1. Recapitulatie
bezuinigingsvoorstellen
In het
raadsvoorstel Bezuinigen 2006-2009 wordt voor de te treffen bezuinigingsmaat-regelen het volgende
financiële resultaat gepresenteerd:
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Taakstellende
bezuiniging |
3.500 |
4.500 |
5.000 |
5.000 |
Ingevuld
bezuinigingspakket: |
|
|
|
|
-
Discussienota’s |
2.723 |
3.654 |
4.009 |
4.009 |
-
“Algemene middelen” |
920 |
920 |
920 |
920 |
Totaal: |
3.643 |
4.574 |
4.929 |
4.929 |
Overschot/tekort |
+ 143 |
+ 74 |
- 71 |
- 71 |
Het ingevulde
bezuinigingspakket sluit met een enkele kleine correctie aan op de in de discussienota’s verwerkte
bezuinigingsideeën. In aanvulling daarop is
door het college onder de noemer van “Algemene
Middelen” nog een aantal
bijzondere posten benoemd, die in totaliteit een bezuinigingsbedrag van € 920.000 bedragen, het gaat hierbij om in eerdere notities al
genoemde renteopbrengst van in 2004
ontvangen extra dividend WBE , in te voeren
efficiencymaatregelen op gesloten circuits, en structureel meevallende inkomstenramingen.
De onderverdeling naar de verschillende programma’s en de “algemene
middelen” is
daarbij
als volgt:
Totaaloverzicht
bezuinigingen 2006-2009 Bedragen *euro 1.000 |
|
||||
Programma |
Fasering
Bezuinigingen |
||||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
1.
Dienstverlening |
88 |
138 |
138 |
138 |
|
2.
Werk, Inkomen en Zorg |
314 |
414 |
414 |
414 |
|
3.
Integratie |
|
|
|
|
|
4.
Jeugd en Onderwijs |
175 |
175 |
175 |
175 |
|
5.
Wijkaanpak en Wonen |
255 |
340 |
340 |
340 |
|
6.
Welzijn |
85 |
85 |
85 |
85 |
|
7.
Binnenstad |
|
|
|
|
|
8.
Duurzaamheid |
431 |
502 |
552 |
552 |
|
9.
Kennisstad en economie |
130 |
130 |
130 |
130 |
|
10.
Cultuur |
245 |
270 |
270 |
270 |
|
11.
Veiligheid |
|
|
50 |
50 |
|
12.
Bestuur en organisatie |
1.000 |
1.600 |
1.855 |
1.855 |
|
13. Stedelijke
Projecten |
|
|
|
|
|
Algemene middelen |
920 |
920 |
920 |
920 |
|
Totaal generaal
|
3.643 |
4.574 |
4.929 |
4.929 |
|
Hierbij dient overigens
aangetekend te worden, dat de
bij een programma aangegeven bezuiniging soms betrekking heeft op
meerdere programma’s. Dit geldt m.n. voor de bezuinigingen met betrekking tot
de bedrijfsvoering die nu onder Programma Bestuur en Organisatie zijn
opgenomen. In de nadere
concretisering van
deze bezuinigingen zal de verdeling over de desbetreffende programma’s
plaatsvinden.
2. Toelichting per
programma
1.
Bezuinigingen programma dienstverlening
Het aandeel van het programma dienstverlening in de totale
bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
1.
Dienstverlening |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen
* € 1.000
|
|
Instellen van
gemeentebreed Callcentre |
50 |
100 |
100 |
100 |
Herpositionering
Accountmanagement Servicecentrum Bedrijven |
18 |
18 |
18 |
18 |
Inzet accountmanagement
t.l.v. project
Wijkeconomie |
20 |
20 |
20 |
20 |
Totaal |
|
|
|
|
Deze bezuinigingen betreffen een
aantal organisatorische maatregelen, die tegelijkertijd ook een bijdrage zullen
leveren aan een efficiëntere dienstverlening aan burgers en bedrijven. De bezuiniging door middel van de instelling van
het callcentre zal op meerdere programma’s betrekking hebben.
Verspreid over de
organisatie-eenheden en locaties bestaan er verschillende fysieke balies en
callcentresers.
1 van de mogelijkheden om de contacten met burgers en organisaties te
stroomlijnen is de instelling van een gemeentebreed callcentre voor het
informatiepunt Stadsbeheer, en diverse telefonische medewerkers van de
Publieksbalie, de Hooikade, en de Torenhove. Door deze stroomlijning en concentratie van
functies is een bezuiniging mogelijk van € 50.000 in 2006 en € 100.000 vanaf 2007.
Bij
de doorontwikkeling en herpositionering van het SCB naar een bedrijvenloket
enerzijds en strategisch accountmanagement anderzijds kan een besparing op
managementonder-steuning
worden gerealiseerd van € 18.000. In aanvulling hierop kan een deel van de
werkzaamheden accountmanagement (ten bedrage van €
20.000) ten
laste gebracht worden van projectbudget Wijkeconomie.
2.
Bezuinigingen programma Werk, Inkomen en Zorg
Het aandeel van het
programma Werk, Inkomen en Zorg in de totale
bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel
2. Werk, Inkomen en Zorg |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Verlegging financiering naar
werkfonds (reïntegratiebudget) |
206 |
256 |
256 |
256 |
Verdwijnen
beroepskeuze advies
|
55 |
55 |
55 |
55 |
Hoogwaardig handhaven |
28 |
28 |
28 |
28 |
Centralisering
inkomenstoets gemeente |
25 |
75 |
75 |
75 |
Totaal |
314 |
414 |
414 |
414 |
Verlegging financiering naar werkfonds.
In het
kader van de WWB is het mogelijk bepaalde uitgaven ten laste van de
rijksmiddelen te brengen in plaats van ten laste van gemeentelijke budgetten:
o
Kosten sociaal medische adviseringen (€ 73.000). De kosten
van deze werkzaamheden kunnen worden gezien als instrument voorafgaand aan een
reïntegratie- inspanningen. Het is daarom niet onlogisch deze kosten onder te
brengen bij het werkbudget, waardoor deze ook subsidiabel zijn vanuit het
toegekende budget/subsidie van het rijk.
o
Inkoop van instrumenten voor fase-4- doelgroep. ( €
63.000) Op dit moment hebben wij, naast de subsidie van het Rijk, ook
gemeentelijk budget beschikbaar gesteld voor inkoop van deze instrumenten.
Gezien de omvang van de Rijkssubsidie op dit onderwerp, is het afschaffen van de specifieke
gemeentelijke bijdrage op dit punt te verdedigen.
o
Een deel van het werk van het vakteam Inburgering
en Activering (€ 50.000) kan ten laste worden gebracht van het werkfonds.
Deze verschuiving maakt overigens deel uit van een set van voorstellen die het
college later dit jaar zal doen vanwege de forse rijksbezuinigingen op het
gebied van inburgering.
o
Nog nader te onderzoeken bezuinigingen op materiële of
uitvoeringskosten (€ 20.000).
Verdwijnen beroepskeuze
advies
Geen “eigen” beroepskeuze- advisering vanuit de
gemeente (€ 55.000.) Op dit moment is een adviseur binnen WIZ op dit onderwerp
actief. Wij kiezen er voor deze dienstverlening niet meer zelf aan te bieden.
Van zowel het CWI als van reïntegratiepartners wordt gevraagd deze advisering
mee te nemen in hun producten.
Taakstelling vakteam Inkomen (€ 28.000). Door
het inzetten van een versterkte poortwachter, op basis van de verdere invulling
van het Beleidsplan Werk en Inkomen, (onderdeel hoogwaardig handhaven) wordt
0.5 fte formatie ingeleverd binnen het onderdeel inkomen van de sector WIZ. Wij
kiezen hierbij voor een versteviging in preventiesfeer, ten koste van inzet in
de repressieve sfeer (back-office).
Op tal van momenten vraagt de gemeente bij
dienstverlening aan de burgers naar de hoogte van het inkomen en soms het
vermogen. Naar het oordeel van het college kan hier een bundeling in
plaatsvinden en kan overwogen worden een toetsing ook een zekere
geldigheidsduur (inclusief de plicht voor een aanvrager wijzigingen op te
geven) te verlenen. Dit kan de gemeente kostenbesparing (vanaf 2007 € 75.000) opleveren en de
burger enig gemak. De uitwerking hiervan zal overigens wel een
veranderinvestering vragen.
Het aandeel van het programma Werk,
Inkomen en Zorg in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit
onderstaande tabel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Wordt al verder
voor de discussienota opgepakt door Klaas Mast.
3.
Bezuinigingen programma Integratie
Er vinden geen rechtstreekse
inhoudelijke bezuinigingen plaats op het programma Integratie.
Wel kunnen de bezuinigingen in het Programma Werk, Inkomen en zorg nog
doorwerken op het programmabudget van
Integratie.
Wordt al verder
opgepakt door Klaas.
4.
Bezuinigingen programma Jeugd en Onderwijs
Het aandeel van het programma Jeugd en
Onderwijs in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande
tabel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verlaging huisvestingsbudget onderwijs
Johan?
4. Jeugd en Onderwijs |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Verlaging
storting huisvestingsbudget onderwijs |
175 |
175 |
175 |
175 |
Totaal |
175 |
175 |
175 |
175 |
Verlaging
huisvestingsbudget onderwijs
Vanaf 1 januari 2005
betalen de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs het onder-houd van de buitenkant
van de schoolgebouwen waarvoor zij van het Rijk een vergoeding ontvangen. Bij
de gemeente vervallen deze onderhoudskosten (€ 309.000) en de inkomsten uit het
gemeentefonds daarvoor (€ 160.000). Per saldo levert dit een besparing op van €
149.000. Daarnaast wordt de storting in de voorziening kleine investeringen
basisonderwijs structureel met € 26.000 teruggebracht. De totale bezuiniging komt daarmee uit op €
175.000.
5.
Bezuinigingen programma Wijkaanpak
en Wonen
Het aandeel van het programma Wijkaanpak en Wonen in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NB: de bijgestelde ramingen voor bouwleges (1 ton)
en begrafenisrechten (2,5 ton) worden hier niet
gepresenteerd omdat het geen zuivere bezuinigingen zijn. Deze bijramingen
worden uiteraard wel in de begroting opgenomen
Wegen, straten, pleinen: in
combinatie met een extra investering in groot onderhoud in 2005 en 2006 kan het
structurele onderhoudsbudget verlaagd worden.
Verlaging storting in Wijkreserve: een
lagere storting van € 70.000 in de wijkreserve betekent een korting van ca 8%
op het aanvullend op de MRSA beschikbare wijkbudget, per saldo betekent dit een
versobering in het kunnen honoreren van wensen en prioriteiten van bewoners in
hun leef- en woonomgeving.
Beëindigen activiteiten Politiekeurmerk Veilig
Wonen: Michel?
Kostendekkendheid begrafenisrechten: bij
de bezuinigingsronde 2004-2008 is de lijn ingezet om de leges begrafenisrechten
gefaseerd kostendekkend. In 2007 zullen de tarieven voor 90% kostendekkend
zijn. Met deze aanvullende taakstelling van € 25.000 wordt de
kostendekkendheidsgraad verder verhoogd.
Verlaging Personeelsbudget: Bij
vakteam civiel kan 1 formatieplaats ingeleverd worden. Daarnaast kan in de
sfeer van projectleiding bij vakteam Wijkzaken & Projecten de dekking van 1
formatieplaats ten laste van projectbudgetten gebracht worden.
5. Wijkaanpak en Wonen |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Wegen, straten,
pleinen |
85 |
170 |
170 |
170 |
Verlaging
storting in Wijkreserve |
70 |
70 |
70 |
70 |
Sloopvergunningen |
25 |
25 |
25 |
25 |
Kostendekkendheid
begrafenisrechten |
25 |
25 |
25 |
25 |
Inleveren
Formatieplaats Vakteam Civiel |
50 |
50 |
50 |
50 |
Totaal |
255 |
340 |
340 |
340 |
Wegen, straten, pleinen: in combinatie met een
extra investering in groot onderhoud
in 2005 en 2006 kan het structurele onderhoudsbudget ingaande 2007 met € 170.000 verlaagd worden.
Verlaging storting in
Wijkreserve: een lagere storting van
€ 70.000 in de wijkreserve betekent een korting van ca 8% op het aanvullend op
de MRSA beschikbare wijkbudget, per saldo betekent dit een versobering in het kunnen honoreren van
wensen en prioriteiten van bewoners in hun leef- en woonomgeving.
Sloopvergunningen: Door een andere
grondslag te hanteren (% van de sloopkosten i.pv. vast bedrag) in de
legesverordening voor het tarief van een sloopvergunning, is het mogelijk een
extra bate te realiseren van € 25.000.
Kostendekkendheid
begrafenisrechten: bij de
bezuinigingsronde 2004-2008 is de lijn ingezet om de leges begrafenisrechten
gefaseerd kostendekkend te maken. In 2007 zullen de
tarieven voor 90% kostendekkend
zijn. Met deze aanvullende taakstelling van € 25.000 wordt de
kostendekkendheidsgraad verder verhoogd.
Verlaging
Personeelsbudget: Bij vakteam civiel kan 1 formatieplaats
ingeleverd worden.
6.
Bezuinigingen programma Welzijn
Het aandeel van het programma Welzijn in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kinderopvang:
Johan?
Kerkpolder: Het
buitenterrein Kerkpolder wordt verkleind of buiten gebruik gesteld. Dit leidt
tot besparingen op (groen-)onderhoud en waterbehandeling.
Internationaal beleid:
de bezuiniging zal een combinatie worden van verlaging van bijdragen aan
stedenbanden, rechtstreekse bijdragen aan projecten en het verminderen van
bezoeken aan zustersteden.
6.
Welzijn |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Kinderopvang |
50 |
50 |
50 |
50 |
Buitenterrein
Kerkpolder |
25 |
25 |
25 |
25 |
Internationaal
beleid, o.m. verlagen bijdragen aan projecten |
10 |
10 |
10 |
10 |
Totaal |
85 |
85 |
85 |
85 |
Kinderopvang: De afgelopen jaren
is het aantal plaatsen in de kinderopvang en de buiten-schoolse opvang
sterk uitgebreid. Ook is de variatie in het aanbod toegenomen. Met de nieuwe
Wet Kinderopvang en de noodzaak tot bezuinigen, is een structurele bijdrage ad € 50.000 uit het kinderfonds
haalbaar.
Kerkpolder: Het buitenterrein Kerkpolder wordt verkleind
of buiten gebruik gesteld. Dit leidt tot besparingen (€ 25.000) op (groen-)onderhoud en
waterbehandeling.
Internationaal beleid: de bezuiniging ad € 10.000 zal een combinatie
worden van verlaging van bijdragen aan stedenbanden, rechtstreekse bijdragen
aan projecten en het verminderen van bezoeken aan zustersteden.
7.
Bezuinigingen programma Binnenstad
Voor het programma Binnenstad zijn geen
bezuinigingen voorzien.
8.
Bezuinigingen programma Duurzaamheid
Het aandeel van het programma Duurzaamheid in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
8.
Duurzaamheid |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Diverse
taak-/budgetverminderingen:
a. Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit |
15 |
15 |
15 |
15 |
b. Verlagen onderhoud bruggen |
75 |
75 |
75 |
75 |
c. Schrappen
bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds |
80 |
120 |
170 |
170 |
d. Beperken Duurzaamheidsmonitor
tot wettelijk minimum |
12 |
12 |
12 |
12 |
Diverse
Inkomstenverhogingen: a. Leges brede rioolheffing opvoeren |
30 |
30 |
30 |
30 |
b. Leges
Bodeminformatie opvoeren |
8 |
8 |
8 |
8 |
c. Inkomsten Papaver
verhogen |
12 |
12 |
12 |
12 |
d. Leges art 19 /
Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering |
40 |
40 |
40 |
40 |
Investeringen: Schrappen
restant EZH tariefactie |
23 |
23 |
23 |
23 |
Flexibilisering Personeelsbudget:: a. Projectleider dekken uit LVVP gelden |
39 |
39 |
39 |
39 |
b. Beleidsmedewerker
ecologie uit groenfonds dekken |
48 |
48 |
48 |
48 |
c. Projectleiding Wijkzaken & Projecten dekken
op projecten
|
50 |
81 |
81 |
81 |
Totaal |
431 |
502 |
552 |
552 |
Diverse
taak-/budgetverminderingen:
o
Schrappen werkbudget Bouwstoffenbesluit
Ten tijde van de invoering van het
bouwstoffenbesluit is een budget ad € 15.000 gereserveerd voor
het uitvoeren van onderzoeken uit deze wettelijke taak. Het aantal onderzoeken
dat noodzakelijk lijkt valt erg mee waarmee de noodzaak van dit budget is
vervallen.
o
Verlagen budget onderhoud bruggen
De gemeente maakt
een inhaalslag in het groot(deels achterstallig) onderhoud van de gemeentelijke
bruggen. Verwacht mag worden dat de onderhoudslasten van deze bruggen de
komende jaren kunnen verminderen met € 75.000.
o
Schrappen bijdrage Algemene Dienst aan het
Parkeerfonds
De gemeente heeft als uitgangspunt dat de diverse
parkeerproducten tegen kostprijs geleverd zullen worden. Nu de kostprijzen op
transparante wijze berekend kunnen worden wil de gemeente de tarieven van de
diverse parkeerproducten de komende jaren zoveel mogelijk naar het niveau van
de kostprijs brengen. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs voor elk
afzonderlijk parkeerprodukt het geval te zijn. Met deze intentie vervalt de noodzaak van de storting
uit de algemene middelen, een vorm van subsidie, aan het parkeerfonds. De bijdrage wordt
gefaseerd verlaagd, vanaf 2007 structureel met € 170.000.
o
Beperken Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum
Middels de duurzaamheidmonitor wordt jaarlijks
integraal gerapporteerd over de voortgang van het 3D plan. Het voorstel is om
de jaarlijkse Duurzaamheidsmonitor tot de wettelijk verplichte doelstellingen
en indicatoren te beperken en 2 of 3 jaarlijks een integrale Duurzaamheid
monitor uit te brengen. Er is een bezuiniging van € 12.000 mogelijk
door de niet meer noodzakelijke capaciteit in te leveren.
Diverse Inkomstenverhogingen:
o
Leges brede rioolheffing
Het kabinet heet
recent ingestemd met het voorstel om de grondslag voor de rioolheffing te
verbreden, de brede rioolheffing. In de programmabegroting 2005-2008 is een
investering (€ 600.000) voor de grondwater problematiek opgenomen. In de nieuwe
regelgeving kan deze onder de rioolheffing worden gebracht waarmee deze
investering niet meer middels het investeringsprogramma gedekt hoeft te
worden. Hierdoor valt de rente van de voor deze investering gereserveerde middelen vrij (€ 30.000).
o
Leges Bodeminformatie opvoeren
De gemeente verstrekt bij vastgoedtransacties
informatie over de verwachte bodemverontreiniging. Hiervoor vraagt de gemeente
een beperkte vergoeding. Door de toename in het aantal verzoeken kan de
begroting met
€ 8.000 naar
boven worden bijgesteld.
o
Inkomsten Papaver verhogen
Met de verdere
professionalisering van de papaver worden ook nieuwe producten aan derden
aangeboden. Het is goed mogelijk hier een beperkte vergoeding (€ 12.000) voor te vragen .
Door deze lijn te implementeren zullen er meer opbrengsten gerealiseerd worden.
De nota waarmee
invulling aan deze bezuiniging wordt gegeven is reeds ter besluitvorming
aangeboden.
o
Leges art 19 / Ontwikkelingsplannen /
bouwplanadvisering
De gemeente Delft heeft ervoor gekozen om geen leges
te vragen voor het opstellen van een ontwikkelingsplan dat conform de
vastgestelde beleidslijn bij majeure ingrepen de raad vastgestelde wordt
voorafgaand aan de artikel 19 procedure. In het komende jaar zal kritisch bezien
worden of dit alsnog kan geschieden of dat kosten van deze plannen in art 19 leges verwerkt
zullen worden. Een alternatief is de kosten van de bouwplanadvisering integraal
toe te rekenen aan de bouwleges. Rekening wordt gehouden met een meeropbrengst van €
40.000.
Investeringen
In de verdeling van de EZH gelden is er geld
beschikbaar gesteld voor tariefsactie tariefsacties in het Openbaar Vervoer tijdens de bouw
van de Zuidpoortgarage. Met diverse acties en de invoering van het
dalurenkaartje is hier invulling aan gegeven. De Zuidpoortgarage is inmiddels
geopend. Er resteert nog een bedrag van € 450.000. Voorgesteld wordt dit vrij
te laten vervallen ten gunste van de algemene middelen (bij 5% rente ca €
23.000).
Flexibilisering Personeelsbudget
Het beleid op twee grote dossiers zijnde het LVVP en het Ecologiebeleid, is recent
of zal nog voor de zomer worden vastgesteld. Het is zaak dit beleid nu actief
ten uitvoer te brengen. Voorgesteld wordt een deel van de beschikbare
beleidscapaciteit om te zetten naar projectleidercapaciteit (€ 87.000) en deze uit de
beschikbaar gesteld middelen van het LVVP en het ecologieplan te dekken. Daarnaast kan in de
sfeer van projectleiding bij de sector Wijkzaken &
Projecten de dekking van 1 formatieplaats ( € 81.000) ten laste van
projectbudgetten gebracht worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johan/Auke?
Onderhoud bruggen:
door het investeringsprogramma (beheerplan Bruggen) is in de komende 5 a 10
jaar minder reparatiebudget benodigd (voegen, repareren brugdelen e.d.).
Daarnaast wordt bij vervanging van bruggen buiten de binnenstad gekozen voor
bruggen die minder onderhoud vragen en een langere levensduur hebben. De eerste jaren zal de bezuiniging m.n.
worden ingevuld door lagere reparatiekosten, daarna levert de vervanging van
bruggen de grootste bijdrage.
Diverse taak-/budgetverminderingen:
oSchrappen
werkbudget Bouwstoffenbesluit,
oOnderhoud
bruggen,
oSchrappen
bijdrage Algemene Dienst aan het Parkeerfonds,
oBeperken
Duurzaamheidsmonitor tot wettelijk minimum………….
Diverse Inkomstenverhogingen:
odoor
invoering van leges brede rioolheffing ontstaat dekking voor de in de
Programmabegroting 2005-2008 opgenomen investering (€
600.000) in het grondwater. Hierdoor
valt het kapitaallastenbudget van de investering vrij. Leges
Bodeminformatie opvoeren
oInkomsten
Papaver verhogen
oLeges
art 19 / Ontwikkelingsplannen / bouwplanadvisering
Investeringen:
Schrappen restant EZH geld tariefactie (5% van €
450.000)
Flexibilisering Personeelsbudget:
Projectleider dekken uit LVVP gelden ,
Beleidsmedewerker ecologie uit groenfonds dekken
9.
Bezuinigingen programma Kennisstad
en economie
Het aandeel van het programma Kennisstad en economie in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Kennisstad en economie |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Versterking
Vastgoedexploitatie |
75 |
75 |
75 |
75 |
Budget Delft
Magazine verlagen |
55 |
55 |
55 |
55 |
Totaal |
130 |
130 |
130 |
130 |
Vastgoedmanagement: Door integraal en
daarmee verbeterd vastgoedmanagement zal het mogelijk zijn om beter zicht te
hebben op de reële
kostprijzen, die zich waar mogelijk vertalen in reële huuropbrengsten richting
derden. Daarnaast zal een vergroting van gecentraliseerde kennis over de
vastgoedobjecten leiden tot betere kostenbeheersing in de zin van
contractonderhandelingen
met leveranciers, onderhoudsplanningen en vervangingsplanningen. Tijdig
uitgevoerd onderhoud zal leiden tot vermijden van vervroegde vervanging van
vastgoedobjecten dan wel structureel te hoge kosten voor achterstallig
onderhoud. Dit resulteert in een taakstellende bezuiniging
van € 75.000.
Delft Magazine: onderzocht zal worden
of de kosten door externen gedragen kunnen worden dan wel of het produkt wegens ontoereikende
(co)financiering geschrapt moet worden. In beide gevallen
levert dat een bezuiniging op van € 55.000.Vastgoedmanagement: Door
integraal en daarmee verbeterd vastgoedmanagement zal het mogelijk zijn om
beter zicht te hebben op de reële kostprijzen, die zich waar mogelijk vertalen
in reële huuropbrengsten richting derden. Daarnaast zal een vergroting van
gecentraliseerde kennis over de vastgoedobjecten leiden tot betere
kostenbeheersing in de zin van contractonderhandelingen met leveranciers,
onderhoudsplanningen en vervangingsplanningen. Tijdig uitgevoerd onderhoud zal
leiden tot vermijden van
vervroegde vervanging van vastgoedobjecten dan wel structureel te hoge kosten
voor achterstallig onderhoud.
Versterking
Vastgoedexploitatie door vorming gesloten circuit…….
Johan?
Beleidscapaciteit Wijkeconomie t.l.v. projecten:Personeelsbudget CKE: ook hier is het mogelijk om een deel van het
reguliere personeels budget ten laste van projecten in het kader van de
wijkeconomie te brengen.
Johan?
Delft Magazine, onderzocht
zal worden of de kosten door externen gedragen kunnen worden dan wel of het produkt
wegens ontoereikende (co)financiering geschrapt moet worden.
10.
Bezuinigingen programma Cultuur
Het aandeel van het programma Cultuur in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verlaging projectbudget amateurkunst:
Uitladder afschaffen:
10.
Cultuur |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Verlaging
projectbudget amateurkunst |
20 |
20 |
20 |
20 |
Uitladder
afschaffen |
10 |
10 |
10 |
10 |
Subsidieverlaging grote instellingen |
100 |
100 |
100 |
100 |
Bezuiniging VAK |
25 |
50 |
50 |
50 |
Temporiseren
nieuwe Huisvesting Archief |
70 |
70 |
70 |
70 |
Beleidscapaciteit
t.l.v. projecten |
20 |
20 |
20 |
20 |
Totaal |
245 |
270 |
270 |
270 |
Verlaging projectbudget amateurkunst:
Het bezuinigingsvoorstel is om het beschikbare
projectbudget te verlagen van € 95.000 naar € 75.000. Door deze keuze zullen er
minder projecten gesubsidieerd kunnen worden of zal het toegekende bedrag per
project verlaagd worden. Dit laatste heeft vooralsnog de voorkeur.
Afschaffen Uitladder
De Uitladder heeft als doel de diverse activiteiten
op het gebied van de amateurkunst te promoten. Door de bezuinigingsnoodzaak is
bezien of nadat de gemeente het initiatief heeft
neergezet, dit initiatief niet door externe partijen overgenomen kon worden.
Deze bleken niet geïnteresseerd. Door het laten
vervallen van deze extra promotie wordt €10.000 bezuinigd.
Subsidieverlaging grote
instellingen: Voorgesteld wordt om structureel €
100.000 (vanaf 2008) te bezuinigen op grote
instellingen, te weten de mediatheek en Theater de Veste. Wij willen hen ondersteunen
bij het zoeken naar andere financiële middelen.
Bezuiniging VAK: De VAK ontvangt van de
gemeente een jaarlijkse bijdrage voor het verrichten van haar taken. Bezuinigen
betekent een taakstelling (van € 50.000 vanaf 2007) op deze bijdrage, die door de VAK moet worden opgelost
door het verminderen van kosten en/of het verhogen van opbrengsten.
Herhuisvesting
Gemeentearchief: De
herhuisvesting van het gemeentearchief is in de Programmabegroting 2005-2008
opgenomen in 2006. Uitstel tot 2009
betekent een vrijval van de kapitaallasten. Als de investering in 2009 gepleegd
wordt valt er een bedrag vrij van ca 1,4 miljoen, tegen 5% rente levert dat een
bijdrage van 70.000 Euro aan de bezuinigingstaakstelling.
Beleidscapaciteit t.l.v. projecten:
Het vakteam CKE
participeert in diverse projecten maar bracht daar tot op heden geen kosten
voor in rekening. Van deze algemene lijn wordt nu afgestapt. Met ingang van 2006 zal CKE een
deel van de werkzaamheden ten laste brengen van projectbudgetten. Hierbij wordt
gedacht aan de bijdrage aan de diverse grote projecten zoals Technopolis,
Schie-oevers en Zuidpoort alsmede de diverse beeldende kunst projecten. Dit
resulteert in een bezuiniging van € 20.000.
11.Subsidieverlaging grote instellingen:
Beleidscapaciteit
t.l.v. projecten:
Bezuiniging VAK:
Herhuisvesting
Gemeentearchief: De herhuisvesting
van het gemeentearchief is in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen in
2006. Uitstel tot 2009 betekent een vrijval van de kapitaallasten. Als de
investering in 2009 gepleegd wordt valt er een bedrag vrij van ca 1,4 miljoen,
tegen 5% rente levert dat een bijdrage van 70.000 Euro aan de
bezuinigingstaakstelling.
Bezuinigingen programma Veiligheid
Het aandeel van het programma Veiligheid in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
11.
Veiligheid |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen
* € 1.000
|
|
Lagere gemeentelijke bijdrage aan de Brandweer |
|
|
50 |
50 |
Totaal |
0 |
0 |
50 |
50 |
Lagere gemeentelijke
bijdrage aan de Brandweer. Voorzien wordt dat na de beginjaren van de per 1
januari 2005 samen met Rijswijk opgerichte Gemeenschappelijke Regeling er
mogelijkheden moeten zijn voor efficiencyverbeteringen. Uiteraard vergt de
voorgenomen verlaging ad € 50.000 in 2008 van de Delftse bijdrage afstemming en
overeenstemming met de gemeente Rijswijk en de Gemeenschappelijke Regeling.
12.
Bezuinigingen programma Stedelijke
projecten
Voor het programma Stedelijke projecten zijn geen
bezuinigingen voorzien.
13.
Bezuinigingen programma Bestuur en
organisatie
Het aandeel van het programma Bestuur en organisatie in de
totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
13.
Bestuur en organisatie |
2006 |
2007 |
2008
2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Werkbudgetten
gemeenteraad |
60 |
60 |
60 |
60 |
Werkbudgetten
college |
40 |
40 |
40 |
40 |
Gemeentebrede
bedrijfsvoering |
900 |
1500 |
1755 |
1755 |
Totaal
|
1.000 |
1.600 |
1.855 |
1.855 |
Werkbudgetten
gemeenteraad: voor deze bezuinigingstaakstelling ad € 60.000 kan
gedacht
kan worden aan onderwerpen als verlaging budget rekenkamer, afschaffen borrel
na raadsvergaderingen, budgetreductie raadsexcursie, en in navolging van het
college afschaffen van de RIS vergoeding voor de raadsleden. Wij stellen u
voor, dat u hier zelf nog concreet invulling aan geeft.
Werkbudgetten college: aan deze
bezuiniging ad € 40.000 wordt invulling gegeven door vermindering van
drukwerk voor de beleidscyclus, budgetverlaging representatiekosten college,
vermindering van de juridische adviestaak en het afschaffen van de
RIS-vergoeding voor de collegeleden.
Gemeentebrede
bedrijfsvoering:
Op de algemene
bedrijfsvoering wordt bezuinigd door het gemeentebreed
beperken van managementcapaciteit, besparingen op het personeelsbeleid, een
verdere verhoging van de efficiency van het cluster Facilitaire
Dienstverlening, terugbrengen van het aantal werkplekken en het creëren
flexplekken, verbeteren van het gemeentebrede inkoopmanagement, stroomlijnen
van applicaties en van het applicatiebeheer, en efficiencyverbeteringen van
processen. Het structureel te realiseren bedrag ad € 1.755.000 (vanaf 2008) staat genoemd bij
het Programma Bestuur en Organisatie, maar zal in de nadere uitwerking leiden
tot lagere organisatiekosten voor alle programma’s.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werkbudgetten gemeenteraad:
Gedacht kan worden aan onderwerpen als verlaging budget rekenkamer, afschaffen
borrel na raadsvergaderingen, budgetreductie raadsexcursie, en in navolging van
het college afschaffen van de RIS
vergoeding voor
de raadsleden.
Werkbudgetten college: aan
deze bezuiniging wordt invulling gegeven door vermindering
van drukwerk voor de beleidscyclus, budgetverlaging representatiekosten
college, vermindering van de juridische adviestaak en het afschaffen van de
RIS-vergoeding voor de collegeleden.
Gemeentebrede bedrijfsvoering:
Op de algemene
bedrijfsvoering wordt bezuinigd door het gemeentebreed
beperken van managementcapaciteit, besparingen op het personeelsbeleid, een
verdere verhoging van de efficiency van het cluster Facilitaire
Dienstverlening, terugbrengen van het aantal werkplekken en het creëren
flexplekken, verbeteren van het gemeentebrede inkoopmanagement, stroomlijnen
van applicaties en van het applicatiebeheer,
en efficiencyverbeteringen van processen. Het totaal te realiseren bedrag staat
genoemd bij het Programma Bestuur en Organisatie, maar zal in de nadere
uitwerking leiden tot lagere organisatiekosten voor alle programma’s.
Bezuinigingen Algemene middelen
Het aandeel van de Algemene
middelen in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit
onderstaande tabel.
Geen onderdeel van de discussienota’s