Wijkverslag 2005
Binnenstad
1. Inleiding
Voor u ligt het wijkverslag van de wijk binnenstad
van 2005. In dit verslag vindt u wat er in het kader van de wijkaanpak in 2005
gerealiseerd is in de wijk.
Het doel van de wijkaanpak is om samen met bewoners
en organisaties te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijken:
samenwerken aan een schoon, heel en veilig Delft. Het wijkprogramma en het
wijkbudget maken onderdeel uit van de Delftse wijkaanpak. Aan de hand van
wensen en ideeën die uit de diverse overleggen met bewoners naar voren zijn
gekomen, is het wijkprogramma 2005 opgesteld. Dit wijkverslag geeft aan wat er
allemaal in beweging is gezet naar aanleiding van het wijkprogramma en
initiatieven van bewoners.
Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van ontwikkelingen
in de wijk
In hoofdstuk 3 vindt u een overzicht van thema's en
initiatieven waaraan in 2005 is gewerkt.
In hoofdstuk 4 staat een totaaloverzicht van de
uitgaven uit het wijkbudget in 2005.
U kunt het wijkverslag 2005 en het wijkprogramma
2006 ook op Internet vinden: www.gemeentedelft.info,
via het kopje "wonen en de wijk" en volgens het kopje de Delftse
wijkaanpak" vindt u dan de wijk binnenstad
Lidwine van Elteren
Telefoon 260 25 14
2. Ontwikkelingen in de wijk
De wijkaanpak staat voor het samen werken aan de
verbetering van de leefbaarheid in alle wijken van Delft. Te onderscheiden
hierbij zijn de snelle acties en de aanpak van grotere problematiek. Bij snelle
acties kunt u denken aan het herstel van kleine mankementen in de woonomgeving.
Hiervoor heeft de gemeente een centraal meldsysteem dat bereikbaar is op
telefoonnummer 260 22 00 of digitaal via www.gemeentedelft.info/melding.
Naast de wijkaanpak in de binnenstad wordt ook
gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van de binnenstad via het
binnenstadsmanagement. Het gaat dan om het realiseren van een kwaliteitsimpuls
op het gebied van economie, toerisme čn wonen. Dit laatste thema krijgt via de
wijkaanpak extra aandacht. Het meest opvallende project van
binnenstadsmanagement is het autoluw(plus) maken van het centrum. Het principe van
het autoluwplus gebied is dat de parkeerplaatsen in het gebied vervallen.
Alleen bestemmingsverkeer voor laden en lossen van goederen en het halen en
brengen van personen heeft toegang tot het gebied.
Eind 2005 is gestart met de voorbereiding van fase
4. Dit omvat het Vrouwenregt, Oude Langendijk, Burgwal, Beestenmarkt,
Broerhuisstraat, Kruisstraat en Oude Delft tussen Peperstraat/Binnenwatersloot
en Heilige Geestkerkhof.
Het versterken van de economische en toeristische
functie kan op gespannen voet staan met bewonersbelangen. De wijkaanpak
is hier alert op en probeert hierin een evenwicht te bewaren. Er zijn 9 meer of
minder georganiseerde bewonersgroepen, die de ontwikkelingen kritisch volgen en
waar nodig signaleren dat het bewonersbelang in het geding komt. Een aantal van
deze organisaties hebben een link met het binnenstadsforum. Dit is een
klankbordgroep voor het college van B&W om in een vroegtijdig stadium
beleidsvoornemens te toetsen op maatschappelijk draagvlak. Het forum kent ook
leden uit de hoek van ondernemend Delft en de horeca. De praktijk heeft
uitgewezen, dat door de discussies in het forum er meer wederzijds begrip voor
elkaars belangen en wensen is ontstaan. Nog steeds groeit het besef, dat alleen
het eigen belang binnen halen beslist niet het beste resultaat oplevert. Dit is
een ontwikkeling die feilloos past binnen de filosofie van de wijkaanpak: samen
aan de slag om de leefbaarheid te vergroten.
Enkele grote projecten die effect hebben op het
woonklimaat in de binnenstad zijn in 2005 afgerond.
In het Doelengebied is het eerste kwartaal hard
gewerkt aan het inrichten van de woonomgeving. De definitieve
inrichtingsvoorstellen zijn tot stand gekomen in samenspraak met de bewoners
van zowel de nieuwbouw als de bestaande woningen. Met name voor de
Fortuinstraat heeft dit geresulteerd in een aanzienlijke aanpassing van het
gemeentelijk voorstel, waarbij de wensen van de bewoners grotendeels zijn
gehonoreerd.
Op 25 mei is er een zeer geslaagd openingsfeest
geweest. 's Middags waren er op het schoolplein van de Jan Vermeerschool
speelactiviteiten voor de jeugd georganiseerd en 's avonds was er een
buurtbarbeque, opgeluisterd met life muziek. De opkomst was boven verwachting
groot. Zo'n 350 tot 400 bewoners, jong en oud, uit de nieuwbouw en de oudbouw
maakten in de Doelentuin kennis met elkaar. Het feest was mogelijk doordat de
drie betrokken projectontwikkelaars letterlijk een forse duit in het
(kosten)zakje hebben gedaan.
In het Zuidpoortgebied is begin 2005 heel hard
gebouwd aan de winkels. Waren de woningen eind 2004 al opgeleverd, het nieuwe
winkelcentrum werd op 25 maart feestelijk geopend. Het derde kwartaal 2005 is
gestart met de renovatie van het zogenaamde Hoogovenpand (waar voorheen de
C1000 was gevestigd). Wat betreft de inrichting van de openbare ruimte van het
gebied, is in 2005 begonnen met de aanleg van tramlijn 19. Dit is een
ingrijpende klus wat de nodige overlast betekent voor zowel verkeer als
voetgangers.
De parkeerfaciliteiten voor bewoners in de
binnenstad waren ook in 2005 een punt van aandacht. Een bescheiden aantal extra
parkeerplaatsen is gecreëerd door bij onderhoudswerkzaamheden straatmeubilair
logischer te plaatsen. Wat opvalt is dat ondanks de parkeerdruk slechts in zeer
beperkte mate door bewoners gebruik is gemaakt van de mogelijkheid om tegen een
beperkt extra bedrag (€ 25) op de parkeervergunning 's avonds te parkeren in de
Phoenixgarage of de Zuidpoortgarage.
De verbouw van het Ipse complex op de Paardenmarkt
heeft in 2005 de nodige overlast voor de omgeving opgeleverd. Gelukkig lukte
het wel de parkeerplaatsen in gebruik te houden.
Wat betreft het onderhoud van de woonomgeving was
er op de Gasthuislaan sprake van een omvangrijk project. Hier is de kademuur
vervangen. Behalve dat hierdoor de doorgaande route was gestremd, waren ook de
parkeerplaatsen buiten gebruik en moesten de bomen worden gekapt. Een
vergelijkbare ingrijpende klus startte op het Oosteinde.
Vervanging van de kademuur is hier gecombineerd met
de renovatie van de Hopbrug. Om de voetgangersverbinding oost/west te
waarborgen is een noodbrug gelegd. De werkzaamheden zullen in de loop van 2006
worden afgerond.
3. De wijkaanpak in 2005. Wat is er gebeurd?
In dit hoofdstuk vindt u een overzicht van
activiteiten en projecten waaraan in 2005 gewerkt is; vaak op initiatief van
bewoners en vaak met inzet van het wijkbudget. De indeling van het
wijkprogramma 2005 is gevolgd.
De paragraafindeling is willekeurig en zegt niets
over de prioriteitstelling van de thema's in het wijkprogramma.
(Sociale) veiligheid is als thema in het
wijkprogramma opgenomen op initiatief van de bewonersorganisaties. Zij hebben
herhaaldelijk benadrukt dat nogal wat bewoners in de binnenstad zich niet
veilig voelen. Het lastige bij dit onderwerp is, dat veiligheid zoals die wordt
ervaren geheel anders kan zijn dan "objectieve" veiligheid, die wordt
bepaald op basis van gegevens van de politie. In de praktijk blijkt hier
inderdaad nogal eens sprake te zijn van forse verschillen.
Sociale veiligheid kan worden bewerkstelligd door
zowel initiatieven van sociale aard als van fysieke aard. In deze paragraaf
wordt met name ingegaan op de eerste categorie. Wat betreft de fysieke
maatregelen wordt hier met name in paragraaf 3.4 ingegaan (onderhoud en beheer
openbare ruimte).
In 2005 is de uitvoering ter hand genomen van de
nota "integrale veiligheid". Deze nota kent een aantal thema's
waaronder wijkveiligheid en veilig uitgaan.
Initiatieven die in het kader van het thema
(sociale) veiligheid in het wijkprogramma waren benoemd pasten hier feilloos
binnen.
Zo was een van de initiatieven een
horeca-gerelateerd veiligheidsbeleid. In dit kader is er een structureel
horecaoverleg. Aan dit overleg nemen deel de gemeente, de politie en de
horecaondernemers. Vanuit de horecaondernemers is er een vaste kern die aan het
overleg deelneemt. Afhankelijk van wens/of noodzaak kunnen echter ook andere
ondernemers de bijeenkomsten bijwonen. Dit overleg kent twee kanten. Per
kwartaal wordt er teruggeblikt hoe zaken zijn verlopen en tegelijkertijd worden
afspraken gemaakt om een goed verloop van het komende kwartaal te waarborgen.
De frequentie van het overleg ligt overigens beduidend hoger dan 4x per jaar.
Met name de terugblik is nuttig, omdat daaruit leer- en verbeterpunten naar
voren komen. Voor de Kromstraat is in 2005 separaat een apart overleg gestart
met alle betrokken partijen. De ondernemers signaleerden namelijk, dat er een
verslechtering optrad in de situatie die de laatste jaren gestaag was
verbeterd. Door tijdig maatregelen te treffen is de situatie nu weer beheersbaar.
Wat betreft de horeca en veiligheid is in 2005 door
de politie het project veilig uitgaan geďntensiveerd. In de weekeinden geeft de
politie extra aandacht aan de uitgaansgebieden in de binnenstad. Hierbij wordt
de directe omgeving betrokken. Zo is het Zuidpoortgebied in de loop van 2005
bij het project betrokken.
Politie en gemeente tezamen hebben het initiatief
genomen tot het project Veilig Ondernemen.
Rondom en in winkels is teveel sprake van kleine criminaliteit. De
ondernemers zijn uitgenodigd zich te organiseren en zo het initiatief te nemen
het keurmerk veilig ondernemen daadwerkelijk te behalen. De verkennende
gesprekken hebben nog niet tot tastbaar resultaat geleid.
In 2005 is ook de overlast rondom coffeeshops
verscherpt aangepakt. Dit heeft geresulteerd in de sluiting van enkele
vestigingen voor kortere of langere tijd. Bewoners hebben aangegeven van deze
maatregelen direct effect op hun woonomgeving te hebben gemerkt. Er was minder
overlast, vervuiling en vandalisme. Hierbij de kanttekening, dat ten aanzien
van de coffeeshops niet mag worden gegeneraliseerd. Er zijn uitbaters, die hun
bezoekers prima in de hand hebben.
Ten aanzien van de veiligheid rondom het station is
de geďntensiveerde aandacht waarmee in 2004 een start was gemaakt in 2005
gecontinueerd. Fietsen buiten de rekken worden niet getolereerd en de politie
is zeer frequent aanwezig, dit geldt met name voor de inzet van de bikers
(politie op fiets). Middels het vaststellen door de raad van de nota
"veilig verkeren op en rond station Delft" werd ingestemd met een
proef met cameratoezicht. In 2006 zullen de camera's daadwerkelijk worden
geplaast.
Ten aanzien van de sociale veiligheid was een
zorgpunt voor bewoners de eventuele vestiging van de dagopvang "Over de
Brug" op de Gasthuisplaats. Inmiddels heeft het college van B&W
besloten, de opvang buiten de binnenstad te vestigen. Hiermee is dit punt van
de aandachtsagenda van de binnenstad af.
Uit voorgaande mag blijken dat er in 2005 veel
concrete maatregelen zijn geweest en initiatieven genomen op het terrein van de
(sociale) veiligheid. De eerlijkheid gediend te zeggen, dat de initiators met
name de gemeente en politie waren. De inbreng van bewoners en ondernemers
beperkt zich goeddeels tot klachten.
3.2 Verkeer
3.3.Kinderen en Jongeren
Het doel van dit thema is een beter
voorzieningenniveau te realiseren en daarmee beter afstemmen van vraag van en
aanbod voor jongeren tot 16 jaar. Als initiatieven waren voor 2005 benoemd het
realiseren van inzet van een tiener/jongerenwerker en het realiseren van
voorzieningen voor jeugd onder de 16 jaar op basis van een behoeftepeiling.
Op verzoek van de gemeente heeft de BWD (Breed
Welzijn Delft) voorjaar 2005 een inventarisatie gehouden naar de behoefte aan
tienerwerk in de binnenstad. Hiertoe zijn gesprekken gevoerd met jongeren zelf,
hun ouders, bewoners en de wijkagent. De conclusies van het onderzoek luidden:
- er
bestaan geen vaste hanggroepen van jongeren die in de binnenstad wonen
- de
overlastbeleving van tieners en jongeren die in de binnenstad wonen is gering
- tieners
en jongeren vermaken zichzelf vaak prima in de binnenstad
- jongeren
vinden hun plek in de horecagelegenheden in de wijk
- de
benaderde ouders zijn veelal tegen een open inloop voor tieners (hiertoe was
een pand in de Breestraat beschikbaar)
- incidentele
activiteiten zijn wenselijk voor zowel tieners als jongeren
- de
wijk binnenstad is aantrekkelijk voor de jeugd van heel Delft
Op basis van voorgaande
conclusies adviseerde de BWD de gemeente dat het niet zinvol was een open
inloopvoorziening te realiseren, maar wel een ambulant jongerenwerker in te
zetten. Deze kan in overleg met tieners culturele en sportieve activiteiten
organiseren. Sinds november 2005 is er per week 8 uur ambulant jongerenwerk
beschikbaar voor de Binnenstad.
In 2005 zijn ook in de
Binnenstad Brede School activiteiten opgezet. De deelnemende scholen zijn de
Jan Vermeer, De Oostpoort en de Max Havelaar. Tevens doen twee
kinderopvangorganisaties mee: In 2005 hebben zich 266 kinderen voor de gratis
activiteiten ingeschreven. Dit is 30%van de totale leerlingenpopulatie in de
groepen 3 t/m 8 in de Binnenstad.
Omdat in 2005 voor het
eerst in alle wijken kinderen van groep 3 t/m 8 mee konden doen aan Brede
School activiteiten werd er op 6 april een groot feest gevierd op de Markt.
Jongeren tussen 12 en 19
jaar kunnen deelnemen aan een zogenaamd BOS project. BOS staat voor Buurt
Onderwijs Sport. Hiermee worden inwoners gestimuleerd gezond te bewegen. Voor
de jeugd is er voor gekozen dit te organiseren vanuit de scholen (voortgezet
onderwijs). Deze zijn gevestigd in de wijk Hof van Delft, maar jeugd uit de
hele stad is welkom.
3.4 Onderhoud en Beheer openbare ruimte
Het groot onderhoud van de straten vindt plaats op
basis van een meerjarenplanning, die jaarlijks wordt geactualiseerd. Hierbij
worden ondernemersorganisaties uit de binnenstad betrokken. Bewonerswensen
worden vaak ingebracht via de wijkcoördinator. Wanneer er wensen zijn met
betrekking tot aanpassing van de woonomgeving worden die zoveel mogelijk
gecombineerd met groot onderhoud. Een voorbeeld hiervan is het Raam. Als gevolg
van noodzakelijke riolerings- en drainagewerkzaamheden moest de bestrating
hersteld worden. Bekend was dat bewoners de nodige wensen en ideeën hadden voor
de inrichting van hun straat. Zij hadden het initiatief genomen hierover een
enquęte te houden. Dit resulteerde in een wensenlijstje. In overleg met een
bewonersvertegenwoordiging is een inrichtingplan uitgewerkt. Het profiel is
vrij ingrijpend veranderd. Met name is gekeken naar de verkeersveiligheid. Ook
de situering van parkeerplekken is geoptimaliseerd. Verder zijn er nieuwe bomen
aangeplant. Het gereedkomen van de herinrichting van de straat werd aangegrepen
voor een Groene Golf actie (zie paragraaf 3.2)
Om duidelijk te krijgen waar het onderhoud te
wensen over liet, hebben de wijkopzichter en de wijkcoördinator in het voorjaar
een inventarisatie gemaakt van zogenaamde hotspots. Dit zijn plekken waar het
onderhoud echt onder de maat is. Het kan dan gaan om kapotte boomkransen,
scheve palen, vervuiling, verstopte waterafvoer en ga maar door. Een speciaal
team is vervolgens aan de slag gegaan om al deze plekken op te knappen.
Om het onderhoud en beheer van de openbare ruimte
in de hele stad structureel te kunnen verbeteren was echter meer nodig. Om dit
thema werkelijk invulling te geven kwamen alle betrokkenen tot de conclusie dat
er een andere organisatie binnen de gemeentelijke onderhoudssector nodig was.
Er moest samenwerking en afstemming komen tussen de werkzaamheden van de
bestrating, het groenonderhoud en de reiniging. In 2005 is hard gewerkt aan het
opzetten van een nieuwe organisatie. Op de valreep van het verslagjaar is de
wijkpost Binnenstad geopend. Hier werkt een groep van ± 25 medewerkers van de
verschillende vakgebieden samen en stellen zij hun planning op elkaar af. Naast
de Binnenstad behoren ook de Wippolder en Vrijenban tot hun werkgebied.
Bijna vanaf de start van de wijkpost was op straat
werkelijk de verbetering waarneembaar. Veel bewoners en bewonersorganisaties
hebben hierover hun complimenten uitgesproken.
Voetbaloverlast op het binnenterrein bij de
Zusterlaan heeft geresulteerd in een initiatief, waarbij de gemeente geen
betrokkenheid had. Vanwege de overlast hebben bewoners en corporatie samen het
binnenplein opgeknapt en heringericht.
In 2005 is gestart met de planvoorbereiding voor
het waterplan Binnenstad. Dit behelst onder andere de afsluiting van de open
verbinding van de grachten met het Rijn-Schiekanaal. In de gehele binnenstad
komen er 10 afsluitingen. Start van de realisatie is gepland in de loop van
2006.
Wat betreft het ophalen van huisvuil is er in 2005
een beleidswijziging doorgevoerd met betrekking tot de GFT (groen, fruit, tuin)
inzameling. Het tuinafval mag niet langer op de ophaaldag op straat worden
aangeboden. Het tuinafval wordt alleen nog opgehaald op afroep via het centrale
meldnummer 260 22 00.
Een van de initiatieven in het kader van onderhoud
openbare ruimte was het aanpakken van verkeerd aangeboden huisvuil. Hierop is
extra aandacht ingezet van de reinigingsinspecteurs. Ook is voorlichting
gegeven over hoe en wanneer huisvuil aangeboden mag worden: alleen op de dag
van ophalen en in dichte zakken. Om de bewoners hier meer van bewust te maken
is er in het najaar een handhavingsactie gevoerd. Gedurende twee weken hebben
de reinigingsinspecteurs de avond voor de ophaaldag gecontroleerd waar al
zakken buiten stonden. De eerste week werden bewoners erop gewezen dat dit niet
mag, de tweede week werden boetes gegeven. Het bewust maken van bewoners op de
regels en hun gedrag heeft effect gehad. Na de actie was het waarneembaar dit
er minder foutief aangeboden huisvuil werd aangeboden.
Het verbeteren van straatmeubilair behoort ook tot
het onderhoud van de openbare ruimte. Verzoeken van bewoners om bijvoorbeeld
fietsklemmen of een prullenbak zijn zo veel mogelijk gehonoreerd. Ook kapotte
bankjes zijn vervangen. Op de Markt werd besloten een ander type bankjes te
plaatsen, dat meer past bij de uitstraling van de monumentale ruimte en
Stadhuis en Nieuwe Kerk.
Ten aanzien van het onderhoud en beheer van de
openbare ruimte zijn er met name door de gemeente de nodige initiatieven
genomen om hierin een verbeterslag te maken.
De bewoners(organisaties) hebben hieraan minder
actief bijgedragen. Zo is in de Binnenstad bijvoorbeeld slechts één Fleur Delft
Op actie gehouden op de Gasthuis. Bij zo'n actie nemen de bewoners het
initiatief hun straat op te knappen. De gemeente stelt hiervoor materiaal en
deskundige begeleiding beschikbaar. Wanneer gewenst, worden ook plantjes
geleverd om boomkransen op te knappen.
Dit thema had tot doel het vergroten van de
onderlinge contacten en begrip te bevorderen. Hiermee wordt ook
individualisering tegen gegaan.
Een van de initiatieven was het verbeteren van de
toegankelijkheid van gebouwen. Aangespoord door een initiatief van de
Samenwerkende Ouderen Bonden heeft de gemeente de toegang van haar openbaar
toegankelijke gebouwen verbeterd. Ook eigenaren van winkelpanden en andere
openbare voorzieningen werden aangespoord iets aan de toegankelijkheid te doen.
Na een "inspectieronde" van de initiatiefnemers is eind 2005 de
trofee voor het best toegankelijke openbaar toegankelijke gebouw uitgereikt.
De praktijk heeft geleerd dat straatfeesten een
heel goed middel zijn om bewoners met elkaar in contact te brengen. De gemeente
ondersteunt initiatieven hiertoe dan ook met een subsidie. In voorgaande
verslagjaren maakten binnenstadsbewoners slechts sporadisch gebruik van deze
mogelijkheid. Het jaar 2005 mag wat betreft de straatfeesten zonder meer
succesvol worden genoemd met initiatieven in de Harmenkokslaan, de
Vlamingstraat, Dirklangendwarsstraat, 't Carto, het Raam en de Nieuwe
Langendijk.
Onder dit thema mag ook een initiatief van de
ondernemers uit de noordelijke binnenstad niet onvermeld worden gelaten. In
2005 is een stichting opgericht met het doel het Doelenplein een plek te laten
worden vol van energie, die bijdraagt aan een levendige samenleving. Hiertoe
zijn in de voorjaar/zomerperiode elk weekeind activiteiten georganiseerd op het
plein. Het gaat om een zeer divers aanbod van activiteiten voor zowel jong als
oud. Zo is er een kunst en kitsch markt gehouden, een open pop podium, een open
lucht bioscoop, een goede doelendag en nog veel meer.
"Kunst in de wijk" heeft ook bewezen een
bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het samenleven in de wijk. In de
Binnenstad zijn er twee kunstinitiatieven geweest. In de Kromstraat hebben de
bewoners en ondernemers samen er voor gezorgd dat op een blinde hoekmuur een
schildering is aangebracht van "de waterlelie" van Monet. Op 24
augustus heeft de portefeuillehouder leefbaarheid de schildering feestelijk onthuld.
Enkele bewoners en ondernemers hadden deze gelegenheid aangegrepen hun gevel
van een nieuwe verfje te voorzien.
In de Dirklangendwarsstraat is de schildering
"de Koe" opgeknapt. De bewoners zijn naar eigen zeggen reuze trots op
"hun koe", getuige de namen van hun (fietsen)Koestalling en de
jaarlijkse Barbekoe (barbecue). De koe was in de loop der jaren hoog nodig aan
een opknapbeurt toe. De bewoners hebben met een financiële bijdrage van de
gemeente geheel zelf zorggedragen dat de koe er nu weer prachtig bij staat.
Niet specifiek voor de binnenstad maar wel van
belang voor de leefbaarheid is dat in 2005 de stadsetiquette is vastgesteld.
Deze etiquette moet het woonplezier bevorderen, schonere wijken realiseren, de
positieve beeldvorming over jongeren en positief gedrag van jongeren stimuleren
Jaarlijks zal een thema worden benoemd, waarop bewoners worden aangesproken op
hun gedrag en verantwoordelijkheid.
3.6 Handhaving
Het thema handhaving beoogde de overlast en
ergernis te verminderen. Benoemd waren hierbij initiatieven met betrekking tot
hondenpoep, (brom)fietsgedrag en criteria voor evenementen.
Een van de initiatieven bij dit thema betrof de
handhaving op hondenpoep.
In Delft is er een hondenbeleid. Dit houdt in dat
honden aan de riem moeten. Ze mogen alleen los lopen op uitrenstroken. De
hondenbezitter moet de poep van zijn hond zelf opruimen. Alleen op
uitlaatstroken mag een hoopje blijven liggen. De gemeente zorg hier voor het
schoonmaken. Wanneer hondenbezitters zich niet aan de regels houden, kunnen zij
een boete krijgen.
In de Binnenstad zijn er geen uitlaat- of
uitrenstroken omdat daar geen fysieke ruimte voor aanwezig is. Enkele
bewonersorganisaties hebben aangegeven niet tevreden te zijn met "de
hondensituatie" in de binnenstad. De handhaving op hondenpoep laat in hun
ogen namelijk te wensen over. Zij hebben bij de gemeente het verzoek neergelegd
voor betere handhaving en prullenbakken waar de hondenbezitters de opgeraapte
drol in kunnen deponeren. .
De overlast van en ergernis over het gedrag van
scooters is in 2005 beduidend verminderd. Enkele herhaalde handhavingsacties
door de Politie hebben hier een grote bijdrage aan geleverd. De ergernis over
fietsgedrag is er vooral binnen het autoluwplus gebied. Hierbij speelt een rol
dat lang niet iedereen weet, dat fietsen in dit gebied is toegestaan. Wel moet
de fietser zich aanpassen aan de voetganger.
Het opstellen van criteria voor evenementen is in
2005 wel ter hand genomen, maar nog niet afgerond. Wel zijn er al strengere
criteria geformuleerd voor markten en braderieën op de Markt. Het veelal matige
kwaliteitsniveau hiervan was voor bewoners en ondernemers een ergernis.
3.7 Participatie
Het thema participatie beoogt de betrokkenheid van
partners bij het wijkgericht werken te vergroten. Belangrijk daarbij is de dat
de wijkcoördinator goede netwerken met bewonersorganisaties onderhoudt. In de
binnenstad zijn inmiddels 9 meer of minder georganiseerde bewonersorganisaties.
Met een aantal daarvan is er een structureel wijkbeheer overleg (WBO). Met
andere organisaties zijn contacten op ad hoc basis. De wijkcoördinator
stimuleert ook de onderlinge tussen de bewonersorganisaties. De organisaties
hebben uitgesproken geen behoefte te hebben aan de gestructureerd gezamenlijk
overleg.
In 2005 is ook voor de Binnenstad een Wijk
Coördinatie Team (WCT) ingesteld.
Hieraan nemen deel de wijkagenten en hun teamchef en de wijkcoördinator. In
andere wijken participeren in het WCT ook de opbouwwerker en jongerenwerken. Voor
de binnenstad is er echter geen opbouwwerker. De ambulant jongerenwerker is pas
zeer onlangs aangesteld. Tussen wijkopzichter en wijkcoördinator is er een
apart overleg. Wanneer nodig zorgt de wijkcoördinator dat vragen en/of
informatie van de politie bij de wijkopzichter komen en andersom.
Bij het vergroten van de betrokkenheid van en
contacten tussen partners kan ook de wijkweb een rol spelen. In 2005 zijn
vernieuwde wijkwebs beschikbaar gekomen. Deze
wijkwebs bieden allerlei interactieve mogelijkheden. Wijkbewoners,
bedrijven en instellingen hebben nu een eigen plek op internet waar ze elkaar
kunnen ontmoeten. Bewoners en ondernemers kunnen zich op de wijkweb abonneren
op informatie, chatten met de buren, discussiëren over wijkzaken en digitale
diensten bestellen.
4. Overzicht bestedingen wijkbudget
Het wijkbudget dat in 2005 voor de Binnenstad te
besteden was bedroeg € 94.535. Dit is inclusief het knelpuntenbudget. Er was
geen restant van het wijkbudget 2004.
Hieronder per thema een overzicht van de projecten
waaraan in 2005 in de Binnenstad geld is uitgegeven (afgeronde bedragen).
(Sociale)
veiligheid
-
bijdrage openbaar toilet Nieuwe Langendijk € 677
-
extra onderhoud Kromstraat € 147
- aanpassen verlichting € 4.987
Verkeer
-
verkeersmetingen € 1.593
Onderhoud
en beheer openbare ruimte
-
aanpassen/aanvullen straatmeubilair Markt € 22.160
-
aanvullend straatmeubilair Rietveld € 8.162
-
bomen Raam € 1.634
-
herinrichting Raam € 23.359
-
Ingenieursbureau wijkadvisering € 29.292
-
adviezen derden € 394
Samenleven
-
muurschildering Kromstraat € 7.781
-
schilderwerk Heilige Geestkerkhof € 680
-
picknicktafel € 215
Participatie
-
straatfeesten € 725
Totaal € 101.805
Toelichting
Evenals voorgaande
jaren is er in 2005 sprake van hogere uitgaven dan het beschikbare wijkbudget.
De overschrijding bedraagt € 7.270. Ten opzichte van 2004 is er in 2005 een
toename van de uitgaven van 4,5%
Kijkend naar de
verschillende thema's ligt het zwaartepunt bij de bestedingen bij het onderhoud
en beheer van de openbare ruimte. Dit verbaast niet, omdat dit thema voor
"de bewoners" bovenaan hun wensen- en prioriteitenlijstje staat.
5. Slotwoord
De wijkaanpak in de Binnenstad wordt door veel
bewoners gewaardeerd. Uit dit wijkverslag blijkt dat er ook in 2005 weer veel
is gebeurd. Heel wat initiatieven hebben tot concrete resulaten geleid. Wel
moet worden geconstateerd dat de rol bewoners vooral de vorm aanneemt van het
naar voren brengen van problemen, klachten en wensen. In het daadwerkelijk
bijdragen aan de uitwerking en uitvoering van initiatieven is hun rol passief.
een vrij passieve rol spelen bij het uitwerken van
initiatieven. Dit vraagt blijvend aandacht.
Wanneer u als bewoner of ondernemer ook uw steentje
wilt bijdragen aan de leefbaarheid van de Binnenstad kunt u hierover contact
opnemen met de wijkcoördinator. Er zijn ook verschillende bewonersorganisaties
met wie u contact kunt opnemen. Wellicht heeft u zelf een initiatief, benaderen
daarover uw buren. Meedenkers en –doeners bij de wijkbeheeroverleggen zijn ook
welkom.
Als u meer informatie wilt over de Delftse
wijkaanpak, dan is er een folder beschikbaar waarin de stappen van de
wijkaanpak staan uitgelegd. U kunt deze folder aanvragen bij het
projectsecretariaat van Wijkzaken: 015 –219 71 23 of www.gemeentedelft.info.
Ik hoop in 2006 met nog meer mensen net zo
enthousiast als het afgelopen jaar aan de slag te kunnen gaan met de uitvoering
van het wijkprogramma 2006.