Klokkenluidersregeling: wie beschermt degene die wordt 'aangeklaagd'

 

Naar aanleiding van een vraag in het g.o. over de positie en bescherming van degene over wie een klokkenluider de bel luidt het volgende.

 

1.    De Klokkenluidersregeling is in het leven geroepen voor melding van op redelijke gronden gebaseerde vermoedens met betrekking tot de gemeentelijke dienst omtrent:

      een strafbaar feit;

      een schending van regelgeving of beleidsregels

      het misleiden van justitie

      een gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of

      het bewust achterhouden van informatie over deze zaken.

Kortom: geen geringe zaken. Iemand die hierover aan de bel trekt bevindt zich in een kwetsbare positie. Vandaar ook dat de overheid alle (overheids)werkgevers heeft verplicht tot het vaststellen van een procedure voor het omgaan met bij een ambtenaar levende vermoedens van misstanden binnen de organisatie waar hij werkzaam is en de bescherming van de ambtenaar tijdens en na het volgen van die procedure.

2.    De concept-Klokkenluidersregeling regelt de positie en bescherming van de klokkenluider, en wat er met zijn/haar melding gebeurt. Daaraan bestaat, gelet op de in de regel kwetsbare positie van zo'n persoon, behoefte.
Het gaat in principe om zwaarwegende zaken (zie hiervoor). Men mag er van uit gaan dat een dergelijke melding niet lichtvaardig zal plaatsvinden. De Klokkenluidersregeling biedt in principe een zeer discrete behandeling, met een zeer beperkt aantal mensen dat hierbij betrokken wordt.
De regeling rept niet over de positie/bescherming van degenen op wie de melding betrekking heeft.

3.    Op grond van de Klokkenluidersregeling stellen burgemeester en wethouders een onderzoek in naar aanleiding van de melding. Niet is geregeld hoe dit gaat. Dat kan, gelet op de onvoorspelbaarheid van de materie, ook moeilijk. Van geval tot geval zal bezien moeten worden wat in dat specifieke geval een goede aanpak is. Uiteraard zal bij zo'n onderzoek ook uiterst discreet en zorgvuldig met de belangen van de 'aangeklaagde(n)' moeten worden omgegaan. Mogelijk valt niet te ontkomen dat er op een gegeven moment iets in de organisatie gaat rondzingen. Dat moet natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen worden, maar valt niet altijd uit te sluiten. Maar dat valt ook niet door middel van een regeling te voorkomen.

4.    De Algemene wet bestuursrecht regelt het een en ander over klachtenafhandeling (hoofdstuk 9). Niet gezegd is dat een melding als bedoeld in de Klokkenluidersregeling ook een klacht is in de zin van de Awb. Toch zal in principe hetgeen de Awb regelt t.a.v. de behandeling van een klacht ook in de beschouwing betrokken moeten worden als nagedacht/besloten wordt over de behandeling van een melding als bedoeld in de Klokkenluidersregeling.
Dat betekent:

      het onderzoek wordt uitgevoerd door een persoon die niet bij de gedraging waarop de melding betrekking heeft is betrokken (tenzij het een gedraging betreft van het college dan wel de voorzitter of een lid daarvan)

      degene op wie de melding betrekking heeft wordt daarvan in kennis gesteld

      degene op wie de melding betrekking heeft wordt in de gelegenheid gesteld te worden gehoord

      het bestuursorgaan is gehouden een zorgvuldige procedure te voeren en te komen tot een evenwichtige belangenafweging; wanneer degene op wie de melding betrekking heeft, wanneer er een besluit is genomen waardoor hij/zij in zijn of haar belang is getroffen, op grond van de Algemene wet bestuursrecht het recht om de in die wet genoemde bezwaren- en beroepsprocedure te volgen.

 

conclusie

 

De Klokkenluidersregeling regelt en beschermt de positie van iemand in de organisatie die een misstand signaleert. In een situatie waarin het blijkbaar niet op een normale manier mogelijk is gebleken dit aanhangig te maken c.q. op te lossen. De klokkenluider manoeuvreert zich hierdoor in een kwetsbare situatie. Het is dan ook goed dat hiervoor waarborgen worden vastgelegd.

Een bijkomend effect kan zijn dat het handelen van anderen die bij zo'n situatie zijn betrokken, tegen het licht wordt gehouden. De gemeente is als goed werkgever verplicht een evenwicht te vinden in de ernst van de materie, de noodzaak van een deugdelijk onderzoek naar aanleiding van de melding, en de zorgvuldigheid ten aanzien van de positie van de hierbij betrokken personeelsleden. Als aan deze laatste eis niet wordt voldaan handelt de gemeente niet als goed werkgever. De gemeente zal in verband hiermee zijn uiterste best moeten doen om te voorkomen dat mensen onnodig beschadigd worden. Aan de andere kant verplicht een melding wel tot een gedegen onderzoek, en mag de privacy en het persoonlijk belang van betrokken ambtenaren zo'n onderzoek niet in de weg staan. Voorop staat een evenwichtige afweging van belangen. Hieraan zal bij het bepalen hoe een onderzoek naar aanleiding van een melding zal plaatsvinden aandacht moeten worden besteed. Daartoe is de gemeente als werkgever verplicht, ook al staat dat niet in de Klokkenluidersregeling.

Het leidende principe in zo'n situatie is: zorgvuldigheid, zowel voor degene die een melding heeft gedaan als voor degene op wie de melding betrekking heeft.

 

Delft, 22 maart 2002

 

D.E. de Jong

vakteam Personeel en Organisatie

cluster Facilitaire Dienstverlening