03 december 2003

Besluitenlijst Algemene Commissie d.d. 26 november 2003 

 


naar agenda Algemene Commissie 26-11-2003


naar agenda M&B 2-12-2003


 
   

Voorzitter:

De heer Van Doeveren

Griffier:

De heer De Groot

Portefeuillehouder(s):

---------

Aanwezig:

De dames Vlekke, Bolten, Lourens, Wielens, Geursen,

De heren Buis, Bot, Roest, Schoenmakers, Van den Doel, Meuleman, De Koning, Taebi, Vuyk, De Wit, Van Tongeren, Aközbek

  DEZE BESLUITENLIJST IS VASTGESTELD DOOR DE COMMISSIE MIDDELEN EN BESTUUR IN HAAR VERGADERING VAN 2 DECEMBER 2003.
  Algemeen
Doel van de Algemene Commissievergadering was het houden van een vrije en open discussie over de aanstaande bezuinigingsoperatie. Daarmee werd beoogd vast te stellen over welke bezuinigingsmaatregelrichtingen overeenstemming is en waarover verschil van inzicht bestaat, wat de bandbreedte is waarbinnen mogelijke bezuinigingen realiseerbaar zijn en welke consequenties aanvaardbaar zijn. Ter handreiking voor de discussie was een door de afdeling Strategie en Control opgestelde startnotitie verstrekt.
 1. Opening
Voorzitter
opent om 21.05 uur de vergadering
2.  Mededelingen
De heer De Wit stelt dat Sinterklaas bij zijn intocht met grote snelheid over de Schie is gevaren. Hij wordt door de voorzitter verwezen naar de commissie CKE.
3. Kaderstelling ten behoeve van bezuinigingsoperatie periode 2004- 2007
Iedere fractie heeft suggesties voor bezuinigingsrichtingen gedaan.
Samengevat is door de fracties het navolgende opgemerkt:
  PvdA
  • Heeft een variant op de gepresenteerde scenario’s; combinatie van scenario II en III getiteld: "Niemand over de rand".
  • Is het eens met de instelling van een Sociale Reserve, te vormen uit de Zalmsnip-middelen, die dan afgeschaft wordt.
  • Vormen van een risicobuffer van € 1 mln i.v.m. een aantal (potentiële) problematische dossiers.
  • Sociale Reserve mag geen grabbelton worden. Moet ingezet worden voor ongewenste bezuinigingen voor de samenleving. Verwacht van college concrete voorstellen hoe hier mee om te gaan. E.e.a. ter beoordeling van de raad.
  • Wil de bezuinigingstaakstelling inzetten op € 5 miljoen om € 1 miljoen extra bufferruimte te creëren.
  • Zoekt het vooral in meer efficiency, meer oud voor nieuw, inzet EZH-rente.
  • Verwacht van het college een nader afgewogen pakket van maatregelen voor de concrete invulling.
  Stadsbelangen
  • Vindt dat het college eerder met voorstellen had moeten komen, en zich niet moet verschuilen achter de septembercirculaire.
  • Voelt het meest voor een sobere variant op scenario II, getiteld: "Stapje opzij"
  • Ziet veel winst te behalen in efficiency en personeelsmaatregelen. Noemt de omvang van overhead en verwijst naar benchmark Sociale Diensten waarbij Delft op een lagere arbeidsproductiviteit zit t.o.v. 15 andere gemeenten (In Delft 990 uur per persoon per jaar t.o.v. 1150 gemiddeld)
  • Ziet dit als voorbeeld wat ook bij andere organisatieonderdelen wel eens zo zou kunnen zijn, moet gemeentebreed bekeken worden
  • Benadrukt belang van aanpak van ziekteverzuim
  • Zoekt bezuiniging ook in herfasering van geld bijv. in kader Brede School: "gaat daar niet teveel luxe naar toe".
  • Is tegen het afschuiven van de bezuiniging op de burger via hogere fiscale tarieven. Ondersteunt wel kostendekkend maken van tarieven.
  • Is voorstander van het instellen van een sociale reserve.
  • Betrek de burger bij de bezuinigingsoperatie.
  SP
  • Centraal moet staan dat de Sociaal zwakkeren ontzien worden.
  • Benadrukt de noodzaak van het vaststellen van heldere randvoorwaarden.
  • Kijkt eerst naar de reserves. Deze kunnen dienstbaar zijn om een paar jaar te overbruggen.
  • Op zoek gaan naar andere finacieringsbronnen als rijksgeld wegvalt
  • Wil graag over periode afgelopen 15 jaar evalueren of privatiseringen/ verzelfstandigingen voor Delft wel voordelen gebracht hebben. Stelt hiertoe een rekenkameronderzoek voor.
  • Als er op ambtelijk apparaat bezuinigd gaat worden, dan met name op managementniveau en niet bij het uitvoerend personeel (balieniveau)
  • De raad kan een voorbeeld geven door zijn eigen vergoedingen in te leveren, te verlagen.
  • De Haaglanden-bijdrage moet lager kunnen
  • Een tijdelijk begrotingstekort is aanvaardbaar
  • Luxe uitgaven uitstellen, heroverwegen van projecten, denk aan nieuw stadskantoor, Delft Kennisstad en evt. zelfs ook de spoortunnel
 

D66

  • Scenario I voelt niet goed, zit geen visie achter en heeft hoog kaasschaaf-gehalte. Zoekt eerder een combinatie van scenario’s II en III.
  • Wenst geen bezuinigingen op beheer en onderhoud te zien, dat is korte termijn denken
  • Tering naar de nering zetten bij plannenmakerij
  • Kijk naar kostendekkendheid tarieven
  • Vangnet Sociale Reserve is terecht
  • Niet bezuinigen op maatschappelijke opvang, jeugd, veiligheid.
  • Geen financiële technieken in de vorm van boekhoudkundige trucs. Aandacht voor efficiency en productiviteit is oké, let daarbij wel op een goede balans tussen denkers en doeners.
  • Pak gemeenschappelijke regelingen ook aan op efficiency.
  CDA
  • Kijk bij rijkskortingen in eerste instantie of je dat binnen het betreffende beleidsveld kan opvangen.
  • Voelt niet voor boventrendmatige verhogingen, en ook niet voor inzetten van reserves (hooguit ter overbrugging van een korte periode om structureel weer op orde te komen)
  • Denk bij herfasering aan de Brede School, zie er vanaf om dat bij voortgezet onderwijs te doen (doe het eerst goed bij het basisonderwijs).
  • Kijk nog eens goed naar aanpak wijkzaken, betere stroomlijning is mogelijk. Nu te veel stapeling van functies, breng deze samen.
  • Voer de gezondheidscentra vertraagd in.
  • Kijk naar maatregelen in de personele sfeer, inclusief de inhuur externen
  • Kijk ook naar de inkoop en aanbesteding.
  • Herijk financiële relaties.
  • Financiële techniek mag niet leiden tot boekhoudkundige trucs.
  • Subsidierelaties tegen het licht houden.
  • Bezuinig niet op veiligheid.
  • Bezuinig vooralsnog niet op Wet Werk en Bijstand: dit is nu nog niet te overzien
  GroenLinks

Bezuinigen is nu noodzakelijk. € 4 miljoen lijkt aan de lage kant. Mogelijk kan € 6 miljoen nodig blijken.

Met name voor het lokaal sociaal beleid liggen er bedreigingen. Uitgangspunt dat het sociaal beleid overeind blijft is leidend.

  • Sociale Reserve is nodig. Zaken als onderwijsachterstandsbeleid, inburgering/integratie zoveel mogelijk overeind houden.
  • Niet structureel interen op de reserves. We hebben reserves nodig voor het noodzakelijk investeringsprogramma.
  • Verlaging parkeerfonds is nu (kennelijk) mogelijk, beschouwt dit als een technische operatie.
  • Extra rente-inkomst EZH-bakstenen inzetten voor de bezuinigingen.
  • Efficiency en personeelsmaatregelen: ja, maar bedenk wel dat de Neonoperatie van recente datum is. Gaat er vooralsnog vanuit dat het in de drie scenario’s genoemde vaste bedrag een reële en onderbouwde inschatting is.
  • Van taakreductie valt weinig te verwachten, zowel bij de strategiediscussie Delft Kennisstad (1995) als bij de Neonoperatie (2000) zijn alle taken intensief tegen het licht gehouden.
  • Gaat niet voor herfaseren van beleid. Dit haalt de dynamiek eruit.
  • Bijdrage Haaglanden kan verlaagd worden.
  • Tegen afwentelen van bezuiniging op de burger in zijn algemeenheid, kostendekkendheid tarieven mag wel.
  • Is voor verhoging OZB-eigenaar. In ieder geval voor de dreigende korting van € 7 per inwoner, maar is ook bespreekbaar voor solidariteit met de sociaal zwakkeren.
  • Probeer de mening van de bevolking vorm te geven, bijv. via Internet

Leefbaar Delft
  • We moeten bezuinigen, dit betekent een stapje terug (scenario I).
  • Afslanking ambtelijk apparaat, minder ambtenaren, veel minder externen, minder nieuw beleid (of uitstellen van nieuw beleid), maak goed/efficiënt gebruik van gemeentelijke middelen (verwijst naar rijkskortingen op CombiWerk).
  • Geef geen cadeautjes meer in de vorm van lage (gewenning) parkeertarieven in de schillen, laat burger meteen het volledige bedrag betalen.
  • Denk er aan om (bijv.) de afvalverwerking te privatiseren, wil hier onderzoek naar.
  • Raadsborrels na vergaderingen mogen afgeschaft worden.
  VVD
  • Wentel de bezuiniging niet af in de vorm van kostenverhogingen voor burgers/ bedrijven. Je kunt haast niet voorzichtig genoeg zijn, het is juist nu tijd voor een degelijk financieel beleid.
  • De VVD zit op een scenario tussen I en II. Ziet een bepaalde volgorde in de te treffen maatregelen:1. Efficiency, 2. Herijking taken/herfasering voorgenomen beleid/personeelsmaatregelen, 3. Prijzen/tarieven, 4. herijken fin. relaties met derden en de financiële techniek
  • Als het taakstellend bedrag tussentijds gerealiseerd is hoeven stappen 1 t/m 4 niet volledig doorlopen worden. De discussie kan dan stoppen. Bij volgende programmabegrotingen zien we dan wel weer verder.
  • Streef bij tariefstelling naar kostendekkendheid.
  • Effecten voor de burger: de VVD wil ook dat er niemand over de rand valt, maar nog wel in de raad discussie voeren hoe/ waar de "rand" gedefinieerd moet worden.
  • Hou specifiek Delftse belangen in de gaten; met name economische ontwikkeling en werkgelegenheid blijven van belang.
  • Herijk het maatschappelijk belang gesubsidieerde instellingen.
  STIP
  • Oppert het scenario "Op de plaats mars", een scenario tussen II en III. Je moet er klaar voor zijn om weer nieuwe dingen te kunnen oppakken.
  • Efficiency moet verder opgepakt worden. Wil gedwongen ontslagen zoveel mogelijk voorkomen.
  • Blijf structureel nieuw beleid doen.
  • Streef bij tariefstelling naar kostendekkendheid.
  • Opheffen Zalmsnip gaf in de fractie wat beroering, kan daarin meegaan, maar het geld moet dan wel terugkomen voor de kwetsbare groepen (waartoe ook de studenten deels behoren)
  • Tegen interen op reserves
  • Is in zijn algemeenheid wel voor herfaseren, aanpassen van termijnen m.b.t. nieuw beleid (geen voorbeelden)
  • Aan herijking van het takenniveau zitten ook grenzen
  • Verlagen/ bevriezen van subsidies is bespreekbaar, maar betrokken instellingen moeten dat dan wel via efficiency kunnen oplossen. Subsidiereductie mag niet afgewenteld worden op de burger.
  CU/SGP
  • Reserves mogen wel tegen het licht gehouden worden. Moet je rationeel mee omgaan, maar pas er wel voor op dat je niet onder een bepaald niveau komt. Dat wordt dodelijk voor de stad in verband met investeringen.
  • Sociale Reserve en de risicobuffer zijn uitstekende maatregelen. Is van mening dat de risicobuffer met incidenteel geld gevoed moet worden.
  • Personele insteek geeft mogelijkheden, de totale omvang van de organisatie is, gelet op de grootte van de gemeente aan de ruime kant. Informeert naar het door het college toegezegde overzicht m.b.t. de groei van de ambtelijke organisatie.
  • Denk bij andere financiële middelen ook aan inzet van ESF gelden.
  • Bezuinig niet op beheer en onderhoud.
   
  4. Sluiting
Voorzitter
sluit de vergadering om 23.20 uur.

terug naar boven