en de prominente steun, die ook in het
huidige collegeprogramma is neergelegd. Ook
onze voortdurende lobby-inspanningen, de zwaar bevochten plaats van het
project in het MIT en het feit, dat de komende maanden op rijksniveau nieuwe
belangrijke financiële beslissingen ten aanzien van infrastructuur te
verwachten zijn, rechtvaardigen een extra inspanning. Om deze redenen
stellen wij voor op 75% van 25 mln te gaan zitten, dat betekent 19
mln. Wij gaan ervan uit, dat wij met dit bedrag en met een aantal nadere
inspanningen in staat zullen zijn een dusdanige gemeentelijke bijdrage aan
het project te realiseren, dat daarmee het rijk zijn verantwoordelijkheid
óók zal moeten kunnen nemen. In
dit kader merken wij tenslotte op, dat de steun voor dit project onder de
Delftse bevolking opmerkelijk groot is. Dit is met name het geval als we de
grootte van het bedrag, de primaire rijksverantwoordelijkheid en het
relatief lange termijnkarakter van het project in ogenschouw nemen.
a.
in dit project wordt elk huishouden met PC maar zonder internet
gratis van een extern modem met abonnement (bijv. 1 jaar) voorzien. Met
toekenning van 50% van het gevraagde bedrag wordt het project slechts deels
uitvoerbaar. Dit kan leiden tot ongelijke behandeling van deze huishoudens
of het project wordt hiermee wel van heel korte duur; b.
bovendien is te constateren dat de betrokken marktpartijen zelf (in
onderlinge concurrentie) hun strategie er nu volledig op gericht hebben, om
in de komende jaren een - verdere - forse toename van het internetgebruik te
bewerkstelligen o.a. door gratis
internetabonnementen ter beschikking te stellen. Deze investering heeft
daarom maar een betrekkelijke waarde; c.
het project heeft een onzeker effect. Als stimulans voor degenen, die
om inhoudelijke redenen nog twijfelen over een dergelijke aansluiting, is
hetgeen onder b. wordt opgemerkt een tegenargument. Bij degenen, die financiële
twijfels hebben, heeft het project zelfs een onplezierige keerzijde, omdat
na afloop van de (geheel of gedeeltelijk) gratis periode, de gebruiker ofwel
min of meer gedwongen wordt de uitgave over te nemen ofwel het project
beëindigt en het rendement ervan dan zeer twijfelachtig is. Degenen, die
aangemerkt worden als digibeten, zullen met het project überhaupt
niet worden bereikt; d.
het project is een eenmalige actie en geeft geen structurele/
duurzame bijdrage aan het internet-/computergebruik in de Delftse
samenleving; e.
het project is onrechtvaardig tegenover diegenen, die de afgelopen
periode zelf een internetaansluiting hebben gerealiseerd; f.
ook in andere projecten wordt gedacht aan ICT-inspanningen (we wijzen
hierbij op nr. 2 stimuleren van gebruik computer en internet, nr.
15 Investeren in de wijken, nr. 11 Ouderen: informatie en
zorg, nr. 4 Scholen voor de toekomst, nr. 34
Investeren in de openbare bibliotheek) Het is zeer denkbaar, dat in
dat kader voor bepaalde doelgroepen de internetfaciliteit, zij het veelal
niet aan huis, beschikbaar komt. Het
totale verdeelvoorstel ziet er dan als volgt uit: bedragen
x 1 mln
Voorstel Met
inachtneming van het advies van de Algemene Commissie van 28 maart 2000
inzake de bestemming van de EZH-gelden (totaalbedrag 115 mln) stellen wij
u voor te besluiten de aan de respectievelijke projecten toe te kennen
bedragen vast te stellen. Hoogachtend, Burgemeester
en Wethouders van Delft H.M.C.M.
van Oorschot
, burgemeester. N.
Roos
, secretaris. Stuk
48 II 00/005515 De
raad van de gemeente Delft, gelezen
het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 maart 2000 in het kader
van de bestemming van gelden uit de EZH-reserve (totaalbedrag 115 mln); met
inachtneming van het advies van de Algemene Commissie van 28 maart 2000; b
e s l u i t : de
aan de respectievelijke projecten toe te kennen bedragen vanuit de
EZH-reserve vast te stellen. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van 30 maart 2000. ,burgemeester.
,secretaris
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |