1. Recapitulatie bezuinigingsvoorstellen

 

In het raadsvoorstel Bezuinigen 2006-2009 wordt voor de te treffen bezuinigingsmaat-regelen het volgende financiële resultaat gepresenteerd:

 

 

2006

2007

2008

2009

Taakstellende bezuiniging

3.500

4.500

5.000

5.000

Ingevuld bezuinigingspakket:

 

 

 

 

-          Discussienota’s

2.723

3.654

4.009

4.009

-          Algemene middelen

920

920

920

920

Totaal:

3.643

4.574

4.929

4.929

Overschot/tekort

+ 143

+ 74

- 71

- 71

 

Het ingevulde bezuinigingspakket sluit met een enkele kleine correctie aan op de in de discussienota’s verwerkte bezuinigingsideeën. In aanvulling daarop is door het college onder de noemer van “Algemene Middelen” nog een aantal bijzondere posten benoemd, die in totaliteit een bezuinigingsbedrag van € 920.000 bedragen, het gaat hierbij om in eerdere notities al genoemde renteopbrengst van in 2004 ontvangen extra dividend WBE , in te voeren efficiencymaatregelen op gesloten circuits, en structureel meevallende inkomstenramingen.

 

De onderverdeling naar de verschillende programmas en de “algemene middelen” is daarbij als volgt:

 

Totaaloverzicht bezuinigingen 2006-2009                                             Bedragen *euro 1.000

 

Programma

Fasering Bezuinigingen

 

 2006

2007

2008

2009

1.       Dienstverlening

88

138

138

138

2.       Werk, Inkomen en Zorg

314

414

414

414

3.       Integratie

 

 

 

 

4.       Jeugd en Onderwijs

175

175

175

175

5.       Wijkaanpak en Wonen

255

340

340

340

6.       Welzijn

85

85

85

85

7.       Binnenstad

 

 

 

 

8.       Duurzaamheid

431

502

552

552

9.       Kennisstad en economie

130

130

130

130

10.   Cultuur

245

270

270

270

11.   Veiligheid

 

 

50

50

12.   Bestuur en organisatie

1.000

1.600

1.855

1.855

13.   Stedelijke Projecten

 

 

 

 

Algemene middelen

920

920

920

920

Totaal generaal

3.643

4.574

4.929

4.929

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierbij dient overigens aangetekend te worden, dat de bij een programma aangegeven bezuiniging soms betrekking heeft op meerdere programma’s. Dit geldt m.n. voor de bezuinigingen met betrekking tot de bedrijfsvoering die nu onder Programma Bestuur en Organisatie zijn opgenomen. In de nadere concretisering van deze bezuinigingen zal de verdeling over de desbetreffende programma’s plaatsvinden.  

 

 


2. Toelichting per programma

 

1.

Bezuinigingen programma dienstverlening

Het aandeel van het programma dienstverlening in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

1.        Dienstverlening

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Instellen van gemeentebreed Callcentre.

50

100

100

100

Herpositionering Accountmanagement Servicecentrum Bedrijven

18

18

18

18

Inzet accountmanagement t.l.v. project Wijkeconomie

20

20

20

20

 Totaal

6888

118138

118138

118138

Deze bezuinigingen betreffen een aantal organisatorische maatregelen, die tegelijkertijd ook een bijdrage zullen leveren aan een efficiëntere dienstverlening aan burgers en bedrijven.  De bezuiniging door middel van de instelling van het callcentre zal op meerdere programmas betrekking hebben.  

 

Callcentre

Verspreid over de organisatie-eenheden en locaties bestaan er verschillende fysieke balies en callcentresers. 1 van de mogelijkheden om de contacten met burgers en organisaties te stroomlijnen is de instelling van een gemeentebreed callcentre voor het informatiepunt Stadsbeheer, en diverse telefonische medewerkers van de Publieksbalie, de Hooikade, en de Torenhove. Door deze stroomlijning en concentratie van functies is een bezuiniging mogelijk van € 50.000 in 2006 en € 100.000 vanaf 2007.

 

Accountmanagement Servicecentrum Bedrijven

Bij de doorontwikkeling en herpositionering van het SCB naar een bedrijvenloket enerzijds en strategisch accountmanagement anderzijds kan een besparing op managementonder-steuning worden gerealiseerd van € 18.000. In aanvulling hierop kan een deel van de werkzaamheden accountmanagement (ten bedrage van € 20.000) ten laste gebracht worden van projectbudget Wijkeconomie.

 

 

2.

Bezuinigingen programma  Werk, Inkomen en Zorg

Het aandeel van het programma Werk, Inkomen en Zorg in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel

2. Werk, Inkomen en Zorg

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Verlegging financiering naar werkfonds (reïntegratiebudget)

206

256

256

256

Verdwijnen beroepskeuze advies

55

55

55

55

 Hoogwaardig handhaven

28

28

28

28

Centralisering inkomenstoets gemeente

25

         75

75

75

 Totaal

314

414

414

414

 

Verlegging financiering naar werkfonds.

In het kader van de WWB is het mogelijk bepaalde uitgaven ten laste van de rijksmiddelen te brengen in plaats van ten laste van  gemeentelijke budgetten:

 

o          Kosten sociaal medische adviseringen (€ 73.000). De kosten van deze werkzaamheden kunnen worden gezien als instrument voorafgaand aan een reïntegratie- inspanningen. Het is daarom niet onlogisch deze kosten onder te brengen bij het werkbudget, waardoor deze ook subsidiabel zijn vanuit het toegekende budget/subsidie van het rijk.  

                   

o          Inkoop van instrumenten voor fase-4- doelgroep. ( € 63.000) Op dit moment hebben wij, naast de subsidie van het Rijk, ook gemeentelijk budget beschikbaar gesteld voor inkoop van deze instrumenten. Gezien de omvang van de Rijkssubsidie op dit onderwerp,  is het afschaffen van de specifieke gemeentelijke bijdrage op dit punt te verdedigen.

 

o          Een deel van het werk van het vakteam Inburgering en Activering (€ 50.000) kan ten laste worden gebracht van het werkfonds. Deze verschuiving maakt overigens deel uit van een set van voorstellen die het college later dit jaar zal doen vanwege de forse rijksbezuinigingen op het gebied van inburgering.

 

o          Nog nader te onderzoeken bezuinigingen op materiële of uitvoeringskosten (€ 20.000).

 

 

Verdwijnen beroepskeuze advies

Geen “eigen” beroepskeuze- advisering vanuit de gemeente (€ 55.000.) Op dit moment is een adviseur binnen WIZ op dit onderwerp actief. Wij kiezen er voor deze dienstverlening niet meer zelf aan te bieden. Van zowel het CWI als van reïntegratiepartners wordt gevraagd deze advisering mee te nemen in hun producten.

 

Hoogwaardig handhaven

Taakstelling vakteam Inkomen (€ 28.000). Door het inzetten van een versterkte poortwachter, op basis van de verdere invulling van het Beleidsplan Werk en Inkomen, (onderdeel hoogwaardig handhaven) wordt 0.5 fte formatie ingeleverd binnen het onderdeel inkomen van de sector WIZ. Wij kiezen hierbij voor een versteviging in preventiesfeer, ten koste van inzet in de repressieve sfeer (back-office).

 

Centralisering inkomenstoets gemeente

Op tal van momenten vraagt de gemeente bij dienstverlening aan de burgers naar de hoogte van het inkomen en soms het vermogen. Naar het oordeel van het college kan hier een bundeling in plaatsvinden en kan overwogen worden een toetsing ook een zekere geldigheidsduur (inclusief de plicht voor een aanvrager wijzigingen op te geven) te verlenen. Dit kan de gemeente kostenbesparing (vanaf 2007 € 75.000) opleveren en de burger enig gemak. De uitwerking hiervan zal overigens wel een veranderinvestering vragen.

Het aandeel van het programma Werk, Inkomen en Zorg in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

Onderstaande bezuinigingen zijn onderdeel van een grotere herschikking van middelen in kader werkprocessen WIZ.

 

 

 

 

Verlegging financiering naar werkfonds

156

156

156

156

Verdwijnen beroepskeuze advies

55

55

55

55

Herstructurering werkprocessen Activering&inburgering

50

100

100

100

Inleveren 0,5 Fte Sociale Recherche

28

28

28

28

Centralisering inkomenstoets gemeente

25

75

75

75

 Totaal

314

414

414

414

 

 

 

3.

Wordt al verder voor de discussienota opgepakt door Klaas Mast.

 

 

3.

Bezuinigingen programma  Integratie

Er vinden geen rechtstreekse inhoudelijke bezuinigingen plaats op het programma Integratie. Wel kunnen de bezuinigingen in het Programma Werk, Inkomen en zorg nog doorwerken op het programmabudget van  Integratie.

 

 

 

Wordt al verder opgepakt door Klaas.

 

4.

 

Bezuinigingen programma  Jeugd en Onderwijs

Het aandeel van het programma Jeugd en Onderwijs in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.


 

4.  Jeugd en Onderwijs

 

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Verlaging storting huisvestingsbudget onderwijs

175

175

175

175

 Totaal

175

175

175

175

 

Verlaging huisvestingsbudget onderwijs

Johan?

 

 

4. Jeugd en Onderwijs

2006

2007

     2008   2009

Bedragen * € 1.000

 

Verlaging storting huisvestingsbudget onderwijs

175

175

175

175

 Totaal

175

175

175

175

 

 

Verlaging huisvestingsbudget onderwijs

Vanaf 1 januari 2005 betalen de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs het onder-houd van de buitenkant van de schoolgebouwen waarvoor zij van het Rijk een vergoeding ontvangen. Bij de gemeente vervallen deze onderhoudskosten (€ 309.000) en de inkomsten uit het gemeentefonds daarvoor (€ 160.000). Per saldo levert dit een besparing op van € 149.000. Daarnaast wordt de storting in de voorziening kleine investeringen basisonderwijs structureel met € 26.000 teruggebracht. De totale bezuiniging komt daarmee uit op € 175.000.

 

 

5.

Bezuinigingen programma Wijkaanpak en Wonen

Het aandeel van het programma Wijkaanpak en Wonen in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

5. Wijkaanpak en Wonen

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Wegen, straten, pleinen

85

170

170

170

Verlaging storting in Wijkreserve

70

70

70

70

Beëindigen activiteiten Politiekeurmerk Veilig Wonen

25

25

25

25

Kostendekkendheid begrafenisrechten

25

25

25

25

Inleveren Formatieplaats Vakteam Civiel

100

50

50

50

Projectleiding Wijkzaken & Projecten dekken op projecten

50

81

81

81

 Totaal

305

421

421

421

 NB: de bijgestelde ramingen voor bouwleges (1 ton) en begrafenisrechten (2,5 ton) worden hier niet gepresenteerd omdat het geen zuivere bezuinigingen zijn. Deze bijramingen worden uiteraard wel in de begroting opgenomen

 

Wegen, straten, pleinen: in combinatie met een extra investering in groot onderhoud in 2005 en 2006 kan het structurele onderhoudsbudget verlaagd worden.

 

Verlaging storting in Wijkreserve: een lagere storting van € 70.000 in de wijkreserve betekent een korting van ca 8% op het aanvullend op de MRSA beschikbare wijkbudget, per saldo betekent dit een versobering in het kunnen honoreren van wensen en prioriteiten van bewoners in hun leef- en woonomgeving.

 

Beëindigen activiteiten Politiekeurmerk Veilig Wonen: Michel?

 

Kostendekkendheid begrafenisrechten: bij de bezuinigingsronde 2004-2008 is de lijn ingezet om de leges begrafenisrechten gefaseerd kostendekkend. In 2007 zullen de tarieven voor 90% kostendekkend zijn. Met deze aanvullende taakstelling van € 25.000 wordt de kostendekkendheidsgraad verder verhoogd.

 

Verlaging Personeelsbudget: Bij vakteam civiel kan 1 formatieplaats ingeleverd worden. Daarnaast kan in de sfeer van projectleiding bij vakteam Wijkzaken & Projecten de dekking van 1 formatieplaats ten laste van projectbudgetten gebracht worden.

5. Wijkaanpak en Wonen

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Wegen, straten, pleinen

85

170

170

170

Verlaging storting in Wijkreserve

70

70

70

70

Sloopvergunningen

25

25

25

25

Kostendekkendheid begrafenisrechten

25

25

25

25

Inleveren Formatieplaats Vakteam Civiel

50

50

50

50

 Totaal

255

340

340

340

 

Wegen, straten, pleinen: in combinatie met een extra investering in groot onderhoud in 2005 en 2006 kan het structurele onderhoudsbudget ingaande 2007 met € 170.000 verlaagd worden.

 

Verlaging storting in Wijkreserve: een lagere storting van € 70.000 in de wijkreserve betekent een korting van ca 8% op het aanvullend op de MRSA beschikbare wijkbudget, per saldo betekent dit een versobering in het kunnen honoreren van wensen en prioriteiten van bewoners in hun leef- en woonomgeving.

 

Sloopvergunningen: Door een andere grondslag te hanteren (% van de sloopkosten i.pv. vast bedrag) in de legesverordening voor het tarief van een sloopvergunning, is het mogelijk een extra bate te realiseren van € 25.000.

 

Kostendekkendheid begrafenisrechten: bij de bezuinigingsronde 2004-2008 is de lijn ingezet om de leges begrafenisrechten gefaseerd kostendekkend  te maken. In 2007 zullen de tarieven voor 90% kostendekkend zijn. Met deze aanvullende taakstelling van € 25.000 wordt de kostendekkendheidsgraad verder verhoogd.

 

Verlaging Personeelsbudget: Bij vakteam civiel kan 1 formatieplaats ingeleverd worden.

 

 

 

6.

 

 

Bezuinigingen programma  Welzijn

Het aandeel van het programma Welzijn in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

 

5.Welzijn

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Kinderopvang

50

50

50

50

Buitenterrein Kerkpolder

25

25

25

25

Internationaal beleid, o.m. verlagen bijdragen aan projecten

10

10

10

10

Totaal

85

85

85

85

Kinderopvang: Johan?

 

Kerkpolder: Het buitenterrein Kerkpolder wordt verkleind of buiten gebruik gesteld. Dit leidt tot besparingen op (groen-)onderhoud en waterbehandeling.  

 

Internationaal beleid: de bezuiniging zal een combinatie worden van verlaging van bijdragen aan stedenbanden, rechtstreekse bijdragen aan projecten en het verminderen van bezoeken aan zustersteden.

 

6. Welzijn

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Kinderopvang

50

50

50

50

Buitenterrein Kerkpolder

25

25

25

25

Internationaal beleid, o.m. verlagen bijdragen aan projecten

10

10

10

10

Totaal

85

85

85

85

 

Kinderopvang: De afgelopen jaren is het aantal plaatsen in de kinderopvang en de buiten-schoolse opvang sterk uitgebreid. Ook is de variatie in het aanbod toegenomen. Met de nieuwe Wet Kinderopvang en de noodzaak tot bezuinigen, is een structurele bijdrage ad € 50.000 uit het kinderfonds haalbaar.

 

Kerkpolder: Het buitenterrein Kerkpolder wordt verkleind of buiten gebruik gesteld. Dit leidt tot besparingen (€ 25.000) op (groen-)onderhoud en waterbehandeling.  

 

Internationaal beleid: de bezuiniging ad € 10.000 zal een combinatie worden van verlaging van bijdragen aan stedenbanden, rechtstreekse bijdragen aan projecten en het verminderen van bezoeken aan zustersteden.

 

 

7.

Bezuinigingen programma Binnenstad

Voor het programma Binnenstad zijn geen bezuinigingen voorzien.

 

 

 

8.

Bezuinigingen programma Duurzaamheid

Het aandeel van het programma Duurzaamheid in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

8. Duurzaamheid

2006

2007

     2008   2009

Bedragen * € 1.000

 

Diverse taak-/budgetverminderingen:

a. Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit

 

15

 

15

 

15

 

15

b. Verlagen onderhoud bruggen

75

75

75

75

c. Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds

80

120

170

170

d. Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum

12

12

12

12

Diverse Inkomstenverhogingen:

a. Leges brede rioolheffing opvoeren

 

30

 

30

 

30

 

30

b. Leges Bodeminformatie opvoeren

8

8

8

8

c. Inkomsten Papaver verhogen

12

12

12

12

d. Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering

40

40

40

40

Investeringen: Schrappen restant EZH tariefactie

23

23

23

23

Flexibilisering Personeelsbudget::

a. Projectleider dekken uit LVVP gelden

 

39

 

39

 

39

 

39

b. Beleidsmedewerker ecologie uit groenfonds dekken

48

48

48

48

c. Projectleiding Wijkzaken & Projecten dekken op projecten

50

81

81

81

Totaal

431

502

552

552

Diverse taak-/budgetverminderingen:

o          Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit

Ten tijde van de invoering van het bouwstoffenbesluit  is een budget ad € 15.000 gereserveerd voor het uitvoeren van onderzoeken uit deze wettelijke taak. Het aantal onderzoeken dat noodzakelijk lijkt valt erg mee waarmee de noodzaak van dit budget is vervallen.

o          Verlagen budget onderhoud bruggen

De gemeente maakt een inhaalslag in het groot(deels achterstallig) onderhoud van de gemeentelijke bruggen. Verwacht mag worden dat de onderhoudslasten van deze bruggen de komende jaren kunnen  verminderen met € 75.000.

o          Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds

De gemeente heeft als uitgangspunt dat de diverse parkeerproducten tegen kostprijs geleverd zullen worden. Nu de kostprijzen op transparante wijze berekend kunnen worden wil de gemeente de tarieven van de diverse parkeerproducten de komende jaren zoveel mogelijk naar het niveau van de kostprijs brengen. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs voor elk afzonderlijk parkeerprodukt het geval te zijn.  Met deze intentie vervalt de noodzaak van de storting uit de algemene middelen, een vorm van subsidie, aan het parkeerfonds. De bijdrage wordt gefaseerd verlaagd, vanaf 2007 structureel met € 170.000.

o          Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum

Middels de duurzaamheidmonitor wordt jaarlijks integraal gerapporteerd over de voortgang van het 3D plan. Het voorstel is om de jaarlijkse Duurzaamheidsmonitor tot de wettelijk verplichte doelstellingen en indicatoren te beperken en 2 of 3 jaarlijks een integrale Duurzaamheid monitor uit te brengen. Er is een bezuiniging van € 12.000  mogelijk door de niet meer noodzakelijke capaciteit in te leveren.

 

Diverse Inkomstenverhogingen:

o          Leges brede rioolheffing

Het kabinet heet recent ingestemd met het voorstel om de grondslag voor de rioolheffing te verbreden, de brede rioolheffing. In de programmabegroting 2005-2008 is een investering (€ 600.000) voor de grondwater problematiek opgenomen. In de nieuwe regelgeving kan deze onder de rioolheffing worden gebracht waarmee deze investering niet meer middels het investeringsprogramma gedekt hoeft te worden. Hierdoor valt de rente van de voor deze investering gereserveerde middelen vrij (€ 30.000).

o          Leges Bodeminformatie opvoeren

De gemeente verstrekt bij vastgoedtransacties informatie over de verwachte bodemverontreiniging. Hiervoor vraagt de gemeente een beperkte vergoeding. Door de toename in het aantal verzoeken kan de begroting met € 8.000 naar boven worden bijgesteld.

o          Inkomsten Papaver verhogen

Met de verdere professionalisering van de papaver worden ook nieuwe producten aan derden aangeboden. Het is goed mogelijk hier een beperkte vergoeding (€ 12.000) voor te vragen . Door deze lijn te implementeren zullen er meer opbrengsten gerealiseerd worden. De nota waarmee invulling aan deze bezuiniging wordt gegeven is reeds ter besluitvorming aangeboden.

o          Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering

De gemeente Delft heeft ervoor gekozen om geen leges te vragen voor het opstellen van een ontwikkelingsplan dat conform de vastgestelde beleidslijn bij majeure ingrepen de raad vastgestelde wordt voorafgaand aan de artikel 19 procedure. In het komende jaar zal kritisch bezien worden of dit alsnog kan geschieden of dat kosten van deze plannen in art 19 leges verwerkt zullen worden. Een alternatief is de kosten van de bouwplanadvisering integraal toe te rekenen aan de bouwleges. Rekening wordt gehouden met een meeropbrengst van € 40.000.

 

Investeringen
In de verdeling van de EZH gelden is er geld beschikbaar gesteld voor tariefsactie tariefsacties in het Openbaar Vervoer tijdens de bouw van de Zuidpoortgarage. Met diverse acties en de invoering van het dalurenkaartje is hier invulling aan gegeven. De Zuidpoortgarage is inmiddels geopend. Er resteert nog een bedrag van € 450.000. Voorgesteld wordt dit vrij te laten vervallen ten gunste van de algemene middelen (bij 5% rente ca € 23.000).

 

Flexibilisering Personeelsbudget

Het beleid op twee grote dossiers zijnde het LVVP en het Ecologiebeleid, is recent of zal nog voor de zomer worden vastgesteld. Het is zaak dit beleid nu actief ten uitvoer te brengen. Voorgesteld wordt een deel van de beschikbare beleidscapaciteit om te zetten naar projectleidercapaciteit (€ 87.000) en deze uit de beschikbaar gesteld middelen van het LVVP en het ecologieplan te dekken. Daarnaast kan in de sfeer van projectleiding bij de sector Wijkzaken & Projecten de dekking van 1 formatieplaats ( € 81.000) ten laste van projectbudgetten gebracht worden.

 

 

8.Duurzaamheid

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit

15

15

15

15

Onderhoud bruggen

75

75

75

75

Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds

80

120

170

170

Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum

12

12

12

12

Leges brede rioolheffing opvoeren

30

30

30

30

Leges Bodeminformatie opvoeren

8

8

8

8

Inkomsten Papaver verhogen

12

12

12

12

Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering

40

40

40

40

Investeringen: Schrappen restant EZH tariefactie

23

23

23

23

Personeelsbudget:: Projectleider dekken uit LVVP gelden

39

39

39

39

Personeelsbudget: Beleidsmedewerker ecologie uit groenfonds dekken

48

48

48

48

Totaal

381

421

471

471

Johan/Auke?

Onderhoud bruggen: door het investeringsprogramma (beheerplan Bruggen) is in de komende 5 a 10 jaar minder reparatiebudget benodigd (voegen, repareren brugdelen e.d.). Daarnaast wordt bij vervanging van bruggen buiten de binnenstad gekozen voor bruggen die minder onderhoud vragen en een langere levensduur hebben.  De eerste jaren zal de bezuiniging m.n. worden ingevuld door lagere reparatiekosten, daarna levert de vervanging van bruggen de grootste bijdrage.

 

Diverse taak-/budgetverminderingen:

oSchrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit,

oOnderhoud bruggen,

oSchrappen bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds,

oBeperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum………….

 

Diverse Inkomstenverhogingen:

odoor invoering van leges brede rioolheffing ontstaat dekking voor de in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen investering (€ 600.000)  in het grondwater. Hierdoor valt het kapitaallastenbudget van de investering vrij. Leges Bodeminformatie opvoeren

oInkomsten Papaver verhogen

oLeges art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering

 

Investeringen: Schrappen restant EZH geld tariefactie (5% van € 450.000)

 

Flexibilisering Personeelsbudget:

Projectleider dekken uit LVVP gelden , Beleidsmedewerker ecologie uit groenfonds dekken

9.

Bezuinigingen programma  Kennisstad en economie

Het aandeel van het programma Kennisstad en economie in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

.

 

Versterking Vastgoedexploitatie

75

75

75

75

Beleidscapaciteit Wijkeconomie t.l.v. projecten

20

20

20

20

Budget Delft Magazine verlagen

55

55

55

55

Totaal

150

150

150

150

9. Kennisstad en economie

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Versterking Vastgoedexploitatie

75

75

75

75

Budget Delft Magazine verlagen

55

55

55

55

Totaal

130

130

130

130

 

Vastgoedmanagement: Door integraal en daarmee verbeterd vastgoedmanagement zal het mogelijk zijn om beter zicht te hebben op de reële kostprijzen, die zich waar mogelijk vertalen in reële huuropbrengsten richting derden. Daarnaast zal een vergroting van gecentraliseerde kennis over de vastgoedobjecten leiden tot betere kostenbeheersing in de zin van contractonderhandelingen met leveranciers, onderhoudsplanningen en vervangingsplanningen. Tijdig uitgevoerd onderhoud zal leiden tot vermijden van vervroegde vervanging van vastgoedobjecten dan wel structureel te hoge kosten voor achterstallig onderhoud. Dit resulteert in een taakstellende bezuiniging van € 75.000.

 

Delft Magazine: onderzocht zal worden of de kosten door externen gedragen kunnen worden dan wel of het produkt wegens ontoereikende (co)financiering geschrapt moet worden. In beide gevallen levert dat een bezuiniging op van € 55.000.Vastgoedmanagement: Door integraal en daarmee verbeterd vastgoedmanagement zal het mogelijk zijn om beter zicht te hebben op de reële kostprijzen, die zich waar mogelijk vertalen in reële huuropbrengsten richting derden. Daarnaast zal een vergroting van gecentraliseerde kennis over de vastgoedobjecten leiden tot betere kostenbeheersing in de zin van contractonderhandelingen met leveranciers, onderhoudsplanningen en vervangingsplanningen. Tijdig uitgevoerd onderhoud zal leiden tot vermijden van vervroegde vervanging van vastgoedobjecten dan wel structureel te hoge kosten voor achterstallig onderhoud.

Versterking Vastgoedexploitatie door vorming gesloten circuit…….

Johan?

 

 

Beleidscapaciteit Wijkeconomie t.l.v. projecten:Personeelsbudget CKE: ook hier is het mogelijk om een deel van het reguliere personeels budget ten laste van projecten in het kader van de wijkeconomie te brengen. 

Johan?

 

 

Delft Magazine, onderzocht zal worden of de kosten door externen gedragen kunnen worden dan wel of het produkt wegens ontoereikende (co)financiering geschrapt moet worden.

 

10.

Bezuinigingen programma Cultuur

Het aandeel van het programma Cultuur in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

8.Cultuur

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Verlaging projectbudget amateurkunst

20

20

20

20

Uitladder afschaffen

10

10

10

10

Subsidieverlaging  grote instellingen

100

100

100

100

Bezuiniging VAK

25

50

50

50

Temporiseren nieuwe Huisvesting Archief

70

70

70

70

Beleidscapaciteit t.l.v. projecten

20

20

20

20

 Totaal

245

270

270

270

Verlaging projectbudget amateurkunst:

 

Uitladder afschaffen:

10. Cultuur

2006

2007

     2008   2009

Bedragen * € 1.000

 

Verlaging projectbudget amateurkunst

20

20

20

20

Uitladder afschaffen

10

10

10

10

Subsidieverlaging  grote instellingen

100

100

100

100

Bezuiniging VAK

25

50

50

50

Temporiseren nieuwe Huisvesting Archief

70

70

70

70

Beleidscapaciteit t.l.v. projecten

20

20

20

20

 Totaal

245

270

270

270

 

Verlaging projectbudget amateurkunst:

Het bezuinigingsvoorstel is om het beschikbare projectbudget te verlagen van € 95.000 naar € 75.000. Door deze keuze zullen er minder projecten gesubsidieerd kunnen worden of zal het toegekende bedrag per project verlaagd worden. Dit laatste heeft vooralsnog de voorkeur.

 

Afschaffen Uitladder

De Uitladder heeft als doel de diverse activiteiten op het gebied van de amateurkunst te promoten. Door de bezuinigingsnoodzaak is bezien of nadat de gemeente het initiatief heeft neergezet, dit initiatief niet door externe partijen overgenomen kon worden. Deze bleken niet geïnteresseerd. Door het laten vervallen van deze extra promotie wordt €10.000 bezuinigd.

 

Subsidieverlaging grote instellingen: Voorgesteld wordt om structureel € 100.000 (vanaf 2008) te bezuinigen op grote instellingen, te weten de mediatheek en Theater de Veste. Wij willen hen ondersteunen bij het zoeken naar andere financiële middelen.

 

Bezuiniging VAK: De VAK ontvangt van de gemeente een jaarlijkse bijdrage voor het verrichten van haar taken. Bezuinigen betekent een taakstelling (van € 50.000 vanaf 2007) op deze bijdrage, die door de VAK moet worden opgelost door het verminderen van kosten en/of het verhogen van opbrengsten.

 

Herhuisvesting Gemeentearchief: De herhuisvesting van het gemeentearchief is in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen in 2006. Uitstel tot 2009 betekent een vrijval van de kapitaallasten. Als de investering in 2009 gepleegd wordt valt er een bedrag vrij van ca 1,4 miljoen, tegen 5% rente levert dat een bijdrage van 70.000 Euro aan de bezuinigingstaakstelling.

 

Beleidscapaciteit t.l.v. projecten:

Het vakteam CKE participeert in diverse projecten maar bracht daar tot op heden geen kosten voor in rekening. Van deze algemene lijn wordt nu afgestapt. Met ingang van 2006 zal CKE een deel van de werkzaamheden ten laste brengen van projectbudgetten. Hierbij wordt gedacht aan de bijdrage aan de diverse grote projecten zoals Technopolis, Schie-oevers en Zuidpoort alsmede de diverse beeldende kunst projecten. Dit resulteert in een bezuiniging van € 20.000.

 

 

11.Subsidieverlaging  grote instellingen:

 

Beleidscapaciteit t.l.v. projecten:

 

Bezuiniging VAK:

 

Herhuisvesting Gemeentearchief: De herhuisvesting van het gemeentearchief is in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen in 2006. Uitstel tot 2009 betekent een vrijval van de kapitaallasten. Als de investering in 2009 gepleegd wordt valt er een bedrag vrij van ca 1,4 miljoen, tegen 5% rente levert dat een bijdrage van 70.000 Euro aan de bezuinigingstaakstelling.

 

 

Bezuinigingen programma Veiligheid

Het aandeel van het programma Veiligheid in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

11.   Veiligheid

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Lagere gemeentelijke bijdrage aan de Brandweer

 

 

50

50

Totaal

0

0

50

50

 

Lagere gemeentelijke bijdrage aan de Brandweer. Voorzien wordt dat na de beginjaren van de per 1 januari 2005 samen met Rijswijk opgerichte Gemeenschappelijke Regeling er mogelijkheden moeten zijn voor efficiencyverbeteringen. Uiteraard vergt de voorgenomen verlaging ad € 50.000 in 2008 van de Delftse bijdrage afstemming en overeenstemming met de gemeente Rijswijk en de Gemeenschappelijke Regeling.

 

 

12.

Bezuinigingen programma Stedelijke projecten

Voor het programma Stedelijke projecten zijn geen bezuinigingen voorzien.

 

 

 

 

13.

Bezuinigingen programma Bestuur en organisatie

Het aandeel van het programma Bestuur en organisatie in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

13. Bestuur en organisatie

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Werkbudgetten gemeenteraad

60

60

60

60

Werkbudgetten college

40

40

40

40

Gemeentebrede bedrijfsvoering

900

1500

1755

1755

Totaal

1.000

1.600

1.855

1.855

 

Werkbudgetten gemeenteraad: voor deze bezuinigingstaakstelling ad € 60.000 kan gedacht kan worden aan onderwerpen als verlaging budget rekenkamer, afschaffen borrel na raadsvergaderingen, budgetreductie raadsexcursie, en in navolging van het college afschaffen van de RIS vergoeding voor de raadsleden. Wij stellen u voor, dat u hier zelf nog concreet invulling aan geeft.

 

Werkbudgetten college: aan deze bezuiniging ad € 40.000 wordt invulling gegeven door vermindering van drukwerk voor de beleidscyclus, budgetverlaging representatiekosten college, vermindering van de juridische adviestaak en het afschaffen van de RIS-vergoeding voor de collegeleden.

 

Gemeentebrede bedrijfsvoering:

Op de algemene bedrijfsvoering wordt bezuinigd door het gemeentebreed beperken van managementcapaciteit, besparingen op het personeelsbeleid, een verdere verhoging van de efficiency van het cluster Facilitaire Dienstverlening, terugbrengen van het aantal werkplekken en het creëren flexplekken, verbeteren van het gemeentebrede inkoopmanagement, stroomlijnen van applicaties en van het applicatiebeheer, en efficiencyverbeteringen van processen. Het structureel te realiseren bedrag ad € 1.755.000 (vanaf 2008) staat genoemd bij het Programma Bestuur en Organisatie, maar zal in de nadere uitwerking leiden tot lagere organisatiekosten voor alle programma’s.

 

 

13.  Bestuur en organisatie

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Werkbudgetten gemeenteraad

60

60

60

60

Werkbudgetten college

40

40

40

40

Gemeentebrede bedrijfsvoering:

900

1500

1755

1755

Totaal

1.000

1.600

1.855

 

 

Werkbudgetten gemeenteraad: Gedacht kan worden aan onderwerpen als verlaging budget rekenkamer, afschaffen borrel na raadsvergaderingen, budgetreductie raadsexcursie, en in navolging van het college afschaffen van de RIS vergoeding voor de raadsleden.

 

Werkbudgetten college: aan deze bezuiniging wordt invulling gegeven door vermindering van drukwerk voor de beleidscyclus, budgetverlaging representatiekosten college, vermindering van de juridische adviestaak en het afschaffen van de RIS-vergoeding voor de collegeleden.

 

Gemeentebrede bedrijfsvoering:

Op de algemene bedrijfsvoering wordt bezuinigd door het gemeentebreed beperken van managementcapaciteit, besparingen op het personeelsbeleid, een verdere verhoging van de efficiency van het cluster Facilitaire Dienstverlening, terugbrengen van het aantal werkplekken en het creëren flexplekken, verbeteren van het gemeentebrede inkoopmanagement, stroomlijnen van applicaties en van het applicatiebeheer, en efficiencyverbeteringen van processen. Het totaal te realiseren bedrag staat genoemd bij het Programma Bestuur en Organisatie, maar zal in de nadere uitwerking leiden tot lagere organisatiekosten voor alle programma’s.

 

 

 

Bezuinigingen Algemene middelen

Het aandeel van de Algemene middelen in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

 

Geen onderdeel van de discussienota’s