
naar agenda Algemene Commissie 26-11-2003

naar agenda M&B 2-12-2003
|
|
|
|
Voorzitter: |
De heer Van Doeveren |
Griffier: |
De heer De Groot |
Portefeuillehouder(s): |
--------- |
Aanwezig: |
De dames Vlekke, Bolten, Lourens,
Wielens, Geursen,
De heren Buis, Bot, Roest,
Schoenmakers, Van den Doel, Meuleman, De Koning, Taebi, Vuyk, De Wit,
Van Tongeren, Aközbek |
|
|
|
DEZE
BESLUITENLIJST IS VASTGESTELD DOOR DE COMMISSIE MIDDELEN EN BESTUUR IN
HAAR VERGADERING VAN 2 DECEMBER 2003. |
|
Algemeen
Doel van de Algemene Commissievergadering was het houden van een vrije
en open discussie over de aanstaande bezuinigingsoperatie. Daarmee
werd beoogd vast te stellen over welke bezuinigingsmaatregelrichtingen
overeenstemming is en waarover verschil van inzicht bestaat, wat de
bandbreedte is waarbinnen mogelijke bezuinigingen realiseerbaar zijn
en welke consequenties aanvaardbaar zijn. Ter handreiking voor de
discussie was een door de afdeling Strategie en Control opgestelde
startnotitie verstrekt. |
|
|
1. |
Opening
Voorzitter opent om 21.05 uur
de vergadering |
|
|
2. |
Mededelingen
De heer De Wit stelt dat Sinterklaas bij zijn intocht met grote
snelheid over de Schie is gevaren. Hij wordt door de voorzitter
verwezen naar de commissie CKE. |
|
|
3. |
Kaderstelling
ten behoeve van bezuinigingsoperatie periode 2004- 2007
Iedere fractie heeft suggesties voor bezuinigingsrichtingen gedaan.
Samengevat is door de fracties het navolgende opgemerkt: |
|
PvdA
- Heeft een variant op de
gepresenteerde scenario’s; combinatie van scenario II en III
getiteld: "Niemand over de rand".
- Is het eens met de instelling van
een Sociale Reserve, te vormen uit de Zalmsnip-middelen, die dan
afgeschaft wordt.
- Vormen van een risicobuffer van €
1 mln i.v.m. een aantal (potentiële) problematische dossiers.
- Sociale Reserve mag geen grabbelton
worden. Moet ingezet worden voor ongewenste bezuinigingen voor de
samenleving. Verwacht van college concrete voorstellen hoe hier
mee om te gaan. E.e.a. ter beoordeling van de raad.
- Wil de bezuinigingstaakstelling
inzetten op € 5 miljoen om € 1 miljoen extra bufferruimte te
creëren.
- Zoekt het vooral in meer efficiency,
meer oud voor nieuw, inzet EZH-rente.
- Verwacht van het college een nader
afgewogen pakket van maatregelen voor de concrete invulling.
|
|
Stadsbelangen
- Vindt dat het college eerder met
voorstellen had moeten komen, en zich niet moet verschuilen achter
de septembercirculaire.
- Voelt het meest voor een sobere
variant op scenario II, getiteld: "Stapje opzij"
- Ziet veel winst te behalen in
efficiency en personeelsmaatregelen. Noemt de omvang van overhead
en verwijst naar benchmark Sociale Diensten waarbij Delft op een
lagere arbeidsproductiviteit zit t.o.v. 15 andere gemeenten (In
Delft 990 uur per persoon per jaar t.o.v. 1150 gemiddeld)
- Ziet dit als voorbeeld wat ook bij
andere organisatieonderdelen wel eens zo zou kunnen zijn, moet
gemeentebreed bekeken worden
- Benadrukt belang van aanpak van
ziekteverzuim
- Zoekt bezuiniging ook in herfasering
van geld bijv. in kader Brede School: "gaat daar niet teveel
luxe naar toe".
- Is tegen het afschuiven van de
bezuiniging op de burger via hogere fiscale tarieven. Ondersteunt
wel kostendekkend maken van tarieven.
- Is voorstander van het instellen van
een sociale reserve.
- Betrek de burger bij de
bezuinigingsoperatie.
|
|
SP
- Centraal moet staan dat de Sociaal
zwakkeren ontzien worden.
- Benadrukt de noodzaak van het
vaststellen van heldere randvoorwaarden.
- Kijkt eerst naar de reserves. Deze
kunnen dienstbaar zijn om een paar jaar te overbruggen.
- Op zoek gaan naar andere
finacieringsbronnen als rijksgeld wegvalt
- Wil graag over periode afgelopen 15
jaar evalueren of privatiseringen/ verzelfstandigingen voor Delft
wel voordelen gebracht hebben. Stelt hiertoe een
rekenkameronderzoek voor.
- Als er op ambtelijk apparaat
bezuinigd gaat worden, dan met name op managementniveau en niet
bij het uitvoerend personeel (balieniveau)
- De raad kan een voorbeeld geven door
zijn eigen vergoedingen in te leveren, te verlagen.
- De Haaglanden-bijdrage moet lager
kunnen
- Een tijdelijk begrotingstekort is
aanvaardbaar
- Luxe uitgaven uitstellen,
heroverwegen van projecten, denk aan nieuw stadskantoor, Delft
Kennisstad en evt. zelfs ook de spoortunnel
|
|
D66
- Scenario I voelt niet goed, zit geen
visie achter en heeft hoog kaasschaaf-gehalte. Zoekt eerder een
combinatie van scenario’s II en III.
- Wenst geen bezuinigingen op beheer
en onderhoud te zien, dat is korte termijn denken
- Tering naar de nering zetten bij
plannenmakerij
- Kijk naar kostendekkendheid tarieven
- Vangnet Sociale Reserve is terecht
- Niet bezuinigen op maatschappelijke
opvang, jeugd, veiligheid.
- Geen financiële technieken in de
vorm van boekhoudkundige trucs. Aandacht voor efficiency en
productiviteit is oké, let daarbij wel op een goede balans tussen
denkers en doeners.
- Pak gemeenschappelijke regelingen
ook aan op efficiency.
|
|
CDA
- Kijk bij rijkskortingen in eerste
instantie of je dat binnen het betreffende beleidsveld kan
opvangen.
- Voelt niet voor boventrendmatige
verhogingen, en ook niet voor inzetten van reserves (hooguit ter
overbrugging van een korte periode om structureel weer op orde te
komen)
- Denk bij herfasering aan de Brede
School, zie er vanaf om dat bij voortgezet onderwijs te doen (doe
het eerst goed bij het basisonderwijs).
- Kijk nog eens goed naar aanpak
wijkzaken, betere stroomlijning is mogelijk. Nu te veel stapeling
van functies, breng deze samen.
- Voer de gezondheidscentra vertraagd
in.
- Kijk naar maatregelen in de
personele sfeer, inclusief de inhuur externen
- Kijk ook naar de inkoop en
aanbesteding.
- Herijk financiële relaties.
- Financiële techniek mag niet leiden
tot boekhoudkundige trucs.
- Subsidierelaties tegen het licht
houden.
- Bezuinig niet op veiligheid.
- Bezuinig vooralsnog niet op Wet Werk
en Bijstand: dit is nu nog niet te overzien
|
|
GroenLinks
Bezuinigen is nu noodzakelijk. € 4
miljoen lijkt aan de lage kant. Mogelijk kan € 6 miljoen nodig
blijken.
Met name voor het lokaal sociaal beleid
liggen er bedreigingen. Uitgangspunt dat het sociaal beleid overeind
blijft is leidend.
- Sociale Reserve is nodig. Zaken als
onderwijsachterstandsbeleid, inburgering/integratie zoveel
mogelijk overeind houden.
- Niet structureel interen op de
reserves. We hebben reserves nodig voor het noodzakelijk
investeringsprogramma.
- Verlaging parkeerfonds is nu
(kennelijk) mogelijk, beschouwt dit als een technische operatie.
- Extra rente-inkomst EZH-bakstenen
inzetten voor de bezuinigingen.
- Efficiency en personeelsmaatregelen:
ja, maar bedenk wel dat de Neonoperatie van recente datum is. Gaat
er vooralsnog vanuit dat het in de drie scenario’s genoemde
vaste bedrag een reële en onderbouwde inschatting is.
- Van taakreductie valt weinig te
verwachten, zowel bij de strategiediscussie Delft Kennisstad
(1995) als bij de Neonoperatie (2000) zijn alle taken intensief
tegen het licht gehouden.
- Gaat niet voor herfaseren van
beleid. Dit haalt de dynamiek eruit.
- Bijdrage Haaglanden kan verlaagd
worden.
- Tegen afwentelen van bezuiniging op
de burger in zijn algemeenheid, kostendekkendheid tarieven mag
wel.
- Is voor verhoging OZB-eigenaar. In
ieder geval voor de dreigende korting van € 7 per inwoner, maar
is ook bespreekbaar voor solidariteit met de sociaal zwakkeren.
- Probeer de mening van de bevolking
vorm te geven, bijv. via Internet
|
|
Leefbaar
Delft
We moeten bezuinigen, dit
betekent een stapje terug (scenario I).
Afslanking ambtelijk apparaat, minder
ambtenaren, veel minder externen, minder nieuw beleid (of uitstellen
van nieuw beleid), maak goed/efficiënt gebruik van gemeentelijke
middelen (verwijst naar rijkskortingen op CombiWerk).
Geef geen cadeautjes meer in de vorm
van lage (gewenning) parkeertarieven in de schillen, laat burger
meteen het volledige bedrag betalen.
Denk er aan om (bijv.) de
afvalverwerking te privatiseren, wil hier onderzoek naar.
Raadsborrels na vergaderingen mogen
afgeschaft worden.
|
|
VVD
- Wentel de bezuiniging niet af in de
vorm van kostenverhogingen voor burgers/ bedrijven. Je kunt haast
niet voorzichtig genoeg zijn, het is juist nu tijd voor een
degelijk financieel beleid.
- De VVD zit op een scenario tussen I
en II. Ziet een bepaalde volgorde in de te treffen maatregelen:1.
Efficiency, 2. Herijking taken/herfasering voorgenomen
beleid/personeelsmaatregelen, 3. Prijzen/tarieven, 4. herijken
fin. relaties met derden en de financiële techniek
- Als het taakstellend bedrag
tussentijds gerealiseerd is hoeven stappen 1 t/m 4 niet volledig
doorlopen worden. De discussie kan dan stoppen. Bij volgende
programmabegrotingen zien we dan wel weer verder.
- Streef bij tariefstelling naar
kostendekkendheid.
- Effecten voor de burger: de VVD wil
ook dat er niemand over de rand valt, maar nog wel in de raad
discussie voeren hoe/ waar de "rand" gedefinieerd moet
worden.
- Hou specifiek Delftse belangen in de
gaten; met name economische ontwikkeling en werkgelegenheid
blijven van belang.
- Herijk het maatschappelijk belang
gesubsidieerde instellingen.
|
|
STIP
Oppert het scenario "Op de
plaats mars", een scenario tussen II en III. Je moet er klaar
voor zijn om weer nieuwe dingen te kunnen oppakken.
Efficiency moet verder opgepakt
worden. Wil gedwongen ontslagen zoveel mogelijk voorkomen.
Blijf structureel nieuw beleid doen.
Streef bij tariefstelling naar
kostendekkendheid.
Opheffen Zalmsnip gaf in de fractie
wat beroering, kan daarin meegaan, maar het geld moet dan wel
terugkomen voor de kwetsbare groepen (waartoe ook de studenten deels
behoren)
Tegen interen op reserves
Is in zijn algemeenheid wel voor
herfaseren, aanpassen van termijnen m.b.t. nieuw beleid (geen
voorbeelden)
Aan herijking van het takenniveau
zitten ook grenzen
Verlagen/ bevriezen van subsidies is
bespreekbaar, maar betrokken instellingen moeten dat dan wel via
efficiency kunnen oplossen. Subsidiereductie mag niet afgewenteld
worden op de burger.
|
|
CU/SGP
- Reserves mogen wel tegen het licht
gehouden worden. Moet je rationeel mee omgaan, maar pas er wel
voor op dat je niet onder een bepaald niveau komt. Dat wordt
dodelijk voor de stad in verband met investeringen.
- Sociale Reserve en de risicobuffer
zijn uitstekende maatregelen. Is van mening dat de risicobuffer
met incidenteel geld gevoed moet worden.
- Personele insteek geeft
mogelijkheden, de totale omvang van de organisatie is, gelet op de
grootte van de gemeente aan de ruime kant. Informeert naar het
door het college toegezegde overzicht m.b.t. de groei van de
ambtelijke organisatie.
- Denk bij andere financiële middelen
ook aan inzet van ESF gelden.
- Bezuinig niet op beheer en
onderhoud.
|
|
|
|
4. Sluiting
Voorzitter sluit de vergadering
om 23.20 uur. |
|