
naar agenda

naar agenda
23 mei 2006
|
|
|
|
Voorzitter : |
De heer Van Doeveren; |
Commissiegriffier: |
De heer Geldorp; |
College |
De heren Verkerk en Vuijk; |
Aanwezig: |
De dames
Stolker, Steffen, Van der Hoek, Norbruis en Dekker;
De heren Damen, Van Tongeren, Keuvelaar, Van Leeuwen, Stoelinga, De
Wit, Bot, Sipkema, Riphagen, Guldemond, De Koning, Meuleman, Vokurka,
Kuijper en Van der Pot. |
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering en heet de aanwezigen
welkom. De commissie houdt een moment van stilte in verband met het
thema "zinloos geweld'. er heeft daar recentelijk een voorval van
voorgedaan.
|
|
|
2. |
Mededelingen
Er zijn geen mededelingen.
|
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
Er zijn geen insprekers.
|
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijst van de
openbare vergadering van de
algemene commissie dd 23 maart 2006. De besluitenlijst wordt
ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
5.
|
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
De lijst niet te bespreken stukken wordt aldus vastgesteld.
|
|
|
6.
|
Rondvraag
Mevrouw Stolker vraagt wanneer de raad wordt geïnformeerd over de
affaire bij de WFIA. Wethouder
Vuijk zegt toe dat de raad direct wordt geïnformeerd, zodra de opzet
van het aangekondig- de onderzoek van de gemeente Den Haag bekend is.
De ge- meente Delft overweegt bij dit onderzoek aan te sluiten. De wet-
houder verwacht dat deze opzet in de loop van volgende week bekend is.
De heer Van Leeuwen vraagt of er bebording
kan worden geplaatst ten behoeve van toeristenbussen richting het
parkeerterrein bij het Kalverbos. Wethouder
Vuijk neemt dit op met de portefeuillehouder en komt erop terug.
De heer Meule- man vraagt of op 29/30
april naast gratis (bewaakt) fietsparkeren, ook gratis auto-parkeren
kan worden aangeboden. Wethouder
Vuijk neemt dit eveneens op met zijn collega, maar vreest dat gratis
parkeren voor auto’s niet zal gebeuren. Het college zal hier in
ieder geval vóór het weekend van Koninginnedag de commis- sie over
berichten.
|
|
|
7.
|
Aanpassing APV in verband met
cameratoezicht
Eerste termijn commissie. De heer
Van Tongeren adviseert positief, maar geeft aan dat er een lange
periode overheen is gegaan tussen raadsbesluit om een proefproject te
starten en de concrete invoering ervan. De heer Meuleman stelt voor de
be- voegdheid ten aanzien van de aanwijzing van gebieden waar
cameratoezicht kan komen bij de burgemeester én de raad te leggen, en
niet uitsluitend bij de burgemeester. De heer Bot stelt voor dat de
bevoegdheid tot aanwijzing van deze gebieden uitsluitend bij de
gemeenteraad te leggen, omdat het stationsgebied als
proefproject is gekarakteriseerd. Mevrouw Van der Hoek geeft eveneens
aan dat het starten met het cameratoezicht lang heeft geduurd. Zij
sluit aan bij het voorstel van de heer Bot. Na de evaluatie moet de
raad nader bespreken hoe om te gaan met cameratoezicht. Zij wijst erop
dat de bebording zodanig wordt geplaatst, dat ze voor een ieder
herkenbaar zijn. De heer Riphagen gaat mee met het voorstel van de
heer Bot. Hij wil eerst de evaluatie afwachten, voordat de raad verder
gaat praten over meer cameratoezicht. Hij vraagt waarom het college de
bevoegdheid alleen bij de burgemeester legt? Mevrouw Dekker sluit aan
bij de woorden van de heer Bot en eveneens bij de vraag van de heer
Riphagen. Ditzelfde geldt voor de heer Damen. De heer De Wit merkt op
dat het cameratoezicht heel snel operationeel kan zijn. Hij verwijst
daarnaast naar de mogelijkheid van "intelligente software",
zoals toegepast in o.a. de stad Groningen. Dat kan de oplosbaarheid
van delicten mede vergroten. Hij vindt het jammer dat Delft dit als
"Kennisstad" niet heeft. Hij vindt dat ook in de binnenstad
cameratoezicht moet worden toegepast. Daarnaast wil hij de
mogelijkheid van preventief fouilleren in o.a. stationsgebied
invoeren. Voorts wenst zijn fractie een alcoholverbod in openbare
ruimten in de gehele stad, vooral voor jongeren. Ten aanzien van het
plakbeleid roept hij de burgemeester op om commerciële reclame toch
toe te staan. Zijn fractie wil het carbidschietend niet verbieden,
want dit is een historisch gebruik. Tevens wil zijn fractie
cameratoezicht in stadhuis. Hij vraagt of de commissie behoefte heeft
aan onderzoek naar incidenten in gemeentelijke locaties/gebouwen. De
heer Van der Pot wenst ook de bevoegdheid tot aanwijzing van gebieden
waar cameratoezicht komt bij de raad te leggen. Hij vraagt de
burgemeester hoe hij het alcoholverbod op dagen als Koninginnedag wil
handhaven? De heer Kuijper sluit aan bij eerdere sprekers. Hij
verzoekt het college om in het vervolg helder taalgebruik toe te
passen, zodat het voor burgers te begrijpen is. Eerste
termijn college: Burgemeester
Verkerk geeft aan dat cameratoezicht zeer aanstaande is. Hij legt uit
waarom de vertraging is ontstaan. Dit ligt mede aan beperkte
ambtelijke capaciteit ten aanzien van veiligheidsvraagstukken en de te
doorlopen aanbestedingsprocedures. Hij
geeft aan dat de modelverordening van de VNG is overgenomen als het
gaat om de bevoegdheid tot het aanwijzen van de gebieden waar camera-
toezicht mogelijk is. Maar dit vraagstuk is geen principiële kwes-
tie voor het college.Het voorstel
zal zodanig worden aangepast, dat de bevoegdheid tot het aanwijzen van
gebieden waar camera- toezicht komt, gedurende de proefperiode bij de raad ligt. Er
komen bij alle toegangswegen naar het gebied borden te staan. Het gaat
dan om bestaande, uniforme modellen. Burgemeester
Verkerk geeft daarnaast aan graag verder te werken met camera’s die
tot gezichtherkenning in staat zijn. De situatie in Delft is niet
zodanig urgent om dit heel snel te doen. In Delft is preventief
fouilleren nog niet nodig. Hij geeft aan dat alcoholmisbruik van jeugd
hard moet worden aangepakt. Ten aanzien van dit punt vraagt hij het
beleid van het nieuwe college af te wachten. Hij is van mening dat
carbidschie- ten niet in de Delftse stedelijke normen en waarden past.
Tweede termijn commissie: De heer
Van Tongeren geeft aan dat hij de route waarlangs cameratoezicht tot
stand komt minder relevant vindt, als het maar gebeurd. De heer
Meuleman steunt de heer De Wit als het gaat om toepassing van nieuwe
technologische ontwikkelingen. De heer Bot dankt het college voor de
aanpassing van het voorstel. Mevrouw Van der Hoek is blij met de
aanpassing. Zij vraagt naar monitoring en terugkop- peling van het
project in de proefperiode. De heer Riphagen geeft aan dat ook de
politieorganisatie het carbid-schieten gevaarlijk vindt. Mevrouw
Dekker sluit aan bij de heer De Wit als het gaat om het aanpakken van
alcoholmisbruik door de jeugd. De heer Damen steunt het voorstel in
aangepaste vorm. De heer De Wit gaat op een aantal punten, zoals
alcoholverbod, plakbeleid en carbid-schieten, niet akkoord met het
voorstel. Hij vindt het voorstel in deze vorm "te
voorzichtig". De heer Van der Pot constateert dat de burgemeester
indirect de mogelijkheid houdt om een gebied aan te wijzen waar
cameratoezicht komt.
Advies aan raad: LD en SB: negatief
in deze aangepaste vorm
Overige fracties: positief. Tweede termijn college: Burgemeester
Verkerk kan leven met de wens om de bevoegdheid tot het aanwijzen van
gebieden waar cameratoezicht komt bij de raad te laten. Hij roept de
fractie van Leefbaar Delft op het voorstel toch te steunen.
|
|
|
8.
|
Wijziging verordeningen i.v.m.
vervallen Trw
Eerste termijn commissie: De heer
Bot stelt voor een combinatie van drempels uit oude plaatselijke
verordening en de vorige referendumverordening te hanteren. De
volgende drempels zouden dan in de verordening moeten worden
opgenomen. Voor het inleidend verzoek zijn 300 handtekeningen nodig,
voor het definitieve verzoek 4000 handtekeningen en het referendum is
geldig als de meerderheid bestaat uit ten minste 25% van het aantal
kiesgerechtigden. De heer Vokurka
geeft aan dat hij het aantal handtekeningen ten behoeve van het
definitieve verzoek op 2500 wil stellen. De heer Keuvelaar steunt het
voorstel van de heer Bot, maar wil ten aanzien van de geldigheid van
het referendum het percentage van 30% hanteren. De heer De Wit sluit
aan bij de inbreng van D66. Voorts wenst hij de kiesge- rechtigde
leeftijd te verlagen. De heer Guldemond steunt het voorstel van de
heer Bot. De heer Meuleman geeft aan dat nog nooit gebruik is gemaakt
van de verordening. Hij pleit ervoor een koppeling te maken met de
kiesdeler als het gaat om het aantal handtekeningen voor een
definitief verzoek. Voor de geldigheid van het referendum hanteert hij
het percentage van 25. De heer Van der Pot steunt het voorstel van de
heer Bot, maar ten aan- zien van de geldigheid wil hij een drempel van
30%. Hij vraagt hoeveel keer geprobeerd is een referendum te starten.
Mevrouw Steffen wil vasthouden aan de drempels die landelijk zijn
gehan- teerd. De heer Sipkema merkt op dat in het voorstel de termijn
die burgers hebben ná publicatie van het conceptraadsbesluit om een
inleidend verzoek in te dienen tot 8 dagen wordt verkort. Dit acht hij
te kort. Voorts wenst hij de mogelijkheid tot het houden van een
correctief referendum. De heer Damen sluit aan bij de opmerking van de
heer Sipkema als het gaat om de korte termijn tot het indienen van een
inleidend verzoek. Daarom wil hij een beperkt aantal handtekeningen
voor het inleidend verzoek. Eerste
termijn college: De heer Verkerk
vindt dat het opstellen en vormgeven van de referendumverordening
primair bij raad ligt. Daarom mengt hij zich niet in de inhoudelijke
discussie. Hij wil wel een aantal overwegingen aan de raad meegeven:
Hij wijst op het kostenaspect. Als het
houden van een referendum te makke- lijk wordt gemaakt, zullen er veel
worden gehouden. Daarnaast wijst hij op het spanningsveld dat bestaat
tussen referenda en de bevoegdheden en het gezag van de lokale
representatieve demo- cratische organen. De raad is eigenlijk altijd
moreel gebonden aan de uitslag. Hij geeft voorts aan dat een
referendum vooral een conserverend karakter heeft. Mensen gebruiken
het referen- dum om ontwikkelingen tegen te gaan. Hij is niet voor het
verla- gen van de kiesgerechtigde leeftijd. Tweede
termijn commissie:
De heer Vokurka wil met het
vaststellen van 2500 handteke- ningen voor een definitief verzoek een
signaal naar de burger afgeven. De heer Meuleman vindt het voorstel
dat door de heer Bot is gedaan een papieren tijger. De heer De Wit wil
dat de grenzen zo laag mogelijk worden vastgesteld. De heer Guldemond
steunt het voorstel van de heer Bot. De
heer Keuvelaar stelt dat er kennelijk geen noodzaak geweest is in
Delft voor het houden referendum. Hij neemt het stuk mee terug naar de
fractie voor wat betreft de drempels. Mevrouw Steffen neigt naar het
voorstel van de heer Bot, maar neemt het mee terug naar de fractie. De
heer Sipkema komt terug op drie weken / 8 dagen termijn rond het
inleidende verzoek. De heer Damen steunt het voorstel van de heer Bot.
De heer Bot wil in zijn fractie het aantal
van 2500 handtekeningen voor het definitieve verzoek bespreken.
Advies aan raad: Inleidend
verzoek: unaniem voor het aantal van 300 handtekeningen. Geldigheid:
met uitzondering van de fracties van CDA, CU en VVD is de commissie
voor een percentage van 25. Definitief
verzoek: er is een relatieve meerder- heid voor het aantal van 4000
handtekeningen. Deze drempels worden gezien het draagvlak opgenomen in het voorstel naar de
raad.
|
|
|
9.
|
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.45 uur.
|
|
|
|