Bezuinigingen
Inspreker
De heer Bartels van Theater de Veste vestigt de aandacht op de
bovenregionale vermaardheid die Theater de Veste in tien jaar tijd
heeft weten te realiseren door gedurfde toneelprogrammering en
samenwerking met theaters in Rijswijk en Zoetermeer. Deze waardering
draagt in hoge mate bij aan het culturele imago van de stad. De
voorgestelde bezuiniging van € 50.000 structureel per jaar vanaf
2006 maakt een einde aan dit onderscheidend vermogen van Theater de
Veste.
De heer De Wit (Leefbaar Delft)
vraagt waarom de prijzen van de toegangskaarten niet verhoogd kunnen
worden om de lagere subsidie te compenseren? De heer Bartels
legt uit dat een convenant met gemeente provincie bepaalt dat van elke
euro entreegeld, het theater 20 eurocent mag houden. Voor elke euro
minder subsidie, moet de entreeprijs € 5 worden verhoogd om
hetzelfde over te houden.
1e Termijn
De heer De Koning (Stadsbelangen) is enthousiast over de vorm
van de politieke markt, maar de inhoud wijkt niet af van eerdere
soortgelijke bijeenkomsten. Er zijn weinig inhoudelijke argumenten
aangedragen voor het debat over de bezuinigingen. Er waren
voornamelijk mensen aanwezig die bepaalde bezuinigingen wilden
voorkomen.
De heer De Koning beschikt niet over de
juiste informatie om de afweging inzake de bezuinigingen te kunnen
maken. De jaarrekening is er immers nog niet. De heer De Koning wacht
nog op antwoorden over de arbeidsproductiviteit van Delftse ambtenaren
en over ziekteverzuim. Waarom wordt er weer om 1 miljoen euro gevraagd
voor flankerend personeelsbeleid, ondanks het verlagen van het aantal
ambtenaren met 32 fte in 2004 en het teruggedrongen ziekteverzuim?
Zijn de bezuinigingen op cultuur wel nodig? Is het wel verstandig om
te bezuinigen op onderhoudsbudget? De fractie van Stadsbelangen is
geen voorstander van het afschaffen van de RIS-vergoeding en de borrel
na de raadsvergadering.
De heer Van Tongeren (CDA) merkt
op dat de bezuinigingen bijna de gehele volgende raadsperiode beslaan.
Hij betreurt dat het college de kaasschaafmethode heeft gehanteerd en
ontdekt weinig visie in de voorstellen. De politieke markt had
positieve kanten, hoewel de inbreng van deelnemers vooral gericht was
op voorstellen om niet te bezuinigen op instellingen. De heer Van
Tongeren wil hogere lasten voor de inwoners van Delft voorkomen.
Tevens mag er niet worden ingeleverd op de kwaliteit van
dienstverlening. In plaats daarvan mag er wel beleid worden geschrapt.
Het moet mogelijk zijn om 0,5 miljoen euro meer te bezuinigen op de
formatie door overbodige regels af te schaffen en de
aanvangssalarissen nog eens kritisch te bekijken. Bovendien stelt het
CDA voor om het in het LVVP voorgestelde 40 km-regime niet uit te
voeren. Er moet niet worden bespaard op onderhoudsbudget en op
cultuur. Waarom is er weer een miljoen euro nodig voor flankerend
personeelsbeleid? Hoe zit het met het onderzoek naar de privatisering
van de reiniging?
De heer De Wit (Leefbaar Delft)
heeft in december 2004 al voorstellen voor bezuinigingen gedaan en
vindt het proces veel te langzaam gaan. De politieke markt vond de
heer De Wit een soort politieke rommelmarkt. De burgers begrepen niet
dat het om bezuinigingen ging. Het contact met de burgers vond hij wel
positief. De volgende keer moet de raad zelf duidelijke voorstellen
aan de burger voorleggen. De voorstellen van het college zijn
hetzelfde als een aantal maanden geleden en dus is Leefbaar Delft nog
steeds tegen. Leefbaar Delft vraagt zich af hoeveel ambtenaren er nu
concreet uitgaan. De Wit doet nogmaals een voorstel om daar concrete
doelstellingen voor te noemen, bijvoorbeeld 10% van de
beleidsambtenaren boven schaal 8 moeten afvloeien. Leefbaar Delft
kondigt aan met diverse amendementen te komen in de raad.
Mevrouw Bolten (GroenLinks)
vraagt zich af hoe het zit met de voorgestelde dekking van flankerend
personeelsbeleid door het meevallende rekeningresultaat 2004? Hoe ziet
het rekeningresultaat eruit en welk deel daarvan is structureel? In de
discussie over de bezuinigingen moet de commissie over deze informatie
beschikken.
Mevrouw Bolten kenmerkt de politieke
markt als een curiosamarkt want het was leuk en er was van alles te
vinden. De politieke markt gaf een indicatie van de dingen die burgers
wel of niet belangrijk vinden. Veiligheid bleek geen groot probleem te
zijn in Delft. GroenLinks wijst de bezuinigingen op het theater en de
mediatheek af. Deze laatste instelling draait op vrijwilligers en daar
moet niet op worden bezuinigd. Mevrouw Bolten is tevreden dat er nu
niet bezuinigd wordt op het integratiebeleid en nieuw beleid en stelt
voor om De Nieuwe Amateur te ondersteunen. Het is miezerig om 10.000
euro voor internationaal beleid te schrappen en de fractie van
GroenLinks zal in de raad met een amendement komen om dit te
voorkomen. Mevrouw Bolten vindt het een slechte zaak om te gaan
bezuinigen op de instrumenten van de raad en is dus tegen het verlagen
van het budget van de rekenkamer.
De heer De Wit (Leefbaar Delft)
merkt op dat hij liever geen geld overhoudt voor nieuw beleid zodat de
kosten voor de burgers omlaag kunnen. De pijn van de bezuinigingen
moet bij de gemeentelijke organisatie komen te liggen.
De heer Vuijk (VVD) vindt dat de
samenhang van de voorstellen waardering verdient. De VVD legt de
prioriteit bij meer efficiency en kostenbesparingen. Door het herijken
van gemeentelijke taken en het afvloeien van personeel worden ook
bezuinigingen gerealiseerd. Het herijken van financiële relaties met
derden plaatst de VVD als laatste op de prioriteitenlijst.
Maatschappelijk draagvlak voor de hoogte van de tarieven is net zo
belangrijk als kostendekkendheid.
De politieke markt was gezellig druk, met o.a. veel ambtenaren. Er
werden veel algemene opmerkingen gemaakt, maar weinig hadden
betrekking op de bezuinigingen. De heer Vuijk ziet een oplossing in
het privatiseren van beleidsuitvoerende dienstonderdelen. De
bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie is geen politiek issue.
De VVD rekent de wethouder alleen af op prestaties.
De heer Vuijk vraagt aandacht voor het verzoek van de stichting
Redeoss om een eigen sportaccommodatie voor gehandicaptensport in
Delft te realiseren en vraagt om nader onderzoek naar de
financieringsmogelijkheden. De VVD wil graag de voorgenomen
bezuinigingen op Theater de Veste en de Mediatheek terugdraaien, omdat
dit minimumvoorzieningen zijn. Het college moet terughoudend zijn met
bezuinigingen op het onderhoudsbudget en het schrappen van de bijdrage
van de algemene dienst aan het parkeerfonds. Hogere tarieven zijn niet
acceptabel voor de VVD. Het afschaffen van de RIS-vergoeding van de
raad en het verlagen van het budget van de rekenkamer kunnen niet op
instemming van de fractie rekenen.
De heer Van Putten (STIP) stelt
dat er ook op beleid bezuinigd moet worden. De bezuinigingen in de
culturele sector zijn fors en dat is heel jammer. De STIP-fractie zou
de bezuiniging op Theater de Veste graag ongedaan maken omdat deze te
hoog is. Is het mogelijk de bezuiniging op de Mediatheek te verlagen
of te faseren. De heer Van Putten stelt voor om ook taakstellend naar
andere programma’s te kijken en om de subsidie aan De Nieuwe Amateur
structureel te maken. De bezuinigingen mogen geen beperkingen vormen
voor de lokale economie. Er mag niet op Delft Kennisstad worden
bezuinigd. STIP acht een verhoging van de uitgaven voor Delft
kennisstad zelf wenselijk. Waarom wordt voorgesteld om in een
verhouding van 60.000-40.000 euro op raad-college te bezuinigen;
kunnen die bedragen niet beter worden omgedraaid? STIP is verder
tevreden over het proces en de voorstellen.
Mevrouw Stolker (PvdA) vraagt of
de heer Van Putten nog nadere voorstellen heeft over welke andere
programma’s meer kunnen inleveren? De heer Van Putten doet
een beroep op de creativiteit van het college en zal op donderdag 28
april met nadere voorstellen in die richting komen.
De heer Van den Doel (ChristenUnie/SGP)
vond de politieke markt een goede bijeenkomst, alleen goede interactie
tussen raadsleden en burgers ontbrak.
De heer Van den Doel is tegen hogere lasten voor burgers en wenst het
niveau van dienstverlening niet te verminderen. Het pakket maatregelen
is redelijk evenwichtig, maar hij vraagt eventuele kostenbesparingen
bij de reiniging nog eens te bekijken. De heer Van den Doel schat in
dat het positief saldo van het rekeningresultaat 2004 een structurele
component moet hebben omdat de gemeente in 2004 32fte minder
ambtenaren had. De bezuinigingen op de Mediatheek, Theater de Veste,
de onderhoudsbudgetten, de brandweer en rekenkamer moeten nog eens
kritisch worden bekeken. De gemeente moet niet alles zelf willen doen.
Als voorbeeld noemt hij de wens van De Laatste Eer om een crematorium
te bouwen.
Mevrouw Stolker (PvdA) kreeg
tijdens de politieke markt vooral mee dat ruimte een schaars goed is.
Er is gebrek aan ruimte voor auto’s, huizen en gezond leven. De
voorstellen van het college voor de bezuinigingen zijn grotendeels
acceptabel.
De PvdA kan zich vinden in het voorstel om te bezuinigen op
huisvestingslasten, maar wil niet bezuinigen op jongerenwerk. Het is
ook prima dat er fors op de eigen organisatie wordt bezuinigd, maar de
PvdA vraagt om gedwongen ontslagen te voorkomen. Wat betreft de
bezuinigingen in de culturele sector is er een duidelijke keuze
gemaakt voor het blijven ondersteunen van kleinschalige culturele
projecten in de wijken. Mevrouw Stolker wenst geen verhoging van de
tarieven voor de burgers. De gemeente moet streven naar
kostendekkendheid, maar moet wel kritisch kijken welke kosten wel of
niet worden meegenomen. Kwaliteit is ook belangrijk element. De PvdA
vraagt aandacht voor gehandicapte kinderen in het regulier onderwijs,
snelheidsbeperkende maatregelen in woonwijken, maatregelen voor
verbetering van luchtkwaliteit en het realiseren van ouderenwoningen
in Tanthof. Mevrouw Stolker ziet graag een langetermijnvisie van het
college op gebied van herstructurering tegemoet.
De voorzitter merkt op dat de
meeste fracties zich kunnen vinden in de grote lijn van de
voorstellen. Echter, op diverse punten ziet hij onderwerpen waar
meerdere partijen elkaar zouden kunnen vinden en noemt als voorbeeld
de bezuinigingen op cultuur, het onderhoudsbudget, en de rekenkamer.
Wethouder Mooiweer legt uit dat
slechts een klein deel van de gemeentelijke begroting direct
beïnvloedbaar is. 300 Miljoen euro betreft grotendeels wettelijke
taken en dan is 5 miljoen euro bezuinigen heel stevig. De
bezuinigingen betreffen personele consequenties, dus moet er opnieuw
budget voor afvloeiing worden gereserveerd. De wethouder geeft aan dat
het rekeningresultaat 2004 licht positief is, maar dat er geen
structurele meevallers zijn. Het definitieve resultaat ziet de raad
bij de jaarrekening. Na enig aandringen van de commissie zegt
wethouder Mooiweer toe een indicatief rekeningresultaat op hoofdlijnen
en een uitleg over de opbouw voor donderdag aan de raad te sturen. De
bezuiniging van 60.000 euro op de werkbudgetten van de raad zijn door
de raad zelf in te vullen. De bezuiniging op de rekenkamer is slechts
een voorbeeld van de mogelijke invulling van die taakstelling.
Wethouder Torenstra constateert
dat de raad meer uit het ambtenarenapparaat wil halen door het
verbeteren van de efficiency. Hij memoreert dat er al eerder een
bezuinigingsronde is geweest en dat er nu weer een nieuwe ronde
aankomt die ongeveer 20 mensen zal treffen. Voor de afvloeiing is
budget nodig. De omvang van het personeelsbestand hangt ook samen met
de groei en krimp van het aantal taken. Recent heeft de commissie
Middelen en Bestuur ingestemd met een procedurevoorstel voor de
discussie over privatisering van diverse taken. Het resultaat daarvan
komt in juni of september naar de commissie. Echter, privatisering
levert meestal geen kostenbesparing op de korte termijn op. Er is in
2004 een behoorlijke slag gemaakt in de terugdringing van het
ziekteverzuim.
Met een aantal slimme investeringen kan een aantal uitgaven op het
gebied van onderhoud van wegen, straten en pleinen worden voorkomen.
Rodeoss heeft in eerste instantie gevraagd om medewerking bij het
verkrijgen van financiering door anderen. Men was toen tevreden met
een garantstelling. Redeoss zou weer contact opnemen met de
portefeuillehouder. De plotselinge vraag van Redeoss om gemeentelijke
financiering via deze weg vindt Torenstra een vreemde wending. Op de
vraag van mevrouw Bolten (GroenLinks) of de wethouder bereid is
om contact op te nemen met Redeoss, antwoordt hij positief.
Met de brandweer zijn in een eerder stadium al afspraken gemaakt om
tot bezuinigingen te komen. De heer Van Tongeren (CDA) vraagt
naar een indicatie van de uitputting van het eerste miljoen euro voor
flankerend personeelsbeleid. Torenstra antwoordt dat deze bijna is
uitgeput.
Wethouder Grashoff legt uit dat
beleid vaak implementatie betreft. Er zijn in verhouding weinig
ambtenaren die alleen beleid maken. Het voorgestelde 40km-regime vormt
een zeer bescheiden bijdrage aan de kosten van het LVVP. Het niet
uitvoeren daarvan levert geen echt voordeel op en zeker geen
structurele bezuiniging. De vermindering van de bijdrage van de
algemene dienst aan het parkeerfonds is één van de minst pijnlijke
bezuinigingen. Tarieven in de schil zullen worden ontzien.
Na een inventarisatie blijkt dat het onderhoud aan bruggen met iets
minder geld kan.
Wethouder Renssen merkt op dat
er geen gemeentelijke bezuinigingen op het integratiebudget zijn
voorgesteld, maar dat er wel degelijk bezuinigingen door het rijk
worden opgelegd. De ouders van leerlingen met een handicap worden
ondersteund door de gemeente en de scholen. In de Tanthof is het
realiseren van ouderenwoningen, gezien de leeftijdsopbouw in de wijk,
niet zo urgent. Het gaat eerder om het realiseren van bepaalde
diensten en voorzieningen.
Wethouder Mooiweer vond het
opvallend dat vertegenwoordigers uit de culturele sector tijdens de
politieke markt aangaven vaak niet te weten waar men voor
ondersteuning bij de gemeente terecht kan. De hoogte van de
bezuinigingen op cultuur heeft te maken met de hoge mate van
beïnvloedbaarheid van die budgetten. De raad heeft in een eerder
stadium aangegeven niet op kleinere instellingen te willen bezuinigen.
Daarom is gekozen om de bezuinigingen bij de grote instellingen neer
te leggen. De musea hebben al een tekort van € 200.000 en dat moet
eerst worden weggewerkt. Mevrouw Bolten (GroenLinks) vraagt
waarom de musea en het theater verschillend worden behandeld. Waarom
hoeven de musea niet verder te bezuinigen en het theater wel?
Wethouder Mooiweer antwoordt dat de musea al een maximale operatie te
wachten staat. Bovendien kampen de musea met structureel tegenvallende
inkomsten door minder bezoekers dan begroot. Mevrouw Bolten
constateert dat op deze manier slecht gedrag wordt beloond en kondigt
een amendement aan.
Wethouder Mooiweer wijst erop dat de bezuinigingen op het theater in
werkelijkheid minder zijn dan de heer Bartels de raad voorstelt. Het
accres is minder dan verwacht, maar dat is geen bezuiniging. Bovendien
telt hij de totale bezuiniging over drie jaar bij elkaar op. De
portefeuillehouder is in gesprek met de Mediatheek over een aantal
toekomstscenario’s en komt daarmee voor de zomer naar de commissie. |