Dit wijkverslag van de wijk Vrijenban is een
terugblik op 2005. Alle betrokkenen bij de wijkaanpak hebben er ook in 2005
weer voor gezorgd dat er veel gebeurd is in Vrijenban. Dit wijkverslag geeft
inzicht in de manier waarop de thema’s van het wijkprogramma 2005 zijn
aangepakt en geeft tevens een overzicht van andere activiteiten die in het
kader van de wijkaanpak zijn uitgevoerd.
Het doel van de wijkaanpak is om samen met bewoners
en organisaties te werken aan de verbetering van de leefbaarheid in de wijken. Samen
met betrokken bewoners en organisaties is eind 2004 bepaald welke thema’s in
Vrijenban in 2005 prioriteit moesten krijgen (verkeer, jongeren, ouderen, beheer
openbare ruimte en het ontbreken van een buurtsuper) en welke initiatieven in
dat kader zouden worden opgepakt. Voor deze initiatieven is wijkbudget
beschikbaar gesteld. In dit verslag kunt u lezen hoe de projecten verlopen zijn
en bijdroegen aan een goede leefbaarheid in de wijk.
In hoofdstuk 2 van dit wijkverslag staat een korte
beschrijving van de ontwikkelingen in de wijk. In hoofdstuk 3 vindt u per thema
een overzicht van zaken die in 2005 zijn aangepakt door gemeente, bewoners en
organisaties. In hoofdstuk 4 staat een totaaloverzicht van de uitgaven uit het
wijkbudget in 2005.
U kunt het wijkverslag 2005 en het wijkprogramma
2006 ook op internet vinden: www.gemeentedelft.info
via het kopje ‘wonen en de wijk’.
Ik hoop dat u en andere lezers door het lezen van
dit wijkverslag een goed beeld krijgen van de wijkaanpak in Delft en dat steeds
meer bewoners actief worden in hun wijk of buurt. Op die manier kunnen we in
2006 nog meer bereiken.
Hartelijk dank voor uw inzet in het afgelopen jaar!
Ook komend jaar hoop ik weer op uw inzet te mogen rekenen.
Annemarie Hellemons
wijkcoördinator Vrijenban/Geerweg
Er was in 2005 weer veel beweging in Vrijenban.
Vele ontwikkelingen waren aanleiding voor wijkbewoners om zich actief in te
zetten voor de leefbaarheid van hun buurt. Zo organiseerden bewoners
bijvoorbeeld straatfeesten en Fleur Delft Op-acties, maar ook ‘ongewenste’
ontwikkelingen waren aanleiding om elkaar op te zoeken en de handen ineen te
slaan. De nadruk lag, meer dan in andere jaren, op activiteiten die de sociale
samenhang in de buurten bevorderen.
Het besluit tot verplaatsing van de dagopvang voor
verslaafden van de Oostsingel naar de Surinamestraat, begin dit jaar genomen
door de gemeenteraad, leidde tot veel uiteenlopende reacties van de toekomstige
omwonenden. Er werd zelfs een belangenvereniging ‘Onze Indische Buurt’
opgericht om de belangen van de bewoners te vertegenwoordigen.
De plannen van Vestia en gemeente
Delft voor een herstructurering van de Bomenwijk leidde tot de opzet van een
bewonerswerkgroep. Deze werkgroep wordt begeleid door Steunpunt Wonen uit
Rotterdam en was in 2005 erg actief in het meedenken over de
herstructureringsplannen, het aandragen van alternatieve mogelijkheden en het
afdwingen van bepalingen in het sociaal plan. Dit alles met het doel om de
belangen van alle huurders te behartigen en toe te werken naar een
herstructureringsplan waarin alle partijen zich kunnen vinden.
De herstructurering van Die
Delfgaauwse Weije in Heilige Land is in 2005 in de laatste fase terecht
gekomen. De bouwwerkzaamheden van de afgelopen jaren waren soms vervelend voor
de bewoners, maar laten nu zien dat dit deel van de wijk er door deze
grootscheepse opknapbeurt weer jarenlang tegenaan kan.
De voorbereidingen voor de bouw
van de Koepoortgarage werden in 2005 zichtbaar en merkbaar in de buurt. Naast
de discussies die bewoners voerden met de gemeente over de inhoud van de
ontwikkelplannen, leverden ook het instellen van de omleidingsroutes en de
eerste werkzaamheden op de bouwlocatie veel vragen en reacties van bewoners op.
Op verzoek van bewoners werd een beheercommissie Koepoort in het leven
geroepen, waar alle signalen van bewoners over het beheer van de openbare
ruimte tijdens de werkzaamheden opgepakt worden en waarin uitleg wordt gegeven
over de werkzaamheden.
In het Geerweggebied waren bewoners in 2005 erg
actief door gezamenlijk te zorgen voor opknapbeurten en Fleur Delft Op-acties.
Verder waren bewoners in Vrijenban actief met
wijktheater, het maken van wijkkranten, het organiseren van straatfeesten en
niet te vergeten met hun deelname aan één van de vier buurtbeheeroverleggen in
Vrijenban.
De bewoners van Vrijenban zetten voor 2005 vijf
thema’s op de wijkagenda: verkeer, jongeren, afval, ouderen en het ontbreken
van een buurtsupermarkt. De aandacht van de wijkaanpak was in 2005 sterk
gericht op een gezamenlijke aanpak van deze thema’s. Daarnaast zijn ook nog
zaken aangepakt die buiten deze wijkagenda vallen, maar die wel om aandacht
vroegen. Vaak werden de activiteiten en projecten geďnitieerd door bewoners en
vaak werd wijkbudget ingezet.
3.1 Verkeer
Op verschillende plekken in Vrijenban
ervaren bewoners de verkeerssituatie als onveilig. Dit kan veroorzaakt worden
door een te hoge snelheid van het autoverkeer, door fout parkeren van auto’s of
door onoverzichtelijke verkeerssituaties. Daarom hadden bewoners voor 2005, net
als eerdere jaren, het thema verkeersveiligheid op de wijkagenda geplaatst.
De aanpak was vaak gericht op fysieke aanpassingen,
maar in alle gevallen speelde ook het verkeersgedrag een grote rol. Om te
werken aan een totaalaanpak van verkeersknelpunten is het
zeer belangrijk dat er een nauwe samenwerking is tussen bewoners, scholen,
sportverenigingen, opbouwwerk, politie en gemeente. Dan kan er, naast fysieke aanpassingen, gewerkt worden aan
verbetering van het gedrag in het verkeer: bijvoorbeeld door gedragsgerichte
acties of goede communicatietrajecten. In het stedelijke project Kinderen
veiliger door Delft is de gedragscomponent een onlosmakelijk onderdeel bij de
uitvoering van de deelprojecten.
Kinderen veiliger door Delft: Verkeersproject DSV
De Delftsche Schoolvereeniging (DSV) aan het
Koningsplein werd in 2004 gekozen als proefschool in het project Kinderen
veiliger naar school (een deelproject van Kinderen veiliger door Delft). De
gemeente Delft wil met dit project onder andere bereiken dat kinderen veilig
van huis naar school fietsen en dat meer ouders hun kinderen op de fiets naar
school brengen en ophalen. Net als bij veel andere basisscholen is het vaak aan
het begin en het eind van de schooldag rond de school onveilig, omdat veel
ouders hun kind met de auto halen en brengen. Ook in de routes van huis naar
school bleek een aantal punten om aandacht te vragen. In 2004 werd voor de DSV
een werkgroep opgericht van ouders, politie, gemeente en opbouwwerk. Op basis
van meningen en ervaringen van de leerlingen, hun ouders, de leerkrachten,
politie en gemeente werd een gezamenlijk uitvoeringsplan opgesteld, met daaraan
gekoppeld een convenant. Op 23 maart 2005 werden tijdens een ludieke
verkeersmiddag op de Markt drie convenanten ondertekend tussen politie,
gemeente en de drie deelnemende scholen. In deze convenanten legden de partijen
hun intentie vast om de maatregelen en activiteiten van het uitvoeringsplan uit
te voeren.
Het
uitvoeringsplan is opgedeeld in verschillende soorten maatregelen. De
infrastructurele maatregelen, die door de gemeente werden uitgevoerd, zijn:
Verder
zijn er maatregelen uitgevoerd met als doel educatie, communicatie en
handhaving, mobiliteitsbeďnvloeding en een betere veiligheid van de fiets. Deze
maatregelen zijn vooral door de verkeerscommissie van de DSV bedacht en
uitgevoerd. Voorbeelden van maatregelen zijn:
·
17 t/m 22 september 2005: verschillende
verkeersactiviteiten en –lessen in de ‘Week van de Vooruitgang’;
·
19 september 2005: preventieve gordelactie door
leerlingen en de wijkagent. Deze actie zal in januari 2006 gevolgd worden door
een repressieve gordelactie;
·
11 oktober 2005: vervoerswijze onderzoek onder de
leerlingen (met welk vervoermiddel komen de kinderen naar school);
·
15 november 2005: introductie verkeersquiz op de
schoolsite;
·
21 november 2005: verlichtingsactie ‘Laat je
zien’ (samen met de Fietsersbond en een fietsenmaker een controle van de
fietsverlichting).
Werkgroep Oostsingel
Een groep bewoners van de Oostsingel (tussen de
Tweemolentjeskade en de Maria Duystlaan) meldde zich in 2004 bij de gemeente
met een aantal vragen over de leefbaarheid en de verkeersveiligheid aan de
Oostsingel. Besloten werd om een werkgroep op te richten, waarin naast de
bewoners ook de wijkopbouwwerker en de wijkcoördinator deelnemen. Besloten werd
tot een aanpak van de aangedragen knelpunten. Bijvoorbeeld de vele
toeristenbussen die over de Oostsingel (een 30 km-zone) rijden, veroorzaken
overlast voor de bewoners door de trillingen en de snelheid waarmee gereden
wordt. Begin 2006 worden er snelheidsmeters met ‘smileys’ geplaatst en zullen
er verkeerstellingen verricht worden. En de bankjes langs het water verkeerden
in versleten staat en zullen in 2006 worden vervangen door een nieuw type
bankje. Verder werd de kruising van het fietspad L. Bramerstraat met de
Oostsingel als verkeersonveilig ervaren als gevolg van de onduidelijke
voorrangssituatie voor automobilisten. Om hier verbetering in aan te brengen
zal de voorrangssituatie begin 2006 geregeld worden door het aanbrengen van
haaientanden. De bewoners denken nog na over een gedragsgerichte verkeersactie
in 2006 om de weggebruikers te attenderen op de maximale snelheid van 30 km/uur
en het woonkarakter van de straat.
Parkeren Indische Buurt
Problemen met de toegankelijkheid van de
Floresstraat en omliggende straten als gevolg van verkeerd geparkeerde auto’s
waren in het voorjaar van 2005 aanleiding tot aangekondigde handhavingsacties
door politie en toezichthouders openbare ruimte. Deze acties leidden tot een
verbetering van het parkeergedrag, maar ook tot veel protesten en signalen van
bewoners over een tekort aan parkeergelegenheid in verschillende delen van de
Indische Buurt. Tijdens een vergadering met bewoners van één van de straten van
de Indische Buurt over het parkeerprobleem werd besloten om de aanpak naar het
niveau van de gehele Indische Buurt te tillen. De ervaring was immers dat het
oplossen van een parkeerprobleem in de ene straat leidde tot parkeerproblemen
in de aangrenzende straat. Daarom zijn in het laatste kwartaal van 2005
parkeertellingen gehouden in de gehele buurt. Aan de hand van de resultaten van
deze tellingen zal in 2006 in overleg met de buurtbewoners een gezamenlijke
aanpak bepaald worden.
In een aantal overleggen in 2004 met bewoners van
de Willem van Aelststraat over de leefbaarheid en verkeersveiligheid in hun
straat werden afspraken gemaakt over een nieuwe inrichting van de straat. De verzoeken
van de bewoners om meer parkeerplaatsen, snelheidsremmende maatregelen en
ondergrondse afvalcontainers waren de basis voor het nieuwe ontwerp. In het
voorjaar van 2005 werd de rijbaan versmald, kwamen er extra parkeerplaatsen en
werden de afvalcontainers ondergronds geplaatst. Aangezien de straat gedurende
de bouw van de Koepoortgarage als omleidingsroute fungeert, moeten een paar
maatregelen uitgesteld worden tot na de bouw. Dit zijn de aanleg van een extra
verkeersdrempel, de aanleg van een in-/uitritconstructie en het aanbrengen van
meer extra parkeervakken. Het grootste deel van de maatregelen werd uit het
wijkbudget betaald.
Aan het verzoek dat de bewoners van deze straten in
2004 deden tot het plaatsen van extra verkeersdrempels is begin 2005 tegemoet
gekomen. De bewoners hadden gezamenlijk bepaald wat de beste locatie voor de
verkeersdrempels zou zijn. Naast het plaatsen van de verkeersdrempels op de
gevraagde locaties is ook een hek geplaatst langs de speelplek. Dit om te
voorkomen dat spelende kinderen rechtstreeks de straat op kunnen rennen,
precies in een bocht die onoverzichtelijk is voor automobilisten.
De wens tot een tienerplek eindigde een aantal
jaren geleden als belangrijkste wens van de wijk tijdens een wijkenmarkt. Samen
met de leerlingen van de groepen 7 en 8 van de basisscholen in Vrijenban werd
in 2004 gekozen voor een tienerplek met als thema ‘avontuur’. Als locatie werd
gekozen voor de voorzijde van de bewaakte speeltuin Bomenwijk aan de
Beukenlaan. In 2005 kwam het voorstel om de tienerplek te plaatsen aan de
overzijde van de beoogde locatie aan de Beukenlaan op het terrein van de
voormalige plantsoenpost. De tienerplek zou dan gecombineerd worden met de
tijdelijke huisvesting van een buurthuis/infopunt gedurende de periode van de
herstructurering van de Bomenwijk. Een zoektocht naar de mogelijkheden van deze
combinatie leidde echter uiteindelijk tot het besluit om de tienerplek toch
niet op de locatie van de voormalige plantsoenpost te plaatsen. Dit betekent
dat er begin 2006 een doorstart gemaakt wordt met het ontwerp van een
tienerplek op de oorspronkelijke locatie voor de speeltuin. De vertraging is
hiermee helaas opgelopen tot een jaar. De tieners uit de wijk zullen in 2006
meedenken over de inrichting van de tienerplek.
Tieners en jongeren Heilige Land
De buurt Heilige Land e.o. kenmerkt zich al enkele
jaren door overlast die bewoners ondervinden van het rondhangen van tieners en
jongeren. De problemen concentreren zich rond de Vondelstraat/G. van
Oostenstraat/Odulphusstraat. De tieners en jongeren hingen vaak op het veldje
aan de Vondelstraat (voetbalveld / speelplek). Toen de gemeente daar op verzoek
van de omwonenden verlichting plaatste, verplaatste de jeugd zich naar de
achterpaden, een ongewenste ontwikkeling. De overlast bestond in 2005 vooral
uit het rondhangen en incidenteel plegen van vernielingen. In de praktijk
blijkt er weinig tot geen contact te zijn tussen de jeugd en de omwonenden. De
bewoners durven de jeugd niet (meer) aan te spreken op hun gedrag. De jeugd
geeft aan zich te vervelen; de ene tieneravond in de week in buurthuis ’t
Ooievaarsnest vinden ze onvoldoende. Ook de bewoners vinden dat er meer te doen
moet zijn voor de tieners.
Om de verveling tegen te gaan, werden in 2005 twee
‘sporen’ gevolgd. Er is gezorgd voor een extra tieneravond in het buurthuis
(extra uren tienerwerk gefinancierd uit het wijkbudget) en daarnaast zijn er
plannen om in de buitenruimte gezamenlijk met de tieners en de omwonenden iets
te creëren. Voor de acceptatie hiervan door zowel de jeugd als de omwonenden
zou het goed zijn als hier in gezamenlijkheid over gedacht en besloten kan
worden. Hiertoe zal allereerst het contact tussen de beide groepen verbeterd
moeten worden. Eind 2005 is besloten om hiervoor het middel theater in te
zetten. Er is een combinatie gemaakt met het project ‘Blockrunners’ van de BWD,
dat tot doel heeft de contacten tussen jong en oud in wijken te verbeteren (zie
ook paragraaf 3.4: ouderen). Het is de bedoeling dat er na de
theatervoorstelling begin 2006 een zodanig contact zal zijn tussen de groepen,
dat daarna gezamenlijk gedacht kan worden over oplossingen tegen de overlast
van het rondhangen in de buurt en deze ook uit te (laten) voeren.
Net als in 2004 speelde in 2005 de
overlastproblematiek bij het plein aan de Brasserskade een rol. Er bleef sprake
van overlast van vandalisme, hinderlijk gedrag van jongeren/tieners en van kapotte
ruiten als gevolg van het gevoetbal op het plein. Het traject dat in 2004 werd
ingezet om toe te werken naar een verbetering van de situatie is in 2005
voortgezet. Er is veel aandacht besteed aan het verbeteren van de samenwerking
tussen de basisschool Vrijenban en het buurthuis, beide aan het plein gelegen.
Zo werd op 29 juni de eindejaarspicknick van de basisschool beëindigd met een
kinderdisco in het buurthuis. Kinderen en hun ouders maakten op die manier
kennis met het buurthuis en haar medewerkers. Verder is de tienerwerker van het
buurthuis samen met een groep leerlingen van de basisschool op excursie gegaan
naar het politiebureau. Op deze manier ontstaan steeds betere onderlinge
contacten en zoekt men ook bij problemen elkaar makkelijker op.
Een ander actiepunt is het bieden van meer
mogelijkheden voor tieners om in de buurt te sporten. Het landelijke
BOS-project (Buurt, Onderwijs en Sport) dat sinds 2005 draait in Vrijenban,
staat voor het voorkomen van problemen met overlastgevende tieners door middel
van sport. Door tieners op een actieve wijze te leiden naar sportieve
activiteiten, blijft er minder tijd en energie over om op straat rond te
hangen. Daarnaast wil men er met BOS-projecten voor zorgen dat zoveel mogelijk
kinderen gaan voldoen aan de landelijk norm voor gezond bewegen. Om dit alles
te bereiken stimuleert BOS een goede samenwerking tussen scholen,
sportverenigingen en buurtorganisaties en daarvoor zijn vanuit BOS gelden
beschikbaar gesteld. In het BOS-project Vrijenban is ervoor gekozen om het
bestaande trapveld bij speeltuin de Bras flink op te knappen, zodat de tieners
daar onder begeleiding mee kunnen doen aan allerlei sportactiviteiten. De inzet
van de BOS-subsidie, subsidie van de Richard Krajicek Foundation en het
wijkbudget moeten het mogelijk gaan maken om in 2006 een multifunctioneel
sportveld aan te leggen, uiteraard in overleg met de tieners zelf. Bijkomend
voordeel moet zijn dat er dan niet meer gevoetbald wordt op het buurthuisplein.
Naast een opknapbeurt van het trapveld is ook een
opknapbeurt van het buurthuisplein noodzakelijk. In gezamenlijk overleg met de
school, het buurthuis en de omwonenden is besloten tot een herinrichting van
het plein. Door een nieuwe inrichting worden de mogelijkheden tot voetballen
beperkt, terwijl er wel ruime mogelijkheid blijft voor spelen en verblijven op
het plein. Het ontwerp voor het plein is gezamenlijk met omwonenden, school,
buurthuis, politie en gemeente gemaakt. De uitvoering zal in 2006 plaatsvinden
en wordt grotendeels gefinancierd uit het wijkbudget. Om de wat verloederde
staat van de gebouwen van de school en het buurthuis tegen te gaan, hebben
beide gebouwen in 2005 een grote schilderbeurt gehad.
Ten slotte was er ook vanuit de politie extra
aandacht voor de tieners en jongeren aan de Bras. In veel gesprekken met de
jeugd en soms ook met hun ouders is gewezen op ontoelaatbaar gedrag.
In de wijk Hof van Delft/Voordijkshoorn startte in
2005 een BOS-project specifiek gericht op activiteiten voor middelbare
scholieren in de leeftijd van 12-19 jaar, genaamd BOS/J. In dit project is
ervoor gekozen om bij het organiseren van
sportactiviteiten de school als vertrekpunt te nemen. De middelbare scholen
zijn voornamelijk gevestigd in Hof van Delft/Voordijkshoorn, maar de leerlingen
wonen verdeeld over de gehele stad. Hierdoor zijn de effecten van het project
merkbaar in alle wijken van Delft. Het wijkbudget Vrijenban heeft daarom, net
als de wijkbudgetten van andere wijken, bijgedragen aan het BOS/J-project.
Met BOS/J zijn in 2005 de volgende resultaten
behaald: op 3 scholen zijn 4 schoolsportraden opgezet. Deze schoolsportraden
hebben zelf elk 2 activiteiten ontwikkeld en uitgevoerd. Er is samengewerkt met
basisscholen uit de omgeving van het voortgezet onderwijs. Op het Grotius
College zijn wekelijks 4 extra sportactiviteiten, waaronder zwemmen en fitness,
gecreëerd voor gemiddeld 120 leerlingen per keer. Verder is met bijna 20
sportverenigingen uit Delft en met de vaksectie Lichamelijk opvoeding van één
van de betrokken scholen een samenwerking ontstaan. Hierdoor zijn nog eens ruim
300 tieners 1 tot 2 keer per maand extra deelnemer aan een sportactiviteit. In
2006 zal de verbinding met de buurtorganisaties centraal staan en wil men verder
werken aan de samenwerking tussen onderwijs en de georganiseerde sport.
Werkgroep nieuwbouw BOVG Geerweg
Het speeltuingebouwtje in de speeltuin BOVG is
dringend toe aan vervanging. Besloten is tot sloop en nieuwbouw, waarbij het
nieuwe gebouwtje wat meer functies zal krijgen dan het bestaande. Naast
speeltuingebouw zal het gebouw ook een beperkte buurtfunctie gaan vervullen en
daarnaast ruimte gaan bieden aan de naschoolse opvang van Stichting Het
Uilenest en aan peuteractiviteiten. Het gebouw wordt ontworpen en ontwikkeld
door Vestia/Ceres en zal daarna in beheer komen bij de BWD.
In december 2005 is een werkgroepje met
buurtbewoners en professionals samengesteld, dat de gebruikerswensen vanuit de
buurt aangeeft. De architect zal met behulp van deze wensenlijst een ontwerp
maken voor het nieuwe gebouw. De start van de bouw wordt begin 2007 verwacht.
3.3 Afval, openbare ruimte en beheer
Een goed onderhouden leefomgeving blijft voor veel bewoners een
belangrijke voorwaarde voor een goede leefbaarheid van hun buurt. Zaken als
afval dat bij afvalcontainers wordt gedumpt, hondenpoep die niet wordt
opgeruimd door hondenbezitters en zwerfvuil dat op straat wordt achtergelaten
zijn ergernissen die de beoordeling van de leefomgeving zeer negatief kunnen
beďnvloeden. Er is in 2005 dan ook veel aandacht besteed aan een effectieve
inzet van de medewerkers openbare ruimte van gemeente en wooncorporaties in de
wijken. Een voorbeeld hiervan waren de ‘gevel-tot-gevel’-schoonmaakacties aan
de Brasserskade, de Tweemolentjeskade en het Oostblok, waar de gezamenlijke
inzet van de diensten Groen, Civiel en Reiniging leidde tot een complete
opknap- en schoonmaakbeurt van straten. Aan het Oostblok sloot zelfs Woonbron
met onderhoudswerkzaamheden aan bij de gezamenlijke actie. Maar daarnaast werd
sterk ingezet op bewustmaking van het eigen gedrag van bewoners in de openbare
ruimte en het feit dat het beheer van de openbare ruimte een gedeelde
verantwoordelijkheid is van zowel bewoners als instellingen.
De deelnemers aan de
vier buurtbeheeroverleggen van Vrijenban (Geerweg, Indische Buurt, Bomenwijk en
Heilige Land) hebben in 2005 weer actief bijgedragen aan de vergaderingen. Deze
overleggen bestaan uit bewoners, wijkcoördinator, wijkopbouwwerker,
wijkopzichter, wijkagent en consulenten van de wooncorporaties. Er werden veel
zaken aangekaart die de openbare ruimte betreffen en die snel konden worden
opgepakt door de wijkprofessionals. Hier volgt een korte lijst met voorbeelden:
op verzoek van de bewoners van het Oostblok en Stille Putten is een hekje
geplaatst langs het water bij de speelplek; kinderen kunnen daar nu veel
veiliger spelen. Aan de Pieter de Hooghstraat werden wat kleine maatregelen
getroffen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Bij de bushalte aan de Van
Lodensteijnstraat werd een bushokje geplaatst, het achterpad Van
Assendelftstraat werd herstraat en er kwam extra belijning op de rijbaan van de
Staalweg. Langs de sloot aan de Lombokstraat werden de tegels vervangen door
gras, omdat de tegels steeds in het water gegooid werden en aan de Brasserskade
en Van Miereveltlaan werden op verzoek van bewoners snelheidsmetingen verricht.
Het pad langs de Tweemolentjeskade werd opgeknapt en er werd opgetreden tegen
fout parkeren langs de Bieslandsekade. Aan de Buitenboogerd werden
fietsenrekken geplaatst, bestrating hersteld en zorgde Vestia voor de
afhandeling van allerlei opknapverzoeken in de woongebouwen. Verder werden op
verschillende locaties in de wijk bankjes geplaatst, fietswrakken gestickerd en
verwijderd en vernielde of verdwenen afvalbakken vervangen.
Het wijkbudget stelt
jaarlijks een vast bedrag beschikbaar voor de uitvoering van deze kleine
klussen, zodat deze slagvaardig opgepakt kunnen worden.
Na de herinrichting van de rijbaan en de
parkeerplaatsen aan de Van der Madestraat in 2004, waren in 2005 de plantsoenen
aan de beurt voor een herinrichting. In overleg met de bewoners werd besloten
de verouderde plantsoenen opnieuw in te richten met een deel gras en een deel beplanting, een
herschikking van de bomen en het inzaaien van bloembollen. De uitvoering vond
plaats in het voorjaar.
Beheerplatform dagopvang Surinamestraat
Begin 2005 werd het
besluit genomen tot het verplaatsen van de dagopvang voor verslaafden van de
Oostsingel naar de Surinamestraat. De verhuizing zal eind 2006 of in 2007
plaatsvinden. Het besluit wekte veel beroering bij de bewoners van de Indische
Buurt, zowel in positieve als in negatieve zin. Er is veel angst voor overlast
in de buurt als het opvangcentrum er eenmaal gevestigd zal zijn. Om grip te
krijgen en te houden op de effecten die het opvangcentrum op de buurt zal
hebben is onder andere besloten tot de oprichting van een beheerplatform. Dit
platform kwam in november 2005 voor het eerst bij elkaar en bestaat uit
medewerkers van gemeente, politie, opvangcentrum en een vertegenwoordiging van
de cliëntengroep. Er wordt naar gestreefd dat in 2006 ook bewoners gaan
deelnemen. Het beheerplatform is gericht op het voorkomen en
eventueel tegengaan van overlast in de omgeving van de Surinamestraat als gevolg
van de komst van de dagopvang. Hiertoe stellen de partijen gezamenlijk een
beheerplan op waarin afspraken over het omgevingsbeheer worden gemaakt. Na opening
van de dagopvang heeft het beheerplatform een belangrijke taak in het
zorgdragen voor de naleving van de afspraken, het signaleren van eventuele
overlast en het snel actie (laten) ondernemen zodat overlast wordt tegengegaan.
Beheercommissie
Koepoort
Eind 2005 werd begonnen met de voorbereidingen van
de bouw van de Koepoortgarage aan de Maria Duystlaan. Hier komt een
ondergrondse parkeergarage, met daarboven woningen, openbaar groen en een
verkeersweg tussen de binnenstad en de oostzijde van Delft. Tijdens de bouw,
die een periode van twee jaar in beslag gaat nemen, is de Maria Duystlaan
afgesloten voor alle verkeer. De bouwwerkzaamheden hebben uiteraard grote
gevolgen voor de leefbaarheid in de directe woonomgeving van de bouwput.
Daarnaast is een omleidingsroute voor het verkeer ingesteld, waardoor ook de
rest van de buurt de gevolgen ondervindt van de bouw van de parkeergarage.
Aangezien er in de loop van de tweede helft van 2005 veel vragen en opmerkingen
van bewoners binnenkwamen in relatie tot het hele bouwproject, is mede op
verzoek van de bewonersbelangenvereniging Koepoort besloten een beheercommissie
Koepoort in het leven te roepen. Deelnemers aan deze commissie zijn bewoners en
daarnaast vertegenwoordigers van Koepoort vof, gemeente en politie. In december
2005 kwam de groep voor het eerst bij elkaar; tijdens dit overleg lag de nadruk
op de verkeersmaatregelen die samenhangen met de omleidingsroute.
Verlichting fietspad Brasserskade/Middelweg
Parallel aan de Brasserskade ligt een tweezijdig
fietspad tussen Pijnacker-Nootdorp en Delft. Dit fietspad heeft naast een
belangrijke regionale functie ook een belangrijke functie voor de ontsluiting
van de sportvelden en recreatiegebied het Hertenkamp. De wens tot een betere
verlichting langs dit fietspad bestaat al lang; het draagt bij aan een
verbetering van de sociale en verkeersveiligheid rond de sportaccommodaties en
het recreatiegebied. In 2005 werd door een integrale aanpak het
verlichtingsniveau op het gewenste peil gebracht. Hiervoor zijn financiële
bijdragen verleend uit het Fietsactieplan II, Aanpak Integrale Veiligheid Delft
en het wijkbudget.
In 2004 bezochten veel 55+-ers de ouderendag
Vrijenban. Tijdens deze dag kwam een aantal aandachtspunten voor een prettig
leefbare wijk voor ouderen aan de orde. Eén van deze aspecten was het thema
veiligheid, een thema dat ook via andere overleggen en contacten met ouderen
vaak aan de orde komt. Er is veel algemene informatie beschikbaar over sociale
veiligheidsbeleving, maar informatie over achterliggende motivaties, waarden en
normen ontbreken voor de wijk Vrijenban. Ook over mogelijke oplossingen en
bereidheid om actief een bijdrage te leveren in het gezamenlijk verbeteren van
de sociale veiligheid zijn geen gegevens. Daarom hield de Stichting Ouderenwerk
Delft (SOD) in opdracht van de gemeente Delft in april 2005 panelgesprekken met
ouderen (55+) in Vrijenban. Door het houden van panelbijeenkomsten met ouderen
uit de wijk kan deze ontbrekende informatie boven water worden gehaald. Er
vonden twee gesprekken (met ongeveer 15 personen) plaats op twee verschillende
locaties in de wijk: buurthuis ’t Ooievaarsnest in Heilige Land en buurtcentrum
Delft Noord aan de Brasserskade.
Uit de panelgesprekken bleek dat er geen sprake is
van een intergenerationeel probleem. De onbekendheid van ouderen met de
leefwereld van jongeren is echter wel groot. Uit de panelgesprekken kwam
duidelijk naar voren dat ouderen de jongeren van deze tijd niet meer begrijpen.
Daarnaast worden er incidentele problemen ervaren door oudere buurtbewoners,
zoals vernieling, geluidsoverlast en zwerfvuil. Een ander aandachtspunt is dat
ouderen het moeilijk vinden om jongeren aan te spreken (weerbaarheid). Citaat
uit het rapport: “Iedere activiteit die de omgang van jong en oud doet
verbeteren is het waard om “getest” te worden. Inleven, respect, begrip, tact
en levenservaring kunnen op allerlei manieren in beeld worden gebracht. Een
cursus of andere activiteit zal zijn nut afwerpen.”
Aan de Brasserskade zal begin 2006 ook gestart
worden met een Blockrunners-project. De precieze opzet en inhoud wordt nog
bepaald.
Na het bruisende jaar
2004 werd 2005 een zeer rustig jaar op het vlak van de buurtsuperperikelen. In
2004 boekte de werkgroep buurtsuper succes met het ‘binnenhalen’ van een
supermarkt in de herstructureringsplannen voor de Bomenwijk. Begin 2005 is
tussen bewoners en Vestia nog discussie geweest over de exacte locatie van de
supermarkt in de nieuwbouwplannen. Hier is uiteindelijk overeenstemming over
bereikt: de supermarkt is ingepland langs de Lindelaan. Aangezien er eind 2005
nog steeds geen definitief besluit genomen is over de herstructurering van de
Bomenwijk, is het nog even afwachten hoe en wanneer de uitvoering van de bouw
van een supermarkt zal verlopen. Een actiepunt dat nog blijft staan is het
zoeken naar mogelijkheden voor een tijdelijke supermarkt in de buurt totdat de
nieuwe gebouwd is. Hier wordt in 2006 verder aandacht aan besteed door Vestia,
gemeente en bewoners.
Op diverse plekken in Vrijenban/Geerweg hebben
bewoners het afgelopen jaar weer straat- en buurtfeesten georganiseerd. Een
straatfeestcheque werd uitgereikt aan de bewoners van de Oude IJsbaan, waarmee
de bewoners op 18 juni een drukbezocht straatfeest organiseerden. Het
buurtfeest Oostblok had een iets andere insteek. Op 3 september vond aan het
Oostblok een buurtfeest plaats voor bewoners van Oostblok, Waterblok en Stille
Putten. Bewoners van deze buurt gaven al langere tijd aan dat er steeds minder
onderlinge contacten waren en dat het ‘buurtgevoel’ steeds minder werd. Een
aantal bewoners had al eerder geprobeerd een buurtfeest te organiseren, maar
dat kwam niet goed van de grond. Daarop besloten Woonbron, vakteam Wijkzaken en
BWD om de organisatie een extra zetje te geven en boden aan om mee te helpen.
Dat leidde tot een buurtfeest met volop attracties voor de kinderen
(draaimolen, springkussen, schminken, 4 op een rij) en de volwassenen (een
popcornmachine en terrasjes). Men kon de verkeerskennis van de eigen wijk
testen met het programma ‘Verkeerslokaal’ en meedoen aan de quiz ‘Rondje
Oostblok’. Naast mensen van Woonbron, Wijkzaken en BWD was ook de wijkagent
aanwezig om vragen te beantwoorden. Het buurtfeest werd erg druk bezocht door
zowel volwassenen als kinderen uit de buurt. En dat men het een succes vond,
bleek wel uit de belofte die aan het eind van de middag door een aantal
bewoners gedaan werd: ‘Volgend jaar organiseren we het helemaal zelf!”.
Financiering vond plaats uit budget van Woonbron en het wijkbudget.
In het Geerweggebied sloten de bewoners op 21
december het jaar gezamenlijk af met een kerstborrel. In een grote tent in de
binnentuin Annaboogerd was er ’s middags van alles te doen voor de kinderen; er
werd druk geknutseld onder het genot van warme chocolademelk. Aan het eind van
de middag was er een borrel voor de volwassenen en werd het ‘Boogerdlied’
gezongen. Veel bewoners hadden gezorgd voor bijzondere hapjes en de
kerstverlichting in de hoge boom zorgde voor een echte kerstsfeer. De kerstborrel
was een initiatief van Vestia in samenwerking met de gemeente en de bewoners.
De redactie van de wijkkrant werd in 2005 verder
versterkt met nieuwe bewoners. Dit leverde nieuwe ideeën op voor vaste
rubrieken. Organisaties en instellingen in de wijk kregen een vaste plek in de
krant en er was natuurlijk ruim gelegenheid voor wijkbewoners om hun zegje over
de wijk te doen in de krant. Toen bleek dat de wijkkrant niet optimaal
verspreid werd in de wijk, nam een groep vrijwilligers spontaan de taak op zich
om de wijkkrant zelf te verspreiden in de gehele wijk. Het wijkbudget draagt
jaarlijks bij in de kosten van het maken van de krant.
Als
blijk van waardering en stimulans om door te gaan bood het vakteam Wijkzaken
eind 2004 en begin 2005 een gratis redactietraining aan aan de wijkbewoners die
zich actief inzetten voor het uitbrengen van de wijkkranten. Er werd
gezamenlijk gekeken naar de verschillende elementen waaruit een wijkkrant is
opgebouwd, zoals de keuze van onderwerpen en invalshoek, schrijfstijl,
beeldgebruik en vormgeving. De training werd gegeven in een aantal sessies. De
cursus werd ontwikkeld en gegeven door een zelfstandig communicatieadviseur en
tekstschrijver. Op de feestelijke afsluitavond in april werd de cursus met de
deelnemers geëvalueerd en presenteerden de verschillende redacties hun
wijkkranten trots aan elkaar. Ook de redactie van de wijkkrant Vrijenban heeft
met veel enthousiasme aan de cursus deelgenomen.
In 2005 werden, net als in voorgaande jaren, in
elke Delftse wijk enge plekken aangepakt. De inventarisatieronde onder de
wijkbewoners vond plaats in het voorjaar. Bewoners konden via de Stadskrant en
de Buurtbeheeroverleggen enge plekken indienen. In Vrijenban leidde dat tot een
aanpak van de volgende plekken:
1. het
voetgangers-/fietspad onder het spoorwegviaduct aan de Kampveldweg werd
ingediend met de melding dat er te weinig verlichting was. Ook bleek er slecht
zicht te zijn op het pad. Dit is opgelost door het plaatsen van extra
verlichtingspunten en het snoeien van de beplanting;
2. het
voetpad langs de Vrijenbanselaan/Reineveldbrug werd ingediend vanwege het
slechte zicht op het pad, zowel vanaf de rijweg Vrijenbanselaan als vanaf de
Molukkenstraat. Dit is opgelost door het snoeien van de struiken tussen de
rijbaan en het bospad;
3. aan
het Noorderhof was sprake van donkere achterpaden. Hier zijn de twee bestaande
lichtmasten verplaatst voor een betere belichting van de achterpaden. Vestia,
als eigenaar van de achterpaden, heeft het advies gekregen om de huurders te
ondersteunen bij het aanbrengen van verlichting in de achterpaden zelf;
4. het
achterpad achter de Bankastraat ter hoogte van de speeltuin werd aangemeld
omdat dit te donker is. Vestia kreeg ook hier het advies om de huurders te
ondersteunen bij het aanbrengen van verlichting in het achterpad.
De aanpak van de enge plekken is gefinancierd uit
het EZH-budget ‘Investeren in de wijken / Veiligheid’.
Het wijktheater is een deelproject van ‘Kunst in de
wijken’. In 2004 ging een groep enthousiaste wijkbewoners aan de slag om samen
een toneelstuk over de wijk te maken en te spelen. Onder leiding van een
professionele regisseur schreven zij een stuk, gebaseerd op gebeurtenissen en
verhalen in en over de wijk. In buurthuis ’t Ooievaarsnest werd wekelijks
gerepeteerd. Het stuk werd in april in vijf voorstellingen met veel succes
opgevoerd voor zo’n 300 wijkbewoners en andere geďnteresseerden. De premičre
was op 15 april in buurthuis ’t Ooievaarsnest, daarna was het de beurt aan
Huize Monica en de laatste twee voorstellingen werden gespeeld in buurthuis de
Bomenwijk.
Herstructurering
Bomenwijk
Verkeer en verkeersveiligheid
·
hekwerk speelplek Leonard Bramerstraat € 1.120
·
drempels Verkoljestraat/Van Oosterwijckstraat € 2.065
·
herinrichting W. van Aelststraat €15.700
·
bijdrage Kinderen Veiliger Door Delft € 3.330
Kinderen en jongeren
·
bijdrage BOS-J Hof van Delft € 4.000
·
tienerplek Bomenwijk € 3.440
·
tienerwerk Geerweg €10.000
·
Brasserskade plein € 2.850
Afval, openbare ruimte en beheer:
·
hekwerk Stille Putten € 3.860
·
bankjes € 3.780
·
Van der Madestraat afrekening € 4.430
·
Kleine klussen € 2.180
·
IB advisering Vrijenban € 7.260
·
verlichting fietspad Middelweg/Brasserskade € 8.000
Samenleven en participatie:
·
wijkkrant € 7.000[1]
·
straat- en buurtfeesten € 2.000
·
vergaderkosten buurtoverleggen € 2.000
·
communicatiekosten € 3.000
·
wijktheater € 3.000
Toelichting
In 2005 zijn veel resultaten behaald. Mede dankzij
het meedenken en meedoen van veel wijkbewoners zijn zaken bedacht en uitgevoerd
die hebben bijgedragen aan een verbetering van de leefbaarheid in de
verschillende buurten van Vrijenban. Graag gaan we in 2006 weer net zo
enthousiast aan de slag. Met nieuwe ideeën en initiatieven. Voor 2006 ligt
alweer een nieuw wijkprogramma klaar!
Iedere wijkbewoner van Vrijenban kan deelnemen aan
het wijkplatform of één van de buurtbeheeroverleggen. Er is een folder
beschikbaar waarin de stappen van de wijkaanpak staan uitgelegd en waarin
uitgelegd wordt hoe u kunt meedoen en meedenken in de wijkaanpak. U kunt deze
folder aanvragen bij het secretariaat van wijkzaken: 015-2197123 of via
ahellemons@delft.nl.
Uitgave: gemeente Delft, Wijkzaken.
Februari 2006
Foto’s: gemeente Delft, Annemarie Hellemons
Tekst: Annemarie Hellemons, wijkcoördinator
Vrijenban
Internet:
www.gemeentedelft.info
[1] In 2005 is meer uitgegeven voor de wijkkrant dan geraamd (€ 7.000 in plaats van € 4.000). Dit komt door het laten drukken van een grote hoeveelheid ‘lege’ kranten met kleuropdruk, die in de komende jaren nog gebruikt zullen worden. Dit betaalt zich terug in 2006 en 2007.